Výbory osidlovací, živnostensko-obchodní,
sociálně-politický a právní
projednaly v několika schůzích, jakož
i schůzích komise vytvořené podle
§ 34 jednacího řádu v době od
října 1946 do 13. února 1947 vládní
návrh zákona (tisk 119) o některých
zásadách při rozdělování
nepřátelského majetku, zkonfiskovaného
podle dekretu presidenta republiky ze dne 25. října
1945,. č. 108 Sb., o konfiskaci nepřátelského
majetku a Fondech národní obnovy a provedly tyto
změny:
1. V nadpisu zákona přeměněn r. 1946
na rok 1947 a ve slově "zkonfiskovaného"
bylo škrtnuto písmeno "z". Tato změna
byla provedena s ohledem na dekret presidenta republiky ze dne
25. října 1945, č. 108 Sb., kde se mluví
o konfiskaci a je používáno jen slova konfiskovaný.
Tato změna byla přijata pro celou osnovu zákona.
2. V § 1 škrtá se písmeno "z"
u slova zkonfiskované a za slova osidlovací úřad
se vkládají tato slova "a Fond národní
obnovy".
3. V § 2, odst. 1 škrtá se písmeno "z"
ve slově zkonfiskovanému a za "Fond národní
obnovy" se vkládá do závorky: (dále
fond); před slovo předpisů se vkládá
slovo "zákonných" a v druhé větě
se škrtá Fond národní obnovy a nahrazuje
jen slovem "fond". Rovněž v 2. odst. se
škrtá písmeno "z" ve slově
zkonfiskovanému a Fond národní obnovy se
nahrazuje slovem "fond". V odst. 4 Fond národní
obnovy se nahrazuje slovem "fond".
Změna týkající se "fondu"
a slova "konfiskovaný" vyplývá
z ustanovení konfiskačního dekretu §
1 a § 3.
Slovo "zákonných" bylo vloženo z
toho důvodu, aby bylo zajištěno vypořádání
jen podle vydaných zákonů a nikoliv nějakým
interním opatřením nebo výnosem Fondu
národní obnovy.
4. V § 4 bylo provedeno úplné přepracování
bodů b) až g) v odst. 1 a tyto body mají toto
znění:
"b) O přídělu rozhoduje osidlovací
úřad, a to u majetkových podstat na návrh
místního národního výboru,
u středních majetkových podstat na návrh
okresního národního výboru.
c) Návrh na příděl se vyloží
u příslušného národního
výboru k veřejnému nahlédnutí
po dobu 15 dnů. Národní výbor zároveň
upozorní na toto vyložení způsobem v
místě obvyklým s poučením,
že k návrhu může podati v uvedené
lhůtě připomínky každý
československý státní občan
neb osoba, která je za něho považována
podle § 1 nebo § 2 ústavního zákona
ze dne 12. dubna 1946, č. 74 Sb. o udělení
státního občanství krajanům
vracejícím se do vlasti, starší 18 let.
d) Nepředloží-li příslušný
národní výbor návrh na příděl
ve lhůtě, stanovené přídělovým
nařízením, učiní návrh
namísto něho nadřízený národní
výbor; nepodá-li ani tento v další lhůtě
stanovené přídělovým nařízením
příslušný návrh, rozhodne osidlovací
úřad bez návrhu.
e) Osidlovací úřad podle zásadních
usnesení rady (§ 3, odst. 3 konfiskačního
dekretu) může, přihlédna k podaným
připomínkám po vyjádření
zemského národního výboru, na Slovensku
příslušného pověřenectva,
se odchýliti od návrhu příslušného
národního výboru, nejsou-li splněny
předpoklady stanovené v tomto zákoně,
v příslušném rámcovém
plánu nebo v přídělovém nařízení
anebo mluví-li pro to závažné důvody
osidlovací politiky.
f) Osidlovací úřad může prováděti
přídělové řízení
postupně podle oblastí, druhů majetkových
podstat a podle jednotlivých druhů uchazečů.
g) Rozhodnutí o přídělu vydá
přídělci osidlovací úřad.
Odevzdání provede (§ 5, odst. 1, čís.
4 konfiskačního dekretu) fond."
Proti vládnímu návrhu přijata zásada,
že rozhodujícím orgánem o přídělu
bude osidlovací úřad, který rovněž
bude rozhodovati o připomínkách. Přijetím
této zásady padla i otázka odvolání
do rozhodnutí národních výborů.
Ostatní změny vyplynuly z ustanovení konfiskačního
dekretu.
5. § 5 byl z větší části
úplně přepracován a jeho konečné
znění je toto:
"(1) Pokud se dále neustanovuje jinak, přidělí
se drobné živnostenské podniky, konfiskované
podle konfiskačního dekretu v pohraničním
území nebo v jiných územních
oblastech, stanovených příslušným
přídělovým nařízením
(§ 9) - vyjma ty, které označí příslušný
rámcový plán - za úhradu jejich dosavadnímu
národnímu správci, rodinné domky za
týchž předpokladů jejich dosavadnímu
uživateli, požádají-li o to ve lhůtě
stanovené osidlovacím úřadem vyhláškou
ve věstníku osidlovacího úřadu
a Fondu národní obnovy a prokáží-li,
že vedle ostatních podmínek, stanovených
v příslušném přídělovém
nařízení splňují tyto podmínky:
1. že jsou československými státními
občany nebo že jsou za ně považováni
podle § 1 nebo § 2 ústavního zákona
č. 74/1946 Sb.,
2. že jsou české, slovenské nebo jiné
slovanské národnosti, soudně bezúhonní,
národně i státně spolehliví
a že i jejich rodinní příslušníci
žijící s nimi ve společné domácnosti
jsou soudně bezúhonní a státně
spolehliví a nejsou národnosti německé
nebo maďarské; výjimky pokud jde o rodinné
příslušníky může povoliti
ministerstvo vnitra po dohodě s ministerstvem národní
obrany, nejde-li o otázku státní spolehlivosti.
Až do rozhodnutí o takové výjimce zůstává
dosavadní národní správa beze změny,
jestliže k jejímu odvolání nejsou jiné
závažné důvody. Ustanovení o
národnosti neplatí u osob, jmenovaných v
§ § 1 a 6 zákona ze dne 19. prosince 1946, č.
255 Sb., o příslušnících československé
armády v zahraničí a o některých
jiných účastnících národního
boje za osvobození. Pokud jde o osoby uvedené v
§ 84, odstavec 1 zákona ze dne 18. července
1946, č. 164 Sb., o péči o vojenské
a válečné poškozence a.oběti
války a fašistické persekuce neplatí
ustanovení o národnosti, ačli nejde o příslušníky
národnosti německé nebo maďarské,
3. jde-li o drobný živnostenský podnik,
a) že jej osobně a řádně spravují
a splňují podmínky předepsané
pro jeho provozování; předpisy o úlevách
k získání zvláštního úředního
oprávnění nebo povolení zůstávají
nedotčeny,
b) že jej spravují nejpozději ode dne 1. května
1946; tato podmínka neplatí za předpokladu,
že uchazeč je v den podání žádosti
alespoň tři měsíce národním
správcem drobného živnostenského podniku,
o jehož příděl žádá,
aa) pro osoby jmenované v § § 1 a 6 zákona
č. 255/1946 Sb. a v § 84, odstavec 1 zákona
č. 164/1946 Sb.,
bb) pro Čechy a Slováky a příslušníky
jiných slovanských národů, kteří
se přistěhovali (navrátili) na území
Československé republiky po osvobození tohoto
území od nepřátelské okupace
nebo se na ně přistěhují, buď
na základě československé úřední
přesidlovací akce nebo bez souvislosti s ní,
když ministerstvo sociální péče
vysloví ze závažných důvodů,
že mají býti postaveni na roveň osobám,
které se přistěhovaly (navrátily),
anebo se přistěhují (navrátí)
na podkladě úřední přesidlovací
akce,
c) že nejpozději ode dne počátku účinnosti
tohoto zákona mají bydliště v místě,
kde je jimi spravovaný drobný živnostenský
podnik, anebo v jeho nejbližším okolí,
a nemají jinde vlastního bytu nebo se ho vzdají
pro případ přidělení drobného
živnostenského podniku; podmínku bydliště
v místě lze prominouti tomu, kdo ji nemohl bez vlastní
viny splniti,
4. jde-li o uživatele rodinných domků, že
a) nejsou svobodni
b) nejpozději ode dne počátku účinnosti
tohoto zákona mají společně se svou
rodinou bydliště v rodinném domku
c) nemají jinde vlastního bytu nebo se ho vzdají
pro případ přidělení rodinného
domku,
d) mají v místě, kde je rodinný domek,
nebo v okolí, stálé řádné
zaměstnání,
e) si při správě (užívání)
rodinného domku vedou s péčí řádného
hospodáře.
(2) Provozuje-li národní správce drobného
živnostenského podniku ještě jiný
výdělečný podnik, je povinen vzdáti
se jeho provozování pro případ, že
mu spravovaný drobný živnostenský podnik
bude přidělen; je-li výdělečný
podnik podnikem živnostenským, je zároveň
povinen bezpodmínečně se vzdáti svého
dosavadního živnostenského oprávnění.
Vlastní-li uživatel rodinného domku obytný
dům (stavební parcelu) jest povinen nabídnouti
jej osidlovacímu úřadu a Fondu národní
obnovy pro případ, že mu rodinný domek
bude přidělen, ačli jej ve lhůtě
stanovené přídělovým nařízením
nepřevede do vlastnictví svého zletilého
dítěte. Výjimky s ohledem na sociální
důvody v případě rodin s více
dětmi, byť nezletilými, stanoví přídělové
nařízení. Osidlovací úřad
a Fond může nabídnutou nemovitost převzíti
na úhradu přejímací ceny. Ocenění
převzaté nemovitosti se řídí
týmiž zásadami jako ocenění majetku
přidělovaného. S takto převzatým
nemovitým majetkem se naloží podle ustanovení
části II. a III. konfiskačního dekretu
a podle tohoto zákona.
(3) Rodinný domek může býti přidělen
též do spoluvlastnictví několika uchazečů
vyhovujících podmínkám odstavce 1
nebo do spoluvlastnictví takových uchazečů
a jejich rodinných příslušníků,
žijících s nimi ve společné domácnosti,
požádají-li o to v žádosti o příděl
a nejsou-li národnosti německé nebo maďarské."
Změny proti původnímu vládnímu
návrhu vyplynuly z požadavku dodržeti ustanovení
vládního programu třetí (Gottwaldovy)
vlády ze dne 8. července 1946 a zajistiti právní
nárok na příděl osvědčeným
národním správcům malých živnostenských
podniků, respektive uživatelů rodinných
domků. Podmínky, které uchazeč musí
splniti byly podrobněji vymezeny a rovněž byly
blíže stanoveny podmínky ohledně vzdání
se výdělečného podniku uchazečem,
který již jiný výdělečný
podnik provozuje. Stejně i uživatel rodinného
domku má povinnost obdobnou, pokud jde o vlastnictví
k obytnému domu anebo stavební parcele. Konečně
se zajišťuje možnost nabýti spoluvlastnictví
ideální části rodinného domku.
6. Původní § 6 byl úplně vypuštěn
a na jeho místo byly vsunuty nově vypracované
§§ 6, 7 a 8.
(1) Osoby uvedené v §§ 1 a 6 zákona č.
255/1946 Sb., které nejsou umístěny, nebo
osoby uvedené v § 84, odstavec 1 zákona č.
164/1946 Sb., které nejsou existenčně zabezpečeny
(dále jen přednostní uchazeči) podávají
žádosti o příděl drobných
živnostenských podniků do vlastnictví
na úředním tiskopise u osidlovacího
úřadu ve lhůtě stanovené vyhláškou
tohoto úřadu, jež bude vydána v dohodě
s ministerstvem národní obrany a ministerstvem sociální
péče a uveřejněna v Úředním
listě. Osidlovací úřad však přidělí
drobný živnostenský podnik přednostnímu
uchazeči do vlastnictví jen podle ustanovení
§ 7, odst. 7.
(2) Ustanovení odstavce (1) se nevztahují na přednostní
uchazeče, kteří jsou v den podání
žádosti alespoň tři měsíce
národními správci drobného živnostenského
podniku, o jehož příděl do vlastnictví
žádají (§ 5, odstavec 1, číslo
3, písmeno b, bod aa).
Tímto ustanovením mají býti konečně
v evidenci podchyceni všichni ti, kdož přicházejí
v úvahu jako přednostní uchazeči se
svými žádostmi o příděl.
(1) Národní výbory jsou povinny hlásiti
bezodkladně osidlovacímu úřadu národní
správy drobných živnostenských podniků
uvolněné podle § 13. Ohlašovací
povinnost podle § 11 zák. č. 255/1946 Sb. zůstává
nedotčena.
(2) Národními správci drobných živnostenských
podniků uvolněných podle § 13 mohou
býti ustanoveni toliko přednostní uchazeči,
kteří podali žádost podle § 6,
odstavec 1, věty první a vyhovují také
podmínkám § 5, odstavec 1, č. 1 a 2,
a to jen se souhlasem osidlovacího úřadu.
Jinaké ustanovení národních správců
je neúčinné.
(3) Nebudou-li způsobem zmíněným v
odstavci 2, větě první uspokojeni všichni
žadatelé z řad přednostních uchazečů,
vydá osidlovací úřad pokyny, podle
kterých příslušný národní
výbor odvolá dosavadní národní
správce drobných živnostenských podniků
ustanovených po 1. květnu 1946 a ustanoví
na jejich místo neuspokojené žadatele.
(4) Přednostní uchazeči, kteří
nebudou umístěni při řízení
podle odstavce 2 nebo 3, ustanoví příslušný
národní výbor podle pokynů osidlovacího
úřadu - vydaného v dohodě s ministerstvem
národní obrany, pokud se týče s ministerstvem
sociální péče, a po slyšení
zemského národního výboru - národními
správci drobných živnostenských podniků
(po případě i mimo pohraniční
území), a to podle možnosti toho druhu, o který
přednostní uchazeč žádal.
(5) Není-li neuspokojených žadatelů
z řad přednostních uchazečů,
mohou býti na místo národních správců
odvolaných podle § 13 ustanoveni se souhlasem osidlovacího
úřadu národními správci drobných
živnostenských podniků žadatelé
z řad ostatních uchazečů, vyhovujících
i podmínkám § 5, odst. 1, č. 1 a 2,
a to především z osob jmenovaných v
§ 1 zákona ze dne 12. dubna 1946, č. 75 Sb.,
o přiznávání hospodářských
a právních úlev krajanům vracejícím
se do vlasti, zejména z Maďarska (dále jen
navrátilci), a teprve po těchto z řad jiných
uchazečů s přihlédnutím k ustanovením
§ 7, odst. 3 konfiskačního dekretu.
(6) Nepřevezme-li přednostní uchazeč
nebo navrátilec bez závažných důvodů
národní správu drobného živnostenského
podniku na níž byl podle odstavce 2 až 5 ustanoven,
pozbývá nároků na ustanovení
národním správcem takového podniku
v pohraničním území. Výrok
o tom vydá ministerstvo národní obrany u
navrátilců ministerstvo sociální péče
v dohodě s osidlovacím úřadem.
(7) Národnímu správci ustanovenému
podle odstavců 2 až 5 přidělí
za podmínek § 5, odst. 1, č. 1 až 3 osidlovací
úřad drobný živnostenský podnik
do vlastnictví na přihlášku, kterou
lze podati po uplynutí tří měsíců
od ustanovení národním správcem. O
drobných živnostenských podnicích, které
nelze takto přiděliti do vlastnictví, platí
ustanovení § 13.
Tato ustanovení mají zajistiti práva přednostních
uchazečů při ustanovování národními
správci i při přídělu malých
živnostenských podniků do vlastnictví.
(1) Požádá-li o příděl
rodinného domku ve lhůtě stanovené
podle § 5, odstavec 1, vedle dosavadního uživatele
také přednostní uchazeč, který
není uživatelem tohoto domku, předloží
příslušný národní výbor
podané žádosti osidlovacímu úřadu
s návrhem na příděl rodinného
domku a s návrhem na náhradní příděl
(odstavec 3).
(2) Osidlovací úřad přidělí
rodinný domek
a) přednostnímu uchazeči, který splňuje
podmínky § 5, odstavec 1, číslo 1, 2
a 4, písmena a), c), d), a jehož zaměstnání
jest s hlediska hospodářské výstavby
státu a v zájmu osidlovací politiky důležitější
než u dosavadního uživatele,
b) jinak dosavadnímu uživateli.
(3) Přednostnímu uchazeči nebo dosavadnímu
uživateli, jemuž nebude přidělen rodinný
domek podle odstavce 2, přidělí osidlovací
úřad po jeho slyšení náhradní
příděl, a to podle možnosti jiný
rodinný domek, než o který žádal,
jiný obytný nemovitý majetek nebo jeho ideální
část nebo podíl na společnosti s ručením
obmezeným, které bude takový majetek přidělen,
nebo stavební pozemek, vhodný pro stavbu rodinného
domku.
(4) Ustanovení § 7, odst. 6 platí tu přiměřeně."
Předpisy tohoto paragrafu se jednak stanoví postup
při konkurenci dvou nebo několika uchazečů,
z nichž některý je přednostním
uchazečem, jednak náhradní příděl
pro případ, že přednostní uchazeč
se svou původní žádostí vyjde
na prázdno.
7. Před původní § 7 vkládá
se "oddíl IV." a titul "Ustanovení
všeobecná a závěrečná."
Činí se tak proto, že všechna další
ustanovení mají se vztahovati nejen na pohraniční
území, nýbrž na území
celé republiky, právě tak jako oddíl
I. a II.
8. Jako § 1 tohoto oddílu IV. se vkládá
původní § 10 vládní osnovy beze
změny.
9. Původní § 7 byl přečíslován
na § 10 a byly v něm provedeny tyto změny:
odstavec 2. byl přepracován a zní takto:
"(2) Přídělové nařízení
stanoví podmínky, za nichž může
býti v případech, kde národním
správcem drobného živnostenského podniku
(uživatelem rodinného domku) byla ustanovena osoba
fysická z pověření osoby právnické,
dána ze závažných důvodů
přednost této právnické osobě
před uchazeči uvedenými v § 5 nebo v
§ 8, odstavec 2, písmena a)."
Zdůvodnění tohoto ustanovení je totéž
jak v původní důvodové zprávě
a novou stylisací má býti zajištěno,
že právnické osoby napříště
nebudou moci z důvodu přednosti zužovati počet
podstat majetkových přidělovaných
soukromníkům.
10. Původní § 8 přečíslován
na § 11 a v tomto provedeny tyto změny: v odstavci
2. v prvé větě za slova "..... stanoveným
podmínkám" se vsouvá "a nejde-li
o případ uvedený v § 5, odstavec 3".
Na konci druhé věty za slova "...... rodinným
poměrům" se připojuje "a k lepší
odborné kvalifikaci".
11. Původní § 9 byl přečíslován
na § 12 a po změnách přijato toto znění:
Byl-li přidělen podnik, k jehož provozování
je podle platných (použivatelných) předpisů
třeba živnostenského oprávnění
nebo povolení, je příslušný úřad
(orgán) povinen současně uděliti přídělci
příslušné oprávnění
(živnostenský list, koncesní dekret, licenci
a pod.) nebo povolení."
12. Původní § 11 byl přepracován
a má toto znění:
(1) Národní výbory jsou povinny odvolati
podle pokynů osídlovacího úřadu
a Fondu národní obnovy bezodkladně národní
správce konfiskovaných drobných živnostenských
podniků, po případě konfiskovaných
rodinných domků, kteří nesplňují
podmínky uvedené v § 5, odstavec 1, číslo
1, 2 a 3, písmeno a) a c), po případě
v § 5, odstavec 1, číslo 1, 2 a 4. Nevyhoví-li
tomuto pokynu příslušný národní
výbor ani nadřízený národní
výbor ve lhůtě stanovené osidlovacím
úřadem a Fondem národní obnovy, odvolá
národního správce osidlovací úřad
a Fond národní obnovy.
(2) Výjimky z ustanovení odstavce (1), pokud jde
o rodinné domky, nutné v zájmu opatření
v oboru bytové péče a v zájmu opatření
kulturních, zdravotních, sociálních
nebo z důvodu obrany státu, může povoliti
osidlovací úřad podle přídělového
nařízení.
(3) Národní výbory jsou povinny oznámiti
osidlovacímu úřadu a Fondu národní
obnovy bezodkladně všechny případy,
kdy byl národní správce konfiskovaného
drobného živnostenského podniku ustanoven po
1. květnu 1946."
Těmito ustanoveními mají býti národní
výbory donuceny k plnění zákonné
povinnosti vyplývající hlavně ze zákona
č. 255/1946 Sb., a zabezpečena evidence drobných
živnostenských podniků, přicházejících
v úvahu pro příděl drobných
živnostenských podniků přednostním
uchazečům.
13. Za § 13 byl vložen úplně nový
§ 14 tohoto znění:
(1) Živnostenská oprávnění nebo
povolení získaná po 5. květnu 1945
ku provozování výdělečného
podniku, zruší příslušné
ministerstvo nebo jím pověřený úřad
na návrh nebo po slyšení osidlovacího
úřadu a příslušného živnostenského
úřadu, jestliže byla získána
obejitím přídělového řízení
anebo živnost (podnik) jest provozována pomocí
konfiskované majetkové podstaty.
(2) Příslušné ministerstvo anebo jím
pověřený úřad přezkoumá
udělení živnostenských oprávnění
nebo povolení získaných po 5. květnu
1945 ku provozování výdělečného
podniku v pohraničním území (§
9) a může tato oprávnění (povolení)
po slyšení příslušného živnostenského
úřadu, hospodářských organisací
a osidlovacího úřadu zrušiti, byla-li
získána beze zřetele na hospodářskou
potřebu nebo v rozporu se zásadami a potřebami
osidlovací politiky.
(3) Ustanovení odstavce 2 se nevztahuje na živnostenská
oprávnění nebo povolení ku provozování
výdělečných podniků získaná
přednostními uchazeči a těmi osobami,
které pozbyly svých dřívějších
živnostenských opravnění nebo povolení
v důsledku politické, národní nebo
rasové persekuce."
Těmito ustanoveními má být odstraněn
protiprávní stav vzniklý na některých
místech tím, že v době, kdy nebylo dostatečné
kontroly, jednotlivci obcházením předpisů
a zákonů zmocňovali se konfiskovaných
majetkových podstat a nyní s nimi provozují
živnost. Konfiskované majetkové podstaty jest
posuzovati vždy jako celek a až do přídělového
řízení jako takové je uchovati. Tímto
opatřením má býti majetek pocházející
z majetkových podstat zachráněn a živnostenské
podniky otevřené po 5. květnu 1945 bez hospodářské
potřeby eventuálně uzavřeny.
14. Původní § 12 přečíslován
na § 15 a provedena v něm tato změna: v odstavci
1. na konci věty škrtnuta slova "... i v pohraničním
území (§ 10)".
15. Původní § 13 přečíslován
na § 16 a zní takto:
Tento zákon provedou všichni členové
vlády."
Osidlovací, živnostensko-obchodní, sociálně-politický
a právní výbor doporučují,
aby vládní návrh zákona o některých
zásadách při rozdělování
nepřátelského majetku zkonfiskovaného
podle dekretu presidenta republiky ze dne 25. října
1945, č. 108 Sb., o konfiskaci nepřátelského
majetku a fondech národní obnovy byl schválen
v připojeném znění ústavodárného
Národního shromáždění.
Zmíněné výbory přijaly kromě
osnovy zákona resoluce, které vyzývají
vládu a příslušné orgány,
aby při provádění zákona byl
na ně vzat zřetel, po případě
bylo postupováno podle obsahu těchto resolucí.
Všechny výbory doporučují, aby i resoluce
byly přijaty v připojeném znění
ústavodárným Národním shromážděním.
Ústavodárné Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
Majetkové podstaty konfiskované podle dekretu č.
108/1945 Sb. (dále konfiskační dekret) nebo
jejich součásti může osidlovací
úřad a Fond národní obnovy slučovati
nebo rozdělovati z důvodu hospodářské
účelnosti.
(1) Peněžité závazky, náležející
ke konfiskovanému majetku a vzniklé před
10. květnem 1945, přejímá Fond národní
obnovy (dále fond), který je vypořádá
způsobem a v rozsahu podle zákonných předpisů,
jež o tom budou vydány. V případech
zvláštního zřetele hodných může
fond takové závazky převzíti k vypořádání,
i když vznikly po 9. květnu 1945, pokud nevznikly
vinou přídělce.
(2) Jiné závazky náležející
ke konfiskovanému majetku může fond převzíti
k vypořádání (odstavec 1), dopouští-li
to povaha závazku a usnadní-li to provedení
přídělového řízení.
(3) Převzetí závazku podle odstavce 1 nebo
2 se nedotýká práva věřitelova
na uspokojení vůči dlužníku ani
osobního nebo věcného ručení
třetích osob za převzatý závazek.
(4) Ručení konfiskovaného majetku za závazky
převzaté podle odstavce 1 nebo 2 zaniká,
a pokud je zapsáno ve veřejných knihách,
vymaže knihovní soud takové zápisy na
návrh fondu s odvoláním na tento zákon.
Malé a střední majetkové podstaty
(§ 6, odst. 2 konfiskačního dekretu) se přidělují
za úhradu do vlastnictví oprávněným
uchazečům zkráceným přídělovým
řízením, pokud nebyly nebo nebudou převedeny
způsobem upraveným rámcovými plány.
(1) Pro zkrácené přídělové
řízení platí tyto zásady:
a) Odpadá zřízení přídělových
komisí (§ 9 konfiskačního dekretu) a
vypracování přídělových
a úhradových plánů (§§ 10
a 11 konfiskačního dekretu).
b) O přídělu rozhoduje osidlovací
úřad, a to u malých majetkových podstat
na návrh místního národního
výboru, u středních majetkových podstat
na návrh okresního národního výboru.
c) Návrh na příděl se vyloží
u příslušného národního
výboru k veřejnému nahlédnutí
po dobu 15 dnů. Národní výbor zároveň
upozorní na toto vyložení způsobem v
místě obvyklým s poučením,
že k návrhu může podati v uvedené
lhůtě připomínky každý
československý státní občan
neb osoba, která je za něho považována
podle § 1 nebo § 2 ústavního zákona
ze dne 12. dubna 1946, č. 74 Sb., o udělení
státního občanství krajanům
vracejícím se do vlasti, starší 18 let.
d) Nepředloží-li příslušný
národní výbor návrh na příděl
ve lhůtě, stanovené přídělovým
nařízením, učiní návrh
na místo něho nadřízený národní
výbor; nepodá-li ani tento v další lhůtě
stanovené přídělovým nařízením
příslušný návrh, rozhodne osidlovací
úřad bez návrhu.
e) Osidlovací úřad podle zásadních
usnesení rady (§ 3, odst. 3 konfiskačního
dekretu) může, přihlédna k podaným
připomínkám, po vyjádření
zemského národního výboru, na Slovensku
příslušného pověřenectva,
se odchýliti od návrhu příslušného
národního výboru, nejsou-li splněny
předpoklady stanovené v tomto zákoně,
v příslušném rámcovém
plánu nebo v přídělovém nařízení,
anebo mluví-li pro to závažné důvody
osidlovací politiky.
f) Osidlovací úřad může prováděti
přídělové řízení
postupně podle oblastí, druhů majetkových
podstat a podle jednotlivých druhů uchazečů.
g) Rozhodnutí o přídělu vydá
přídělci osidlovací úřad.
Odevzdání provede (§ 5, odst. 1, č.
4 konfiskačního dekretu) fond.
(2) Další zásady zkráceného přídělového
řízení jakož i podrobnosti mohou upraviti
přídělová nařízení,
jichž návrh připraví osidlovací
úřady a která vydá vláda (§
6, odst. 2 konfiskačního dekretu).