(1) Ode dne, kdy tento zákon nabývá účinnosti,
nelze udíleti jakákoliv oprávnění
k zprostředkování služeb, míst
a produkcí v oboru hudebním a artistickém.
Všechna dosavadní taková oprávnění
zanikají dnem, kdy ústředna zahájí
svou činnost (§ 22, odst. 3).
(2) Ode dne počátku účinnosti zákona
nelze již udíleti povolení (licence) k pořádání
hudebních produkcí podle dekretu dvorské
kanceláře ze dne 6. ledna 1836, č. 5 Sb.
zák. pol., s výjimkou povolení (licencí)
k provozování hudby podle tohoto dekretu, pokud
mají jen ráz opatření sociálních.
(3) Před udělením povolení (licencí)
k produkcím artistickým (§ 8) jest slyšeti
též ústřednu.
(1) Práva a povinnosti zprostředkovatelů
ze smluv, uzavřených v oboru hudebním a artistickém,
které se vztahují na dobu po účinnosti
tohoto zákona, zanikají, nebude-li smlouva ohlášena
ústředně do 1 měsíce ode dne,
kdy ústředna zahájí svou činnost
(odstavec 2) a neprohlásí-li ústředna
do 1 měsíce od ohlášení, že
vstupuje do práv a povinností zprostředkovatelů.
(2) Pokud jde o smlouvy uzavřené v cizině,
platí čtyřměsíční
ohlašovací lhůta.
(3) Den zahájení činnosti ústředny
určí ministr informací v dohodě s
ministrem školství a osvěty vyhláškou
v Úředním listě republiky Československé.
Nedotčeny zůstávají předpisy,
podle kterých jiné úřady nebo orgány
vykonávají působnost ve věcech pořádání
hudebních a artistických produkcí, zejména
pokud jde o veřejnou bezpečnost a mravnost, veřejný
klid a pořádek nebo o věci stavební,
zdravotní, požární a trestní.
Působnost podle tohoto zákona vykonávají
na Slovensku jednotliví ministři po slyšení
příslušných pověřenců,
a působnost podle § 19, odst. 1 zásadně
jejich prostřednictvím.
Tento zákon nabývá v zemích České
a Moravskoslezské účinnosti 30. dnem po vyhlášení,
na Slovensku dnem, který stanoví vláda nařízením;
provedou jej všichni členové vlády.
Stížnosti na neorganisovanost a nehospodárnost
našeho hudebního života a artistického
podnikání jsou starého data, a jsou hlavně
vyvolány tím, že tyto obory byly až dosud
výlučně ponechány činnosti
soukromých agentů. Již za první republiky
přebujel hudební a artistický život
v Československu, zejména v Praze do té míry,
že důležité podniky kulturní tím
často trpěly, kolidovaly mezi sebou a přesahovaly
konsumpční schopnost obyvatelstva. Tím trpělo
nejen skutečné umění a kultura, nýbrž
i výkonní umělci a skladatelé, kteří
byli často nuceni bráti na sebe finanční
risiko s pořádáním spojené,
jestliže vůbec chtěli, aby jejich produkce
byla pořádána. Ještě horší
byly poměry v oboru zprostředkování
práce a služeb soukromými agenty, zejména
v oboru artistickém, když se jednalo o smlouvy do
zahraničí.
Jest pochopitelné, že výkonní umělci
nebo umělecké soubory, nemají-li k tomu vlastního
zaměstnance, se nemohou starati o zajištění
technických podmínek, potřebných k
uspořádání uměleckého
podniku (zajištění místností,
opatření vstupenek, plakátů, potřebných
povolení, předběžné reklamy).
Bylo proto již dlouho v kruzích výkonných
umělců - hudebníků i artistů
- voláno po odstranění systému soukromokapitalistického
v životě hudebním a artistickém a po
vytvoření ústřední organisace,
která by převzala zprostředkování
zaměstnání a vystoupení umělců
a pořádání jejich produkcí
a řídila je s hlediska zájmů veřejného
- zájmu uměleckého i sociálního.
Tyto poměry daly podnět k tomu, aby i v těchto
oborech se přistoupilo konečně k opatření,
jímž soukromopodnikatelské živly z uměleckého
podnikání budou vyřazeny a jimiž má
býti zaručeno, aby výtěžky uměleckými
výkony dosažené, byly obráceny ve prospěch
umělců samých a v prospěch rozšíření
umění mezi nejširší vrstvy obyvatelstva.
Podle košického programu má lid právo
na vytvoření dobrovolných organisací,
zejména také kulturních, jichž prostřednictvím
bude míti možnost uskutečňovati svá
demokratická práva. Tím byla vyslovena zásada
kulturní samosprávy, kterou v oboru hudebním
a artistickém má tato osnova uvésti v život.
Proto také vláda ve svém budovatelském
programu uložila vypracování osnovy o zřízení
státní ústředny koncertní a
artistické, aby tato odvětví byla pod veřejnou
kontrolou.
Navrhovaná osnova vyhovuje tomuto příkazu
tím způsobem, že buduje novou formu hospodářské
základny pro uplatnění umělců
a odstraňuje činnost soukromých agentů.
Organisace obou oborů se v hudebním a artistickém
životě vžily a osvědčily. Není
úkolem státu, aby sám svými orgány
přímo rozhodoval v jednotlivých otázkách
uměleckého života a aby sám přímo,
bez účasti kulturních činitelů,
řídil kulturní život. Proto osnova nenavrhuje
zřízení státní ústředny,
nýbrž svěřuje její řízení
odborným organisacím a příslušným
odborným složkám jednotného odborového
hnutí, přiznávajíc jim právo
rozhodovati výlučně v otázkách
uměleckých a v otázkách umělecké
kvalifikace a vyhražujíc státu pouze právo
dohledu a kontroly její činnosti.
Po stránce organisační upouští
osnova od zřízení dvou samostatných
ústředen - ústředny koncertní
a ústředny artistické - jak bylo původně
zamýšleno (tisk č. 135, 136 PNS) - a navrhuje
podle přání zástupců obou oborů
zřízení jedné ústředny
pro země Českou a Moravskoslezskou a jedné
pro Slovensko, každou se dvěma umělecky a odborně
neodvislými sekcemi. Tím se podstatně ušetří
na správních výlohách a docílí
jednotného hospodářského řízení
obou oborů, nehledě k tomu, že jejich činnost
úzce souvisí a že i jejich úkol je společný.
Pokud jde o činnost, která má býti
v rámci nového uspořádání
kulturního života v oboru hudebním a artistickém
ústředně svěřena, ústředna:
1. převezme úkoly, dosud obstarávané
soukromými agenty, jejich oprávnění
se prohlašují za zaniklá (§ 21); totiž
zprostředkování služeb, míst
a produkcí hudebních a artistických;
2. soustředí veškerou nabídku a poptávku
po hudebních a artistických silách a produkcích
a bude pečovati o jejich stejnoměrné umístění
a rozvržení (§§ 15, 16);
3. umožní uplatnění umělcům
dosud neznámým a proniknutí hudebních
a artistických vystoupení i do míst, která
pro finanční nevýnosnost dosud soukromými
agenty byla opomíjena a kulturními spolky při
omezenosti je jich finančních prostředků
nemohla býti plně uspokojena.
Při tom ústředna nijak neomezuje činnost
těch organisací, jejichž statutárním
úkolem již po dlouhou řadu let je péče
o prohloubení kulturního života hudebního,
jako jsou Umělecká Beseda, Česká filharmonie,
Český spolek pro komorní hudbu, Filharmonická
Beseda brněnská, Hlahol a celá řada
jiných pěveckých a komorních spolků,
naopak pořádáním jejich vystoupení
i v jiných místech, kam dosud z důvodů
finančních nemohly, umožní jim široké
rozvinutí jejich kulturního poslání
a svou vlastní činností je pouze vhodně
doplní. Osnova totiž přiznává
ústředně jako výhradní právo
jen evidenci a koordinaci produkcí a zprostředkování
služeb a vystoupení nikoli však výlučné
právo samostatného pořádání
produkcí, které jest pouze fakultativní.
Ovšem v zájmu veřejném i s hlediska
celkové kulturní politiky, je nutno pořadatele
podrobiti povinnosti evidenční a koordinační
a pořadatele koncertů a artistických produkcí
též povinnosti k včasnému ohlašování
jejich pravidelných plánů, aby mohly býti
přizpůsobeny celkovým kulturním potřebám.
Pokud jde o finanční náklad na zřízení
a udržování ústředny možno
s určitostí předpokládati, že
bude nejen soběstačná z vybíraných
dávek evidenčních a koordinačních,
pořadatelských a zprostředkovatelských
(§ 17), nýbrž, že může počítati
i se zisky, uváží-li se, že podobné
instituce v cizině pracují hospodářsky
úspěšně a finančně velmi
výnosně a že ústředna prakticky
soustředí na sebe i zisky soukromých agentur,
kterým se u nás také dobře dařilo.
Zřízení ústředny si vyžádá
ovšem určitého nákladu, který
však postupně z docílených výtěžků
může býti uhražen. Aby ústředna
hned při svém zřízení nemusila
býti zatížena povinností placení
úroků ze zápůjčky, kterou by
musela uzavříti, poskytne stát prostředky
k jejímu zřízení potřebné,
neboť nelze přehlížeti, že ústředna
svou činností bude plniti i úkol veřejný
a že tudíž jest přímo povinností
státu, aby ji zřízení umožnil.
V rozpočtu ministerstva informací na rok 1947, v
kapitole 11, titul 4, položka 103, bylo na zřízení
divadelní a literární, koncertní a
artistické ústředny pamatováno obnosem
500.000 Kčs, kterýžto obnos jest dostatečným
a ústřednou z provozních výtěžků
může býti vrácen.
K vysvětlení jednotlivých ustanovení
osnovy uvádím:
Hudební a artistické ústředny se zřizují
jako právnické osoby svého druhu, které
pod státním dozorem budou říditi s
péčí řádného hospodáře
umělecký - hudební a artistický -
život s hlediska veřejných zájmů
kulturních (§§ 2, 16).
Ústředna není nějakým orgánem
veřejné správy, neboť zákon jí
přiznává způsobilost míti práva
a povinnosti (právní subjektivitu) a nevybavuje
ji nějakou vrchnostenskou mocí. Právní
konstrukce se blíží typu korporace, neboť
její orgány tvoří zástupci
odborové a odborných organisací, takže
jejím personálním substratem jsou výkonní
umělci sami, jejichž zájmům ústředna
slouží.
Zde se vypočítávají v odst. 1 všeobecně
a v odst. 2 v podrobnostech úkoly a práva ústředny.
Základním a všeobecným úkolem
jest péče o provozování hodnotných
hudebních děl a o zlepšení hospodářských
poměrů výkonných umělců
hudebních a artistických. V tomto všeobecném
rámci rozpadá se agenda ústředny na
tři skupiny:
Tato činnost má ráz veřejný,
vzhledem k obecným kulturním potřebám.
V těchto směrech podléhají ústředně
všechny hudební a artistické produkce, s výjimkou
těch, které ve smyslu ustanovení § 68,
odst. 2 s hlediska obecného nejsou považovány
za hudební a artistické produkce ve smyslu tohoto
zákona. Naproti tomu produkce pořádané
osobami uvedenými v § 7 podléhají povinnosti
evidenční a koordinační ve smyslu
ustanovení § 15, odst. 2, písm. b), a §
16. Důvodem jest ta okolnost, že tito pořadatelé
jejichž pořadatelské potřeby se jinak
z příslušnosti ústředny vymykají,
musí se nicméně začleniti do všeobecného
rámce kulturního života a jeho uměleckého
a hospodárného plánování, poněvadž
sami tvoří jeho podstatnou součást.
Tato činnost svým sociálním rázem
a svojí souvislosti s úřady ochrany práce
zasahuje rovněž do sféry veřejné.
Třebaže osnova nemá výslovného
ustanovení, že by tato činnost byla výlučnou,
ze srovnání ustanovení §§ 20 a
22 jasně vyplývá, že pro budoucnost
jakákoliv činnost živnostenského zprostředkování
jinými osobami než ústřednou v těchto
oborech je nepřípustná, neboť jedním
z hlavních úkolů ústředny jest
právě, aby dosavadní nezdravá činnost
soukromých agentur z tohoto oboru byla vyloučena.
Poslání ústředny v tomto směru
jest zaměřeno ku prospěchu výkonných
hudebníků a artistů a rozpadá se na:
a) zprostředkování míst a služeb
v oboru hudebním a artistickém,
b) zprostředkování pořádání
produkcí.
Zprostředkovací činnost ústředny
se tedy vztahuje jednak na stránku osobní (zprostředkování
zaměstnání hudebním umělcům
a artistům a jejich souborům a jejich výkonů),
jednak na stránku věcnou (zprostředkování
pořádání produkcí). V těchto
směrech ústředna nahradí činnost
soukromých agentur, jejichž existenční
oprávnění s hlediska celkových potřeb
uměleckých a kulturních jakož i s hlediska
nové kulturní politiky státu, zaniklo.
Tato činnost není výlučná z
toho důvodu, aby oněm organisacím, jejichž
kulturním posláním je pořádání
jejich vlastních uměleckých produkcí
a které tuto činnost v době minulé
ke vší spokojenosti plnily, nebylo znemožňováno
tuto činnost i nadále samostatně vyvíjet.
Není tudíž pro ústřednu požadováno
výlučné právo pořádati
produkce, nýbrž se jí dává pouze
možnost, aby společně s nimi pečovala
o rozvoj kulturního života. Budou tedy kromě
ústředny oprávněni pořádati
vlastní veřejné produkce hudební výkonní
umělci sami i jejich soubory, dále spolky, pokud
podle svých stanov jsou k tomu oprávněny.
Stejně zůstává nedotčeno právo
provozovatelů hostinské živnosti k pořádání
produkcí v rámci provozování jejich
živnosti. V oboru artistickém by výlučné
právo pořádání produkcí
zcela znemožnilo práci artistických podnikatelů,
jejichž funkci v hospodářském podnikání
by ústředna ani nebyla s to, aby ji vlastními
silami zastala.
Definuje koho dlužno pokládati za výkonného
hudebního umělce a za hudební soubor. Rozhodujícím
znakem je provozování hudebních děl,
a to provozování veřejné a způsobilost
k výkonu. Za hudební soubory se pak prohlašují
všechna sdružení výkonných umělců
hudebních, zřízená na jakémkoliv
právním základě. Nemusí to
tedy býti jenom spolky, nýbrž stačí
společenství nebo skupiny několika osob,
ad hoc vytvořené, které se smluvily na společném
veřejném provozování hudebního
díla.
Otázka, jakým způsobem má býti
zjišťována způsobilost jednotlivce po
stránce umělecké, byla dlouho mezi účastníky
i z kruhů odborných spornou. Podle formulace osnovy
kvalifikace hudebníka osvědčuje se vysvědčením
odborných škol nebo vysvědčením
o státních zkouškách, jinak má
rozhodovati výbor hudební sekce. Podkladem pro rozhodnutí
mohou býti doklady o dosavadní činnosti hudební
nebo artistické, jakož i osvědčení
vydaná odbornou organisací nebo odbornou složkou
hudebníků z povolání jednotné
odborové organisace. K zabezpečení práva
jednotlivce na správné a nestranné posouzení,
podléhá výrok přezkoumání,
které na žádost postiženého provede
stálá komise, složená z hudebních
odborníků, kterou jmenuje ministerstvo školství
a osvěty v dohodě s ministerstvem informací
k návrhu odborných organisací a odborové
organisace.
Osnova neuvádí jmenovitě organisace, oprávněné
k vystavování osvědčení a k
návrhu na jmenování členů stálé
komise, poněvadž organisační vytváření
kulturních pracovníků v oboru hudebním
a artistů není dosud skončeno. Proto činí
tak jen všeobecně, aby nebylo třeba při
budoucí organisační úpravě
zákon novelisovati. Za nynějšího stavu
rozumí se organisacemi v osnově naznačenými:
Syndikát českých výkonných
hudebních umělců, Syndikát českých
skladatelů a 22. svaz ROH - odborná složka
hudebníků z povolání.
Definice výkonných artistů a artistických
souborů jest obdobná jako u výkonných
umělců hudebních. Rozhodnou jest skutečnost
vystupování na veřejných produkcích
artistických, při čemž naprosto nezáleží
na tom, zda dotyčné osoby provozují toto
vystupování jako povolání hlavní
nebo vedlejší. Jako pomocného pramene bude
sice možno pro definici artisty použíti dvorského
dekretu ze dne 6. ledna 1836, č. 5 Sb. z pol., kdež
mezi artisty jsou příkladem zahrnuti clowni, tanečníci,
excentričtí hudebníci, gymnasté, krasojezdci
a pod. Ovšem tento výpočet v praxi bude možno
ještě značně rozšířit.
Pokud jde o zjišťování způsobilosti
artistů, upravuje se otázka ta podle obdoby §
3 s tím rozdílem, že osvědčení
v-vdává a návrh na jmenování
stálé komise činí pouze 22. svaz ROH
- odborná složka artistů, neboť artisti
jsou organisováni výlučně odborově
a zřízení odborné organisace na způsob
Syndikátu není jimi zamýšlen.
Podává definici veřejných hudebních
produkcí. V souladu s ustanoveními zákona
o právu autorském ze dne 24. listopadu 1926, č.
218 Sb. a jeho novely ze dne 24. dubna 1936, č. 120 Sb.
nespatřuje podstatný znak veřejné
produkce v tom zda se při ní vybírá
vstupné nebo zda se poskytuje jakákoliv jiná
úplata. Tento požadavek byl by v praxi snadno obcházen
ve formě členských příspěvků
a pod. Rozlišování veřejného
provozování od rozhlasového šíření,
jak rozlišuje autorský zákon, pro úkoly
tohoto zákona není nutným, neboť zákon
o hudební a artistické ústředně
má na mysli každý osobní výkon,
jakýmkoliv způsobem zprostředkovaný,
ať již přímým poslechem (v sále)
nebo přenosem. Znakem veřejnosti jest pouze okolnost,
že produkce jest pořádána pro individuálně
neurčité množství osob, kterážto
definice převzata jest z judikatury nejvyššího
soudu v Brně (Viz Vážný, rozhodnutí
č. 5528 a 5558 a Löwenbach "Novela k autorskému
zákonu", str. 110 - 114). Vylučuje tudíž
zákon, shodně se zákonem autorským,
ze své kompetence všechny produkce rázu soukromého,
rodinného, úzce klubovního, omezené
na byty, klubovní místnosti a podobné místnosti
veřejnosti nepřístupné, kde hudebního
provozování nebo poslechu se účastní
pouze členové rodiny nebo jejich přátelé.
K zamezení pochybností zákon výslovně
zahrnuje mezi hudební produkce též zábavy
a produkce taneční, t. j. ony taneční
produkce s hudbou, ve kterých taneční umělci
vystupují sami nebo ve kterých se obecenstvo tancem
přímo účastní. Bylo již
řečeno, že hudební produkce šířené
rozhlasem dlužno zahrnouti mezi hudební produkce,
spadající do kompetence ústředny,
dlužno však upozorniti, že se to týká
i všech jiných a jakýchkoliv technických
prostředků, které v budoucnosti by snad pro
šíření zvuku se mohly vyskytnouti.
Zde se stanoví jednak, které hudební produkce
se nepovažují za hudební produkce ve smyslu
tohoto zákona (§ 6), a jednak, kteří
hudební produkce se podrobují jen některým
ustanovením zákona. Zákon tedy rozlišuje
produkce, které podle své povahy do okruhu hudebních
produkcí, spadajících do kompetence ústředny,
nepatří a takové, které sice hudebními
produkcemi jsou, ale jsou vyňaty ze zprostředkovatelské
agendy ústředny a z povinnosti placení dávek
podle § 17, zůstávajíce jí podřízeny
po stránce evidence a koordinace. Do prvé skupiny
(§ 6) náleží:
1. Jevištní předvádění
díla divadelního nebo předvádění
díla kinematografického, doprovázené
hudbou, tedy zejména jevištní provozování
oper, baletů, zvukové filmy. Naproti tomu však,
jde-li o provozování divadelního díla
(opery, baletu, pantominy) bez současného jevištního
předvedení nebo o provozování hudby
k dílu kinematografickému (filmové hudby)
bez současného promítání, podléhají
tyto produkce zákonu jako produkce hudební.
2. Hudba provozovaná při náboženských
a občanských obřadech. Jestliže tedy
chrámová hudba bude se provozovati mimo obřady
náboženské, byť i v chrámě,
podléhají i tyto jako hudební produkce předpisům
zákona.
3. Produkce vojenských hudeb v rámci služebních
povinností. Tak zv. vojenské koncerty, při
nichž jest vybíráno vstupné, a které
nejsou pořádány vojenskou správou,
nýbrž jinými pořadateli, zjednavšími
si produkci vojenské hudby, podléhají předpisům
zákona v plném rozsahu jako jiné produkce
hudební, stejné jako když vojenská hudba
účinkuje při taneční zábavě.
Hudební produkce v § 7 uvedené jsou sice produkcemi
hudebními ve smyslu zákona, avšak zákon
ponechává péči o jejich pořádání
a jinou reglementaci kromě jejich evidence a zařazení
do všeobecného programu pořadatelského
(§ 15, odst. 2, písm. b, a § 16) dosavadním
pořadatelům, resp. organisacím tam uvedeným.
Ovšem ani těmto nepřísluší
používati zprostředkovatelských služeb
někoho jiného než ústředny. Jsou
to: