(1) Ministr financí může:
1. po slyšení příslušných
ministrů upraviti seznam živností podléhajících
živnostenské dani a po případě
pro nově zařazené živnosti stanoviti
odlišné zásady pro výpočet daňového
základu (§ 6),
2. učiniti opatření k zamezení nesrovnalostí
a tvrdostí, jež by prováděním
tohoto zákona mohly vzniknouti, a
3. upraviti povinnost a způsob zaznamenávání
skutečností rozhodných pro stanovení
daňového základu, jakož i povinnost
uschovávati doklady.
(2) Opatření podle odstavce 1, č. 1 a 3 vyhlásí
ministr financí v Úředním listě.
(1) Příjem (výtěžek) z provozování
živnosti podléhající živnostenské
dani nepodléhá počínajíc berním
rokem 1948 dani důchodové a všeobecné
dani výdělkové podle zákona o přímých
daních ve znění předpisů jej
měnících a doplňujících.
(2) Osoby podléhající živnostenské
dani podléhají mimořádným dávkám
podle zákona ze dne 31. října 1947, č.
185 Sb., o mimořádné jednorázové
dávce a o mimořádné dávce z
nadměrných přírůstků
na majetku, i když nejsou poplatníky daně důchodové
nebo daně ze mzdy, jsou-li u nich splněny ostatní
podmínky zákonem č. 185/1947 Sb. stanovené.
Při tom se dani podrobeným důchodem (základem
daně důchodové) podle zákona č.
185/1947 Sb. u osob podléhajících živnostenské
dani rozumí též základ živnostenské
daně, nesnížený o částky
uvedené v §§ 7 až 9. Mimořádná
jednorázová dávka podle § 3, odst. 1,
písm. a) zákona č. 185/ 1947 Sb. vyměří
se v těchto případech i z daně živnostenské.
V případech tímto zákonem neupravených
platí obdobně ustanovení zákona o
přímých daních ve znění
předpisů jej měnících a doplňujících;
pro poplatek z prodlení platí obdobně ustanovení
zákona ze dne 21. února 1946, č. 31 Sb.,
o dani z obratu.
(1) Přiznání k živnostenské dani
za rok 1947 jsou povinni podati všichni poplatníci,
kteří zásadně podléhají
daňové povinnosti, a to do 60 dnů ode dne
vyhlášení zákona.
(2) Živnostenská daň za rok 1947 jest splatná
ve dvou stejných splátkách; první
splátka do 60 dnů ode dne vyhlášení
zákona a druhá do 30. září
1948.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení; platí však poprvé
pro živnostenskou daň za rok 1947. Provede jej ministr
financí.
A. Živnosti řemeslné:
I. Živnosti zpracující kámen,
zeminy a sklo
a) Dlaždiči
b) Mistři kameničtí
c) Kamenosochaři
d) Kamnáři a hrnčíři
e) Sklenáři a brusiči skla
f) Štukatéři
g) Výrobci cementového zboží
II. Živnosti kov zpracující
a) Elektrotechnici
b) Hodináři
c) Instalatéři plynovodů, ústředního topení a větrání
d) Klempíři
e) Kováři a podkováři
f) Mědikovci
g) Nožíři a puškaři
h) Pasíři a rytci
ch) Vulkaniséři
i) Zámečníci
III. Živnosti papírenské a chemické
a) Barvíři a chemičtí cídiči
b) Fotografové
c) Knihaři a příbuzné živnosti
IV. Živnosti textilní
a) Provazníci, pletaři a tkalci
b) Čalouníci a dekoratéři
c) Deštnikáři
d) Výrobci hraček z textilií a jiných
hmot.
V. Živnosti kožedělné
a) Obuvníci
b) Rukavičkáři, orthopedisté a bandažisté
c) Sedláři a řemenáři
VI. Živnosti dřevozpracující
a) Bednáři
b) Dýmkaři
c) Kartáčníci a štětkaři
d) Koláři a karosáři
e) Košikáři a výrobci rákosového zboží
f) Majitelé pil, výrobci parket
g) Truhláři, řezbáři a soustružníci
h) Výrobci hudebních nástrojů a ladiči pian
ch) Výrobci perleťového zboží
VII. Živnosti potravinářské
a) Mlynáři
b) Pekaři
c) Řezníci a uzenáři
d) Koncesovaní stáčeči piva do lahví
VIII. Živnosti oděvní
a) Kloboučníci
b) Kožešníci
c) Krejčí
d) Modisti amodistky
e) Výrobci prádla
IX. Živnosti stavební
a) Lakýrníci a natěrači
b) Malíři pokojů
c) Pokrývači a asfaltéři
d) Mistři studnařští a pumpaři
X. Živnosti poslužné
a) Holiči a kadeřníci
b) Mistři kominičtí
c) Majitelé prádelen a žehlíren
d) Čističi budov a bytů
e) Zahradníci
f) Kapelníci
g) Hlídací živnosti
h) Maséři a pedikéři
ch) Drnomistři
B. Živnosti maloobchodní a ambulantní:
I. Potraviny a poživatiny
a) Potraviny, zboží osadnické a nápoje
b) Ovoce a zelenina
c) Mléko, mléčné výrobky a tuky
d) Čokoláda a cukrovinky
e) Zvěř, drůbež, ryby
f) Láhvové pivo
II. Oděvnictví, textilní zboží,
obuv
a) Pánské a chlapecké obleky
b) Dámské a dívčí obleky
c) Uniformy a stejnokroje
d) Prádlo (pánské, dámské, dětské)
e) Stávkové a pletené zboží
f) Pánská výbava
g) Šněrovačky
h) Pánské klobouky a čepice
ch) Dámské klobouky a čapky
i) Deštníky a hole
j) Střižní zboží
k) Stolní a ložní prádlo, ložní soupravy
l) Ruční práce, krátké zboží
m) Lanařské zboží, provaznické výrobky a hrubá síťovina
n) Sportovní a rybářské potřeby
o) Kožešiny všeho druhu
p) Kůže obuvnické, sedlářské a čalounické potřeby
r) Obuv
III. Bytové zařízení, radio
a hudební nástroje
a) Nábytkové látky, záclony
b) Tapety, linoleum
c) Hudební nástroje
d) Květiny
e) Nábytek
f) Koberce
g) Gramofony
h) Radio
ch) Piana
i) Živá zvířata a zoologické potřeby
j) Pohřební potřeby
IV. Železářské zboží,
elektropotřeby a potřeby pro domácnost
a) Železo, ocel, kovy, polotovary z nich, železářské, ocelové a kovové zboží
b) Keramika, sklo, porcelánové a skleněné zboží
c) Osvětlovací zařízení a elektrotechnické potřeby
d) Zbraně, střelivo a výbušniny
V. Zdravotnické, materiální,
chemické a optické zboží
a) Zdravotní a chladírenské zařízení
b) Drogy
c) Barvy a laky
d) Materiální zboží
e) Foto-kinopřístroje a potřeby
f) Optické zboží
g) Chirurgie, zdravotnické potřeby, roentgen
h) Laboratorní potřeby a gumové zboží
VI. Součástky k motorovým vozidlům
a pohonné látky
VII. Stroje a součástky
a) Kancelářské stroje, organisační pomůcky
b) Jízdní kola
c) Šicí stroje
d) Hospodářské stroje
VIII. Uhlí, palivové dříví
a stavebniny
IX. Galanterní a papírnické zboží
a hračky
a) Papír, psací potřeby a pod.
b) Filatelie
c) Galanterie a umělecké živnosti
d) Kožené zboží
e) Hračky
f) Košíkářské, kartáčnické a dřevěné zboží
g) Dětské kočárky
h) Kuřácké potřeby
X. Hodiny
XI. Tabák a tabákové výrobky
XII. Knihkupectví, hudebniny, noviny a
časopisy
XIII. Řemeslná činnost ambulantní
C. Živnosti hostinské.
a) Restaurace
b) Jídelny
c) Uzenářské jídelny
d) Závodní kantiny
e) Buffety
D. Živnostenská doprava motorovými vozidly,
živnostenské povoznictví a pomocné živnosti
dopravní.
Z předsevzaté daňové reformy byla
v oboru přímých daní uzákoněna
dosud pouze daň ze mzdy. Jako druhý článek
nového systému se projednává zemědělská
daň a současně s touto daní přichází
jako třetí na řadu daň živnostenská.
Co do počtu poplatníků jsou živnostníci
třetí největší skupinou poplatnictva
(nejpočetnější jsou zaměstnanci
a po nich zemědělci), takže je dodržováno
pořadí zvolené podle počtu daňových
subjektů, od největšího k nejmenšímu.
I živnostenská daň je jedním ze čtyř druhů daně z pracovního důchodu. Protože nový
systém přímých daní - jak je
to patrno z vládního programu o dvouletém
plánu z 8. července 1946 - chce jinak posuzovat
výnos z práce, jinak výnos podniků
a jinak konečně bezpracný důchod,
mělo by být u živnostníků touto
daní odbyto pouze zdanění jejich pracovního
důchodu, t. j. asi mzdy, na kterou by měli nárok,
kdyby byli ve své živnosti zaměstnáni
za plat. To, oč jejich důchod ze živnosti přesahuje
tuto mzdu, mělo by být podrobeno dani podnikové.
Takové řešení by bylo sice spravedlivé
v poměru k ostatním skupinám poplatnictva,
bylo by však komplikované a tedy v rozporu s požadavkem
jednoduchosti.
V podstatě je možné dvojí řešení;
buď obmezit živnostenskou daň na živnosti,
kde pracuje živnostník sám a kde tedy podnikatelská
složka jeho důchodu ze živnosti je více
méně bezvýznamným podílem v
celém důchodu, anebo živnostenskou daní
odbýt i zdanění důchodů z větších
živností, ale zdanění pracovního
důchodu kombinovati jednoduchým způsobem
se zdaněním výnosu podnikového.
Má-li být živnostenská daň jednoduchá,
aby se živnostník nemusel obraceti na daňovou
kancelář, dále aby jeho záznamní
povinnosti pro účely daňové byly obmezeny
na minimum a aby konečně také jeho styk s
úřadem byl co nejmenší, musí
být daní paušální, vyměřovaná
podle snadno zjistitelných a kontrolovatelných podkladů.
Takovým podkladem může býti mzda, která
by však sama o sobě dostatečně nevyjadřovala
rozdíly ve výnosnosti při srovnávání
různých živností navzájem, neboť
na výnosnost v různých oborech působí
práce a kapitál - ať již v obratu, ve
zboží, ve spotřebě materiálu
či ve výrobních zařízeních
v různém poměru. Čím větší
podnik, tím větší měrou a tím
více nestejným způsobem spolupůsobí
při tvoření živnostníkova důchodu
ze živnosti kapitál a práce cizích sil
a tím obtížnější by bylo
paušální zdanění, při
němž musíme předpokládat určitý
stupeň zaměstnanosti. Také z tohoto důvodu
obmezujeme živnostenskou daň na živnosti, v nichž
pracuje živnostník za pomoci rodiny nanejvýš
s jednou cizí pracovní silou a.s jedním učněm.
Stanovíme-li jako základní složku pro
paušální zdanění malých
živnostníků mzdu, na kterou by měl živnostník
nárok jako kvalifikovaný zaměstnanec při
48 hod. prac. týdnu, je toto řešení
přijatelné, poněvadž mzdy jsou upraveny
ve všech oborech výroby i obchodu, a spravedlivé,
poněvadž vyšší příjem
živnostníka z důvodu vyššího
výkonu a práce přes čas zůstává
také jako u zaměstnance nezdaněn. Mzda se
jednoduchým způsobem zvyšuje podle mezd živnostníkem
vyplacených a podle nákladu na nákup zboží
a materiálu pro živnost, aby se vyjádřily
rozdíly ve výnosnosti mezi různými
živnostmi.
Takto paušálně zjištěný
důchod ze živnosti zdaníme týmiž
sazbami jako zdaňujeme hrubou mzdu dělníka,
přiznávajíce také živnostníku
všechny srážky a všechny úlevy jako
zaměstnancům u daně ze mzdy.
Osnova není opatřením fiskálním.
Poněvadž sazby daně ze mzdy, kterých
se používá i pro tuto daň, jsou nižší
než dosavadní sazby daně důchodové
a poněvadž všeobecná daň výdělková
u těchto poplatníků zcela odpadne, bude u
poplatníků této daně daňové
zatížení oproti dosavadnímu podstatně
nižší.
Lze očekávati, že živnostenskou daní
bude z dosavadních okrouhle 306.000 poplatníků
všeobecné daně výdělkové
v Čechách, na Moravě a ve Slezsku odbyto
asi 200.000 případů.
Podle statistiky všeobecné daně výdělkové
za berní rok 1947, pokud je po ruce a pokud je úplná,
činil průměrný výtěžek
ze živnosti malých poplatníků přicházejících
v úvahu pro živnostenskou daň na jednoho poplatníka
okrouhle 50.000 Kčs. Vzhledem k tomu, že řada
živnostníků s důchodem pod 50.000 Kčs
z daně vůbec vypadne vzhledem k úlevám
na příslušníky domácnosti a že
u poplatníků s důchodem přes 50.000
Kčs se daňový základ a tudíž
i daň z téhož důvodu podstatně
sníží, je možno úbytek daňového
výnosu z důvodu zavedení živnostenské
daně odhadovati asi na jednu miliardu.
Malá živnost je vymezena dvojím způsobem:
především počtem osob pracujících
v živnosti a za druhé výší daňového
základu.
Do počtu osob pracujících v živnosti
se nezapočítávají manželka a
nezletilé děti do 21 let věku, takže
jejich zaměstnání v živnosti není
na závadu, i když kromě nich a samozřejmě
kromě poplatníka pracují v živnosti
nejvýše další 2 osoby, uvedené
v § 3, odst. 1.
Poněvadž mzda, na kterou by měl živnostník
nárok za 52 týdny (za 12 měsíců)
při 48 hod. pracovním týdnu jako přední,
samostatný a zvlášť kvalifikovaný
dělník (v živnostech výrobních)
a jako vedoucí prodejny (v živnostech obchodních),
se pohybuje podle dnešní výše v živnostech
výrobních okrouhle mezi 25.000 - 35.000 Kčs
a v obchodních nepřesáhne asi nikdy 50.000
Kčs, zbývá z částky 90.000
Kčs, kterou daňový základ nesmí
přesáhnouti, ještě poměrně
značná část na ostatní složky
daňového základu (na přirážku
na mzdy a na zboží a materiál).
Z živnostenské daně vypadnou v důsledku
obmezení daňového základu na 90.000
Kčs jen živnosti s velkým obratem ve zboží,
materiálu a pod. nebo ty, kde je v živnosti zaměstnáno
významnou měrou více osob, ke kterým
se podle předchozího odstavce nepřihlíží
(tedy nikoliv, kde uvedené osoby jenom vypomáhají).
To je také spravedlivé, neboť v takovém
případě již nejde o čistý
pracovní důchod živnostníka, který
kromě toho nelze ani paušálem vystihnouti.
V této souvislosti je nutno k hranici 90.000 Kčs
zdůrazniti, že živnostenskou daní není
postižen pracovní důchod příslušníků
rodiny pracujících v živnosti (manželky
a nezl. dětí) a že tudíž není
obsažen v uvedených 90.000 Kčs; do základu
se u poplatníka živnostenské daně započítává
z důvodu spolupráce uvedených osob v živnosti
pouze přirážka na mzdu, na kterou by měli
nárok jako zaměstnanci (jako u mezd cizích
osob). Z tohoto důvodu, jakož i proto, že do
daňového základu započítáváme
mzdu za 48 hodin týdenní práce, může
býti skutečný důchod živnostníka
a příslušníků rodiny ze živnosti
o mnoho vyšší než 90.000 Kčs, aniž
by to mělo za následek vynětí poplatníka
ze živnostenské daně.
Ustanovení jsou převzata v podstatě ze zákona
o dani ze mzdy. Pro snížení daňové
základny je však rozhodný stav koncem roku.
Daňová sazba a hranice dani nepodrobeného
základu jsou zcela shodné s daní ze mzdy.
K živnostenské dani se samozřejmě nevybírají
žádné přirážky.
Případy, kdy bude daň snížena,
jsou oproti dani ze mzdy poněkud rozšířeny.
Ustanovení v těchto paragrafech jsou shodná
s příslušnými ustanoveními návrhu
zákona o dani zemědělské. Dnem vyložení
předpisného seznamu živnostenské daně
(§ 20) rozumí se den, který je jako počátek
doby vyložení seznamu uveden místním
národním výborem v příslušné
vyhlášce (§ 19).
Živnostenská daň nahrazuje všeobecnou
daň výdělkovou a důchodovou daň
co do příjmu (výtěžku) ze živnosti.
Ostatní ustanovení osnovy nepotřebují
zvláštních vysvětlení.