(1) Jednání a opominutí příčící
se ustanovením tohoto zákona nebo předpisů
podle něho vydaných trestá, pokud nejde o
čin trestný soudně, okresní národní
výbor pokutou do 5.000 Kčs, při opětování
přestupku nebo vzešla-li z přestupku značná
škoda, pokutou do 10.000 Kčs. Pro případ
nedobytnosti uložené pokuty se zároveň
vyměří náhradní trest vězení
(uzamčení) podle míry zavinění
do 14 dnů, a byla-li uložena pokuta nad 5.000 Kčs,
do 1 měsíce.
(2) Při potrestání může
okresní národní výbor vedle trestu
prohlásiti za propadlou zvěř, která
byla chycena nebo složena proti ustanovením tohoto
zákona nebo předpisů podle něho vydaných.
Rovněž lze prohlásiti za propadlé věci,
jimiž byl přestupek spáchán.
(1) Držitelé tuzemských loveckých
lístků se povinně sdružují v
Československé myslivecké jednotě,
která je jedinou uznanou celostátní organisací
mysliveckou a skládá se ze Zemského svazu
pro Čechy, Zemského svazu pro zemi Moravskoslezskou
a Svazu loveckých ochranných spolků v Bratislavě.
Nevyžádá-li si člen po uplynutí
platnosti loveckého lístku do tří
měsíců nový lovecký lístek
anebo bude-li mu lovecký lístek odňat nebo
pravoplatně odepřen, přestává
býti členem. Ministerstvo zemědělství
může povoliti výjimky.
(2) Československá myslivecká
jednota podléhá dozoru ministerstva zemědělství
a její Svazy (odstavec 1) dozoru příslušného
zemského národního výboru, na Slovensku
pověřenectva zemědělství a
pozemkové reformy. Práva a povinnosti členů
se řídí podle stanov. Stanovy Československé
myslivecké jednoty schvaluje ministerstvo zemědělství;
stanovy Svazů a jejich složek příslušný
zemský národní výbor, na Slovensku
pověřenectvo zemědělství a
pozemkové reformy. Předpisy spolkového práva
zůstávají nedotčeny.
(3) Československá myslivecká
jednota provádí zkoušky z myslivosti [§
33, odst. 5, písm. d)] podle zkušebního řádu,
který stanoví a vyhlásí ministerstvo
zemědělství, na Slovensku po vyjádření
pověřenectva zemědělství a
pozemkové reformy, po slyšení Jednotného
svazu zemědělců a Československé
myslivecké jednoty.
(1) Okresní národní výbory
zruší do šesti měsíců ode
dne počátku účinnosti tohoto zákona
honební pachtovní smlouvy, které odporují
ustanovením tohoto zákona; odporuje-li zákonu
jen doba pachtovní, platí, že pachtovní
doba u smluv platných v den počátku účinnosti
tohoto zákona končí nejdéle dnem 31.
prosince 1951, u honiteb se zvěří označenou
v § 5, odst. 1, větě druhé nejdéle
dnem 31. prosince 1954.
(2) Okresní národní výbor
založí a povede seznam honiteb ve svém obvodu
podle směrnic vydaných ministerstvem zemědělství,
na Slovensku po vyjádření pověřenectva
zemědělství a pozemkové reformy.
(3) Okresní národní výbor
přezkouší ustanovení přísežného
mysliveckého ochranného personálu, která
se stala před účinností tohoto zákona,
a zjistí-li, že ustanovení odporují
tomuto zákonu, zruší jejich platnost.
(4) Předpisy o náhradě škod
způsobených zvěří a výkonem
práva myslivosti podle tohoto zákona platí,
i když dosavadní pachtovní honební smlouvy
obsahují ujednání odlišná. Pachtýř
má v takovém případě právo
dáti pololetní výpověď, a to
do šesti měsíců od začátku
účinnosti tohoto zákona. Výpověď
musí býti přijata a pachtýře
v tomto případě nepostihují ustanovení
§ 22, odst. 3.
(5) Na Slovensku vykonávají až do
ustavení honebních společenstev působnost
honebních společenstev a výborů místní
národní výbory. Ustanovení honebních
společenstev se na Slovensku provede podle směrnic
pověřenectva zemědělství a
pozemkové reformy.
(1) Řízení ve věcech mysliveckých,
pokud v tomto zákoně není jinak stanoveno,
přísluší v prvé stolici okresním
národních výborům, které si
v odborných věcech vyžadují podle povahy
věci dobrozdání lesní služby
dohlédací, po případě i Jednotného
svazu zemědělců nebo Československé
myslivecké jednoty, v druhé stolici zemským
národním výborům, na Slovensku pověřenectvu
zemědělství a pozemkové reformy.
(2) Tam, kde se ukládá slyšeti Jednotný
svaz zemědělců a Československou mysliveckou
jednotu, slyší okresní národní
výbory příslušnou organisační
složku v okrese, zemské národní výbory
příslušný zemský svaz a pověřenectvo
zemědělství a pozemkové reformy Jednotný
svaz slovenských zemědělců a Svaz
loveckých ochranných spolků v Bratislavě.
(1) Zrušuje se platnost, po případě
použivatelnost všech předpisů o myslivosti.
Zejména se zrušují:
honební zákon zák. čl. XX/1883,
zákon ze dne 25. června 1929, č. 98 Sb.,
kterým se doplňují a částečně
mění některá ustanovení honebně-policejní,
zejména o hájení zvěře,
zákon ze dne 5. března 1936, č. 57 Sb., trestnosti
pytláctví v zemi Slovenské a Podkarpatoruské,
vládní nařízení ze dne 31.
března 1941, č. 127 Sb., o myslivosti,
vládní nařízení ze dne 31.
března 1941, č. 128 Sb., kterým se provádí
vládní nařízení o myslivosti,
a
vyhláška ministra zemědělství
ze dne 12. září 1945, č. 289, Úř.
l. I, o prozatímní úpravě myslivosti.
(2) Vyhláška ministra zemědělství
ze dne 27. července 1946, č. 1568, Úř.
l. I, o využití společenstevních honiteb
v pohraničním území, zůstává
nedotčena.
Tento zákon nabývá účinnosti
30. dne po vyhlášení; provede jej ministr zemědělství
v dohodě se zúčastněnými ministry.
Před rokem 1939 byly u nás předpisy o myslivosti
roztříštěny. V každé zemi
platilo jiné právo honební. Společným
předpisem pro všechny země byl zákon
ze dne 25. června 1929, č. 98 Sb., kterým
se doplňují a částečně
mění některá ustanovení honebně
policejní, zejména o hájení zvěře.
Tento zákon platí ještě na Slovensku
vedle zák. čl. XX/1883. V zemích České
a Moravskoslezské byla v době nesvobody vydána
s účinností od 1. dubna 1941 vládní
nařízení ze dne 31. března 1941, č.
127 Sb., o myslivosti, a ze dne 31. března 1941, č.
128 Sb., kterým se provádí vládní
nařízení o myslivosti.
Ustanovení zák. čl. XX/1883 jsou již
v mnohém směru nedostatečná a neodpovídají
novému pojetí myslivosti. Předpisy z doby
nesvobody jsou v mnohém nepouživatelné. Při
této příležitosti nutno uvésti,
že ustanovení o ochraně zvěře
byla do těchto předpisů převzata z
osnovy, kterou již v letech 1933 a 1934 na podkladě
návrhů Československé myslivecké
jednoty vypracovalo ministerstvo zemědělství
a která nebyla ústavně projednána
z toho důvodu, že v době hospodářské
krise parlament byl zaměstnán jinými úkoly.
Ministerstvo zemědělství proto předkládá
osnovu zákona o myslivosti, aby jednak právo myslivosti
bylo v celém státě jednotné, jednak
aby do poměrů myslivosti byl vnesen pořádek,
stabilita a klid, jež jsou nezbytné pro zdárný
vývoj tohoto důležitého oboru národohospodářského.
Osnova neomezuje se pouze na definici práva myslivosti,
nýbrž obsahuje i definici myslivosti, kterou definuje
jako odvětví zemědělské a lesní
prvovýroby na zdůraznění toho, že
myslivost není pouhým druhem sportu a zábavy.
Myslivost je hospodářskou činností,
přinášející značný
příspěvek k výživě obyvatelstva,
a její udržení na dosavadní výši
a její zvelebení jest celostátním
zájmem. Název myslivost jest starým, vžitým
a ryze českým označením, který
jest třeba zachovati, třebas byl během nesvobody
zdiskreditován. Z těchto důvodů bylo
použito názvu zákona o myslivosti. Definice
práva myslivosti byla převzata z dřívějších
norem a jest plně vžita.
Definice honebního pozemku, která by přesně
vystihla hranici mezi honebním a nehonebním pozemkem,
byla by velmi obtížnou a nevyčerpávající
a proto byl volen vhodnější způsob,
a to definice pozemku nehonebního, stanovená výpočtem
nehonebních pozemků. Pochybné případy
rozhodne okresní národní výbor. Jiné
pozemky než ty, které již přímo
v zákoně jsou uznány za nehonební,
může okresní národní výbor
prohlásiti z důvodů bezpečnostních
za nehonební a z důvodů vojenských
ministerstvo zemědělství v dohodě
s ministerstvem národní obrany. Pozemkem, který
okresní národní výbor může
prohlásiti z důvodů bezpečnostních
za nehonební, jest ku př. pozemek ležící
bezprostředně u lázní, který
slouží převážně k rekreaci
lázeňských hostí a pod. Otázka,
zda pozemek jest honební či nehonební, jest
rozhodující pro otázku členství
v honebním společenstvu. Vzhledem k ustanovení
§ 3 nemohou býti členy honebního společenstva
vlastníci pozemků zastavěných (domy,
domky atd.), jak tomu bylo dříve, poněvadž
takový pozemek platí za pozemek nehonební
a o myslivosti na něm nemůže býti vůbec
řeči.
Ustanovení tohoto paragrafu navazují na ustanovení
§ 1, odst. 2, podle něhož právo myslivosti
jest sice spojeno s vlastnictvím honebního pozemku,
může se však vykonávati pouze podle ustanovení
zákona a předpisů podle něho vydaných.
Uznanými mysliveckými zásadami rozumějí
se myslivecké zásady mezi pravodatnými myslivci
obecně uznávané.
Nejnižší výměra společenstevní
honitby se stanoví na 200 ha souvislé honební
plochy. Do této nejnižší předepsané
výměry nelze tudíž započítávati
nehonební plochu, třebas se nachází
ve společenstevní honitbě. Vlastní
honitba může vzniknouti pouze na souvislých
honebních pozemcích téhož vlastníka
nebo těchže spoluvlastníků, mají-li
tyto pozemky výměru nejméně 200 ha,
i když nejsou v obvodu pouze jedné obce.
Pro posuzování trvalosti a dokonalosti oplocení
obory jest rozhodující, zda zvěř v
oboře chovaná (ne tedy zvěř vůbec)
nemůže volně vybíhati. Zvláštními
náhodnými případy jest rozuměti
na př. jak poškození oplocení větrnou
smrští, tak i náhodný případ,
kdy z důvodů veřejné komunikace nelze
trvati na oplocení.
Podmínkou souvislosti honebních pozemků jest,
že se lze dostati s jednoho pozemku na druhý bez překročení
pozemku cizího. Výměra úzkého
pozemkového pruhu, na němž výkon práva
myslivosti není možný, nebyla úmyslně
stanovena. Zda jde o úzký pozemkový pruh,
který nepřerušuje souvislost, nutno posouditi
v každém jednotlivém případě
zvláště, a to podle okolností s přihlédnutím
k výměře honitby, povaze pozemku a zejména
okolnosti, zda v daném případě na
takovém pozemku výkon práva myslivosti podle
zásad řádné myslivosti je či
není možný. Pozemky, které nepřerušují
souvislost, nezakládají ve směru podélném
souvislost mezi pozemky, ležícími odděleně.
To znamená, že na př. vlastník dvou
pozemků, spojených pouze úzkým pruhem
(třebas jemu patřícím), které
by dohromady mohly tvořiti honitbu, nezíská
souvislost oněch dvou pozemků tím, že
délka onoho úzkého pruhu tyto pozemky spojuje.
Nemůže tudíž v takovém případě
získati honitbu, poněvadž nemá nejmenší
výměry souvislých honebních pozemků
pro honitbu předepsanou. Vykupováním úzkých
pozemkových pruhů získávala se dříve
uměle souvislost pozemků a zakládala se tak
možnost k utvoření vlastní honitby na
úkor honitby společenstevní. Za tím
účelem, často i při provádění
pozemkové reformy byly ponechávány úzké
pruhy, aby na úkor společenstevních honiteb
zůstávaly honitby velkostatkářské.
Ustanovení o souvislosti honebních pozemků
platí samozřejmě i pro honitby společenstevní.
V důsledku podmínky, že honitba musí
míti předepsanou výměru souvislých
honebních pozemků, zůstanou některé
pozemky mimo honitbu, aniž samy o sobě mohou býti
honitbou, na př. rozlehlá obec má na severní
části svého obvodu 500 ha souvislých
honebních pozemků, které tvoří
společenstevní honitbu, na její jižní
části leží ještě 50 ha honebních
pozemků, které nemohou býti součástí
společenstevní honitby, poněvadž nejsou
souvislé s pozemky tvořícími společenstevní
honitbu, třebas leží v katastru téže
obce. Tyto pozemky vzhledem k své nedostatečné
výměře rovněž nemohou býti
samostatnou honitbou a musí tudíž býti
přičleněny k honitbě, s níž
mají nejdelší společnou hranici, pokud
řádná péče o myslivost nevyžaduje,
aby tyto pozemky byly přiděleny k jiné honitbě,
než k té, s níž mají nejdelší
společnou hranici. Zásady řádné
myslivosti jsou nadřazeny v tomto případě
zásadě všeobecné. Vlastník přičleněného
pozemku jest oprávněn státi se členem
myslivecké společnosti, která zpachtovala
honitbu, k níž jeho pozemek byl přičleněn,
po případě jest oprávněn státi
se stálým loveckým hostem vlastníka
honitby vlastní. Samozřejmým předpokladem
jest, že musí vyhověti podmínkám,
stanoveným pro ostatní členy myslivecké
společnosti a že další přijetí
členů do společnosti jest možné
(viz § 21, odst. 3). Rovněž nemůže
uplatniti nárok na stálého mysliveckého
hosta osoba, která nemá lovecký lístek.
Tvoření společenstevní honitby jest
zásadně vázáno obvodem obce. Pozemky,
uvedené v § 6, z obvodů několika obcí
může okresní národní výbor
sloučiti v jednu samostatnou společenstevní
honitbu sloučenou, jsou-li pro to dány ostatní
podmínky, stanovené pro utvoření honitby.
Vzhledem k ustanovením § 5, odst. 1 a 2 dojde v souvislosti
s parcelací zkonfiskovaného nepřátelského
a zrádcovského majetku a při revisi první
pozemkové reformy k utvoření řady
nových honiteb. Za platnosti tohoto zákona nestačí
pouhé splnění podmínek pro utvoření
honitby, na př. pokud se týče nejnižší
předepsané výměry, nýbrž
honitba vyžaduje schválení okresního
národního výboru. O schválení
honitby, a to jak vlastní, tak společenstevní,
nutno žádati a podmínky pro jejich vznik prokázati.
Každá honitba musí nejen vyhovovati ustanovením
o předepsané nejnižší výměře,
nýbrž musí býti též utvořena
tak, aby se co nejvíce přiblížila vzorné
honitbě, t. j. aby byla co nejvíce v souladu se
zásadami řádného provozu myslivosti
v honitbách. Aby tohoto bylo dosaženo, mají
býti honitby zaokrouhlovány. Zaokrouhlování
provádí a schvaluje k návrhu stran okresní
národní výbor. Zaokrouhlování
má býti provedeno pokud možno výměnou
honebních pozemků jednotlivých honiteb. Nedojde-li
k dobrovolnému zaokrouhlení, rozhodne o něm
na návrh vlastníka (honebního společenstva)
jedné honitby okresní národní výbor.
Návrh nemůže podávati pachtýř
honitby. Zvýší-li se nebo sníží-li
se výměra propachtované honitby, znamená
to samozřejmě případné zvýšení
nebo snížení pachtovného; jestliže
zaokrouhlením odpadne ze společenstevní honitby
pozemek nebo jeho část a připojí se
k honitbě jiné - společenstevní, stane
se jeho vlastník členem honebního společenstva
v té honitbě, k níž pozemek připadl.
Ohledně ostatních pozemků event. zbytku svého
pozemku zůstane jeho vlastník členem honebního
společenstva a ohledně části odtržené
bude členem i druhého honebního společenstva
(§ 6).
Vlastníci honebních pozemků jedné
společenstevní honitby tvoří honební
společenstvo. Členství v honebním
společenstvu jest tudíž podmíněno
vlastnictvím honebního pozemku. Nejsou tedy členy
honebního společenstva vlastníci všech
pozemků, které ve společenstevní honitbě
leží, nýbrž pouze vlastníci pozemků
honebních. Členem honebního společenstva
rovněž není pachtýř nebo jiný
uživatel honebního pozemku.
Kompetence valného shromáždění
jest úmyslně určena taxativním způsobem.
Jak v zákonu uvedeno, může valné shromáždění
ještě některé z věcí vyhrazených
jeho působnosti přenésti na honební
výbor. Kde to však zákon nepřipouští,
jest ovšem působnost valného shromáždění
nepřenositelná.
Osnova ukládá pořízení zápisu
výslovně při valném shromáždění,
poněvadž ze zkušeností je známo,
že zápisy byly pořizovány dodatečně
a o jejich obsahu a skutečném průběhu
jednání bývaly spory.
Usnesení valného shromáždění
nutno vyhlásiti po dobu 15 dnů na úřední
obecní tabulce. Do usnesení valného shromáždění
může podati stížnost každý
člen honebního společenstva.
Osnova výslovně stanoví, že honební
výbor jedná ve schůzích. Tímto
ustanovením má se zabrániti tomu, aby honební
starosta neprojednal určitou záležitost příležitostně
postupně s jednotlivými členy honebního
výboru a nevydával na základě tohoto
postupného projednání věci rozhodnutí
označovaná za rozhodnutí honebního
výboru. Při tomto dosti obvyklém způsobu
docházelo k rozporům, neboť se stávalo,
že každému členu honebního výboru
byla věc jinak uvedena, resp. jím jinak chápána.
Z obdobných důvodů nařizuje se sepsati
protokol obsahující průběh jednání
honebního výboru přímo při
schůzi.
Honební výbor včetně svého
předsedy jest sedmičlenný. K usnesení
jest zapotřebí nejméně 4 členů
(postačí tudíž starosta a 3 členové).
O svolání schůze nutno však vyrozuměti
předem všechny členy (viz § 11, odst.
1).
Tímto ustanovením se rozumí všeobecný
dohled a dozor, zejména zda honební starosta a členové
honebního výboru, po př. jejich náhradníci,
řádně plní povinnosti jim uložené.
Při zjištění závad může
okresní národní výbor v rámci
ustanovení § 11, odst. 5 zbaviti honebního
starostu, jeho náměstka, jakož i členy
honebního výboru a jejich náhradníky
funkce.
Rozhodne-li se honební společenstvo pro využití
společenstevní honitby na vlastní účet,
musí v tom případě pověřiti
jakožto mysliveckého hospodáře osobu
splnivší podmínky stanovené v §
21, odst. 1 a oznámiti ji okresnímu národnímu
výboru. To neznamená, že by okresní
národní výbor měl takovou osobu jako
mysliveckého hospodáře schvalovati, mohl
by však zakročiti v tom případě,
kdyby taková osoba nevyhovovala stanoveným podmínkám,
a naříditi oznámení nového
mysliveckého hospodáře.
Způsob propachtování vyhlásí
honební starosta po dobu 15 dnů na úřední
obecní tabuli. Toto ustanovení nevylučuje,
aby způsob pro pachtování nebyl ještě
jiným způsobem uveřejněn. Výslovně
se ukládá uveřejnění na úřední
obecní tabuli, aby bylo zaručeno řádné
uveřejnění, při němž musí
býti udáno i nejnižší podání
atd., takže při jiném způsobu uveřejnění,
na př. místním rozhlasem a pod., nebylo by
řádné informování zaručeno.
Poněvadž nelze dobře požadovati od honebních
výborů, aby sestavovaly vzorné pachtovní
podmínky, a aby bylo zabráněno zbytečnému
vracení pachtovních podmínek z toho důvodu,
že nevyhovují ustanovením zákona, vydá
ministerstvo zemědělství, na Slovensku po
vyjádření pověřenectva zemědělství
a pozemkové reformy, vzor pachtovních podmínek,
podle něhož třeba vypracovati pachtovní
podmínky v jednotlivých případech.
Uchazeč o pacht společenstevní honitby jest
povinen prokázati předem, nejpozději při
složení jistoty, písemnými doklady svoji
kvalifikaci mysliveckého hospodáře. Poněvadž
ve smyslu § 21, odst. 3 pachtýřem společenstevní
honitby a společenstevní honitby sloučené
může býti pouze myslivecká společnost,
jest povinna předem prokázati svoje řádné
ustavení ve smyslu § 21, odst. 3 a prokázati
ve smyslu § 14, odst. 4, že osoba, kterou označila
jako mysliveckého hospodáře, vyhovuje ustanovením
§ 21, odst. 3.
Ustanovení, že honební společenstvo
se může usnésti, aby čistý výtěžek
připadl obci, zejména v tom případě,
když rozdělení výtěžku je
spojeno se zvláštními obtížemi
nebo s neúměrným nákladem, bude praktické
zejména pro Slovensko, kde vzhledem k roztříštěnosti
pozemků nebude často vůbec možné
výtěžek ve smyslu ustanovení tohoto
zákona rozděliti. Vlastnictví je tu tak dělené,
že v mnohých případech na jednotlivce
připadá zcela nepatrný zlomek spoluvlastnictví,
takže rozdělení, i kdyby vůbec bylo
možné zjistiti všechny osoby, jímž
by podíl na výtěžku měl příslušeti,
by bylo spojeno s neúměrným nákladem.
Ustanovení toto bylo též z důvodů
právě uvedených pojato do osnovy na návrh
pověřenectva zemědělství a
pozemkové reformy.
Nejvhodnější nabídkou nemusí
býti vždy nabídka nejvyšší.
Posouzení vhodnosti nabídky přísluší
honebnímu výboru.
O žádosti o propachtování společenstevní
honitby prodloužením dosavadního pachtovního
poměru rozhoduje valné shromáždění
honebního společenstva podle § 10, odst. 3.
Honební pachtovní smlouva, jakož i každá
její změna není platná, pokud není
schválena okresním národním výborem.
Okresní národní výbor neudělí
souhlas, když smlouva odporuje zásadám myslivosti,
jimiž se rozumějí uznávané a
vžité zásady, na př. právem by
okresní národní výbor odmítl
souhlas, kdyby smlouva obsahovala ustanovení, že se
pachtýř zavazuje k udržování
co nejnižšího stavu zvěře nebo
určitého druhu zvěře, třeba
z důvodů zabránění škod
způsobených zvěří, nebo kdyby
se zavazoval pachtýř propachtovateli k určitému
rozsahu odstřelu zvěře a pod.
Myslivečtí hospodáři mohou vykonávati
právo myslivosti samostatně, kdežto všichni
ostatní držitelé loveckých lístků
potřebují k samostatnému výkonu práva
myslivosti ještě povolení k lovu od mysliveckého
hospodáře. Tato ustanovení platí i
pro všechny ostatní členy myslivecké
společnosti, která si sama ve smyslu § 21,
odst. 3 mysliveckého hospodáře jmenuje.
Pachtýřem honitby společenstevní a
společenstevní honitby sloučené může
býti pouze myslivecká společnost, jejíž
stanovy musí býti předem schváleny
příslušným zemským národním
výborem, na Slovensku pověřenectvem zemědělství
a pozemkové reformy. Ustanovení, že stanovy
musí býti předem schváleny, má
význam nikoliv s hlediska spolku, nýbrž s hlediska
myslivosti. Ustanovení toto vylučuje jednotlivce
jako pachtýře honitby společenstevní
a společenstevní honitby sloučené.
Ustanovením tímto bude odstraněna řada
osobních sporů o honitbu a bude dosaženo zlidovění
myslivosti; ustanovení toto bude sloužiti k výchově
nových myslivců, a to tím, že zkušení
myslivci, kteří bývali samostatnými
pachtýři honiteb, budou nuceni státi se členy
myslivecké společnosti, v níž jejich
zkušenosti dojdou náležitého uplatnění.
Tímto ustanovením bude znemožněno, aby
nadále vlivné osoby byly pachtýři
řady honiteb a k výkonu práva myslivosti
přibíraly jako lovecké hosty ostatní
držitele loveckých lístků podle své
libovůle a osobních známostí. Pachty,
které se leckdy ve větším počtu
shromažďovaly v rukou jednotlivce, sloužily mnohdy
jen k udržování osobních styků.
Takový vlivný a kapitálově silný
jednotlivec nutil ostatní držitele loveckých
lístků k společenské závislosti
na sobě tím, že byli, pokud se týče
výkonu práva myslivosti, závislí na
jeho pozvání k honu. Tím vším
byly vytvářeny předpoklady pro tvoření
se uzavřené kasty kapitálově silných
výkonných myslivců v nejlepších
honitbách. Odstranění tohoto předpokladu
jest základní podmínkou zbudování
lidové, odborně vedené myslivosti. Výstřelky
několika jedinců, členů nově
se tvořících lidových mysliveckých
společností, z nedostatku pochopení řádné
myslivosti a v důsledku nedostatečné výchovy
myslivecké spáchané, nemohou býti
důvodem proti zlidovění myslivosti.
Používání lovecky upotřebitelného
psa jest uznanou potřebou řádného
výkonu práva myslivosti. Osnova klade důraz
na skutečně lovecky upotřebitelného
psa, neboť jak praxe ukázala, mnohdy psi označovaní
jako lovečtí, byli lovecky neupotřebitelnými.
Osnova rovněž nechce zatížiti mysliveckého
hospodáře peněžními vydáními
za koupi lovecky upotřebitelného psa, nýbrž
ukládá pouze povinnost používání
lovecky upotřebitelného psa. Má tudíž
myslivecký hospodář možnost zajistiti
si používání lovecky upotřebitelného
psa třeba svého loveckého hosta, aniž
by byl nucen psa sám draze kupovati.
Přiměřeným krmením zvěře
se rozumí krmení přiměřené,
jak co do množství krmiva podle stavu toho kterého
druhu zvěře, tak i co do kvality a druhu krmiva
podle jednotlivého druhu zvěře.
Odebraná, ulovená nebo chycená zvěř
přísluší samozřejmě mysliveckému
hospodáři, jemuž ji má osoba, jíž
přísluší ochrana myslivosti, odevzdati,
naproti tomu o odebraných zbraních loveckých
a chytacích nářadích platí
ustanovení § 30, odst. 5.
Psi hledající nebo pronásledující
zvěř nebo se k ní plížící
mimo vliv svého pána ve vzdálenosti větší
než 200 m od obydleného domu je oprávněna
osoba, jíž přísluší ochrana
myslivosti, usmrtiti. Toto oprávnění se nevztahuje
mimo jiné na psy lovecké, slepecké, zdravotnické
atd., pokud jsou jako takoví k rozeznání
a pokud jich oprávněný k jejich službě
používá atd. Slovům "pokud jich
oprávněný k jejich službě používá",
jest rozuměti tak, že tito psi nesmějí
býti usmrceni, pokud jsou skutečně používáni
těmi, kdož jsou k jejich službě oprávněni,
t. j. že ku př. nesmí býti usmrcen slepecký
pes, jehož slepec používá, když by
však slepecký pes byl třeba ve vlastnictví
osoby, která není oprávněna k jeho
používání (nejde o slepce), tu takový
pes za stanovených podmínek může býti
usmrcen, třebas jde o psa vycvičeného pro
službu slepci.
Osnova klade důraz na pojem skutečně obydleného
nikoliv obytného domu. Kočka jako zvíře,
které nerado opouští svoje okolí, zůstává
často i za opuštění domu (pohraniční
území) na místě a snadno zdivočí
a způsobuje značné škody na drobné
zvěři. Totéž se stává
i při přechodném opuštění
obytného domu. Z toho důvodu mluví osnova
o domu obydleném, nikoliv obytném.
Písemné potvrzení zde zmíněné
nenahrazuje povolenku k lovu ve smyslu § 35.
Vzhledem k značným škodám, které,
jak zkušenost ukázala, způsobují pytlačící
psi a kočky, přenáší osnova úmyslně
důkazní břemeno na jejich vlastníky.
Ustanovení toto se odůvodňuje nutnou péčí
o myslivost a sleduje zabránění značným
škodám způsobeným pytlačícími
psy. Veškerá účelná obrana proti
pytlačícím psům spočívá
prakticky v tom, že zvíře při pytlačení
přistižené může býti usmrceno,
mnohdy, však osoba k tomu oprávněná
zdráhá se tak učiniti (jde o cenného
psa a pod.) a proto se omezuje na bezúčinné
varování vlastníka psa. Tímto ustanovením
dává se možnost zjednati příslušnou
nápravu tím, že pro volné pobíhání
psa v honitbě může býti vlastník
potrestán pro přestupek ustanovení tohoto
zákona.
Toto ustanovení slouží k zabránění
pytláctví. Pytlák, který zvěř
chytil do oka, odnáší ji za účelem
spotřebování nebo zpeněžení.
Při postižení se zvěří
zpravidla se vymlouvá, že zvěř našel
a nese ji, aby případ hlásil. Prováděním
tohoto ustanovení bude pytláku znesnadněno
dosud poměrně neriskantní odnešení
upytlačené zvěře. Jako správní
přestupek bude trestáno i pouhé odstranění
zvěře z oka. Aby nebylo zabraňováno
zachránění zvěře trpící
při chycení do oka, zakazuje osnova výslovně
pouze vyjímání z ok zvěře již
zhaslé.
Ustanovení zde uvedené nevylučuje, naopak
předpokládá dohodu mezi mysliveckými
hospodáři o dalším stíhání
postřelené nebo jinakým způsobem zraněné
zvěře. Nedojde-li k dohodě ("nedá-li
svolení"), jest však myslivecký hospodář
honitby, do níž taková zvěř přeběhla,
povinen ji sám stíhati.
Ustanovení, že při překročení
hranic nesmí se ručnice vzíti s sebou, zdá
se snad na první pohled bezúčelné,
a to pro případ, kdy postřelená zvěř
přeběhne hranici honitby, v dohledu padne a při
přiblížení se střelce (bez ručnice)
dá se znovu na útěk. V takovémto případě
bylo by zdánlivě účelné ustanovení
právě opačné. Takovéto ustanovení
mělo by však za následek nekontrolovatelné
zneužívání. Zvěř mohla
by se stříleti v honitbě cizí a při
přistižení mohl by se postižený
snadno omlouvati tím, že zvěř zdánlivě
zhaslou hodlal pouze dostřeliti.
Toto ustanovení neznamená, že by myslivecký
hospodář musel v každém jednotlivém
případě předem zpravovati vlastníka
pozemku. Dohoda pro případy v budoucnosti se vyskytnuvší
se tímto ustanovením nevylučuje.
Skutečnost, že myslivost není pouhým
druhem zábavy nebo sportu, nýbrž součástí
zemědělské a lesní prvovýroby,
jest všeobecně uznávána. Udržení
a zvelebení stavu myslivosti jest samo o sobě zájmem
celého státu. Z toho důvodu musí býti
dána možnost, aby tento státní zájem
mohl býti sledován, třebas při tom
soukromé právo myslivosti nebo výkonu myslivosti
bylo zcela nebo zčásti omezováno. Ustanovení
toto odůvodněno jest nutností podříditi
se zájmu vyššímu.
Poukazuje se na odůvodnění § 21, odst.
1. Pokud se týče zákazu vydávati povolenky
k lovu tuzemcům za úplatu, zamezuje se tímto
ustanovením t. zv. nastrčení pachtýřů.
Pachtýřem mohla by se státi úzká
myslivecká společnost, která by za úplatu
vystavila povolenky k lovu osobám, které by se jinak
nemohly zúčastniti samostatného výkonu
práva myslivosti. Možnost vydávati povolenky
k lovu za úplatu cizincům, slouží k
podpoře cizineckého ruchu. Cizinci mohou za úplatu
získati odstřel zvěře.
Průkaz, že žadatel uzavřel předepsané
pojištění, jest zpravidla obsažen v členské
legitimaci Československé myslivecké jednoty,
která provádí hromadné pojištění
svých členů.
Toho času platné sazebníky dávek za
úřední úkony ve věcech správních
byly vyhlášeny vládním nařízením
ze dne 14. ledna 1947, č. 7 Sb.
Nízkonohými psy se rozumějí psi, jichž
výška měřena od kohoutku k zemi nepřesahuje
40 cm.
Ustanovení zde uvedená slouží k potlačování
pytláctví a ustanovení předpisů
veterinárních, zdravotních, potravinářských
ani zásobovacích nejsou jimi dotčena.
"Číselně určený požadavek"
neznamená, že by požadavek musel býti
nějak zvlášť určován, důraz
se klade na to, aby poškozený oznámil výši
svého požadavku udáním peněžité
částky.
Vzhledem k rozšířenému pytláctví
a škodám na zvěři způsobeným
během války byly stanoveny poměrně
přísné tresty na pytláctví,
aby myslivost byla co nejvíce chráněna. Trestní
sankce byly stanoveny zejména podle požadavků
zástupců Slovenska.
Provádění osnovy nevyžádá
si zvýšení nákladů ze státní
pokladny.