Věcná příslušnost scelovacích
úřadů byla poněkud zúžena,
ježto - zachována v dosavadním rozsahu - znamenala
by značné zásahy do kompetence jiných
úřadů a tím zatížení
a zpomalení vlastní agendy.
Ježto osnova buduje scelovací úřady,
jako samostatné úřady správní,
jest účelné, aby i před nimi platily
předpisy vládního nařízení
č. 8/1928 Sb. Pro rozhodování úřadů
jako sborů musí býti ovšem vytvořeny
nové předpisy.
Velkým přínosem pro demokratisaci scelovacího
řízení jsou ustanovení, jimiž
se účastníku řízení
podle tohoto zákona dává možnost žádati,
aby o jeho návrhu nebo žádosti rozhodoval sbor
i v těchto případech, kdy jinak by rozhodoval
úředník jeden. Osnova jde však ještě
dál a správně konstituuje nutnost sborového
rozhodování v každém případě,
má-li býti o žádosti strany vydáno
zamítavé rozhodnutí.
Trestní pravomoc byla rozšířena na trestání
nejtypičtějších provinění
zdržujících scelovací práce,
jichž trestání až dosud bylo obtížné.
Pro provádění scelovacích prací
nutno omeziti škody na kulturách na nejmenší
míru; pokud se jich nelze vyvarovati, nutno způsobenou
škodu nahraditi.
Jde vesměs o ustanovení zcela nová. Jsou
vyvolána nutností plánovitého postupu
i při scelování. Při plánovitém
postupu se docílí značné úspory
odborných pracovních sil, lepšího vyřešení
úprav a provádění prací podle
jich objektivní naléhavosti.
I při úpravách pozemkové držby
nutno dbát na zachování dosavadního
rázu kraje a zabrániti rušivým technickým
zásahům.
Všeobecná část vychází
převážně z dosavadních ustanovení.
odst. 3: Tato ustanovení znamenají značné
zmírnění dosavadních ustanovení
§ 3 vl. nař. č. 208/1943 Sb., která
skrývají mnohá nebezpečí.
odst. 3: Vyloučení ze scelování pozemků,
u nichž by scelování nebylo účelné
nebo jež by scelování značně
ztížilo, je významným doplňkem,
jenž byl dosud velmi postrádán, zejména
v obcích v nichž byla provedena pozemková reforma.
odst. 4: Scelovací území může
být též rozšířeno z důvodu
účelné úpravy katastrálních
neb obecních hranic, jež jsou zpravidla velmi křivolaté.
Jde o kodifikaci skutečného stavu. Bylo nutno vytvořit
samostatný pojem zařízení obecně
prospěšných, jichž dosavadní zahrnování
pod pojem společných zařízení
bylo nepřirozené a násilné.
Posuzujeme-li scelované území jako celek,
není možno upravit pouze jednu jeho část
(polní tratě) a vlastní zastavěnou
část obce ponechat v dosavadním neuspořádaném
stavu, ač zde se často vyskytují závady
největší (záhumenky a pod.). Tato ustanovení
prospějí zejména Slovensku. Pořizováním
regulačních plánů je však na
Slovensku upraveno odlišně a to nařízením
sboru pověřenců ze dne 22. října
1945, č. 128 Sb. n. SNR, o výstavbě měst
a obcí na Slovensku.
Se zřetelem na důsledky, které bude mít
scelování na Slovensku bylo nutno změnit
dosavadní ustanovení. Ustanovení o zrušení
nájemních a pachtovních poměrů
nezabraňují obnovení jich novými smlouvami.
Vedle dosavadních způsobů scelování
zavádí se fakultativně scelování
družstevní. Děje se tak z důvodů
demokratisace řízení.
Dosavadní neorganické a rozptýlené
předpisy se soustřeďují, utříďují
a podle zkušeností nabytých mnohaletou praxí
doplňují.
Za účelem zjednodušení a ulehčení
řízení se katastrální výtěžek
nahrazuje plošnou výměrou, při čemž
pro scelování lesů platí stejné
předpisy. Obdobně jako u vodních družstev
zavádí se při hlasování fikce,
při čemž je zaručeno řádné
poučení účastníků.
Zavedením ustanovení o sdružení účastníků
a o scelovacím výboru a konstituováním
právnické osoby odstraňuje se značná
mezera dosavadních předpisů, jež působila
značné hospodářské škody,
průtahy řízení a zatěžování
úřadů. Zejména scházel stavebník
pro společná zařízení a subjekt
pro převzetí závazků, jež bylo
nutno při scelování převzíti.
Při ustanovení scelovacího výboru
bylo odstraněno nedemokratické právo jmenovací.
Jde opět o legalisování faktického
stavu, který se vyvinul praeter legem, který však
byl nezbytným předpokladem plánovitého
postupu.
Zavádí se nová terminologie lépe vystihující
vyjadřované pojmy.
Lhůta k podání námitek se za účelem
urychlení řízení zkracuje na 15 dnů,
což se v praxi ukázalo za plně dostačující.
Významnou novinkou je vzájemné porovnání
vyšetřených nároků a náhrad
dříve než budou pozemky odevzdány do
prozatímního užívání.
Proti dosavadnímu stavu znamená to mimořádně
zvýšenou právní ochranu zájmů
jednotlivých účastníků, neboť
se tu zaručuje odborné právní posouzení
technických a hospodářských výsledků
s hlediska zachování zákona. V praxi to bude
znamenati omezení námitkového řízení
na nejmenší míru.
Prozatímní odevzdání náhradních
pozemků zavádí se obligatorně, ježto
se v praxi trvale a ve všech případech osvědčilo.
Toto prozatímní odevzdání má
zejména příznivé psychologické
účastníky, neboť zabraňuje ukvapeným
opravným prostředkům.
Zde platí stejné vysvětlivky jako o plánu
odhadním.
Nově se zavádí ustanovení odst. 1,
písm. b) a c) vzhledem k výhodám skupinového
scelování a k úspoře výdajů
státní správy, neboť na základy
spojené s obnovením starého stavu je možno
scelení týchž pozemků, při čemž
se katastr a pozemková kniha stejně obnoví.
Odst. 3 znamená značné zmírnění
donucovacích ustanovení, jimž se lze jinak
jen těžko vyhnouti.
Jde o novou a přesnější úpravu
předpisů zavedených vládním
nařízením č. 171/1940 Sb.
Rozdělením plošného příspěvku
na více obcí ulehčuje se postiženým
obcím břímě na míru únosnější.
Úplnou novinku a důsledné provedení
zásady demokratisace přináší
osnova v ustanoveních o scelování družstevním.
Tento způsob scelování byl pojat do osnovy
proto, aby zemědělcům byla dána možnost
provésti přípravné práce scelovací
a vypracovati scelovací plán bez účasti
scelovacích úřadů pouze za jich odborného
dohledu. Co bylo v § 92 a násl. dosavadního
scelovacího zákona jen nastíněno,
nabývá touto osnovou konkrétních forem.
- Scelování družstevní nezavádí
se u nás obligatorně vzhledem k nedostatku zkušeností
s družstevní formou v tomto oboru a vzhledem k odlišnému
dosavadnímu vývoji u nás na rozdíl
od jiných států.
Scelovací družstva jsou do jisté míry
obdobou družstev vodních. Pro jich utvoření
byly stanoveny obdobné předpisy.
Autonomie družstva je zdůrazněna ustanovením,
že pro scelování platí obdobně
předpisy o scelování úředním,
při čemž na místo scelovacích
úřadů nastupují orgány družstva.
Dosavadní předpisy o nákladech scelovacích
a o jejich hrazení vykazují značný
nesoulad s praxí. Poměrně nejjednodušší
způsob hrazení těchto nákladů
mají komasační předpisy slovenské.
Tyto rozlišují jen administrativní a právní
náklady vyplývající z agendy vykonávané
soudy, místní náklady a odměnu zeměměřiče.
Veškeré výlohy hradí zálohově
stát. Základy rozvrhují se pak na jednotlivé
komasace, aby pak jako přirážky k dani pozemkové
byly státu refundovány. Podle nařízení
č. 30 z r. 1909/JM však stát poskytuje na komasace
příspěvek ve výši 20% smluvné
odměny zeměměřiče, byla-li
do komasace pojata celá obec, jinak jen 10%. Tento příspěvek
je vlastně náhradou státu za katastrální
mapy dodané státu po provedení komasací.
Při splácení státem poskytnuté
zálohy dává stát účastníkům
úlevy a to ve výši 18%, byly-li náklady
zaplaceny najednou do 3 měsíců po schválení
rozvrhu nákladů. Splatí-li v téže
době jen polovici, jest sleva 17%.
V historických zemích (Morava, Slezsko) platila
v nákladech scelovacích trojí kolej. Státní
pokladna hradila náklady scelovací, pokud záležely
v požitcích místního komisaře,
v cestovném a jeho kancelářských výlohách.
Náklady technických úředníků
zeměměřičských hradil zemský
výbor proti refundaci od zemské komise pro agrární
operace. Ostatní technický perosnál platil
místní komisař ze zemské zálohy,
kterou mu na scelování dávala země
a již byli účastníci povinni splácet.
Ostatní technický personál platil místní
komisař ze zemské zálohy, kterou mu na scelování
dávala země a již byli účastníci
povinni spláceti. Ostatní náklady nesli účastníci
přímými příspěvky.
Účetní stránka tohoto způsobu
hrazení výloh scelovacích byla tak komplikovaná,
že jak země, tak i zemská komise měla
zájem, aby náklady placené ze zemské
zálohy byly spláceny účastníky
paušální částkou, která
naposled byla stanovena částkou 200 Kčs z
jednoho hektaru, při čemž výše
úředních nákladů pohybovala
se maličko nad částkou 250 Kčs. Mezitím
však zemská komise stala se osobním úřadem
a měla své zaměstnance placené státní
pokladnou a tak k účetním potížím
přibyla potíž další, neboť
u úřadů pro agrární operace
vedle státních úředníků
existovala kategorie úředníků placených
ze zemské zálohy. V zemi České byla
zřízena zemská komise pro agrární
operace teprve v r. 1940 po vydání vl. nař.
č. 171/1940 Sb. a všechen úřední
personál rekrutován byl z řad státních
zaměstnanců; tak v rozporu se zákonem nese
všechny úřední náklady stát.
Změna způsobu v hrazení scelovacích
nákladů odráží se ve změně
názorů na scelování a v zintenzivnění
zájmu státu na scelování.
Zájem státu na scelování nemá
však jen immateriální podklad. Vždyť
stát dostane bex nového měření
nové kat. mapy, hotovou polygonisaci a triangulaci, odhad
je spolehlivým základem pro katastr daně
pozemkové a zvýšený výnos zemědělských
pozemků má příznivý vliv na
celé národní hospodářství.
Naproti tomu zájmy účastníků
scelování spočívající
ve zvýšení produktivity půdy za současného
snížení počtu pracovních sil
a v bezpečnosti hranic pozemků, nejsou v takové
převaze, jak se domníval moravský zemský
zákonodárce.
A poměr těchto zájmů musí být
vodítkem pro vyřešení otázky,
které náklady scelování snese účastník
a jakou částkou přispěje stát,
aby scelování usnadnil.
Úvahy výše uvedené vedly proto především
k zjednodušení druhů nákladů
a též k zjednodušení, soustředění
a jasnému vymezení jich nositelů.
K § 97:
Těmito úvahami je také plně zdůvodněna
státní výpomoc při úhradě
místních nákladů.
Dosavadní státní podpora spočívá
v příspěvku na přípravné
práce (zaveden v r. 1946) na výstavbu společenských
zařízení (zpravidla 25§ stavebních
nákladů) a na kultivace a rekultivace (zpravidla
50§ nákladů) kromě státního
a zemského příspěvku na meliorace
(pokud se současně provádějí)
a podpory podle vl. nař. č. 141/1940 Sb. o úpravě
luk a pastvin. Dosavadní scelovací zákon
pouze zná podpory ze zemských prostředků
na společná zařízení a na přemístění
budov (§ 117). Vzhledem k státním podporám
stalo se toto ustanovení absolutní. Navrženou
osnovou se státní podpora poněkud zužuje,
avšak staví se aspoň na řádný
zákonný podklad. Při tomto se přihlíží
k hospodářské potřebě a síle
jednotlivých krajů. - V úvahách výše
uvedených je zdůvodněna státní
podpora na odborné úkony při družstevním
scelování, neboť jde o náklady, které
by jinak musel nésti stát.
Ani taxo ustanovení nejsou v podstatě nová
a neznamenají nové zatížení veřejných
financí, neboť nastupují na místo dosavadních
ustanovení o zemské záloze
Vzhledem k obtížím spojeným se získáváním
úvěru v přítomné době
zavádí se nové ustanovení o státní
záruce za úvěr poskytnutý na scelovací
práce. Nejedná se zde však o žádné
státní výdaje.
Nově se stanoví odstupňování
scelovacích nákladů podle míry prospěchu
scelováním vzešlého, aby i zde byla
plně uplatněna zásada naprosté spravedlnosti.
Tímto ustanovením se konečně staví
na pevný základ dosavadní vratká a
rozdílná praxe způsobená nedostatečnými
předpisy.
Instituce zde v našem právním řádě
nově zavedená není však úplnou
novinkou. Její kodifikaci si vynutily současné
poměry v československém zemědělství,
vyznačující se především
katastrofálním nedostatkem pracovních sil.
- I když se scelování bude provádět
co nejrychleji a co nejvíce uspořádaně
podle objektivní naléhavosti, přece jen není
nadějí, že by se na všechna území
potřebující naléhavě scelování
dostalo v brzké době. Toho jsou si zemědělci
plně vědomi a sahají proto sami k svépomoci
tím, že si navzájem za účelem
soustředění držby vyměňují
pozemky, aniž by tyto výměny prováděli
v pozemkové knize a v katastrálním operátě.
Proto je úkolem těchto přechodných
ustanovení tyto výměny zemědělcům
usnadniti a dát jim řádný podklad
a úpravu.
Předpisy o dělení společenských
pozemků, jakož i o úpravě jich užívání
a správě, vycházejí z předpisů
platících v zemích českých
a přihlédnutím ke zvláštním
poměrům na Slovensku. Tyto předpisy byly
značně zjednodušeny, pokud to složitá
a obtížná materie vůbec připouští,
při čemž jsou řízeny snahou,
aby instituce tkvící převážně
ve feudálním zřízení byly odstraněny
a nahrazeny právními poměry novými.
K zjednodušení spletitých právních
poměrů často nepatrné hodnoty zavádí
se zejména možnost jich zrušení výkupem
ve prospěch celku.
Jde v podstatě o dosavadní úpravu této
instituce. Novinkou je zejména umožnění
lesních úprav majících význam
pro lesní hospodářství i k žádosti
jen jedné ze dvou stran.
Navrženou úpravou se zakládá při
arondačních směnných smlouvách
příslušnost pro scelovací úřady
při vydání osvědčení
o slučování za účelem dosažení
poplatkových úlev. Tím se dostává
tento průkaz z laických rukou do rukou odborných.
Také poplatkové osvobození se částečně
pozměňuje, aby byly usnadněny i takové
změny, při nichž nejde o pozemky stejné
hodnoty.
Rozdílná přechodná ustanovení
pro země české a pro Slovensko vyplývají
z rozdílné dosavadní úpravy. Navržená
úprava umožní hladký přechod
řízení započatých podle dosavadních
předpisů do poměrů upravených
touto osnovou.
Vzhledem k obsáhlosti upravované látky bylo
nutno omeziti se v této osnově jen na hlavní
zásady a ustanovení. Jich podrobné rozvinutí
nutno ponechati - stejně jako tomu je dosud - prováděcímu
nařízení. K tomuto nařízení
budou zejména vydány podrobné předpisy
o organisaci technické služby u scelovacích
úřadů.
Tento návrh zákona kromě požadované
státní záruky za úvěr ve výši
500,000.000.- Kčs, která však neznamená
přímý výdaj, nevyžaduje zvláštní
úhradu. Výdaje s tímto zákonem spojené
jsou dosud kryty státním rozpočtem v kapitole
12, titul 2, § 3, jakož i příslušných
rozpočtech jednotlivých zemí. Převedením
výdajů zemí do rozpočtu státního
nezvýší se výdaje státu, poněvadž
se o stejnou částku sníží státní
dotace zemí.
V budoucnosti lze pak očekávati, že novou organisací
scelovací služby podle tohoto návrhu a správnou
dislokací úřadu se značně sníží
osobní výdaje zaměstnanců scelovacích
úřadů (zvláště na odlučném,
náhradách služebních výloh a
pod.), čímž se pravděpodobně
ušetří částka asi 5,000.000 Kčs
ročně.
Po stránce formální navrhujeme, aby tento
návrh byl přikázán výboru zemědělskému,
technickému, rozpočtovému a právnímu.