V podrobnostech buď uvedeno:
Ustanovení toto má ovšem celostátní
platnost. Dosavadní vývoj zákonodárství
dál se ve znamení rozšiřování
principu samosoudcovství i u sborových soudů
první stolice (novela z r. 1914, zákony č.
123/1923 a 161/1936 Sb.). Důvodem bylo, aby se čelilo
přetížení sborových soudů
a šlo jen o přechodné prolomení rozhodování
senátního. Tuto přechodnost zdůrazňuje
osnova i tím, že se nedotkla jednotlivých předpisů
procesních zákonů, takže odstraněním
tohoto všeobecného předpisu lze kdykoliv snadno
obnoviti původní stav. Nebylo by však vhodné
stanovit přímo, na jak dlouhou dobu se odstraňuje
kolegiální rozhodování.
Pokud krajský soud rozhoduje o žalobě (zmateční
stížnosti) proti výroku rozhodčího
soudu, složeného pravidelně ze tří
rozhodců, má do jisté míry funkci
podobnou opravné stolici. Není proto vhodné,
aby v těchto případech rozhodoval o žalobě
jen samosoudce. Proto se pro řízení o takových
žalobách (zmatečních stížnostech)
zachovává rozhodování v senátě.
Pod toto ustanovení dlužno zahrnouti zejména
žalobu podle § 596 c. ř. s., zmateční
stížnost proti nálezu bursovního rozhodčího
soudu podle čl. XXIII uv. zák. k c. ř. s.,
žalobu o neúčinnost nálezu bursovního
rozhodčího soudu podle čl. XXV uv. k c. ř.
s. a j. Podobně je tomu v řízení konkursním
a vyrovnávacím, kde senát konkursního
(vyrovnávacího) soudu vykonává pravomoc,
i pokud jde o rozhodování konkursního (vyrovnávacího)
komisaře.
Č. 1: Použivatelné vl. nař. 111/1941
Sb. nezná již postih zajišťovací.
Č. 2: Při úpravě cenové hranice
rozhodné pro věcnou příslušnost
okresního soudu byla shledána přiměřenou
částka 10.000 Kčs. Přihlédnuto
bylo především k tomu, že postupující
uklidnění a návrat k mírovým
poměrům má mít za následek
též sestupnou tendenci cen. Osnova se míní
proto přiblížiti skutečným poměrům,
když volí průměr mezi úpravou
za nejvyšší válečné inflace
(15.000 K) a předválečnou hranicí
(5.000 Kč). Tím se dostane nové úpravě
trvalé platnosti a nebude ji třeba znovu měniti
ani po konsolidaci poválečných poměrů.
Ostatně i soudy považují tuto cenovou hranici
za vyhovující.
Úprava § 76 jur. normy dala podnět k vyřešení
otázky příslušnosti československých
soudů v manželských věcech cizinců,
jež je dosud naprosto odlišně upravena v zemích
českých na straně jedné a na Slovensku
na straně druhé.
Podle práva platného v zemích českých
se mělo za to, že příslušnost stanovená
v § 76 jur. normy platí i pro cizince. Přitom
se - aspoň v judikatuře - počítalo
s nezměněnou platností dvorských dekretů
ze dne 23. ledna 1794 a ze dne 15. června 1796, republikovaných
dvorským dekretem ze dne 23. října 1801,
č. 542 sb. zák. soud., které předpisovaly,
že se manželské věci cizinců, z
nichž se aspoň jeden usadil v tuzemsku, mají
posuzovat podle zákonů státu, kde manželství
bylo uzavřeno. Nejvyšší soud opětovně
vyslovil, že tyto dekrety nebyly zrušeny jurisdikční
normou, poněvadž prý obsahují normy
mezinárodního práva soukromého. Nejvyšší
soud také vyslovil, že je zcela lhostejné pro
posuzování otázky příslušnosti,
zda zdejším soudem vydaný rozsudek bude uznán
v domovském státě manželů či
nikoli.
Zcela jinak řešilo věc právo slovenské.
Podle ustanovení § 116 zák. čl. XXXI/1894
o manželském právu může československý
soud zakročit v manželské věci cizinců
jen tehdy, když jeho rozsudek je účinný
ve státu, jehož občany manželé
jsou. Toto ustanovení se vyskytuje také v čl.
7 h) švýcarského spolkového zákona
o právních poměrech usazenců a osob
s pobytem ze dne 25. června 1891, ve znění
čl. 59 konečného titulu ke švýcarskému
občanskému zákoníku ze dne 10. prosince
1907, a předtím již v § 606 říšskoněmeckého
civilního řádu soudního z r. 1877,
ve znění novely z r. 1898. Požadavek, aby stát
omezil svou soudní pravomoc v manželských věcech
cizinců se zřetelem k stanovisku domovského
státu manželů, byl postaven vědou druhé
polovice minulého století a je s ním jen
souhlasit, protože zamezuje event. marnou práci soudu
a předejdou se též zmatky v rodinných
poměrech cizinců, jakož i zbytečné
konflikty mezi právními řády.
Již vládní návrh jednotných československých
procesních zákonů z r. 1937 se rozhodl pro
řešení slovenské a na tomto stanovisku
stojí i osnova, která vyplňuje takto mezery
právního řádu platného v zemích
českých, provádí pronikavou unifikaci
těchto důležitých předpisů
a reformuje v některých směrech i právo
na Slovensku platné.
Od úpravy § 71 cit. vlád. návrhu jednotných
československých procesních zákonů
z r. 1937 se liší osnova jen ve dvou směrech.
Především dopouští rozhodování
zdejších soudů (jsou-li příslušné
vzhledem k poslednímu společnému bydlišti
manželů nebo k bydlišti žalovaného)
bez zřetele na to, zda zdejší rozsudek bude
v domovském státě manželů uznán
či nikoliv, v těch případech, kdy
je manželství cizinců postiženo vadou
tak závažnou, že by se jeho neplatnost podle
§ 28 manž. novely č. 320/1919 Sb. vyšetřovala
z moci úřední, resp. že by ji podle
zák. čl. XXXI/1894 uplatnil žalobou státní
zástupce. Nebylo by dobře slučitelné
s požadavkem pořádku ve věcech manželských,
aby na taková manželství cizinců bylo
nutno ve zdejší právní sféře
hledět - dokud se nevysloví o nich cizí soud
- jako na manželství platná. Zájem na
tom, aby spojení, kterým brání překážka
podobné důležitosti, nevystupovala v tuzemsku
s nárokem na uznání za platná manželství,
zasluhuje ochrany i za tu cenu, že rozhodnutí nebude
míti význam mimo hranice našeho státu.
Pokud jde o další odchylku od § 71, odst. 2 cit.
vlád. návrhu, srv. dále.
V jednotlivostech se uvádí:
§ 76 jur. normy upravuje nyní příslušnost
v manželských sporech, jsou-li strany nebo aspoň
jedna z nich československými státními
občany, na Slovensku v podstatě stejně §§
639 a 687 o. s. p.
V novém § 76 a), odst. 1 jsou zhuštěny
předpisy § 641 o. s. p., který byl přizpůsoben
haagské úmluvě ze dne 12. června 1902.
Předpis tohoto obsahu se odůvodňuje úvahou,
že je nutno poskytnout sudiště příslušníkům
těch států, jejichž zákonodárství,
stojíc na principu domicilu, jim sudiště neposkytuje,
protože bydlí v cizině. Tím způsobem
má býti zamezena mezera v příslušnosti
a poskytnuta rozumná pomoc příslušníkům
takových států. Nelze však sleviti s
minimální podmínky zdejšího bydliště
aspoň žalovaného, nemá-li naše
soudnictví býti zbytečně obtěžováno
žádostmi manželů-cizinců, kteří
by ve svých vlastech snad sudiště pro rozluku
vůbec nenalezli a chtěli by založením
prostého pobytu vykonstruovati příslušnost
zde a předvolati před československý
soud event. i žalovaného ze zemí vzdálených.
Na rozdíl od svého slovenského vzoru neposuzuje
dále osnova v žádném případě
otázku společného bydliště podle
domovského práva cizinců, neboť rozhodne-li
se zákonodárce poskytnouti cizincům forum
v rozměrech nové úpravy, jeví se takové
omezení již zbytečným. Ostatně
pojem bydliště jakožto pojem vlastní procesnímu
právu, má se posuzovati podle lex fori, t. j. podle
práva našeho, a není třeba v té
příčině činiti ústupek
právu cizímu.
Poznamenati je třeba, že podle nové úpravy
bude československý soud i bez výslovného
ustanovení příslušný v manželském
sporu osob bez státní příslušnosti,
pokud aspoň žalovaný má tu svůj
obecní soud, neboť tu automaticky odpadá podmínka,
že rozhodnutí může býti uznáno
v domovském státě manželů. Stejně
ovšem na Slovensku.
Pokud jde o ustanovení nepřevzaté z §
641 o. s. p., srv. u nového § 640 o. s. p. (čl.
VI, č. 25).
V novém předpise § 76 a), odst. 2 bylo převzato
ustanovení § 640 o. s. p. Bylo však upuštěno
od podmínky, že žena nenásledovala svého
manžela do ciziny, neboť v pojetí osnovy jde
tu o výjimku ze zásady v předchozím
paragrafu vytčené. Důvodem této výjimky
je, že při neplatnosti manželství bude
míti žena, která byla dříve zdejší
státní občankou, zhusta zájem na tom,
aby rozhodnutím soudu byly její rodinné poměry
najisto postaveny právě v tomto státě.
Tu nezáleží tedy československému
zákonodárci ani na tom, jak pohlíží
na věc domovský stát cizincův, ani
na tom, zdali aspoň žalovaný má zde
své bydliště; poskytuje se prostě forum
bez jakéhokoliv omezení, srv. též vládní
návrh jednotných československých
procesních zákonů z r. 1937, důvodová
zpráva k § 71 jur. normy, str. 301.
Č. 5 a 6: Nové znění umožňuje
zrušení použivatelnosti příslušných
předpisů vl. nař. č. 39/1944 Sb. a
nař. min. sprav. č. 183/1944 Sb.
Č. 7: Změna záleží zejména
v tom, že se zřetelem na nový § 76 a)
bylo třeba i v § 114 j. n. zaujmout jasné stanovisko
k otázce, nakolik mohou čs. soudy rozhodovat o dobrovolném
rozvodu cizích státních příslušníků.
Protože dobrovolný rozvod je vlastně specialita
právního řádu platného v zemích
českých - už ani slovenský právní
řád jej nezná - rozhodla se osnova omezit
příslušnost podle § 114 j. n. na případy,
kdy aspoň jeden z manželů je československým
státním občanem. Cizinci se budou moci za
podmínek § 76 a) domoci rozvodu sporem.
Doplňuje se tu podle čl. II vl. nař. č.
39/1944 Sb. předpis § 20 manž. nov. č.
320/1919 Sb. Třetí odstavec tohoto paragrafu nebylo
třeba nově textovat, neboť stačí,
když po zrušení použivatelnosti čl.
II, č. 1 vl. nař. č. 39/1944 Sb. (čl.
XI, odst. 2, č 5 osnovy) oživne původní
text.
Č. 1: Srv. u čl. II.
Č. 2 až 15: Úprava práva chudých,
jak byla provedena zákonem č. 161/1936 Sb., nevyhovovala.
Podmínky pro dosažení práva chudých
byly v určitém směru až příliš
tvrdé (zkrácení nuzné výživy),
ale s druhé strany nebylo dostatečné kautely,
aby tohoto práva nebylo zneužíváno k
šikanování odpůrců, vynucení
"smíru" a pod. O odpomoc se snížilo
vládní nařízení č. 39/1944
Sb., ale osnova jde ještě dále, když právo
chudých v souhlase se sociálním cítěním
povoluje už i tam, kde strana bez zkrácení
nutné výživy pro sebe a osoby, k jichž
výživě je podle zákona povinna (pojem
širší než "rodina"), nemůže
zapraviti náklady sporu; také však ukládá
soudu povinnost zkoumati, zdali nejde o domáhání
se nebo bránění práva, které
by bylo svévolné nebo zřejmě marné.
Osnova neobsahuje vykladací pravidlo, v čem nutno
spatřovat svévolnost nebo zřejmou marnost,
neboť obšírnou vykladací formuli by text
zákona dobře nesnášel a formule stručná
zase neposkytuje praxi žádné bezpečné
vodítko. Proto nebylo převzato z § 63, odst.
1, věty druhé c. ř. s. ve znění
vládního nařízení č.
39/1944 Sb. ustanovení, že domáhání
se práva je pokládati také tehdy za svévolné,
jestliže by strana, která nežádá
o právo chudých, se zřetelem k vyhlídkám
na vymožení nároku upustila od vedení
sporu nebo by uplatňovala jen část nároku.
Tím ovšem nemá býti zabráněno
tomu, aby soud při posuzování svévolnosti
sporu nebo jeho marnosti nehleděl na to, jak by si počínala
za stejné situace strana, která by spor vedla bez
práva chudých. Upozorniti by bylo také, že
pojmy "svévolné" a "zřejmě
marné" nejsou totožné. Jinak lze rozhodování
v těchto otázkách bez obavy svěřiti
soudům, které - jak zkušenosti ukazují
- používaly už i svého práva dle
čl. XXXIII uvoz. zák. k c. ř. s. velmi zřídka
a počínaly si s opatrností až úzkostlivou.
Není tedy nebezpečí, že by mylným
rozhodnutím soudu mohla býti chudá strana
vyloučena z přístupu k soudu, ale s druhé
strany nebude tu možnost zneužívání
všude tam, kde tento úmysl chudé strany bije
přímo do očí. Osnova chce dále
zameziti dosažení práva chudých osobám,
které jsou vlastně jen nastrčeny, aby dobývaly
pohledávku pro jiného. Nejde však tak daleko
jako § 112 o. s. p., aby zásadně vyloučila
cessionáře z výhody práva chudých,
a povolila výjimku jen tam, kde strana osvědčí,
že k postupu nedošlo proto, aby pro spor bylo dosaženo
práva chudých (Antalfi, 1915, str. 343, pozn. 3
b) k § 112 o. s. p.). Nelze však povoliti právo
chudých tam, kde soud má důvodné podezření
ve směru právě uvedeném, ale straně
je tu ponechána možnost, aby toto důvodné
podezření soudu, je-li tu, vyvrátila. Novou
úpravou i obdobného ustanovení § 112
o. s. p. se obě úpravy podstatně sblížily.
Pokud jde o odstavce 2 až 4 § 63, navazují na
obdobná ustanovení vládního návrhu
nových československých procesních
zákonů z r. 1937 a na vládní nařízení
č. 39/1944 Sb. Úředním orgánem
sluší tu rozuměti nejen správce majetkové
podstaty, ale na př. i společného opatrovníka
zřízeného podle zákona č. 48
a 49 z roku 1874 ř. z. ve znění vládního
nařízení č. 407/1941 Sb.
Novinkou je ustanovení § 64, odst. 1, č. 5,
poslední věty, které na rozdíl od
dosavadního stavu připouští, třebas
jen ve výjimečných případech,
hraditi zatím ze státní pokladny i poplatky
opatrovníka podle §§ 8, 9 a 116 c. ř.
s. Vzhledem k zákonu č. 236/1946 Sb. bylo č.
5 doplněno také ustanovením o osvobození
od povinnosti platit náhradu poštovného za
zásilky v soudním řízení. Nové
je také ustanovení dalšího odstavce
a jeho účelem je zvýšení ochrany
procesních odpůrců chudých stran.
Jak plyne z četných stížností,
které byly vznášeny proti dosavadní
úpravě práva chudých, pociťuje
se jako největší břemeno právě
skutečnost, že odpůrce chudé strany,
u kterého nejsou splněny podmínky pro dosažení
práva chudých, je nucen k velikým nákladům
spojeným nejen s vlastním právním
zastoupením, nýbrž také s někdy
velmi tíživou povinností kolkovou a poplatkovou.
Odpůrce žalobce požívajícího
práva chudých musí ve sporu hraditi kolky
a poplatky, jež mu ve valné většině
případů nikdo nenahradí, třebas
ve sporu nakonec zvítězí. Zkušenost
učí, že tohoto neuspokojivého stavu
využívají leckdy žalobci k tomu, aby od
žalovaného dosáhli bez zřetele na možný
výsledek sporu aspoň něčeho, neboť
jinak hrozí žalovanému nebezpečí
ještě větších výdajů,
t. j. povinnost kolková a poplatková. Třebas
se osnova snaží nebezpečí svévolných
nebo zřejmě marných procesů omeziti
na minimum, je třeba naznačené ochrany procesních
odpůrců chudých stran v zájmu spravedlnosti.
Vždyť ani novou úpravou nebudou vyloučeny
spory, ve kterých svévolnost nebo marnost zůstanou
soudu skryty, kde se však nakonec spor ukáže
bez naděje na příznivé vyřízení
pro žalobce. Dříve než soud nahlédne
svévolnost nebo marnost domáhání se
práva a dříve než bude moci vysloviti
z tohoto důvodu zánik práva chudých,
mohly by odpůrci chudé strany vzejíti značné
náklady na kolcích a poplatcích. V mnohých
případech nedojde ani vůbec k vyslovení
zániku práva chudých, přesto se však
spor ve svém výsledku ukáže pro žalobce
s právem chudých bezúspěšným,
ale během sporu byly vynaloženy kolky a poplatky,
jejichž náhrady nebude možno dosáhnouti.
Proto osvobozuje osnova v případech, kde bylo povoleno
právo chudých žalobci, i žalovaného,
u kterého nejsou splněny podmínky pro udělení
práva chudých, od placení nákladů
uvedených v § 64, odst. 1, č. 1 a 5, a to s
omezením, že jde o procesní úkony nutné
k obraně proti žalobě. Nezdá se však
potřebné poskytovat obdobné osvobození
žalobci, jakmile získá právo chudých
žalovaný, nebo v opravném řízení
odpůrci odvolatele nebo dovolatele, kterým se dostalo
právo chudých, protože zneužívání
tohoto práva na straně žalovaného nemůže
se nikterak srovnávati se zneužíváním
na straně žalobce, a pokud jde o užití
opravného prostředku, stačí ustanovení
§ 68, odst. 2 k tomu, aby soud mohl zakročiti proti
zneužívání.
Nové znění § 65, odst. 2, věty
první umožňuje soudci zkoumati, zdali jsou
podmínky pro povolení práva chudých
dle § 63.
O tom, zdali se straně povolí právo chudých,
má budoucně rozhodovat soud, u kterého se
věc právě projednává (§
65, odst. 5), a to pro celé (případně
další) sporné řízení (§
64, odst. 1), i když žádost třeba podati
vždy u soudu první stolice; tento soud bude moci zpravidla
lépe než soud procesní posouditi podmínky
pro povolení práva chudých.
Další odstavec § 65 je převzat z vládního
návrhu nových československých procesních
zákonů z r. 1937. Podobná úprava platí
již nyní podle § 15 vl. nař. č.
229/1936 Sb.
Soud, u kterého se věc právě projednává,
rozhoduje též o tom, má-li býti straně,
která o to žádala, jmenován advokát
(§ 66, odst. 1). Není-li tu takové žádosti,
ať už proto, že strana již advokáta
má, nebo proto, že chce své přednesy
ve sporu, pro který není předepsáno
zastoupení advokátem (neadvokátský
spor), učiniti sama, nebude třeba o tom vůbec
rozhodovat.
Ustanovení § 66, odst. 2, věty druhé
(stejně § 116, odst. 2 o. s. p.) o tom, že v
naléhavých případech jmenuje advokáta
soud, úzce souvisí s novým zněním
§ 73, odst. 2, kteréžto ustanovení bylo
rovněž v zásadě převzato ze shora
zmíněného vládního návrhu
a činí zbytečným § 90 zák.
o org. soudů, podle něhož bylo pro zachování
lhůty ukládáno sepsání odvolacích
spisů neadvokátům. Soudu bude lze v takových
případech učiniti nutná opatření
neodkladně a advokátu se zaručuje plná
lhůta k sepsání odvolání, aby
takto bylo čeleno dosavadnímu nešvaru, že
advokát, který věc před odvolacím
soudem zastupoval, neměl žádný vliv
na obsah odvolacího spisu, jímž ale byl vázán.
Jinak se ještě poznamenává, že
ustanovení § 66, odst. 2 až 4 navazuje na obdobné
předpisy toho času použivatelné (srv.
§ 66, odst. 4 a 5 c. ř. s. ve znění
vl. nař. č. 39/1944 Sb.).
Dosavadní § 67 c. ř. s. byl se zřetelem
na nové ustanovení § 66, odst. 2, věty
druhé doplněn tak, že zachycuje i případ,
kdy advokáta zřídí soud. Druhá
věta byla převzata z § 67, odst. 2 vlád.
návrhu nových československých procesních
zákonů z r. 1937.
Ustanovení § 68, odst. 1, věty druhé
je převzato z cit. vládního návrhu
a má svůj vzor v § 118, odst. 1, větě
druhé o. s. p. Ustanovení odstavce 2, věty
první téhož paragrafu přejímá
úpravu provedenou čl. III, č. 5 vl. nař.
č. 39/1944 Sb. Další věta v témže
odstavci 2 navazuje na zrušené ustanovení čl.
XXXIII uv. zák. k c. ř. s.
Podstatně změněn byl § 70. Procesní
postavení odpůrce chudé strany nemůže
býti zhoršeno tím, že chudé straně
bylo povoleno právo chudých. Tam, kde by straně
bez práva chudých odpůrce hradil jen část
nákladů, bude náklady, od nichž byla
chudá strana podle § 64, odst. 1, č. 1 a 5
prozatím osvobozena, hraditi také jen částečně.
Jiná je však situace, pokud jde o náklady,
od nichž byl podle § 64, odst. 2 prozatím osvobozen
odpůrce chudé strany sám. Zákon chce
odpůrce chudé strany - pokud možno - chrániti
před šikanováním; proto mu poskytuje
toto zatímní osvobození. O šikanování
nelze ovšem dobře mluvit, jestliže odpůrce
byl nakonec uznán povinným třebas i jen k
částečné náhradě nákladů
sporu, po př. byly-li náklady sporu vzájemně
zrušeny. Tu tedy bude odpůrce povinen náklady,
od nichž byl podle § 64, odst. 2 prozatím osvobozen
on sám, doplatiti v celkové částce
bez zřetele na to, v jaké výši hradí
útraty sporu chudé straně.
Odstavec 2 míří na případy,
kdy spor byl ukončen smírem, ať už soudním
či mimosoudním. Tu bude platiti ujednání
stran, i pokud jde o náhradu nákladů, od
nichž byla podle § 64, odst. 1, č. 1 a 5 prozatím
osvobozena chudá strana a podle § 64, odst. 2 prozatím
osvobozen odpůrce chudé strany sám. Aby však
strany libovolným - po př. jen na oko sjednaným
- ustanovením o těchto nákladech nemohly
způsobiti zkrácení státní pokladny,
stanoví zákon, že chudá strana nemůže
odpůrci sleviti nic z toho, co by zaplatil, když by
ve věci samé byl soudním rozhodnutím
odsouzen k plnění stejného obsahu, jako ke
kterému se podle smíru zavázal.
Nebude lze vybrati od odpůrce chudé strany částky,
o které jde, vůbec, jestliže spor byl ukončen
ponecháním v klidu, aniž došlo k smíru.
Pokud jde o chudou stranu samotnou, poskytuje tu jakousi odpomoc
§ 71 c. ř. s.
Zákon předpokládá, že povinnost
odpůrcova hraditi náklady, od nichž byla chudá
strana i on sám osvobozen, vysloví vždy soud,
který také určí číselně
tyto částky. Protože se nemůže
tak státi vždy v rozhodnutí, jímž
se věc konečně vyřizuje, rozhodne
soud usnesením třebas dodatečně.
Novinkou je v odstavci 4 přednostní zástavní
právo advokátovo na útraty proti odpůrci
chudé strany přisouzené. Účel,
který tu zákon sleduje, je, aby advokát byl
chráněn nejen proti odpůrci, ale i proti
případným nárokům třetích
osob.
§ 71, odst. 1, věta první chce jasně
naznačiti, že z jiného důvodu, než
tam je uvedeno (na př. při odnětí
práva chudých proto, že se spor jeví
býti svévolným nebo zřejmě
marným), nelze naříditi chudé straně,
aby doplatila. Věta třetí má odstranit
pochybnosti, které by jinak mohly býti o tom, kdo
je povolán rozhodnout o doplacení po skončení
sporu.
Nové znění § 71, které vlastně
převzalo obsah § 71a) c. ř. s., umožňuje
zrušit tento paragraf.
V § 72, odst. 1 a 3 nejde o žádné podstatné
věcné změny, nýbrž jen o úpravu
nutnou vzhledem k některým změnám
v předchozích ustanoveních.
O § 73, odst. 2 byla zmínka již v poznámkách
k § 66.
Č. 16: Původní částka 200 Kčs
nevyhovuje již v nynější době.
Č. 17: Srv. obdobné ustanovení čl.
III, č. 10 vl. nař. č. 39/1944 Sb.
Č. 18: Toto ustanovení sleduje účel,
aby hodnota předmětu sporu, rozhodná s hlediska
odvolání, byla soudem vždy určena.
Č. 19 až 21: Nebylo pochyby, že dnešní
cenová hranice 5.000 Kčs pro zvláštní
řízení bagatelní je neudržitelná,
ale při úvaze o nové úpravě
vyskytla se otázka, zdali je ještě odůvodněno
zachování tohoto řízení vůbec,
a ministerstvo spravedlnosti nemohlo než odpověděti
na tuto otázku negativně. Dříve než
tak učinilo, vyžádalo si ještě
posudky od vyšších soudů, a když
i posudek nejvyššího soudu v Brně ze dne
17. dubna 1946, č. Pres. 513/46 vyzněl pro další
zachování bagatelního řízení
nepříznivě, byla pro osnovu věc rozhodnuta.
Nelze totiž neviděti, že zdánlivé
výhody bagatelního řízení,
pokud jde o obsah protokolu podle § 451 c. ř. s.,
předpokládají, že započaté
jednání lze skončiti v jednom dni. Pravidlem
však je, že to možné není, a přistoupí
k tomu i změna v osobě soudcově nebo přestane-li
býti věc nepatrnou, je "výhoda"
tato spíše nepřekonatelnou závadou.
Odstranění těchto předpisů
projeví proto svůj vliv i na kvalitu rozsudků
a poskytne svědomitému soudci větší
možnost bedlivého uvažování. Celkem
však nutno souhlasiti s názorem, že není
dobře možno povoliti stranám, aby i ve věci
sebe nepatrnější mohly způsobiti práce
i náklady, které by nebyly už v žádném
poměru s hodnotou věci, o níž jde.
Osnova zrušuje proto zvláštní řízení
bagatelní, vylučuje však odvolání
proti rozsudkům soudu okresního tam, kde jde o zájem
skutečně nepatrný. Za takový zájem
lze považovat za dnešních poměrů
věc, když hodnota předmětu sporu v penězích
nebo na peněžité hodnotě nepřevyšuje
300 Kčs. Hodnotu předmětu sporu stanoví
ve svém rozsudku okresní soud.