(1) Ministerstvo zemědělství může
vyhláškou uveřejněnou ve Sbírce
zákonů a nařízení přenésti
obstarání knihovního pořádku
na půdě přidělené podle tohoto
zákona v zemích České a Moravskoslezské
na Fond; na Slovensku obstarává provedení
knihovního pořádku pověřenectvo
zemědělství a pozemkové reformy podle
směrnic ministerstva zemědělství.
(2) Pro provádění knihovního pořádku
platí přiměřeně ustanovení
zákona č. 90/1947 Sb., při čemž
vlastnické právo k přiděleným
nemovitostem může býti přímo
převedeno z dosavadních vlastníků
na přídělce.
Provádějí-li se v obci úpravy podle
scelovacího nebo vodního zákona, je přídělce
povinen podrobiti svůj pozemkový majetek těmto
úpravám.
(1) O zabezpečení zaměstnanců na vykoupené
půdě, kteří výkupem ztratí
své dosavadní zaměstnání, platí,
a to i na Slovensku, přiměřeně zákon
ze dne 30. ledna 1947, č. 16 Sb., o umístění
a jiném zaopatření zaměstnanců
na zkonfiskovaném zemědělském majetku
a jejich rodinných příslušníků,
s těmito odchylkami:
1. kde se v zákonu č. 16/1947 Sb. mluví o
zkonfiskovaném zemědělském majetku,
po případě o jeho konfiskaci podle dekretu
č. 12/1945 Sb., rozumí se podle tohoto zákona
půda vykoupená, po případě
výkup;
2. kde se v zákonu č. 16/1947 Sb. mluví o
Národním pozemkovém fondu při ministerstvu
zemědělství, rozumí se tím
na Slovensku pověřenectvo zemědělství
a pozemkové reformy;
3. ustanovení § 5, odst. 3, jakož i § 8,
odst. 2 zák. č. 16/1947 Sb., pokud se týká
nároků z dřívějšího
pracovního (služebního) poměru, neplatí
pro účely tohoto zákona;
4. v §§ 1 a 2 zák. č. 16/1947 Sb. uvedený
den 23. června 1945 se nahrazuje dnem, kterým bude
půda podle tohoto zákona vykoupena;
5. na Slovensku mohou zaměstnanci, uvedení v §
4 zák. č. 16/1947 Sb., žádati o příděl
podle nařízení č. 104/1945 Sb. n,
SNR ve znění nařízení č.
64/1946 Sb. n. SNR a č. 89/1947 Sb. n. SNR s přednostním
právem jako osoby jmenované v § 12 uvedeného
nařízení;
6. podle § 5 zák. č. 16/1947 Sb. přiznají
nositelé veřejnoprávního pojištění
starobní nebo invalidní důchod počínajíc
dnem, kterým se v důsledku provádění
výkupu skončil pracovní poměr zaměstnance
na vykoupené půdě;
7. místo dne 23. června 1945 a počátečního
dne účinnosti zákona č. 16/1947 Sb.,
o nichž se mluví v § 6 téhož zákona,
nastupuje počáteční den účinnosti
tohoto zákona;
8. žádosti podle § 8 zák. č. 16/1947
Sb. jest podati do 60 dnů ode dne, kterým bude půda
podle tohoto zákona vykoupena;
9. pro Slovensko platí, pokud jde o ustanovení §
9 zák. č. 16/1947 Sb., místo ustanovení
dekretů č. 12/1945 Sb. a č. 28/ 1945 Sb.
obdobné ustanovení nařízení
č. 104/1945 Sb. n. SNR, ve znění nařízení
č. 64/1946 Sb. n. SNR a č. 89/1947 Sb. n. SNR;
10. ustanovení § 11 zák. č. 16/1947
Sb. tu neplatí.
(2) Ministr zemědělství se zmocňuje,
aby upravil a ve Sbírce zákonů a nařízení
vyhlásil v nepřetržitém sledu paragrafů
znění zákona č. 16/1947 Sb. pro účely
tohoto zákona, jak vyplývá z úpravy
uvedené v odstavci 1.
(1) Z rozhodnutí okresního národního
výboru lze se odvolati k zemskému národnímu
výboru, na Slovensku k pověřenectvu zemědělství
a pozemkové reformy; proti rozhodnutí zemského
národního výboru, na Slovensku pověřenectva
zemědělství a pozemkové reformy, jest
odvolání k ministerstvu zemědělství.
(2) Ministerstvo zemědělství rozhoduje podle
usnesení komise, která se při něm
zřizuje. Komisi přísluší usnášeti
se o návrzích ministerstva zemědělství
na vyřízení odvolání. Není-li
usnesení komise v souladu s ustanoveními tohoto
zákona nebo nedošlo-li k jejímu usnesení
ve lhůtě stanovené jednacím řádem,
předloží ministr zemědělství
věc vládě a vydá rozhodnutí
podle jejího usnesení.
(3) Komise má 6 členů a 6 náhradníků,
které jmenuje a odvolává vláda na
návrh ministra zemědělství.
Ministerstvo zemědělství provádí
řízení podle § 9, odst. 4, rozhoduje
v zásadních věcech přídělu
a schvaluje přídělové plány
(§ 15) po slyšení komise (§ 20, odst. 2,
věta první).
Bližší předpisy o složení
komise (§§ 20 a 21) a její jednací řád
stanoví ministr zemědělství vyhláškou
v Úředním listě, která se na
Slovensku uveřejní též v Úředním
věstníku.
Právní jednání, písemnosti
a knihovní zápisy, kterých je třeba
k provedení tohoto zákona, jsou osvobozeny od poplatků,
daní a dávek, včetně dávky
z přírůstku hodnoty nemovitostí.
(1) Ustanovení §§ 1 až 4 zákona ze
dne 12. srpna 1921, č. 323 Sb., kterým se blíže
upravuje dávka z majetku a z přírůstku
na majetku u majetku zabraného, ve znění
předpisů jej měnících a doplňujících,
platí obdobně též pro majetkové
dávky podle zákona ze dne 15. května 1946,
č. 134 Sb., o dávce z majetkového přírůstku
a o dávce z majetku, a podle zákona ze dne 31. října
1947, č. 185 Sb., o mimořádné jednorázové
dávce a mimořádné dávce z nadměrných
přírůstků na majetku, s těmito
odchylkami:
1. bude-li půda úplně nebo částečně
vykoupena do 10 let od počátečního
dne účinnosti tohoto zákona, odepíše
se poměrná část dávky z majetku,
dávky z majetkového přírůstku,
mimořádné jednorázové dávky
podle § 3, odst. 1, písm. b) zák. č.
185/1947 Sb. a mimořádné dávky z nadměrných
přírůstků na majetku, kterými
jest dosavadní vlastník povinen, za těchto
předpokladů:
a) dávka z majetku, mimořádná jednorázová
dávka podle § 3, odst. 1, písm. b) zák.
č. 185/1947 Sb. a mimořádná dávka
z nadměrných přírůstků
na majetku tehdy, je-li hodnota vykoupené půdy,
zjištěná pro účely těchto
dávek, vyšší než náhrada podle
ustanovení tohoto zákona;
b) dávka z majetkového přírůstku
tehdy, je-li částka, kterou byly oceněny
jednotlivé majetkové předměty a práva,
patřící k vykoupené půdě,
jako majetkové přírůstky, snížená
o hodnotu majetkových úbytků, k nímž
došlo u týchž předmětů a
práv, vyšší než náhrada připadající
na ně podle ustanovení tohoto zákona. Nelze-li
takto zjistiti nárok na odpis dávky, sníží
se částka uvedená v předchozí
větě v témž poměru, v jakém
jest hodnota vykoupené půdy, vypočtená
pro dávku z majetku, k náhradě, po případě,
v jakém poměru by tato hodnota - bez jakýchkoliv
přirážek nebo srážek - byla k náhradě,
kdyby dosavadní vlastník byl dávkou z majetku
povinen.
2. Zhoršil-li se stav vykoupené půdy od rozhodného
dne konečného (t. j. 15. listopadu 1945 nebo 31.
prosince 1947) do dne výkupu tak, že zhoršení
mělo vliv na stanovení náhrady, připočte
se tento úbytek, má-li se zjistiti nárok
na odpis dávky, podle č. 1 k náhradě.
Naproti tomu se od náhrady odečte hodnota, jakou
byly při stanovení náhrady oceněny
investice, k nimž došlo po rozhodném dni konečném.
(2) Poplatníkům, kterým byla půda
podle tohoto zákona vykoupena, poskytne vyměřovací
úřad na žádost bezúročný
odklad placení mimořádné jednorázové
dávky a mimořádné dávky z nadměrných
přírůstků na majetku podle zákona
č. 185/1947 Sb., které připadají poměrně
na vykoupenou půdu a nebyly dosud zaplaceny, do té
doby, dokud nebude rozhodnuto o výši pohledávky
vyplývající z nároku na náhradu
za vykoupenou půdu. Posečkaná část
dávek uhradí se odpočtem z přiznané
náhrady.
(1) Kdo nepředloží včas soupis (§§
6 a 7), nebo kdo v něm učiní úmyslně
nepravdivé údaje, dále, kdo uvede nepravdivé
údaje, aby získal výhody podle § 1,
odst. 4 a 5, § 15 nebo § 19, bude potrestán -
nejde-li o čin jinak trestný - okresním národním
výborem pro správní přestupek pokutou
do 50.000 Kčs nebo vězením do 6 měsíců,
po případě oběma těmito tresty.
Ukládá-li se pokuta, budiž zároveň
pro případ nedobytnosti vyměřen náhradní
trest vězení v mezích sazby trestu na svobodě.
(2) Trestnost přestupků uvedených v odstavci
1 se promlčuje v době jednoho roku ode dne, kdy
byly spáchány.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení; provede jej ministr zemědělství
v dohodě se zúčastněnými členy
vlády.
Volání českých a slovenských
rolníků a bezzemků po důsledném
uskutečnění nové pozemkové
reformy bylo částečně splněno
předpisy o konfiskaci a urychleném rozdělení
zemědělského majetku Němců,
Maďarů, nepřátel a zrádců
republiky. Zákon o revisi první pozemkové
reformy je dalším krokem na cestě k spravedlivější
úpravě držby zemědělské
půdy.
Nové hospodářské a sociální
poměry v osvobozené lidově-demokratické
republice vyžadují však takového souhrnného
uspořádání soukromého vlastnictví
k půdě, sloužící zemědělské
výrobě, aby byla uskutečněna zásada,
že půda patří těm, kdož
na ní pracují.
Osnova snaží se splniti tento úkol dvojím
směrem: Jednak stanoví nejvyšší
přípustnou výměru (50 ha veškeré
půdy) v pozemkovém vlastnictví výkonných
zemědělců s tím, že stát
vykoupí za náhradu půdu, přesahující
tuto výměru, jednak podrobuje - bez ohledu na tuto
výměru - půdu, na které její
vlastníci trvale sami nepracují, výkupu za
náhradu, ponechávajíc vlastníkovi
zastavěnou plochu se dvorem a zahradou a další
pozemek o výměře 0.5 ha, při čemž
zahrada a další pozemek ve výměře
do 0.5 ha nesmí převyšovati 1 ha. Nemá-li
budovy a zahradu, ponechá se mu pozemek o výměře
do 0.5 ha.
Zásada, že půda patří těm,
kdož na ní pracují, dovoluje výjimky
jen ze závažných důvodů, zejména
sociálních, na př. když vlastník
pro stáří, nemoc a pod. nemůže
svou půdu sám obdělávati, nebo je
na jejím výnosu existenčně závislý.
Půdy získané těmito opatřeními
bude použito k vytvoření zemědělských
soběstačných usedlostí malých
a středních rolníků a k uspokojení
oprávněných bezzemků.
Stanovená nejvyšší výměra
50 ha, výkup půdy, na které vlastníci
sami nepracují, a příděl půdy
k vytvoření soběstačných usedlostí
vyhovují jak sociálním a hospodářským
potřebám zemědělského lidu,
tak státnímu a národnímu zájmu.
Pozemková reforma, navrhovaná touto osnovou, působí
též do budoucna v tom směru, že i kdykoliv
později stát vykoupí půdu, která
by v důsledku soustředění půdy
přesahovala přípustnou nejvyšší
výměru, a půdu, na které by vlastníci
trvale sami nepracovali. Též tímto opatřením
dostává se výkonným zemědělcům
s pozemkovým vlastnictvím do 50 ha půdy právní
jistoty, že mohou v klidu žít a hospodařit
na své půdě. Při přídělu
půdy, získané výkupem, řídí
se osnova zásadami, které se při přidělování
konfiskované půdy osvědčily a které
nejlépe vyhovují sociálním a hospodářským
zájmům oprávněných uchazečů
a umožňují zároveň rychlé
a výkonné řízení výkupní
a přidělovací. Z toho důvodu jsou
osnovou přikázány lidovým orgánům
dalekosáhlé úkoly.
Z odstavce 2 plyne, že výkupu podléhá
půda jen těch výkonných zemědělců,
kteří mají více než 50 ha veškeré
půdy. Výkonného zemědělce s
jeho rodinnými příslušníky nutno
považovati za jednotku hospodářskou, a proto
podle osnovy sčítá se půda výkonného
zemědělce s půdou jeho rodinných příslušníků.
Zásada, že půda patří těm,
kdož na ní pracují, dochází výrazu
v odstavci 3, podle něhož bude vyvlastněna
půda těch, kdož na ní trvale nepracují.
Zvláštní důraz má tu slovo "trvale",
jež neznamená výlučně. Proto
nebude vykupována půda těm, kdo na ní
nepracují jen z důvodů přechodných,
tedy zejména nikoli na př. zemědělci,
který byl povolán k výkonu presenční
služby vojenské, nebo odešel do škol, aby
doplnil své vzdělání, nebo dělníkům,
maloživnostníkům atd. kteří vedle
svého povolání sami pracují na půdě.
Pojem "kdo na půdě pracuje" zahrnuje též
takového výkonného zemědělce,
který buď částečně pro
jiné zaměstnání nebo pro rozsah podniku
je odkázán na pomoc rodiny (§ 3) a zaměstnanců.
Ze zásadních ustanovení odstavce 3 jsou v
osnově stanoveny výjimky dvojího druhu, a
to v odstavci 4 a v odstavci 5. Případy, které
má na zřeteli odstavec 4, kdy zemědělci
podobně jako jiní obyvatelé emigrují
do ciziny, aby se později vrátili, jsou praktické
zvláště na Slovensku. Bylo proto nutno na ně
pamatovati.
Stejně musela osnova vzíti zřetel na jiné
závažné důvody, které vlastníku
brání, aby na své půdě pracoval,
jako je stáří, nemoc, vdovství, invalidita,
výkon veřejné funkce, nezletilost a pod.
Ve všech těchto případech ovšem
osnova předpokládá, že vlastník
do doby, než některý z těchto důvodů
nastal, na půdě pracoval, a tedy byl výkonným
zemědělcem, u nezletilců pak, že rodiče
nebo prarodiče byli výkonnými zemědělci.
Kde tento předpoklad není splněn, tam ovšem
dojde k výkupu. Bylo pamatovati i na další
časté případy, kdy rodiče sice
převedou půdu na děti, avšak vyhrazují
si užívání do své smrti. V odstavci
5 se stanoví výjimka z ustanovení odstavce
3 z důvodů sociálních. Odstavec 5
má na zřeteli vlastníky, kteří
sice nejsou výkonnými zemědělci, resp.
na půdě sami trvale nepracují, avšak
jsou na výnosu půdy, kterou vlastní, existenčně
závislí, potřebujíce výnos
ten k doplnění důchodu plynoucího
jim z jejich povolání, jako na př. dělníci
a maloživnostníci. Poznamenává se však,
že tu nejde o venkovského živnostníka,
který vedle své živnosti pracuje sám
také na půdě, neboť na tuto půdu
ustanovení odstavce 3 v tomto případě
nedopadá. Výhoda poskytovaná odstavcem 5
jest omezena na míru nezbytně nutnou a sociálně
odůvodněnou, jak se podává z poslední
věty odstavce 5.
V § 11 zákona o dani ze mzdy byl stanoven minimální
důchod, který nepodléhá zdanění
z důvodů sociálních. Totéž
hledisko se uplatňuje v ustanovení odstavce 5, poněvadž
na př. u pachtu pozemků třeba pamatovati
u propachtovatele na placení pozemkové daně,
přirážek k ní a dávek, dále
u budov na udržovací výdaje.
Ustanovení odstavce 6 upravuje výkup pozemků,
které jsou ve spoluvlastnictví. I pro tyto případy
se zajišťuje stejné posuzování
každého spoluvlastníka zvláště
tak, jako je tomu v případech, uvedených
v předcházejících odstavcích.
Tedy na příklad: Má-li někdo v individuálním
vlastnictví 35 ha půdy a kromě toho mu přísluší
spoluvlastnictví k jedné třetině na
pozemku o výměře 60 ha, kterémuž
spoluvlastnickému podílu by tedy odpovídal
reálný díl o výměře
20 ha, bude se posuzovati podle tohoto zákona, jako by
vlastnil pozemek o celkové výměře
55 ha. Podléhá tudíž u něho výkupu
5 ha půdy průměrné bonity.
O tom, zda vlastník spadá pod účinnost
zákona podle odstavce 2, je rozhodna výměra
jeho půdy označené v odstavci 7. Za půdu
sloužící zemědělské výrobě
(odstavec 1) se považuje půda, která jí
skutečně slouží. Nespadá sem
tudíž stavební parcela, která již
zemědělské výrobě neslouží.
Ustanovení odstavce 9 předem řeší
případy, kdy půda byla ve skutečnosti
převedena, ale převod nebyl dosud knihovně
proveden. Sem patří i případy, kdy
stav pozemkové knihy nesouhlasí se skutečným
stavem držebnostním, a ovšem i případy,
když pozemkové knihy nejsou na území
Československé republiky, nebo když byly válkou
zničeny. Bylo třeba řešiti i otázku
vlastnickou v případech úmrtí vlastníka
v zemích České a Moravskoslezské a
výslovně říci, že se za vlastníka
pokládá dědic nebo odkazovník, kterému
má půda připadnouti, poněvadž
podle dědického práva úmrtím
dosavadního vlastníka nepřechází
v zemích českých vlastnictví na dědice
(odkazovníka), jako jest tomu na Slovensku.
Ustanovení odstavců 1 a 2 je obdobou ustanovení
§ 16 zák. č. 142/1947 Sb., o revisi první
pozemkové reformy. Osnova se zásadně vztahuje
na veškerou pozemkovou držbu a má provésti
novou její úpravu, účelnou s hlediska
hospodářského, a sociálně spravedlivou
odstraněním obchodních a spekulačních
zájmů, které s držbou zemědělské
půdy až dosud byly spojovány. Poměry
majetkových souborů, uvedených v odstavci
3, jsou však do té míry spletité, že
jejich uspokojivým vyřešením musí
se zabývati zvláštní norma.
V tomto paragrafu jsou taxativně uvedeny osoby, které
jsou rodinnými příslušníky podle
tohoto zákona, Poutem spojujícím tyto osoby
jest poměr příbuzenský nebo švagrovský,
resp. poměr tomu podobný (druh, družka); v
hospodářskou jednotku jsou tyto osoby sloučeny
jen v tom případě, žijí-li ve
společné domácnosti, neboť pak v této
společné domácnosti opatřují
své hospodářské potřeby; podle
osnovy se proto sčítá také jejich
půda. Poněvadž se sčítá
majetek manželů, bylo nutno pod režim zákona
vzíti i druha nebo družku, aby ustanovení o
manželstvích nevedla k uzavírání
t. zv. konkubinátů.
Vlastníku půdy, na něhož se vztahují
ustanovení § 1, odst. 2 osnovy, se vyhrazuje právo
aby si sám zvolil, které pozemky si ponechá
a které se stanou předmětem výkupu,
ovšem s tím omezením, které má
zabrániti tomu, aby volba nebyla provedena tak, že
by vlastník pro výkup ponechal jen pozemky nejméně
hodnotné. Je proto stanoveno, že pozemky, které
si vlastník půdy ponechá, musejí svojí
hodnotou odpovídati průměru bonity příslušného
druhu pozemků. Ustanovení o ponechání
si souvislého celku, o zajištění veřejného
zájmu a o účelném využití
vykoupené půdy jest další směrnicí
pro výkon práva volby. Veřejným zájmem
zde bude především ta okolnost, aby při
výkupu a přídělu půdy bylo
pamatováno na půdu potřebnou pro veřejné
účely, jako na př. pro stavbu školy,
kostela, sokolovny, hříště a pod., a
to z toho důvodu, aby pak v pozdějších
letech nemusila býti odnímána půda
pro tyto účely drobným zemědělcům.
Musí se najíti soulad mezi zájmy dosavadního
vlastníka a zájmy přídělců,
aby jednak dosavadní vlastník mohl účelně
hospodařiti na pokud možno neroztříštěné
půdě, jednak, aby mohli přídělci
na přidělené půdě řádně
hospodařiti, zejména, aby nedocházelo k případům,
že by si dosavadní vlastník ponechal půdu
jen u obce a přídělci by obdrželi půdu
vzdálenou. Věc musí býti řešena
tak, aby obě strany mohly řádně hospodařiti.
Řádným hospodařením pak nutno
rozuměti takové hospodaření, jež
odpovídá požadavkům nynější
doby, která v čelo hospodářského
pokroku staví zásadu mechanisace zemědělství,
předpokládající hospodaření
na scelených pozemcích. Bude tedy vedoucí
zásadou, že při provádění
výkupu nemá dojíti k roztříštění
pozemkové držby, nýbrž k jejímu
soustřeďování pokud možno v jediný
celek. Této zásady bude nutno dbáti jak při
výkupu, tak i při přídělu podle
§ 15. Z této zásady budou možné
odchylky opět jen ve prospěch veřejného
zájmu na řádném hospodaření
tam, kde bude nutno přiděliti půdu pro rozšíření
dosud těsných obytných a hospodářských
budov a dvorů, a aby u hospodářských
budov mohly býti zřizovány výběhy
pro dobytek.
§§ 6 a 7 jsou obdobou ustanovení § 3 zák.
č. 142/1947 Sb. Případy, kdy má dojíti
k výkupu, budou zpravidla místnímu národnímu
výboru známy, avšak jen v malých obcích.
Proto osnova rozlišuje a jednak zavádí soupisové
řízení na vyzvání (§ 6,
odst. 3), jednak ukládá samému vlastníku,
aby bez vyzvání splnil soupisovou povinnost (§
6, odst. 1 a 4). Ustanovení § 6, odst. 6 má
za účel zjednati podklad pro zásah ministerstva
zemědělství z moci dozorčí.
Obecná cena zemědělské půdy
v posledních letech vlivem války a okupace velmi
kolísala, je proto nutno vzíti za základ
jejího určování průměr
cen, dosahovaných v delší době. Osnova
počítá zde s dobou 10 let, která dnes
zahrnuje v sobě jak poměry z doby předválečné,
tak i poměry okupační a poměry porevoluční.
Dosáhne se tak spravedlivého průměru,
který objektivně vyjádří obecnou
cenu půdy beze zřetele na výkyvy, způsobené
mimořádnými poměry. Počítá
se však s obecnou cenou v době výkupu, pokud
by byla nižší než desetiletý průměr.
Při obecné úpravě pozemkové
držby nelze však poskytovati za vykoupenou půdu
celých 100% obecné ceny, neboť nutno počítati
pro její příděl i s úhradou
správních nákladů, které by
jinak přídělovou cenu zdvihly nad cenu obecnou,
tedy na výši, při níž by patrně
nebylo možno provésti hladký a rychlý
příděl vykoupené půdy. Z tohoto
důvodu se stanoví v odstavci 1 jako cena výkupní
obecná cena, snížená o 20% a v odstavci
3 jako přídělová cena cena výkupní,
zvýšená o 8%. Cenový rozdíl zde
representuje úhradu správních výdajů
spojených s provedením výkupu a přídělem
vykoupené půdy. Při přídělu
půdy konfiskované dosáhly náklady
spojené s prováděním přídělového
řízení nejvýše 12% přídělové
ceny. Vzhledem k tomu, že přídělová
cena podle osnovy je vyšší a činí
80% obecné ceny, předpokládá se, že
náklady v tomto případě nebudou činiti
více než 8%. Provedením zákona nevzejdou
žádné výdaje ze státní
pokladny, poněvadž výkupní cena, včetně
nákladů spojených s prováděním
navrženého zákona, bude uhražena cenou
přídělovou. Částka, uvedená
v odstavci 5, je nutna k tomu, aby s pracemi spojenými
s úpravou držby mohlo býti započato,
a bude možno ji postupně státní pokladně
vrátiti.
Toto ustanovení nutno vykládati ve spojitosti s
ustanovením § 5. Právo volby v mezích
uvedených v § 5 a ve výkladu k němu
zůstává ovšem nedotčeno. Místní
národní výbor po provedení soupisu
vyzve místní rolnickou komisi, aby zahájila
jednání s vlastníkem podle odstavce 1. Vlastní
rozhodnutí o výkupu náleží okresnímu
národnímu výboru. Opravné prostředky
se stanoví v § 20; v případě
nečinnosti orgánů zasahuje ministerstvo zemědělství
podle odstavce 4. Není zamýšleno vkládati
vlastnické právo k vykoupeným pozemkům
na československý stát, půjde-li o
půdu, která jest určena pro příděl.
Z toho důvodu, aby knihovní soudy nebyly zbytečně
zatěžovány vklady vlastnického práva,
bude výkup pozemků v knihách pozemkových
toliko poznamenán s tím účinkem, že
dnem poznámky tohoto výkupů přejde
na československý stát i vlastnictví
k vykoupenému pozemku. Vlastnické právo bude
pak vloženo teprve pro přídělce. V případech,
kde tuto poznámku výkupu nebude možno provésti
proto, že knihy nejsou na území Československé
republiky, nebo že jest nesoulad mezi skutečným
stavem držby a stavem knihovním, nahradí se
poznámka výkupu v knihách vyhlášením
výkupu na úřední desce okresního
národního výboru a v příslušné
obci se stejným účinkem.
Z ustanovení náhradového zákona přicházejí
zde v úvahu ustanovení jeho §§ 47 až
52. V případech, na které se vztahují
ustanovení § 1, odst. 2 osnovy, půjde o poměrné
uspokojení závazků v poměru uvedeném
v poslední větě § 10, odst. 1 osnovy
s výjimkou výměnku, o němž má
§ 10 zvláštní ustanovení v odstavci
2. Avšak i zde může dojíti k poměrnému
vypořádání výměnku kapitalisací
jeho poměrné části a zaplacením
a redukováním výměnkářských
dávek, které pak zůstanou dále váznouti
na nevykoupené části zavazených nemovitostí.
Případy, o kterých jedná § 10
osnovy v odstavci 2, poslední větě, jsou
zejména ty, kde by v důsledku výkupu mohla
býti existence výměnkářů
dotčena do té míry, že by nebyla bezpečně
zajištěna. Instituci výměnku postaveno
naroveň vdovské právo požívání,
kterážto instituce je obvyklá podle platného
práva na Slovensku.
Tato ustanovení mají zaručiti plynulost řádného
hospodaření na vykoupené půdě,
na níž bude tedy dosavadní vlastník
nebo jiná z oprávněných osob hospodařiti
i po pravoplatném výkupu až do dne, ke kterému
bude dána výpověď. Ustanovení
§ 3 zák. č. 55/1947 Sb. (§ 13 osnovy)
přijde tu v úvahu ovšem s výjimkou ustanovení
o povinném pachtu, ježto nebude možno vykupovanou
půdu vždy dávati do povinného pachtu
na dobu 3 let, aby nebylo ztíženo její přidělení
podle § 15 osnovy. Protože osnovaný zákon
není časově omezen, kdežto zákon
č. 55/1947 Sb. platí jen do konce roku 1948, bylo
nutno v osnově výslovně stanoviti, že
pro účely osnovaného zákona platí
zákon č. 55/1947 Sb. bez časového
omezení. Zákon č. 55/1947 Sb. sám
má trestní sankce a proto v § 25 osnovy nebylo
třeba pamatovati na porušení povinností,
vyplývajících z ustanovení §
13.
Ustanovení odstavce 2 bylo zvoleno proto, že již
delší dobu docházelo často k transakcím,
o nichž jedná odstavec 1, v úmyslu, aby se
vlastníci půdy vyhnuli připravované
úpravě pozemkové držby.
K utvoření místních rolnických
komisí dochází obdobně, jako jest
tomu při předcházejících dílčích
úpravách pozemkové držby, prováděných
podle konfiskačních předpisů a podle
zákona č. 142/1947 Sb. Je v zájmu rychlého
a účelného provedení výkupu
a přídělu vykoupené půdy, aby
při těchto věcech spolupůsobily lidové
orgány z řad osob, které jsou na provedení
úpravy pozemkové držby přímo
zúčastněny.
Účel tohoto ustanovení vyplývá
z jeho odstavce 2. Vedle toho má býti postaráno
o veřejné zájmy, sledované veřejnoprávními
korporacemi v mezích jejich působnosti, a o podporu
stavebního ruchu přídělem pozemků
dělníkům, veřejným i soukromým
zaměstnancům a maloživnostníkům,
a uspokojeny mají býti i zájmy zahrádkářů.
Další podmínky přídělu
stanoví odstavec 3 až 6. Ustanovení §
15 kryjí se v podstatě s obsahem ustanovení
§ 8 zák. č. 142/1947 Sb.
V tomto ustanovení jde o obdobnou úpravu, jaká
byla již zavedena konfiskačními předpisy
a zákonem č. 142/1947 Sb. Uchazečem o půdu
mohou býti i jiné osoby než zemědělci
a zemědělští zaměstnanci, pokud
se z vážných důvodů a výlučně
chtějí a mohou věnovati zemědělství.
Zneužívání tohoto ustanovení
brání ustanovení § 1, odst. 3 o vykupování
půdy osobám, které na ní nepracují.
Není třeba zvláštního výkladu.
Jde tu o stejné ustanovení, jaké obsahuje
§ 9 zák. č. 142/1947 Sb.
Výjimkou od obecně platné úpravy,
zavedené zákonem č. 125/1927 Sb., stanoví
se zde možnost odvolání k třetí
stolici. Děje se tak v zájmu ochrany veřejných
zájmů na provádění úpravy
pozemkové držby. Místní rolnické
komisi přísluší v řízení
postavení strany (§ 14, odst. 3). Komise zřízená
při ministerstvu zemědělství podle
tohoto paragrafu je obdobou revisní komise, zřízené
ustanovením § 2, odst. 2 zák. č. 142/1947
Sb.
Kromě příslušnosti dané komisi
v § 20 stanoví § 21 další působnost
komise, a to taxativně.
Složení a jednací řád budou stanoveny
vyhláškou ministra zemědělství
podle obdoby vládního nařízení
č. 1/1948 Sb., jak se vláda na tom usnesla a ministru
zemědělství uložila.
Ustanovení tohoto paragrafu kryje se s ustanovením
§ 11 zák. č. 142/1947 Sb. pouze s tím
rozdílem, že na místě pojmu "převzaté
půdy" dán jest pojem "vykoupené
půdy" a že se přihlíží
také k mimořádným dávkám
stanoveným zákonem č. 185/1947 Sb. Ustanovení
§ 24 jest dáno v zájmu hladkého provedení
úpravy pozemkové držby. Zároveň
se poznamenává, že případné
a nežádoucí tvrdosti v oboru daně z
obohacení, které se ve skutečnosti mohou
vyskytnouti jen v řídkých případech,
odstraní finanční správa v rámci
svých zákonných zmocnění administrativní
cestou. Tím odpadnou námitky, které by snad
mohl někdo proti osnově vznésti, že
budou poškozeni osnovou dědicové, kterým
bude půda, kterou získali dědickou posloupností,
podle tohoto zákona vykoupena, když musili před
tím z ní zaplatiti dědické poplatky.
Pokud prováděním zákona vzniknou výdaje
pro státní pokladnu, je o jejich úhradu postaráno
v mezích ustanovení § 8.