Tímto předpisem se zajišťuje dosud obvyklé
spolupůsobení úřadů a soudů
při provádění veřejnoprávního
sociálního pojištění. Proto také
byla v podstatě převzata textace § 148 vl.
nař. č. 365/41 Sb., příp. § 255
zákona č. 221/1924 Sb. Veřejnými orgány
rozumějí se na př. národní
výbory nebo národní správcové.
Vyslovuje v odst. 1 zásadu, že všechny správní
akty pojišťovny (rozhodnutí a opatření)
se doručují písemným výměrem,
a stanoví v odst. 2 a 3 výjimky z ní:
1. výměr se nevydává, vyhovuje-li
se pojištěnci podle jeho žádosti o dávku;
2. výměr se nevydává, byla-li dávka
odňata proto, že oprávněná osoba
byla uznána schopnou k práci a nepožádala-li
do 30 dnů po té o vydání výměru.
Předpokládá se, že v pravidelných
případech dosavadní příjemce
dávky se spokojí se zjištěním
svojí práceschopnosti a práci nastoupí;
3. výměry o pojistné povinnosti se zásadně
nevydávají, leč by si to některá
ze zúčastněných stran výslovně
vyžádala, nebo kdyby v přihlášce
nebo jiným projevem pojistnou povinnost popřela.
Tam však, kde pojišťovna vydává negativní
výměr o pojistné povinnosti, se výměr
zásadně vydává.
Odst. 5 obsahuje ustanovení o právním poučení
ve výměru, souhlasné s dosavadními
předpisy zákonů sociálně pojišťovacích
o této otázce.
Ustanovení odst. 6 stanoví zvláštní
výsadu pro pojišťovnu. Převzato ustanovení
§ 254 a) zák. č. 221/1924 Sb.
Řízení o dávkách a způsob
uplatnění nároku u pojišťovny upravuje
se celkem ve shodě s dosavadní praxí sociálně
pojišťovacích ústavů. Předpisy
dříve v zákonech roztroušené
byly shrnuty do tohoto oddílu.
Tento paragraf obsahuje předpisy o uplatnění
nároku, jak byly formulovány v dosavadních
předpisech, obsahuje ustanovení, kdo je oprávněn
uplatniti nárok, předpisy o příslušnosti
a o tom, kde uplatňuje nárok osoba vykonávající
několik činností a jak se zahajuje řízení
o odškodnění úrazu.
Rovněž tato ustanovení byla celkem shodně
převzata z dosavadních zákonů o sociálním
pojištění.
Odchylně od dosavadních ustanovení je řešena
posloupnost, které osobě má býti vyplacen
důchod - případně více důchodových
splátek - zemře-li oprávněný
po uplatnění nároku. Jde o přímý
nárok osob v zákoně výslovně
uvedených a to v pořadí, které je
stanoveno s hlediska sociální závislosti
na zemřelém bez ohledu na dědickou posloupnost.
Ustanovení je nutné proto, aby nemusilo býti
vyčkáváno až do skončení
pozůstalostního řízení. Obvykle
půjde o jednu nedoručenou důchodovou splátku.
V řízení o přiznání
dávek je často potřebí provésti
vyšetření v nemocnicích a jiných
léčebných ústavech, zpráv o
průběhu nemoci a pod. Toto ustanovení ukládá
veřejným ústavům, aby za úplatu
provedly vyšetření a podaly dobrozdání.
Povinnost důchodcova hlásiti pojišťovně
všechny změny a skutečnosti důležité
pro výplatu důchodu byla převzata z dosavadních
zákonů. Nově je stanovena ručební
povinnost důchodcova za škody způsobené
úmyslně nebo hrubou nedbalostí. Nově
byly stanoveny sankce proti důchodci, jenž se zdráhal
podrobiti se lékařské prohlídce.
Proti rozhodnutím nositelů dosavadního pojištění
mohlo se dosud nastupovat dvěma cestami podle toho, zda
šlo o otázky pojistné povinnosti nebo dávkové.
Spory o pojistnou povinnost byly vyřizovány cestou
správní, kde poslední kasační
stolici byl nejvyšší správní soud,
spory dávkové rozsuzovaly rozmanité rozhodčí
soudy, pojišťovací soudy a v poslední
stolici vrchní pojišťovací soud.
Zákon o národním pojištění
tuto dvojí kolej opravných prostředků
proti rozhodnutím nositelů pojištění
odstraňuje a vytváří pro rozhodování
o obou typech opravných prostředků jedinou
instituci: pojišťovací soudy, což jsou zvláštní
správní soudy se silnou složkou laickou. Třetí
stolicí je nejvyšší pojišťovací
soud u nejvyššího soudu v Brně.
Nejvyšší dozor nad pojišťovacím
soudnictvím má ministerstvo spravedlnosti.
Ustanovení třetího oddílu (§§
228 - 240) vytyčují zásady, podle nichž
se tyto orgány zřizují a stanoví jejich
složení a kompetence. Podrobnosti však upraví
zvláštní zákon (§ 239).
Přehledná a jednotná výstavba pojišťovacích
soudů je vybudována na dvou instancích.
Ve složení pojišťovacích soudů
se provádí zásada účasti živlu
laického vedle soudců z povolání,
pokud tyto soudy rozhodují ve sporech o pojistné
dávky. V ostatních sporech jest svěřeno
rozhodování samosoudci. V první instanci
živel laický převažuje, v instanci druhé
jsou obě složky v rovnováze. Laičtí
přísedící jsou vybíráni
z pojištěnců k návrhu jednotné
odborové organisace a zájmových organisací
zastupujících ostatní pojištěnce.
Při tom jest dbáti toho, aby byly zastoupeny všechny
skupiny pojištěnců. Funkční období
laických přísedících u pojišťovacích
soudů jest šestileté, čímž
je vytvořen předpoklad stability rozhodování.
Stejně jako veškeré funkce v zastupitelských
sborech jest i funkce laických přísedících
funkcí čestnou.
Kompetence pojišťovacích soudů po stránce
věcné jest upravena proti dosavadnímu stavu
odchylně, neboť pojišťovací soudy
rozhoduji i ve sporech o pojistné dávky i ve všech
ostatních sporech, o kterých dříve
rozhodovaly správní úřady. Pokud jde
o místní příslušnost, uplatňuje
se zásada přiblížení kontrolních
orgánů pojištěnci. Toliko ve sporech,
v nichž nevystupuje jako strana pojištěnec, určuje
se místní příslušnost výlučně
podle sídla strany žalované.
Nežli bude vydán zákon o řízení
před pojišťovacími a vrchními pojišťovacími
soudy podle § 239, platí přechodný předpis
§ 253, odst. 1.
Jako nejvyšší stolice rozhoduje o dovoláních
proti rozhodnutím vrchních pojišťovacích
soudů nejvyšší pojišťovací
soud, jehož některé členy může
jmenovat president republiky z vynikajících znalců
sociálního pojištění.
Nejvyšší pojišťovací soud je
tedy třetí instancí, které se lze
dovolávati, jen pokud se napadá zákonitost
rozsudků vrchních pojišťovacích
soudů. Tím, že konečné rozhodování
ve věci dávek, pojistného a v ostatních
sporech (§ 231) je svěřeno jedinému
vrcholnému orgánu, dosáhne se jednotnosti
judikatury, jež nebyla plně zabezpečena za
dosavadního stavu.
Ustanovení o služebním dohledu nad pojišťovacími
soudy a o disciplinární odpovědnosti soudců
z povolání činných v oboru pojišťovacího
soudnictví, jsou pouze logickým důsledkem
celkového pojetí třetího oddílu,
podle něhož jest pojišťovací soudnictví
součástí organisace řádných
soudů.
Ježto pojišťovací soudy jsou součástí
veřejné státní správy, jdou
i veškeré náklady osobní i věcné
na vrub státní pokladny.
Čtvrtý oddíl sedmé části
zákona je věnován ustanovením o trestních
sankcích na nedodržení povinností uložených
zákonem o národním pojištění
nebo podle tohoto zákona.
V tomto ustanovení jsou vytčeny skutkové
podstaty administrativních přestupků omissivních
i kommissivních. Je tak národnímu pojištění
- v podstatě ve stejné míře jako dosud
(viz § 260 zák. č. 221/24 Sb.) - poskytnuta
ochrana proti každému, kdo je jakýmkoliv způsobem
zúčastněn na řízení
ve věcech sociálně pojišťovacích,
ať je to zaměstnavatel či pojištěnec
nebo orgán nositele pojištění. Pro skutkové
podstaty zde uvedené není vyloučena přísnější
trestnost založená na jiném materiálně
právním trestním předpisu.
Specielně k ustanovení písm. ch) nutno podotknout,
že se jí chrání nejen dodržování
povinností uložených zákonem, nýbrž
i povinností uložených druhotními předpisy
vydanými podle tohoto zákona, na př. léčebným
řádem.
Upozorniti dlužno též na ustanovení §
255, odst. 1, písm. e).
První odstavec stanoví především,
že za přestupky podle § 241 může
býti stíhána i osoba právnická,
ovšem pouze pokutou. V dalším textu je pojednáno
o tom, které fysické osoby právnickou osobu
v trestním řízení zastupují.
V druhém odstavci se pojednává o trestní
odpovědnosti fysických osob pověřených
zastupováním právnických i fysických
osob a o ručení zaměstnavatele za pokutu
uloženou jeho zástupci.
První odstavec tohoto paragrafu stanoví druh a sazbu
trestů za přestupky uvedené v § 241,
přejímaje v podstatě předpisy §
262 zákona č. 221/24 Sb. Základním
trestem je pokuta, jejíž horní hranice je zvýšena
úměrně ke zvýšené hladině
hospodářských čísel. Náhradní
trest vězení je ponechán. Druhý a
třetí odstavec upravuje trestní řízení
o přestupcích jednak zásadní recepcí
předpisů o trestním řízení
správním, jednak meritorní úpravou
odvolací lhůty a vyslovením zásady
dvojinstančnosti.
Toto ustanovení určuje, kdy pomine trestnost přestupku,
kdy tedy nelze uložiti trest, ač skutková podstata
přestupku je splněna. Je to jednak odčinění
závady před nabytím vědomosti o zavedení
trestního řízení (t. zv. účinná
lítost), jednak promlčení.
Zde jsou shrnuty předpisy o promlčení v souvislosti
s trestními předpisy. Především
jde o promlčení přestupků, tedy skutkových
podstat zakládajících přestupek; dále
je zde ustanovení o promlčení trestu již
uloženého a v souvislosti s tím i předpis
o tom, kdy se toto promlčení staví. Tyto
předpisy jsou převzaty v podstatě z §§
264 a 265 zákona č. 221/24 Sb.
Účelem přechodných ustanovení
je převésti dosavadní nároky pojištěnců
ať už získané či toliko čáky
do nového národního pojištění.
Systematicky byla přechodná ustanovení uspořádána
tak, že nejprve jsou uvedeny předpisy společné
všem druhům pojištění a pak jsou
zařazena přechodná ustanovení nemocenského
a důchodového pojištění. Zákon
končí závěrečnými ustanoveními.
V prvním oddílu jsou předpisy o zrušení
dosavadních nositelů sociálního pojištění,
o převedení jejich zaměstnanců, o
zřízení prozatímních správních
orgánů a o dokončení zahájených
sporů před soudy sociálního pojištění.
Jednotlivé části zákona nevejdou v
účinnost jedním a týmž dnem.
Z ustanovení § 279 plyne, že nejdříve
nabudou účinnosti ustanovení organisační,
později ustanovení povahy materielní, avšak
nikoliv (pokud jde o pojištění nemocenské)
současně pro všechny skupiny pojištěnců.
Zejména výklad a aplikace ustanovení §
279, odst. 3 mohly by vésti k pochybnostem a působiti
obtíže. Aby tomu bylo zabráněno, bylo
nezbytně nutné dáti ministru sociální
péče široké zmocnění,
dávající možnost odstraniti bez průtahů
vyhláškou překážky, které
by se objevily při přebudování pojištění.
Půjde o opatření povahy převážně
organisační, která se nedotknou práv
pojištěnců na dávky.
Tato ustanovení upravují otázky souvisící
s převzetím dosavadních nositelů sociálního
pojištění a některých zaopatřovacích
zařízení novým jednotným nositelem
národního pojištění.
Organisace národního pojištění
vytvořená ustanoveními páté
části zákona, která jest předpokladem
pro další postupné budování národního
pojištění, zejména také po stránce
materiálně právní, vstupuje v život
ihned dnem 1. VII. 1948 a představuje tak první
etapu při budování národního
pojištění. Dosavadní nositelé
sociálního pojištění a jejich
svazy, kteří vytvořením Ústřední
národní pojišťovny pozbývají
svého existenčního oprávnění,
se zrušují. Dnem, který bude určen vládním
nařízením, se zruší i ta vnitřní
zařízení vyňatých zaměstnavatelů,
která svou povahou a funkcí stojí nejblíže
zrušeným nositelům pojištění.
Výpočet zrušených institucí obsažený
v § 247, odst. 1 a 2, jest taxativní. Ústřední
národní pojišťovna se stává
ze zákona právním nástupcem zrušených
institucí. Ústřední národní
pojišťovna podle odst. 3 bude postupovat při
provádění sociálního pojištění
podle dosavadních zákonů veřejnoprávního
sociálního pojištění až
do 30. IX. 1948, kdežto od 1. X. 1948 (§ 278) bude se
již v oblasti materielního práva říditi
jen tímto zákonem.
Zvláštního posuzování vyžaduje
otázka převzetí u náhradních
ústavů pensijního pojištění,
u nositelů pensijního pojištění
zaměstnanců soukromých drah a u náhradních
zařízení vyňatých zaměstnavatelů,
a to zejména se zřetelem k existenci závazků
třetích osob - zaměstnavatelů - vůči
těmto institucím. Proto ponechávají
ustanovení § 247 zákonu (odst. 5) a vládnímu
nařízení (odst. 6), aby stanovily podrobnosti
převzetí v těchto případech.
Stejné ustanovení platí také pro převzetí
zvláštního oddělení Ústřední
národní pojišťovny v Bratislavě,
provádějícího pojištění
podle nařízení č. 17/1946 Sb. z. SNR,
ježto toto pojištění má zcela podobnou
povahu jako pojištění u náhradních
ústavů v zemích českých.
Po stránce personální bude Ústřední
národní pojišťovna vybavena kádrem
zkušených zaměstnanců dosavadních
nositelů sociálního pojištění,
jejich svazů zrušených podle § 247, odst.
1 a 2, které zásadně přejímá.
Ustanovení zákona sledují na jedné
straně myšlenku sociální ochrany těchto
zaměstnanců - proto se stanoví, že Ústřední
národní pojišťovna vstupuje po zákonu
s jistými omezeními do služebních smluv
převzatých zaměstnanců a že jest
třeba bráti zřetel k osobním poměrům,
resp. k dosavadnímu služebnímu postavení
zaměstnancovu při určitých disposicích
s převzatými zaměstnanci - na druhé
straně se však zabezpečuje pružné
a účelné začlenění převzatých
zaměstnanců do organisace národního
pojištění. Vstup do služeb Ústřední
národní pojišťovny se vyhrazuje i těm
zaměstnancům podniků, kteří
obstarávají agendu podnikových náhradních
ústavů nebo závodních nemocenských
pojišťoven.
Tato ustanovení upravují vstup Ústřední
národní pojišťovny do smluv zajišťujících
služby lékařů, dentistů, zubních
techniků a ostatního zdravotnického personálu.
Jde o předpis, který jasně vyjadřuje
kontinuitu subjektu národního pojištění
a subjektů dřívějšího
sociálního pojištění. Materiálně
právní význam má na př. pro
daňové osvobození tam, kde ho bude Ústřední
národní pojišťovna používati
z titulu dřívějších nositelů
pojištění.
Pokud nebudou konstituovány zastupitelské orgány
podle páté části zákona, povede
správu Ústřední národní
pojišťovny správní komise jmenovaná
ministrem sociální péče na návrh
Ústřední rady odborů a po slyšení
vrcholných zájmových organisací. Správní
komise nižších územních organisačních
složek bude jmenovati správní komise Ústřední
národní pojišťovny na návrh Ústřední
rady odborů a po slyšení vrcholných
zájmových organisací. Prvního předsedu
a první místopředsedy Ústřední
národní pojišťovny jmenuje president republiky.
Součinnost Ústřední rady odborů
a složení vrcholných zájmových
organisací, representující soubor pojištěnců
národního pojištění, při
vytvoření prozatímních vrcholných
orgánů nositele pojištění, supluje
vůli pojištěnců, než se tato vůle
projeví při prvních volbách do zastupitelských
sborů (§ 182).
Ustanovení tohoto paragrafu upravuje zásady pojišťovacího
řízení pro přechodnou dobu než
dojde ke zřízení pojišťovacích
soudů podle třetího oddílu sedmé
části zákona (§§ 228 a násl.)
a nežli bude vydán zvláštní zákon
o řízení podle § 239.
Účelem tohoto ustanovení je doplnění
evidence pojištěnců. Proto evidenční
přihláška podle ustanovení § 254
není vlastně přihláškou podle
§ 15, avšak tento význam může jí
býti přiznán.
Ustanovení o evidenční přihlášce
je na tolik pružné, že umožní pojišťovně
voliti formu, kterou by byly co nejméně zatíženy
osoby hlášením povinné (zejména
stát, obce a pod.)
K odst. 1:
Provedení zásady uvedené v § 120, odst.
1, podle které má nésti zaměstnavatel
celé pojistné ze svého, nelze prozatím
uskutečniti; jest obava, že okamžité přesunutí
celého břemene pojistného na podniky by se
nepříznivě projevilo v cenách výrobků.
Tuto zásadu jest však možno provésti při
vhodné příležitosti, která by
se naskytla v budoucnu (na př. při všeobecné
úpravě mezd a platů). Podle ustanovení
§ 279, odst. 4 nabude ustanovení § 120 účinnosti
teprve v den, který bude určen vládním
nařízením.
Pro přechodnou dobu bude zachováno rozdělení
břemene platiti pojistné mezi zaměstnavatele
a zaměstnance a - pokud jde o kvoty - upraveno vládním
nařízením (odst. 1, písm. a). Zdůrazniti
dlužno, že není úmyslem stanoviti kvoty
pojistného nově tak, aby kvota připadající
na zaměstnance byla zvýšena. Zejména
úrazový příspěvek (§ 117,
odst. 3) půjde jako dosud celý na vrub zaměstnavatelův.
Důvodem, proč kvoty srážek na pojistném
nebyly v zákoně uvedeny přímo, je
snaha ponechati úvaze vlády možnost upraviti
jednotně dosud odchylné stanovení kvot u
některých kategorií pojištěnců.
Jinak byla převzata ustanovení dosavadních
zákonů sociálně pojišťovacích
o právu srážky a pod. ustanovením písm.
b) až e), odstavce prvního.
K odst. 2:
Viz důvodovou zprávu k ustanovení §
135.
Z ustanovení § 160 zák. č. 221/24 Sb.
plyne, že za opožděně odhlášeného
pojištěnce se platí pojistné až
do dne, kdy opožděná odhláška do
pojišťovny dojde.
Po vstupu materielních předpisů zákona
o národním pojištění v působnost
není tato úprava možná, neboť zaměstnavatel
nebude hlásit změny příjmu a bude
odvádět pojistné sražené při
skutečné výplatě mzdy.
Proto byla ustanovením § 19 volena jiná úprava,
a to formou pevných pokut. Z ustanovení § 256
plyne, že i tam, kde neodhlášený nebo
až po vstupu zákona v účinnost opožděně
odhlášený pojištěnec vystoupil
ze zaměstnání před 1. říjnem
1948, je zaměstnavatel povinen platiti pokutu podle §
19 i za dny před tímto datem.
Účelem tohoto ustanovení je ulehčiti
administrativní agendu pojišťovně i plátci
pojistného.
Dosavadní ustanovení zákonů sociálně
pojišťovacích měla jiné lhůty
pro promlčení práva vyměřiti
pojistné (srov. na př. ustanovení §
176 zákona č. 221/24 Sb.) než má ustanovení
§ 133 tohoto zákona. Bylo proto nutno stanoviti, v
jaké lhůtě se promlčuje pojistné,
v den 1. října 1948 dosud nepromlčené.
Ustanovení odst. 1 je přechodným předpisem,
který navazuje na ustanovení § 208.
Se vzrůstem úkolů pojišťovny projeví
se úměrně potřeba nových místností
pro ambulatoria a jiná léčebná zařízení
pojišťovny. I když ochrana nájemníků
je sociálním opatřením mimořádné
důležitosti, přece jen převažuje
obecný veřejný zájem na zachování
národního zdraví, jemuž mají
sloužiti zařízení pojišťovny.
Poněvadž nutno počítati při získávání
vhodných místností a prostorů pro
účely národního pojištění
s překážkami, je nutné, aby pojišťovna
mohla ihned disponovati alespoň s místnostmi v budovách,
které přešly do jejího vlastnictví.
Ustanovením § 243 byly pokuty za přestupky
poněkud zvýšeny oproti dosavadnímu stavu.
Podle ustanovení § 260 bude možno použíti
těchto vyšších sazeb pokut i při
stihání přestupků spáchaných
a nepotrestaných přede dnem počátku
účinnosti materielních předpisů
zákona o národním pojištění.
Druhý oddíl osmé části zákona
obsahuje přechodná ustanovení nemocenského
pojištění, zejména ustanovení
týkající se dávek (§§ 261
až 264). Tato ustanovení jsou koncipována tak,
že zaručují pojištěncům
a jejich rodinným příslušníkům
maximum možných výhod při změně
právního stavu.
Zásada zde uvedená zaručuje pojištěncům
a jejich rodinným příslušníkům
výhody národního pojištění
nemocenského již od prvního dne účinnosti
materielních předpisů zákona.
Až do dne 30. září 1948 včetně
bude míti pojišťovna vůči veřejné
nemocnici povinnosti stanovené dosud platnými předpisy.
Přesáhne-li však ošetřování
pojištěnce nebo rodinného příslušníka
v nemocnici tento den, bude pojišťovna povinna od 1.
října 1948 platiti ošetřovné
v rozsahu uvedeném v §§ 198 a 199.
K odst. 1:
Podle zákona č. 158/45 Sb. činí nejnižší
nemocenské v první třídě Kčs
8.-, ve druhé třídě Kčs 15.-.
Podle § 36 zákona o národním pojištění
činí však nejnižší nemocenské
Kčs 15.- denně.
Pojištěnec, který dne 30. září
1948 bral nemocenské ve výši Kčs 8.-
denně, bude míti od 1. října 1948
nárok na nemocenské ve výši Kčs
15.-. Jinak stupně nemocenského zůstávají
celkem stejné s výjimkou nemocenského podle
dosavadní třídy 12. až 16., kde nové
nemocenské podle příslušných
stupňů je o 1 Kčs vyšší
než dosud.
K odst. 2:
Jde o karenční lhůty pro osoby samostatně
výdělečně činné (§
4) a vypomáhající členy rodiny (§
5). Proto v souhlase s doslovem druhého odstavce §
279 je rozhodným den, od něhož počíná
běh těchto karenčních lhůt,
1. leden 1950.
Konstrukce přechodných ustanovení o dávkách
v mateřství je pro pojištěnky i rodinné
příslušnice zvláště výhodná.
V určitém časovém rozmezí zaručuje
se dokonce nová úprava nároků (podle
dosavadního či nového práva), která
je pro pojištěnku (rodinnou příslušnici)
výhodnější. Vzhledem k rozšíření
nároků na opakující se peněžité
dávky v mateřství (§ 44, odst. 2) z
původně zamýšlených 12 týdnů
na 18 týdnů bude u pojištěnek použití
dosavadního práva prakticky vyloučeno, neboť
nová úprava je zřejmě výhodnější.
O tom, z jakého vyměřovacího základu
budou platit pojistné osoby přihlásivši
se k dobrovolnému pokračování v nemocenském
pojištění teprve v době účinnosti
tohoto zákona, jedná ustanovení § 147,
odst. 7.
Ustanovení § 265, odst. 1 týká se tedy
jen těch osob, které den vstupu materielních
předpisů zákona v účinnost
zastihne jako osoby dobrovolně v pojištění
pokračující.
Poměr osob zahrnutých nově do nemocenského
pojištění (§§ 4 a 5) k pojišťovnám,
provádějícím smluvní nemocenské
pojištění nebo smluvní pojištění
úrazové, případně pojištění
na pohřebné, se řeší možností
zrušiti smlouvu za určitých předpokladů
a vyhnouti se tak zbytečnému dvojímu pojištění
týchž risik.
V přechodných ustanoveních důchodového
pojištění jsou vysloveny tyto zásady:
všechny důchody se posuzují podle nových
předpisů a nabytá práva budou zachována.
Ve smyslu těchto zásad jsou provedeny další
předpisy o převodu dosavadních nároků
do národního pojištění. Kromě
toho obsahuje tento oddíl předpisy o valorisaci
všech důchodů sociálního pojištění
včetně důchodů úrazových.
K odst. 1:
V přechodných ustanoveních byla zvolena všeobecná
zásada, že ode dne účinnosti tohoto
zákona se posuzují všechny dávky a důchody
již podle nových předpisů ať napadly
kdykoliv. Také podmínky dalšího trvání
nároků (na př. požitek invalidního
důchodu) se posuzuje podle nových předpisů.
Výjimky z tohoto pravidla jsou zvláště
vytčeny v dalších ustanoveních. Stejně
byla v tomto zákoně uplatněna zásada,
že nabytá práva zůstávají
zachována. Podmínky nároků byly podle
dosavadních předpisů různé.
Nové předpisy nemají však nikoho zbaviti
nároku již přiznaného. (Na př.
nebude odňat přiznaný vdovský důchod,
i když by podle nových předpisů nenáležel
a pod.) Zákon proto připouští další
výplatu důchodu, ale takový důchod
nebude valorisován.
K odst. 2:
Příspěvkové doby získané
v dosavadních odvětvích důchodového
pojištění jsou zásadně rovnocenné
dobám získaným v pojištění
podle tohoto zákona. Započítávají
se i doby podle dosavadních předpisů promlčené,
nebo podle předpisů o pensijním pojištění
soukromých zaměstnanců propadlé, nebo
kde dříve nastalo zrušení pojištění
nebo krácení důchodů, na př.
pro výplatu výbavného. I takové doby
se považují za pojištěné.