K odst. 3:
V dosavadním důchodovém pojištění
měl započitatelný výdělek či
služební požitky podstatný vliv na výměru
důchodu. I když podle tohoto zákona je pro
výměru důchodu rozhodným výdělek
toliko za posledních 5, resp. 10 let, slouží
toto ustanovení tomu, aby mohl býti vypočten
průměr požitků (§ 71, odst. 5)
u osob, které byly pojištěny podle dosavadních
předpisů také s přihlédnutím
k požitkům, hlášeným v tomto dřívějším
pojištění. Přitom se považuje horní
hranice třídy za vyměřovací
základ podle tohoto zákona s výjimkou ustanovení
odst. 4.
K odst. 4:
Zvláštní úprava platí pro pojištěnce,
kteří nezískali příspěvkovou
dobu po 31. 12. 1945, t. j. po všeobecné úpravě
mezd. Zde by nebylo lze vyměřovati důchody
ze starých nezvýšených vyměřovacích
základů. Pouze v těchto případech
vyměří se invalidní a starobní
důchod podle starých předpisů a provede
se jeho valorisace. Pro vdovské důchody platí
jiná úprava. Ten se vyměří
z valorisovaného starobního nebo invalidního
důchodu sazbou nyní platnou.
K odst. 1:
Toto ustanovení zabraňuje, aby v přechodné
době nedošlo k poškození těch pojištěnců,
jimž odlišná konstrukce dávek v dosavadních
zákonech v ojedinělých případech
přinášela po valorisaci vyšší
důchody. Avšak ani zde nesmí důchod
přesáhnouti 85% průměrného
ročního výdělku podle zásady,
že odchod na odpočinek nemá přinést
pojištěnci vyšší důchod než
byl jeho důchod z práce.
K odst. 2:
U důchodů pozůstalých nebylo lze použíti
pro srovnávání důchodů hořejšího
pravidla a proto se zde srovnává úhrn všech
dávek. Ustanovení o krácení na 85%
zde neplatí, neboť sirotčí důchody
(§ 75) a vychovávací příplatky
(§ 68) nejsou tímto průměrem dotčeny.
K odst. 3:
Srovnání výše důchodů
podle dosavadních a nových předpisů
by nebylo možné, kdyby nebylo použito dosavadních
předpisů o přestupech (vl. nař. č.
96/1941 Sb.). Pro nové přestupy ze služby vyňaté
bude vydáno vládní nařízení.
K odst. 4:
Výhoda hornických provisionistů, že
vstupem do hornického zaměstnání pod
zemí na dobu 24 měsíců nabudou nároků
na vyměření pense podle zákona č.
44/1947 Sb. zachovává se pro ty, kteří
získali v takovém zaměstnání
jeden příspěvkový měsíc
před 1. X. 1948.
K odst. 5:
Některým zaměstnancům zaručovaly
smlouvy se zaměstnavateli nebo pensijní normály
zpravidla takové pensijní nároky, jaké
mají veřejní zaměstnanci. Tito zaměstnanci
byli vyňati z pensijní pojistné povinnosti,
kdežto nyní jsou pojištěni u Ústřední
národní pojišťovny. Jejich pensijní
nároky zůstávají nedotčeny.
Zaměstnavatel si může odečítati
od svého plnění jen to, co zaměstnanec
obdrží ze zákonného pojištění.
Zaměstnavatel má pak možnost buď zaručovati
tyto nároky dále stejným způsobem,
na př. ze svého rozpočtu (jako u obcí,
obchodních komor a pod.) nebo zříditi z účelového
jmění příplatkový ústav.
Zřídí-li takový ústav, musí
stanovy příplatkového ústavu zaručovati
zaměstnancům pensijní nároky v dosavadní
výši.
K odst. 1:
Ustanovení § 61 je zcela odlišné od dosavadních
konstrukcí čekací doby. V den účinnosti
tohoto zákona však běží mnohým
pojištěncům o ochranné lhůty
z dřívějšího pojištění.
Někdy jsou tyto lhůty i několikaleté.
Byla proto zvolena jednotná úprava a všem,
kteří do 30. IX. 1948 mají zachovány
nároky, byla poskytnuta další tříletá
ochranná lhůta.
K odst. 2:
Někteří pojištěnci splňovali
podle dosavadních předpisů podmínky
pro nárok na důchod, ale na jeho výplatu
však neměli z určitých důvodů
nároku. Tento zákon však výplatu připouští.
Obdrží tedy důchod, ale vypočtený
podle tohoto zákona. Porovnání důchodu
by nebylo na místě, neboť podle dosavadních
předpisů by k výplatě nedošlo.
Toto ustanovení není v rozporu s ustanovením
§ 267, odst. 1, neboť tam jde o důchodce, u nichž
není splněna nebo později odpadne některá
podmínka nároku a důchod by měl býti
odňat.
K odst. 3:
Právo pokračovati dobrovolně v pojištění
se zachovává těm, kteří pokračují
dobrovolně v pojištění, jeho účinky
se však posuzují podle nových předpisů.
K odst. 4:
Dvacetiletá lhůta pro nápad starobního
důchodu v 60 letech se zkracuje pro ty, kteří
do dne účinnosti tohoto zákona získali
15 let pojištění.
K odst. 5:
Některé pojistně pojištěné
pojištěnky neuplatnily po 30. IX. 1941 nárok
na výbavné z obavy, aby neztratily dobu pojištění
získanou do dne sňatku. Mají nyní
možnost požádati dodatečně o výplatu
výbavného.
K odst 6:
Legionářům a jiným osobám,
které se zúčastnily boje za osvobození
Československé republiky, byly pravoplatně
započteny jako příspěvkové
měsíce doby účasti na tomto boji.
Proto zákon klade u všech takových osob doby
účasti na tomto boji na roveň dobám
pojištění. Tyto doby se započítávají
všem účastníkům podle stejných
předpisů, takže nedojde k rozdílům
mezi zaměstnanci a osobami samostatně výdělečně
činnými.
K odst. 7:
Výše starobních a invalidních důchodů
se u osob samostatně hospodařících
a pomáhajících členů rodiny
maximalisuje. Důvodem tohoto opatření je
okolnost, že tyto osoby vstupují poprvé do
pojištění a bez ohledu na věkovou hranici
dostávají po čtyřech letech pojištění
stejné důchody jako zaměstnanci, ač
do pojištění nepřinášejí
žádné reservy kapitálové. Také
jim ihned začínají sloužiti veškerá
zařízení sociálního pojištění,
která byla vybudována z prostředků
zaměstnaneckého pojištění. Ustanovení
o maximalisaci důchodů se však nevztahuje na
osoby, které získaly do 30. IX. 1948 čekací
dobu podle dosavadních předpisů a mají
v tento den zachovány nároky.
Účelem tohoto ustanovení je vyrovnati se
s otázkou t. zv. starodůchodců, t. j. zvýšiti
důchody napadlé podle dosavadních sociálně
pojišťovacích zákonů v průměru
na úroveň důchodů, které budou
přiznávány již podle tohoto zákona.
Z důvodů administrativních, pro nepostižitelnost
všech možných zřetelů k hospodářské
úrovni, poměru mezd a platů, k různým
- i v témž odvětví sociálního
pojištění - způsobům výměry
důchodů, které se měnily v uplynulých
letech vývoje dosavadního sociálního
pojišťovacího zákonodárství,
bylo nutno zavésti po možnosti jednoduchý způsob
vyrovnání starých důchodů na
úroveň důchodů v budoucnu napadajících.
Odst. 1
zvyšuje proto různým způsobem jednak
důchody invalidní (starobní), vdovské
a sirotčí a jednak důchodů z dělnického
pojištění a důchody z pojištění
pensijního.
Starobní a invalidní důchody se zvyšují
o 40% z dosavadní výměry a důchody
dělnické nad to ještě o 300 Kčs
měsíčně. Vdovské důchody
se zvyšují jen, jde-li o vdovu kvalifikovanou invaliditou,
stářím, nebo péčí o
dítě a to o 50%. Pro mladé, zdravé,
bezdětné vdovy nebylo by zvýšení
sociálně zdůvodněné. I zde
se vdovské důchody dělnické nad to
zvyšují ještě o 150 Kčs měsíčně.
Sirotčí důchody zvyšují se bez
rozdílu všechny o 200 Kčs měsíčně.
Jevilo se účelným z důvodů
finančních nákladů stanoviti absolutní
mez těchto zvýšení, která se
četněji uplatní pravidlem jen u důchodů
z pensijního pojištění.
K odst. 2:
Výše důchodů z hornického pensijního
pojištění byly upraveny již zákonem
č. 44/1947 Sb. Vztahuje se proto zvýšení
pouze na důchody napadlé před účinností
zákona o hornickém pojištění,
t. j. na t. zv. provise. Provise napadlé v hornickém
pensijním pojištění před 1. lednem
1947 se zvyšují jako důchody invalidního
pojištění dělnického. Poněvadž
předpisy platné před účinností
tohoto zákona v hornickém pensijním pojištění
rozeznávaly, pokud jde o pense napadlé před
1. lednem 1947, provise a plné provise, je třeba,
aby byly sjednány jednotné předpoklady pro
zvýšení provisí a aby při tom
byla respektována nabytá práva. Proto se
ke dni 30. IX. 1948 musí všechny provise upraviti
na výši plných provisí i kdyby u nich
v tento den nebyly splněny všechny předepsané
podmínky podle dosud platných předpisů.
Tato výše bude pak teprve základem zvýšení
hornických provisí podle tohoto ustanovení.
Pro provise napadlé před 1. IV. 1943 platí
tudíž ustanovení § 280, odst. 1 - I, č.
3 a II, č. 1, poslední věta, pro provise
napadlé po 31. III. 1943 ustanovení §§
121, 122, odst. 2 a 127, odst. 2 vl. nař. č. 70/1943
Sb. ve znění vl. nař. č. 246/1944
Sb.
K odst. 3:
Dosavadní vychovávací příplatky
k důchodům, zvýšené podle předchozích
odstavců, se nahrazují výchovným ve
výši podle tohoto zákona.
K odst. 4:
Druhy důchodů zde uvedené nejsou v novém
souboru dávek, jak řečeno v poznámce
§ 60; zde se nahrazují, pokud byly dříve
přiznány, sociálním důchodem.
K odst. 5:
Nebylo by sociálně opodstatněné při
požitku několika důchodů (na př.
invalidní a vdovský) zvyšovati oba tyto důchody.
K odst. 6:
Účelem ustanovení tohoto paragrafu je zvýšiti
pouze t. zv. zákonné důchody a nikoli jejich
nadlepšení; proto bylo třeba tohoto ustanovení.
K odst. 7:
Toto ustanovení je zavedeno z důvodů administrativních;
nepatrný příspěvek, který se
srážel důchodcům na nemocenské
pojištění, nebude napříště
důchodci placen. Působilo by obtíže
neúměrné finančnímu výsledku
zvláště u Ústřední sociální
pojišťovny, kdyby dříve než provede
zvýšení, musila ve všech individuálních
případech čistou výplatu důchodu
nejprve o tento nepatrný (2%) peníz opraviti.
K odst. 9:
Zvýšení důchodů zásadně
nemá ulehčiti povinnosti smluvního plnění
třetích osob, naopak má přijíti
výhradně k dobru důchodcům. Mohou
se však vyskytovati případy, jichž se
týká ustanovení § 268, odst. 5, pak
zvyšování zákonného důchodu
započitatelného na plnění z pensijního
zaopatření nad dosavadní výměru
je zcela zbytečné. Na př. důchodce
požívá plných 100% posledního
vysokého služného ze smluvního plnění.
Shodně s úpravou důchodů z veřejnoprávního
důchodového pojištění upravují
se také důchody z veřejnoprávního
pojištění úrazového. Tím,
že se upravují tyto důchody včetně
všech dosavadních zvýšení a příplatků,
dosáhne se jednotnosti a odpadnou veškeré zvýšení
a příplatky, ať vyplývají ze
zákona nebo vládního nařízení,
nebo byly poskytovány dobrovolně. Úprava
bude provedena pouze tam, kde je to pro důchodce příznivější.
V zemích českých bylo maximum započitatelného
výdělku, z něhož byl vyměřován
důchod, zvýšeno v podnicích živnostenských
vl. nař. č. 1/1944 Sb. od 1. ledna 1944 z 18.000
Kčs na 72.000 Kčs. Pokud se týká zemědělských
podniků byly tyto podniky podrobeny úrazovému
pojištění v celém rozsahu s platností
od 1. ledna 1945 a tímto dnem byly také upraveny
započitatelné výdělky osob zaměstnaných
v zemědělství. Proto se upravují úrazové
důchody napadlé před těmito daty.
Obdobně je tomu na Slovensku, kde však maximum započitatelného
výdělku 18.000 Kčs platilo až do 31.
prosince 1947, od 1. ledna 1948 pak platí maximum 72.000
Kčs. Proto osnova upravuje důchody slovenské
na výši důchodů českých.
Všude se upravují částečné
důchody pouze počínaje ztrátou výdělečné
schopností aspoň 20%, neboť osnova do budoucna
přiznává důchody jenom v takovýchto
případech (§ 80, odst. 2).
Důchody pozůstalých se upravují na
jednotnou výši (4.800.-, 3.600.- a 6.000 Kčs).
U důchodů v zemích českých,
které napadly z úrazů v živnostenských
podnicích před 1. lednem 1944 a v zemědělských
podnicích před 1. lednem 1945, a kde stupeň
ztráty výdělečné schopnosti
nedosahuje 10%, se poskytne odbytné ve výši
1.000 Kčs; ostatní důchody až do ztráty
30% mohou býti na žádost důchodcovu
odbyty.
Předpisy o úrazovém pojištění
§§ 76-88 se nevztahují na zemědělské
a lesní podnikatele a příslušníky
jejich rodin. Proto se pro ně zachovávají
dosavadní předpisy o úrazovém pojištění
až do 31. XII. 1949, kdy i pro ně nabudou účinnosti
předpisy o nemocenském pojištění
(od 1. 1. 1950).
Sociální důchod bude přiznán
bez zkoumání potřebnosti všem poživatelům
státních starobních podpor a nahradí
tyto podpory.
Ustanovení o konkurenci důchodů se vztahuje
i na všechny staré důchody, takže dojde
ke krácení všech dvojích důchodů,
avšak úhrn zkrácených důchodů
nesmí býti nižší, než úhrn
nevalorisovaných důchodů před zkrácením.
Nabyté nároky nebudou tedy dotčeny.
Účelem tohoto předpisu jest vztáhnouti
ustanovení zákona o soustředění
pensijního pojištění na všechny
příplatkové ústavy a ostatní
zaopatřovací zařízení.
K odst. 1:
Aby se všem důchodcům sociálního
pojištění dostalo zvýšení
jejich důchodů ještě před účinností
národního pojištění, dostanou
jako mimořádnou výpomoc důchodovou
splátku za měsíc květen dvakrát.
K odst. 2:
Stejnou výpomoc obdrží důchodci náhradních
a jiných pensijních ústavů, avšak
ti mohou obdržeti jen zákonnou část
svého důchodu, nikoliv též nadlepšení.
K odst. 3:
Protože u důchodů dělnických
a hornických provisí je základní částka
nižší, obdrží tito jednorázovou
částku také v měsíci červenci.
K odst. 4:
Od 1. V. 1948 sjednocují se sazby pojistného všech
odvětví důchodového pojištění
a činí 10% pracovního výdělku.
Nastává tedy v dělnickém pojištění
zvýšení sazeb pojistného. V pensijním
pojištění horníků a soukromých
zaměstnanců se pojistné snižuje. Zároveň
se tím sjednocují sazby pojistného také
na Slovensku.
Závěrečná ustanovení obsahují
předpisy o působnosti a pravomoci ústavních
orgánů slovenských, předpisy o zrušení
norem, které se staly neplatnými, a předpisy
o účinnosti zákona.
K odst. 1, a 2:
Z legislativně technických důvodů
je působnost ústavních orgánů
slovenských vyjádřena v tomto ustanovení
všeobecně. Vyhlášky zákonem předepsané
uveřejní se též v Úředním
věstníku v Bratislavě.
Derogační klausule je formulována tak všeobecně,
aby z ní vyplývalo, že se zrušují
všechny předpisy o veřejnoprávním
důchodovém i úrazovém pojištění
na území Čsl. republiky a všechny předpisy,
upravující tytéž věci jako tento
zákon. Zákonů o sociálním pojištění
vyšlo tolik a byly tolikrát měněny a
doplňovány též různými
vyhláškami, že by vyžadovalo značně
komplikovaných ustanovení, kdyby každá
norma měla býti vyjmenována. Proto byla volena
všeobecná derogační klausule. Hlavní
zákony byly přesto vyjmenovány, aby bylo
zřejmo, o jaké druhy předpisů jde.
K odst. 1 - 3:
Tento paragraf určuje, kdy postupně nabudou účinnosti
jednotlivá ustanovení zákona a na které
skupiny pojištěnců se účinnost
vztahuje.
Toto ustanovení určuje, který ministr zákon
provede.