Tyto hospodářské poměry se však
konfiskací majetku Němců, Maďarů,
zrádců a nepřátel českého
a slovenského národa podstatně změnily
(viz nařízení Slovenské národní
rady č. 104/1945 Sb. n. SNR, ve znění novely
č. 64/1946 Sb. n. SNR, viz dále dekret č.
108/1945 Sb. a dekrety č. 12/1945 Sb. a č. 28/1945
Sb.). Přidělováním zkonfiskovaného
majetku bude zajištěna existence dětí,
které opouštějí rodný statek,
nejen v zemědělství, nýbrž i
v ostatních výrobních odvětvích.
Nehledíc k tomu, že zkonfiskovaný majetek musí
býti osídlen, vyžaduje tíživý
nedostatek pracovních sil v českých zemích,
a z toho vyplývající nezbytné mechanisování
zemědělské výroby, aby bylo zabráněno
hospodářsky nezdravému a nyní již
neodůvodněnému drobení zemědělské
půdy. Proto vláda uložila v rámci provádění
dvouletého budovatelského programu ministru zemědělství,
aby předložil osnovu zákona, jímž
by se upravila dědická posloupnost na Slovensku
tak, aby se znemožnilo nezdravé drobení zemědělské
půdy.
Z toho, co bylo shora řečeno, je zřejmé,
že problém, jak zameziti drobení zemědělské
půdy, je otázkou celostátní, a proto
je nutno vydati zákon, jenž by řešil tuto
otázku v celém státě. Je též
nutno vytvořit obecné předpoklady pro to,
aby rozdrobená zemědělská půda
se mohla skládati ve větší celky i mimo
scelování, které jest spojeno se značnými
náklady a často i s obtížemi.
Hlavní myšlenky zákona č. 68/1908 čes.
z. z. jsou v podstatě správné. Tento zákon
není však dosti pružný a nevyhovuje již
dnešním poměrům. V tom se shodují
jak praktičtí právníci, tak i zemědělci.
Je též nutno, aby předpisy byly jednodušší,
pružnější, aby nevedly k tvrdostem, byly
ve shodě s nazíráním lidu a aby byla
přiznána účast zájmovým
organisacím výkonných zemědělců
a aby zemědělský lid měl tak k předpisům
větší důvěru. Na těchto
zásadách jsou vybudována jednotlivá
ustanovení osnovy.
K jednotlivým paragrafům se poznamenává:
Zákon č. 68/1908 čes. z. z. se týká
jen rolnických usedlostí střední velikosti.
Rolnickou usedlostí střední velikosti se
rozumějí rolnické statky s obytným
domem, jejichž čistý katastrální
výnos činí nejméně 100 Kčs
s výměrou nejméně 5 ha a nejvýše
1.500 Kčs bez ohledu na výměru.
Vzhledem k vývojovým tendencím, aby se stali
vlastníky půdy jen výkonní zemědělci,
t. j. ti, kdož na ní osobně hospodaří
(viz dekrety č. 12/1945 Sb. a č. 28/1945 Sb. a slovenské
předpisy č. 104/1945 Sb. n. SNR a č. 64/1946
Sb. n. SNR), nepovažuje se za vhodné vymezit pojem
zemědělského majetku, jenž se má
chránit před dělením v pozůstalostním
řízení, určitou dolní a zároveň
i horní hranicí. Vývojovým tendencím
nejlépe odpovídá, aby se dostalo půdy
všem výkonným zemědělcům,
aby se však při dělení zemědělských
podniků v pozůstalostním řízení
znemožnilo tvoření nesoběstačných
podniků. Proto podle odstavce 1 je dělení
zemědělských podniků v pozůstalostním
řízení, zejména větších
statků a velkostatků, volné, dělením
však nesmějí vzniknouti nesoběstačné
celky (soubory pozemků), t. j. takové, které
mají v oblasti řepařské menší
výměru než 4 ha, v oblasti obilnářské
méně než 6 ha, v oblasti bramborářské
méně než 8 ha a v oblasti pastvinářské
a pícninářské méně než
10 ha.
Osnova nepřevzala proto ze zákona č. 68/1908
čes. z. z. pojem rolnické usedlosti střední
velikosti. Vzhledem k různé bonitě zemědělských
pozemků v jednotlivých výrobních oblastech
nepovažuje se za vhodné, aby pro účely
osnovy byl vymezen pojem soběstačného zemědělského
podniku stejnou dolní hranicí ve všech výrobních
oblastech. Minimální výměra, pod kterou
nemají klesnouti jednotlivé soubory pozemků
s obytnými a hospodářskými budovami,
po případě bez těchto budov, vznikající
dělením zemědělského podniku
zůstavitelova, je odstupňována podle výnosu,
resp. bonity pozemků jednotlivých výrobních
oblastí. Ve výrobních oblastech, kde je lepší
bonita po zemků a kde jsou vyšší hektarové
výnosy, je tato výměra menší,
v oblastech, kde je horší bonita pozemků s
menšími hektarovými výnosy, je nejmenší
přípustná výměra větší.
Ustanovení odstavce 2 umožňuje soudu, aby stanovil
nejmenší přípustnou výměru
podle skutečné bonity pozemků. Při
tom soud rozhoduje na podkladě vyjádření
okresního sdružení Jednotného svazu
českých zemědělců (na Slovensku
Jednotného svazu slovenských zemědělců)
a tyto složky vrcholných zájmových organisací
zemědělců mají možnost vyžádati
si vyjádření od svých orgánů
v obcích a jsou zárukou nestranného a odborného
posudku. Soud si ovšem může ještě
vyžádat posudek od znalců.
Odstavec 3 připouští výjimečně
dělení zemědělského podniku
na menší části (soubory pozemků),
než je předepsáno v odstavci 1. Výjimky
jsou přípustné jen 1. k doplnění
zemědělských podniků spoludědiců,
2. z jiných důvodů hodných zvláštního
zřetele. Pokud jde o prvou skupinu, jest přípustné
dělení pod nejmenší přípustnou
mez jen tehdy, když takto rozdrobené půdy bude
použito ke zvětšení zemědělského
podniku spoludědice, po případě zemědělských
podniků několika spoludědiců, takže
vlastně k rozdrobení zemědělské
půdy pod nejmenší přípustnou
hranici nedojde. Pokud jde o skupinu druhou, t. j. o případy,
kdy jsou důvody hodné zvláštního
zřetele, uvádí se příkladmo
jako důvod pro povolení výjimky, že
se na pozemcích provozuje zahradnictví, vinařství
nebo chmelařství, neboť podle získaných
zkušeností postačí k úspěšnému
provozování takových druhů podniků
nepatrná výměra pozemků. Ze znění
odstavce 3 (viz slova "zejména" a "a pod.")
je zřejmé, že lze děliti pod nejmenší
přípustnou výměru, i když nejde
o zahradnictví, vinařství nebo chmelařství,
jestliže pozůstalostní soud uzná, že
jsou tu důvody hodné zvláštního
zřetele.
Odstavec 4 znemožňuje vznik takových spoluvlastnických
podílů (ideální spoluvlastnictví),
jimž by odpovídaly reálné díly
(nebo alespoň jeden reálný díl) pozemků
menší rozlohy, než je nejmenší přípustná
výměra (4, 6, 8 nebo 10 ha). Toto ustanovení
je nezbytné, má-li se účinně
zabrániti skutečnému dělení
zemědělských podniků pod určitou
minimální výměru, když podle
předpisů občanského práva jest
spoluvlastníkům dovoleno, aby se domáhali
zrušení společného vlastnictví.
Vznik spoluvlastnických podílů, jimž
by odpovídaly reálné díly pozemků
menší rozlohy, než je nejmenší přípustná
výměra stanovená v odstavci 1, není
dovolen ani výjimečně, t. j. ani obdobně
podle ustanovení odstavce 3, neboť pro zvláštní
povahu ideálního spoluvlastnictví nelze přihlédnouti
k důvodům pro povolování výjimek
podle odstavce 3.
V odstavci 5 jsou vypočítány skupiny zemědělských
podniků, na něž se osnova vztahuje. Náleží
sem dvě skupiny zemědělských podniků,
a to 1. zemědělské podniky, které
podle výrobních oblastí nemají větší
výměru než 4, 6, 8 nebo 10 ha, 2. zemědělské
podniky, které mají podle výrobních
oblastí větší výměru než
4, 6, 8 nebo 10 ha, které by však podle dědické
dohody nebo vzhledem k počtu dědiců bylo
možno rozděliti jen tak, že by vznikl alespoň
jeden reálný díl (jeden soubor pozemků)
s menší výměrou než 4, 6, 8 nebo
10 ha, nebo alespoň jeden spoluvlastnický podíl,
jemuž by odpovídal reálný díl
menší výměry než 4, 6, 8 nebo 10
ha.
Jestliže se tudíž dědicové dohodnou
nebo když mezi dědice bude rozdělen zemědělský
podnik uvedený ad 2, t. j. podle oblastí s větší
výměrou než 4, 6, 8 a 10 ha, tak, že by
nevznikla ani jedna část (jeden soubor pozemků)
s menší výměrou než 4, 6, 8 nebo
10 ha (podle jednotlivých výrobních oblastí),
nepoužije se zvláštních předpisů
tohoto zákona, nýbrž pozůstalost se
projedná podle všeobecných ustanovení.
Tato ustanovení odpovídají v podstatě
ustanovením §§ 1 a 4 zákona č.
68/1908 čes. z. z. a § 42 přídělového
zákona č. 81/1920 Sb. Změna je ta, že
soud vyslechne vždy okresní sdružení Jednotného
svazu českých zemědělců, na
Slovensku Jednotného svazu slovenských zemědělců.
Ustanovení zákona č. 68/1908 čes.
z. z., že nelze žádati náhradu z ostatní
pozůstalosti, jestliže by něco chybělo
z potřebného inventáře, nebylo do
osnovy převzato, jelikož je toto ustanovení
samozřejmé.
Osnova vychází z názoru, že dědicové
(zákonní i testamentární) znají
navzájem nejlépe své osobní schopnosti
a jsou též nejlépe obeznámeni s místními
poměry, a ponechává proto především
dohodě spoludědiců, kdo z nich má
zemědělský podnik převzíti
nebo jak a mezi které spoludědice má býti
podnik rozdělen. Dohoda musí zahrnouti též
dohodu o hodnotě, v jaké má býti podnik
nebo jeho reálný díl převzat. Ustanovení
§ 1 o nejmenší přípustné
výměře nutno při tom dbáti.
Soud rozhodne usnesením o shora uvedených
otázkách teprve tehdy, nedojde-li mezi spoludědici
k dohodě.
Ustanovení tohoto paragrafu platí pro případy
zákonné posloupnosti dědické, t.
j., když nebylo zanecháno platné pořízení
pro případ smrti (§ 11 se týká
případů, když bylo zanecháno
platné pořízení pro případ
smrti).
Osnova klade důraz na to, aby přejimatel zemědělského
podniku měl způsobilost býti výkonným
zemědělcem a aby bylo lze od něho očekávati,
že bude sám v zemědělství pracovat,
soud však bude moci přihlédnouti k této
kvalifikaci jen tehdy, když bude několik dědiců.
Bude-li jen jeden dědic, může se státi,
že tento dědic nebude vyhovovati podmínkám
předepsaným v § 5, odst. 1, prvá věta,
a pak bude nutno se řídit ustanovením §
17.
Při ustanovení přejimatele je soud vázán
pořadím zákonné posloupnosti dědické.
Je-li několik dědiců nastupujících
zároveň, rozhodne o přejimateli především
dohoda spoludědiců, nedojde-li k dohodě,
soud.
Ustanovením § 5, odst. 1, písm. b) se mění
předpisy slovenského dědického práva
o větevném majetku. Osnova mění tyto
předpisy vědomě, neboť považuje
za spravedlivé, aby - není-li tu potomků
zůstavitelových - stala se dědicem manželka
zůstavitelova, která dlouhá léta a
mnohdy skoro celý život pracovala v podniku zůstavitelově
a zasloužila se vynikající měrou o jeho
udržení a zvelebení.
Aby bylo zaručeno, že se stane přejimatelem
dědic skutečně nejschopnější,
který bude s to dobře hospodařit a převzatý
majetek udržet, přiznává se v odstavci
2 soudu právo, aby se odchýlil od směrnic
v odstavci 1. Pro své rozhodnutí vyžádá
si soud vyjádření okresního sdružení
příslušného Jednotného svazu
zemědělců. Důvody, proč se
může soud odchýliti od předepsaného
pořadí, jsou uvedeny jen příkladmo
(viz slova "učiní tak zejména..."),
takže se soudu ponechává značná
volnost rozhodování.
Odstavec 1 se týká případů,
které se v zemích České a Moravskoslezské
vyskytují nejčastěji, t. j. že zemědělský
podnik byl převzat jedním přejimatelem a
nebyl tudíž rozdělen mezi spoludědice.
Odstavec 3 má na mysli případy opačné,
t. j. kdy zemědělský podnik nebyl převzat
jedním přejimatelem, nýbrž byl rozdělen
mezi několik spoludědiců na několik
částí (rozdělení se musí
ovšem státi v mezích § 1), při
čemž jeden z dědiců dostane zpravidla
s pozemky též obytné a hospodářské
budovy, kdežto ostatní spoludědicové
dostanou pozemky bez budov. Případy dělení
zemědělského podniku nebudou tak časté,
neboť při dělení nutno přihlédnouti
k tomu, aby přejimatel pozemků měl k používání
obytné a hospodářské budovy, bez nichž
nelze úspěšně hospodařit.
K stanovení hodnoty, jež má býti vzata
za základ pro převzetí zemědělského
podniku (po případě jednotlivých částí,
vzniklých dělením podniku) dojde teprve tehdy,
až nabude právní moci usnesení pozůstalostního
soudu, kdo ze zákonných dědiců má
podnik převzíti, po případě
jak a mezi které spoludědice bude podnik rozdělen.
I tu se ponechává především
spoludědicům, kteří nejlépe
znají pravou cenu a únosnost zemědělského
podniku, aby se dohodli o hodnotě, jež má
býti vzata za základ pro převzetí.
Nedojde-li k dohodě, zjistí soud na podkladě
vyjádření okresního sdružení
Jednotného svazu zemědělců nejprve
výnosovou hodnotu zemědělského
podniku (po př. reálných dílů
vzniklých jeho dělením), t. j. hodnotu určenou
kapitalisováním obecné ceny ročního
výnosu, ke dni úmrtí zůstavitele,
a pak stanoví přejímací cenu zemědělského
podniku, po případě reálných
dílů.
Při stanovení přejímací ceny
a při úpravě výplaty podílů
spoludědiců, kteří neobdrží
část pozemků podniku, jde jednak o to, aby
přejimatel mohl zemědělský podnik
udržeti, jednak o to, aby spoludědicové nebyli
poškozeni. Proto je nutno, aby soud přihlédl
ke všem okolnostem jednotlivých případů
a aby náležitě zvážil jak zájmy
přejimatele, tak i zájmy ustupujících
spoludědiců. Má-li soud pochybnosti, zda
přejimatel udrží podnik nebo jeho reálný
díl a bude z něho slušně živ, vyžádá
si vyjádření okresního sdružení
příslušného Jednotného svazu
zemědělců a může na podkladě
tohoto vyjádření podíly spoludědiců
přiměřeně snížiti. Okresní
sdružení může opřít své
vyjádření o výsledky šetření
místního sdružení a tím bude
zaručena správnost vyjádření
a i možnost spravedlivého rozhodnutí.
O lhůtě k zaplacení částek
na podíly spoludědiců a o úrocích
z nezaplacených částek (viz odstavec 3) rozhoduje
především dohoda spoludědiců,
pak-li k takové dohodě nedojde, soud. Ustanovení,
že, nedojde-li k jiné dohodě, bude vlastnické
právo přejimatelovo zapsáno do pozemkových
knih jen tehdy, když bude zároveň vloženo
zástavní právo pro pohledávky spoludědiců
z dědických podílů, je k ochraně
ustupujících spoludědiců nezbytné
a bylo převzato z § 10, odst. 2 zák. č.
68/1908 čes. z. z. Převzato nebylo ustanovení
§ 10 cit. zákona, že přejimateli statku
musí býti na jeho žádost poskytnuta
lhůta 3 let ode dne, kdy odevzdání nabude
právní moci, k úplnému zapravení
dědických podílů, ježto je toto
ustanovení nevhodné. Právě v této
době je mnohdy zapotřebí, aby nesvéprávní
spoludědicové mohli dokončiti svá
studia anebo vyučiti se řemeslu a pod., a k tomu
je třeba peněz, jež přejimatel může
často opatřiti bez větších nesnází.
Proto i zde musí býti dána soudci větší
volnost.
Podobné ustanovení jako odstavec 1 má §
11 zákona č. 68/1908 čes. z. z. a §
46 přídělového zákona č.
81/1920 Sb. Změna proti dosavadním předpisům
je ta, že není rozhodný katastrální
výtěžek pozemků, nýbrž rozhoduje
odhadní hodnota zemědělského podniku.
Tato změna je logická vzhledem k tomu, že do
§ 1 osnovy nebylo převzato z § 1 zákona
č. 68/1908 čes. z. z. jako měřítko
katastrální výtěžek zemědělského
podniku. Ustanovení odstavce 1 je povahy dispositivní,
jak je zřejmé ze slov "ačli se práva
žádati náhradu výslovně nezřekli".
Ustanovením odstavce 2 se zajišťují náhradní
nároky ustupujících spoludědiců.
Zákon č. 68/1908 čes. z. z. přiznává
v předposledním odstavci § 11 ustupujícím
spoludědicům předkupní právo
ex lege. Osnova ponechává ustupujícím
spoludědicům na vůli, zda si chtějí
u soudu vyhradit předkupní právo či
nikoliv. Proti dosavadním předpisům je toto
ustanovení pružnější a účelnější.
Tento paragraf odpovídá ustanovení posledního
odstavce § 11 a je výjimkou z ustanovení §§
7 a 8, a to ve prospěch přejimatelova manžela.
Účelem tohoto ustanovení je nezasahovati
rušivě do vžitého zvyku, že zemědělský
podnik jest zpravidla ve spoluvlastnictví manželů.
Ustupujícím spoludědicům se přiznává
nová výhoda, a to přednostní právo
na příděl půdy. Podmínkou je,
že spoludědicové mají způsobilost
státi se výkonnými zemědělci.
Přednostní právo jim však přísluší
teprve po privilegované skupině osob, na př.
po osobách, které se vyznamenaly a zasloužily
v národně osvobozovacím boji, jako jsou vojáci
a partyzáni, býv. političtí vězňové,
deportovaní a jejich rodinní příslušníci
a zákonní dědicové, jakož i rolníci
poškození válkou (viz § 7, odst. 6 dekretu
č. 12/1945 Sb.). Předpisy o přidělování
zemědělské půdy se rozumějí
nejen předpisy o t. zv. prvé a druhé pozemkové
reformě (dekrety č. 12/1945 Sb. a č. 28/1945
Sb., na Slovensku č. 104/1945 Sb. n. SNR, ve znění
č. 64/1946 Sb. n. SNR), nýbrž i předpisy,
které po případě budou teprve vydány.
Tento paragraf se vztahuje na případy, kdy zůstavitel
zanechal platné pořízení pro případ
smrti, t. j. dědickou smlouvu, testament nebo dovětek
(o ustanovení přejimatele při zákonné
dědické posloupnosti jedná § 5).
Odstavec 1 má na mysli případy, kdy podle
pořízení pro případ smrti,
t. j. podle dědické smlouvy nebo testamentu nebo
dovětku má připadnouti zemědělský
podnik (nebo jeho reálný díl) jen jediné
osobě.
I tu rozhoduje o ustanovení přejimatele dohoda
spoludědiců (jde-li o dovětek, odkazovníků)
podle § 4, odst. 1. Nedojde-li k dohodě, ustanoví
přejimatele soud, a to především
podle vůle zůstavitele. Vůlí zůstavitelovou
není však soud vázán, je-li přejimatel
označený zůstavitelem nezpůsobilý
k převzetí zemědělského podniku.
V tomto případě vyloučí soud
nezpůsobilého dědice z převzetí
a ustanoví jiného způsobilého dědice
přejimatelem; byl-li zanechán jen dovětek,
t. j. nikoliv též dědická smlouva nebo
testament, ustanoví soud místo vyloučeného
nezpůsobilého odkazovníka přejimatelem
jiného odkazovníka, který je způsobilý.
Přednost mají spoludědicové (byl-li
zanechán jen dovětek, odkazovníci), kteří
jsou zároveň dědici zákonnými,
a platí pro ně stejné pořadí
jako při zákonné posloupnosti dědické
(§ 5). Ten, kdo byl vyloučen z převzetí
podniku, nabývá nároku na to, co podle pořízení
pro případ smrti má připadnouti tomu,
kdo je místo něho ustanoven přejimatelem.
Aby však dědic (odkazovník), jenž byl
vyloučen z převzetí podniku, nebyl zkrácen,
nahradí mu přejimatel ustanovený soudem to,
oč výnosová hodnota zemědělského
podniku převyšuje hodnotu dědického
podílu (odkazu), který dostane dědic (odkazovník)
vyloučený z převzetí podniku.
Ustanovení, že vyloučený z převzetí
podniku nabývá nároku na to, co podle pořízení
pro případ smrti má připadnouti tomu,
kdo je místo něho ustanoven přejimatelem,
se však netýká nároku na povinný
díl, takže nepominutelný dědic musí
dostat ten povinný díl, který mu podle zákona
přísluší.
K úhradě rozdílu (částky),
kterou má vyplatiti přejimatel osobě vyloučené
z převzetí podniku, přikáže soud
jednotlivé části ostatního pozůstalostního
jmění (viz § 6, odst. 2), a budou-li pochybnosti,
zda přejimatel bude s to podnik udržeti a zda bude
z něho slušně živ, může soud
na podkladě posudku okresního sdružení
příslušného Jednotného svazu
zemědělců rozdíl (částku)
přiměřeně snížiti ve smyslu
§ 6, odst. 2. O tom, jak má přejimatel zaplatiti
rozdíl vyloučenému z převzetí
podniku, platí ustanovení § 6, odst. 3 o zaplacení
a zajištění částek na dědické
podíly ustupujících spoludědiců.
O hodnotě, v které má býti podnik
převzat, platí stejná ustanovení jako
při zákonné posloupnosti. Rovněž
o splácení, úrokování a zajištění
nesplacených částek, které má
přejimatel plniti na podíly spoludědiců,
platí stejné zásady jako o ustanovení
přejimatele podle zákonné posloupnosti, pokud
není o tom ustanoveno jinak v pořízení
pro případ smrti (viz odstavec 2 a 3).
V odstavci 4 se řeší případy,
kdy podle pořízení pro případ
smrti má připadnouti zemědělský
podnik několika spoludědicům (jde-li o
dovětek, odkazovníkům), aniž zůstavitel
označil přejimatele. Tu rozhodne o ustanovení
přejimatele, 1. především dohoda spoludědiců
(jde-li o dovětek, odkazovníků), 2. usnesení
soudu.
Soud je vázán stejnými směrnicemi
jako při zákonné posloupnosti (§ 5).
Tento paragraf se v podstatě shoduje s § 13 zákona
č. 68/1908 čes. z. z. Účelem tohoto
ustanovení je, aby ustupující spoludědicové
nezletilí byli zaopatřeni po smrti otce nebo matky
i nadále v domě otcovském, než si budou
moci založiti vlastní existenci, nejpozději
do nabytí zletilosti.
Toto ustanovení je v zemích České
a Moravsko-slezské vzhledem k § 27 nespor. patentu
zbytečné, je však nutné na Slovensku,
kde jsou pochybnosti, zda podle dosud platných předpisů
podléhají jednán uvedená v §
13 schválení poručenského, po případě
opatrovnického soudu.
Účelem tohoto ustanovení je hájit
zájmy fiskální.
Tento paragraf odpovídá poslednímu odstavci
§ 9 zákona 68/1908 čes. z. z.
Předchozí ustanovení osnovy se týkají
případů, kdy zemědělský
podnik byl ve vlastnictví jen jedné osoby, t. j.
zůstavitele. Vlastníkem zemědělského
podniku bývá vedle zůstavitele ještě
jiná osoba, nejčastěji manželka nebo
děti zůstavitelovy, takže jde o spoluvlastnictví
k zemědělskému podniku.
Zákon č. 68/1908 čes. z. z. (§ 14) platil
pro rolnické usedlosti střední velikosti,
které byly ve spoluvlastnictví několika osob,
jen tehdy, jestliže byli spoluvlastníky manželé
a jeden z nich bez potomstva zemřel.
V § 16, odst. 1 se proti dosavadnímu stavu rozšiřuje
možnost, aby zemědělský podnik jsoucí
ve spoluvlastnictví byl převzat jedním přejimatelem.
Podle tohoto ustanovení může převzíti
zemědělský podnik, jenž je ve spolu
vlastnictví, jeden přejimatel tehdy,
1. když vedle zůstavitele jest spoluvlastníkem
jeho pozůstalý manžel nebo jiný zákonný
dědic a
2. když se účastníci dohodnou o osobě
přejimatele.
Zatím co podle odstavce 1 může se státi
pozůstalý manžel (manželka) přejimatelem,
když bude ustanoven dohodou účastníků,
považuje odstavec 2 pozůstalého manžela
(manželku) za nejvhodnějšího přejimatele
zemědělského podniku a přiznává
se mu oprávnění (právní
nárok) státi se přejimatelem, jsou-li splněny
tyto podmínky:
1. že pozůstalý manžel je vedle zůstavitele
jediným spoluvlastníkem a
2. že zůstavitel nezanechal potomstvo.
Oprávnění převzíti zemědělský
podnik nepřísluší však pozůstalému
manželu tehdy, jestliže by převzetí zemědělského
podniku pozůstalým manželem odporovalo dědické
smlouvě.
Podle odstavce 3 se může státi z rozhodnutí
soudu (nikoliv tudíž dohodou účastníků)
pozůstalý manžel přejimatelem, jsou-li
tu pozůstalé děti, které by podle
zákona nebo podle pořízení pro případ
smrti byly povolány převzíti zemědělský
podnik, avšak tak nemohou učiniti, nebo převzetí
není ze závažných důvodů
prozatím vhodné (na př. dítě
je na vojně nebo studuje). Soud však může
pozůstalého manžela ustanoviti přejimatelem
jen tehdy,
a) jestliže to není na překážku
uspokojivému vypořádání nároků
všech spoludědiců a
b) jestliže soud obmezí vlastnické právo
přejimatele (pozůstalého manžela) k
zemědělskému podniku na způsob svěřenského
náhradnictví ve prospěch pozůstalých
dětí, po případě některého
z nich.
Obmezení na způsob svěřenského
náhradnictví ve prospěch dětí
se musí vztahovati na celý zemědělský
podnik i tehdy, když náleží do pozůstalosti
jen spoluvlastnický díl na zemědělském
podniku a když vedle zůstavitele je jediným
spoluvlastníkem pozůstalý manžel, který
se stává přejimatelem. Pozůstalý
manžel, jenž se stává přejimatelem
a získává tak určitou výhodu,
musí za to podrobiti obmezení na způsob svěřenského
náhradnictví svůj spoluvlastnický
díl, který není vlastně předmětem
pozůstalostního řízení.
Osnova vědomě nepřejímá ustanovení
§ 5 zákona č. 68/1908 čes. z. z. I když
se názory o ceně tohoto ustanovení různí,
poukazuje se většinou na jeho nevýhody, t.
j. na nejistotu, kdo zemědělský podnik převezme,
a na nedostatek časového obmezení, které
dává jen podnět ke sporům. Uplynutím
doby se jistě změní i podmínky pro
převzetí podniku a dědické vypořádání
by pak dopadlo jinak než při projednávání
pozůstalosti.
Rovněž nebylo převzato ustanovení předposledního
odstavce § 14 shora jmenovaného zákona, podle
něhož nesmí soud dát souhlas k tomu,
aby vdova převzala statek a uspokojila děti dědickými
podíly, když je ve věku, ve kterém je
možno důvodně očekávat její
provdání. Vdova se musí začasté
vdáti již proto, že by nedovedla sama udržeti
statek pro malé ještě děti, avšak
nedostane takového hospodáře, který
by mohl přínosem statek podepříti,
když mu nemůže býti zřízeno
spoluvlastnictví ke statku. Nelze též přehlédnouti,
že po prvé novele k všeobecnému občanskému
zákonu má vdova při zákonné
posloupnosti dědické nárok na jednu čtvrtinu
pozůstalosti, kterou se značně zvětší
její pravidelný spoluvlastnický díl.
Není proto prospěšné, aby byla vylučována
z převzetí celého zemědělského
podniku, který se takto nejlépe udrží
a zachová.
Odstavec 5 platí pro případy dělení
spoluvlastnického podílu na zemědělském
podniku. Poukazuje se na odůvodnění k §
1, odst. 4.
V praxi nutno počítati s případy,
že ani jeden z dědiců, nebo ani jeden z odkazovníků
povolaných dovětkem, nebude způsobilý
k převzetí zemědělského podniku.
Nedojde-li k dohodě, kdo má býti přejimatelem,
ustanoví soud při zákonné posloupnosti
toho zákonného dědice, při posloupnosti
testamentární toho testamentárního
dědice a byl-li zanechán jen dovětek, toho
odkazovníka, který je k převzetí zemědělského
podniku nejméně nezpůsobilý.
Účelem ustanovení dílu I je zameziti
nezdravé dělení zemědělských
podniků v pozůstalostním řízení.
Ustanovení dílu I se však netýkají
dělení zemědělských podniků,
k němuž dochází při jednáních
mezi živými, neboť takové opatření
by bylo příliš pronikavým zásahem
do disposiční sféry vlastníkovy.
Účelem ustanovení dílu II je znemožniti
drobení jednotlivých pozemkových parcel,
pokud slouží zemědělským účelům,
a to nejen pro případ smrti, nýbrž
i jednáními mezi živými, a postarati
se o to, aby nevznikaly pozemkové parcely, na kterých
by se vůbec nedalo racionálně hospodařit.
Toto ustanovení má hlavně význam pro
Slovensko.
Ustanovením odstavce 1 se má znemožniti reálné,
t. j. skutečné dělení zemědělských
pozemků, v odstavci 4 je vyjádřena stejná
myšlenka jako v § 1, odst. 4. Poukazuje se proto na
vysvětlení k tomuto ustanovení.
Ustanovením odstavce 5 je zajištěna kontrola,
že budou zachovávána ustanovení dílu
II.
Má-li se ustanoveními dílu II znemožniti
nezdravé drobení parcel, jež slouží
účelům zemědělským,
je účelem ustanovení dílu III napomáhati
tomu, aby pozemková držba, rozdrobená za nynějšího
právního stavu, se mohla opět skládati
ve větší celky, a to ve vlastnictví
osob, které zemědělkou půdu potřebují
a které k ní mají nejlepší vnitřní
i hospodářský vztah. Ustanovení dílu
III přispěje též k udržení
stavu, který nastává v pozemkové držbě
po provedeném scelování pozemků, takže
náklady vynaložené na scelování,
nestanou se časem zbytečnými následkem
majetkových převodů držitelů
pozemků.
Osnova nechce zasahovati do disposičního práva
vlastníka zemědělských pozemků
více, než je nezbytně třeba, a podrobuje
proto řízení podle § 19 jen prodeje,
nikoliv i jiné druhy zcizení (směna, darování
a pod.) zemědělských pozemků. Jelikož
je nutné, aby zájemci o koupi zemědělských
pozemků, jimž se přiznává přednostní
právo na koupi, byli zjištěni v době
co nejkratší, pověřuje se funkcí
zprostředkovatele mezi nabídkou a poptávkou
po zemědělských pozemcích místní
národní výbor.
Ustanovením, že vlastník pozemku může
pozemek prodat volně, avšak za podmínek uvedených
ve vyhlášce místního národního
výboru, se zabrání tomu, aby vlastník
vysokou cenou odradil zájemce a prodal pak pozemek volně
za nižší cenu (viz § 19, odst. 1 in fine).
Ustanovení odstavce 4 umožní zájemcům,
aby se snáze dověděli o porušení
jejich přednostního práva a mohli proti tomu,
kdo pozemek koupil, podati žalobu na neplatnost sjednané
trhové smlouvy. Preklusivní lhůta jednoho
měsíce k uplatnění tohoto práva
se považuje za přiměřenou.
Osnova považuje za nutné přiznati přednostní
právo na koupi uchazečům uvedeným
v odstavci 2 nejen při prodeji, nýbrž i při
dobrovolné a exekuční dražbě
zemědělských podniků. Proto stanoví
v odstavci 6, že jim přísluší přednost
před nejvyšším podatelem, jestliže
do 8 dnů po exekuční (dobrovolné)
dražbě složí nejvyšší
podání u soudu (úřadu), u něhož
se dražba koná.
Zájem těch, jimž přísluší
přednostní právo na koupi zemědělských
pozemků, vyžaduje, aby jejich právu ustoupila
nejen všechna osobní práva předkupní
k těmto pozemkům, nýbrž i předkupní
práva věcná, pokud ke knihovnímu zajištění
došlo teprve po nabytí účinnosti tohoto
zákona (odstavec 7).
Předpisy vypočtené v tomto paragrafu nejsou
zásadně osnovou dotčeny. To znamená,
že tyto předpisy platí vedle osnovy a že
tudíž práva, vyhrazená těmito
předpisy ministerstvu zemědělství
a Národnímu pozemkovému fondu při
ministerstvu zemědělství, jsou rovněž
nedotčena a soudy jich musí při provádění
navrženého zákona dbáti.
Toto ustanovení je nutné vzhledem ke Slovensku,
kde by jinak byly pochybnosti o lhůtě k podání
opravných prostředků.
Tento paragraf obsahuje ustanovení zrušovací
a přechodná.
§ 23 obsahuje obvyklou prováděcí doložku.
Osnova si nevyžádá zvýšených
nákladů ze státní pokladny.