Toto ustanovení je v podstatě převzato z
dosavadního § 167 zákona č. 221/1924
Sb., ale okruh podniků, na něž se vztahuje,
byl rozšířen tím, že zákon
snížil nejmenší počet pojištěnců,
které musí podnik zaměstnávati, z
dosavadních 10 na 5. Přirážka k úrazovému
příspěvku až do 50% sazby pojistného
odpovídá dosavadnímu stavu (§ 141 úraz.
zák. ve znění vyhlášky č.
195/1944 Sb.). Tím že se ponechává rozhodování
o tom, zda zařízení podniku vykazuje vady
s hlediska ochranně-technických předpisů,
okresním úřadům ochrany práce,
je zajištěna objektivita rozhodování.
I když se tohoto ustanovení prakticky - s výjimkou
úrazového pojištění - skoro vůbec
neužívalo, přece je účelné
ponechati je v zákoně, zejména s ohledem
na potřebné sankce při provádění
zábrany proti úrazu, proti chorobám z povolání
a jiným hromadným a sociálním chorobám.
K odst. 1:
V tomto ustanovení je určeno, kdo je u různých
skupin pojištěnců plátcem pojistného,
t. j. osobou, kterou stihá povinnost platiti pojistné,
jakož i ostatní důsledky s tím spojené.
V odstavci prvním se stanoví, že v pojištění
zaměstnanců je plátcem celého pojistného
zaměstnavatel a že je celé nese ze svého.
Toto řešení, jež je pro většinu
oborů dnešního sociálního pojištění
(s výjimkou úrazového pojištění)
novinkou, odpovídá nejen hospodářské
skutečnosti, podle níž zaměstnavatel
považuje celé pojistné vždy za součást
svých režijních výloh spojených
s provozem podniku, bez ohledu na to, zda vůbec, případně
jakou jeho část sráží zaměstnanci
z hrubé mzdy, nýbrž odpovídá
také theorii národohospodářské,
že skutečně celé pojistné má
býti považováno za součást výrobních
nákladů a nikoliv zčásti za podíl
zaměstnance, jímž k hrazení výrobních
nákladů přispívá. Avšak
okamžitý přechod k tomuto systému by
vyžadoval splnění některých předpokladů
hospodářských. Do té doby, než
se tak stane, se proto v přechodných ustanoveních
[§ 255, odst. 1, písm. a)] stanoví, že
vládním nařízením bude na přechodnou
dobu určen poměr mezi částí
pojistného, kterou nese zaměstnavatel ze svého
a mezi částí, kterou bude prozatím
dále srážeti zaměstnanci ze mzdy. Rozhodnutí
o způsobu tohoto přechodného řešení
a délce jeho platnosti bylo nutno ponechati vládě,
poněvadž úvahy praktické politiky cenové,
mzdové a výrobní, daňové poměry
i stupeň a míra produktivnosti budou zde míti
rozhodující vliv.
K odst. 2:
Toto ustanovení nepotřebuje bližšího
vysvětlení.
K odst. 1:
Zásada, že pojistné jest platiti měsíčně
předem za celou dobu trvání pojištění,
je logickým důsledkem zásady obsažené
v § 52, odst. 1, neboť je třeba, - nepřihlížíme-li
k výjimečným předpisům o ochranné
lhůtě - aby po celou dobu, po kterou má pojištěnec
a jeho rodinní příslušníci nárok
na dávky nemocenského pojištění,
bylo za něho placeno přiměřené
pojistné, i když z výdělečné
činnosti přechodně nemá příjem.
Splatnost pojistného bylo nutno konstruovat jinak, než
to bylo dosud obvyklé, protože pojistné se
zjišťuje při výplatě mzdy, tedy
na konci výplatního období, což jsou
v různých oborech a závodech dny a období
zcela odlišné. Zákon zjednodušuje v tomto
směru posici administrativy tím, že připíná
splatnost pojistného ke konci kalendářního
měsíce i za cenu určité ztráty
na úrokovém výnosu.
K odst. 2:
Logickým důsledkem nového způsobu
zjišťování pojistného jest skutečnost,
že v zásadě si má plátce pojistné
sám vypočísti a pojišťovně
odvésti. Je to způsob, který se velmi dobře
osvědčil a zejména zaměstnavatelům
přinesl velké administrativní výhody
a ulehčení. Pojišťovně je však
zachováno právo pojistné kdykoliv vyměřiti.
Tohoto práva použije pojišťovna zejména
u zaměstnavatelů, kteří by z nedbalosti
nebo z jakékoliv jiné příčiny
výpočet sami neprovedli nebo jej neprováděli
správně.
K odst. 3:
K zajištění minimální možnosti
běžné kontroly výpočtu a placení
pojistného se ukládá zaměstnavateli
povinnost oznámiti pojišťovně výši
pojistného, které si sám vypočetl,
na jednoduchém formuláři. Tento způsob
je již v praxi vyzkoušen při dnešním
pojišťování podle dohod uzavíraných
podle § 248 a) poj. zák.
Poslední věta třetího odstavce dává
Ústřední národní pojišťovně
možnost, aby vyvodila důsledky ze zkušeností,
které budou získány při praktickém
provádění tohoto ustanovení. Myslí
se při tom na drobné zaměstnavatele, jimž
by snad výpočet pojistného i při jeho
zjednodušené formě, kterou zákon zavádí,
činil obtíže, jakož i na případy,
kdy lze počítati s tím, že počet
pojištěnců a jejich vyměřovací
základ nedozná ani průběhem delší
doby změny.
Úroky z prodlení a upomínací poplatky
jsou určeny zákonem pružným způsobem,
jak toho vyžaduje potřeba přizpůsobovati
se hospodářskému životu. Ústřední
národní pojišťovně dává
se tu oprávnění, které je omezeno
schvalovacím právem ministerstva sociální
péče, a pokud jde o úroky z prodlení,
též schvalovacím právem ministerstva
financí, jež jistě budou dbáti obecných
hospodářských poměrů. Nově
se ukládá pojišťovně, aby tyto
úpravy uvedla ve všeobecnou známost uveřejněním
příslušných vyhlášek v Úředním
listě.
Úroky z prodlení činí podle občanského
zákoníka 5%, v obchodním právu 6%
a v zákoně o přímých daních
7%, takže výše úroků z prodlení
v národním pojištění je na nejnižší
hranici. Vybírati poplatek za upomínky je právem,
nikoliv povinností Ústřední národní
pojišťovny.
Ustanovení o zárukách jsou převzata
a sloučena v podstatě tak, jak jsou dnes v platnosti
v zákonech upravujících jednotlivá
odvětví dosavadního sociálního
pojištění (srovn. §§ 168, 170 - 172,
zákona čís. 221/1924 Sb., §§ 69
a 70 zák. č. 26/29 Sb., § 179 vlád.
nařízení čís. 70/43 Sb. a §§
130 a 131 úrazového zákona č. 1 ř.
z. z roku 1888).
Novinkou je ustanovení § 128, které bylo do
zákona pojato se zřetelem k tomu, že i osobně
ručící společníci a jednatelé
obchodních společností jsou přímo
pojištěni jako spolupodnikatelé (§ 4,
odst. 2).
Zálohy na pojistné zde předvídané
mají zabrániti ztrátám na nedobytném
pojistném, případně předejíti
zbytečné náklady exekuční.
Jsou zaváděny jako fakultativní opatření
u podniků neb plátců, jichž zvláštní
povaha umožňuje únik z povinnosti platiti pojistné,
jež je veřejnoprávní dávkou.
Pokud je tu zmínka o společenstvech, jde o ustanovení
převzaté z § 134 úraz. zákona,
kterým má býti poskytnuta ochrana pojištění
proti jednání jednotlivců, kteří
zneužívají družstevní myšlenky.
Není žádných zkušeností
v tom směru. jak přesně budou osoby samostatně
výdělečně činné platiti
pojistné za sebe a spolupracující členy
rodiny. Není také žádných zkušeností,
do jaké míry bude ve svém úhrnu předepsané
pojistné dobytné. Proto se v tomto ustanovení
dává Ústřední národní
pojišťovně možnost, aby své pohledávky
na pojistném uspokojila z důchodu takové
osoby nebo jejího spolupracujícího člena,
při čemž se takovým osobám ponechává
důchod ve výši 8.400.- Kčs ročně
až do doby, kdy nedoplatek na pojistném bude uhrazen.
Skutečnost, že se postihuje i spolupracující
člen rodiny souvisí s úzkým vztahem
mezi plátcem a pojištěncem.
Předpisy o vymáhání pojistného
jsou převzaty z dosavadního právního
řádu. Ustanovení odstavce 1 umožňující
exekuční vymáhání pojistného
s příslušenstvím na základě
vykonatelného výkazu nedoplatků vyhotoveného
pojišťovnou i ustanovení odst. 2 o privilegovaném
postavení pojistného s příslušenstvím
v řízení exekučním, konkursním
a vyrovnávacím, mají své oprávnění
ve skutečnosti, že Ústřední národní
pojišťovna provádí národní
pojištění jako orgán veřejné
správy a že pojistné národního
pojištění je veřejnoprávní
dávkou, jejíž řádné placení
je ve veřejném zájmu.
Také předpisy o promlčení pojistného
jsou převzaty z dosavadních zákonů
o sociálním pojištění, neboť
se osvědčily jako praktické a účelné.
Promlčecí lhůta byla stanovena shodně
se lhůtou stanovenou pro uchování záznamů
o příjmech (§ 21, odst. 1).
Předpisy o vrácení pojistného byly
převzaty z § 189, odst. 1, 3 a 5 vlád. nař.
č. 70/43 Sb.
Jakým způsobem bude určována výše
a zásady pro rozvržení úhrady, kterou
bude poskytovati sektor důchodového pojištění
sektoru nemocenského pojištění (§
201) ke krytí nákladů nemocenského
pojištění osob, kterým bude vyplácen
důchod podle tohoto zákona, nebo dříve
platných předpisů o veřejnoprávním
důchodovém pojištění [§
8, písm. a)], je vnitřní záležitostí
Ústřední národní pojišťovny.
Proto bylo třeba do zákona vložiti jen ustanovení
o způsobu, jakým se určují a poskytují
úhrnkové částky, jež budou odváděti
Ústřední národní pojišťovně
plátci odpočivných a zaopatřovacích
požitků osob uvedených v § 8, písm.
b) a c).
Ustanovení § 135 nabude ovšem účinnosti
teprve později (§ 279, odst. 4); do té doby,
než se tak stane platí úprava stanovená
v § 255, odst. 2, t. j. plátce důchodu bude
pojišťovně odváděti celé
pojistné, ale bude oprávněn srážeti
dále z důchodových splátek při
jejich výplatě část pojistného
připadající na důchodce, jejíž
výše bude určena vlád. nařízením
vydaným podle § 255, odst. 2, písm. a).
Nemocenské pojištění nezaměstnaných
je součástí péče o nezaměstnané,
která je úkolem státu a pro kterou se vybírá
zvláštní příspěvek (1%ní
příspěvek pro včleňování
do práce). Je proto spravedlivé, aby z tohoto příspěvku
byly kryty též výlohy nemocenského pojištění
nezaměstnaných.
Za dnešních hospodářských možností
není prozatím uskutečnitelná zásada
prohlášená v Košickém programu,
aby výdaje na sociální pojištění
všeho druhu byly hrazeny v rámci celkového
státního rozpočtu. Hlavní složkou
příjmů Ústřední národní
pojišťovny bude pojistné vybírané
srážkou z mezd a platů. Menší složkou
příjmů bude státní příspěvek,
který se v prvých letech národního
pojištění ve větším rozsahu
předpokládá v pojištění
důchodovém. Tento paragraf obsahuje zvláštní
předpis pro výši státního příspěvku
v důchodovém pojištění a zvláštní
předpis pro příspěvek státu
v pojištění nemocenském. Výše
státního příspěvku v důchodovém
pojištění úzce souvisí s úhradovým
systémem. V důchodovém pojištění
nebudou vytvářeny kapitálové reservy,
které by odpovídaly protihodnotě získaných
nároků pojištěnců, nýbrž
bude vytvořena jen taková úhradová
reserva, která by postačila krýti výkyvy
způsobené přechodnými hospodářskými
nesnázemi, zvýšenou invaliditou a pod. Ve shodě
s tím stanoví se v odst. 1 tohoto paragrafu zásada,
že stát přispívá pojišťovně
k vytvoření úhradové reservy tak,
aby tato úhradová reserva dosáhla k 31. prosinci
1956 trojnásobku vydání na dávkách
v roku 1949. Po roce 1956 bude státní příspěvek
stanoven pouze takovými částkami, aby výše
úhradové reservy zůstala neztenčena.
Státní příspěvek se zavádí
i v nemocenském pojištění na rozdíl
od dosavadního vývoje, kdy náklady tohoto
pojištění byly výlučně
hrazeny pojistným. Důvodem proto je ta okolnost,
že nemocenské pojištění přejímá
řadu úkolů dosud prováděných
veřejnou zdravotní správou, jako je péče
o zdravou populaci, preventivní a zábranná
péče, péče o matky a kojence a pod.
Stanovení výše státního příspěvku
v nemocenském pojištění je ponecháno
vládnímu nařízení.
Tato část obsahuje zvláštní druhy
důchodového pojištění, t. j.
pojištění buď na vyšší
dávky nebo odděleně prováděné.
Zahrnuje důchodové pojištění
horníků, jimž se zaručují vyšší
zvyšovací částky, důchodové
pojištění redaktorů, které bude
prováděno odděleně v celku tak, jak
bylo prováděno dosud, dále připojištění
a pojištění dobrovolné a dobrovolné
pokračování v pojištění,
a to jak v nemocenském, tak důchodovém, a
nakonec je dána možnost, aby ministr sociální
péče uložil Ústřední národní
pojišťovně, aby prováděla zejména
nemocenské pojištění osob nepojištěných.
Z důvodů uvedených ve všeobecné
důvodové zprávě dochází
v zákoně o jednotném národním
pojištění k tomu, že pro horníky
stanoví návrh přímo určité
výsady, přihlížeje zejména k
zákonu o hornickém pensijním pojištění
č. 44/1947 Sb. a k právům tímto zákonem
nabytým.
Okruh osob, které jest považovati pro účely
národního důchodového pojištění
za horníky, navazuje, pokud jde o horníky, na dosavadní
ustanovení § 1 zákona č. 44/1947 Sb.,
s některými odchylkami (viz dále) tak, aby
bylo současně též vyhověno všeobecným
předpokladům, vysloveným pro obdobná
povolání v § 141.
K odst. 1:
Pojem zaměstnání v hornictví je dán
obsahem ustanovení § 131 obec. hor. zák. čís.
146/1854. Zahrnuje v sobě všechny práce spojené
s vyhledáváním a dobýváním
vyhrazených nerostů. Za osoby, zaměstnané
v hornictví se pokládají nejen všechny
osoby vykonávající práce s hornictvím
přímo souvisící, ale také všechny
osoby zaměstnané ve službách horního
podniku při některém z podnikání,
jež horní podnik provádí na základě
obec. hor. zákona.
Dobývání živic řídí
se rovněž předpisy obec. hor. zákona,
i když je upraveno zvláštními zákonnými
předpisy (zák. č. 303/24. Sb. vl. nař.
č. 182/1940 Sb.). To, co platí o zaměstnání
v hornictví, platí tedy i zde v plném rozsahu.
Závody na dobývání nerostů
uvedených v písm. c) tohoto ustanovení s
výjimkou lupku, sádrovce a formovacího písku,
byly podrobeny horně-policejnímu dozoru v nař.
číslo 147/1943 Sb.
K odst. 2:
Aby se předešlo případným sporům,
stanoví se výslovně, že dělničtí
bánští inspekční asistenti, přesto
že nejsou ve služebním poměru k podnikateli
hor se pokládají za horníky podle odst. 1.
Také tajemníci svazu zaměstnanců v
hornictví, bývalí to horníci, kteří
pracovali alespoň 10 let v hornictví, považují
se pro účel tohoto zákona za horníky.
Zaměstnanci obou těchto kategorií vykonávají
přirozeně svou činnost na závodech
horních a to jak na povrchu, tak pod zemí.
K odst. 3:
Ustanovení písm. a) má svůj původ
již ve vládním nařízení
čís. 197/1923 Sb. (viz poznámky k odst. 1).
Jinak jsou tímto odstavcem vyňati zaměstnanci
různých závodů přičleněných,
u nichž nejsou splněny předpoklady, které
mají odůvodniti výjimku z jednotného
důchodového pojištění, jak jsou
vytýčeny v § 141 a které se u typických
druhů zaměstnání v hornictví
předpokládají. V písm. d) jsou vyňati
zaměstnanci různých závodů
přičleněných k podnikům, jichž
se týká § 1 a jež neslouží
přímo těžbě nebo zušlechtění
nerostů a živic. Podle toho jsou dnes vyňati
z okruhu horníků ve smyslu zákona všichni
zaměstnanci takovýchto závodů a to,
i když takovéto závody byly zřízeny
přímo na horním podniku a podle předpisů
horního zákona (§ 131, písm. g). Zde
tedy dochází ke změně oproti dosavadnímu
právu, zejména též oproti zákonu
čís. 44/1947 Sb. Podle zákona čís.
44/1947 Sb. týkala se totiž tato výluka pouze
závodů, ležících mimo horní
podnik.
Souhrnně lze tedy říci, že oproti dosavadnímu
stavu zužuje se okruh osob vymezený v rámci
dosavadní pojistné povinnosti podle zákona
číslo 44/1947 Sb. o
1. zaměstnance služeb výhradně administrativních
(sem patří nejen úředníci administrativní
ale i ostatní kategorie obdobných služeb v
administrativě, jako zřízenci, posluhovačky,
uklizečky ve správních budovách a
pod.);
2. zaměstnance závodů uvedených v
písm. d) když jsou činni na podniku horním
a závod takový je provozován přímo
podle horního zákona [§ 131, písm. g)
obec. hor. zák.].
K odst. 4:
Poněvadž podmínky a výše dávek
horníků je závislá na tom, pracoval-li
pojištěnec pod zemí nebo na povrchu, zmocňuje
zákon ministra sociální péče
stanoviti blíže, které práce se považují
za práce pod zemí. Při tom má býti
přihlédnuto k předpisům dosud platným.
Takovým předpisem je vyhláška ministra
sociální péče ze dne 18. srpna 1947,
čís. 951, Úř. list I., o hornických
pracech pod zemí.
K odst. 5:
Aby zaměstnancům, kteří pracují
pravidelně pod zemí, byl zachován tento charakter,
pracují-li přechodně z provozních
důvodů na povrchu, nebo jsou-li činni ve
funkci člena závodní (podnikové) rady
přechodně na povrchu, zaručuje se jim tato
ochrana přímo ze zákona. Naproti tomu má
býti přihlíženo u zaměstnanců
povrchových kategorií k době jejich přechodné
činnosti jen potud, pokud takovou činnost skutečně
vykonávali. Kdyby nebylo tohoto zákonného
předpisu, nemohla by jim býti přechodná
činnost pod zemí započtena, poněvadž
nespadají do kategorie zaměstnanců důlních,
jejichž seznam bude stanoven vyhláškou ministra
sociální péče podle odst. 4.
K odst. 1:
Zde se v podstatě zachovávají pro horníky
podmínky nároku na starobní důchod,
jak jsou uvedeny v dosavadním § 11 zákona čís.
44/47 Sb.
Stejně jako tomu jest v zákoně čís.
44/47 Sb. o hornickém pensijním pojištění,
je základní podmínkou pro nárok na
starobní důchod podle tohoto ustanovení,
že horník nepožívá invalidního
důchodu a nyní nad to, že nepožívá
ani starobního důchodu podle § 62. Nesplňuje-li
tedy horník podmínky § 139, avšak splňuje-li
podmínky § 62, t. j. nevydělává
více než polovinu průměrného
výdělku podle § 71, odst. 5, má nárok
na starobní důchod podle obecných předpisů.
Jakmile však přestane být výdělečně
činný, vzniká mu nárok na starobní
důchod podle § 139, jestliže ostatní podmínky
nároku podle tohoto ustanovení jsou splněny.
Podmínky uvedené v odst. 1, písm. a), případně
b) odpovídají dosavadnímu ustanovení
§ 11, odst. 1, čís. 1, případně
2 zák. čís. 44/1947 Sb. Ustanovení
písm. c) bylo převzato z ustanovení §
11, odst. 1, čís. 3 cit. zákona.
K odst. 2:
Toto ustanovení bylo převzato z dosavadního
ustanovení § 11, odst. 2 zák. čís.
44/1947. Účelem jeho je privilegovati co do podmínek
nároku na starobní důchod podle tohoto ustanovení
jen ony hornické pojištěnce, kteří
zůstávají svému povolání
věrni až do vyššího věku.
Toto ustanovení se ovšem netýká výměry
důchodů (zvyšovacích částek),
které náleží ve výměře
podle § 140 za dobu práce v hornictví, i když
pojištěnec přestoupil později do jiného
zaměstnání.
K odst. 3:
Podle dosavadního právního stavu platného
v hornickém pensijním pojištění
rozlišuje se pojem invalidity jako podmínky nároku
na důchod invalidní pro pojištěnce pod
zemí a pro pojištěnce na povrchu.
Okruh zaměstnanců, které jest nyní
pokládati při posuzování invalidity
za zaměstnané pod zemí, shoduje se s ustanovením
§ 8, odst. 2 zákona o hornickém pensijním
pojištění. Pokud jde o invaliditu u těchto
zaměstnanců, přizpůsobuje se tato
v osnově novému pojetí invalidity v jednotném
národním důchodovém pojištění
(viz všeobecnou část). U zaměstnanců
pod zemí stačilo totiž podle dosavadního
právního stavu, že pojištěnec nemohl
pro svůj zdravotní stav vykonávati práce
svého posledního nebo jiného přiměřeného
zaměstnání pod zemí. Naproti tomu
u zaměstnanců na povrchu se vyžadovalo, aby
pojištěnec byl pro svůj zdravotní stav
neschopen dále vykonávati práci nejen svého
posledního povolání, avšak ani jiného
povolání přiměřeného
dosavadnímu povolání, způsobu, jakým
byl zaměstnán, jeho postavení v něm,
jakož i jeho praktickému i teoretickému vzdělání.
U zaměstnanců pod zemí byla tedy kriteriem
přiměřená zaměstnání
toliko pod zemí, kdežto u zaměstnanců
na povrchu kterákoliv jiná zaměstnání,
jen když přiměřeně odpovídala
zdravotním a sociálním zřetelům
v zákoně všeobecně uvedeným.
Tento rozdíl je pro okruh zaměstnanců, které
jest považovati pro posuzování invalidity za
zaměstnance pod zemí, vyjádřen v osnově
i nyní (arg. slova: "... je-li nucen zanechati výkonu
svého posledního povolání a nemůže
vykonávati ani jiná zaměstnání
pod zemí, přiměřená jeho
dosavadnímu povolání").
Naproti tomu pro zaměstnance na povrchu platí tu
ustanovení § 63 odst. 1 až 3 v plném rozsahu.
Podle poslední věty tohoto ustanovení jest
považovati zaměstnance pro posouzení jeho invalidity
vždy za zaměstnance pod zemí, je-li invalidita
důsledkem podnikového úrazu nastalého
při práci pod zemí.
K odst. 4:
Toto ustanovení ponechává vdovám po
pojištěncích hornických, kteří
zemřeli následkem podnikového úrazu,
bezpodmínečný vdovský důchod,
a to tak, že se tu v těchto případech
považuje podmínka uvedená v § 65, odst.
2, písm. a) za splněnu. Nerozhoduje, zda takový
úraz nastal pod zemí či na povrchu. Totéž
platí nastala-li smrt pojištěnce následkem
nemoci z povolání, rozumí se z povolání
hornického.
K odst. 1:
Na místo zvyšovacích částek podle
§ 71, odst. 3, věta první a druhá náleží
za každý rok, ztrávený v zaměstnání
v hornictví na povrchu zvyšovací částka,
která činí 1.2% a za dobu hornického
zaměstnání pod zemí 2% průměrného
ročního výdělku.
Tato výměra zvyšovacích částek
odpovídá v podstatě dosavadnímu právnímu
stavu, zavedenému zákonem čís. 44/1947
Sb. Podle tohoto zákona činily zvyšovací
částky v hornickém pensijním pojištění
1.4% a při práci pod zemí 2% průměrného
ročního výdělku. Také t. zv.
pohyblivá základní částka podle
cit. zákona byla různá a činila při
práci na povrchu 14% a byl-li pojištěnec alespoň
10 let zaměstnán pod zemí, 20% průměrného
ročního výdělku. Vzhledem k tomu,
že nyní jednotné zvýšení
základní částky podle § 71, odst.
2 činí ve všech případech 20%
průměrného ročního výdělku
a že tedy mezi zaměstnanci na povrchu a mezi zaměstnanci
pod zemí není co do základní částky
rozdílu, stanoví zákon u zaměstnanců
na povrchu zvyšovací částku 1.2% průměrného
ročního výdělku, kdežto u zaměstnanců
pod zemí se ponechává zvyšovací
částka v dosavadní výši a činí
i nadále 2% průměrného ročního
výdělku.
K odst. 2 a 3:
Obě tato ustanovení odpovídají dosavadnímu
právnímu stavu podle zákona o hornickém
pensijním pojištění čís.
44/1947 Sb. (§ 16 a 18).
Toto ustanovení umožňuje, aby vláda
stanovila nařízením, že i za dobu ztrávenou
v jiných zaměstnáních zvláště
namáhavých a nebezpečných, nebo při
volbě povolání opomíjených,
se poskytne k důchodům další zvyšovací
částka. Ustanovení toto navazuje bezprostředně
na zvláštní pojištění horníků.
Tím se stává toto pojištění
horníků privilegovaným zaměstnáním,
pokud jde o nároky z národního pojištění.
Podmínkou takového dalšího privilegování
určitých zaměstnání je ovšem,
že to vyžadují potřeby celkového
hospodářství a dále, že tu bude
zvláštní úhrada za další
zvyšovací částky, což u pojištění
horníků není. Dále viz všeobecnou
část důvodové zprávy.
Důchodové pojištění redaktorů
bylo dosud prováděno podle § 124 pensijního
zákona čís. 26/1929 Sb. s podmínkami
a nároky obdobnými v pojištění
u náhradních ústavů. Protože
se vychází ze zásady nabytých práv
a nároků, chce se tímto chystaným
vládním nařízením udržeti
toto zvláštní pojištění
i nadále v celku podle dosavadních zásad
přizpůsobených novým zásadám
národního pojištění. Vyšší
nároky z toho plynoucí budou hrazeny též
vyšším pojistným.
Ústřední národní pojišťovna
bude prováděti připojištění
v dosavadním rozsahu, t. j. připojištění
individuální a kolektivní na vyšší
dávky než zákonné. Toto oddělení
bude vedeno samostatně s odděleným účtováním.
K odst. 1, písm. a):
V národním pojištění bude ztráta
výdělku vzniklá invaliditou, stářím,
smrtí či nemocí pojištěnce nahrazována
plně jen v případech nízkých
výdělků, jinak jen zlomkem utrpěné
ztráty, zlomkem tím menším, čím
větší byl výdělek pojištěnce.
Stejně i podmínky, za kterých budou poskytovány
důchody v národním pojištění,
nebudou vždy odpovídati určitým zvláštním
potřebám jednotlivých pojištěnců,
či skupin pojištěnců. Proto i v národním
pojištění se ponechává pojištěncům
možnost zvýšiti si peněžité
pojistné dávky (jak důchodové, tak
i nemocenského pojištění) nad výměru
zákonem stanovenou a po případě zajistiti
si jejich přiznání za výhodnějších
podmínek (na př. časnější
nápad starobního důchodu, bezpodmínečně
splatný důchod vdovský) tím, že
uzavřou t. zv. připojištění.
K odst. 1, písm. b):
Stejně se umožňuje připojištěním
podle písm. b) i důchodcům, aby si zvýšili
jak svoje vlastní nedostatečné důchody,
tak i důchody jejich pozůstalých.
K odst. 1, písm. c):
Úrazovému pojištění povinně
podléhají pouze zaměstnanci a spolupracující
členové rodiny. Ustanovení písm. c)
umožňuje, aby i osoby samostatně výdělečně
činné byly účastny výhod úrazového
pojištění. Výše a podmínky
odškodňování za pracovní úrazy,
jakož i výše pojistných příspěvků
jsou při tom stejné jako v pojištění
zaměstnanců; stejně i povinnosti státu
obsažené v § 137 vztahují se i na úrazové
odškodnění poskytované podle tohoto
písm. c) osobám samostatně výdělečně
činným.
K odst. 2:
Tímto ustanovením ukládá se Ústřední
národní pojišťovně povinnost vydati
do 1. 7. 1949 pojišťovací podmínky a pojistné
sazby pro připojišťovací smlouvy individuální
a kolektivní.
V § 143 je upraveno připojištění
prováděné na podkladě smluv individuálních,
sjednávaných pro jednotlivé pojištěnce,
nebo kolektivních, sjednávaných pro určité
skupiny pojištěnců na př. pro všechny
zaměstnance určitého zaměstnavatele.
§ 144 má na mysli kolektivní připojištění
celých velikých skupin pojištěnců
(na př. zaměstnanců průmyslu kožedělného,
typografů, notářů a pod.). V takových
případech budou tyto pojištěnecké
skupiny zastoupeny příslušnými orgány
jednotné odborové organisace nebo vrcholných
zájmových stavovských organisací.
Každé připojištění už
pojmově je založeno na principu dobrovolnosti. Je
proto závazné pro všechny členy pojištěné
skupiny, t. j. bez zvláštního projevu vůle
každého člena nebo dokonce proti takovému
projevu jen tehdy, byla-li kolektivní pojistná smlouva
schválena ministerstvem sociální péče
a ministerstvem věcně příslušným
a byla sjednána s organisací založenou na dobrovolném
členství.