(1) Dohlédacím orgánem ve smyslu ustanovení
tohoto zákona se rozumí pro hlavní město
Prahu orgán, určený jeho statutem, v ostatních
statutárních městech a okresech zemský
národní výbor, v Bratislavě, Košicích
a okrese povereníctvo vnitra a v ostatních obcích
okresní národní výbor, v jehož
obvodu je sídlo dotčeného volebního
výboru nebo podřízeného národního
výboru.
(2) Dohlédací orgán bdí nad řádným
a včasným prováděním všech
úředních úkonů, tímto
zákonem uložených podřízeným
národním výborům nebo příslušným
volebním výborům. Shledá-li nedbalost
nebo nesprávnost, může, zachovávaje
pravomoc volebních výborů, úkon zcela
nebo z části dáti provésti vlastními
orgány na náklad obce. Obec má pak právo
postihu na svých příslušných
orgánech. Obdobné dohlédací právo
náleží ministru vnitra.
(3) Nejmenuje-li nebo nenavrhne-li politická strana včas
členy volebních výborů nebo jejich
náhradníky, přechází toto právo
na dohlédací orgán nebo na zástupce
jím určeného.
(4) Nesejde-li se místní nebo okresní volební
výbor včas k počtu usnášení
schopném, nebo stane-li se nezpůsobilým k
usnášení, smí úřední
jednání provésti jeho předseda nebo
nedošlo-li k ustavení volebního výboru
starosta obce nebo okresu (předseda správní
komise) nebo jím určený zástupce.
V takovém případě buďtež
přibráni k jednání důvěrníci
podle možností za každou politickou stranu, jež
je nebo má býti v dotčeném výboru
zastoupena.
(5) Dohlédací orgán může vyslati
k volbě svého zástupce, aby dohlédl
na správné provádění volby.
Totéž oprávnění přísluší
též ministru vnitra a na Slovensku též
pověřenci vnitra.
Kde v tomto zákoně mluví se o počtu
obyvatelstva je rozhodný stav podle posledního všeobecného
úředního sčítání
lidu. Pro první volby je rozhodný stav, který
stanoví dohlédací orgán podle skutečného
početního stavu obyvatelstva v den vypsání
voleb.
Všechny pomocné prostředky (zejména
volební místnosti a všechny potřeby
pro ně, úřední obálky a pracovní
síly) se opatří pro okresní volební
výbory na náklad okresu, pro místní
volební výbory a volební komise na náklad
obce. Neučiní-li potřebná opatření
příslušný místní národní
výbor, jest předseda dohlédacího orgánu
oprávněn učiniti vhodná opatření
na náklad obce.
Tiskopisy seznamů voličských, vyhlášek,
protokolárních reklamací, vyjádření
protireklamací, protokolů místního
nebo okresního volebního výboru a volebních
komisí a seznamů hlasovacích, dodá
státní správa sama.
Veškeré věci volební vyřizovány
buďtež všemi orgány s největším
urychlením.
Veškerá podání, protokoly, námitky,
stížnosti ve věci obecních voleb a přílohy
k nim, jsou prosty kolků.
(1) Ustanovení tohoto zákona platí pro volby
do místních nebo okresních a ústředních
národních výborů všech obcí.
(2) První volba národního výboru podle
tohoto zákona se provede zásadně ve všech
obcích a okresech republiky Československé
bez zřetele k tomu, zda před tím došlo
k volbě národního výboru podle zákona
č. 75/1919 Sb., nebo k obnovení národního
výboru podle vládního nařízení
čís. 120/1946 Sb., nebo zda obec nebo okres je spravována
správní komisí.
(1) Dosavadní označení předseda národního
výboru, užívané podle některých
právních předpisů, vydaných
po 5. květnu 1945, se ruší a nahrazuje se označením
starosta obce nebo okresu.
(2) Tím není dotčen název primátor
pro předsedu ústředního národního
výboru hlavního města Prahy.
Zákon ze dne 31. ledna 1919, č. 75 Sb., kterým
se vydává řád volení v obcích
republiky Československé a zákon ze dne 14.
dubna 1920, č. 330 Sb., ve znění zákona
ze dne 14. června 1927, č. 126 Sb. a všechny
předpisy je měnící. nebo doplňující
se zrušují.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem vyhlášení; provede jej ministr vnitra
se zúčastněnými členy vlády.
Ustanovení dekretu presidenta republiky ze dne 4. prosince
1944, č. 18 Úř. věst. čsl.,
o národních výborech a Prozatímním
Národním shromáždění stanovila
v článku 3, že se vláda zmocňuje,
aby vládními nařízeními s platností
zákona stanovila, jak budou národní
výbory voleny a jak budou svou pravomoc vykonávati.
Na základě tohoto zmocnění bylo pak
vydáno vládní nařízení
z 5. května 1945, č. 4 Sb., o volbě a pravomoci
národních výborů, které v §
1 mimo jiné stanovilo, že na osvobozeném území
Československé republiky mají býti
pokud možno v nejkratší době po vytvoření
národních výborů tyto obnoveny volbami
podle zásad československých volebních
řádů a že způsob odvolání
a nahrazení zástupců bude určen volebním
řádem. Třebaže v odst. 1 §u 1 cit.
vládního nařízení bylo slavnostně
proklamováno, že obnovení národních
výborů volbami podle zásad československých
volebních řádů se má státi
"pokud možno v nejkratší době",
nedošlo ani po delší dvouleté existenci
nové instituce národních výborů
ani k volbám, ba dokonce ani ne k vydání
volebního řádu. Obnovení národních
výborů na podkladě výsledků
volby do ústavodárného Národního
shromáždění podle vládního
nařízení č. 120/46 Sb. není
ještě uskutečněním oné
slavnostní proklamace.
Za tohoto stavu není třeba zvláště
odůvodňovati, že úprava volby do národních
výborů, zejména místních a
okresních, je zvláště naléhavá,
neboť se tak jistě mělo státi již
dávno.
Předložená osnova uskutečňuje
po více než dvou letech existence národních
výborů slib daný v §u 1, odst. 1 vládního
nařízení č. 4/1945.
Ustanovení §u 1 vychází z právní
úpravy založené zákonem č. 28/1946
Sb. a stanoví zásadu a podmínky zápisu
do seznamů voličských pro výkon volebního
práva, která je nesporně i zásadou
dřívějších československých
volebních řádů. Vycházejíce
ze zásady všeobecnosti volebního práva,
bylo nutno přizpůsobiti ustanovením odst.
2 a 3 volební právo osob povolaných k výkonu
vojenské služby.
Ustanovení vychází ze zásady rovného
práva volebního a ze zásady stanovené
§ 6 zákona o stálých voličských
seznamech. Druhý odstavec byl převzat z § 2
zák. č. 75/1919 Sb. s odchylkou, že dříve
stanovená doba jednoho roku se krátí na dobu
tří měsíců. Je odůvodněn
tím, aby změnou bydliště bylo znemožněno
hromaditi volební právo ve více obcích,
čímž by se porušila zásada rovnosti
volebního práva a byl by akceptován prakticky
systém plurální, který je cizí
zásadám československých volebních
řádů.
Okolnosti vylučující aktivního práva
volebního jsou podobné jako okolnosti, které
vylučují ze zápisu do stálých
seznamů voličských podle zákona č.
28/1946 Sb. V podstatě se přejímá
tedy ustanovení platného zákona o stálých
seznamech voličských a ustanovení §
3 řádu volení v obcích.
Pasivní volební právo snižuje se oproti
řádu volení v obcích na 21 roků,
obdobně jak bylo stanoveno pasivní volební
právo při volbách do ústavodárného
Národního shromáždění.
Podmínka trvalého bydliště 3 měsíců
v obci je odůvodněna požadavkem místních
znalostí, neboť ten, který má zastupovati
občanstvo v národních výborech, musí
aspoň tuto minimální dobu bydliti v obci,
aby získal nejzákladnější předpoklady
místní znalosti, nutné pro řádný
výkon mandátu.
Okolnosti vylučující z volitelnosti jsou
obdobné okolnostem, které byly již dříve
volebním řádem do obcí stanoveny.
Není proto je třeba zvláště odůvodňovati.
Rozdíl od dříve platného právního
stavu tkví v tom, že se zásadně nevylučují
z volitelnosti zaměstnanci obecní, neboť se
ukázalo prospěšným ponechati volitelnost
těmto zaměstnancům, kteří svými
nabytými zkušenostmi mohou přispěti
k řádné správě obcí.
Tato ustanovení jsou analogická dříve
platným předpisům a byla jen přizpůsobena
dnešním právním poměrům.
Jde v podstatě o recepci řádu volení
v obcích s odchylkou v odst. 6, kde v druhé větě
místo lhůty dvou měsíců zkracuje
se lhůta na jeden měsíc v zájmu urychlení
celého procesu.
Počet členů místních národních
výborů zůstává týž,
jak byl stanoven vládním nařízením
čís. 4/1945 Sb. a pokud jde o okresní národní
výbory vládním nařízením
č. 49/1945 Sb. Místo dřívějšího
volebního období 6letého navrhuje se v §u
10 období 4leté, které se může
lépe přizpůsobiti celkovému politickému
rozvrstvení občanstva. Novým důvodem
pro zbavení členství v národních
výborech je, že člen nezachovává
při výkonu své funkce platné zákony
a předpisy nebo z jiných závažných
důvodů, čímž se chce dokumentovati
zodpovědnost všech členů, a vyvoditi
důsledky ze slibů, které skládali
při svém zvolení. Lhůta jednoho měsíce
v odstavci 6 je oproti dřívějšímu
stavu zkrácena v zájmu urychleného řízení.
Nově vkládá se druhou větou z týchž
důvodů fikce positivní.
Jde o analogické použití předpisu §
12 zákona č. 67/1946 Sb.
Recepce dosavadního řádu volení do
obcí.
Recepce § 13 zákona č. 67/1946 Sb.
Recipuje se stav právní podle řádu
volení do obcí.
Předpisy pojaté do osnovy jsou analogické
jednak předpisům zákona č. 67/46 Sb.,
případně dosavadnímu řádu
volení do obcí. Není důvodu na těchto
předpisech něco měniti proto, poněvadž
se v praxi osvědčily. Toliko bylo přihlíženo
ke zmíněným právním poměrům.
Již vládní nařízení č.
4/45 Sb. počítalo s tím, že volby do
národních výborů budou prováděny
podle zásad československých volebních
řádů. Bylo to nesporně proto, že
tyto zásady se nejen vžily, ale i osvědčily
a jsou skutečně demokratické, takže
není třeba v podstatě na jednotlivých
předpisech, týkajících se volby, něco
podstatného měniti. Je všeobecně známo,
že tyto předpisy posloužily k čistotě
volby, a že volby, provedené podle zásad československých
volebních řádů, jsou volbami skutečně
demokratickými. Bylo ovšem nutno přihlédnouti
ke změnám vyplývajícím z nové
struktury veřejné správy. Hlavní zásady
československého volebního práva nebyly
však dotčeny.
Ustanovením § 17, odst. 3, bylo stanoveno, že
strana může kandidovati počet osob převyšující
nejvýše o polovinu počet všech členů
národního výboru. Stalo se tak proto, aby
mohl býti k disposici dostatečný počet
náhradníků, po případě,
uprázdní-li se místo člena místního
nebo okresního národního výboru. Praxe
ukázala, že nutno počítati i na takové
případy, kdy buďto strana nepodala dostatečný
počet kandidátů, anebo kdy resignací,
úmrtím nebo jiným důvodem byla celá
řada míst v národních výborech
uprázdněna, takže bylo nutno povolávati
náhradníky. Proto § 53 počítá
s tímto stavem a podává speciální
ustanovení v tom případě, kdy nebude
dostatek náhradníků. Tím zajišťuje
se plynulost a vyplňuje se mezera, která by jinak
vznikla.
Ustanovení o volbě starosty, náměstků,
rady a komisí místního národního
výboru jsou v podstatě shodná s dosavadním
právním stavem. Vycházejí již
z osvědčených zásad československého
volebního práva a přizpůsobují
se jen nové struktuře organisace veřejné
správy.
Osvědčená ustanovení trestní
se recipují.
Ustanovení této části jsou jasná
a vyplývají z dosud platného právního
stavu, takže není třeba je zvláště
odůvodňovati.
Ustanovením § 70 sleduje se snaha, aby první
volby do národních výborů byly provedeny
najednou tak, aby agitací volební nebyl zbytečně
porušován žádoucí klid, najmě
po dobu dvouletky. nebo různých časových
intervalech.
Ustanovením § 71 obnovuje se pro předsedy místních
národních výborů krásné
čestné označení starosta, které
se rozšiřuje i na předsedy okresních
národních výborů, aby byl dokumentován
rozdíl mezi stavem organisace dnes a před rokem
1938. Výjimka stanovená pro Prahu, t. j. označení
primátor, zůstává i nadále
zachována a je odůvodněna zvláštním
postavením hlavního města republiky.
Provedení toho zákona nevyžádá
si zvláštních mimořádných
výdajů. Normální a obvyklé
výdaje budou hrazeny z položek ministerstva vnitra.