Základy lidově demokratického
zřízení byly již položeny. Tím
větší je však odpovědnost této
vlády a tím těžší jsou její
úkoly. Tato vláda má uvést ve skutek
s největší dokonalostí a k největšímu
prospěchu státu a národa všechno to,
k čemu základy jsou již vybudovány.
Lidově demokratická cesta k socialismu je otevřena,
je nutno nyní po ní kupředu jít. V
praxi to znamená: každodenní starost o životní,
sociální i kulturní potřeby lidu.
Každodenní starost a péče o rozvinování
výrobních sil. Každodenní starost a
péče o soustavné zdokonalování
všech složek hospodářského života,
každodenní starost o zvyšování
produktivity práce v továrnách, na polích
i v administrativě. Je zkrátka nutno mít
stále na zřeteli: Nebudeme-li více a lépe
vyrábět, nebudeme lépe žít. Docílit
to, abychom více a lépe vyráběli,
to jest základním a programovým úkolem
této vlády a celého národa pro příští
léta. (Potlesk.)
Důvěra, kterou lid
věnoval novému Národnímu shromáždění,
obrozené národní frontě a jejím
představitelům ve vládě, zavazuje.
Vláda i Národní shromáždění
musí si být při své odpovědné
činnosti vědomy tohoto závazku. Musí
spolupracovat a pokračovat v díle, jemuž základy
položily ve svých prohlášeních
a programech minulé vlády. Věříme,
že při plnění těchto úkolů
poskytne nám nově zvolený president Klement
Gottwald svou plnou spoluprací podporu, radu i pomoc.
(Potlesk.)
Prvním úkolem činnosti
druhé vlády obrozené Národní
fronty je včasné dokončení dvouletého
plánu.
Je třeba dobré politiky
na všech úsecích hospodářského
a veřejného života, a to ještě
v období, které zbývá do konce letošního
roku.
Díváme-li se na vývoj
našeho hospodářství a počátky
práce ústavodárného Národního
shromáždění, pak můžeme
konstatovat stálý vzestup. Výrobní
plán v průmyslu splňujeme. Dokončili
jsme vcelku osídlení pohraničí, udrželi
rovnováhu mezi cenami a mzdami a stabilisovali měnu.
Přes loňskou neúrodu se nám podařilo,
dík SSSR, překonat potíže ve výživě.
Můžeme říci, že jsme za tři
roky po skončení války vybudovali svůj
stát lépe než v podstatně delší
době po roce 1918. Vzestupnou tendenci musíme nejen
udržet, ale stále zlepšovat. Proto musí
být středem pozornosti vlády v druhém
pololetí letošního roku v prvé řadě
úspěšné dokončení dvouletého
plánu. Tím si zajistíme také dobrý
nástup do pětiletky.
Únorové události
zjednodušily naše politické poměry. Zjednodušily
i naše poměry hospodářské, a
to zvláště dalším omezením
soukromokapitalistického sektoru v průmyslové
výrobě. Tyto skutečnosti a vůle všech
pracujících, kteří se rozhodli splnit
dvouletku do 28. října, nám naše úkoly
usnadňují. Nebudeme však moci přesto
splnit ve všech oborech výroby dvouletý plán
bezpodmínečně do konce října.
Je to proto, že nemáme dostatečnou vlastní
surovinovou základnu pro všechna naše výrobní
odvětví. Dovozní naši situaci zhoršuje
přechodná nerovnováha naší obchodní
bilance v důsledku loňské neúrody.
Také politický vývoj do února nedovolil
řádné plnění dvouletého
plánu ve všech oborech. Tak na příklad
ve stavebnictví, v průmyslových investicích,
v industrialisaci Slovenska, v pomoci hospodářsky
slabým krajům, v distribuci a peněžnictví,
kde teprve únor dal nám možnosti odstranit
překážky a vybudovat pro plnění
plánu nutné předpoklady.
Je nyní nutné, abychom
v budoucích 6 měsících zajistili splnění
plánu v nejvyšší míře a
stupňované úsilí přenesli i
do pětiletky. Naše protiplány nesmějí
zůstat jen zbožným přáním
a projevem dobré vůle. Všichni ti, kteří
protiplány vytyčovali a na jejich vyplnění
se usnášeli, organisátoři a vedoucí
naší znárodněné výroby,
závodní rady, odborové organisace i pracující,
musí konat svou povinnost, vyvinout největší
úsilí, odstraňovat nedostatky, zvyšovat
produktivitu práce.
Nutno si uvědomit, že
plány a protiplány nebudou splněny hezkými
sliby a nadšeně přijímanými resolucemi,
mohou být splněny jen vystupňovaným
pracovním úsilím, lepším využitím
pracovního času, lepší organisací
práce. (Potlesk.)
Zvláštní a zvýšenou
pozornost je nutno věnovat práci na dochvilném
plnění plánů a nadplánů
zahraničních dodávek a vývozu. S důsledným
plněním těchto plánů je úzce
spjata otázka našeho zásobování,
dovoz potřebného množství masa a tuků
stejně jako další plynulý chod výroby,
odkázaný na dovoz surovin.
Obstarání nutných
pracovních sil a jejich správné použití
a rozložení zůstává i pro příští
dobu důležitým problémem. Zvýšení
výroby není možno všude řešit
jen investicemi a rozšiřováním provozního
parku, nutno uvažovat o účelnějším
použití stávajícího strojového
zařízení zavedením dvojích
směn v řadě výrobních odvětví.
To arciť znamená překonávat mnohé
staré předsudky a převýchovu v řadách
pracujících.
Stojíme také před
velkými organisačními úkoly, které
vyplývají z dalších znárodňovacích
zákonů.
V prvé řadě
je zde úkol organisace nově znárodněné
výroby. Je potřebí výrobu plánovitě
organisovat, správní i regionálně
rozkládat a nejen slepě a paušálně
centralisovat.
Také organisace tuzemského
velkoobchodu i zahraničního obchodu přinese
nám nové úkoly. Je nutno obezřetně
stavět, umět vybudovat nové orgány,
ale umět i úspěšně použít
všeho toho, co již bylo vybudováno a co se osvědčilo.
Vláda také nemíní
rušit stávající maloobchodní
podniky, které požívají plně
ústavní ochrany. V nejbližší době
bude předložena osnova zákona o úpravě
živnostenského, obchodního a hostinského
podnikání, který nově upraví
podmínky zřizování živností
a dá tak zákonný podklad pro plánování
sítě živností a obchodu, neboť
jen toto plánování počtu i rozmístění
se stane základem rozkvětu řemesla i obchodu
a umožní také, aby ústavní ochrana
drobného podnikání se v praxi plně
uplatňovala.
Je také třeba přebudovat
organisace řemesla, obchodu a právě tak i
organisace průmyslu. Nové organisace musí
být přizpůsobeny tak, aby pod vedením
rozhodujících lidových orgánů
- národních výborů nebo orgánů
vyšších - spolupracovaly při řešení
hospodářských otázek, zejména
při pracích na znárodnění,
plánu i kontrole jeho provádění.
Doplňkem našeho znárodněného
podnikání a celého našeho hospodářství
se stanou podniky svazků lidové správy, jež
ústava předvídá a jež vhodně
doplňují síť našeho znárodněného
podnikání. Podniky svazků lidové správy,
jejich právní a organisační formy,
jejich organisace, vedení a řízení
- to všechno, promyšleno a urychleně uzákoněno,
dá perspektivu rozvoje obcím, okresům a krajům.
Také podnikání
lidového družstevnictví, zvláště
pak družstevnictví zemědělskému
připadne pří naší cestě
k socialismu důležitý úkol. Proto bude
přikročeno k jeho zjednodušení a praktickému
sjednocování vybudováním jednotných,
universálních družstev, kterým připadnou
nové a vyšší úkoly.
Své znárodněné
hospodářství chceme postavit na zdravou finanční
základnu. Proto musíme dokončit reorganisaci
našeho peněžnictví, a to podle potřeb
celkového plánu. Naše měna je pevná
a rozvinutím naší výroby a zvyšováním
její produktivity budeme ji dále upevňovat.
Proto i nadále se musíme snažit svoji kupní
sílu udržet v rovnováze s výrobou nových
hodnot. Správné skloubení výroby a
peněžnictví, zavedení jednotného
podnikového početnictví a rozpočetnictví,
to jsou předpoklady nutné kontroly, která
má přispět k zhospodárnění
výroby a k snížení provozních
nákladů. To platí nejen pro výrobu,
ale i pro distribuci a jiné hospodářské
služby.
S úkoly, které chceme
splnit v nejkratší době, úzce souvisí
otázka decentralisace veřejné správy.
To znamená zrušení zemských národních
výborů a vytvoření krajů s
krajskými národními výbory. Ty mají
přinést větší pružnost do
státní administrativy, zdokonalení její
kontroly lidem. Vytvoření krajů a krajských
národních výborů pomůže
zdokonalit soustavu národních výborů
a rozvine jejich působnost tak, jak to předpokládají
příslušná ustanovení nové
ústavy. Také to nebude bez obtíží
a mnozí budou musit svůj lokální patriotismus
umět podřídit společnému zájmu.
(Potlesk.)
Přebudování
zemí jako správních celků ve správní
celky krajové znamená také vytvoření
základny oblastního plánování
a jeho orgánů. Dvouletý plán je plán
ústřední a odborový a jen zčásti
je plánem oblastním. Naše pětiletka
bude však již skladbou plánu ústředního
a plánů oblastních. Tak bude náš
první dlouhodobý plán dokonalým hospodářským
plánem, který slaďuje zájmy celostátní
a zájmy oblastní a umožňuje co možno
největší vyrovnání hospodářské
činnosti jednotlivých krajů. Vytvoření
krajů, krajských národních výborů
a krajských plánovacích orgánů
bude kladným přírůstkem naší
jednotné a sjednocené celostátní plánovací
služby.
Důležitým bodem
příprav pro pětiletý plán je
také přeměna daně z obratu a některých
jiných daní ve všeobecnou generální
daň ze statků a služeb. Bude odstupňována
podle jejich sociální důležitosti a
vláda v ní bude mít nástroj k řízení
mnoha úseků hospodářského života.
Není toho málo, co
všechno bude nutno v poměrně krátké
době provádět, připravovat, uzákonit
a dokončit. Není také možno vyčíslovat
všechny úkoly a jejich podrobnosti. Již z toho,
co bylo řečeno, je vidět, že program
nové vlády má jiný charakter než
programy vlád minulých. Až doposud bylo nutno
bojovat o získání možností, aby
plány a programy mohly být plněny. Nyní
jsou tyto politické možnosti dány a před
námi stojí úkol dokázat, že těchto
možností dovedeme využít. Podle toho,
co dokážeme a jak to dokážeme, bude naši
činnost národ posuzovat. Na nás záleží
přičinit se ze všech sil o to, aby tento soud
byl příznivý. (Potlesk.)
Přecházím nyní
k myšlenkám pětiletého plánu.
Dokončení dvouletého
plánu včas a s nejlepšími výsledky,
jakých ještě můžeme dosáhnout,
to je nutný předpoklad pro plynulý přechod
do pětiletky. Dvouletý plán je plánem
obnovy a jen částečně plánem
výstavby. Pětiletý plán je naproti
tomu plánem výstavby a přestavby našeho
hospodářství. Jeho příprava,
která spadá již do letošního roku,
přirozeně ovlivňuje i průběh
závěrečné fáze plnění
dvouletky. To však je nutné vzhledem k době,
které je třeba pro přípravu dlouhodobého
plánu.
Co je smyslem pětiletky? Pětiletý
plán má zajistit další podstatné
zvýšení životní úrovně
všech vrstev pracujícího lidu měst a
venkova a na této základně upevnit svazek
dělníků, rolníků, živnostníků
a pracující inteligence. K tomu je však třeba,
abychom rozvinuli všechny výrobní síly
a celé své hospodářství. Nemůžeme
se spokojit jenom s obnovou předválečného
stavu. Chceme své hospodářství dále
budovat, rozšiřovat a zdokonalovat.
Zkoumáme-li historické
podmínky, za kterých hospodářství
naší republiky vyrůstalo a jakým potřebám
v minulosti odpovídalo, pak se nám jeví přeměna
struktury československého hospodářství
a její přizpůsobení dnešním
politickým a hospodářským podmínkám
jako samozřejmá věc. Československo
bylo před druhou světovou válkou státem
s vysoce vyvinutým průmyslem i zahraničním
obchodem. Náš průmysl vždy vyžadoval
a vyžaduje velkého dovozu surovin a polotovarů.
Tento dovoz musíme platit vývozem. Před válkou
konkuroval náš průmysl na světových
trzích zvláště v těch oborech,
kde hladové mzdy u nás snižovaly ceny výrobků
pod ceny světové. Konkurenční schopnost
našeho kapitalistického podnikání platil
český a slovenský pracující
člověk svou bídnou životní úrovní.
Trhy, které před válkou projevovaly zájem
o naše spotřební zboží, byly vesměs
trhy mimo dnešní oblast Sovětského svazu.
Dnešní směr našeho
zahraničního obchodu - i když chceme obchodovat
se všemi státy - do východní a jihovýchodní
Evropy zaměřený určuje novou orientaci
v naší průmyslové výrobě.
K tomu přistupují i změněné
podmínky na světových trzích. Je třeba,
abychom svou výrobu upravili tak, aby její produkty
odpovídaly úloze Československa v demokratickém
táboře i odbytovým možnostem v ostatní
Evropě a v ostatním světě. Československo
jako vyspělý průmyslový stát
může pomoci a také pomáhá lidovým
demokraciím při výstavbě jejich průmyslu
a tím přispívá k jejích hospodářskému
i kulturnímu rozvoji.
Náš průmysl nemohl
býti za kapitalistického hospodaření
vybudován účelně a plánovitě.
Byl budován chaoticky. Proto na nás obzvlášť
těžce doléhaly světové hospodářské
krise a docházelo přímo ke katastrofám.
Při dosavadní skladbě našeho průmyslu
bychom se ani v budoucností neubránili těžkým
hospodářským otřesům. Nám
však jde o stálost a plynulost naší výroby.
Pětiletka musí přinést
nejen rozmach výrobních sil, ale také větší
množství spotřebních statků.
Plánujeme zvýšení spotřeby na
hlavu asi o 60 % proti předválečnému
stavu. Jde přitom o zvýšení spotřeby
soukromé i veřejné.
Pětiletý plán
je dnes předmětem práce a studia našich
hospodářských odborníků. Bude
předložen v podzimním zasedání
parlamentu. Dnes chci poukázat jen na jeho některé
významné znaky, které naznačují
velikost možností, ale i úkolů, které
máme před sebou.
Tak úloha kovoprůmyslu
v naší první pětiletce je dána
tím, že kovoprůmysl má zvýšit
svou výrobu o 80-90 % proti výrobě plánované
na rok 1948. Při tom těžké strojírenství
má stoupnout až o 180 %, výroba letadel a vozidel
o 78 %, výroba surového železa o 80 %, surové
ocelí o 45 % a válcovaných výrobků
o 47 %. Výroba elektřiny o 48 %, výroba plynu
asi o 70% a výroba chemického průmyslu též
asi o 70 %.
Těchto několik jen
namátkou vybraných předběžných
číslic svědčí o velikosti a
dalekosáhlých cílech našeho plánování.
Plánujíce svou velkovýrobu
nezapomínáme ani na rozvoj řemesla a živností.
Jejích výroba má v pětiletce stoupnout
téměř až o 60 % proti letošnímu
roku. Řemesla budou pomáhat průmyslu při
plnění výrobních úkolů,
zvláště ve stavebnictví, a uplatní
se i ve vývozu.
Ve dvouletce jsme v průmyslové
výrobě plánovali jen některé
složky, kterým jsme stanovili jmenovité úkoly.
V pětiletce bude plánována již celá
průmyslová výroba. Tím zajistíme
lepší chod celého hospodářství.
Rozvoj našeho průmyslu
bude doprovázen rozvojem našeho zemědělství.
Za nejdůležitější bod zemědělské
pětiletky považuji zvýšení výrobnosti
a snížení výrobních nákladů
v zemědělské výrobě. To znamená
především urychlit mechanisaci a elektrisaci
venkova. Ta umožní zvýšit zemědělskou
výrobu asi o 40 % proti předválečným
letům. Zemědělství se má dostat
asi 30.000 traktorů a stejného počtu závěsných
pluhů, více než 30.000 samovazačů
a jiných zařízení. Vysoká mechanisace
zemědělství je spjata s elektrisací
asi 2500 obcí. Po skončení pětiletky
bude 90 % obcí v celé republice napojeno na elektrický
proud. Obdobně jako průmysl, bude i zemědělství
měnit svou strukturu. Bude se dále orientovat od
výroby rostlinné k výrobě živočišné.
Zatím co prvá stoupne asi jen o 1 %, má se
druhá zvýšit asi o 75 %. Zdokonalením
zemědělské výroby zvýšíme
produktivitu zemědělské práce a snížíme
výrobní náklady zemědělství,
což povede k dokonalejšímu zhodnocení
práce rolníka a k odstranění dnešního
nepoměru životní úrovně ve městech
a na vesnících. Hlavní pákou zde bude
iniciativní účast samých rolníků
v duchu chlumeckého a nitranského hnutí.
Nevěnujeme-li dostatek pozornosti
živočišné výrobě, marně
bychom snili o zlepšení našeho zásobování.
Naše produkce masa a tuků nebyla nikdy dostatečná.
Přitom byla velká část národa
z požívání masa vůbec vyloučena,
zvláště nižší vrstvy pracující
a nezaměstnaní. Spotřeba masa již dnes
při nedostatečných přídělech
proti předválečným letům stoupla.
Bude stoupati dále, budeme-li chtít příděly
masa a tuku řádně upravovat. To není
možno docílit dovozem. Musíme si maso sami
produkovat. Proto musíme chov i výkrm nově
organisovat, především rozšířením
plemenných chovů. Čím dříve
to uděláme, tím dříve se nám
bude lépe žít.
Splnění zemědělského
plánu předpokládá zvýšení
produkce a dovozu umělých hnojiv a dostatečný
dovoz jadrných krmiv. Dále je třeba zlepšit
hospodaření vodou a provést v zemědělství
dostatečné investice, aby bylo čeleno pohromám
sucha. Zemědělství je třeba poskytnout
všechnu technickou a hospodářskou pomoc pro
zlepšení zemědělské výroby.
Půjde dále o rozšíření
používání levných a zušlechtěných
osiv a sádí, aby jich bylo v posledním roce
pětiletky používáno na plných
100 %. Je třeba vybudovat mlékárny, sběrny
mléka, jatky, chladírny, mrazírny a konservárny.
Vybudováním závodů na zpracování
masa a vedlejších produktů a vybudováním
i ostatního potravinářského průmyslu
zajistíme lepší zpeněžování
zemědělské výroby a budeme moci lépe
provádět vyživovací politiku. Zlepšení
výroby se bude opírat o lepší součinnost
mezi výrobou, výkupem a distribucí, v čemž
rozhodující úlohu budou hrát zemědělská
družstva.
V našich lesích budeme
i nadále napravovat škody válečného
i předválečného hospodářství.
Budeme převádět čisté porosty
na porosty smíšené a meliorovat nemocnou lesní
půdu. Zalesníme 60.000 ha pozemků, které
nejsou vhodné pro zemědělství. Správa
státních lesů se bude dále věnovat
mechanisaci práce a dopravy v lesním hospodářství.
Všemi uvedenými opatřeními
se bude postupně zvyšovat životní úroveň
pracujícího lidu venkova a vytvoří
se další předpoklady pro její vyrovnání
s městem.