Technický výbor projednal vládní návrh
zákona o státní podpoře na bytovou
výstavbu (tisk 353) ve svých schůzích
dne 6. a 19. února 1947 a usnesl se doporučiti slavné
sněmovně jeho schválení s těmito
změnami, resp. doplňky:
1. Technický výbor projevuje především
souhlas se všemi změnami vládního návrhu
jak se na nich usnesl výbor sociálně-politický
a jak jsou tyto vyznačeny v jeho zprávě ze
dne 11. února 1947. Technický výbor se kromě
toho usnesl připojiti se k resoluci, kterou vypracoval
a schválil výbor sociálně-politický.
2. Změny a doplňky přijaté výborem
technickým:
Nadpis zákona: duchu českého jazyka bude
lépe vyhovovati jeho nové znění: "o
státní podpoře na obytné stavby".
§ 1: odstavec (1):
ve druhé řádce se nahražuje slovo "výstavbu"
jazykově správnějším slovem "stavbu";
v poslední řádce jest opraviti tiskovou chybu
a nahraditi slova "stavební osnově" slovy
"stavební obnově";
odstavec (2):
podle konformního usnesení výboru technického
a sociálně-politického bude tento odstavec
nyní zníti takto: "Podporu lze poskytnouti
jen na obytně stavby, pojaté do stavebního
programu dvouletého hospodářského
plánu."
§ 2:
odst. (1):
bod č. 1 a) změniti citaci "§ 4"
na "§ 3", b) podobně "§ 5"
na "§ 4", c) stejně pak citaci "§
7" na "§ 6".
§ 3 vládního návrhu:
usneseno celý vypustiti. V důsledku toho nutno následující
§ 4 vládního návrhu přečíslovati
na § 3 atd. až do § 37 vlád. návrhu,
který se mění na § 36. Ježto za
tento paragraf navrhl technický výbor zasunouti
nový § 37, zůstává další
číslování oproti vládnímu
návrhu nezměněno. V dalším uvádíme
již označení jednotlivých paragrafů
podle této změny.
K tomuto rozhodnutí vedla technický výbor
úvaha, že ve vládním návrhu obsažené
technické podmínky, kterým mají stavby
(úpravy), na které lze poskytnouti podporu vyhovovati,
nejsou uvedeny způsobem vyčerpávajícím
a že by při praktickém provádění
mohlo dojíti ke kolisi s ustanoveními podobného
druhu, jež tvoří obsah současně
parlamentu předloženého vládního
návrhu zákona o některých opatřeních
ve stavebnictví souvisících s dvouletým
hospodářským plánem.
Tato ustanovení mají se týkati všech
staveb prováděných v rámci zákona
č. 192/1946 Sb., tedy i staveb podle projednávaného
vládního návrhu. Jeví se tudíž
zde uváděné neúplné technické
předpisy přebytečnými a bylo je proto
lépe vypustiti vůbec.
§ 3 (podle nového označení):
Usneseno vypustiti celou druhou větu, začínající
slovem "Výjimečně" a končící
slovem "staveniště". Povolováním
sklepních bytů v rodinných domcích
na svažitém staveništi porušena by byla
vedoucí zásada zdravého bydlení jednak
přelidňováním těchto domků,
jednak zřizováním zdravotně méněcenných
bytových jednotek.
§ 4 (podle nového označení):
změniti citaci "§ 4" na "§ 3".
§ 6 (podle nového označení, původní
§ 7):
odst. (2): závěr věty bude nyní zníti
takto: "... v odděleních stavebně od
sebe úplně odloučených". Jde
totiž o to, aby bylo zcela jasno, že odloučení
oddělení pro jednotlivá pohlaví ve
svobodárnách není myšleno jenom místně,
nýbrž fakticky (plnou zdí, zvláštním
vchodem a schodištěm a pod.).
§ 8 (podle nového označení):
a) Aby byla důsledně zachována jednotnost
v textu zákona souhlasně s ustanoveními předcházejícími,
navrhuje se ve všech případech slova "stavby
a úpravy" nahraditi výrazem "stavby (úpravy)".
To se vyskytuje celkem čtyřikráte v bodech
1. - 4.
b) bod č. 1: mění se citace "(§
4)" na "(3)"; bod č. 3: ve druhém
řádku se škrtá označení
"č. 1 až 3 a 5", kromě toho i citace
§ 4, takže celý text bude nyní takovýto:
"3. zaměstnavatelům na stavby (úpravy)
uvedené v § 2, odst. 1, zřizují-li se
jimi byty pro vlastní zaměstnance a nejsou-li určeny
k převodu do vlastnictví fysických osob (§
3);".
§ 9 (podle nového označení):
a) Ve druhé řádce se vsunuje za slovo "hypotékární"
do závorky slovo "(komunální)",
a to s ohledem na ustanovení předchozího
§ 7; b) v bodech č. 1. - 3., mění se
citace "§ 9" na "§ 8", jak to vyplývá
z předchozích změn.
§ 10 (podle nového označení): odst.
(1): v druhé řádce se mění
citace "§ 10" na "§ 9".
Pokud se týče ostatních ustanovení
tohoto odstavce má technický výbor za to,
že do nákladů na stavbu (úpravu) podle
bodu č. 2. sluší započítati i
náklad na potřebný projekt, a do výdajů
spojených s opatřením úvěru
podle bodu č. 3., také případnou kursovní
ztrátu při zápůjčkách
komunálních a výlohy spojené s případným
přechodným stavebním úvěrem;
odst. (2): v druhé řádce se mění
citace "§ 10" na "§ 9".
§ 12 (podle nového označení):
odst. (2): Poslední věta tohoto odstavce se škrtá
a nahrazuje touto novou větou: "Je-li stavebníkem
obec nebo okres, lze od tohoto zajištění upustiti."
Účelem tohoto ustanovení jest snaha po úspoře
nákladů spojených se zaknihováním
a opětným výmazem zástavního
práva za knihovní zajištění zápůjčky,
jež jest dle soudu technického výboru u veřejného
stavebníka přebytečné nejen s ohledem
na veřejnoprávní charakter stavebníka
samotného, nýbrž i s ohledem na zajištění
státního zájmu podle § 34 návrhu
zákona, a to bez ohledu na to, jde-li o zápůjčku
komunální nebo jinou.
§ 13 (podle nového znění):
v předposlední větě se změní
citace v závorce "(§ 22, odst. 2)" na "(§
21, odst. 2)".
§ 16 (podle nového označení):
odst. (1): mění se citace "(§ 18)"
na "(§ 17)" a "(§ 19)" na "(§
18)";
odst. (2): v první větě se vypouští
tečka za slovem "snižuje".
§ 17 (podle nového označení):
v první větě se za slovem "... zejména:"
vypouští dvojtečka;
bod 2.: ve druhé řádce se nahražuje
třetí osoba slovesa býti tvarem "jest"
na místo užitého tvaru "je", a to
za účelem dosažení větší
jasnosti textu zákona;
bod 4.: mění se citace "(§ 4)" na
"(§ 3)".
§ 19 (podle nového označení):
odst. (1): mění se citace "(§ 19)"
na "(§ 18)" a "(§ 18)" na "(§
17)";
odst. (2): stejně se mění "(§ 18)"
na "(§ 17)".
§ 20 (podle nového označení):
odst. (1): aby nebylo nutno měniti znění
vládní předlohy, usnesl se technický
výbor, aby ministerstvu sociální péče
bylo uloženo upraviti v dohodě se zúčastněnými
ministerstvy (pověřenectvy) cestou administrativního
opatření způsob předkládání
a přezkušování žádostí
za poskytnutí podpory v těch případech,
kde stavebníkem bude okres (město s vlastním
statutem); na Slovensku kromě toho jest při přezkušování
žádostí po technické stránce
zajistiti spolupůsobení tam zřízených
samostatných státních stavebních úřadů.
§ 21 (podle nového označení):
odst. 2: mění se tam uvedené citace "(§
11)" na "(§ 10)", "(§ 18)"
na "(§ 17)" a "(§ 19)" na "(§
18)".
§ 25 (podle nového označení):
mění se rovněž citace "(§
19)" na "(§ 18)" a "(§ 18)"
na "(§ 17)".
§ 26 (podle nového označení):
odst. (2): ve druhém řádku se opravuje tisková
chyba a na místo slova "mladých" se použije
slova "mladým".
§ 30 (podle nového označení):
ve druhé a třetí řádce se mění
citace na místo "§§ 24 až 30"
se uvede "§§ 23 - 29".
§ 32 (podle nového označení):
odst. (1): za poslední slovo tohoto odstavce usneseno přičiniti
dovětek, takže závěr odstavce bude zníti
takto:
".... národnímu správci, popřípadě
obecně prospěšnému bytovému sdružení,
vytvořenému z takových osob."
odst. (2): v předposlední řádce se
mění citace "v §§ 24 až 30"
na "v §§ 23 až 29";
poslední řádka se škrtá a nahražuje
slovy "......., osobu, které byla poskytnuta podpora."
Účel těchto změn je jasný.
Má býti umožněno poskytování
podpor podle tohoto zákona i obecně prospěšným
bytovým sdružením, vytvořeným
z přídělců zkonfiskovaného
majetku nebo jeho národních správců.
§ 34 (podle nového označení):
odst. (1): v posledním řádku opraviti tiskovou
chybu a na místo "Slovensko" dáti "Slovensku".
§ 36 (podle nového označení):
v předposlední řádce opraviti rok
1947 na "1948".
§ 37 (podle nového označení):
jest zcela nový a bude míti toto znění:
"Ministr financí se zmocňuje, aby uložil
peněžním ústavům povinnost poskytovati
potřebné úvěry na stavby prováděné
podle tohoto zákona."
§ 38:
Ve druhém řádku třeba změniti
citaci "§§ 21 a 22" na "§§
20 a 21".
§ 40:
Ve druhém řádku změniti citaci "(§
4)" na "(§ 3)".
§ 42:
Při projednávání tohoto ustanovení,
kterým se u obecně prospěšných
bytových sdružení povinnost přednostního
pronajímání uvolněných bytů
zavádí ve všech jejich domech, tedy i v takových,
jež nebudou teprve postaveny podle tohoto zákona,
takže tato povinnost není kryta ustanovením
§ 26, vznikla v technickém výboru pochybnost
po legislativně-technické stránce, lze-li
totiž takováto opatření obecné
bytové péče řešiti v rámci
speciálního zákona o podpoře na obytné
stavby. Proto byl právní výbor ÚNS
požádán o podání odborného
posudku v této věci. Jeho posudek zní takto:
"Právní výbor sice uznává,
že ustanovení § 42 návrhu zákona
o státní podpoře na obytné stavby
nesouvisí věcně s předmětem
tohoto zákona, avšak z důvodů, že
toto ustanovení není v rozporu s platným
právem, dále že sleduje podporu zvýšení
populace a konečně, že vlastně jen mění
dosavadní úpravu přidělování
bytů, nepovažuje za nutné, aby z návrhu
bylo vypuštěno. Při tom se poznamenává,
že v zemích českých nejde o nový
předpis, nýbrž jen o opakování
a doplnění trestních sankcí toho,
co platí podle vl. n. č. 182/1939 Sb.".
Vzhledem na toto vyjádření právního
výboru usnesl se technický výbor schváliti
znění § 42 podle vládního návrhu.
Podobně si vyžádal technický výbor
dobré zdání právního výboru
i při projednávání závěrečných
ustanovení vládního návrhu, neboť
vznikly pochybnosti o tom, nemá-li býti tímto
zákonem výslovně sistována platnost
nařízení č. 128/1945 Sb. n. SNR, které
až dosud upravovalo státní podpory na stavby
obytných budov na Slovensku.
Po této stránce se technický výbor
sjednotil s posudkem výboru právního, který
zní:
"Právní výbor dospěl po projednání
příslušně materie k názoru, že
v osnově zákona o státní podpoře
na obytné stavby (tisk 353) není potřebí
výslovně rušiti ustanovení §§
20 a 29 nařízení č. 128/1945 Sb. n.
SNR, pokud se týkají nové výstavby
bytů mimo rámec stavební obnovy, z těchto
důvodů:
Podle § 28, odst. 4 zák. č. 86/1946 Sb. o stavební
obnově zůstávají uvedená ustanovení
nař. č. 128/1945 Sb. n. SNR v platnosti jen pro
ty případy bytové výstavby, na které
byla udělena podpora podle citovaného nařízení
před účinností zákona o stavební
obnově, t. j. přede dnem 9. května 1946.
Po tomto dni nelze tudíž podporu podle těchto
předpisů dále udělovati.
Ale i kdyby nebylo tohoto předpisu, bylo by tato ustanovení
považovati za zrušená podle všeobecné
právní zásady, že pozdější
zákon ruší zákon dřívější
(lex posterior derogat priori)."
Konečně se technický výbor usnesl
doporučiti slavné sněmovně přijetí
připojené resoluce.
Medzi úlohami, ktoré zákon o dvojročnom
hospodárskom pláne ukladá v stavebníctve,
je na prvom mieste opatrenie 125.000 bytov nákladom 14
miliard Kčs. Z tohto stavebného programu pripadá
prevážna časť na stavebnú obnovu.
Predovšetkým majú byť rekonštruované
byty, ktoré boly za vojny ťažko poškodené.
Podľa operatívnych plánov, ktoré schválila
vláda koncom minulého roku, má byť rekonštrukciou
získaných 70.000 bytov, z toho polovica v českých
zemiach a polovica na Slovensku. Ale aj na vybudovaní 55.000
nových bytov, z toho 40.000 v českých zemiach
a 15.000 na Slovensku, má stavebná obnova značný
podiel. Podľa predbežného odhadu malo z nich
byť prevedené asi 30.000 (z toho 20.000 v českých
zemiach a 10.000 na Slovensku) v rámci stavebnej obnovy
náhradou za byty, ktoré boly za vojny úplne
zničené. Zbývajúcich 25.000 bytov,
z toho 20.000 v českých zemiach a 5.000 na Slovensku,
malo pripadnuť na novú bytovú výstavbu.
Táto hranica medzi stavebnou obnovou (100.000 bytov) a
novou bytovou výstavbou (25.000 bytov) bude však premenlivá
podľa naliehavej miestnej potreby a presný pomer bude
známy len po definitívnom schválení
operatívnych plánov na rok 1948.
Zákon o dvojročnom hospodárskom pláne
počíta s nákladom na novú bytovú
jednotku priemerne 180.000 Kčs a na bytovú jednotku
získanú rekonštrukciou priemerne 60.000 Kčs.
Základom pre tento výpočet bol štandardný
byt o troch obytných miestnostiach, na ktorý ako
v nájomnom dome tak aj v rodinnom domku má pripadnuť
350 m3 obstavaného priestoru po 520 Kčs
(t. j. 182.000 Kčs). Keďže rekonštrukcia
poškodených stavieb je zhruba odhadovaná do
tretiny stavebného nákladu novostavby, počíta
sa u rekonštruovaného bytu s nákladom 60.000
Kčs. Terajšie stavebné náklady sú
ovšem podstatne vyššie, než s akými
je počítané v dvojročnom pláne.
Bude preto úlohou technickej služby, aby čo
najúčelnejším plánovaním,
ako stavenisk, tak aj jednotlivých stavieb, rozsiahlou
typizáciou a normalizáciou, ako aj industrializáciou
v stavebníctve snažila sa dosiahnuť podstatného
zlacnenia dnešných stavebných nákladov.
Druhou významnou složkou, ktorá môže
prispeť k značnému zlacneniu stavebných
nákladov, je náležité vystupňovanie
pracovných výkonov vo všetkých odvetviach
stavebného priemyslu a živností. Dvojročný
plán tu počíta so zvýšením
pracovného výkonu o 40%. Jeho predpokladom je ovšem
náležitá úprava miezd stavebného
robotníctva, zvlášť v sadzbách
za úkolovú prácu a prevedenie rôznych
soc. politických opatrení, smerujúcich k
zvýšeniu výkonu a zlepšeniu pracovnej
morálky.
Opatrenie 70.000 rekonštruovaných bytov a asi 30.0()0
nových bytov v rámci stavebnej obnovy bolo finančne
zaistené už vlaňajším zákonom
o stavebnej obnove. Aby bola vyriešená tiež otázka
financovanie novej bytovej výstavby, ktorou má byť
získaných najmenej 25.000 nových bytov, pripravilo
ministerstvo sociálnej starostlivosti návrh zákona
o štátnej podpore na bytovú výstavbu,
ktorý je predmetom tohto jednania.
Zákon má mať povahu krátkodobej normy,
ktorej platnosť je obmedzená iba na dobu dvojročného
hospodárskeho plánu. Je to videť z ustanovenia
§ 1, odst. 2, podľa ktorého môže byť
poskytnutá podpora zásadne len na obytné
stavby, pojaté do stavebného programu dvojročnice.
Už z tohoto obmedzenia zákona je zrejmé, že
bytov vystavaných s podporou má sa dostať výlučne
osobám, pracovne zapojeným do prevádzania
dvojročného hospodárskeho plánu.
Pri stanovení operatívnych plánov bytového
stavebníctva bol vzatý zreteľ len na naliehavú
bytovú potrebu sektorov pre splnenie hospodárskeho
plánu najdôležitejších, t. j. priemyslu,
pôdohospodárstva, dopravy a verejnej správy.
Budú teda na štátnej podpore, ktorá
podľa svojej konštrukcie prichádza k dobru priamo
uživateľom bytov, nech je stavebníkom ktokoľvek,
participovať výlučne osoby, pracujúce
v týchto najdôležitejšich odvetviach pre
splnenie dvojročnice. V tom je podstatný rozdiel
oproti bývalým podporám stavebného
ruchu, ktoré mnohorazy prispievaly k neodôvodnenému
obohacovaniu stavebníkov z verejných prostriedkov
a u nájomných domov boly často aj základom
pre vytvorenie alebo zvýšenie bezpracného dôchodu.
Soc.-pol. výbor na zasedaní dna 11. februára
1947 a 19. februára 1947 prejednal vládny návrh
(tlač 353) a previedol na ňom tieto zmeny:
Zmeny učinené technickým výborom v
plnom znení si osvojil, resp. okrem týchto previedol
tieto zmeny:
§ 1.: v odst. 2. vynechávajú sa slová:
"bytové výstavby v rámci", takže
tento odstavec treba čítať plynule bez uvedených
slov.
§ 17.: v bode 4. nahradzuje sa cifra: "4%" cifrou:
"1.5%".
§ 19.: v odstavci 1. nahradzuje sa slovo "pokud"
slovom "dokud".
§ 32.: v odstavci prvom na desiatej strane riadka 7. shora
- nahradzuje sa slovo "polnohospodářského"
slovom "zemědělského".
Soc.-pol. výbor sa pripojil k dotazom technického
výboru na výbor právny ohľadne vhodnosti
§ 42 v tejto osnove, ako aj ohľadom platnosti nariadenia
S. P. č. 128/1945 Sb. nar. SNR vzhľadom k tomuto návrhu.
Poznamenáva sa, že právny výbor tieto
dotazy zodpovedel na svojom zasedaní dňa 11. februára
1947.
Soc.-politický výbor doporučuje, aby vládny
návrh zákona o štátnej podpore na obytné
stavby (tlač 353) bol schválený v pripojenom
znení ústavodarným Národným
shromaždením i s pripojenou rezolúciou výboru
sociálno-politického.
Rozpočtový výbor projednal vládní
návrh zákona o státní podpoře
na obytné stavby (tisk 353) ve své schůzi
dne 4. března 1947 a schválil jej ve znění
na kterém se usnesl výbor technický a sociálně-politický.
Rovněž přijal rozpočtový výbor
resoluci výboru sociálně-politického.
Ústavodárné Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
(1) Účelem podpory podle tohoto zákona je
umožniti stavbu bytů podle § 4, písm.
a) zákona ze dne 25. října 1946, č.
192 Sb., o dvouletém hospodářském
plánu, pokud nebudou opatřeny podle zákona
ze dne 12. dubna 1946, č. 86 Sb., o stavební obnově.
(2) Podporu lze poskytnouti jen na obytné stavby, pojaté
do stavebního programu dvouletého hospodářského
plánu.
(3) V případech hodných zvláštního
zřetele lze poskytnouti podporu i na obytné stavby,
prováděné mimo stavební program uvedený
v odstavci 2, avšak jen za podmínek stanovených
v § 6, odst. 3 zákona č. 192/1946 Sb.
(1) Podpora může býti poskytnuta
1. na novostavby nebo úplné přestavby domů
s malými byty a malými provozovnami podle §
136 zákona o přímých daních
a prováděcího nařízení
k němu vydaného, a to
a) rodinných domků podle § 3,
b) nájemních domů podle § 4,
c) svobodáren a nocleháren podle § 6;
2. na nástavby a přístavby nebo částečné
přestavby, zřídí-li se jimi malé
byty podle obdoby § 136, odst. 3 zákona o přímých
daních;
3. na úpravy celých budov dosud neobytných
nebo neobytných částí budov k účelům
obytným, zřídí-li se jimi malé
byty podle obdoby § 136, odst. 3 zákona o přímých
daních;
4. na stavby (úpravy) obytných domů zničených
nebo poškozených živelní pohromou;
5. na stavbu budov, obsahujících nezbytná
příslušenství skupinového zastavění,
jde-li o nová sídliště.
(2) Na stavby uvedené v odstavci 1, č. 1 a 5 lze
také poskytnouti podporu, jsou-li zřízeny
podle práva stavby.
Rodinný domek je dům o jednom nebo dvou bytech,
z nichž v jednom bydlí vlastník nebo, je-li
vlastníkem obecně prospěšné bytové
sdružení, nájemník, s nímž
sdružení sjednalo o domku podmíněnou
trhovou smlouvu (čekatel).
Nájemním domem se rozumí dům o jednom
nebo více bytech, u něhož není splněna
podmínka § 3.
S podporou na stavbu (úpravu) rodinného domku může
býti poskytnuta podpora také na stavbu (úpravu)
nutných budov (místností) hospodářských,
je-li dům určen pro malého zemědělce,
nebo na stavbu (úpravu) malé provozovny, je-li dům
určen pro malého živnostníka.
(1) Svobodárny a noclehárny jsou domy, vyhovující
podmínkám odstavců 2 a 3 prováděcího
nařízení k § 136, odst. 2 zákona
o přímých daních.
(2) Ve svobodárnách a noclehárnách
musí býti osoby různého pohlaví
ubytovány v odděleních stavebně od
sebe úplně odloučených.
Podpora záleží
1. ve státní záruce za hypotekární
(komunální) zápůjčku, poskytnutou
na úhradu stavebního nákladu;
2. ve státním příspěvku na
úhradu výdajů s domem spojených.
Podporu lze poskytnouti
1. obcím a okresům na stavby (úpravy) uvedené
v § 2, odst. 1 s výjimkou domků určených
k převodu do vlastnictví fysických osob (§
3);
2. obecně prospěšným bytovým
sdružením na stavby (úpravy) uvedené
v § 2, odst. 1;
3. zaměstnavatelům na stavby (úpravy) uvedené
v § 2, odst. 1, zřizují-li se jimi byty pro
vlastní zaměstnance a nejsou-li určeny k
převodu do vlastnictví fysických osob (§
3);
4. fysickým osobám na stavby (úpravy) uvedené
v § 2, odst. 1, č. 1, písm. a) a č.
4.