Připojištění podle §§ 143
a 144 má charakter pojištění nepovinného;
je obdobou soukromého pojištění smluvního
a po stránce pojistně matematického je založeno
na plnoúhradové pojistné prémii. Musí
býti proto prováděno odděleně
od zákonného pojištění ve zvláštním
oddělení se samostatným účtováním
a hospodařením a s vlastním statutem. Připouští
se dokonce, aby i jednotlivé kolektivní připojišťovací
smlouvy byly prováděny se samostatným účtováním
a hospodařením, odděleně od ostatního
připojištění. Půjde tu hlavně
o připojištění celých skupin
pojištěnců podle § 144, kde zhusta nebude
přesnější určení pojistného
risika vůbec možné (na př. připojištění
notářů, letců, typografů atd.)
a kde by, kdyby bylo připojištění prováděno
ve společném oddělení, musely býti
případné deficity takových skupin
hrazeny z prostředků celého připojištění,
nebo naopak případné přebytky by přicházely
k dobru celému připojištění.
Kromě toho lze také očekávati, že
samostatně vedené připojištění
jednotlivých skupin pojištěnců bude
moci počítat se zvláštními vedlejšími
příjmy z titulu věnování darů,
odkazů, výnosu pokut odváděných
vlastní zájmové organisaci a pod.
Stejně jako je tomu v soukromém pojištění
smluvním, kde dozorčím ministerstvem je ministerstvo
financí, podléhají připojišťovací
podmínky a pojistné sazby schválení
ministerstva sociální péče. Toto ministerstvo
schvaluje i stanovy oddělení pro připojištění.
Stanovy mají za úkol upravit důležité
otázky administrativní, správní a
hospodářsko-finanční; musí
obsahovati zejména předpisy o použití
pojistně matematických přebytků a
o úhradě schodků, předpisy o ukládání
jmění, správě a pod.
Čtvrtý oddíl čtvrté části
pojednává o možnostech pojištění
na podkladě dobrovolnosti. Obsahuje ustanovení o
různých institutech dobrovolného pojištění,
a to zčásti takových, které existovaly
již před působností tohoto zákona,
a zčásti nových. Zákon připouští
možnost dobrovolného pokračování
v pojištění, a to jak v pojištění
nemocenském (§ 174), tak v pojištění
důchodovém (§ 148). Ponechává
i pro osoby stojící mimo okruh povinných
pojištěnců vůbec možnost dobrovolného
pojištění nemocenského (§ 149).
Nově bylo vytvořeno ustanovení § 150
o dobrovolném pojištění důchodovém,
jehož účelem je zajistiti dávky tohoto
pojištění osobám činným
ve veřejné správě.
K odst. 1:
Právo dobrovolně pokračovati v nemocenském
pojištění přiznává osnova
jak zaměstnancům (§§ 3 a 7), tak i osobám
samostatně výdělečně činným
(§ 4) a spolupracujícím členům
jejich rodiny (§ 5).
Pobírá-li důchodce důchod trvale,
nepřichází u něho dobrovolné
pokračování v pojištění
vůbec v úvahu. V případě, že
by mu byl důchod odňat, lze předpokládati,
že se vrátí do pracovního procesu. I
důchodci plyne ochranná lhůta (§ 52,
odst. 4).
U nezaměstnaných nepřichází
dobrovolné pokračování v nemocenském
pojištění prakticky v úvahu, poněvadž
nemocenské pojištění nezaměstnaných
zaniká dnem, kdy jim byla zastavena peněžitá
podpora, což bude v normálních případech
den, kdy vstoupí do zaměstnání zakládajícího
povinné pojištění.
Podmínky, na které osnova váže možnost
dobrovolného pokračování v nemocenském
pojištění, byly pro všechny skupiny oprávněných
osob stanoveny jednotně a shodují se s dosavadními
ustanoveními § 4 vl. nař. čís.
365/41 Sb.
K odst. 2:
Lhůta pro přihlášku k dobrovolnému
pokračování v nemocenském pojištění
(které zde má význam aktu konstitutivního)
váže se na délku ochranné lhůty.
K odst. 3:
Stejně jako podle dosavadních předpisů
(§ 250, odst. 5 zákon číslo 221/24 Sb.,
§ 4, odst. 6 vl. nař. čís. 365/41 Sb.
a § 5, odst. 5 vl. nař. čís. 70/43 Sb.)
nevztahují se na dobrovolné pokračování
v nemocenském pojištění ustanovení
o ochranné lhůtě a o vyloučení
započítávání předchozí
doby podpůrčí. Jinak platí pro dobrovolné
pokračování v nemocenském pojištění
předpisy o pojištění povinném.
K odst. 4:
V zájmu ochrany zaměstnanců je v osnově
výslovně zdůrazněno, že přihláškou
k dobrovolnému pokračování v nemocenském
pojištění nemohou býti zkráceny
nároky získané v pojištění
povinném.
K odst. 5:
Dobrovolné pokračování v nemocenském
pojištění navazuje bezprostředně
na skončení povinného pojištění.
K odst. 6:
Dobrovolné pokračování zaniká,
jestliže u osoby dobrovolně pokračující
vzniknou skutečnosti, pro které je podrobena povinnému
pojištění podle § 2, odst. 1, písm.
a) až c) a odst. 2, písm. a), nebo jestliže odpadne
podmínka stálého pobytu v Československé
republice.
Pojistné dobrovolně pokračující
osoby se v praxi nevymáhá; proto dobrovolné
pokračování zaniká také, nebude-li
pojistné zaplaceno do konce kalendářního
měsíce, za nějž má býti
placeno.
K odst. 7 a 8:
Pojištěnci, který pokračuje dobrovolně
v pojištění, se ponechává na
vůli, aby se rozhodl pro pojištění buď
podle vyměřovacího základu zjištěného
podle § 36, odst. 3, nebo podle jeho poloviny, při
čemž ovšem takto snížený vyměřovací
základ nesmí klesnouti pod horní hranici
prvého stupně § 36, odst. 2. O možnosti
změny vyměřovacího základu
se zákon nezmiňuje a nutno proto míti za
to, že je nepřípustná. Splatnost tohoto
pojistného je pak formulována způsobem obvyklým
dnes v dělnickém pojištění, poněvadž
je nejjednodušší.
Ustanovení o vyměřovacím základu
pro pojistné a peněžité dávky
u osob dobrovolně v nemocenském pojištění
pokračujících bylo nutné, neboť
pojištěnci se nezařazují již do
tříd, ve kterých by mohli pokračovati
v pojištění.
Všeobecně možno říci, že dobrovolné
pokračování v pojištění
ztratí po zavedení národního pojištění
značně na významu, vzhledem k zapojení
osob samostatně výdělečně činných
do pojištění, jakož i proto, že nároky
pojištěnek vystupujících z důvodu
těhotenství ze zaměstnání jsou
chráněny dlouhou dobou ochrannou (§ 52, odst.
6).
Dobrovolné pokračování v pojištění
bylo převzato v podstatě tak, jak bylo zavedeno
dosud v důchodovém pojištění.
Vznik i zánik tohoto pojištění zůstává
v podstatě stejný, jako v dosavadních předpisech.
Nově bylo jako důvod zániku uvedeno přiznání
důchodu. Pojistné se určuje podle posledního
vyměřovacího základu před zánikem
povinného pojištění. Dobrovolné
pojištění bude v národním pojištění
patrně výjimkou a budou ho používat
jako prostředku k zachování nároku
jen osoby zdržující se v cizině a manželky
činné v domácnosti. Je třeba upozorniti,
že dobrovolné pokračování v pojištění
je zcela rozdílné od dobrovolného pojištění
(§ 150).
Instituce dobrovolného pojištění nemocenského,
až dosud obvykle se sice vyskytující v zákonech
o sociálním pojištění, avšak
v praxi poměrně málo užívaná,
byla v tomto zákoně ponechána přesto,
že její praktický význam dále
poklesne zavedením národního nemocenského
pojištění. Soudí se, že toto dobrovolné
pojištění by mohlo míti praktický
význam pro osoby, které nepodléhají
povinnému pojištění vzhledem k ustanovení
§ 3, odst. 4 zákona (českoslovenští
občané vykonávající práce
trvale mimo území ČSR, i když nejsou
zaměstnanci na př. leteckých podniků),
nebo pro osoby, které jsou i nyní ponechány
mimo pojištění, jestliže by se došlo
ohledně nich k přesvědčení,
že pro zajištění systematické péče
o zdraví národa a populace by měly požívati
alespoň určitých výhod tímto
zákonem zaručených.
Ustanovení vzniklo přizpůsobením §
251 zák. čís. 221/24 Sb.; umožňuje
individuelní přístup do pojištění
osobám, které ani tento zákon pojištění
nepodrobuje. Provádění tohoto dobrovolného
pojištění, vztahujícího se výlučně
na osobu přihlásivší se (srov. odst.
3), předpokládá vydání směrnic
Ústřední národní pojišťovny
podle odstavce šestého; z tohoto ustanovení
plyne, že dobrovolné pojištění
může býti omezeno jen na některé
dávky nemocenského pojištění
(pojištění dílčí) a že
také pojistné může býti stanoveno
pevnou částkou.
O provedení dobrovolného pojištění
podle § 251 zák. čís. 221/24 Sb. v pojištění
podle § 149 (viz ustanovení § 265, odst. 2).
K odst. 1:
Zákon sám nestanoví, na které dávky
budou dobrovolní pojištěnci pojištěni,
ponechávaje vymezení rozsahu dávek směrnicím
Ústřední národní pojišťovny
(odst. 6). Dikce odst. 1 nevylučuje zavedení všech
dávek nemocenského pojištění
(s výjimkou dávek rodinného pojištění
- srov. odst. 3), avšak je pravděpodobné, že
toto pojištění nebude zaručovat nárok
na nemocenské a na opakující se peněžité
dávky v mateřství.
K odst. 2:
Pro dobrovolné pojištěnce je zavedena povinná
čekací lhůta v rozmezí čtyř
až osmi týdnů, jež má vyloučiti
nejhrubší zneužívání nebo
vypočítavost při používání
této instituce. Nárok na dávky je zde vyloučen
- i při splnění čekací doby
- tehdy, jestliže nemoc nebo těhotenství existovaly
již v době těhotenství.
K odst. 3:
Poněvadž jde o pojištění osobní,
jsou z nároku na dávky vyloučeni rodinní
příslušníci dobrovolného pojištěnce.
K odst. 4:
Zápisné - ve výši pojistného
za jeden měsíc - je zavedeno jednak ke krytí
zvýšených administrativních nákladů
spojených s pojištěním jednotlivců,
jednak ke krytí dávek poskytnutých v období
od splatnosti pojistného do dne, kdy pojištění
zaniklo pro zmeškání platby.
K odst. 5:
Dobrovolné pojištění zaniká,
nebylo-li pojistné zaplaceno v uvedené lhůtě,
sice ex tunc (s účinností k poslednímu
dni, za který bylo pojistné ještě zaplaceno),
ale vrácení poskytnutých dávek - zejména
věcných - nebude možno prakticky požadovati.
K odst. 6:
Odstavec šestý obsahuje zmocnění pro
Ústřední národní pojišťovnu,
aby podrobnosti dobrovolného pojištění,
které nejsou upraveny přímo v zákoně,
určila směrnicemi. Toto zmocnění je
omezeno obsahově tímto předpisem a formálně
schválením ministerstva sociální péče.
Širší publicitu těchto směrnic
není třeba zajišťovati, proto není
ani předepsán způsob jejich publikace.
K odst. 1:
Tímto ustanovením zavádí se zcela
nový druh dobrovolného pojištění
a vyplňuje se tím mezera, která byla dosud
pociťována všemi, kdo jako funkcionáři
byli činni ve veřejné správě,
v zastupitelských sborech, odborových organisacích,
odborových svazech, Jednotném svazu českých
zemědělců, svazu řemesla a obchodu,
nebo jako volení členové ve veřejné
správě a v jiných orgánech, aniž
byli ve služebním poměru. Tyto osoby by byly
poškozeny, kdyby z důvodu své veřejné
funkce neměly míti ochranu sociálního
pojištění, zejména když výkon
veřejné funkce zcela vyčerpává
jejich činnost, jako je tomu na př. u poslanců,
odborových volených tajemníků a pod.
Jejich odměna za výkon funkce se pokládá
za plat. Pojistné platí sám pojištěnec.
K odst. 2:
Tuzemský zaměstnavatel může dobrovolně
pojistiti svého zaměstnance, pracujícího
v cizině. Musí však za něho odváděti
pojistné. Souhlasu Ústřední národní
pojišťovny k provedení pojištění
je třeba proto, aby se nepojišťovala jen nepříznivá
risika.
K odst. 3 až 5:
V těchto odstavcích je uvedeno, kdy pojištění
vzniká, zaniká a jakou povahu má toto pojištění
na rozdíl od dobrovolného pokračování
v pojištění. Blíží se daleko
spíše pojištění povinnému
až na jeho vznik.
K odst. 7:
Vládním nařízením může
býti stanoveno, že za určitých podmínek
podléhají funkcionáři uvedení
v odstavci 1 pojištění povinnému.
Tímto předpisem je umožněno, aby celým
skupinám osob byly zajištěny určité
nemocenské dávky podle tohoto zákona. Jde
tu zejména o ony skupiny osob, které podle původního
úmyslu měly býti zahrnuty do povinného
pojištění (na př. studující).
Poněvadž jde o pojištění skupinové,
nikoli individuální, jde zajištění
dávek - bude-li uloženo - ve prospěch všech
příslušníků oné skupiny,
bez individuálního projevu vůle a přístupu
k tomuto druhu zaopatření. Rozhodnutí o tom,
zda se tohoto zmocnění použije čili
nic, leží u ministerstva sociální péče,
které se má rozhodnouti podle celkových hledisk
sociálně politických nebo zdravotních
a podle možností úhradových. Ekvivalent
pojistného má býti uhrazen úhrnkově,
nikoliv za jednotlivé osoby. O tom, kdo bude plátcem
pojistného, rozhodne ministerstvo sociální
péče se zřetelem ke skupině pojišťovaných
osob ve svém výnosu.
Jak již bylo řečeno ve všeobecné
části důvodové zprávy, sjednocuje
zákon o národním pojištění
také roztříštěnou organisaci
dosavadních nositelů pojištění
a buduje jediného nositele národního pojištění
pro celé území státu a pro všechna
odvětví sociálního pojištění,
Ústřední národní pojišťovnu.
Tato jednotná samosprávná korporace bude
míti ve svém organisačním složení
se zřetelem na postavení Slovenska pro toto území
organisační složku vybudovanou způsobem,
který určí vládní nařízení.
Tento oddíl obsahuje veškeré předpisy
o organisaci Ústřední národní
pojišťovny, jejich územních organisačních
složek, o orgánech a jejich složení, jakož
i předpisy o jejich působnosti a pravomoci a jejím
jednacím řádu. Dále předpisy
o zaměstnancích Ústřední národní
pojišťovny.
Ústřední národní pojišťovna
je právnická osoba veřejného práva
representovaná svými zákonnými orgány
tvořícími a vyjadřujícími
její vůli; jde o subjekt, jemuž je svěřeno
prováděti určitý úsek veřejné
správy.
Má-li býti národní pojištění
prováděno tak, aby vyrovnávání
co největšího počtu risik z nejrůznějších
oborů lidské činnosti a z různých
území státu zlevnilo pojištění
co nejvíce a aby se hospodárně využilo
všech zařízení jsoucích k disposici,
musí býti jeho hospodaření vedeno
na jednotný společný účet.
Zároveň je třeba zaručiti jednotnost
správy pojištění a jednotné směrnice
a zásady, jakož i jednotnou praxi pro celé
státní území. Úspěšné
plnění těchto úkolů může
zajistiti proto jen jediný nositel pojištění.
Otázku obecného soudu Ústřední
národní pojišťovny není třeba
v osnově zvláště řešiti,
ježto jest zodpověděna již obecnými
zásadami o soudní příslušnosti
u osob právnických (srv. § 75 jur. normy ve
spojení s ustanovením odst. 2 o sídle Ústřední
národní pojišťovny). Aby však bylo
usnadněno vedení sporů proti Ústřední
národní pojišťovně ve věcech
občanskoprávních, bylo do osnovy pojato subsidiární
ustanovení uvedené v tomto paragrafu, které
umožňuje, aby ve věcech týkajících
se toliko některé územní organisační
složky, byla Ústřední národní
pojišťovna žalována u soudu, v jehož
obvodu jest sídlo této složky, jež bude
také Ústřední národní
pojišťovnu v takových sporech zastupovati.
Územní organisační složky Ústřední
národní pojišťovny nemají samostatné
právní osobnosti a provádějí
úkoly jim svěřené jménem Ústřední
národní pojišťovny.
Pro území Slovenska bude zřízena národní
pojišťovna s obvodem působnosti, který
bude odpovídat zvláštnímu postavení
Slovenska. Obvody okresních národních pojišťoven
budou stanoveny podle místních potřeb.
Odst. 1 obsahuje demonstrativní výpočet úkolů
Ústřední národní pojišťovny,
které budou prováděny centrálně.
Jde převážně o činnost řídící,
již nutno upravovati jednotně na celém území
republiky, nebo o úkoly tak podstatného významu,
že nemohou býti ponechány nižším
organisačním složkám.
Vlastní provádění pojištění
vyhrazuje se územním organisačním
složkám, poněvadž při něm
je účelná a vhodná co největší
decentralisace a přiblížení pojištěncům.
Tyto úkoly jsou vymezeny v dalších ustanoveních
tohoto zákona (§§ 166 a 175). Výsledky
činnosti těchto nižších složek
jednotně řízené a usměrňované
Ústřední národní pojišťovnou
soustředí se opět v Ústřední
národní pojišťovně, která
je jednotně zpracuje.
Objeví-li se v praxi, že některé úkoly
vyhrazené ústředně není účelno
prováděti centrálně, může
Ústřední národní pojišťovna
jejich provádění svěřiti nižším
organisačním složkám podle výslovného
ustanovení odst. 2. Naproti tomu může zas převzíti
některé úkoly, které má vykonávati
některá národní pojišťovna.
Tato ustanovení obsahují předpisy o ústředních
orgánech Ústřední národní
pojišťovny, jejich složení, způsobu
jejich ustavení, jejich kompetenci a způsobu svolání.
Ustanovení o způsobu jednání obsahuje
jednací řád.
Sbor delegátů, představenstvo a revisní
komise Ústřední národní pojišťovny
jsou orgány zastupitelské; ředitelství
Ústřední národní pojišťovny
je orgán úřednický. Kompetence představenstva
je určena demonstrativně, kompetence sboru delegátů
a revisní komise Ústřední národní
pojišťovny taxativně.
Pokud jde o složení představenstva, byl vzat
náležitý zřetel na zastoupení
Slovenska tím, že je pro ně vyhrazena jedna
třetina členů (§ 158, odst. 2). Ochranu
slovenských zájmů sleduje i ustanovení
(§ 159), podle něhož je prvním místopředsedou
Ústřední národní pojišťovny
Slovák, je-li předsedou Čech a naopak.
Sbor delegátů je základním orgánem,
který je jakýmsi ústředním
zastupitelstvem pojištěnců, jež určuje
základní směrnice pro činnost Ústřední
národní pojišťovny a schvaluje zásady
a výsledky jejího hospodaření. To,
že se skládá z členů správních
sborů národních pojišťoven, poskytuje
mu přímou spojitost s územními organisačními
složkami a umožňuje vhodnou součinnost
národních pojišťoven s ústředními
orgány. Vlastním řídícím
a správním orgánem je představenstvo,
které jest jako demokraticky zřízený
sbor nositelem autonomie národního pojištění.
V čele představenstva je předseda volený
z řad pojištěnců sborem delegátů,
stejně jako dva místopředsedové. Z
činnosti představenstva vypočtené
v § 160 jest upozorniti na zmocnění uvedené
pod č. 15, podle něhož představenstvo
Ústřední národní pojišťovny
může odstraňovati sociální tvrdosti,
které by se vyskytly při provádění
tohoto zákona (tvrdostní klausule). Členové
sboru delegátů nemohou býti členy
představenstva (§ 157, odst. 1, č. 4).
Postavení předsedy je výjimečné,
třebaže není samostatným orgánem;
zastupuje Ústřední národní
pojišťovnu na venek a stojí v čele zastupitelských
sborů. Jeho práva a povinnosti, pokud nejsou stanoveny
přímo v § 159, určuje jednací
řád.
Pro ulehčení svých úkolů může
si představenstvo utvořiti pomocné komise,
na př. dávkovou, stavební a pod. Jejich členové
mohou býti vzaty také z řad odborníků
stojících mimo představenstvo a sbor delegátů.
Výkonným orgánem je ředitelství
Ústřední národní pojišťovny
(§ 164). Také v tomto orgánu je pamatováno
na řádné zastoupení Slovenska. Aby
byla zachována odbornost v řízení
lékařské a zdravotní služby,
je jedním z členů ředitelství
Ústřední národní pojišťovny
lékař, jemuž bude svěřeno provádění
tohoto sektoru činnosti Ústřední národní
pojišťovny. Ředitelství je kolegiátním
sborem. Instrukce pro ředitelství (§ 165, odst.
5) bude obsahovati vymezení působnosti ředitelů.
Návrhy pro představenstvo budou projednány
v ředitelství, jednotliví členové
ředitelství mohou podávati představenstvu
v oboru své působnosti vlastní návrhy
za podmínek, které budou stanoveny instrukcí.
Národním pojišťovnám přísluší
bezprostřední dozor nad okresními národními
pojišťovnami v jejich obvodě; výkonem
dozorčího práva je i činnost instrukční,
která má sjednotiti řízení
veškeré agendy okresních národních
pojišťoven.
V pojištění důchodovém je národní
pojišťovna pověřena prováděti
dávkovou agendu tohoto odvětví národního
pojištění. Do pravomoci národní
pojišťovny spadá rozhodovat, zda má býti
v oboru její působnosti použito opravného
prostředku.
Jednotné řízení zdravotní péče
pro celé území Československé
republiky náleží podle § 154, odst. 1
Ústřední národní pojišťovně.
Ve svém obvodě vede tuto péči národní
pojišťovna a spolu s okresními národními
pojišťovnami se přímo účastní
na provádění léčebné
péče, zejména péče ústavní,
a to podle podrobných předpisů, které
obsahuje léčebný řád.
Ukládání jmění je vyhrazeno
ústředním orgánům, poněvadž
jde o úkoly, které musí býti jednotně
prováděny podle hospodářského
a finančního plánu sestaveného pro
celé státní území s ohledem
na celkovou hospodářskou politiku státní.
To však nevylučuje, aby v rámci tohoto plánu
nemohlo býti poskytování jednotlivých
druhů úvěrů ponecháno národním
pojišťovnám, které mají lepší
znalost poměrů a potřeb ve svém obvodu.
V hospodářském plánu a rozpočtu
budou určeny kvoty pro jednotlivé druhy úvěru
pro obvody národních pojišťoven a bude
stanoveno také, ke kterým účelům
a do jaké výše je lze poskytovati.
Správa nemocnic, léčebných ústavů
a jiných podobných zařízení
náleží zásadně národním
pojišťovnám, pokud nejde o ústavy celostátního
významu, jichž správa bude vyhrazena ústředně.
Tyto hlavní úkoly národních pojišťoven
jsou do značné míry obdobné úkolům
dosavadních ústředních nositelů
pojištění, ovšem s tím rozdílem,
že národní pojišťovny nejsou samostatnou
právní osobou. I národní pojišťovna
může - bude-li to vhodné a účelné
- přenésti některé ze svých
úkolů na okresní národní pojišťovny.
Úkoly, které byly na národní pojišťovnu
přeneseny ústředními orgány,
nelze ovšem přenésti dále na okresní
národní pojišťovny; stejně nelze
přenášeti úkoly, které podle
své povahy nepřipouštějí delegaci.
V rámci vlastní nebo přenesené kompetence
zastupuje národní pojišťovna nositele
pojištění vůči osobám
třetím, úřadům a soudům.
Tato ustanovení obsahují analogicky podle §§
155 - 165 předpisy o orgánech národní
pojišťovny, jejich složení, způsobu
jejich ustavení, jejich kompetenci a způsobu svolávání.
Ustanovení o způsobu jednání obsahuje
jednací řád.
Správní sbor a revisní komise jsou orgány
zastupitelské, ředitelství je orgán
úřednický. Kompetence správního
sboru je určena demonstrativně, kompetence revisní
komise taxativně.
Vlastním řídícím a správním
orgánem je tedy správní sbor, který
má obdobné postavení jako představenstvo
v ústředních orgánech. V jeho čele
je předseda a dva místopředsedové.
Práva a povinnosti předsedy určuje jednací
řád. Svou působnost vykonává
správní sbor v plenárních schůzích.
Odborné komise jsou pomocným orgánem správního
sboru.
Výkonným orgánem je ředitelství,
které rozhoduje kolegiátně. Aby opět
byla zachována odbornost v řízení
lékařské a zdravotní služby,
bude jedním z členů ředitelství
lékař, jemuž je svěřeno provádění
tohoto sektoru činnosti národních pojišťoven.
Jednotným typem nejnižší organisační
složky jsou okresní národní pojišťovny.
Jejich obvody a sídla budou stanoveny tak, aby se na jedné
straně pojištění přiblížilo
pojištěncům, na druhé straně
vyhovělo požadavkům účelné
správy.
Okresním národním pojišťovnám
se vyhrazují úkoly, které nevyžadují
soustředěného provádění
pro větší obvody nebo pro celé státní
území. Zejména jsou okresní národní
pojišťovny pověřeny, aby samy prováděly
pojištění krátkodobé a agendu
příspěvkovou, z pojištění
dlouhodobého přísluší jim zvláště
přímý styk s pojištěnci a důchodci
a agenda přípravná, dále jednání
se soudy a úřady. Vedle toho mohou býti rozhodnutím
představenstva Ústřední národní
pojišťovny pověřeny i úkony jinými.
Okresní národní pojišťovny jsou
bezprostředně podřízeny národní
pojišťovně, do jejíhož obvodu patří.
Tato ustanovení obsahují předpisy o orgánech
okresních národních pojišťoven,
jejich složení, způsobu jejich ustavení,
jejich kompetenci a způsobu svolávání.
Ustanovení o způsobu jejich jednání
obsahuje jednací řád.
Správní sbor a revisní komise jsou orgány
zastupitelské, ředitelství je orgán
úřednický. Kompetence správního
sboru je určena demonstrativně, revisní komise
taxativně.
Vlastním řídícím a správním
orgánem je tady správní výbor. Svou
působnost vykonává správní
výbor ve schůzích plenárních.
Zvláštní komise (§ 179, odst. 2) jsou
pomocným orgánem správního výboru.
Vedle správy pojištění náleží
správnímu výboru též důležitá
funkce organisační; má totiž voliti
z řad pojištěnců členy správního
sboru příslušné národní
pojišťovny. V čele správního výboru
je předseda a místopředseda. Práva
a povinnosti předsedy určuje jednací řád.
Výkonným orgánem okresní národní
pojišťovny jest dvoučlenné ředitelství
(§ 181). Ředitelství tříčlenné
může býti zřízeno rozhodnutím
představenstva Ústřední národní
pojišťovny u okresních národních
pojišťoven s průměrným počtem
pojištěnců přes 100.000. Aby i u této
organisační složky byla zachována odbornost
v řízení lékařské a
zdravotní služby, bude v okresní národní
pojišťovně jedním z členů
ředitelství lékař, jemuž je svěřeno
provádění tohoto sektoru činnosti
okresní národní pojišťovny.