Veškerá právní jednání
nutná k provedení těchto úprav jsou
osvobozena od poplatků.
Slučováním pozemků rozumí se
změna vlastnictví k jednotlivým pozemkovým
parcelám nebo jich částem za účelem
umožnění úspěšnějšího
hospodaření na těchto pozemcích, zejména
zmenšením roztříštěnosti
pozemků, vytvořením vhodných hospodářských
tvarů a odstraněním nepříjezdnosti.
Slučování pozemků podle tohoto zákona
lze provésti smlouvou směnnou nebo trhovou.
(1) Provádí-li se slučování
smlouvou směnnou a směňují-li se pozemky
téže ceny, jest toto právní jednání
osvobozeno od všech poplatků.
(2) Mají-li však směňované
pozemky cenu rozdílnou, přísluší
toto plné osvobození od poplatků pouze do
výše ceny pozemku menší hodnoty.
(3) Rozdílu v ceně pak přísluší
osvobození od poplatků poloviční.
Provádí-li se slučování smlouvou
trhovou, přísluší tomuto právnímu
jednání poloviční osvobození
od poplatků.
Uplatňují-li strany u příslušného
poplatkového úřadu nárok na úplné
nebo částečné osvobození od
poplatků, musí k žádosti připojiti
osvědčení úřadu, že jde
o slučování (§ 1).
(1) Tento zákon platí v zemích
České a Moravskoslezské i pro pokračování
v řízeních započatých podle
předpisů dosud platných, při čemž
na místo přísežného místního
komisaře a zemské komise u zemského úřadu
nastupuje scelovací úřad a na místo
ministerské komise při ministerstvu zemědělství
hlavní scelovací úřad.
(2) Výsledky dosavadního řízení
buďtež přizpůsobeny ustanovením
tohoto zákona.
Na Slovensku budou řízení započatá
podle předpisů dosud platných podle nich
i dokončena, a to orgány dosud příslušnými.
Podrobné předpisy k provedení tohoto zákona,
zejména pak též o organisaci technické
služby u scelovacích úřadů, budou
vydány nařízením.
O provádění hospodářských
a technických prací při úpravách
pozemkové držby podle tohoto zákona vydá
ministerstvo techniky v dohodě s ministerstvy zemědělství
a financí a s pověřenci techniky, zemědělství
a pozemkové reformy a financí zvláštní
odborné směrnice.
(1) S účinností tohoto zákona
pozbývají platnosti, pokud výslovně
není stanovena výjimka, všechny předpisy
o předmětech, které jsou upraveny tímto
zákonem.
(2) K těmto předpisům patří
zejména:
1. v zemích České a Moravskoslezské:
a) vládní nařízení ze dne 19.
května 1939, č. 171 Sb. z roku 1940, o scelování
hospodářských pozemků a o jiných
úpravách pozemkové držby,
b) vládní nařízení ze dne 21.
července 1943, č. 208 Sb., kterým se doplňuje
vládní nařízení ze dne 19.
května 1939, č. 171 Sb. z roku 1940, o scelování
hospodářských pozemků a o jiných
úpravách pozemkové držby,
2. na Slovensku:
a) zák. čl. VI/1836, o těch věcech,
které mimo požívání pozemků
patří k užitku poddaných,
b) zák. čl. X/1836, o municipální
pravomoci pána půdy a o urbárském
procesu,
c) zák. čl. XII/1836, o poměrném dělení
společných užitků pozemkových
podle zvyklostí,
d) zák. čl. VII/1840, o vysvětlení
a částečné změně některých
odstavců, zák. čl. VI, X a XII z r. 1836
ve věcech urbariálních,
e) zák. čl. LIII/1871, o úpravě právních
a držebnostních poměrů pozůstalých
ze zrušeného svazku urbariálního,
f) zák. čl. XXXIX/1908, o rozdělení
majetku urbariálního, o úpravě poměru
pozemkového majetku a o komasaci pozemků.
Tento zákon nabude účinnosti dnem, který
bude stanoven v prováděcím nařízení;
provedou jej všichni členové vlády.
Hlava | I. | Ustanovení všeobecná | §§ | 1 | - | 18. |
Hlava | II. | Plánování a ochrana kraje | §§ | 19 | - | 21. |
Hlava | III. | Scelování pozemků a prozatímní úprava hospodaření | §§ | 22 | - | 116. |
Díl první. Scelování pozemků | §§ | 22 | - | 106. | ||
Část prvá. Ustanovení všeobecná | §§ | 22 | - | 35. | ||
Část druhá. Způsoby scelování a scelovací řízení | §§ | 36 | - | 94. | ||
I. Scelování úřední | §§ | 37 | - | 84. | ||
A. Dobrovolné scelování | §§ | 37 | - | 78. | ||
B. Povinné scelování | §§ | 80 | - | 84. | ||
II. Scelování družstevní | §§ | 85 | - | 94. | ||
Část třetí. Scelovací náklady | §§ | 95 | - | 106. | ||
Díl druhý. Prozatímní úprava hospodaření | §§ | 107 | - | 116. | ||
Hlava | IV. | Dělení společenských pozemků | §§ | 117 | - | 138. |
Část prvá. Ustanovení všeobecná | §§ | 117 | - | 127. | ||
Část druhá. Dílčí řízení | §§ | 128 | - | 138. | ||
Hlava | V. | Úprava užívání a správy společenských pozemků | §§ | 139 | - | 145. |
Část prvá. Ustanovení všeobecná | §§ | 139 | - | 141. | ||
Část druhá. Upravovací řízení | §§ | 142 | - | 145. | ||
Hlava | VI. | Odstraňování lesních zákliček a úprava hranic lesů | §§ | 146 | - | 149. |
Hlava | VII. | Slučování pozemků | §§ | 150 | - | 154. |
Hlava | VIII. | Přechodná ustanovení | §§ | 155 | - | 156. |
Hlava | IX. | Závěrečná ustanovení | §§ | 157 | - | 160. |
Dne 8. července 1946 bylo prohlášeno ústy
ministerského předsedy v ÚNS, že vláda
navrhne nový zákon, jímž by bylo scelování
pozemků zdemokratisováno, zlevněno, urychleno
a sjednoceno.
Vládním usnesením ze dne 16. července
1946 o přípravných opatřeních
k provedení dvouletého budovatelského programu
bylo stanoveno, že vláda bude podporovati dobrovolné
scelování, aby umožnila užívání
traktorů a hospodářských strojů.
Ježto osnova zákona o technicko-hospodářských
úpravách pozemků (scelovacího zákona)
vypracovaná ministerstvem zemědělství,
jejíž hlavní obsah byl několikrát
uveřejněn, nesplňuje ani zásady výše
uvedené, ani nezachovává nedotknutelnost
soukromého vlastnictví tak, jak byla vytvořena
košickým programem, přikročili jsme
k vypracování této osnovy, jíž
jsme se snažili, aby stanoveným zásadám
bylo vyhověno v největší možné
míře, a to v duchu spravedlivosti a lidové
demokracie.
Základem platných předpisů o scelování
pozemků a o jiných úpravách pozemkové
držby byly pro země české říšské
zákony vydané pod č. 92, 93 a 94 ř.
z. ze dne 7. července 1884. Toto byly však jen zákony
rámcové, podle nichž mělo dojíti
v jednotlivých zemích Rakousko-Uherska k vydání
vlastních zákonů scelovacích, odpovídajících
zvláštnostem té které země. Z
českých zemí došlo k vydání
takových zákonů jen na Moravě a ve
Slezsku. Na Moravě byly to zemské zákony
č. 30, 31 a 32 ze dne 13. února 1884, č.
65 ze dne 22. července 1892, č. 57 ze dne 18. května
1896, č. 52 a 53 ze dne 14. května 1910, ve Slezsku
zemské zákony č. 12 - 14 ze dne 28. prosince
1887, č. 35 ze dne 18. května 1896 a č. 66
ze dne 7. listopadu 1912, jimiž na dlouhou dobu byly scelování
pozemků, dělení společenských
pozemků, úprava užívání
a správy společenských pozemků, očišťování
lesů od cizích enkláv a vyrovnání
lesních hranic právně konstituovány
a upraveny.
Na Slovensku komasace, dělení společenských
pozemků a úprava držebnostních poměrů
společenských byly právně upraveny
zákonnými články VI., X. a XII. z
r. 1836, VII. z r. 1840, LIII z r. 1871 a XXXIX z r. 1908.
Podstatný rozdíl v zákonodárství
rakouském a uherském jevil se v naprosté
různosti organisace scelovacích úřadů
a v různých formách řízení.
Scelování na Moravě a ve Slezsku prováděly
samostatné úřady pro agrární
operace (místní komisař pro agrární
operace, zemská komise pro agrární operace
a ministerská komise pro agrární operace),
kdežto na Slovensku výlučně soudy (sedrie).
Tento právní stav se nezměnil dodnes. Technické
práce scelovací provádějí v
zemích českých technická oddělení
agrárních úřadů, na Slovensku
tyto práce byly prováděny civilními
inženýry za dozoru komasačního oddělení
krajinského úřadu v Bratislavě.
Prováděcí nařízení k
moravskému scelovacímu zákonu bylo vydáno
nařízením ministerstva orby ze dne 30. listopadu
1911, č. 13 z r. 1912, na Slovensku nařízeními
č. 10, 20, 30, 40 a 50 a 60/JM ze dne 5. ledna 1909. Tato
nařízení přiznala i na Slovensku ministru
zemědělství určitou pravomoc.
Do konce prvé světové války bylo scelování
prováděno celkem jen ojediněle. Většího
rozmachu docílilo až po obnovení československé
samostatnosti, kdy však již byla pociťována
potřeba vydání nového scelovacího
zákona, který by organisaci úřadů
a řízení v celém státě
sjednotil a upravil. Tyto potřeby vyvolaly sice vypracování
osnovy nového scelovacího zákona, kterážto
osnova přes svou důkladnost nenašla pochopení
u tehdejších držitelů moci a vůbec
parlamentu předložena nebyla. Tak celé republikánské
zákonodárství se scelovacích zákonů
vůbec nedotklo. Hned na počátku okupace však
moravský scelovací zákon byl recipován
vládním nařízením ze dne 19.
května 1939, č. 171/1940 Sb., a územně
rozšířen na celé území
bývalého protektorátu. Toto vládní
nařízení zavedlo i t. zv. povinné
scelování tam, kde prováděním
rozsáhlejších staveb komunikačních,
vodních cest nebo letišť byla pozemková
držba tak roztříštěna, že
tím bylo hospodaření značně
ohroženo a zrušilo při tom platnost slezského
zemského zákona scelovacího a předpisů
jej doplňujících a měnících.
Než na tom nebylo dosti. Válečné řízené
hospodaření pochopilo a uznalo význam scelení
půdy, učinilo z něho ne již čistě
soukromý zájem zemědělský,
nýbrž dalo mu charakter národohospodářský.
A tento ráz mu zůstal dodnes. Scelování
dostává se tím toho významu, jaký
zasluhuje.
Na Slovensku potřeba nového scelovacího zákona
způsobila, že již v době poslední
války bylo uvažováno o vydání
nového scelovacího zákona. Bylo přikročeno
k přepracování moravského scelovacího
zákona a k jeho pozměnění vzhledem
k zvláštnostem pozemkové držby na Slovensku
a vzhledem k odchýlenému vývoji scelovacího
práva. Tyto návrhy a podněty nebyly však
uskutečněny.
A tento stav přejímá zákonodárství
obnovené republiky s úkolem vypracovati ze spleti
různých scelovacích předpisů
zákon nový, který by spočíval
na zásadách soukromého vlastnictví
a dobrovolnosti scelování a při tom scelování
zdemokratisoval, zlevnil, urychlil a sjednotil.
Tato osnova opírajíc se o zkušenosti scelovacích
teoretiků a praktiků (Smetáček, Oehm)
přejímá některá ustanovení
dosud platných scelovacích zákonů,
která se osvědčila, jiná přejímá
pozměněná v duchu nových požadavků
a jiná konstituuje nově, jak je doba žádá.
Na tomto místě jest také vypořádati
se s názorem všeobecně (i na vládních
místech) hlásaným, že za 60leté
platnosti scelovacího zákona bylo sceleno jen asi
300.000 ha zemědělské půdy, proto,
že scelovací zákon nevyhovoval a že nebyla
přiznána lidu účast na scelovacím
řízení. Tyto námitky jsou nesprávné
a mylné. Dosavadní scelovací zákon
byl na svou dobu zákonem revolučním a demokratickým,
uváží-li se, jak těžce byl tehdy
snášen jakýkoliv zásah do soukromých
práv. Stejně revoluční bylo, že
určité práce prováděli podle
zákona zemědělci sami jen za odborného
úředního dohledu a že tvořili
dokonce vševědoucímu úřadu poradní
orgán právě v nejdůležitějších
otázkách, jichž se scelování
dotýkalo. Vyloučení lidových orgánů
z určitých rozhodování, zejména
z rozhodování o soukromoprávních nárocích
jednotlivců mělo ten význam, aby rozhodování
nebylo pod vlivem soukromých zájmů. V tomto
ustanovení tkví jádro úspěchu
dosavadního zákona. Okolnost, že bylo dosud
sceleno tak málo půdy, má kořeny v
docela jiných skutečnostech. Bylo to v prvé
řadě nepochopení pro scelování,
jak u zemědělců samotných, tak především
u vládních činitelů, kteří
ve scelování viděli jen soukromý investiční
podnik. Vždyť také scelovací úřady
na Moravě neměly do r. 1931 ani 80 zaměstnanců,
z nichž téměř polovina byla zaměstnána
pracemi administrativními. S takovým aparátem
nebylo možno zdolati tak velký úkol. I když
zájem o scelování za prvé republiky
vzrůstal u zemědělců, přes
to státní správa bránila se jakémukoliv
rozšíření scelovacích úřadů
a jakémukoliv plánovitému organisování
scelovací služby. To je ostatně vidno i z té
okolnosti, že k územnímu rozšíření
platnosti moravského scelovacího zákona na
zemi Českou došlo až v roce 1940.
Důvodem neobyčejného zájmu o scelování
je v prvé řadě hospodářský
a technický pokrok. Dnes každý zemědělec
ví, že s použitím hospodářských
strojů nejen si usnadní práci a ušetří
na pracovních silách, nýbrž že
své hospodaření zlepší a zvýší
jeho produktivitu. V druhé řadě je to kritický
nedostatek pracovních sil v zemědělství,
v třetí potřeba plánovitého
a řízeného hospodářství,
vyvolaná poválečnými potížemi,
a ve čtvrté nutnost hospodářské
soběstačnosti v zemědělských
produktech.
Tak se zájem zemědělců o scelování
druží k zájmu veřejnému. Zemědělská
výroba nemůže již býti ponechána
sama sobě a také cenová a mzdová politika
musí býti sladěna s cenovou a mzdovou politikou
průmyslovou.
Je jisté, že zemědělské produkty
vyrábíme draho. Jejich zlevnění možno
dosáhnouti využitím těch možností
technického pokroku, zmechanisováním a zracionalisováním
zemědělské výroby. Avšak jak
racionalisace, tak i mechanisace v zemědělství
není možná, pokud pozemková držba
je rozdrobena na malé pozemky nevhodných tvarů,
namnoze po veřejné cestě nepřístupné,
s cestami nesjízdnými a s klikatými hranicemi
katastrálními. Nápravu ve všech těchto
směrech může přinésti jen scelování.
Výhody plynoucí ze scelování jsou
především tyto:
a) Zvýšení výnosu. Po scelení
zvýší se zpravidla výnos o 10 až
30%, podle toho, jak před scelením půda byla
roztříštěna a podle výrobních
oblastí. I kdyby se počítalo jen s 10% zvýšením
sklizně, znamená to při 4 milionech ha roztříštěných
pozemků tolik, jako by se plocha zvětšila o
400.000 ha. A výnos z takové plochy představuje
100.000 vagonů obilnin, právě tolik, kolik
zemědělských produktů dovážela
první republika k uspokojení potřeb veškerého
obyvatelstva. Poněvadž počet obyvatelstva se
zmenšil, dosáhli bychom scelením plné
soběstačnosti v zemědělských
plodinách, ba dokonce mohli bychom určitou část
vyvézti.
b) Úspora na osivu. Po scelení půdy
lze k setí použíti výlučně
strojů. Při strojovém setí je úspora
na osivu více než 20%. Poněvadž dosud
téměř jedna čtvrtina půdy je
osívána ručně, bude činiti
úspora na osivu po scelení minimálně
250 vagonů osiva.
c) Zvětšení zemědělské
půdy rozorání mezí, kultivacemi
a rekultivacemi hald, skládek, úvozů a neplodných
ploch. Průměr zvětšení zemědělské
půdy ve 300 obcích scelených na Moravě
jest 21/2%. Na celém území
Československé republiky zvětšena by
byla tak zemědělská půda scelením
více než 60.000 ha plodné půdy.
d) Úspora pracovních sil. Na scelených
pozemcích sníží se potřeba ruční
práce o 10 až 25%, práce potahové o
20 - 30% podle výrobních oblastí, což
znamená úsporu nejméně 300.000 pracovních
sil. Tím by byl nynější nedostatek pracovních
sil v podstatě zažehnán.
e) Specialisace zemědělské výroby
a intensivnější obhospodařování,
rozvoj sadařství, chmelařství, vinařství
a zelinářství.
f) Bezpečnost hranic pozemků a konec sporů
o meze.
g) Stabilita pozemků. Přestávají
odprodeje. Reální dělení pozemků
ustává.
h) Zánik služebností. Odstraní
se reálná břemena, zaniknou služebnosti
a zřídí se dobré komunikační
spoje nejen ve scelovacím obvodu, ale i se sousedními
obcemi.
ch) Vyhotoví se nové katastrální
mapy a upraví se nově pozemková kniha,
případně (na Slovensku) se založí
nová.
i) Umožní se družstevní hospodaření,
zřízení společných pastvin
a výběhů nezbytných pro chov dobytka.
Tyto skutečnosti a okolnosti jsou všeobecnou pobídkou,
aby ke scelení půdy bylo přikročeno
v celostátním měřítku. Jak
veliký je to úkol, vysvitne nejlépe z přehledu
o půdě scelené a scelení potřebující.
Vyjádřeno v procentech, potřebuje scelování
v Čechách 75%, na Moravě 65%, na Slovensku
80% veškeré zemědělské půdy.
Do konce roku 1946 bylo sceleno v Čechách 8 obcí
o výměře 4.000 ha, na Moravě, a ve
Slezsku 400 obcí o výměře asi 250.000
ha, na Slovensku asi 50 obcí o výměře
asi 45.000 ha. Nescelená a scelení vyžadující
výměra zemědělské půdy
representuje více než 4,000.000 ha zemědělské
půdy, z čehož téměř polovina
vyžaduje scelení velmi naléhavě a jeho
potřebu scelování lze označiti za
100procentní.
Za jakou dobu bylo by možno veškerou půdu scelování
vyžadující sceliti, je závislé
na tom, jakého aparátu se použije. V prvé
řadě jsou ke scelení povoláni úředníci
scelovacích úřadů. Dále možno
částečně počítati se
zapojením civilních inženýrů
a úředníků kat. měřičské
služby, těchto dvou skupin však teprve po předběžném
zapracování. Úřady pro agrární
operace mají přibližně 370 zaměstnanců,
z nichž asi 70 jest zaměstnáno administrativou,
takže pro vlastní scelování je možno
počítati jen asi se 100 úředníky
I. služ. třídy všech technických
směrů a 200 úředníky pomocné
zemědělsko-technické služby. Většina
těchto úředníků je nově
přijata a k samostatné práci potřebuje
odborné průpravy. Při dobré organisaci
scelovacích úřadů a technické
služby u nich lze očekávati, že tato skupina
bude s to sceliti do jednoho roku 50.000 ha půdy. Civilních
inženýrů je v zemích českých
přibližně 250 a do scelovací služby
bude možno zapojiti maximálně 150. V nejlepším
případě i u nich je možno počítati,
že v době jednoho roku mohou sceliti se svým
pomocným personálem 50.000 ha půdy. Připojíme-li
k této skupině úřednický a
technický aparát na Slovensku a část
úřednictva katastrálních měřičských
úřadů, jíž bude možno do
scelování zapojiti, lze odhadnouti roční
výkon celé této skupiny přibližně
též na 50.000 ha. Tak bylo by možno dosáhnouti
150.000 ha scelené půdy v jednom roce, takže
v době dvaceti let mohla by býti většina
zemědělské půdy scelena. Ideálem
by však bylo, kdyby scelovací úřady
měly takový počet zaměstnanců,
aby stanovený úkol zvládly samy.
Bylo by to nejrychlejší, nejlevnější
a nejlépe provedeno.
Než i tyto výpočty předpokládají,
že budou učiněna všechna opatření
nastíněná vládním prohlášením
o dvouletém plánu, t. j. že scelování
bude zdemokratisováno, zlevněno, urychleno a sjednoceno.
Ostatně tyto zásady plynou jedna z druhé.
Všeobecně řečeno, snaží
se tato osnova vyhověti těmto požadavkům
takto:
1. Demokratisaci: poněvadž scelovací úřady
nejsou úřady s povšechnou kompetencí,
nýbrž úřady odbornými, není
možné přenechati rozhodování
v nich jen zástupcům zemědělců.
Aby byla zaručena odbornost rozhodování,
lze zemědělcům přiznati spoluúčast
na rozhodování a kontrolu, že se o zájmech
zemědělců rozhoduje odborně a spravedlivě.
Při vlastních pracích scelovacích
se účast zemědělců, jež
se vyvinula praeter legem, konstituuje právně a
zaručuje se tak hladký postup scelování.
Dále se nově zavádí t. zv. scelování
družstevní.
2. Zlevnění osnova spatřuje v tom, že
přesně rozlišuje, které náklady
bude hradit stát, které účastníci
sami. Při tom se počítá s mechanisací
prací spojených s budováním společných
zařízení.
3. Urychlení a zjednodušení řízení
dosáhne se důsledným provedením dvouinstančního
postupu, rozšířením pravomoci úřadů
I. stolice, úplným zrušením III. stolice,
reformou opravného řízení a zejména
zrušením individuelního doručování,
které dosavadní řízení kromobyčejně
zatěžovalo a protahovalo, takže odevzdání
náhradních pozemků bude možno dosáhnout
za jeden rok.
4. Unifikace všech předpisů byla provedena
v plném rozsahu, při čemž se důkladně
přihlédlo k oblastem obou právních
řádů.
K jednotlivým ustanovením osnovy se poznamenává:
Ježto připojená osnova vychází
zásadně z dosavadního právního
stavu (zejména vládní nařízení
č. 171/1940 Sb.), budou v dalším vytčeny
jen podstatné odchylky od něho, pokud nebyly uvedeny
v části všeobecné.
Do úprav pozemkové držby se včleňuje
též slučování pozemků
až dosud jen nedostatečně upravené zvláštními
předpisy.
Osnovou zřizované scelovací úřady
nejsou úřady nové, nýbrž jsou
to nástupci dosavadních samostatných úřadů
pro agrární operace trvajících v českých
zemích de facto již několik desetiletí.
Úřady pro agrární operace jsou osobně
i věcně vybaveny a osnovou se jejich počet
a počet jich zaměstnanců nijak nezvyšuje.
Na Slovensku budou tyto úřady vybaveny úřednictvem,
vykonávajícím scelovací práce
u jiných úřadů (viz všeobecná
část).
Nově se zakládá však kompetence ministerstva
techniky. Tato změna se navrhuje výlučně
z důvodů věcných vzhledem k vývoji,
který scelování za uplynutých 6 desetiletí
mařilo. Kdežto dříve úprava pozemkové
držby byla sama o sobě účelem a to téměř
jediným a výhradným, dnes se z účelu
stává více méně jen prostředek
a vlastní úprava držby je pouze jednou (i když
velmi důležitou) složkou celé hospodářské
a technické přestavby kraje, jakou představuje
scelování. Scelováním nerozumí
se dnes již jen pouhá úprava pozemkové
držby (zmenšení roztříštěnosti,
vhodné hospodářské tvary, příjezdnost),
nýbrž úplné vyřešení
poměrů komunikačních (silnice, polní
cesty), vodohospodářských, úprava
místní trati jakož i řešení
všech problémů krajinného plánování.
Všechny tyto složky patří již nyní
do ministerstva techniky a jedná se jen o odstranění
dosavadní dvojí koleje, zejména ve službě
vodohospodářské, a obstarávání
odborných úkolů skutečnými
odborníky. Scelování je důležitým
státním úkolem, při jehož plnění
nutno zasáhnouti do různých odvětví
veřejné správy. Urychlení a zjednodušení
řízení naléhavě vyžaduje
úplné koncentrace řízem a zachování
plné samostatnosti.
Běžnou agendu budou scelovací úřady
vyřizovati monokraticky. Avšak v důležitějších
věcech, zejména o soukromoprávních
nárocích účastníků scelování
rozhodují scelovací úřady ve sborech.
A právě při tomto rozhodování
dává osnova průchod demokratisaci scelování,
neboť do každého rozhodovacího sboru povolává
dva zástupce zemědělců. V úvahách
o složení rozhodujícího sboru přicházel
na přetřes typ ryze lidový, representovaný
jen zástupci zemědělců a typ smíšený,
složený ze zástupců zemědělců,
odborných úředníků scelovacích
úřadů a konečně soudců.
Po zralé úvaze byla dána přednost
typu smíšenému z těchto důvodů:
Scelovací záležitosti jsou povahou otázky
ryze odborné, a to právně, technicky a hospodářsky.
I když lze přiznati, že při čistě
lidovém sboru bylo by o odbornou stránku hospodářskou
dobře postaráno, nebylo by lze tak říci
při řešení otázek právních
a technických. Povolání právníků
a zemědělských inženýrů
od okresních národních výborů
by nestačilo. Bylo proto nutno do rozhodujícího
sboru přibrati i odborníky v těchto otázkách,
a to v prvé řadě od scelovacích úřadů
a pak od soudů, ježto soudci jsou nejpovolanějším
orgánem v otázkách soukromoprávních.
Vedoucí úlohu rozhodujícího sboru
i scelovacího úřadu zaručuje osnova
právnímu živlu z důvodů, že
scelovací úřady jsou úřady
správnými se samostatnou pravomocí a rozhodováním,
že právnický stav dosud byl vedoucím
v komasační činnosti a dobře se osvědčil,
že scelování je vedle vyvlastnění
nejhlubším zásahem do vlastnického práva,
jdoucí na kořen samotného vlastnictví,
a že - nehledě k dalším četným
zásahům do soukromých práv - převážná
část činnosti scelovacích úřadů
je právní agendou, kterou dobře může
zvládnouti jen osoba práva znalá.
Nutno dále uvážiti, že při scelování
vyskytne se mnoho případů, kdy je třeba
zhodnotiti vzájemně si odporující
zájmy stran a tímto úkolem může
býti pověřena jen osoba práv znalá.
Práce techniků, které pro svou kvantitu se
zdají na venek převažovati, jsou jen části
celého scelovacího procesu, jímž se
vytváří ve scelovacím obvodu nový
hospodářský život a nové vlastnické
poměry. Jak je to obtížný úkol
ukazují již sama ustanovení dosud platných
scelovacích zákonů, jakož i této
osnovy, která se zabývají převážně
problémy právními.
Než osnova plně uznává nutnost spolurozhodování
technického odborníka, aby rozhodnutí vyvolalo
po všech stránkách odbornosti.
Při tom osnova dbá, aby členové rozhodujícího
sboru měli náležitou kvalifikaci, pro niž
stanoví podmínky.