(1) Počátkem prvního zasedání
zvolí sněmovna mimo Stálý výbor
podle čl. 7, odst. 2 úst. zák. č.
65/1946 Sb. ještě
a) výbor ústavní (zák. č. 197/1946
Sb.),
b) výbor iniciativní,
c) výbor rozpočtový,
d) výbor ověřovací (čl. 10
úst. zák. č. 65/1946 Sb. a § 49 zák.
č. 67/1946 Sb.),
e) výbor inkompatibilitní (čl. 10 a 12 úst.
zák. č. 65/1946 Sb. a zák. č. 144/1924
Sb.),
f) výbor imunitní (§§ 2 a 51 j. ř.),
g) výbor pro kontrolu provádění dvouletého
plánu (zák. č. 192/1946 Sb.),
h) parlamentní úspornou a kontrolní komisi
(zák. č. 244/1946 Sb.).
(2) K návrhu vlády nebo k písemnému
návrhu nejméně dvacetjednoho poslance může
zříditi sněmovna bez rozpravy prostým
hlasováním i výbory jiné a stanoví,
kolik členů mají. Předseda určí,
kdy a kde mají konati prvou schůzi (ustavující).
(3) Sněmovna se může k návrhu
předsedy, dvacetjednoho poslance neb vlády usnésti
bez rozpravy prostým hlasováním, že
určitý výbor je permanentní; takový
výbor může jednati i po skončení
zasedání.
(1) Výbor iniciativní zkoumá samostatné
(iniciativní) návrhy poslanců předběžně
a je povinen rozhodnouti, neurčila-li mu sněmovna
lhůty kratší, do 15 dnů poté,
kdy návrh mu byl přikázán. Bylo-li
zasedání sněmovní mezi touto lhůtou
skončeno, počítá se nová lhůta
ode dne, kdy počne nové zasedání.
(2) Po přikázání návrhu
některému členu jako zpravodaji (§ 32),
po jeho zprávě a provedené rozpravě
rozhodne výbor prostým hlasováním
o tom, zda návrh přikazuje k řádnému
projednání výboru, jejž považuje
za příslušný, či zda návrh
se zamítá. O usnesení vyrozumí výbor
předsedu sněmovny a prvého z navrhovatelů.
(3) Kterýkoliv z navrhovatelů může
do 3 dnů po tom u předsedy sněmovny navrhnouti,
aby sněmovna zamítavé usnesení iniciativního
výboru změnila, načež předseda
v jedné z nejbližších schůzí
sněmovně věc předloží.
Sněmovna rozhodne bez rozpravy prostým hlasováním.
(4) Vyhoví-li sněmovna návrhu,
přikáže předseda návrh výboru,
který uzná za příslušný.
(5) Návrhy, o nichž iniciativní
výbor včas nerozhodl, přikáže
předseda sněmovny na návrh kteréhokoliv
z navrhovatelů příslušnému výboru.
Výbor rozpočtový projednává
osnovy rozpočtové a berní, jakož i každý
návrh, kterým se zatěžuje státní
pokladna nad rozpočet již povolený. Projednal-li
takový návrh již výbor jiný,
postoupí se před vytištěním zprávy
tohoto výboru a před projednáním v
plné schůzi rozpočtovému výboru,
aby podal zprávu s hlediska úhrady.
(1) Předsedou sněmovny označený
člen výboru řídí volbu předsedy.
Kromě předsedy zvolí výbor jednoho
až tři místopředsedy a jednoho až
tři zapisovatele; výsledek voleb sdělí
předseda sněmovní kanceláři,
aby se oznámil ve sněmovně. V případech
důležitých může výbor svolati
i předseda sněmovny.
(2) Nadpoloviční většina
všech členů výboru může
kdykoliv písemně žádati za nové
volby všech nebo některých funkcionářů
výboru; to platí i o zpravodaji (§§ 32
a 34, odst. 1). Nové volby vykonají se ihned.
(3) Pro jednání výboru platí
obdobně pravidla daná pro plnou schůzi sněmovní,
pokud není zvláštních ustanovení,
a předsedovi výboru příslušejí
ohledně řízení jednání
a disciplinárních prostředků obdobná
práva jako předsedovi sněmovny.
(4) Jde-li o návrhy krátké a jednoduché
a usnadní-li se tím jednání, může
předseda připustiti, aby se podávaly ústně,
nepodá-li většina přítomných
členů výboru proti tomu písemně
námitky.
(5) Usnesení výboru o návrzích
formálních, dále o všech návrzích,
kterými se nenavrhují věcné změny
neb doplňky k projednávané věci jakož
i tom, zda jednání má býti důvěrné,
děje se vždy, i když to výslovně
v jednacím řádě ustanoveno není,
bez rozpravy prostým hlasováním, leč
by se na rozpravě usnesl výbor bez rozpravy prostým
hlasováním.
(1) O každé schůzi pořídí
úředník sněmovní kanceláře
jednací zápis, který podepíše
předseda výboru a zapisovatel. Zápisy s presenční
listinou se odevzdají, jakmile jich ve výboru není
třeba, sněmovní kanceláři.
(2) Výbor se může se souhlasem předsedy
sněmovny bez rozpravy prostým hlasováním
usnésti, aby o jeho jednání byl sepsán
záznam těsnopisný.
(3) Výbor se může bez rozpravy prostým
hlasováním usnésti, že jeho jednání
se neuveřejní.
(1) Předseda sněmovny, členové
vlády, předseda NÚKÚ a - pokud jde
o obor jejich působnosti - povereníci SNR jsou oprávněni
dostaviti se do schůzí výborových
a zúčastniti se tam jednání. Předseda
sněmovny, členové vlády a předseda
NÚKÚ v oboru své působnosti jsou oprávněni
ujmouti se tam slova kdykoliv, jakož i činiti návrhy.
Úředníci vyslaní nebo povolaní
členy vlády mohou se zúčastniti schůzí
výborových a se souhlasem předsedy výboru
ujmouti se tam slova.
(2) Usnesl-li se výbor, aby se některý
člen vlády osobně dostavil do jeho schůze,
pozve jej předseda výboru do schůze podle
usnesení (§ 40 úst. list.), aby žádaná
vysvětlení podal. Usnesení stane se bez rozpravy
prostým hlasováním.
(3) Poslanci mají právo býti přítomni
při jednání výborů, ačli
se výbor neusnesl, že jeho jednání jest
důvěrné (§ 27, odst. 5); sněmovna
má právo toto usnesení k návrhu dvacetjednoho
poslance bez rozpravy prostým hlasováním
změniti. Dále mají právo býti
přítomni - vyjma schůze důvěrné
- úředníci vyslaní kanceláří
presidenta republiky, pověření úředníci
sněmovní kanceláře a tajemníci
poslaneckých klubů, pověření
předsednictvem klubu.
(4) Při jednání o ústavě,
zákonech ústavních, o rozpočtu, o
věcech daňových a o povolení branců
přítomnost poslanců nesmí býti
vyloučena.
(1) Výbor může se souhlasem předsedy
sněmovny ke svým poradám přizvati
jiné osoby jako znalce s hlasem poradním. Usnesení
to děje se bez rozpravy prostým hlasováním.
Osobám těm přísluší náhrada
stravného a hotových výloh; o zvláštní
odměně rozhoduje předsednictvo.
(2) Usnesením výboru může
předseda nebo zpravodaj býti zmocněn, aby
k svědectví o věci povahy veřejné,
kterou výbor z usnesení sněmovny vyšetřuje
neb o níž jedná, předvolal a ve schůzi
neb mimo schůzi vyslechl nebo soudem dožádaným
vyslechnouti dal svědky. O povinnosti svědčiti,
o opatřeních donucovacích, o právu
odpírati výpověď a o nárocích
na svědečné platí pro tyto svědky
ustanovení řádu trestního s tím
rozdílem, že veřejní úředníci
nemohou odepříti výpovědi z důvodu
úředního tajemství; člen Národního
shromáždění může odepříti
svědectví též z důvodu §
26 úst. list.
(3) Zápis o výslechu výborem,
předsedou nebo zpravodajem vede zapisovatel výboru
nebo úředník sněmovní kanceláře.
(4) Křivá výpověď
svědkova je trestná jako křivá výpověď
před soudem.
(5) O donucovacích opatřeních
rozhodne soud dožádaný po příp.
soud bydliště svědkova.
(1) Poslanec zvolený do výboru je povinen
volbu přijmouti, leč by byl již členem
dvou jiných výborů.
(2) Člen výboru je povinen schůzí
pravidelně se zúčastniti.
(3) Pozbude-li poslanec pro nedbalost mandátu
výborového anebo nemůže-li, onemocněv
či maje dovolenou více než tři měsíce,
se zúčastniti jednání výborového,
postupuje se podle § 60, odst. 3.
(4) Nemůže-li se člen výboru
dočasně schůzí výborových
účastniti, oznámí předseda
klubu, jehož je členem, předsednictvu sněmovny,
kdo poslance bude po tuto dobu jako člena výboru
zastupovati.
Předseda výboru přidělí návrh
výboru přikázaný některému
členu jako zpravodaji; je-li proti tomu námitka,
zvolí si zpravodaje výbor bez rozpravy prostým
hlasováním.
(1) Výbor jedná za přítomnosti
aspoň třetiny členů a usnáší
se platně prostou většinou přítomných,
počítaje v to předsedajícího,
jenž odevzdává hlas naposled; při rovnosti
hlasů jest návrh zamítnut.
(2) Dokud není rozdána zpráva
výborová sněmovně, může
výbor odvolati své usnesení, když se
pro to vysloví schůze jednomyslně neb většina
přítomných aspoň tolika hlasy, kolika
bylo učiněno usnesení dřívější;
o návrhu na odvolání usnesení rozhoduje
výbor bez rozpravy prostým hlasováním.
(1) Zpravodaj (§ 32) přednáší
věc ve výboru, sepíše o výsledku
porady odůvodněnou zprávu a, když ji
výbor schválil, hájí ve sněmovně
usnesení výboru. Výbor může zmocniti
zpravodaje a předsedu, aby sami důvodovou zprávu
vypracovali a přímo sněmovně podali.
Zprávu podpíše předseda a zpravodaj.
(2) Zpráva odevzdá se kanceláři
sněmovny a vytiskne se za dohledu zpravodaje.
(3) Rozdanou zprávu může výbor
vzíti zpět jen, svolí-li sněmovna
prostým hlasováním bez rozpravy.
(4) Menšina výboru čítající
aspoň pětinu členů může
sepsati pro sněmovnu zvláštní zprávu,
kterou však třeba odevzdati kanceláři
sněmovní zavčas tak, aby mohla býti
dána do tisku současně se zprávou
výborovou. Není přípustno zřizovati
pro sněmovnu zvláštního zpravodaje menšiny.
(1) Byl-li návrh odevzdán dvěma
či několika výborům, může
býti o něm jednáno současně.
Výbory mohou zříditi k poradě o takovém
návrhu společnou komisi, v níž zúčastněné
výbory jsou zastoupeny stejným počtem členů;
výbory samy pak schvalují zprávu pro plenum.
(2) Nedohodnou-li se výbory o zprávě
společné, podá každý výbor
zprávu zvláštní.
(3) Výbor rozpočtový, jemuž
přikázán byl podle § 26 návrh
v jiném výboru již projednaný, připojí
ke zprávě svou zprávu s hlediska úhrady.
(1) Předsednictvo sněmovny může
přikázati výboru, aby o návrhu podal
zprávu do určité lhůty, nikoli však
kratší sedmi dnů. Příkaz ten
může dáti kdykoliv, i když již o
věci jedná.
(2) Jde-li o zvláště naléhavou
osnovu vládní nebo o iniciativní návrh
vyžadující zvláště rychlého
vyřízení a nepoužilo-li předsednictvo
ustanovení odst. 1, může navrhnouti vláda
nebo dvě pětiny všech poslanců, aby
sněmovna určila sama lhůtu výborům
k podání zprávy; ani tato lhůta nesmí
však býti kratší sedmi dnů. Návrhy
takové je dáti na pořad jednání
nejbližší schůze sněmovny.
(3) Není-li zpráva ve lhůtě
podána, aniž výbor žádal o prodloužení
lhůty, anebo nebyla-li lhůta prodloužena, může
předmět býti dán na jednací
pořad i beze zprávy výborové. Zpravodaje
určí v tom případě předseda
sněmovny.
(4) Jde-li o řádný státní
rozpočet, nesmí býti dána výboru
k projednání lhůta kratší než
3 neděle.
(1) Plné schůze sněmovny jsou veřejné.
Výjimkou koná se schůze důvěrná
k návrhu předsedovu nebo člena vlády,
usnese-li se o tom sněmovna, když se byli posluchači
vzdálili, bez rozpravy prostým hlasováním,
konečně podle § 65, odst. 4.
(2) Jednání o rozpočtu a o věcech
daňových jsou vždy veřejná.
(1) V důvěrné schůzi smějí
setrvati jen úředníci určení
předsedou, těsnopisci vzatí předsedou
do slibu, že zachovají úřední
tajemství, členové vlády a předseda
nejvyššího účetního kontrolního
úřadu a k návrhu příslušného
člena vlády se souhlasem sněmovny, daným
prostým hlasováním bez rozpravy, i jejich
zástupci.
(2) Zápis jednání a těsnopisecká
zpráva o schůzi důvěrné se
neuveřejní, leč by se sněmovna usnesla
jinak. Usnesení to děje se bez rozpravy prostým
hlasováním.
(1) Schůzi zahajuje a končí předseda.
(2) O návrhu některého poslance,
aby se ve schůzi pokračovalo, rozhodne sněmovna
bez rozpravy prostým hlasováním.
(3) Sněmovna může k návrhu
předsedovu bez rozpravy prostým hlasováním
přesunouti ustanovený pořad jednání.
Předseda může také navrhnouti, aby jednání
o některém předmětu bylo přerušeno
a aby se projednával jiný bod denního pořadu.
(1) Předseda při ukončení
schůze sdělí usnesení předsednictva
o době a pořadu jednání schůze
příští.
(2) Návrhy, aby se příští
schůze konala jindy nebo s jiným pořadem,
mohou se státi předmětem usnášení,
žádá-li o to nejméně padesát
poslanců. V tom případě o nich rozhodne
sněmovna bez rozpravy prostým hlasováním.
(3) Nekonala-li sněmovna během zasedání
schůze déle 14 dnů, je povinen předseda
svolati schůzi do 3 dnů, žádá-li
to nejméně sto poslanců neb vláda
písemně s udáním pořadu jednacího.
(4) Nesouhlasí-li předseda s navrženým
jednacím pořadem, rozhodne o tom sněmovna
bez rozpravy prostým hlasováním.
(1) Schůze může býti zahájena
a sněmovna je způsobilá jednati, je-li přítomno
aspoň třicet poslanců v zasedací síni.
(2) Veškerá sdělení předsednictva,
vlády a sněmovních výborů,
zejména návrhy a jejich přidělení,
došlé zprávy a dotazy oznámí
se nebo, pokud jednací řád nenařizuje
o nich prosté hlasování bez rozpravy, rozdají
se během schůze písemně.
(3) Rozpravy a řeči ku sdělení
předsednictva dovolují se jen, pokud jednací
řád výslovně tak stanoví. Předseda
může rozpravy i řeči takové odkázati
na konec schůze.
(1) O vytištěných zprávách
a návrzích vlády a poslanců může
se jednati teprve když uplynuly 24 hodiny od jejich rozdání
nebo 4 dny od jejich rozeslání.
(2) Zprávy tiskem rozdané se nepředčítají.
(3) Zprávy o peticích mohou se podati
a projednati, aniž dříve byly vytištěny
a rozdány.
(1) Je-li zpráva obsáhlejší
nebo týká-li se věcí důležitějších,
může předseda rozděliti rozpravu na
povšechnou a podrobnou.
(2) Jak v povšechné tak v podrobné
rozpravě obdrží nejprve slovo zpravodaj (§§
34 a 35).
(3) Za zpravodaje, který neplní zpravodajské
povinnosti, určí předseda zpravodajem jiného
člena výboru.
(1) Slova se smí ujmouti jen ten, komu je předseda
udělil; mluví se s řečniště.
Není dovoleno řeči čísti, vyjma
projevy předsedy, předsedů nebo zpravodajů
výborových, členů vlády a předsedy
nejvyššího účetního kontrolního
úřadu, stručná prohlášení
přednášená jménem klubů
a citace s označením pramene. Všichni řečníci
však smějí užívati poznámek
psaných k podpoře paměti.
(2) Chce-li se předseda zúčastniti
rozpravy, odevzdá předsednictví; mluví
s řečniště a ujme se předsednictví
teprve když věc je vyřízena.
(3) Řečníci mohou se hlásiti
u předsedy již před schůzí nebo
mezi schůzí osobně nebo prostřednictvím
klubů potud, dokud není usnesen konec rozpravy anebo,
nebylo-li takového usnesení, dokud předseda
nedal závěrečného slova zpravodaji.
Přihlašujíce se naznačí, zda
chtí mluviti pro návrh či proti němu.
(4) Řeči k jednacímu řádu,
poznámky osobní a věcné jsou dovoleny
jen podle uvážení předsedova; jejich
trvání nesmí přesahovati dobu pěti
minut.
(1) Předseda při zahájení
rozpravy oznámí dosud přihlášené
řečníky.
(2) Po řeči zpravodajově (§
43) předseda uděluje slovo řečníkům
zpravidla v pořadí jejich přihlášek,
avšak je povinen přihlížeti k tomu, aby
nejprve mluvil řečník proti návrhu
(a to především některý z přihlášených
členů výborové minority, která
podala zvláštní zprávu) a dále
aby se, pokud lze, střídali řečníci
pro návrh a proti němu.
(3) Promluvil-li již člen některého
klubu, udělí předseda jinému členu
téhož klubu slovo teprve tehdy, až promluvili
přihlášení řečníci
všech klubů, jejichž člen dosud k věci
nemluvil.
(4) Řečníci mohou si místa
vyměniti, což je nutno oznámiti předsedovi.
(5) Žádný poslanec nesmí
mluviti k témuž předmětu jednání
více než dvakráte.
(6) Sněmovna může k návrhu
předsedy neb kteréhokoli poslance bez rozpravy prostým
hlasováním omeziti dobu řečí
při rozpravě povšechné ne pod půl
hodiny a při rozpravě podrobné ne pod 10
minut; v tom případě platí pro zpravodaje
dvojnásobná doba řeči.
(7) Kdo, byv vyzván k řeči, není
přítomen, ztrácí slovo.
(1) Členové vlády, předseda
nejvyššího účetního kontrolního
úřadu a zástupci jimi vyslaní mohou
se účastniti schůzí; schůze
se má účastniti zejména ten člen
vlády, jenž má býti pověřen
provedením zákona (usnesení), který
se projednává. Členové vlády
mohou se ujímati slova kdykoliv i vícekráte,
ano i když rozprava byla již skončena, řečníka
však nepřerušujíce (§ 39 úst.
list.). Hlasují jen, jsou-li poslanci. Předseda
nejvyššího účetního kontrolního
úřadu může se ujmouti slova pokud jde
o obor jeho působnosti.
(2) Sněmovna může se k písemnému
návrhu dvacetjednoho poslance bez rozpravy prostým
hlasováním usnésti, aby se člen vlády
dostavil do schůze a podal tam zprávy a vysvětlení.
Sněmovna může určitě označiti,
který člen vlády aneb který orgán
státní správy do schůze se má
dostaviti. Vyzvaný jest povinen usnesení tomu k
požádání předsedovu vyhověti
(§ 40 úst. list.).
(1) Návrhy na pouhý způsob jednání
může podati každý poslanec a to jen písemně;
sněmovna usnáší se o nich bez rozpravy
prostým hlasováním.
(2) Návrh na odročení nebo vrácení
výboru s určitým příkazem lze
učiniti kdykoliv, byl-li však zamítnut, nelze
ho během jednání o téže věci
v téže schůzi opakovati.
(3) Každý poslanec může navrhnouti
konec rozpravy. O návrhu tom rozhodne sněmovna prostým
hlasováním bez rozpravy, když předtím
promluvil aspoň jeden přihlášený
řečník z každého klubu.
(1) Návrhy vedlejší a pozměňovací
musí poslanci podati písemně nejpozději
bezprostředně po tom, když bylo usneseno rozpravu
skončiti nebo když předseda prohlásil,
že není již nikdo k slovu přihlášen.
Návrhy ty, jakož i návrh, aby se přešlo
k dennímu pořadu, pojmou se do hlasování
jen tehdy, jsou-li podepsány navrhovatelem a aspoň
dvaceti jinými poslanci. Návrh na zamítnutí
nelze podati.
(2) Když bylo usneseno rozpravu skončiti,
mohou mluviti jen hlavní řečník pro
návrh a hlavní řečník proti
návrhu, ustanovení dohodou poslaneckých klubů
zapsaných ještě řečníků.
Není-li možno docíliti dohody, rozhodnou zapisovatelé
losem. Vylosovaní mohou postoupiti slovo jinému
zapsanému řečníku.
(3) Po hlavních řečnících
přísluší závěrečné
slovo zpravodajům (§§ 34 a 35) a, není-li
zpravodaje, prvnímu navrhovateli, který však
může slovo přenechati jinému z navrhovatelů.
(4) Ujal-li se slova po skončené rozpravě
člen vlády, je tím rozprava znovu zahájena.