(1) Podrobnosti volebního řízení mohou
býti upraveny vládním nařízením.
Vydá-li ministr vnitra v mezích své působnosti
směrnice o provádění tohoto zákona,
uveřejní je v Úředním listě
republiky Československé.
(2) Na opatření, která učinil ministr
vnitra k přípravě provedení tohoto
zákona, již v době před počátkem
jeho účinnosti a pokud neodporují zákonu,
se hledí tak, jako by byla učiněna za jeho
účinnosti.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení; provede jej ministr vnitra
v dohodě se zúčastněnými členy
vlády.
Příloha k § 1 zák. č....../1948
Sb.
se sídlem krajského volebního výboru
v Praze; volební kraj tvoří hlavní
město Praha.
se sídlem krajského volebního výboru v Kladně; volební kraj tvoří správní okresy:
Kladno, Kralupy nad Vltavou, Louny, Rakovník, Roudnice
nad Labem, Slaný a Žatec.
se sídlem krajského volebního výboru v Mladé Boleslavi; volební kraj tvoří správní okresy:
Mladá Boleslav, Dubá, Mnichovo Hradiště,
Jičín, Mělník, Nymburk a Poděbrady.
se sídlem krajského volebního výboru v sídle okresního národního výboru Praha-venkov-jih; volební kraj tvoří správní okresy:
Beroun, Brandýs nad Labem, Český Brod, Hořovice,
Jílové, Praha-venkov-jih, Praha-venkov-sever, Příbram
a Říčany.
se sídlem krajského volebního výboru v Plzni; volební kraj tvoří statutární město Plzeň a správní okresy:
Blatná, Domažlice, Klatovy, Kralovice, Planá,
Plzeň-venkov, Přeštice, Rokycany, Stříbro,
Sušice, Tachov a Horšovský Týn.
se sídlem krajského volebního výboru v Karlových Varech; volební kraj tvoří správní okresy:
Aš, Cheb, Jáchymov, Kadaň, Kraslice, Mariánské
Lázně, Loket, Nejdek, Podbořany, Sokolov,
Teplá, Karlovy Vary, Vejprty a Žlutice.
se sídlem krajského volebního výboru v Ústí nad Labem; volební kraj tvoří správní okresy:
Bílina, Děčín, Duchcov, Chomutov,
Litoměřice, Most, Teplice a Ústí nad
Labem.
se sídlem krajského volebního výboru v Liberci; volební kraj tvoří statutární město Liberec a správní okresy:
Frýdlant, Jablonec nad Nisou, Jablonné v Podještědí,
Jilemnice, Liberec-venkov, Česká Lípa, Rumburk,
Semily, Šluknov, Turnov a Varnsdorf.
se sídlem krajského volebního výboru v Hradci Králové; volební kraj tvoří správní okresy:
Broumov, Nový Bydžov, Dobruška, Dvůr Králové
nad Labem, Hořice, Hradec Králové, Jaroměř,
Nové město nad Metují, Náchod, Nová
Paka, Rychnov nad Kněžnou, Trutnov a Vrchlabí.
se sídlem krajského volebního výboru v Pardubicích; volební kraj tvoří správní okresy:
Chrudim, Lanškroun, Litomyšl, Vysoké Mýto,
Pardubice, Polička, Ústí nad Orlicí
a Žamberk.
se sídlem krajského volebního výboru v Havlíčkově Brodě; volební kraj tvoří správní okresy:
Havlíčkův Brod, Čáslav, Kutná
Hora, Humpolec, Chotěboř, Kolín a Ledeč
nad Sázavou.
se sídlem krajského volebního výboru v Táboře; volební kraj tvoří správní okresy:
Benešov, Kamenice nad Lipou, Milevsko, Pelhřimov,
Sedlčany, Tábor a Vlašim.
se sídlem krajského volebního výboru v Českých Budějovicích; volební kraj tvoří správní okresy:
České Budějovice, Jindřichův
Hradec, Kaplice, Český Krumlov, Písek, Prachatice,
Strakonice, Třeboň a Týn nad Vltavou.
se sídlem krajského volebního výboru v Jihlavě; volební kraj tvoří správní okresy:
Moravské Budějovice, Dačice, Jihlava, Moravský
Krumlov, Velké Meziříčí, Třebíč
a Znojmo.
se sídlem krajského volebního výboru v Brně; volební kraj tvoří statutární město Brno a správní okresy:
Boskovice, Brno-venkov, Hustopeče, Nové Město
na Moravě, Mikulov, Tišnov, Moravská Třebová
a Vyškov.
se sídlem krajského volebního výboru v Olomouci; volební kraj tvoří statutární město Olomouc a správní okresy:
Moravský Beroun, Holešov, Hranice, Kroměříž,
Litovel, Olomouc-venkov, Prostějov, Přerov, Rýmařov,
Šternberk, Šumperk a Zábřeh.
se sídlem krajského volebního výboru
ve Zlíně; volební kraj tvoří
správní okresy: Uherský Brod, Hodonín,
Uherské Hradiště, Kyjov a Zlín.
se sídlem krajského volebního výboru v Ostravě; volební kraj tvoří statutární město Ostrava a správní okresy:
Fryštát, Nový Jičín, Valašské
Meziříčí, Místek, Český
Těšín a Vsetín.
se sídlem krajského volebního výboru v Opavě; volební kraj tvoří statutární město Opava a správní okresy:
Bílovec, Bruntál, Jeseník, Hlučín,
Krnov a Opava-venkov.
se sídlem krajského volebního výboru v Bratislavě; volební kraj tvoří město Bratislava a správní okresy:
Bratislava-okolí, Stará Ďala, Galanta, Komárno,
Malacky, Modra, Dunajská Streda, Šaľa, Šamorín
a Nové Zámky.
se sídlem krajského volebního výboru v Trnavě; volební kraj tvoří správní okresy:
Hlohovec, Nové Mesto nad Váhom, Myjava, Piešťany,
Senica, Skalica a Trnava.
se sídlem krajského volebního výboru v Trenčíně; volební kraj tvoří správní okresy:
Bánovce nad Bebravou, Ilava, Prievidza, Púchov,
Topoľčany a Trenčín.
se sídlem krajského volebního výboru v Nitře; volební kraj tvoří správní okresy:
Nová Baňa, Kremnica, Krupina, Levice, Zlaté
Moravce, Nitra, Parkan, Vráble a Želiezovce.
se sídlem krajského volebního výboru v Žilině; volební kraj tvoří správní okresy:
Považská Bystrica, Bytča, Čadca, Turčiansky
Svätý Martin, Kysucké Nové Mesto a Žilina.
se sídlem krajského volebního výboru v Liptovském Sv. Mikuláši; volební kraj tvoří obec Vysoké Tatry a správní okresy:
Kežmarok, Dolný Kubín, Levoča, Liptovsky
Svätý Mikuláš, Námestovo, Poprad,
Rožnava, Ružomberok, Trstená, Spišská
Nová Ves a Spišská Stará Ves.
se sídlem krajského volebního výboru v Banské Bystrici; volební kraj tvoří správní okresy:
Brezno nad Hronom, Banská Bystrica, Feledince, Modrý
Kameň, Lučenec, Revúca, Rimavská Sobota,
Banská Štiavnica, Tornaľa a Zvolen.
se sídlem krajského volebního výboru v Prešově; volební kraj tvoří správní okresy:
Bardejov, Giraltovce, Stará Ľubovňa, Prešov,
Sabinov, Stropkov, Svidník a Vranov.
se sídlem krajského volebního výboru v Košicích; volební kraj tvoří město Košice a správní okresy:
Gelnica, Humenné, Kráľovský Chlumec,
Veľké Kapušany, Košice-okolí, Medzilaborce,
Michalovce, Moldava nad Bodvou, Snina, Sobrance a Trebišov.
Po dobu prvního volebního období celostátního
zákonodárného sboru, který bude vytvořen
novou ústavou, má vykonávati jeho působnost
podle chystané zvláštní úpravy
Národní shromáždění, o
jehož volbu nyní jde.
Obsahem osnovy jest řád volení do tohoto
Národního shromáždění.
Osnova spočívá na ústavních
zásadách volebního práva, t. j. na
zásadách všeobecného, rovného,
přímého, tajného práva hlasovacího
a zásadě poměrného zastoupení.
Poslední parlamentní volby byly provedeny podle
zákona o volbě ústavodárného
Národního shromáždění
(č. 67/1946 Sb.). Z jeho zásad vychází
v podstatě tento návrh, prováděje
změny zejména tam, kde pro to mluvily praktické
zkušenosti získané při provádění
voleb.
U srovnání s poslední úpravou přináší
návrh tyto hlavní změny: již zákon
o volbě ústavodárného Národního
shromáždění použil ve značném
rozsahu instituce voličských průkazů,
aby umožnil volbu řadě voličů.
V tomto úsilí pokračuje též předkládaný
návrh. Podle něho lze totiž utvořiti
zvláštní volební obvody pro nemocnice
a jiné léčebné nebo sociální
ústavy, aby ošetřované osoby a chovanci
sociálních ústavů, kteří
pro svůj tělesný stav nejsou s to vykonati
volební právo mimo ústav, mohli voliti (§
4, odst. 3 a § 33).
Mimo to se usnadňuje také voličům
vykonávajícím veřejnou službu
v době volby, aby volili na podkladě voličského
průkazu v obci, v níž právě jsou
(§ 14, odst. 2). Jde hlavně o zaměstnance poštovní
a železniční správy.
Pokud jde o nejbližší volby do Národního
shromáždění, bylo třeba upraviti
výkon práva volebního se zřetelem
na dosud neskončenou očistu veřejného
a politického života. Veřejný zájem
vyžaduje, aby voleb se nezúčastnily osoby,
které se prohřešily proti republice, národu
nebo lidově-demokratickému zřízení.
K tomuto účelu slouží poznámka
překážky výkonu volebního práva,
jako zjev přechodný. Příslušné
ustanovení osnovy (§ 55) navazuje v tomto směru
na dřívější § 24 zákona
o úpravě stálých seznamů voličských
(č. 28/1946 Sb.).
V otázce kvora při druhém skrutiniu (§
42, odst. 1) se vrací návrh k tendencím z
doby předmnichovské.
Na další změny se zřetelem na volební
řád do ústavodárného Národního
shromáždění se upozorňuje v části
následující.
Volební kraje se shodují v podstatě s volebními
kraji podle zákona o volbě ústavodárného
Národního shromáždění.
Přihlédlo se jen k změnám správních
okresů, pokud k nim zatím došlo. Rovněž
v určení sídel krajských volebních
výborů nenastalo žádných změn.
Volební kraje se sdružují ve dvě volební
oblasti, z nichž jednu tvoří volební
kraje v zemích českých (volební kraje
I - XIX), druhou volební kraje na Slovensku (volební
kraje XX-XXVIII).
Již při volbě ústavodárného
Národního shromáždění
byly rozdělovány mandáty mezi země
podle počtu zapsaných voličů a mezi
volební kraje podle počtu platných odevzdaných
hlasů.
Osnova zachovává tuto konstrukci s tou odchylkou,
že mandáty se rozvrhují zprvu na volební
oblasti, tedy nikoliv jednotlivě na země.
Při přikazování menších
obcí k nejbližší obci, jako místu
volebnímu, nutno bráti zřetel na místní
poměry a vzdálenost, aby se voličové
mohli zúčastniti volby bez zvláštních
nesnází.
Poukazuje se na všeobecnou část důvodové
zprávy.
Při tvoření volebních obvodů
nutno míti náležitý zřetel na
to, aby tajnost volby nebyla ohrožena, kdyby ve volebním
obvodu volil jen nepatrný počet voličů.
Osoby s voličskými průkazy budou zpravidla
voliti společně s osobami jinými, aby tak
byla co nejvíce zajištěna tajnost volby. Stejná
zásada platí o voličích z přikázané
obce.
Vzhledem k úkolům, které se ukládají
ústřednímu volebnímu výboru
a krajským volebním výborům, je třeba,
aby k jmenování jejich členů a náhradníků,
jakož i k ustavení krajských volebních
výborů došlo, pokud možno, v co nejkratší
době po vypsání volby.
Podmínky volebního práva se shodují
s náležitostmi pro zápis do voličských
seznamů, uvedenými v § 2, odst. 1 zákona
o úpravě stálých seznamů voličských.
Podmínkou výkonu volebního práva zůstává
však zápis ve stálých seznamech voličských,
kteroužto zásadu všeobecně již vyslovuje
§ 1, odst. 2 cit. zákona.
Toto ustanovení upravuje otázku, kdo jest vyloučen
z aktivního práva volebního. Ustanovení
§ 55 osnovy, na něž poukazuje § 11, odst.
2, jest povahy přechodné.
Obdobné ustanovení měly dřívější
řády volební do Národního shromáždění,
jakož i do okresních a zemských zastupitelstev
a do obcí. Jde o důsledky plynoucí z vyloučení
z práva volebního.
Pokazuje se na všeobecnou část důvodové
zprávy.
Nežádá se, aby státní občanství
trvalo po určitou dobu přede dnem volby. Stačí,
je-li dotčená osoba státním občanem
Československé republiky v den volby.
Dosud byli volitelní státní občané
Československé republiky české, slovenské,
nebo jiné slovanské národnosti, bez rozdílu
pohlaví, kteří dosáhli 21. roku svého
věku a vyhovují ostatním podmínkám
zákona o volbě ústavodárného
Národního shromáždění
(čl. 4 ústav. zák. č. 65/1946 Sb.).
Toto ustanovení je odůvodněno tím,
že kandidátní listiny musí býti
podepsány osobami zapsanými ve stálých
seznamech voličských (§ 19, odst. 2).
Zásada poměrného zastoupení předpokládá
nezbytně podávání kandidátních
listin.
Pojem volební skupiny se určuje v § 54 osnovy.
Kandidátní listina volební skupiny musí
býti podepsána nejméně 1000 voličů,
zapsaných do voličských seznamů v
obcích volebního kraje.
Legitimační lístky se mají zavésti
jen v těch obcích, pro něž to stanoví
ministr vnitra. Vždy musí býti dodány
legitimační lístky místním
voličům v nemocnicích a jiných léčebných
nebo sociálních ústavech.
Volič musí v kterékoli obci, jsou-li pochybnosti,
prokázati svou totožnost.
Toto ustanovení se shoduje v zásadě s obdobným
ustanovením § 24 zák. č. 67/1946 Sb.,
až na modifikaci uvedenou v odstavci 4.
Upravuje se tu otázka uplatnění námitek
proti voličům, a to především
se zřetelem na § 12 (nepřipuštění
k hlasování).
Prázdné lístky byly již zavedeny pro
volby do ústavodárného Národního
shromáždění.
V tomto ustanovení se upravuje hlasování
osob ošetřovaných v nemocnicích a jiných
léčebných ústavech nebo umístěných
v sociálních ústavech. (Srov. všeobecnou
část důvodové zprávy.)
Postup při určení počtu poslanců
volených ve volebních krajích je obdobný
úpravě obsažené v § 34 zák.
č. 67/1946 Sb. Jeví se tu ovšem důsledky
změny provedené v § 2.
První skrutinium se provádí celkem podle
zásad, které určil § 35 zák.
č. 67/1946 Sb. pro prvé skrutinium při volbách
do ústavodárného Národního
shromáždění.
Rovněž úprava druhého skrutinia je převzata
ze zákona o volbě ústavodárného
Národního shromáždění
(§ 36). Zavádí se kvorum (odstavec 1). V důsledku
toho přihlíží se při druhém
skrutiniu ke zbytkům hlasů jen u těch volebních
skupin, které splňují předpoklad určený
v tomto ustanovení. Druhé skrutinium se provádí
podle volebních oblastí a nikoliv podle jednotlivých
zemí, jak tomu bylo v roce 1946.
Nařizovací moc vlády se tu omezuje jen na
zkrácení lhůt. Ostatní formální
předpisy nesmějí býti zjednodušeny.
Poukazuje se na všeobecnou část důvodové
zprávy.
Poznamenává se, že poznámka překážky
výkonu práva volebního jest jednak obligatorní
v případech uvedených v § 55, odst.
1, písm. a) až e), jednak fakultativní (§
55, odst. 2). O poznamenání překážky
výkonu práva volebního podle odstavce 2 rozhodne
místní národní výbor svou místní
volební komisí (§ 56); tato komise též
vyznačuje poznámku překážky výkonu
práva volebního ve voličských seznamech.
Poznámka bude vymazána z moci úřední
nebo na žádost strany, odpadnou-li předpoklady
pro její vyznačení, nejpozději však
dnem 31. prosince 1948.
Místní volební komise, pověřená
úkoly podle § 55, odst. 3 a 4, je pětičlenná.
Přenáší se na ni též působnost
dosavadní místní volební komise místního
národního výboru, uvedené v §
7, odst. 2 zákona o úpravě stálých
seznamů voličských.