(1) Při hlasování o utvoření
scelovacího družstva mají hlasovací
právo jen vlastníci zemědělských
nebo lesních pozemků ve scelovacím obvodu
s výměrou nejméně 1 ha. Každý
vlastník má jeden hlas.
(2) Jsou-li pozemky ve spoluvlastnictví několika
osob, mají všichni.spoluvlastníci jeden hlas
a platí to stanovisko, na kterém se usnesla většina
spoluvlastníků. Při rovnosti hlasů
pro a proti utvoření scelovacího družstva
má se za to, že spoluvlastníci hlasují
pro utvoření scelovacího družstva. Ustanovení
o spoluvlastnících pozemků platí i
o vlastnících pozemků, kteří
společně hospodaří na pozemcích
reálně rozdělených tvořících
jeden podnik.
(3) Je-li vlastnictví k pozemkům sporné,
přísluší hlas držiteli.
(4) Při hlasování buďtež ti, kdo
se zdrželi hlasování, připočítáni
k hlasujícím pro utvoření scelovacího
družstva. Hlasy, připadající na vlastníky
půdy, která pochází z majetku zabraného
podle zákona ze dne 16. dubna 1919, č. 215 Sb.,
o zabrání velkého majetku pozemkového,
nebo z majetku zkonfiskovaného nebo přiděleného
podle dekretu presidenta republiky ze dne 21. června 1945,
č. 12 Sb., o konfiskaci a urychleném rozdělení
zemědělského majetku Němců,
Maďarů, jakož i zrádců a nepřátel
českého a slovenského národa, dekretu
presidenta republiky ze dne 20. července 1945, č.
28 Sb., o osídlení zemědělské
půdy Němců, Maďarů a jiných
nepřátel státu českými, slovenskými
a jinými slovanskými zemědělci, dekretu
presidenta republiky ze dne 25. října 1945, č.
108 Sb., o konfiskaci nepřátelského majetku
a Fondech národní obnovy, nařízení
Slovenské národní rady ze dne 23. srpna 1945,
č. 104 Sb. n. SNR, o konfiskování a urychleném
rozdělení zemědělského majetku
Němců, Maďarů, jakož i zrádců
a nepřátel slovenského národa, ve
znění nařízení Slovenské
národní rady ze dne 14. května 1946, č.
64 Sb. n. SNR a ze dne 19. prosince 1947, č. 89 Sb. n.
SNR., se připočítávají k hlasům
odevzdaným pro utvoření družstva.
(5) Podkladem hlasování je hlasovací seznam.
Místní národní výbor pořídí
hlasovací seznam na pokyn oblastní komise a zapíše
do něj osoby, které podle předcházejících
odstavců jsou oprávněny k hlasování.
Hlasovací seznam musí býti vyložen k
veřejnému nahlédnutí po dobu 8 dnů
před stanovením místního šetření.
Místní národní výbor oznámí
vyhláškou, která musí býti po
tuto dobu vyvěšena na úřední
desce, kdy a kde lze do seznamu nahlédnouti a kde a do
kdy lze podati námitky. Jsou-li ve scelovacím obvodu
pozemky vlastníků ze sousedních obcí,
postará se místní národní výbor,
aby vyhláška o vyložení hlasovacího
seznamu byla vyvěšena i v sousedních obcích.
(6) Námitky proti hlasovacímu seznamu lze podati
písemně nebo ústně do protokolu u
místního národního výboru ve
lhůtě stanovené v odstavci 5. O námitkách
rozhodne oblastní komise před konáním
místního šetření, a to s konečnou
platností.
(7) Kde se v tomto zákoně mluví o vlastníku,
rozumí se tím u pozemku, který je v držbě
toho, na koho vlastnictví bylo převedeno, tento
držitel, třebas převod vlastnictví není
ještě knihovním zápisem dovršen,
u neodevzdaných pozůstalostí v zemích
České a Moravskoslezské dědic nebo
odkazovník, kterému má pozemek připadnouti.
(1) Vyzní-li výsledek hlasování pro
utvoření scelovacího družstva, rozhodne
oblastní komise, zda se zahajuje pozemková úprava
či nikoliv.
(2) Vyzní-li výsledek hlasování proti
utvoření scelovacího družstva, rozhodne
oblastní komise, že se zahajuje pozemková úprava
jen tehdy, jsou-li splněny podmínky uvedené
v § 9, odst. 2, písm. b).
(3) Oblastní komise vyhlásí své rozhodnutí
o zahájení pozemkové úpravy (odstavce
1 a 2) v Úředním listě II, na Slovensku
též v Úředním věstníku.
Proti těmto rozhodnutím se mohou účastníci,
zapsaní v hlasovacím seznamu, odvolati podáním
u oblastní komise k zemské komisi ve lhůtě
15 dnů ode dne vyhlášení rozhodnutí.
Zemská komise rozhodne o odvolání proti zahájení
pozemkové úpravy s konečnou platností.
(4) Nabude-li rozhodnutí o zahájení pozemkové
úpravy právní moci, oblastní komise
schválí, v případě § 9,
odst. 2, písm. b) předepíše stanovy
scelovacího družstva, veřejně vyhlásí
pravoplatné rozhodnutí o zahájení
pozemkové úpravy v Úředním
listě II, na Slovensku též v Úředním
věstníku, a oznámí to také
příslušnému knihovnímu soudu,
katastrálnímu měřickému úřadu,
okresnímu národnímu výboru a okresnímu
sdružení příslušného Jednotného
svazu zemědělců.
(5) Dojde-li k pozemkové úpravě, není
třeba, aby prohlášení o přístupu
k družstvu bylo schváleno správním úřadem
nebo poručenským (opatrovnickým) soudem.
(1) Působnost orgánů uvedených v §
2 začíná pro příslušnou
pozemkovou úpravu toho dne, který bude stanoven
vyhláškou, uvedenou v § 21, odst. 4, a vztahuje
se na projednání a úpravu všech právních
poměrů, které při provedení
pozemkové úpravy nemohou zůstati v dosavadním
stavu. Tato působnost vylučuje ode dne stanoveného
ve vyhlášce příslušnost jiných
úřadů, s výjimkou věcí
uvedených v odstavci 4.
(2) Působnost orgánů jmenovaných v
§ 2 se vztahuje také na projednávání
a rozhodnutí vodoprávních věcí
a věcí upravených lesními zákony,
pokud takové věci musí být upraveny
při provádění pozemkové úpravy.
(3) V těchto případech (odstavec 2) se řídí
orgány jmenované v § 2 předpisy vodního
a lesního práva.
(4) Sporem o vlastnictví a držbu pozemků, které
jsou předmětem pozemkové úpravy, se
nestaví řízení podle tohoto zákona;
na takový spor nemají vliv soudní prázdniny.
(5) Ve věcech, které se týkají železnic,
letectví, veřejných silnic, veřejných
cest, vodních cest, říčních
toků, vodních nádrží a zařízení
pro opatření užitkové vody a zlepšení
krajových zásob vody obnovou a zakládáním
rybníků, provozu hornictví, pozemků
určených pro účely vojenské,
hospodářství elektrárenského
a soustavné elektrisace, krajinného a místního
plánování, dále ve věcech upravených
stavebními řády, živnostenským
řádem (na Slovensku živnostenským zákonem)
a zákony jej měnícími a doplňujícími,
dále ve věcech zařízení pošt
a telekomunikací, změny obecních hranic a
hranic katastrálních území, jakož
i ochrany památek všeho druhu, přírodních
krás a krajinného rázu, jsou rozhodnutí
a opatření vyhrazena úřadům,
povolaným k tomu příslušnými
předpisy.
(1) K platnosti prohlášení učiněných
v řízení, t. j. za provádění
pozemkové úpravy, jakož i k platnosti narovnání
uzavřených v řízení, není
třeba ani souhlasu nepřímých účastníků
ani schválení správních úřadů,
ani poručenských (opatrovnických) soudů.
(2) Prohlášení učiněná
ústně nebo písemně v řízení
před orgány jmenovanými v §§ 2
a 9 mohou býti odvolána jen tenkráte, není-li
podle uvážení těchto orgánů
obavy, že by tím prováděné práce
byly podstatně rušeny.
Právní stav, utvořený za řízení
rozhodnutím nebo opatřením orgánů
jmenovaných v §§ 2 a 9 nebo prohlášením
učiněným před těmito orgány,
jest závazný také pro právní
nástupce.
(1) Zatímní výkon práv a volné
právní disposice majetkové nejsou za řízení
nijak obmezeny, leč by příslušné
orgány z důležitých hospodářských
důvodů učinily zatímní hospodářská
opatření, jichž je třeba k umožnění
a zajištění plynulého přechodu
do nového uspořádání pozemkové
držby.
(2) Rovněž není za řízení
obmezeno vedení exekuce.
(1) Pravoplatná rozhodnutí orgánů
jmenovaných v §§ 2 a 9 a narovnání
jimi schválená ve věcech přikázaných
tímto zákonem do jejich působnosti jsou titulem
pro soudní nebo politickou exekuci.
(2) Je-li provedení pravoplatných rozhodnutí
a narovnání nutné v zájmu řízení,
mají se orgány jmenované v §§ 2
a 9 postarati o provedení z moci úřední;
jinak se provádějí vykonatelná rozhodnutí
a narovnání jen na návrh strany.
(1) Podání, přílohy, úřední
vyhotovení, vysvědčení, právní
listiny, rozhodnutí, ověření a vidimace
v řízeních upravených tímto
zákonem jsou, pokud se jich nepoužije jinak, osvobozeny
od poplatků. Úřední úkony potřebné
k řízení podle tohoto zákona jsou
osvobozeny od poplatků a dávek za úřední
úkony ve věcech správních.
(2) Převod vlastnického práva k nemovitostem
v řízení o scelování podle
tohoto zákona je osvobozen od poplatku nemovitostního
a od obecní dávky z přírůstku
hodnoty nemovitostí.
(1) Výpis triangulačních údajů
a výpisy z pozemkových knih, potřebné
pro řízení upravené tímto zákonem,
dodávají příslušné úřady
orgánům jmenovaným v §§ 2 a 9 zdarma.
(2) Katastrální měřické úřady,
archivy katastrálních map, Inspektoráty pro
katastrální vyměřování
a soudy zapůjčí potřebné písemné
operáty orgánům jmenovaným v §§
2 a 9 do jejich sídla na přiměřenou
dobu, pokud jich mohou ze služebních důvodů
postrádat.
(1) Veškeré technické práce prováděné
v řízení upraveném tímto zákonem
jest vykonávati pokud možno tak, aby hospodářské
plodiny a kultury, stromy, hospodářská zařízení
(ohrady, ploty atd.) a památky byly co nejvíce uchráněny
poškození.
(2) Nelze-li se uvarovati poškození nebo odstranění
předmětů překážejících
účelné technické práci, přísluší
vlastníkům, po případě uživatelům
náhrada, kterou určí oblastní komise,
nedojde-li k dohodě mezi scelovacím družstvem,
jež je náhradou povinno, a vlastníkem, po případě
uživatelem. Za nepatrné poškození se náhrada
neposkytuje.
Při pozemkových úpravách podle tohoto
zákona buď zajištěna ochrana památek
všeho druhu, přírodních krás
a krajinného rázu, při čemž orgány
uvedené v §§ 2 a 9 přihlédnou k
návrhům úřadů příslušných
k jejich ochraně.
Kdo neuposlechne úředních opatření
a nařízení vydaných podle tohoto zákona,
kdo poškodí, neoprávněně odstraní
nebo přemístí signály, kolíky,
mezníky a jiné značky, bude potrestán
okresním národním výborem, nejde-li
o čin přísněji trestný, pokutou
do 5.000 Kčs. Pro případ nedobytnosti pokuty
se vyměří podle míry zavinění
náhradní trest na svobodě až do 14 dnů.
Vyhlášky, vydané orgány jmenovanými
v §§ 2 a 9 v řízení upraveném
tímto zákonem, se uveřejní v obcích
vyvěšením na úřední tabuli
po dobu pro příslušnou vyhlášku
stanovenou a uvedou.se mimo to ve všeobecnou známost
způsobem v místě obvyklým.
(1) Zemědělské a lesní, jakož
i jiné pozemky, i když se na ně vztahuje upravovací
(regulační) plán, mohou býti podle
tohoto zákona sceleny, aby bylo umožněno a
zabezpečeno úspěšnější
a vydatnější hospodaření na nich
a aby byl zabezpečen a usnadněn řádný
stavební vývoj ve scelovacím obvodu.
(2) Scelování pozemků může býti
provedeno také v případech, kdy prováděním
rozsáhlejších staveb komunikačních,
vodních cest, vodních úprav, letišť
a pod. by byla pozemková držba v obvodu těchto
zařízení tak roztříštěna,
že by tím bylo řádné hospodaření
značně ohroženo.
(3) V katastrálních územích, která
nemají katastrálních map, nebo mají
mapy nevyhovující, a v nichž je proto nutno
provésti katastrální řízení
pro založení, obnovení a reambulaci pozemkového
katastru nebo založení pozemkové knihy, budiž
toto řízení zpravidla prováděno
jen ve spojitosti se scelováním pozemků,
jsou-li pro scelování pozemků dány
věcné podmínky. Úřady pozemkového
katastru mohou v těchto případech vykonati
také ostatní technické práce při
scelování pozemků obdobně jako orgány
oblastních komisí nebo jako civilní technici
(inženýři).
(4) V obcích s většinou nových nabyvatelů
půdy v zemích České a Moravskoslezské
podle dekretů č. 12/1945 Sb. a č. 28/1945
Sb., na Slovensku podle nařízení č.
104/1945 Sb. n. SNR ve znění nařízení
č. 64/1946 Sb. n. SNR a nařízení č.
89/1947 Sb. n. SNR, je scelování povinné.
(5) Pozemky, které již byly předmětem
scelování, mohou být podrobeny opětovně
scelování proti vůli jejich vlastníků
jen v těchto případech:
a) nastane-li zřízením průplavů,
vodních úprav, železnic, veřejných
silnic a cest, letišť nebo jiných rozsáhlých
zařízení značné roztříštění
scelených pozemků,
b) nastane-li časem takové rozdrobení scelených
pozemků, že bude trvale na újmu řádnému
hospodaření,
c) v případech podle § 37, odst. 4, písm.
b).
(1) Za zemědělské pozemky podle tohoto zákona
se považují role, louky, pastviny, chmelnice, vinice,
polní zahrady a sady, ovocné školky, cesty,
průhony, příkopy, meze a neplodné
nebo neobdělávané plochy, dále zalesněné
plochy a plochy porostlé křovinami, jakož i
pozemky určené k zalesnění, pokud
do zemědělských pozemků zasahují
nebo jsou porůznu rozptýleny.
(2) Za lesy (lesní pozemky) se považují všechny
pozemky, které tvoří větší
souvislé lesní plochy a mají býti
zachovány pro lesní hospodářství
podle lesních zákonů.
(3) Lesní pozemky mohou býti scelovány zároveň
se zemědělskými pozemky nebo též
zvlášť, má-li se umožniti účelnější
lesní hospodaření.
(4) Pozemky, na něž se vztahuje upravovací
(regulační) plán, mohou být sceleny
bez ohledu na jejich užívání a obdělávání
jen při scelování pozemků uvedených
v odstavci 1, a to v dohodě s příslušným
úřadem.
(1) Ve scelovacím obvodu mohou býti sceleny všechny
pozemky, s výjimkami uvedenými v odstavcích
2 a 5.
(2) Zásadně toliko se souhlasem vlastníků
mohou být změněny, přeloženy
nebo jinému vlastníku přiděleny scelovacím
družstvem:
a) budovy, dvory a zahrady při domech,
b) sady i se zásobními zahradami a skleníky,
plochy věnované kulturám dendrologickým,
stromořadí okrasných stromů a obory
a porostní větrolomy,
c) pozemky sloužící výhradně
vinařství a ovocnářství, a
to u vinic, jde-li o výměru nad 0.1 ha, u ovocných
sadů, jde-li o výměru nad 0.2 ha,
d) chmelnice alespoň tříleté, mají-li
výměru alespoň 0.2 ha,
e) lesní pozemky, mají-li výměru alespoň
0.2 ha,
f) pozemky, na kterých se pěstuje vrbové
proutí, mají-li výměru alespoň
0.5 ha,
g) přírodní chráněná
území a části krajin požívající
ochrany,
h) pomníky,
ch) sportovní zařízení (sportovní
hřiště, střelnice, plovárny a
pod.),
i) jezera, rybníky a zařízení pro
chov ryb a k zavlažování,
j) přírodní léčivé zdroje
s příslušnými pozemky,
k) jámy na hlínu, písek, křemen, vápno,
slín, jíl. rudu a sádru, lomy kamenné
a břidlicové, pokud se v nich těží
podle báňského, po případě
živnostenského oprávnění,
l) pozemky určené k provozování hornictví,
pozemky určené pro účely vodohospodářské,
pozemky určené pro závody živnostenské
a průmyslové, pokud jsou závody trvale v
provozu a pozemky určené pro účely
rybářské,
m) pozemky a rybníky, na kterých jsou přírodní
nebo technická zařízení sloužící
k odběru vody pro účely pitné, užitkové
nebo průmyslové, jakož i pozemky určené
pro rozšíření tohoto odběru vody,
n) pozemky, které získaly energetické podniky
pro účely svého provozu.
(3) Souhlasu vlastníků v případech
podle odstavce 2 není třeba, jestliže by jinak
nebylo možno scelování technicky provésti;
o tom rozhoduje oblastní komise.
(4) Částí pozemků uvedených
v odstavci 2, jichž je nezbytně třeba k účelnému
zřízení společných zařízení
(§ 39) nebo k hospodářsky účelné
úpravě pozemkové držby, může
býti použito k těmto účelům
i bez souhlasu vlastníků za náhradu.
(5) Nemovitosti sloužící obraně státu,
civilnímu letectví nebo účelům
plavebním, dále hřbitovy a hroby a přístupy
k nim, železnice, zařízení pošt
a telekomunikací, vodní cesty, vodocestné
a vodohospodářské stavby a veřejné
silnice, jakož i majetkové podstaty nadační,
sloužící trvale účelům
kulturním, sociálním, vzdělávacím
a výchovným, mohou být změněny
jen se souhlasem vlastníků a příslušných
úřadů.
(1) Pozemky nebo jejich části, které svou
polohou jsou vystaveny zvláštním škodám
nebo jsou zatíženy zvláštními břemeny,
jež by scelování podstatně znesnadnila,
mohou být rozhodnutím oblastní komise ze
scelování vyloučeny.
(2) To platí zejména o pozemcích, při
kterých jest nebezpečí zasypání,
občasného sesouvání půdy, zaplavování
vodou nebo stržení břehů, dále
o pozemcích, kterým hrozí proboření
nebo jiná poškození následkem poddolování,
a o pozemcích, na kterých váznou reálná
břemena zvláště tíživá
nebo těžko ocenitelná.
(1) Obvod, na který se vztahuje scelování
(scelovací obvod), má být utvořen:
a) z obvodu jednoho nebo několika sousedících
katastrálních území,
b) z jedné, po případě několika
tratí, patřících k jednomu nebo několika
katastrálním územím, při čemž
musí být tento obvod ohraničen přirozenými
nebo umělými hranicemi (železnicemi, komunikacemi,
lesy, vodotoky a pod.) nebo musí tvořiti samostatný
hospodářský obvod. Scelovací řízení
má být v takovémto menším scelovacím
obvodu zahájeno jen tenkráte, když i z takového
obmezeného scelování lze očekávati
značné výhody pro zemědělství
a nepředbíhá-li se rozsáhlejší
a výhodnější scelování.
(2) Rozsah scelovacího obvodu musí být stanoven
již v rozhodnutí oblastní komise, kterým
bylo scelovací řízení zahájeno
(§ 21).
(3) Všechny pozemky uvedené v § 34, které
leží uvnitř stanoveného scelovacího
obvodu, jsou podrobeny scelovacímu řízení,
pokud nejsou podle § 35 nebo nebyly podle § 36 ze scelování
vyloučeny.
(4) Výjimečně může být
původně stanovený scelovací obvod
dodatečně rozšířen za scelovacího
řízení, a to:
a) na sousední a jiné vhodně položené
pozemky, žádají-li o to vlastníci a
podporuje-li se tím účel scelování,
b) bez ohledu na souhlas účastníků
za podmínek uvedených v § 21, odst. 2 na sousední
a jiné vhodně položené zemědělské
pozemky, a to i na pozemky scelené, je-li rozšíření
scelovacího obvodu nezbytně nutné, aby bylo
do saženo lepších a účelnějších
hranic náhradních pozemků, aby mohla být
účelně provedena společná zařízení,
nebo aby mohla být provedena účelná
úprava obecních hranic nebo hranic katastrálního
území,
c) na části pozemků uvedených v §
35, odst. 4 pro účelné zřízení
společných zařízení.
(5) O dodatečném rozšíření
scelovacího obvodu rozhoduje v I. stolici oblastní
komise.
(6) Je-li třeba k lepšímu uspořádání
pozemkové držby změny obecních hranic
nebo hranic katastrálních území, vyvolá
o tom oblastní komise rozhodnutí příslušných
úřadů. Při tom jest přihlížeti
zejména k tomu, aby byly podle možnosti vytvořeny
přirozené a účelné obecní
hranice nebo hranice katastrálních území
a aby přespolní pozemky byly převedeny do
katastrálního území obce, v níž
leží příslušné zemědělské
podniky.
(1) Leží-li ve scelovacím obvodu.společenské
pozemky, které se mohou upravovati podle předpisů
pro dílčí řízení (hlava
IV), budiž jejich úprava provedena zároveň
se scelováním, není-li to na újmu
řádnému hospodaření a byl-li
k tomu dán zvláštní souhlas, pokud jest
ho podle příslušných předpisů
třeba.
(2) Společenské lesy ležící ve
scelovacím obvodu mohou být rozděleny zároveň
se scelováním jen tehdy, není-li dělení
na újmu řádnému lesnímu hospodářství
na jednotlivých dílech; kdyby dělení
společenských lesů nebylo z tohoto důvodu
možné, budiž provedena z úřední
moci úprava užívání a správy
těchto lesů podle předpisů pro řízení
upravovací (hlava IV).
(3) Výjimečně může být
upuštěno od dělení společenských
pozemků, je-li ze zvláštních hospodářských
důvodů nebo k ochraně památek účelné
zachovat společenství; i v tomto případě
budiž provedena z úřední moci úprava
užívání a správy těchto
pozemků.
(1) Při scelování buďtež projektována
všechna společná zařízení,
jichž je třeba, aby k náhradním pozemkům
byl volný příjezd, aby se mohlo na nich účelně
hospodařiti a aby bylo příslušné
území chráněno před škodlivým
účinkem větru a vody (erose). Zároveň
budiž stanoveno pořadí, podle něhož
budou tato zařízení uskutečňována,
a to vzhledem k jejich naléhavosti a k finančním
možnostem obce a účastníků.
(2) Společnými zařízeními se
rozumějí zejména zřízení,
přeložení a úprava cest, mostů,
propustků, vodních odpadů a provedení
melioračních zařízení, nutných
v zájmu účelné úpravy pozemků,
včetně kultivací náhradních
pozemků, dále zařízení pro
opatření užitkové vody a zlepšení
krajových zásob vody obnovou a zakládáním
rybníků, provedení ochranných zařízení,
vysázení porostných zábran proti větrům
(větrolomy), zpravidla též alejí ovocných
stromů a remízů pro ochranu lovné
zvěře a zpěvného ptactva a vymezení
míst určených k dobývání
materiálu (hliníků, písečníků,
štěrkoven, lomů a pod.) a k jeho skládání,
jakož i zjednání přístupu k těmto
místům.
(3) V obcích, kde není obecních nebo společných
pastvin, nebo kde takové pastviny pro stav dobytka nepostačují,
mohou být potřebné pastviny jako společná
zařízení zřízeny nebo doplněny
na potřebnou výměru.
(4) Dále mohou být zřízena jako společná
zařízení pro hospodářské
potřeby účastníků scelování
společné výběhy a brodidla pro dobytek
nebo provedena jiná všeužitečná
hospodářská zařízení.
(5) Pro sociální, zdravotní a tělovýchovné
potřeby mohou býti přiděleny obci
pozemky na koupaliště, hříště,
ozdravovny, veřejné sady a pod. jako společná
zařízení, pokud toho vyžaduje současný
stav nebo očekávaný či plánovaný
rozvoj obce.
(6) Podle potřeby budiž přihlíženo
i k tomu, aby byla opatřena vhodná stavební
místa pro družstevní a průmyslové
podniky, jako skladiště, mlékárnu, sýrárnu,
sušírnu, pro strojové zařízení,
pro stavební rozvoj obce a pod.
(7) Za pozemky přidělené pro účely
uvedené v odstavcích 5 a 6 přísluší
scelovacímu družstvu přiměřená
náhrada., pokud scelovací družstvo neposkytne
tyto pozemky bezplatně.
(1) Společná pastva na pozemcích pojatých
do scelování, která se nezakládá
na služebnosti, může být vykonávána
po odevzdání náhradních pozemků
do užívání jenom se svolením
vlastníků těchto pozemků.
(2) Tímto předpisem není dotčeno právo
pastvy na společenských pozemcích, upravené
podle § 38, odst. 3.
(1) Každý vlastník pozemků pojatých
do scelování jest přímým účastníkem
scelování a má nárok na náhradu
(odstavec 4) za své dosavadní pozemky podle ceny
těchto pozemků, dohodnuté přímými
účastníky nebo podle jejich obecné
ceny určené na podkladě posudku znalců
(§ 51). Spoluvlastníci pozemku pojatého do
scelování se považují za jednoho přímého
účastníka. Byl-li však pozemek reálně
rozdělen a toto rozdělení nebylo ve veřejných
knihách provedeno, je držitel každého
takového dílu přímým účastníkem.
Spoludržitelé takového dílu se považují
za jednoho přímého účastníka.
(2) Je-li vlastnictví sporné, jest považovati
za účastníka až do vyřešení
příslušného sporu skutečného
držitele.
(3) Je-li i držba sporná, určí oblastní
komise zmocněnce.
(4) Náhrada, pokud se nevyplatí v penězích
(§ 85), musí býti dána v pozemcích,
které se mají rovnati jakostí, výměrou
a vzdáleností pokud možno dosavadním
pozemkům, při čemž je však přihlížet
i k výhodě získané scelováním.
(5) Nepatrné rozdíly mezi dosavadními pozemky
a náhradními pozemky mohou být vyrovnány
penězi a peněžitá vyrovnávací
částka nemá přesahovati desátý
díl zjištěné ceny nároků
na náhradu. Jde-li o náhradu za pozemky, jejichž
vlastnictví bylo za scelovacího řízení
sporné, a k pravoplatnému rozhodnutí soudu
došlo teprve po odevzdání pozemků do
zatímního užívání, avšak
před skončením scelovacího řízení,
může býti náhrada poskytnuta v penězích
až do jedné pětiny celkového nároku
účastníka na náhradu. Oblastní
komise bude již předem dbáti, aby sporným
stranám byly dány náhradní pozemky
vedle sebe alespoň v jedné trati.
(6) Přidělení náhradních pozemků,
které by mělo v zápětí podstatnou
změnu dosavadního způsobu hospodaření,
nebo by vyžadovalo přeložení hospodářských
budov na jiné místo, může býti
provedeno jenom se souhlasem přímého účastníka.
(7) Rozhodla-li oblastní komise, že mají být
přeloženy hospodářské budovy,
jest scelovací družstvo povinno přiměřenou
podporou a pomocí příslušnému
přímému účastníku; náklady
s tím spojené hradí scelovací družstvo
a rozvrhne je na přímé účastníky
podle výhod, které jim úpravou vzejdou (§
72).
(8) Přímým účastníkům,
kteří mají poměrně malý
pozemkový majetek a žádají o to, jest
přiděliti náhradní pozemky podle možnosti
v blízkosti jejich obce.