Dalšího cíle sledovaného osnovou, totiž
opatřiti v zákoně dostatečné
záruky pro to, aby rodinné přídavky
byly vynaloženy výhradně pro účel,
k němuž jsou určeny, snaží se osnova
dosáhnouti několika jednotlivými ustanoveními.
Sem patří zejména ustanovení §
2, odst. 4 a 5, podle něhož bude se přídavek
zásadně poskytovati osobě, která má
dítě v přímém zaopatření,
ustanovení § 7, odst. 1, které dává
možnost v případech, kde vyplácením
přídavků zaměstnanci by nebylo dosaženo
účelu, k němuž je určen, vyvolati
soudní rozhodnutí o určení osoby,
korporace nebo úřadu, jimž má býti
přídavek vyplácen na místo zaměstnanci,
a ustanovení § 7, odst. 2, podle něhož
je postoupení, zastavení nebo zabavení nároků
na rodinné přídavky jen potud přípustné
a právně účinné, stane-li se
ve prospěch nezaopatřených dětí
zaměstnance.
Článek I. obsahuje změny a doplnění
zákona č. 154/1945 Sb. Sled jednotlivých
ustanovení byl při tom systematičtěji
uspořádán. K jednotlivým ustanovením
se poznamenává:
Vymezení pojmu zaměstnance oprávněného
k nároku na rodinný přídavek, které
je zde uvedeno, je nutným důsledkem nového
způsobu vyměřování přídavků
pevnými částkami. Podmínka minimální
doby povinného nemocenského pojištění
je formulována tak, aby dosavadní okruh percipientů
se v celku podstatně nezměnil. Je nepochybno, že
i při tomto vymezení okruhu oprávněných
osob budou rodinné přídavky - jako dosud
- poskytovány i značnému počtu osob,
které jsou občas a nepravidelně zaměstnány
pracemi zakládajícími pojistnou povinnost
nemocenského pojištění.
Pokud jde o stanovení okruhu dětí, na které
budou rodinné přídavky poskytovány,
odkazuje se ke všeobecné části důvodové
zprávy. V podrobnostech se ještě poznamenává:
Podle dosavadní úpravy se považovaly za nezaopatřené
děti do 18 let, pokud jejich vlastní důchod,
zvýšený o rodinný přídavek,
nepřesahoval 7.200.- Kčs ročně. Nárok
příslušel tedy i na takové děti
starší 16 let, které nenavštěvovaly
školu, ani se nepřipravovaly na své budoucí
povolání, a zůstaly buď doma nebo dokonce
vypomáhaly v hospodářství svého
otce. Takové, nikoliv řídké případy,
se osnova snaží navrhovanou úpravou vyloučiti.
Nová formulace znamená také administrativní
úsporu, neboť napříště nebude
nutno zkoumati výši příjmů dětí
do 16 let. V ostatních případech, kde vlastní
příjem dítěte bude nutno zkoumati,
zvyšuje osnova příjmovou hranici z dosavadních
Kčs 7.200.- ročně, zmenšených
o rodinný přídavek, na Kčs 1.800.čtvrtletně.
V prováděcí vyhlášce bude výslovně
stanoveno, že alimenty se nepovažují za příjem
dítěte. Osnova nepřejímá dosavadní
ustanovení druhé věty § 2, odst. 2,
písm. a) zákona č. 154/1945 Sb. (Učňové
v hornictví.) Toto ustanovení bude však doslovně
převzato do prováděcí vyhlášky,
takže ve skutečném stavu nenastane u hornických
učňů žádná změna.
V odst. 3 připouští osnova možnost povoliti
výplatu rodinného přídavku i na takové
děti starší 16 let, které nesplňují
podmínky odstavce 2. Myslí se tu zejména
na případy, kdy dcera vede domácnost ovdovělému
otci a pod. Ustanovení odstavce 4 je úplnou obdobou
dosavadního § 2, odst. 3 zákona č. 154/1945
Sb. Ustanovení odst. 5 sleduje snahu, aby rodinný
přídavek byl vynaložen vždy ve prospěch
dítěte.
Odůvodnění odst. 1 je obsaženo ve všeobecné
části důvodové zprávy. Při
více dětech je v textu osnovy uvedena úhrnná
částka příslušející
na všechny děti. V prováděcí
vyhlášce bude stanoveno, že pokud bude třeba
zjistiti výši rodinného přídavku
na jednotlivé dítě, rozumí se jí
poměrný díl úhrnné částky
příslušející na všechny
děti zaměstnance. Odstavec 2 odpovídá
v podstatě dosavadnímu § 5 zákona č.
154/1945 Sb.
Ustanovení odstavce 1 má umožniti, aby rodinné
přídavky mohly býti poskytovány i
na děti, o něž zaměstnanec nepečuje,
ovšem vždy osobě, která se o dítě
stará. Může to býti i osoba právnická.
Důvodem je snaha zabrániti tomu, aby takové
dítě nebylo poškozováno odepřením
přídavku, jestliže zaměstnanec o dítě
nepečuje. Ustanovení odst. 2, písm. a) odpovídá
dosavadní praxi. K písm. b) téhož odstavce
se poznamenává, že podle osnovy zákona
o sjednocení některých předpisů
o veřejnoprávním důchodovém
pojištění se výše výchovného
k invalidním a starobním důchodům
zvyšuje na výměru rodinných přídavků
příslušejících aktivním
zaměstnancům. Ustanovení odst. 3 odpovídá
doslovně dosavadnímu § 4, odst. 3 zákona
č. 154/1945 Sb. Ustanovení dosavadního §
4, odst. 2 zákona č. 154/1945 Sb. je obsaženo
v § 7, odst. 3 osnovy. Ustanovení § 4, odst.
1 tohoto zákona se nepřejímá proto,
že do první výplaty rodinných přídavků
podle osnovy, k níž má dojíti nejdříve
v dubnu 1947, bude odsun Němců patrně zcela
dokončen. Zbývající osoby, jež
má toto ustanovení na mysli, jsou z převážné
části začleněny do pracovního
procesu, mzdově i co do nároků z nemocenského
pojištění zrovnoprávněny s ostatními
zaměstnanci a není již tedy důvodu k
tomu, aby pokud jde o rodinné přídavky byly
posuzovány odlišně.
Toto ustanovení zachovává v podstatě
dnešní stav, jak je upraven předpisy zákona
č. 154/1945 Sb. a prováděcí vyhlášky.
Bude uvažováno zejména i o tom, aby zaměstnancům
s větším počtem dětí byly
rodinné přídavky vypláceny měsíčně
pozadu.
Podle ustanovení § 7, odst. 2 zákona č.
154/1945 Sb. zaniká nárok na splátky rodinných
přídavků starší 6 měsíců,
nebyl-li uplatněn do 6 měsíců od posledního
dne měsíce, v němž vznikl. Osnova nahražuje
tento poněkud strohý předpis ustanovením
o promlčení nároku do 12 měsíců
od posledního dne měsíce jeho vzniku.
Ustanovení odst. 1 je převzato z právních
předpisů o veřejnoprávním pojištění
a sleduje snahu zabezpečiti použití přídavků
pro účel, k němuž jsou určeny.
Totéž platí pro ustanovení odst. 2.
Ustanovení odst. 3 přejímá doslovně
dosavadní ustanovení § 4, odst. 2 zákona
č. 154/1945 Sb.
Změna v odst. 1 je jen formální povahy a
je odůvodněna přesunutím dosavadního
§ 7, odst. 3 zákona č. 154/1945 Sb. do §
9. Odst. 2 umožňuje sraziti přeplatek zaviněný
zaměstnancem při příští
výplatě.
Odst. 1 přejímá v podstatě dosavadní
§. 7, odst. 1 zákona č. 154/1945 Sb., odst.
2 pak ustanovení 1. věty § 7, odst. 3 téhož
zákona. Odst. 3 osnovy je obdobou 2. věty §
7, odst. 3 tohoto zákona, při čemž lhůta
pro hlášení změn se zkracuje z dosavadního
1 měsíce na 15 dní. Tím má
býti umožněno, aby výplata mohla býti
prováděna ještě v měsíci
následujícím bezprostředně
po skončení rozhodného kalendářního
čtvrtletí.
Doplnění odst. 1 je odůvodněno snahou
po administrativním zjednodušení a vyjadřuje
v podstatě dosavadní praxi.
Ustanovení odst. 1 - 4 vyjadřuje v podstatě
dosavadní stav, jak je dán ustanovením §
12, odst. 1 zákona č. 154/1945 Sb. a stanovami Fondu
rodinných přídavků, vydanými
ministrem sociální péče. Ustanovení
odst. 5 - 6 odpovídají dosavadním odstavcům
3 a 2 § 12 zákona č. 154/1945 Sb. Změny
vyjadřují jen dosavadní praxi.
Odst. 1 jest převzat z dosavadního § 13 zákona
č. 154/1945 Sb. Nový odstavec 2 je obdobou ustanovení
§ 69 vládního nařízení
č. 250/1943 Sb. a podobných ustanovení právních
předpisů o veřejnoprávním pojištění.
Odst. 3 je v podstatě převzat z dosavadního
§ 15, odst. 2 zákona č. 154/1945 Sb.
Refundace správních nákladů má
býti poskytována nejen nositelům nemocenského
pojištění, ale i nositelům důchodového
pojištění, pokud jako orgány bezprostředního
dozoru nad nositeli nemocenského pojištění
spolupůsobí při provádění
zákona.
Ustanovení § 15, odst. 2 zákona č. 154/1945
Sb. je pojato do § 13, odst. 3 osnovy.
Článek II. obsahuje ustanovení prováděcí
a přechodná. Ustanovení odstavce 2 je nutné
z toho důvodu, že výplata rodinných
přídavků za čtvrté čtvrtletí
1946 bude provedena k 10. únoru 1947. Pro tuto výplatu
budou platiti ještě dosavadní předpisy
zákona č. 154/1945 Sb.
Poněvadž úhrada jest opatřena dosavadními
příspěvky podle § 10 cit. zákona
a jmění Fondu rodinných přídavků,
návrh nemá za následek zatížení
státu ani v roce 1947, ani v nejblíže příštích
letech.
Po stránce formální navrhujeme, aby návrh
byl přikázán výboru sociálně-politickému
a rozpočtovému a urychleně projednán.