Protože zvláštního řízení
bagatelního právo na Slovensku platné ani
dříve neznalo, byl tím vykonán další
krok k unifikaci obou právních řádů.
Č. 22 až 24: Už i vládní návrh
československých procesních zákonů
z r. 1937 vychází ze stanoviska, že je nutno
čeliti tomu, aby odvolacími soudy byla věc
zbytečně vracena soudu první stolice, což
se stalo téměř pravidlem. Opatření
však, která onen vládní návrh
činí, jsou jen stylistického rázu;
slova "může rozhodnout ve věci samé"
se nahrazují výrazem imperativním, ač
nebylo pochyby, že i slůvko "může"
znamená povinnost tam, kde ostatní zákonné
předpoklady jsou splněny (srv. důvodovou
zprávu cit. vládního návrhu, str.
353).
Nevyhovuje však plně ani dnešní úprava
provedená vl. nař. č. 39/1944 Sb., která
chápe slova "může odvolací soud
vrátiti věc" jako volnost soudu, tuto volnost
omezuje však ustanovením čl. III, č.
12 o tom, že vrácení věci je možné,
jen je-li to vhodné, aby tím bylo stranám
ulehčeno vedení sporu, urychleno jeho vyřízení
nebo zmenšeny náklady, čímž rozhodování
odvolacím soudem ve věci samé činí
vlastně pravidlem. Hlavně vadí na této
úpravě, že nemá výslovného
ustanovení o přípustnosti novot po usnesení,
kterým se rozsudek první stolice zcela nebo zčásti
zrušuje, po případě se nařizuje
jen doplnění jednání konaného
v první stolici, ač v případnostech,
o které tu běží, není jistě
na místě odpírati stranám možnost
uváděti nové skutečnosti a nabízeti
nové důkazy (vždyť i když rozhoduje
odvolací soud, činí tak vlastně v
první instanci); přesto se však v praxi vyskytují
názory i opačné.
Nové znění § 496 neznamená věcnou
změnu oproti dnešnímu stavu podle čl.
III, č. 11 vl. nař. č. 39/1944 Sb. Odchylky
jsou odůvodněny změnami provedenými
v následujícím § 497, s kterým
toto ustanovení těsně souvisí. Druhý
odstavec se pak vztahuje na veškeré rozsudky odvolacího
soudu, ať už byly vydány podle § 496 neb
§ 497.
Navržené nové znění § 497
odstraňuje dosavadní pochybnosti. Dává
především odvolacímu soudu možnost,
aby napadený rozsudek zrušil, jen pokud je toho třeba,
aby po případném doplnění jednání
konaného v první stolici mohl rozhodnout ve věci
samé. Bylo by naprosto zbytečné zrušiti
i to, o čem už stejně nebude jednáno.
Není-li třeba napadený rozsudek vůbec
zrušit (jde na př. o protipohledávku, která
není v právní souvislosti se žalobním
nárokem, atd.), může odvolací soud,
pokud je toho třeba, nařídit jen doplnění
jednání. Dojde-li k zrušení rozsudku
(zcela nebo zčásti) nebo k doplnění
jednání anebo k oběma současně,
lze pak po prohlášení usnesení (které
není třeba zvláště vyhotovovat)
přednésti nové skutečnosti a nabízeti
nové důkazy.
Ačkoliv tedy § 497 zcela jednoznačně
předpokládá, že odvolací soud
ve všech těchto případech rozhodne rozsudkem
ve věci samé, nebere tomuto soudu osnova přesto
možnost, věc vrátit prvnímu soudu. Lze
však tak učiniti jen ve výjimečných
a v zákoně taxativně uvedených případech,
t. j. je-li to vhodné, aby tím bylo stranám
ulehčeno vedení sporu, urychleno jeho vyřízení
nebo zmenšeny náklady. Ovšem strany, které
jsou nejlépe s to posouditi, co je v jejich zájmu,
mohou i tu ihned po prohlášení usnesení,
kterým se rozsudek zrušuje nebo nařizuje doplnění
jednání, souhlasně navrhnout, aby věc
projednal odvolací soud sám. Tímto návrhem
je pak odvolací soud vázán. Ustanovení
o přípustnosti novot platí i tu.
Č. 25: Protože podstatný obsah § 500,
odst. 3 c. ř. s. byl převzat do nově zařaděného
§ 445, bylo lze zde naň prostě odkázati.
Č. 27: Zkušenosti, kterých nabyla praxe s ustanovením
čl. I, č. 2 zák. č. 251/1934 Sb.,
podle kterého byla s hlediska přípustnosti
dovolání rozhodnou hodnota předmětu
sporu, o němž by měl rozhodnout dovolací
soud, nebyly dobré.
Především, a to padá nejvíce
na váhu, bylo poukazováno k tomu, že dojde-li
k štěpení žalobního, resp. protižalobního
nároku odvolacím soudem, nebyla vyloučena
možnost, aby část žalobního (protižalobního)
nároku byla nižšími soudy pravomocně
přiznána, zbývající pak část
třetí stolicí nepřiznána proto,
že nárok vůbec není po právu.
Nutno dále uvážiti, že místo odlehčení
nejvyššímu soudu, které bylo jediným
účelem onoho ustanovení, byl pak v případech,
o které tu běží, nejvyšší
soud často nucen rozsáhlým rozborem právním
dovozovati, že dovolání je vlastně nepřípustné;
tento rozbor ovšem vyžadoval stejnou - ne-li větší
- pracovní námahu než rozhodnutí ve
věci hlavní.
Osnova se proto rozhodla obnoviti stav platný před
zákonem č. 251/1934 Sb. a pro přípustnost
dovolání je proto rozhodující hodnota
předmětu sporu, o kterém rozhodl odvolací
soud. Aby se předešly veškeré možné
pochybnosti, vyslovuje ještě osnova jasně,
že rozhodnou je celková hodnota předmětu
sporu, o kterém rozhodl odvolací soud.
Jinak bylo by uvésti:
Vládní návrh nových československých
procesních zákonů z r. 1937 vůbec
vylučuje dovolání proti rozhodnutí
odvolacího soudu, jestliže hodnota předmětu
sporu nepřevyšuje 1.000 Kčs (důvody
srv. tamtéž na str. 354). Osnova nejde tak daleko,
neboť, ač přijímá a změněným
poměrům přizpůsobuje toto ustanovení
(2.000 Kčs) a tím rovněž uznává
nutnost odlehčiti nejvyššímu soudu, dává
přesto odvolacímu soudu možnost, aby ve svém
rozsudku prohlásil dovolání za přípustné,
když by šlo o rozhodnutí zásadního
významu. Pokud pak jde o výši rozhodnou pro
přípustnost dovolání při souhlasných
rozsudcích první a druhé stolice, byla stanovena
částka 10.000 Kčs, neboť toho času
platná částka 15.000 Kčs (srv. §
6, odst. 3 nař. min. sprav. č. 183/1944 Sb.) je
nepřiměřeně vysoká. Z unifikačních
důvodů vypouští osnova ustanovení,
že se dovolání nepřipouští,
jde-li o výměru výživného ze
zákona.
Po vzoru cit. vládního návrhu (§ 524
osn. c. ř. s.) nedotkla se osnova § 519 c. ř.
s. a nevidí žádný rozpor mezi tímto
ustanovením a novou úpravou § 502 c. ř.
s. Pokud jde totiž o případy uvedené
v § 519, č. 1 a 2, bylo by podotknouti, že je
rozdíl v tom, zda odvolací soud věc meritorně
prozkoumal a rozhodl, nebo zda bylo rozhodnuto více méně
jen po stránce formální. Kdežto v prvním
případě byl spor i v opravné stolici
ve věci samé projednán a strana obdržela
tedy výstižnou odpověď i na své
věcné přednesy, nestalo se tak v případě
druhém. Tu pak dlužno míti na paměti,
že nepříznivé rozhodnutí povahy
formální neuspokojuje ani stranu, která je
jinak na věcné důvody přístupná;
nepříznivé rozhodnutí formální
je - podle zkušeností - často s to zviklati
v očích laika víru v právo formální,
jehož konečným cílem je ostatně,
aby bylo nalézáno právo tak, že se to
všem jeví ve shodě s pravdou materielní.
Z téhož důvodu nebyly oproti dnešnímu
stavu dále omezeny možnosti rekursní vůbec.
Pokud pak jde o případ § 519, č. 3,
má odvolací soud podle osnovy možnost připustiti
další opravný prostředek i proti rozsudku,
takže tu není žádný rozpor.
K odstavci 2 třeba ještě upozornit na slova
"ve sporech o majetková práva", která
byla vložena v úvodu tohoto odstavce; stalo se tak
proto, aby byl zamezen nesprávný výklad,
který úpravu zde platnou rozšiřoval
i na jiné spory než o majetková práva.
Pokud jde o dodatek k odstavci 3, srv. rozhodnutí Sb. n.
s. č. 18.048.
Č. 28: Nové znění poskytuje nejvyššímu
soudu větší možnost rozhodnouti ve věci
samé, než tomu bylo podle původního
textu. Stejně upravilo věc vládní
nařízení č. 39/1944 Sb. (srv. čl.
III, č. 14).
Č. 29 a 31: Změny zde provedené souvisí
se zrušením bagatelního řízení.
Č. 30: Ustanovení § 520, odst. 1, věta
první se už i dříve vykládalo
tak, že se rekurs podává u soudu první
stolice, srv. též § 528 c. ř. s. Bylo
proto toto ustanovení formulováno jasně.
Č. 32: Počet případů, kdy rekursu
může vyhovět sám soud, do jehož
usnesení byl podán rekurs, byl novým textem
§ 522, odst. 1 rozšířen o některá
další usnesení, která nejsou meritorní
povahy; stejná úprava byla zavedena čl. III,
č. 15 vl. nař. č. 39/1944 Sb.
Nařízením slovenské národní
rady ze dne 7. února 1946, č. 12 Sb. n. SNR, byla
zvýšena cenová hranice rozhodná podle
§ 1, č. 1 o. s. p. pro věcnou příslušnost
okresních soudů s 5.000 Kčs na 20.000 Kčs;
současně zvýšena v § 94, odst.
2 částka 2.000 Kčs na 10.000 Kčs.
Nebylo však provedeno zvýšení částky
5.000 Kčs v § 5, odst. 4 a v § 525, odst. 2 o.
s. p., ačkoliv tyto předpisy úzce spolu souvisí.
Osnova chce býti pokud možno dílem unifikačním.
Provedla proto důsledné zvyšování
cenových hranic, ale upravila alespoň hranice pro
věcnou příslušnost soudů a pro
přípustnost opravných prostředků
jednotně na celém území státním.
Jako trvalé zařízení lze si v jednotném
státě sotva představiti jinou úpravu.
Rozšířit věcnou příslušnost
okresních soudů v zemích České
a Moravskoslezské nad 10.000 Kčs dobře nelze.
Uvážiti dlužno především,
že sborovým soudům bude ulehčeno i ustanovením
čl. I a že částka 10.000 Kčs
představuje i v dnešních poměrech téměř
tříměsíční příjem
průměrně postaveného zaměstnance.
Úvahy tyto platí ovšem i na Slovensku, kde
lze rovněž očekávati vyrovnání
cenové hladiny. Také nelze přehlížeti,
že celkový systém o. s. p. přeje spíše
věcné příslušnosti krajských
soudů, takže přepínání
věcné příslušnosti okresních
soudů nebylo by v duchu zákona.
Unifikační snahy vedly osnovu i v otázce
úpravy přípustnosti opravných prostředků.
Nová úprava § 5, odst. 3 o. s. p. činí
pak zbytečným § 476, odst. 3 o. s. p., ježto
hodnotu předmětu sporu, rozhodnou pro přípustnost
odvolání, vyšetří a ve svém
rozsudku uvede již okresní soud. Úprava tato
je pak v souhlase s § 509, odst. 3 o. s. p., podle kterého
stanoví zase hodnotu důležitou s hlediska přípustnosti
dovolání soud odvolací. Bylo by se ještě
zmíniti o tom, že nebyla převzata výjimka
uvedená v dosavadním § 476, odst. 2 o. s. p.,
co se týká sporů vypočítaných
v § 758, odst. 2, č. 1 až 6, neboť pokud
pro tyto spory je věcně příslušný
krajský soud, není odvolání z rozsudku
krajských soudů omezeno vůbec a jinak jsou
to vesměs spory o majetková práva, které
lze klásti na roveň všem ostatním takovým
sporům (většina těchto sporů
se u okresních soudů ostatně vůbec
nevyskytuje).
Nebyly zvyšovány toliko výměry trestů
a pokut, ježto uložením nejvyšší
přípustné výměry může
se soudce stejně přizpůsobiti změněným
poměrům.
Další unifikace byla provedena přijetím
zásad slovenského práva procesního
v otázce soudní příslušnosti
pro manželské spory cizinců. Zde se odkazuje
na důvody čl. III. V jednotlivostech se uvádí:
Předpis § 639 o. s. p. zůstal nezměněn.
Vynechán byl pouze odstavec 3, neboť zůstala-li
aspoň jedna ze stran československým státním
občanem, dosahuje sem stejně nový text odstavce
1, takže ustanovení původního odstavce
3 v dnešní formě je již zbytečné.
Do § 640 o. s. p. byla zhuštěna převzatá
ustanovení dřívějších
§§ 640 a 641 o. s. p. Nebyl převzat § 641,
odst. 2 o. s. p., ježto se podle nového předpisu
§ 640, odst. 1 řídí nyní příslušnost
posledním společným bydlištěm,
a toto ustanovení zachycuje i případy opuštění
nebo změny bydliště po tom, co došlo k
rozlukovému důvodu; jinak srv. u § 76 a) jur.
nomy. Nebyl převzat ani § 641, odst. 3 o. s. p., ježto
nyní po zrušení § 116 zák. čl.
XXXI/1894 a nové textaci § 639, odst. 1 o. s. p. dosahuje
také sem nový předpis § 639, odst. 1
o. s. p. a činí toto ustanovení zbytečným.
Podá-li totiž dřívější
manžel, jenž je československým státním
občanem, podle § 47 zák. čl. XXXI/1894
o manželském právu žalobu o neplatnost
pozdějšího manželství, je stranou
ve sporu a k založení příslušnosti
podle nového § 639, odst. 1 o. s. p. stačí,
jestliže aspoň jedna ze stran je zdejším
příslušníkem. Nově navrhovaný
§ 640, odst. 2 o. s. p. obsahuje dřívější
ustanovení § 640 o. s. p. Pokud jde o vypuštění
podmínky, že žena nenásledovala svého
manžela do ciziny, srv. u § 76 a) jur. normy. Kladení
podmínky nebylo by v tomto případě
na místě už proto, že vyhoví-li
soud takové žalobě, může se žena
státi opět československou příslušnicí.
Poznamenati by bylo ještě, že předpisy
obsažené v § 76 a) jur. normy budou na Slovensku
rozděleny do dvou paragrafů, ježto předpisy
tyto byly už původně pojaty do §§
640 a 641 o. s. p. a jich zhuštěním do jednoho
a zrušením dalšího paragrafu by vznikla
v zákoně zbytečná mezera.
Po takto provedené unifikaci staly se ovšem postradatelnými
některé předpisy. Především
to jsou cit. dvorské dekrety, neboť v oboru mezinárodního
práva soukromého se již dnes dá z §
5, odst. 2 a 3 zákona ze dne 3. října 1946,
č. 199 Sb., o uznání rozhodnutí v
manželských věcech, vydaných soudy nebo
úřady v cizině, v oblasti československého
právního řádu, načerpati závažný
argument, že rozhodným právem je domovské
právo u manželů (domovská práva
manželů). Zbytečnými jsou již §§
116 a 117 zák. čl. XXXI/1894 o manželském
právu. Předpis § 116 zák. čl.
XXXI/1894 obsahuje nyní § 76 a), odst. 1 jur. normy
a § 640, odst. 1 o. s. p., případ § 117,
odst. 1 cit. zák. článku je nyní normován
v § 76 a), odst. 2 jur. normy a § 640, odst. 2 o. s.
p., kdežto pokud jde o předpis cit. § 117, odst.
2 lze poznamenati, že toto ustanovení bylo původně
zaostřeno na případ, kdy žena zůstala
zdejší státní občankou, avšak
v takovém případě lze příště
užíti příslušnosti stanovené
v § 639 o. s. p., naproti tomu není-li už ani
žena zdejší příslušnicí,
nelze u ní činiti výjimku ze zásady
jinak pro cizince platné, t. j. zdejší soud
by se stal příslušným jedině
za podmínek nového § 640 o. s. p. Tyto předpisy
staly se proto vesměs zbytečnými a budou
v čl. XI osnovy zrušeny.
Jinak srv. u čl. IV.
Zákon o pracovních soudech byl r. 1931 významným
dílem i unifikačním a je v naléhavém
zájmu státním, aby na celém území
republiky platil - pokud je to se zřetelem na předpisy,
na něž navazuje, vůbec možné -
jednotně. Proto třeba na Slovensko rozšířit
předpisy, které byly vydány v zemích
českých vládním nařízením
č. 280/1938 a č. 308/1939 Sb., pokud tomu nejsou
na překážku zásadní rozdíly
procesního práva obou oblastí (srv. č.
11).
Co se týká zemí českých, byly
provedeny oproti stavu dnes platnému jen změny vyplývající
ze snahy po větší jasnosti (§ 25, odst.
2), z nové úpravy cenových hranic rozhodných
pro přípustnost opravných prostředků
v řízení řádném (§
36) a ze zrušení bagatelního řízení
(§§ 20, 42 atd.).
Používajíc této příležitosti
odstraňuje však osnova současně některé
obtíže, se kterými se setkala praxe na Slovensku
se zřetelem na odchylné pojetí některých
otázek v civilním řádu soudním
tam platném. Se strany pověřenectva spravedlnosti
bylo totiž poukázáno jednak na to, že
zákon o pracovních soudech neoznačuje lhůty
k podání opravných prostředků
(rekurs, odvolání a dovolání) za propadné,
pročež nelze na Slovensku zmeškání
těchto lhůt napraviti ospravedlněním
podle § 451 o. s. p., jednak na obtíž záležející
v tom, že proti usnesení rekursního soudu v
otázce příslušnosti není podle
§ 36, odst. 2 zákona o pracovních soudech další
rekurs přípustný, i mohl by tudíž
nastati případ, že krajský soud vysloví
pravomocným usnesením, že věc nepatří
před pracovní soud, ale to by nevyloučilo,
aby v pozdějším sporu zahájeném
před řádným soudem nejvyšší
soud nakonec neuznal v téže věci opačně.
Odpomoc zjednává osnova takto:
§ 29 bude nyní míti výslovné
ustanovení o tom, že odvolací lhůta
je na Slovensku lhůtou propadnou. Nový § 43,
odst. 5 prohlašuje, že o dovolací lhůtě
platí na Slovensku ustanovení tam platného
civilního řádu soudního, tedy i §
526, odst. 2 o. s. p., a pokud jde o rekursní lhůtu,
bude o ní podle § 36, odst. 3 platiti rovněž
§ 552, odst. 2 o. s. p.
I jinak budou platiti podle ustanovení § 34, odst.
5 a § 36, odst. 3 o způsobu podání dovolání
a dovolacího rekursu a nepřípustnosti dovolacího
rekursu vůbec ustanovení o. s. p., čímž
jsou předpisy zákona o pracovních soudech
v těchto otázkách na Slovensku uvedeny v
úplný soulad s předpisy platnými v
řádných sporech.
Zvýšené částky odpovídají
dnešním poměrům.
Vládní nařízení č. 222/1943
Sb. ustanovuje v § 1, odst. 1, že peněžité
tresty a pokuty všech druhů, uložené soudy,
připadají ve prospěch státní
pokladny; tím byly pozměněny některé
procesní předpisy i v oboru řízení
v občanských věcech právních
jako na př. § 220 c. ř. s., § 359 ex.
ř. a pod. Věcně tato úprava plně
vyhovuje a doporučuje se ji zachovati i pro budoucnost.
Proto se doporučuje uvedenou úpravu převzíti
pro obor řízení v občanských
věcech právních a zároveň v
tomto rozsahu zrušiti i použivatelnost vládního
nařízení č. 222/1943 Sb.; poznamenati
sluší, že pokud jde o řízení
ve věcech trestních, připravuje se úprava
obdobná.
V odstavci 2, č. 2 je vyjádřeno, že
bylo-li právo chudých již povoleno, platí
ve sporech, o nichž bylo řízení již
zavedeno (žaloba podána), odchylkou od dosavadního
stavu nejen v té které stolici, ale i pro řízení
opravné a za podmínek § 2 vl. nař. č.
229/1936 Sb. i pro řízení exekuční.
Zde se odstraňují všechna ustanovení,
která jsou novou úpravou nahrazena nebo překonána.
Zvláště budiž podotčeno k odstavci
2, č. 3, že obnovení soudních prázdnin
bylo souhlasně doporučeno presidiem nejvyššího
soudu i presidii obou zemských soudů; tím
bude opět upraven jednotně právní
stav na území celé Československé
republiky, neboť na Slovensku soudní prázdniny
zůstaly zachovány a podle vyjádření
slovenských činitelů se nedoporučuje
je zrušovat.
Nabytí účinnosti bylo upraveno tak, aby se
soudy mohly seznámit s předpisy nového zákona.
Odchylka stanovená v odstavci 2 je odůvodněna
nutností připravit vše, čeho třeba,
pro obnovení činnosti pracovních soudů.
Provedením tohoto zákona vzniknou státní
správě jen mizivě nepatrné výdaje
spojené se změnami v § 64, odst. 1, č.
5 c. ř. s. (vzhledem též k odstavci 2 téhož
paragrafu) a § 113, odst. 1, č. 4 o. s. p. (se zřetelem
na odstavec 3 téhož paragrafu). Výši jich
nelze předem odhadnout; příslušnými
rozpočtovými položkami jsou tyto výdaje
bezpečně kryty.