Význam poslaneckých klubů ve sněmovně
se stále zvyšuje. Je proto účelné
upraviti v jednacím řádě i jejich
základ a podle potřeby praxe jednotlivá ustanovení
o ustavení klubů, úhradě jejich nákladů,
příslušnosti ke klubu, jakož i zastupování
předsedy klubu, jak se děje v připojeném
návrhu.
Předním úkolem ústavodárného
Národního shromáždění
je, aby Československé republice dalo novou ústavu
(č. 1 úst. zák. č. 65/1946 Sb). Proto
jako prvý předmět jednání této
sněmovny zařazen návrh ústavy a zákonů
s ústavou souvisících, který má
býti předložen plenu ústavním
výborem (srv. zák. č. 197/46 Sb. o ústavním
výboru ústavodárného Národního
shromáždění).
Při tomto paragrafu bylo také uvažováno
o nové úpravě kompetence, pokud jde o trestní
řízení v případě §§
67 a 79 úst. list. Zákonná úprava
této věci přesahuje však rámec
jednacího řádu.
Zajišťuje se, aby návrh mohl býti nejenom
rozdán, nýbrž také rozeslán poslancům,
jak je toho často třeba.
Upustí-li předsednictvo v případech
§ 19, odst. 2 od úplného vytištění
návrhů - pokud ovšem nejde o návrhy
zákonů - dá buďto rozdati nebo rozeslati
jejich seznam.
Jak bylo již řečeno u § 8, upravujícího
působnost plné schůze předsednictva,
přikazuje napříště předsednictvo
vládní návrh příslušnému
výboru; vzhledem k tomu je nutno, aby zároveň
s rozdáním nebo rozesláním návrhu
uvědomilo všechny poslance o tom, kterému výboru
byl návrh přikázán. Sněmovna
ovšem podle odst. 2 téhož paragrafu může
rozhodnutí to změniti. Žádá-li
o tuto změnu některý výbor - do rozdání
zprávy výborové - nemusí ovšem
vždy dojíti k rozhodnutí plena sněmovny;
předsednictvo může jistě takové
žádosti vyhověti samo.
Návrh na předběžnou rozpravu může
vláda podati jen zároveň s předložením
příslušného vládního návrhu.
Předsednictvo sněmovny může se usnésti
na provedení předběžné rozpravy
i později. Stane-li se tak až po přikázání
návrhu výborům, je ovšem nutno přerušiti
projednávání návrhu ve výborech
až do skončení předběžné
rozpravy.
Vláda může své návrhy odvolati
dokud sněmovna nepřikročila k hlasování
o návrhu; dosud mohlo se tak státi, dokud sněmovna
nepřikročila k druhému čtení.
Druhé čtení však podle tohoto návrhu
jednacího řádu vůbec odpadá
vzhledem k tomu, že v praxi je bez významu; dělo
se pravidelně bezprostředně po čtení
prvém.
Samostatné návrhy poslanců mohou býti
odvolány - jako dosud - jen pokud nebyly ještě
rozdány tiskem nebo rozeslány.
Do jednacího řádu přímo bylo
pojato ustanovení o nutnosti zvolení (mimo Stálý
výbor) výboru ověřovacího,
inkompatibilitního, imunitního, výboru pro
kontrolu provádění dvouletého plánu
a parlamentní úsporné a kontrolní
komise, jejichž obligatornost vyplývá z příslušných
ustanovení speciálních zákonů.
Ponechán také jako obligatorní výbor
iniciativní a rozpočtový a jako nejdůležitější
pro ústavodárné Národní shromáždění
uveden na prvém místě obligatorní
výbor ústavní, zřízený
podle zákona o ústavním výboru ústavodárného
Národního shromáždění
č. 197/1946 Sb.
Výbor permanentní může jednati i po
skončení zasedání (srv. § 3.);
souhlasu vlády k tomu není na rozdíl od dřívějšího
stavu třeba.
Ustanovení o jednání v iniciativním
výboru přizpůsobena jednání
ve výborech ostatních.
Obsah tohoto paragrafu věcně odpovídá
§ 24 dosavadního jednacího řádu
a byl pouze přestylisován.
Nově se stanoví, že jednací zápis
o každé schůzi výboru pořídí
úředník sněmovní kanceláře,
jak je podle dosavadních zkušeností se zápisy
ve výborech nutno. To ovšem neznamená, že
by byl vždy sepisován těsnopisný záznam
o schůzích výboru. Naopak zůstává
v platnosti dosavadní ustanovení, že na tom
se může usnésti výbor jen se souhlasem
předsedy sněmovny a předpokládá
se, že právě nová úprava přispěje
k tomu, aby případů těch bylo co nejméně.
Dostaviti se do schůzí a účastniti
se tam jednání jsou podle nové úpravy
oprávněni také pověřenci SNR.
Jinak bylo právo účasti ve schůzích
výborových přesněji upraveno, jak
toho vyžaduje praktická potřeba. Vedle příslušných
úředních činitelů dává
se právo býti přítomnu jednání
výboru tajemníkům poslaneckých klubů
pověřeným předsednictvem příslušného
klubu.
V odst. 4 se stanoví - jak toho vyžaduje praxe - že
nemůže-li se člen výboru dočasně
schůzí výborových účastniti,
oznámí předseda klubu, jehož je poslanec
členem, kdo tohoto poslance bude po tuto dobu jako člena
výboru zastupovati.
Bylo uvažováno vzhledem k námětům
z některých stran o tom, zda by v určitých
případech nemohli býti ustanoveni zpravodajové
dva. Bylo však od toho upuštěno vzhledem k nepříznivým
důsledkům, které by se v praksi případně
z takové nezvyklé úpravy podávaly.
Ustanovení o lhůtách daných výboru
k projednání a podání zprávy
o určité věci bylo nově upraveno také
v souvislosti s tím, že bylo vypuštěno
ustanovení § 55 dosavadního jednacího
řádu, jež se prakticky ukázalo býti
těžkopádným, takže ho - šlo-li
opravdu o urychlení věci - nemohlo býti vůbec
používáno. Ustanovení o tom, že
k projednání řádného státního
rozpočtu nesmí býti výboru dána
lhůta kratší než tři neděle,
bylo zachováno tím, že bylo pojato do tohoto
paragrafu jako odstavec 4.
Je požadováno, aby důvěrné schůze
mohli se účastniti zástupci členů
vlády jen se souhlasem sněmovny.
Nehledě ke změnám více stylistické
povahy stanoví se v tomto paragrafu, že předseda
je povinen schůzi svolati za předpokladů
v odst. 3 uvedených, žádá-li o to nejméně
100 poslanců (dosud dvě pětiny poslanců)
nebo vláda (jako dosud).
Ustanovení o t. zv. presidiálních sděleních
upraveno podle zkušeností praxe zejména i v
tom směru, že pokud jednací řád
nenařizuje o nich prosté hlasování
bez rozpravy, mohou být také rozdána během
schůze písemně.
Poměrně dlouhá lhůta při rozeslání
návrhů stanovena s ohledem na poslance z východního
Slovenska.
Otázka, zda má býti ponecháno v jednacím
řádu dosavadní ustanovení, že
není dovoleno řeči čísti, byla
předmětem zevrubných úvah. Nakonec
převládlo mínění, že je
třeba ustanovení to zachovati a působiti
k tomu, aby bylo skutečně dodržováno
a to v zájmu vyšší úrovně
jednání plena.
V odst. 3 se umožňuje přímo v jednacím
řádu hlášení se řečníků
prostřednictvím klubů, jak se to v praxi
velmi často již děje.
Dosavadní ustanovení změněno v tom
smyslu, že ujímati se slova (na rozdíl od pouhé
účasti) v plné schůzi sněmovny
mohou se z osob zde zmíněných pouze členové
vlády a předseda NÚKÚ. Bylo tak požadováno
vzhledem k osobní odpovědnosti ministrů vůči
sněmovně. Vyslovuje se také přímo
požadavek, aby schůze sněmovny se účastnil
vždy ten člen vlády, který má
býti pověřen prováděním
zákona, který se právě projednává.
V odst. 1 je výslovně zdůrazněno,
že návrhy tam zmíněné může
podati každý poslanec, ovšem jen písemně,
v odst. 3 pak že je třeba, aby před rozhodnutím
o návrhu na konec rozpravy promluvil aspoň jeden
přihlášený řečník
z každého klubu.
V odst. 2 nastupuje na místo dohody zapsaných ještě
řečníků obou stran (pro i proti) dohoda
poslaneckých klubů zapsaných ještě
řečníků.
Namísto dosavadních obšírných
ustanovení o jednací řeči stanoví
se pouze, že jednací řečí sněmovny
je jazyk český nebo slovenský. Toto ustanovení
nevylučuje však, aby poslanci jiné slovanské
národnosti nepoužili při ústních
projevech ve sněmovně případně
také své mateřštiny.
Jde převážně proti dosavadnímu
stavu o změny stylistické.
Ustanovení o vyloučení ze schůzí
byla z části nově upravena.
Ustanovení dosavadního jednacího řádu
po náležitostech usnesení byla doplněna
uvedením náležitostí potřebných
k usnesení ústavního zákona týkajícího
se ústavněprávního postavení
Slovenska.
Podle nové úpravy hlasoval by na rozdíl od
dosavadního stavu předseda vždy, nejen při
volbách.
Hlasování podle jmen zachováno pro případy,
které z dřívějších v §
59 dosavadního jednacího řádu uvedených
zůstávají praktické.
Stanoví se obligatorně, že výbory se
volí podle zásady poměrného zastoupení.
(Srv. také § 31. j. ř.).
Ustanovení o dotazech a interpelacích byla zčásti
změněna a to: i na dotaz bude dotázaný
povinen písemně nebo ústně odpověděti
do 15 dnů. Dalšího řízení
pro případ, že by přesto neodpověděl,
však na rozdíl od interpelace není. Na interpelaci
je vláda nebo dotázaný její člen
povinen odpověděti do 28 dnů (dosud do 3
měsíců). Dosavadní lhůta byla
nepřiměřeně dlouhá, takže
v době podání odpovědi případ
přestal již obyčejně býti aktuální.
Neodpoví-li dotázaný nebo neodepře-li
odpověděti, vyzve jej předseda, aby odpověděl
nejdéle do dalších 7 dnů (dosud 30 dnů).
Tím, že se stanoví zásadně také
povinnost odpověděti na dotazy, má býti
docíleno, aby běžné věci byly
předmětem dotazů, nikoli interpelací.
Pokud pak jde o dotazy zvláště závažné,
podávané ve formě interpelací, je
nutno podle jednomyslného názoru dosavadní
lhůtu zkrátiti, jak shora zmíněno.
Při jednání o nové úpravě
interpelačního práva byly formulovány
různé návrhy, zejména na zavedení
ústního přednesu interpelací a odpovědí
v pravidelných interpelačních schůzích
plena ÚNS. Navrhovatelé ponechávají
konečné rozřešení této
věci dalším úvahám v průběhu
řízení o tomto iniciativním návrhu.
Náležitosti t. zv. interpelace naléhavé
byly zčásti nově upraveny. Lhůta k
odpovědi zde rovněž proti dosavadnímu
stavu zkrácena.
Také lhůta k odpovědi na dotazy k předsedům
zkrácena na 7 dnů (místo 14).
Ustanovení o peticích zjednodušeno.
Není napříště předepsáno,
že by bylo nutno zápis dáti do tisku a rozdati
poslancům.
Provedení tohoto návrhu jednacího řádu
nebude znamenati zvýšení dosavadních
celkových výdajů, praeliminovaných
pro NS, takže není třeba zvláštních
opatření úhradových.
Navrhujeme, aby návrh byl iniciativním výborem
přikázán výboru právnímu
a rozpočtovému.