Úkol zavésti v ČSR sociální
pojištění pro všechny pracující
vrstvy národa, tedy nejen pro zaměstnance, nýbrž
také pro osoby samostatně výdělečně
činné, byl vysloven již v Košickém
vládním programu a byl a je v programu ROH a zejména
všech dosavadních vlád obnovené republiky.
Jeho uskutečnění jest jedním z hlavních
požadavků naší nové sociální
politiky a hlavních bodů plánovitého
budování nových sociálních
řádů v ČSR.
Sociální pojištění poskytující
zabezpečení v případě všech
typických sociálních škod a potřeb
všem pracujícím nazývá se právě
pro svůj maximálně široký osobní
i věcný rozsah pojištěním
národním.
Naše země mohou se chlubiti dlouhou tradicí
sociálního pojištění; avšak
právě tento dlouhý vývoj, který
se uskutečňoval v nestejných etapách
pro různé stavy a skupiny a v různých
oblastech ČSR různě, způsobil, že
dnešní stav sociálního pojištění
u nás je obsahově i organisačně nejednotný
a nepřehledný a proto i značně neekonomický.
Dosud také téměř všechna odvětví
sociálního pojištění byla zaváděna
jako sociálně politické opatření
pro zaměstnance. I zde trvalo určitou dobu
než bylo dosaženo tohoto stavu, že výhod
sociálního pojištění se stali
účastni všichni zaměstnanci bez rozdílu,
nikoliv jen zaměstnanci zvlášť ohrožení
(na př. horníci) nebo zaměstnanci z nějakého
důvodu privilegovaní (na př. zaměstnanci
ve vyšších službách). Bylo uznáno,
že sociální politický účel
sociálního pojištění je tak závažný,
že nelze z něho vylučovati žádného
námezdně pracujícího. Avšak tytéž
důvody platí pro ostatní pracující,
t. j. ty, kteří jsou činni na základě
jiného právního titulu než pracovního
čili služebního poměru. Uzná-li
se, že ono sociální zabezpečení,
které poskytuje sociální pojištění,
jest jedním ze základních sociálních
práv, které sama ústava zaručuje
pracujícímu občanu, pak nutně platí
zásada solidarity pracujících a zásada
rovnosti každé práce pro celek a každého
pracujícího, jde-li o toto základní
občanské právo. Z toho důvodu je nutno
rozšířiti sociální pojištění
na další dvě - dosud nepojištěné
- veliké složky pracujících občanů,
a to jednak na osoby samostatně výdělečně
činné, jednak na jejich spolupracující
členy rodiny. Poněvadž pak se předpokládá,
že v naší republice není a zejména
v dalším jejím sociálním vývoji
nebude žádná pozoruhodná skupina osob
nepracujících, bude se nové pojištění
vztahovati nepochybně na 95% i více všech státních
občanů. Zasluhuje si proto nepochybně názvu
pojištění národního.
Zákonodárci se takto rýsují tři
základní úkoly: Předně (materielní
i organisační) sjednocení dosavadního
sociálního pojištění, za druhé
jeho rozšíření na všechny
pracující a za třetí jeho vybudování
na nových základech odpovídajících
přítomné situaci hospodářské
a politické a moderním požadavkům sociálně
politickým, jak vyplývají z nových,
pokrokových řádů obnovené republiky.
Základní myšlenkou sociálního
pojištění je, že pracující
člověk má za svou práci dostati nejen
takovou protihodnotu, která kryje jeho běžné
životní potřeby, nýbrž také
jednak krytí svých potřeb mimořádných,
sociálně typických a jím nezaviněných,
jednak krytí svých životních
potřeb v době, kdy z příčin
obdobně sociálně typických a nezaviněných
nemá žádného nebo postačujícího
důchodu z práce. Sociální škody
či potřeby, k jichž krytí poskytuje
sociální pojištění dávky,
rozpadají se takto do dvou skupin: zvýšená
potřeba a ztráta pracovního důchodu.
Oběma těmto skupinám typických
sociálních skutečností je společné,
že - mají-li býti předmětem "pojištění"
v technickém smyslu - musí býti individuálně
nepředvídatelné, byť hromadně
(statisticky a pojistně matematicky) odhadnutelné.
Z tohoto základního rozdělení se rýsuje
tradiční lišení sociálního
pojištění na krátkodobé
(zpravidla zvané, podle hlavní z pojistných
událostí sem spadajících, pojištěním
nemocenským) a na dlouhodobé (zpravidla
zvané důchodovým). V prvé skupině
nejde tedy o ztrátu pracovního výdělku,
nejvýše o ztrátu dočasnou. Typickým
pojistným případem je tu nemoc pracující
osoby a jejích rodinných příslušníků,
která způsobuje jednak zvýšená
vydání na léčení, jednak po
případě (ovšem jen u pojištěnce
samého) dočasnou ztrátu výdělku.
Druhým typickým pojistným případem
nemocenského pojištění je mateřství
pojištěnky nebo rodinné příslušnice
pojištěncovy (těhotenství, porod, šestinedělí).
Vedlejším případem zvýšené
potřeby kryté v rámci tohoto pojištění
je vypravení pohřbu pojištěnce
nebo jeho rodinného příslušníka.
[Konečně systematicky by sem patřilo také
uzavření sňatku pojištěnce
nebo pojištěnky, pokud na tuto sociálně
typickou a s hlediska sociálního celku kladně
hodnocenou zvýšenou životní potřebu
má sociální pojištění
také přispívati (výbavné).
Přítomný návrh však, ani ne tak
z důvodu dosavadní tradice našeho pojištění,
jako z důvodu úhrady a podmínek této
dávky zařazuje ji do sektoru pojištění
důchodového.]
Zabezpečení, které poskytuje národní
pojištění pracujícímu jedinci
v případě nemoci a mateřství,
má ovšem význam nejen pro něho samého,
nýbrž i dalekosáhlý význam pro
celek národa. Zde jde totiž o hospodaření
s nejcennějším statkem národního
celku, t. j. s jeho zdravím, pracovní výkonností
a populací. Proto právě národní
pojištění nemocenské má svoji
stránku jednak subjektivní (subjektivní právo
jedinců na dávky), jednak objektivní: Zdraví
jedince i bez ohledu na jeho vůli je objektivní
hodnotou pro celek a jako takové musí býti
předmětem plánovité léčebné
péče. A totéž platí o mateřství
pojištěnek a manželek pojištěnců
i jiných rodinných příslušnic.
Pokud jde o pojistné případy dlouhodobého
čili důchodového pojištění,
jsou zde již tradiční a typické
případy ztráty vlastního pracovního
důchodu, t. j. stáří a invalidita,
a smrt pojištěnce jako příčina
pracovního důchodu živitele rodiny. V případě
těchto sociálních dlouhodobých škod
vznikají v sociálním pojištění
nároky na důchod starobní a invalidní
a na důchody pozůstalých.
Historicky se vyvinulo zvláštní samostatné
odvětví sociálního pojištění,
totiž pojištění úrazové,
na dávky k úhradě škody vzniklé
pracovním úrazem. Jednotné národní
pojištění musí i tento dosud samostatný
sektor pojištění zahrnouti do celkového
systému. Úraz je sociální škodou,
ležící asi uprostřed mezi oběma
naznačenými typy: jednak zakládá potřebu
léčení, jednak způsobuje pokles a
někdy i úplnou ztrátu výdělku.
Proto v jednotném národním pojištění
ona prvá potřeba spadá zcela do úseku
pojištění nemocenského, tato druhá
se stává zvláštním oddílem
pojištění důchodového.
Z toho, co bylo uvedeno, vyplývá systematika celého
návrhu jednotného zákona o národním
pojištění. V prvé části
se jedná o osobním rozsahu pojištění
(který není v nemocenském i důchodovém
pojištění stejný), o definici osob samostatně
výdělečně činných a
spolupracujících členů rodiny, stejně
jako osob, které podléhají jen nemocenskému,
nikoliv však důchodovému pojištění
(veřejní zaměstnanci, důchodci a nezaměstnaní),
o vzniku a zániku povinného pojištění
a jeho ohlašování a kontrole, o t. zv. vyměřovacím
základě, t. j. zákonem modifikovaném
započitatelném pracovním příjmu,
který je ciferným podkladem pojištění
každého pojištěnce jak po stránce
dávek tak po stránce pojistného; zde je řešena
zvlášť obtížná otázka
vyměřovacího základu samostatně
výdělečně činných a
spolupracujících členů rodiny pomocí
vhodně volené fikce příjmů.
Druhá část jedná o dávkách
z pojištění a to v prvním oddílu
o dávkách pojištění nemocenského
jednak věcných, jednak peněžitých,
v oddílu druhém o dávkách pojištění
důchodového, t. j. o podmínkách
a výši důchodu starobního, invalidního
a důchodů pozůstalých, o výbavném,
o podmínkách a výši dávek úrazových
a konečně o t. zv. důchodu sociálním.
Třetí oddíl této části
jedná o kolektivním plnění pojišťovny
vůči pojištěncům, které
spadá stejně do nemocenského jako důchodového
pojištění, čili o t. zv. všeobecné
péči o pojištěnce a rodinné
příslušníky. V oddílu čtvrtém
jsou konečně všeobecná ustanovení
o dávkách obou větví národního
pojištění.
Třetí část zákona jedná
o úhradě nákladů pojištění,
t. j. zejména o pojistném a o státním
příspěvku.
Čtvrtá část jedná o
zvláštních druzích pojištění,
a to jak povinných (důchodové pojištění
horníků, důchodové pojištění
redaktorů), tak dobrovolných (důchodové
připojištění, dobrovolné pokračování
v nemocenském i v důchodovém pojištění,
dobrovolné pojištění nemocenské
i důchodové) a o zajištění dávek
nemocenského pojištění nepojištěným
osobám.
Pátá část zákona jedná
o organisaci a hospodaření národního
pojištění, t. j. jednak o organisačním
vybudování a územním členění
nositele národního pojištění,
Ústřední národní pojišťovny,
jednak o organisaci zdravotní služby, jednak o hospodaření,
berních úlevách a zvláštních
oprávněních Ústřední
národní pojišťovny.
Šestá část jedná o státním
dozoru nad Ústřední národní
pojišťovnou a nad prováděním národního
pojištění vůbec.
Sedmá část jedná o řízení
u nositele pojištění a u opravných soudních
instancí a dále o ustanoveních trestních.
Osmá část obsahuje přechodná
a závěrečná ustanovení.
Podmínkou všech nároků z národního
pojištění jest především,
aby pracující osoba byla pojištěna.
Povinné pojištění, t. j. základní
typ sociálního pojištění, jest
právní poměr mezi nositelem pojištění
a pojištěncem, z něhož plynou dvě
základní povinnosti (a jim odpovídající
práva): povinnost nositele pojištění
plniti dávky a povinnost platiti pojistné. Pojistný
poměr a z něho plynoucí nároky vznikají
v některých systémech sociálního
pojištění přihlášením,
u jiných až placením pojistného, v jiných
již samým faktem splnění podmínek
pojistné povinnosti. Je to t. zv. pojištění
ipso iure, známé u nás dosud v pojištění
nemocenském. Nyní tento systém pojištění,
který je nepochybně nejpříznivější
pro pojištěnce, se zavádí všeobecně,
tedy i v pojištění důchodovém.
Tento systém přináší arciť
určité nebezpečí pro nositele pojištění,
že bude platiti dávky osobě (nebo po ní
jejím pozůstalým), která až do
pojistného případu nikdy mu nebyla hlášena
a za niž mu nebylo vůbec nic zaplaceno. Je proto přirozené,
že zásadě ipso iure pojištění
musí odpovídati přísné zachovávání
povinnosti ohlašovací, povinnosti platiti pojistné
a přiměřené vybudování
kontrolního aparátu Ústřední
národní pojišťovny, ale také úzká
součinnost odborové organisace zaměstnanců
a stavovských organisací podnikatelů při
provádění tohoto zákona. I za těchto
předpokladů zůstává však
určité nebezpečí neplacení
pojistného, hlášení zaměstnání
a příjmů po pojistném případě
nebo dokonce nebezpečí spekulativního fingování
zaměstnání až po něm. Toto nebezpečí
je přirozeně největší u pomáhajících
členů rodiny, jichž zaměstnání
není po případě fixováno žádným
výslovným právním poměrem (smlouvou,
soudním či správním aktem), menší
u samostatně výdělečných osob
(kde zase skutečná osobní činnost
v podniku může býti spornou skutkovou otázkou)
a nejmenší u zaměstnanců. Proto návrh
na ochranu Ústřední národní
pojišťovny a v zájmu poctivých pojištěnců
obsahuje určité kautely proti zmíněnému
ohrožení: §§ 18, 19, 71, odst. 9, 113, 131.
Nároky z pojištění vznikají tedy,
je-li tu pojištění, a to nejen tehdy, když
skutečnost podmiňující nápad
dávky (t. zv. pojistný případ,
kteréhožto termínu však osnova vzhledem
k jeho mimořádné teoretické i praktické
spornosti nepoužívá) nastala v době
trvání pojistného poměru, nýbrž
i když nastala v určitém časovém
vztahu k němu (k jeho zániku a trvání).
V tomto směru zachovává osnova v nemocenském
pojištění dosud obvyklý institut "ochranné
lhůty" (§ 52). V důchodovém
pojištění jsou známy různé
systémy "čekacích dob", t.
j. minimální doby pojištění potřebné
k nárokům na dávky a "ochranných
dob" či, "zachování nároků",
t. j. stanovení doby po zániku pojištění,
v níž ještě může nastati nápad
dávky. Osnova spojuje tyto oba instituty v jeden základním
ustanovením, že je třeba, aby pojištěnec
byl v období posledních pěti let přede
dnem nápadu dávky nebo před svou smrtí
(nápad důchodu pozůstalým může
po případě nastati později) pojištěn
alespoň čtyři roky (§ 61). Do této
minimální doby pojištění se za
určitých podmínek počítají
t. zv. náhradní doby, t. j. takové
doby, po které pojištěnec buď nezaviněně
nemohl pracovati nebo vykonával takovou činnost,
že ji lze s hlediska sociálně-politického
klásti na roveň práci zakládající
povinné pojištění. Další
zmírnění připouští osnova
pro mladistvé. Ve všech těchto případech
zkracuje se minimální doba pojištění
na jediný rok. Ani tohoto jediného roku pak není
zapotřebí v případě pracovního
úrazu (nemoci z povolání), který jinak
arciť může nastati pojmově jen za pojistného
poměru.
Dosavadní nemocenské pojištění
bylo - jak výše uvedeno - značně nejednotné.
Rozličné jeho druhy (dělníků,
horníků, soukromých zaměstnanců
ve vyšších službách a veřejných
zaměstnanců) měly různé a různě
poskytované dávky. V národním pojištění
není možno podržeti tyto rozdíly, neboť
jde o statek stejně hodnotný u každého
občana a stejně cenný pro národ a
jeho hospodářství u každého pracujícího,
totiž o zdraví. Osnova odstraňuje tyto rozdíly
a dává stejné věcné dávky
všem pojištěncům i jejich rodinným
příslušníkům a ponechává
jen věcně odůvodněné rozdíly
v dávkách peněžitých.
Pokud jde o dávky věcné, t. j. o přímé
poskytování léčení, léků
a jiných léčebných prostředků
a zdravotní péče, nivelisuje je osnova pokud
možno na úrovni nejlepšího z dosavadních
systémů nemocenského pojištění,
t. j. pojištění soukromých zaměstnanců
ve vyšších službách, ba v některých
směrech i tuto úroveň překročuje.
Dává stejné věcné dávky
všem pojištěncům, ale také všem
jejich rodinným příslušníkům,
ba i důchodcům. Jestliže dřívější
předpisy znaly jednak dávky zákonné
a jednak t. zv. dávky statutární, které
mohly býti zavedeny jen za určitých finančních
předpokladů - různých u různých
nemocenských pojišťoven - zná osnova jen
dávky zákonné, z nichž některé
jsou obligatorní (je na ně žalovatelný
nárok), jiné fakultativní. Právní
nárok dává osnova v některých
případech i tam, kde dosud nebyl ani v nejlepším
nemocenském pojištění u nás (na
př. na některé druhy zvláštní
léčebné péče, § 29). Osnova
ovšem uvádí pouze hlavní a rámcové
zásady věcných plnění, podrobnosti
o jejich poskytování stanoví - na základě
zákonného zmocnění - léčebný
rád (§ 59). Věcné dávky podle
osnovy jsou tyto: mimoústavní ošetřování
v nemoci, ústavní ošetřování
(bezplatné léčení a ošetřování)
v nemocnicích, porodnicích a jiných veřejných
ústavech, zvláštní léčebná
péče (ošetřování v
sanatoriích, lázních, ozdravovnách
atd.), která se fakultativně poskytuje též
jako opatření preventivní nebo isolační,
výpomoc v rodině pojištěnce nebo
rodinné příslušnici, obstarávající
domácnost, je-li pro nemoc nebo mateřství
upoutána na lůžko, lékařská
pomoc a ošetření v mateřství,
péče o chrup, pomocné prostředky
při zmrzačení a pod. a pomoc proti
neplodnosti.
I když osnova výslovně uvádí,
že na určitý způsob léčení
nebo ústavního ošetřování
není právního nároku (§ 56),
přece na druhé straně vyslovuje zásadu
svobodné volby lékaře (§ 55),
ovšem t. zv. organisované, t. j. omezené na
smluvní lékaře pojišťovny. Léčebný
řád může pak omeziti tuto volbu na lékaře
provozující praxi v určitém obvodě
a může vázati změnu lékaře
během jedné nemoci nebo určitého časového
období na souhlas pojišťovny. Pojišťovně
se přirozeně zabezpečuje též
zákonné právo kontroly nemocných i
návštěvami v bytě.
Peněžité dávky nemocenského
pojištění jsou - na rozdíl od dávek
věcných - jednak různé podle skupin
pojištěnců, jednak vesměs odstupňované
podle vyměřovacího základu. Hlavní
peněžitou dávkou nemocenského pojištění
je nemocenské (§§ 36 - 43), které
náleží pojištěncům pro nemoc
neschopným práce. Zaměstnancům náleží
nemocenské ode dne, kdy již nemají nárok
na mzdu, nejpozději od 43. dne pracovní neschopnosti,
a to po dobu jejího trvání, nejdéle
po dobu 365 dnů (t. zv. podpůrčí doba).
Osobě samostatně výdělečně
činné a spolupracujícímu členu
rodiny náleží podle osnovy až od 43. dne
pracovní neschopnosti; důvodem tohoto rozdílu
proti zaměstnancům je ta okolnost, že příjem
ze samostatného podnikání zpravidla nezaniká
ani se nezmenší v prvém období pracovní
neschopnosti podnikatele nebo spolupracujícího člena
rodiny. Pokud ovšem pracovní neschopnost osoby samostatně
výdělečně činné způsobila
zastavení provozu podniku, náleží nemocenské
již od tohoto zastavení provozu. Veřejní
zaměstnanci, kteří mají v nemoci zaručený
nárok na služné aspoň po dobu jednoho
roku, nemají nárok na nemocenské. Stejně
nemají tento nárok osoby pojištěné
nemocensky jako důchodci nebo nezaměstnaní.
Druhou peněžitou dávkou je porodné,
stanovené pevnou částkou (§ 44),
na něž mají nárok pojištěnky
i rodinné příslušnice, a peněžitá
pomoc v mateřství ve výši nemocenského
po dobu 18 týdnů, na něž mají
nárok pojištěnky (s výjimkou důchodkyň
a nezaměstnaných), pokud nevykonávaly práce,
a neměly nárok na nemocenské nebo na mzdu.
Dalšími peněžitými dávkami
jsou podpory při ústavním ošetřování
(§§ 45 - 47) zejména podpory rodinám,
jichž pojištěný živitel je ošetřován
v léčebném ústavu, a to jednak obligatorní,
jednak fakultativní, peněžitá náhrada
za výpomoc v rodině (§ 48) a konečně
jednorázová dávka pohřebné
(§ 49) na vypravení pohřbu pojištěnce
nebo rodinného příslušníka.
Národní pojištění důchodové
představuje jeden z nejvýznamnějších
prostředků regulované distribuce národního
důchodu. Jde o to, aby v podmínkách nároků
byly vystiženy případy sociálně
politicky uznávaných situací, v nichž
se jedinec ocitá bez svého zavinění
a zůstává bez jakékoliv nebo aspoň
bez dostatečné možnosti uživiti se svou
prací. Je nejdůležitějším
úkolem dávkového schematu sociálně
pojišťovacích zákonů vystihnouti
a definovati všechny takové typické situace
sociální potřeby tak, aby nebylo pracujícího
občana bez nároku na existenční zabezpečení
z pojištění, ale také tak, aby se dávky
nedávaly tam, kde takové sociální
potřeby není. Neboť současný
celkový hospodářský vývoj a
požadavek finanční rovnováhy pojištění
velí, aby se nedávaly dávky nadbytečně.
Výše uvedené tradiční sociální
příčiny ztráty (nebo podstatného
poklesu) důchodu z práce (stáří,
invalidita a smrt) jsou také v osnově pojistnými
případy. Sociální kvalita pojištění,
která se stále více zdůrazňuje
jak na rozdíl od pojištění soukromého,
tak na rozdíl od starších sociálně
pojišťovacích zákonů, vyžaduje,
aby vedle těchto podmínek spočívajících
v samotné osobě pojištěncově
byly požadovány také určité podmínky
hospodářsko-sociální. Jinými
slovy: nestačí pouze tělesné stáří,
tělesný nebo duševní nepříznivý
zdravotní stav nebo smrt pojištěncova, nýbrž
musí tu býti také skutečný
sociální a hospodářský důsledek
tohoto osobního stavu. Všechny pojistné případy
moderního sociálního pojištění
důchodového mají tedy dvě složky:
složku osobní a složku hospodářsko-sociální.
Jen tam, kde tato druhá složka je dána
přirozenou povahou věci, návrh od ní
upouští (děti). Stejně jako tam, kde
nejde jen o náhradu za ztrátu pracovního
důchodu (úraz). Konstrukce jednotlivých dávek
spočívá na těchto zásadách:
a) Starobní důchod (§ 62) jako nejdůležitější
dávka pojištěnce samého, má zmíněné
dvě podmínky tyto: osobní podmínku
- stáří a sociální podmínku
- neexistenci, resp. podstatné snížení
výdělku. Podmínka stáří
se uskutečňuje buď jen stářím
fysickým (65 let) nebo kombinací tohoto stáří
se stářím "služebním"
(délka pojištění) t. j. 60 let věku
a 20 let pojištění. Sociální
podmínka se splňuje neexistencí výdělku
nebo takovým jeho poklesem, že si pojištěnec
nevydělá ani polovinu svého průměrného
výdělku dosaženého v posledních
pěti letech.
b) Invalidní důchod (§ 63) jest jediná
dávka, které může dosáhnouti
pojištěnec sám z důchodového
(v užším smyslu, tedy nikoliv úrazového)
pojištění před dosažením
důchodu starobního. Je to důchod určený
pro všechny ty zásadně výjimečné
případy, v nichž neexistence (nebo podstatné
snížení) výdělku je způsobena
trvale nepříznivým zdravotním stavem
(invaliditou). Je tedy osobní podmínkou tohoto
důchodu tento nepříznivý zdravotní
stav, sociální podmínkou pak neexistence
nebo podstatné snížení výdělku.
Osobní podmínka se splňuje trvalým
nepříznivým zdravotním stavem (choroba,
pokles či slabost tělesných a duševních
sil a schopností, zmrzačení atd.), ať
je jeho příčina jakákoliv (s výjimkou
zavinění podle § 102, odst. 1). Případů
invalidit způsobených pracovním úrazem
dotýká se návrh ještě v oddílu
o odškodnění pracovních úrazů
(§§ 85 a 86).
V dávkových schematech dosavadních našich
zákonů o sociálním pojištění
důchodovém byla invalidita definována nemožností
vykonávati výdělečné zaměstnání
určitého druhu či druhů. V pojmu invalidity
byl tedy určitý znak potenciality. Stačilo,
jestliže bylo lékařsky prokázáno,
že zdravotní stav je toho druhu, že znemožňuje
zaměstnání určité kvality a
kvantity (zjistitelné po případě výší
výdělku). To však připouštělo,
aby pojištěnec i přes takovýto zdravotní
stav byl výdělečně činný
a vydělával si totéž, co si vydělával
před jeho vznikem, ať už to bylo umožněno
tím, že se nadměrně, po případě
i na úkor svého zdraví, namáhal, nebo
tím, že nalezl práci snazší a přizpůsobenou
svojí neschopnosti a pod. Aby se předešlo těmto
atypickým případům, které ukazují
nelogičnost potenciální definice invalidity,
a aby se napříště nekladly na posudkové
lékaře úkoly, které vlastně
již neleží v rámci jejich vědy,
byla definice invalidity v tomto návrhu zreformována
v těchto dvou směrech:
1. Nestačí neschopnost k výdělku,
nýbrž musí tu býti (jakožto sociálně
hospodářská podmínka nároku)
skutečná neexistence výdělku
nebo jeho podstatné snížení; tedy stejná
skutková podmínka jako u starobního důchodu.
2. Nestačí, když jsou - jako u starobního
důchodu - splněny vedle sebe obě podmínky
nároku: osobní (invalidita) a sociální
(nevýdělečnost), nýbrž tato druhá
musí býti alespoň v normálních
případech následkem oné prvé.
Tím se však také blíže definuje
osobní podmínka: musí to býti ona
invalidita, která byla skutečnou příčinou
ztráty nebo poklesu výdělku (znak fakticity
na rozdíl od dřívější
pouhé potenciality). Tím je však dán
časový sled obou podmínek: osobní
podmínka musí předcházeti podmínku
sociální (jako příčina následek),
na rozdíl od důchodu starobního, kde na časovém
sledu obou podmínek nezáleží. Návrh
však pamatuje i na případy atypické:
zánik výdělku před vznikem invalidity
a absolutní neschopnost ke všem zaměstnáním
zakládajícím pojistnou povinnost (v tom případě
není třeba prokazovati sociální podmínku).
c) Zcela novou dávkou, dosud v našem sociálním
pojištění neznámou je důchod
manželky (§ 64). Důvodem pro zavedení
této dávky je sociálně politická
úvaha, že práci ženy v domácnosti
jest rovněž pokládati za práci užitečnou
pro národní celek a jeho životní úroveň
a že ztráta schopnosti k ní jest rovněž
těžkou sociální škodou rodiny,
která má býti hrazena národním
pojištěním. V diskusích o národním
pojištění bylo původně uvažováno
i o tom, aby ženy (manželky a matky) činné
v domácnosti byly povinně pojištěny
jako ostatní pracující. Bylo však od
toho upuštěno v úvaze, že by bylo obtížné
stanoviti fikci příjmů takto pojištěných
žen a žádati od manželů, aby platili
pojistné za manželku. Ženy činné
v domácnosti nejsou tedy pojištěnkami a jejich
sociální zabezpečení plyne z pojištění
jejich manželů, mají však podle návrhu
již před úmrtím pojištěného
manžela přímý nárok na důchod
manželky, podmíněný zdravotní
neschopností k domácím pracem, nevýkonem
těchto prací nebo činnosti výdělečné.
Zdravotní neschopnost k výkonu domácích
prací není třeba dokazovati při dosažení
stáří 65 let.
Již u této dávky projevuje se zásada,
častěji v tomto návrhu uplatněná,
že rodina tvoří hospodářský
celek a jednotlivé příjmy jejích členů
tvoří ve svém úhrnu "důchod
rodiny". Moderní zákonodárce stále
více přihlíží k této skutečnosti
rodiny jako hospodářské (příjmové
i výdajové či konsumní) jednotky.
Jako u jiných dávek také zde klade návrh
manželce na roveň družku, jestliže
jsou u ní splněny jednak obecné podmínky
toho, aby mohla býti pokládána za družku
oprávněnou k dávkám (uvedené
v § 66), jednak podmínky, které musí
splniti manželka; přitom manželskému soužití
nebo trvání manželství se klade na roveň
trvání skutečného poměru družky.
Důvodem této úpravy jest, že s hlediska
sociálně politického má býti
družka posuzována jako pracující člověk
plnící hospodářsky podobnou funkci
jako manželka.
d) V přípravných poradách, z nichž
vyšel tento návrh, bylo mnoho úvah věnováno
vdovskému důchodu (§ 65). Zde se narazilo
snad na nejtěžší otázku sjednocení
dosud platné právní úpravy, podle
níž pro jednu skupinu zaměstnanců (pensijně
pojištění soukromí zaměstnanci
ve vyšších službách) platila zásada
bezpodmínečného vdovského důchodu,
pro druhé zásada vdovského důchodu
podmíněného skutečnostmi, pro něž
lze vdovu pokládati za nezpůsobilou výdělečné
obživy (stáří, invalidita nedospělé
děti). Pro navrhovanou úpravu rozhodly tyto důvody:
stále více provdaných žen je současně
výdělečně činných a
i z těch, které nejsou, většina byla
aspoň před sňatkem činna výdělečně.
Předpokládaný vývoj našeho národního
hospodářství bude pravděpodobně
vyžadovati co největšího využití
všech pracovních sil; za tohoto stavu nemůže
zákonodárce podporovati bezpracnost práce
schopných občanů. Většina vdovských
důchodů přiznávaných mladým,
zdravým a bezdětným vdovám musí
se však za těchto poměrů jeviti jako
bezpracné důchody. Naproti tomu návrh chce
v každém případě nějak
hraditi onu nespornou sociální škodu spočívající
v úmrtí manžela a ve ztrátě příjmů.
A dále se chce návrh vyrovnati s dosavadním
právním stavem sociálního důchodového
pojištění těch skupin pojištěnců,
kde dosud platila zásada bezpodmínečného
vdovského důchodu. Proto dává zásadně
vdovský důchod každé vdově po
dobu jednoho roku po smrti manžela, později jen za
splnění určitých sociálních
podmínek, které jsou poměrně velmi
mírné. Mezi těmito podmínkami pak
návrh ještě rozlišuje různou výši
vdovského důchodu (70%, 50% starobního či
invalidního důchodu).
Nárok na vdovský důchod ženy rozvedené
a rozloučené a dělení důchodu
mezi vdovu a rozloučenou manželku upravuje návrh
podle vzoru osvědčených právních
úprav dosavadních zákonů o veřejnoprávním
pojištění důchodovém.
Podle zásady uvedené sub c) má také
družka, za podmínek jednak kvalifikujících
ji jako družku, jednak požadovaných pro vdovu,
nárok na důchod družky po smrti pojištěncově
(§ 66).
e) V dosavadních zákonech o sociálním
pojištění důchodovém dostávaly
děti po zemřelém pojištěnci vždy
sirotčí důchody. Návrh (§
67), vycházeje i zde z myšlenky důchodu
rodiny (viz. ad c), nedává sirotčí
důchod po otci tam, kde matka dítěte má
nárok na vdovský důchod a výchovné
k němu, a po matce tam, kde dítě nebylo na
matku převážně odkázáno.
f) Návrh ponechává dosavadní zvýšení
důchodů ze zvláštních skutkových
důvodů: pro bezmocnost (§ 69) a
o výchovné (§ 68) na děti v podstatě
v tomtéž rozsahu jako dosavadní zákony
o sociálním pojištění důchodovém.
Jak uvedeno v bodě e), nedává se sirotčí
důchod vedle vdovského důchodu, nýbrž
vdova dostane vdovský důchod zvýšený
o výchovné. Novinkou je, že výchovné
se stanoví podle výše rodinných přídavků
podle zákona 154/1945 Sb. a že se přiznává
nejen k důchodu starobnímu a invalidnímu,
nýbrž i k důchodu vdovskému a sociálnímu.
g) Výbavné (§ 70) je dávka, která,
jak výše (ad 2) uvedeno, vlastně nepatří
logicky do systému dávek důchodového
pojištění, jak je vybudován v tomto
návrhu. Vzhledem k značnému významu
této dávky s hlediska populačního,
zachovává návrh tuto dávku a dává
ji stejně pojištěné ženě
jako muži (ovšem jen jednou, jsou-li oba pojištěnci)
a to v pevné částce.
h) Odškodnění pracovních úrazů
bylo předmětem zvláštního,
samostatného odvětví sociálního
pojištění. Úrazové pojištění
vzniklo historicky jako pojištění zaměstnavatelů
proti povinnému ručení za úrazy utrpěné
v podnicích. Časem se vyvinulo jako zvláštní
druh sociálního pojištění lišící
se od důchodového sociálního pojištění
ve třech zásadních směrech. Předně
odškodňují se ztráty způsobené
pouze jedinou příčinou (úrazem), která
je v úzkém příčinném
vztahu s prací. Za druhé odškodňuje
se také pouze jen částečná
újma na pracovním výdělku, nikoliv
jen celá jeho ztráta, jak je tomu u důchodu
starobního a invalidního. Za třetí
škodou ve smyslu tohoto pojištění,
která má býti hrazena, jest sice v prvé
řadě ztráta výdělečné
schopnosti, avšak z původní právní
povahy úrazového pojištění (jako
pojištění na náhradu škody ve smyslu
občanského práva) zůstalo určité
residuum: při stanovení náhrady se totiž
přihlíží částečně
i k porušení tělesné integrity, nesouvisícímu
přímo s výdělečnou schopností
("zohyždění", § 79).
V přípravných diskusích o tomto návrhu
byl odmítnut námět, aby úrazové
pojištění bylo zcela včleněno
do systému pojištění důchodového,
t. j. aby byly zavedeny dávky pro částečnou
invaliditu způsobenou úrazem a způsobující
snížený výdělek. Se zřetelem
na dosavadní vývoj a ustálenou praxi zachovává
návrh v podstatě všechny hlavní zásady
dosavadního úrazového pojištění
a jeho dávkový systém v úrazovém
sektoru byl pouze zjednodušen a přizpůsoben
dávkovému systému v sektoru důchodovém,
zejména pro případy střetnutí
obou nároků.
Tak především byl v podstatě ponechán
dosavadní okruh osob, zabezpečených úrazovým
pojištěním. Proti rozsahu pojistné povinnosti
důchodového pojištění byl však
omezen pouze na zaměstnance a spolupracující
členy rodiny (§ 76, odst. 1), na samostatné
zemědělce je pamatováno v přechodných
ustanoveních (§ 272). V podstatě stejně
jako dosud je též definován pracovní
úraz (§ 77), nemoc z povolání (§
78) a škoda způsobená úrazem (§
79). Poněvadž je zde v souhlase s dosavadní
úpravou stupeň následků úrazu
dán výší a trváním "ztráty
výdělečné schopnosti", je úrazová
výdělečná neschopnost na rozdíl
od invalidity ve smyslu § 14 pojmem převážně,
ne-li výhradně lékařským, t.
j. zjišťuje se míra možností
["potencialita" - viz ad b)] práce s přihlédnutím
k případnému zohyždění
a toto zjištění je výsledkem lékařského
posudku zdravotního stavu zraněného. Jinak
návrh odstraňuje nízké úrazové
důchody (pod 20% výdělečné
schopnosti) a nahrazuje je jednorázovým odškodným;
u ztrát výdělečné schopnosti
od 20% dává trvalý důchod úrazový,
odstupňovaný podle míry výdělečné
neschopnosti. Při střetnutí nároku
na úrazový důchod s nárokem na důchod
invalidní (nebo starobní) dává se
pouze tento, zvýšený o určité
procento úrazového důchodu. Podobně
upravuje konkurenci úrazových důchodů
pozůstalostních s důchody vdovskými,
sirotčími a s výchovným k vdovskému
důchodu, dávaje nad to vdově a dětem
jednorázové odškodné.
V oddíle o všeobecné péči o pojištěnce
(viz výše) přejímá návrh
- ve stručnější formě - také
dosavadní ustanovení o "úrazové
zábraně" (§ 96 a násl.).
i) Jako subsidiární dávku všem potřebným
státním občanům, kteří
nemají nároků z pojištění,
dává návrh sociální důchod
(§ 89). Zde jde o velikou skupinu osob, které
- třebas že pracovaly - nemohly už splniti obecnou
podmínku nároku z národního pojištění
(§ 61) nebo které z jakéhokoliv důvodu
nesplňují jiné podmínky nápadu
dávek. Zejména jsou to všichni samostatní
(a pomáhající členové jejich
rodin), kteří v den účinnosti zákona
o národním pojištění důchodovém
už nepracují nebo krátce po tomto dni budou
nuceni práce zanechati, dále pozůstalí
po všech těchto osobách. Návrh tu činí
rozdíl mezi sociálním důchodem obligatorním
a fakultativním. Jako právní nárok
dává sociální důchod těm,
kteří pracovali způsobem zakládajícím
pojistnou povinnost a vdovám po nich, fakultativně
se sociální důchod přizná těm,
kteří tuto podmínku nesplňují
nebo neprokáží. Dětem přirozeně
náleží sociální důchod
vždy obligatorně. Je přirozené, že
další podmínkou návrhu je neschopnost
k práci (65 let nebo absolutní invalidita podle
§ 63, odst. 5) a potřebnost, kterou návrh podrobně
definuje.
Národní pojištění uskutečněním
sociálního důchodu přebírá
nesmírný úkol sociální péče,
který dosud je plněn řadou institucí
(státní starobní podpory, obecní péče
chudinská, soukromá péče charitativní,
instituce výměnků atd.) velmi nestejně
a nerovnoměrně, pokud je arciť plněn
vůbec. Národní pojištění
tímto důchodem alespoň do určité
míry vyrovnává osud těch, kteří
pracovali v národním hospodářství
způsobem, který nezakládal pojištění
podle dosavadních zákonů, a těch pracujících,
kteří byli zabezpečeni důchodovým
pojištěním. Národní pojištění
tím také snímá břemeno se všech
institucí, které dosud o tyto potřebné
pečovaly, což má značný význam
zejména pro hospodářství obcí.
V přechodných ustanoveních (§ 273) se
výslovně uvádí, že poživatelé
státních starobních podpor mají ode
dne účinnosti zákona automaticky nárok
na sociální důchod a že jeho přiznáním
státní podpora zaniká.