1. Produkce, pořádané státními
soubory. Sem náleží na příklad
vlastní koncerty Státního orchestru České
Filharmonie, pořádané tímto orchestrem,
nikoliv však koncerty jiných pořadatelů,
na nichž orchestr České Filharmonie účinkuje
jen jako angažovaný hudební soubor.
2. Hudební produkce při veřejných
shromážděních, pokud se při nich
nevybírá vstupné. Náleží
sem i ty koncerty, vojenských a jiných kapel, které
se mohou konati bez zvláštního úředního
povolení na veřejných náměstích
nebo parcích, při průvodech a pod.
3. Hudební produkce hudebních škol, které
jsou pořádány především
za účelem vzdělávacím a pedagogickým,
vzhledem k jejich žákům.
4. Veřejné hudební produkce spolků,
jejichž stanovy byly schváleny do 29. září
1938, tedy před dobou nesvobody, pokud jejich hlavním
úkolem jest pěstování hudby a provozování
děl hudebních. Jde tu o spolky, zmíněné
na straně 3, odst. 2 důvodové zprávy,
které svou činností již prakticky prokázaly
snahu o prohloubení kulturního života na poli
hudby a do jichž činnosti osnova nemíní
zasahovati a vylučuje je i z povinnosti placení
dávek podle § 19.
5. Veřejné hudební produkce hudebních
sdružení a ostatních spolků, utvořivších
se po 29. září 1938, které ministerstvo
školství a osvěty po slyšení ústředny
uzná za hodny toho, aby jim byla přiznána
stejná výhoda jako spolkům ad 4) uvedeným.
Tyto spolky teprve mají prokázati, zda jejich činnost
bude skutečným přínosem pro prohloubení
kulturního života na poli hudebním, takže
poskytnutí výhody podle § 7 předem (ex
lege) by bylo neodůvodněnou výhodou. Tím
se nezavádí nějaké nové schvalování
stanov těchto spolků, které by mohlo míti
vliv na jejich činnost podle spolkového zákona
jim zaručenou, neboť rozhodnutí podle §
7, č. 4 pouze přizná výhody, spojené
s vynětím z ustanovení tohoto zákona,
zejména vynětí z ustanovení §
17.
6. Hudební produkce, pořádané orgány
státní péče osvětové,
neboť tyto se považují za součást
osvětově-výchovného programu, jak
byl vyhlášen dekretem presidenta republiky ze dne
26. října 1945, č. 130 Sb., kterýžto
program jest rovněž určován zásadami
lidově-výchovnými. Stačí tudíž,
když tyto produkce budou podrobeny pouze povinnosti evidenční
a ohlašovací. Všechny tyto pod č. 1 -
6 uvedené produkce podléhají tedy pouze povinnosti
ohlašovací za účelem evidence a koordinace
ve smyslu § 2, odst. 2, písm. a) a hlášení
ve smyslu § 15, odst. 2, písm. b) a § 16. Nesplnění
těchto povinností bude považováno za
přestupek podle § 23.
Definuje veřejné produkce artistické. K výpočtu
produkcí bylo by poznamenati:
1. Varietní produkce jsou ony velmi rozmanité výkony,
které se vžily pod označeným rámcem.
t. zv. divadel rozmanitostí (varieté). Svým
rázem nejsou to ani divadla ani koncerty, nýbrž
směs výkonů různého druhu a
podniky, zaměstnávající jak akrobaty
a jiné umělce tělocvičné, tak
krasojezdce, šašky, akrobaty, tanečníky,
cvičitelé zvířat, komické recitátory,
excentrické zpěváky, salonní kouzelníky
a pod. V pestré směsi a střídání
těchto artistů spočívá právě
základní ráz těchto produkcí,
které v jednotlivostech se ovšem mohou velmi různiti
a hraničiti někdy i s produkcí koncertní
neb divadelní. Rozhodným bude celkový ráz
produkce, nikoliv její zevní označení.
2. Produkce cirkusové jsou svým rázem sice
blízké produkcím varietním, ale liší
se od nich jednak tím, že jsou pořádány
ve zvlášť k tomu zřízených
manéžích, jednak že v nich převažují
artistické a akrobatické produkce cvičených
zvířat, ač ovšem i produkce artistů
jako krasojezdců, šašků a pod. v tomto
prostředí sem náleží. Lze vzpomenouti,
že Eduard Bass v románě "Cirkus Humberto"
uvádí neméně než 36 kategorií
cirkusových artistů.
3. Kabaretní produkce. Je to předvádění
žertovných a satirických recitací, solových
výstupů, slovních i zpěvních,
pokud se svým jevištním rázem nekvalifikují
jako produkce divadelní, nebo převažující
stránkou hudební jako produkce hudební.
4. Produkce, které nespadají pod kategorie shora
uvedené považují se za produkce artistické,
pokud je lze kvalifikovati jako zábavná vystoupení
podobného druhu, pokud nejsou podniky ryze hudebními,
divadelními nebo kinematografickými. Takové
kategorie se vyskytují v různých formách
a pokud by se nově nebo pod novým označením
vyskytly, nebude zajisté nesnadno rozhodnouti, zda-li náleží
do kategorie artistických produkcí čili nic.
Pochybnost by mohla vzejíti jen u některých
případů typů smíšených,
na př. u některých druhů revuí
nebo jiných produkcí, smíšených
ze živlů kabaretních, divadelních a
tanečních. Při všech těchto produkcích
nebude rozhodovati jejich zevní označení,
nýbrž věcná povaha, obsah a převažující
ráz produkce. Tak zajisté profesionální
exhibice taneční, které by nebylo možno
zařaditi pod hudební produkce § 5, bude možno
subsumovati pod předpis § 8 (jiná zábavná
vystoupení). Naproti tomu nemají sem náležeti
podniky profesionálního sportu a neartistické
podniky, provozované na poutích a pod. místech
jako střelnice, kolotoče, houpačky a pod.,
k jejichž provozování není třeba
zvláštních schopností a výcviku.
Artistické produkce vojenských osob a souborů,
pořádané na podkladě služebních
povinností, ústředně nepodléhají.
Upravují správní, hospodářskou
a umělecky odbornou stránku organisace ústředny.
Tato organisace musí býti pružná a výkonná.
Věci ryze administrativní musí býti
vedeny jednotně a společně, kdežto odborné
budou posuzovány odděleně podle odborů.
Proto řízení odborné stránky
svěřuje se jednotlivým sekcím, hudební
a artistické. Správním orgánem ústředny
jest správní výbor, jehož výkonným
orgánem jest ředitel. Správnímu výboru
přísluší administrativní vedení
ústředny a praktické uskutečňování
programu, navrhovaného jednotlivými sekcemi. V jednotlivostech
upravuje zákon organisaci ústředny takto:
§§ 9 a 10 stanoví hlavní zásady,
podle nichž se tvoří správní
výbor ústředny, který právně
ústřednu zastupuje, 6 členů vysílají
jednotlivé sekce. Předsedu a místopředsedu
správního sboru volí výbory obou sekcí
ve společné schůzi prostou většinou
přítomných členů ze svého
středu.
Ředitel (jeho náměstek) jest pouze výkonným
orgánem správního výboru, správnímu
výboru odpovědným, s hlasem poradním,
při jeho schůzích, jichž je povinen
se zúčastniti. Jinak provádí usnesení
správního výboru, vede veškerou administrativní
agendu. Vzhledem k významu a důležitosti funkce
ředitele (jeho náměstka) na nichž bude
prakticky spočívati veškerá tíha
provádění plánů ústřednou
schválených, vyhražuje se právo jejich
jmenování ministru, ovšem k návrhu správního
výboru, jemuž ředitel (jeho náměstek)
je podřízen. Podrobnosti ohledně způsobu
ustavení, svolávání, jednání
a usnášení správního výboru,
jakož i o hospodaření ústředny
ponechává se organisačnímu řádu
(§ 14). Služební řád vydá
správní výbor ústředny se schválením
ministerstva informací, uděleným v dohodě
s ministerstvem školství a osvěty.
§ 11 určuje blíže formální
právo zastupovací a podpisové podle obdoby
předpisů obchodního zákona. Zvolen
byl způsob kolektivního podpisování
jako forma nejvhodnější.
§ 12 rozděluje ústřednu podle odborů
a zájmů na sekci hudební a artistickou. Každá
sekce skládá se ze členů, delegovaných
zúčastněnými organisacemi, kteří
tvoří výbor sekce. V každé sekci
jsou zastoupeny všechny vrcholné organisace, representující
odborné zájmy, při čemž intensita
těchto zájmů jest vyjádřena
počtem členů výboru. V sekci artistické
přiznává se účast zástupci
hospodářské skupiny ambulantních povolání
z oboru artistického (příslušné
ústředí hospodářské
organisace artistických podnikatelů), třebaže
jde o podnikatele, a to z toho důvodu, že zájmy
artistických podnikatelů a artistických zaměstnanců,
pokud jde o činnost, kterou ústředna má
vykonávati, jsou v podstatě shodné a tito
svou znalostí této činnosti mohou býti
jen na prospěch.
Pokud jde o organisace, které budou povolány k účasti
na správě ústředny, poukazuje se na
důvody uvedené v ustanovení § 3 a 4.
Účast výkonných umělců
hudebních a skladatelů v sekci artistické
jest vysvětlitelna tím, že artistické
výkony jsou doprovázeny hudbou, takže jest
jen v zájmu věci, aby i v artistické sekci
hudebníci a skladatelé byli zastoupeni, aby sekce
při posuzování vhodnosti toho kterého
výstupu mohla posouditi i stránku hudebního
doprovodu.
§ 13. Za přiměřené funkční
období považuje se doba 3 let. Tato doba jest dosti
dlouhá, aby pravidelný chod ústředny
nebyl rušen a současně, aby byla umožněna
i žádoucí obnova respektive změna ve
vedení v zájmu zdravého vývoje. Členům
výboru je nutno umožniti, aby se obeznámili
s provozem ústředny a aby se do něho zapracovali,
což za jedno období není dobře možné.
Možností opětného jmenování
jest usnadněno zachování kontinuity, jestliže
se vzhledem k osobním znalostem dosavadních členů
bude jeviti žádoucím. Naproti tomu při
neplnění povinností musí k návrhu
správního výboru delegující
organisací nevhodný člen býti odvolán,
v kterémžto případě příslušná
organisace deleguje nového člena na zbytek funkčního
období. V jiných případech, než
v případě neplnění povinností
jest odvolání člena pouze fakultativní.
Důvody mohou býti jistě však jen takové,
které by přímo byly diktovány zájmy
ústředny.
Aby organisace, delegující členy do výboru
sekcí, úmyslným nevysláním
delegáta činnost ústředny nemařily,
dává se úřadu možnost, aby v
tomto případě sám přímo
člena pro výbor jmenoval. Že funkce ve výborech
je čestná, nepotřebuje odůvodnění.
Vzhledem k tomu, že plnění funkce zabere značnou
ztrátu času, jest jenom v zájmu ústředny,
aby poskytnutím náhrady za cestovné, ztrátu
času, nocleh a stravu umožnila svědomité
plnění funkce.
Pro řádné rozvinutí činnosti
ústředny jest nezbytně nutno, aby ústředna
měla přesný a správný přehled
jak o podnicích zaměstnávajících
hudebníky a artisty, tak o osobách, které
hledají v těchto oborech zaměstnání,
i o osobách, které hudebníky a artisty hodlají
zaměstnávati. Stanoví tudíž zákon
ohlašovací povinnost pro provozovatele podniků
tak i ohlašovací povinnost volných míst
pro hudebníky a artisty, při čemž ovšem
smluvní strany mají právo volného
výběru osob podle svých osobních přání
a požadavků. V tomto směru ústředna
vlastně přebírá úkoly úřadu
ochrany práce, které právě vzhledem
k odlišné povaze těchto zaměstnání,
zprostředkovací úkoly nemohou plně
zastat. Ústředna tak vhodně doplní
činnost úřadů ochrany práce,
jejichž bude vlastně odbornou složkou a svou
činností umožní, aby mohly býti
podchyceny živly, které pod záminkou činnosti
umělecké se vyhýbají práci.
Proto v odst. 4 se stanoví, že sjednání
nebo rozvázání pracovní smlouvy v
oboru hudebním a artistickém bude úřady
ochrany práce schváleno jen tenkráte, bude-li
předloženo potvrzení ústředny,
že nemá námitek.
Z kruhů skladatelských, uměleckých
a artistických bylo již dávno požadováno,
aby byla zřízena nějaká regulující
instance, která by vykonávala vliv na pořádání
koncertních a artistických produkcí. Přiznává
tudíž § 16 ústředně právo
požadovati od pořadatelů pravidelných
koncertů a artistických produkcí přehled
o zamýšlené jejich činnosti a ukládá
ústředně, aby upozornila pořadatele
na případné potřeby přizpůsobiti
jejich plán místním i časovým
potřebám uměleckým. Třebaže
stížnosti na bezplánovitost hudebního
života se v posledních letech tak rozmnožily,
že bylo voláno přímo po regulující
autoritě, aby bylo zabráněno zbytečným,
umělecky i hospodářsky škodlivým
kolisím, bezplánovitosti v pořádání
koncertů i ve volbě jejich programů, ústředně
se pouze ukládá, aby ve spolupráci s pořadateli
usměrnila koncertní a artistický život
v zájmu celkových potřeb kulturních.
Proto má ústředna především
od pořadatelů pravidelných produkcí,
jako jsou v Praze na př. Česká filharmonie,
Umělecká beseda, Český spolek pro
komorní hudbu atd. obdržeti přehled o zamýšlené
jejich činnosti a působiti k tomu, aby jejich plán
byl časově i místně přizpůsoben
uměleckým požadavkům tak, aby nedocházelo
ke zbytečným kolisím. Tato koordinační
činnost, přiměřeně a objektivně
praktikována, bude kulturnímu životu jen na
prospěch. Osnova nevybavuje ústřednu v tom
směru nějakou rozhodující autoritativní
mocí, aby nebylo obav, že snad má býti
tímto způsobem nepřímo zasaženo
do svobody uměleckého projevu. Osnova počítá
s tím, že sami pořadatelé již v
zájmu svém vlastním na upozornění
ústředny na případné kolidování
jejich produkcí vezmou zřetel, poněvadž
dosavadní bezplánovitost a kolise byly vyvolávány
spíše nedostatkem evidence o pořádaných
produkcích než nedostatkem dobré vůle
vzájemného přizpůsobení.
Stanoví se právo ústředny na vybírání
dávek za prováděnou činnost, které
budou jejím hlavním zdrojem příjmů.
Jsou trojího druhu:
1. evidenční a koordinační;
2. zprostředkovací;
3. osvědčovací.
Sazby těchto dávek určí na návrh
správního výboru ústředny ministerstva
se schválením nejvyššího úřadu
cenového. Zákon nestanoví, zda to mají
býti dávky pevné nebo procentuelní,
neboť bude třeba oba tyto systémy navzájem
kombinovati podle potřeby a jejich výši odstupňovati,
jak podle jednotlivých skupin, tak i uvnitř jednotlivých
skupin, podle závažnosti jednotlivých případů
a jejich efektu pro zúčastněné. Dávky
evidenční a koordinační budou zajisté
spíše pevné, pokud možno nízké,
naproti tomu dávky zprostředkovací mohou
býti pružnější, vypočítávané
podle procent docíleného služného nebo
výtěžku produkce. Vybírání
dávek evidenčních, jakož i kontrola
pořádání jednotlivých produkcí
vlastními orgány ústředny by vyžadovala
jednak značný počet pracovních sil
a byla by tak nákladná, že by finanční
výnos byl celkem nepatrný. Proto dává
zákon ústředně možnost, aby vybíráním
evidenčních dávek pověřila
odborné sdružení, oprávněné
k vybírání autorských honorářů.
V praxi tu půjde o Ochranný svaz autorský,
jehož činnost byla upravena vládním
nařízením ze dne 25. ledna 1939, č.
10-II Sb. a výnosem ministerstva vnitra ze dne 4. prosince
1946, č. 2250-9/10/46-1-Vb/1. Podle tohoto výnosu
podávají pořadatelé produkcí
žádostí za udělení úředního
povolení k pořádání produkcí
okresním národním výborům na
pětidílných tiskopisech, z nichž prvý
list zůstává u úřadu povolujícího,
druhý list jest určen ministerstvu školství
a osvěty, třetí Ochrannému svazu autorskému
a čtvrtý se vydává žadateli s
potvrzením o povolení. Vzhledem k tomu, že
ministerstvo školství a osvěty souhlasí
s tím, aby tuto evidenční činnost
vykonávala ústředna, postačí,
bude-li výnos ministerstva vnitra jím změněn
tak, aby list určený až dosud pro ministerstvo
školství a osvěty byl doručován
ústředně, která na jeho podkladě
předepíše evidenční dávku.
Tuto dávku pak vybere Ochranný svaz autorský
společně s autorskými honoráři
a ústředně odvede.
Ukládá se ústředně povinnost
hospodařiti podle předem sestaveného rozpočtu,
podléhajícímu úřednímu
schválení. Pokud jde o použití přebytku
se jí ukládá, aby jeho část
- nejméně jednu desetinu - použila k vytvoření
reservního fondu ke krytí případných
ztrát. Stanovení výše fondu přenechává
se dozor vykonávajícím ministerstvům
v dohodě s ministerstvem financí, neboť jen
tímto způsobem bude umožněno, aby výše
reservního fondu jeho případným zvýšením
byla přizpůsobena potřebám ústředny.
Zbývající části přebytku
může býti použito pouze ke speciálním
účelům uměleckým, kulturním
a sociálním v oboru hudebním a artistickém.
Není tím sice řečeno, že přebytku
k těmto účelům použito býti
musí - budou na příklad situace, kde
bude účelno přiděliti reservnímu
fondu více než 1 desetinu - ale jisto jest, že
k jiným účelům než stanoví
§ 18 přebytku použito býti nemůže.
Dozor nad činností ústředny vykonávají
ministerstva, která jsou oprávněna zúčastniti
se svými zástupci jednání správního
výboru, z nichž každý má právo
pozastaviti výkon usnesení správního
výboru až do rozhodnutí obou ministerstev.
Stejné právo má i zástupce ministerstva
financí. Toto ustanovení jest nutné proto,
aby bylo zaručeno, že ústředna bude
plniti svou funkci s hlediska veřejných zájmů
kulturních a v rámci svých finančních
možností, což jest možné jen tenkráte,
jestliže ústřední úřady
provádějící dozor, budou včas
přesně informovány o její činnosti
a budou-li míti možnost zameziti výkon usnesení,
která by byla v rozporu s požadavky státní
kulturní politiky, nebo s povinností řádného
hospodaření. Ústřední úřady
jsou rovněž oprávněny činnost
a hospodářství ústředny podrobiti
revisi a učiniti v dohodě všechna opatření
k odstranění závad. Podnět k zákroku
ministerstev může býti dán s kterékoliv
strany, takže prakticky znamená nejširší
odvolací právo pro každého, kdo by se
považoval konkrétním postupem ústředny
za poškozena. Odstavec 2 stanoví dozor nejvyššího
účetního kontrolního úřadu.
Stanoví tresty na případy přestoupení
tohoto zákona. V podstatě tu půjde o tyto
trestné činy:
1. Neoprávněné zprostředkování;
2. nesplnění ohlašovací povinnosti předpisy
tohoto zákona uložené.
ad 1. Vzhledem k prakticky výlučnému oprávnění
ústředny k provádění zprostředkování
zaměstnání výkonných umělců
hudebních a artistů a jejich souborů, jakož
i produkcí, jest každé neoprávněné
za úplatu prováděné zprostředkování
v tomto směru jinou osobou než ústřednou
neoprávněným. Rovněž každý,
kdo používá živnostenských zprostředkovatelských
služeb osoby jiné než ústředny,
stává se trestným podle tohoto předpisu.
ad 2. Nesplnění ohlašovací povinnosti
týká se všech případů,
uvedených v ustanovení §§ 15 a 16 osnovy.
Všechny tyto přestupky trestají se jako správní
přestupky okresními národními výbory.
Trestní sazba jest dostatečně pružná,
takže bude možno v širokém měřítku
přihlédnouti k odlišnosti jednotlivých
případů, jakož i k okolnostem přitěžujícím
a polehčujícím.
Poněvadž ústředna v oboru pořadatelském
a zprostředkovatelském [§ 2, odst. 2, písm.
b) - d) ] nastupuje na místo dosavadních agentur
soukromých, je nutno upraviti právní poměry,
které z doby činnosti soukromých agentů
budou existovati v době, kdy ústředna zahájí
svou činnost.
§ 21 všeobecně stanoví, že od doby
účinnosti zákona nelze již udíleti
jakákoliv oprávnění pro zprostředkování
služeb, míst a produkcí hudebních a
artistických a že dnem, kdy ústředna
zahájí svou činnost, zanikají všechna
oprávnění toho druhu. Zánik oprávnění
není vázán na dobu, kdy zákon nabude
účinnosti, neboť v případě,
že by ústředna svou činnost zahájila
později, by tu v době od účinnosti
zákona do doby, kdy ústředna zahájí
činnost nebylo nikoho, kdo by úkoly ty vykonával.
Tímto ustanovením ústředna získává
prakticky monopolního postavení zprostředkovatelského,
a to jak pro zprostředkování služeb
a míst, tak i pro zprostředkování
produkcí, neboť nikdo jiný kromě ústředny
nebude oprávněn po živnostensku tuto činnost
provozovati, nechce-li se vystaviti nebezpečí trestního
stíhání.
K § 21, odst. 2 by bylo poznamenati, že pro veřejné
produkce a podívané jest podle platného práva
potřebí trojího povolení:
a) Osobní licence k pořádání
a zprostředkování produkcí, které
udílí ZNV na určitou omezenou dobu zpravidla
jednoho roku, podle svého volného uvážení,
po vyšetření všech rozhodných skutečností;
b) povolení ONV ku provádění produkcí
v určitém okresu, což se pravidelně
děje ve formě potvrzení na licenční
listině ZNV;
c) povolení místního národního
výboru k provádění produkce na určitém
místě.
Za účinnosti tohoto zákona nebude lze nadále
udíleti licence zmíněné ad a) s výjimkou
licencí pro vlastní provozování hudby,
pokud mají ráz opatření sociálních.
Předpis § 21, odst. 2 vztahuje se jen na produkce
hudební, poněvadž produkce hudební tohoto
druhu postrádají v převážné
části jakékoliv umělecké hodnoty,
škodí podnikům jiným a udílení
licencí bylo již v poslední době samotnými
ZNV omezováno jen na případy sociální.
Tímto ustanovením dostává se zákonné
úpravy postupu dosud zemskými národními
výbory prováděném podle volné
jeho úvahy, aniž se tím dosavadní příslušnost
mění.
Pokud jde o produkce artistické není možno
vzhledem k způsobu jejich provozování postupovati
stejně jako u produkcí hudebních a nutno
ponechati v platnosti ustanovení o udílení
licencí. Aby však bylo zaručeno, že povolení
k výkonu artistických produkcí bude udělováno
jen osobám skutečně způsobilým,
stanoví zákon, že před udělením
licence třeba slyšeti též ústřednu.
Na rozdíl od divadelních provozovatelů nepřichází
při koncertních a artistických zprostředkovatelích
otázka náhrad za zaniklá oprávnění
v úvahu, neboť povolení k provozování
koncertního a artistického zprostředkovatelství
udělují zemské národní výbory
podle volného uvážení, je časově
omezeno většinou na dobu jednoho roku a musí
býti každoročně žádáno
za jeho obnovení. Divadelní provozovatelé
vlastní obvykle provozovací práva k jednotlivým
divadelním hrám, které představují
majetkovou hodnotu, zatím co koncertní a artističtí
zprostředkovatelé vyvíjí jen pouhou
činnost zprostředkovatelskou.
§ 22 upravuje, jakým způsobem budou vyřešeny
případy smluv, uzavřených v době
před účinností zákona, které
však mají býti plněny ještě
v době po jeho účinnosti. V zájmu
právní bezpečnosti a odstranění
právní nejistoty stanoví zákon, že
smlouvy, z nichž vyplývají práva nebo
povinnosti pro zprostředkovatele, dlužno k zachování
práva povinností z nich vyplývajících
ohlásiti ústředně do 1 měsíce
ode dne, kdy ústředna zahájí svou
činnost. Neprohlásí-li ústředna
do další lhůty 1 měsíce od ohlášení,
že vstupuje do smlouvy na místě zprostředkovatele,
pak práva a povinnosti zprostředkovatelů
i druhé smluvní strany vůči nim, z
těchto smluv zanikají.
Tohoto ustanovení jest třeba z toho důvodu,
aby sama existence ústředny hned při jejím
zřízení nebyla vystavena nebezpečí
zúmyslného poškození se strany zprostředkovatelů,
jichž oprávnění zaniká. Mohou
se vyskytnouti 2 případy:
1. Zprostředkovatel má smlouvu s výkonným
umělcem, že mu za určitých podmínek
obstará místo nebo uspořádá
produkci;
2. zprostředkovatel má smlouvu s pořadatelem,
že pro něho uspořádá produkci
nebo že mu opatří výkonného umělce.
Za dosavadního stavu zprostředkovatel již s
hlediska vlastního finančního zajištění
neuzavře smlouvu, kde by sám nesl nějaké
větší finanční risiko. Vzhledem
k nové zamýšlené úpravě,
podle níž se tato činnost soustředí
v rukách ústředny, a proti níž
se strany zprostředkovatelských agentur jest veden
s hlediska jejich úzkých sobeckých zájmů
tajný boj, lze si snadno představiti, že by
se strany zprostředkovatelských agentur byly zúmyslně
uzavírány smlouvy, které by jinak pro osobní
finanční risiko neuzavřely, právě
jen z toho důvodu, aby ústřednu finančně
poškodily. Ústředna, kdyby neměla možnost
rozhodnouti, zda tyto smlouvy přejímá, byla
by nucena i tyto smlouvy na její úkor uzavřené
plniti. Proto zákon, aby podobný úmysl znemožnil,
stanoví, že práva a povinnosti zprostředkovatelů
ze smluv zanikají, jestliže ústředně
tyto smlouvy nebudou hlášeny a jestliže ústředna
neprohlásí, že do těchto práv
a povinností vstupuje. Toto ustanovení samozřejmě
ničeho nemění na právech a povinnostech
ze smluv uzavřených za účasti zprostředkovatele
ve vztahu mezi kontrahenty, neboť toto ustanovení
týká se jen práva povinností zprostředkovatelů,
nikoliv vzájemných závazků pořadatele
a výkonného umělce.
Lhůta pro ohlášení případných
smluv uzavřených v cizině prodlužuje
se o 3 měsíce, aby zahraničním umělcům
a pořadatelům byla poskytnuta přiměřená
lhůta k zachování jejich práv. Zvláštního
praktického významu toto ustanovení míti
nebude, neboť podobných případů
není mnoho.
Ohlásiti smlouvu ústředně může
kterákoliv smluvní strana, tudíž i sám
zprostředkovatel, což bude praktické zejména
pokud jde o soubory s umělci zahraničními,
aby jejich práva na zdejším území
jim zůstala zachována.
Pokud jde o věci veřejné bezpečnosti,
mravnosti, veřejného klidu a pořádku,
věci stavební, zdravotní, požární
a trestní, zachována zákon dosavadní
předpis i kompetenci výslovně v platnosti.
Stanoví způsob výkonu pravomoci ústředních
úřadů a ministrů na Slovensku.
Účinnost zákona stanovena v zemích
České a Moravskoslezské 30. dnem po vyhlášení.
Stanovení dne, kdy zákon nabývá účinnosti
na Slovensku vyhrazeno vládnímu nařízení
z toho důvodu, že na Slovensku bude třeba vytvořiti
organisační předpoklady pro zřízení
ústředny. Na Slovensku totiž není dosud
vyřešena otázka právní existence
Hudební komory, zřízené vlád.
nařízením ze dne 17. května 1939,
č. 116 Sl. z., která až dosud fakticky vykonává
úkoly ústředny jako veřejnoprávní
korporace.