Čtvrtek 17. června 1948

Dalším stěžejním bodem pětiletého plánu je soubor úkolů ve stavebnictví. Předválečný nedostatek zdravého bydlení, který se ještě zhoršil zákazem staveb za okupace a válečnými událostmi, nebyl a nebude dvouletým plánem dosud odstraněn. Proto budeme i nadále pokračovat ve stavbě bytů. Chceme vybudovat více než 110.000 bytových jednotek. Při řešení bytové otázky musíme opět postupovat plánovitě. Kdybychom dělali co chtěli, nemůžeme okamžitě postavit tolik bytů, kolik se nám jich nedostává. Nemůžeme dnes a nebudeme moci ještě dlouho opatřit byt každému, kdo by ho chtěl a potřeboval. Musíme se v prvé řadě postarat o byty pro obyvatelstvo v oblastech válkou zničených a pro ty pracovníky, kterých nejvíce ve výrobě potřebujeme. Potřebujeme dnes pracovníky v rozhodujících odvětvích výroby. Těm musíme nejdřív byty zajišťovat. Postupně budeme také opravovat a rekonstruovat ony bytové jednotky, které nevyhovují požadavkům zdravého bydlení. Abychom celou naši bytovou krisi zdárně vyřešili, k tomu potřebujeme léta klidu, míru, usilovné práce a jednoty. (Potlesk.)

Mezi úkoly našeho stavebnictví v letech 1949/53 spadají též stavby silniční, železniční, vodohospodářské, sociální, zdravotní a kulturní. Aby průmyslová výroba mohla splniti požadavky pětiletého plánu, musíme v ní provésti další stavební investice. K tomu všemu je třeba rozvinout a zvýšit výrobu stavebních hmot. Potřebujeme více cementu, cihel, vápna, stavebního dříví, umělých tvárnic, stavebního železa i umělých stavebních hmot. Musíme pokračovat v mechanisaci stavebnictví, v normalisaci a typisaci staveb a stavebních součástí. To je také cesta ke snižování stavebních nákladů. Národní stavební podnik, jeho správná organisace a nová organisace práce ve stavebnictví nám v těchto úkolech pomohou.

Zvyšování průmyslové i zemědělské výroby a rozsáhlý stavební ruch si vyžádají zlepšení naší dopravy všech druhu. Bude třeba, aby výkon železniční dopravy stoupl nejméně o 40 % proti stavu, plánovanému na rok 1948. To platí i pro nákladní dopravu po silnici. Ve vodní dopravě jde o zvýšení více než o 30 %. Upravíme své hlavní dopravní uzly, budeme zlepšovat svou silniční síť. Budeme pokračovat ve splavňování Vltavy a Labe, zvětšíme svůj lodní park, zorganisujeme dunajskou a oderskou plavbu a dobudujeme bratislavský i komárenský přístav, využijeme co nejvíce vodní energie výstavbou vodních děl a údolních přehrad. Obnovíme svůj letecký park a vybudujeme nová letiště. Tím vším přispějeme k rozvoji československé dopravy, aby odpovídala poloze naší republiky.

Finanční politika zabezpečí splnění pětiletého plánu po finanční stránce. Jestliže si opatříme dost surovin, pracovních sil a výrobních zařízení pro investice, pak jejich provádění nesmí býti brzděno nedostatkem finančních prostředků. Předpokladem pro jejich mobilisaci je vhodná organisace jejich soustřeďování a jejich vhodná ústřední distribuce. Investiční úvěr oddělíme od úvěru provozního. vytvoříme správný vztah mezi peněžnictvím a ostatními odvětvími našeho hospodářství. Tím zajistíme stabilitu naší měny, upevníme korunu, vyhneme se znehodnocování a inflaci.

Vhodnou kombinací politiky finanční, cenové, daňové i mzdové a zvláště pak zavedením generální daně na statky a služby budeme vytvářet rovnováhu mezi poptávkou a nabídkou. Rozpočtová politika bude směřovat k dalšímu snižování schodků ve veřejné správě a k rozpočtové rovnováze. To předpokládá, že veřejná správa bude pracovat hospodárně. Svůj národní důchod budeme soustavné zvyšovat. Plánované hospodářství nám tuto snahu umožní. Jeho vývoj v lidové demokracii a socialismu může a musí být po odstranění vnitřních rozporů kapitalistického systému rychlejší, než byl rozmach kapitalistického hospodářství v době jeho největšího rozkvětu. Podle plánovaného vzestupu výroby a podle ostatních čísel našeho pětiletého plánu můžeme předpokládat, že v roce 1953 bude náš národní důchod vyšší o
50-60 % ve srovnání s rokem 1937.

Úkoly průmyslu, zemědělství, stavebnictví, dopravy a všechny ostatní úkoly, stanovené pětiletým plánem, vyžadují zajištění potřebných pracovních sil. Počet zaměstnaných v průmyslu a ve stavebnictví má být vcelku zvýšen asi o 20 %; na Slovensku asi o polovinu. Pro ženy rozšíříme pracovní příležitosti tím, že zvýšíme jejich kvalifikaci a specialisaci. Aby mohlo býti vtaženo více nových ženských pracovních sil do výroby, bude nutno od mnohých zastaralých zvyklostí se odpoutat. Organisátoři naší výroby nesmějí malomyslně uhýbati před těmito problémy. Musí je řešit, i když jejich řešení je mnohdy obtížné. (Potlesk.)

Dosažením vyššího technického stupně bude naše výroba potřebovat stále více a více kvalifikovaných. odborníků. Tím se budou rozšiřovat pracovní možnosti pro naší studovanou inteligenci. Nesdílíme obavy těch, kteří lomí rukama nad přebytkem inteligence, který prý nám hrozí. Kdybychom zůstali na staré kapitalistické cestě, nevyhnuli bychom se proletarisaci inteligence. Naše cesta k socialismu však nesmí inteligenci proletarisovat. Musí odstranit proletarisaci vůbec. (Potlesk.) Proto naši výrobu zdokonalujeme a stavíme na vyšší technický stupeň, abychom opatřili pro studující dorost, vědce i umělce nové pracovní možnosti. Je však nutno, aby naše studující mládež viděla jasně své poslání: pomáhat budovat a rozvíjet výrobu, tvořit a pracovat. Nejen byrokraticky a bezúčelně úřadovat. (Potlesk.) Nábor a rozdílení pracovních sil budeme řešit vhodnou bytovou politikou a jinými sociálně-politickými opatřeními a zdokonalením zákonů o organisaci práce i pracovní povinnosti. Zmodernisováním a zmechanisováním výroby bude stoupat produktivita práce. K tomu přispěje i důsledné odměňování pracovníků podle výkonu a soustava zvláštních odměn technicko-inženýrskému personálu za splňování a překročování plánovaných úkolů.

Mimořádné výkony, které dnes od pracujících vyžadujeme, ukládají nám také povinnost starat se o řádnou zotavenou v prvé řadě pro ty, kteří se nejvíce zasloužili.

Úkolem naším však je rozšiřovat rekreační péči tak, aby osvěžení, oddychu i zábavy po vykonané práci dostávalo se stále většímu počtu pracujících. Za tím účelem budeme novelisovat zákon o závodních radách, aby podílu na čistém zisku mohlo být k tomuto účelu použito co nejúčelněji ve prospěch všech pracujících a aby bylo zabráněno nerovnoměrnému a jednostrannému využívání.

Práci žen v domácnostech chceme ulehčit dostatečnou výrobou účelných zařízení pro domácnost. Rovněž chceme rozšířit síť prádelen, zařízení pro lidové a závodní stravování a věnujeme zvýšenou péči dětem. Stravování dětí pracujících žen, zakládání jeslí v továrnách, mateřských škol a pod. musí být podporováno úměrně s rozvojem naší výroby. Zdraví dětí nutno udržovat a zlepšovat jak lékařskou péčí, tak výstavbou rekreačních středisek. Tato všechna opatření si vyžádají investic ve výši několika miliard korun a bude je nutno stále zvětšovat současně se vzrůstem národního důchodu.

Úroveň zdravotní péče o všechno obyvatelstvo je nutno zvýšit tak, aby se přiblížila úrovní kulturně nejvyspělejších států. Proto bude rozšířena a zmodernisována síť nemocnic a sanatorií a bude zvýšen počet lůžek. Při tom nesmí být zapomínáno na lůžka pro kojence, pro děti, na lůžka porodnická, pro nemocné tuberkulosou a pod. Síť nemocnic a sanatorií doplníme sítí zdravotnických středisk, která budou zvyšovat zdravotní úroveň nejen ambulatorní léčbou, ale i preventivní péčí. Zdravotní střediska budou budována s hlediska potřeb obvodů, okresů a krajů.

Zlepšená zdravotní péče vyžaduje další školení zdravotnického personálu a jeho soustavné rozšiřování. Chceme zvýšit počet ošetřovatelek, porodních asistentek, lékařů, sociálních pracovnic, laboratorních sil a pomocného personálu. Stoupající úroveň našeho lidu klade na zdravotní péči stále větší a větší požadavky. Teprve nyní, kdy dáváme každému možnost pečovat o své zdraví, objevují se nám staré hříchy a nedostatky, které jsme zdědili. Při nejlepší vůli je nemůžeme odstranit okamžitě. Proto je tím více nutno k tomu pracovat a usilovat, aby alespoň postupně byly odstraňovány. (Potlesk.)

Vláda je si vědoma toho, že teprve nyní jsou dány podmínky, aby se mohlo přikročiti ve větších rysech a bez překážek k přestavbě a nové výstavbě i v oblasti kulturní a ideologické.

Budeme proto sledovati snahu, aby byly provedeny žádoucí přeměny ve všech úsecích kulturního života.

Za nejvážnější úkol pokládáme změnu celkového systému výchovy, především školství. S tím souvisí provedení zákona o jednotné škole, která má zajistiti největší všeobecné vzdělání všem dětem bez rozdílu a umožniti příchod nadaných synů a dcer pracujících lidí do vyšších středních a vysokých škol. Bude dále přikročeno k přebudování školního systému tak, že mimořádná pozornost bude věnována odbornému vzdělání učňovské mládeže, t. j. mladé generace dělnické třídy. Bude rozšířena síť závodních škol při národních podnicích, pro jejichž žáky budou postupně zřizovány internáty.

Stejně tak budeme věnovat péči odbornému školství III. stupně, zlepšení systému průmyslových škol, vybudování správních akademií, škol pro sociální pracovníky a pro družstevníky. Také odborné zemědělské školství musí být zlepšeno a reorganisováno.

Zahájíme kroky k základní reformě vysokých škol, aby již od příštího školního roku bylo možno zlepšit a zintensivnět studium. Pro budoucnost bude třeba připravit vysokoškolský zákon.

Vláda bude věnovati největší péči podpoře vědy a umění, jakož i rozšíření kulturních statků mezi nejširší vrstvy pracujícího lidu, aby dělníci, rolníci - prostí lidé mohli žít krásnějším, lepším a plnějším životem. (Potlesk.)

Bude připraven zákon o nové organisaci Akademie věd, jež se stane v budoucnu vedoucí institucí vědecké práce. Na podkladě toho bude pak možno pod jednotným vědeckým vedením soustřediti činnost výzkumnickou. Vybudováním výzkumných ústavů a vyškolením dostatečně silných kádrů vědeckých pracovníků si zajistíme předpoklady pro vědeckou a výzkumnou práci. Bude zlepšeno postavení vědeckých a výzkumných pracovníků. Na výzkum bude v pětiletém plánu věnována 1/3 % národního důchodu.

Přikročíme k uskutečnění vrcholných státních institucí pro umění, pro vědu a pro tělovýchovu i sport.

Řadou opatření bude upravena činnost ediční, zajištěno právo autorské, organisováno knihovnictví tak, aby se kniha stala přístupnou co nejširším vrstvám.

Postátníme Národní museum a některá oblastní divadla. Vláda se bude starati o to, aby byla prakticky uskutečněna. Zásada: kulturu a umění lidu. Budou proto podporovány nové formy a podniky kulturní distribuční služby, které se již zdárně ujímají a obstarávají ve stále větší míře kulturní potřeby lidu.

Současně se zvyšováním produktivity práce a zvětšováním národního důchodu bude umožněno státu, veřejným korporacím a národním podnikům podporovat uměleckou tvorbu nákupem obrazů, soch a uměleckých děl, jež vyzdobí naše veřejné budovy a obohatí naše galerie. Budeme dále pracovati na přípravě Národní galerie jakožto centrální pokladnice všeho našeho výtvarného umění.

Chceme vyhovět naléhavým kulturním potřebám všech pracujících. To platí zejména o venkově. Proto přikročíme k plánovitému budování těch zařízení, kterých vyžaduje soustavná osvětová práce. Proto chceme budovat osvětové síně, kulturní domy, závodní kluby, okresní a oblastní kulturně osvětová střediska a lidové knihovnictví.

V oblasti filmové a divadelní tvorby chceme novými investicemi vytvořit nová střediska a zlepšit dosavadní velkou pozornost věnujeme i rozhlasu jako jednomu z důležitých prostředků kulturní a politické výchovy. Budeme rovněž podporovat umělecký průmysl a národopisný výzkum.

Vláda bude pokračovati v dosavadním úsilí, aby byly podporovány dobré vztahy mezi státem a církvemi na podkladě náboženské svobody, snášenlivosti a na podkladě loyálního poměru církví ke státu. Obrozená Národní fronta přispěla již k úspěšnému řešení některých důležitých otázek našeho náboženského života. Církvím připadá nyní úkol, aby i nadále přispívaly ke klidnému soužití občanů, k posilování jednoty našeho lidu a budování republiky. (Potlesk.)

Budeme dále pokračovat v industrialisaci Slovenska, jak to vyžaduje soudržnost a jednota státu. Dosavadní rozšiřování slovenské průmyslové základny přemisťováním závodů z českého pohraničí a přímými investicemi doplníme v pětiletém plánu téměř výlučně novými dlouhodobými investicemi všeho druhu. Přitom budeme stále přihlížet k využití dosavadního průmyslu, slovenské surovinové základny a slovenské zemědělské výroby.

Je úkolem vlády, aby s hlediska oblastního plánování věnovala zvláštní péči hospodářsky slabým krajům v historických zemích. Je třeba zvýšit jejich zalidnění vybudováním komunikací, elektrifikace a zakládáním výroby podle místních a krajových hledisek a možností. Při plánování nových podniků a výroby nutno se řídit kromě zásady účelné centralisace také zásadou, že dobře je jen tam, kde práce vyhledává lidi, a bída a nouze že panuje tam, kde lidé marně hledají práci. (Potlesk.)

Pětiletý plán nesmí také zapomenout na naše sídelní město, naší matičku Prahu. Praha hrála význačnou úlohu nejen v dějinách našeho národa, ale i Slovanstva. Její národní i kulturní význam se dne vytvořením slovanské pospolitosti a jednoty ještě zvyšuje. Proto jí také podle jejího významu a role, kterou již dnes hraje a v budoucnosti bude hrát, musíme vybudovat. Necouvneme a nezalekneme se žádných úkolů. Zachováme její památky, ale současně z ní vybudujeme nové moderní město, pomník naší národní hrdosti a pevné vůle nevydat Prahu už nikdy v loupeživé ruce cizáckých nepřátel, ani hrabivým rukám domácích kořistníků. (Potlesk.)

Vývoj celého našeho hospodářství a jeho úkoly tak, jak jsou naznačeny pětiletým plánem, vyplývají nejen z naší vnitřní potřeby, nýbrž také z naší zahraničně politické situace. Řekl jsem, že pětiletka zahrnuje daleko větší oblast našeho hospodářského, kulturního a sociálního dění, než jak tomu bylo a je ve dvouletém plánu. Zasahuje téměř všechny složky denního života každého občana republiky. Proto také vláda obrozené Národní fronty pokládá plnění pětiletého plánu za těžiště své budoucí práce.

O provedení ústavy a lidově demokratického právního řádu.

Vedle úkolů, které bude nutno splnit podle pětiletého hospodářského plánu, vedle splnění těchto materiálních předpokladů na cestě k socialismu a v souhlase s nimi čeká nás práce při vybudování právní a organisační výstavby, která se musí přizpůsobit všem společenským a hospodářským změnám, které přinesly národní a demokratická revoluce a které dovršily únorové události. Základní pilíře našeho nového lidově demokratického státního zřízení byly již položeny. Součástí našeho právního řádu jsou již dnes všechny ty historické dekrety a těžce probojované pokrokové lidově demokratické zákony. Základnou našeho nového právního řádu je naše nová ústava z 9. května. V ní jsou zakotveny jako v nejvyšším zákoně státu všechny ty změny, které si náš lid v politickém, společenském a hospodářském životě vybojoval. Ústava je však pouze jádrem celého právního řádu, který musí být v jejím duchu a jako výraz naší nové skutečností přetvořen a dokonce nově vytvořen.

Mluvíme o novém lidově demokratickém právním řádu. To je něco úplně jiného než kapitalistický právní řád, který jsme zdědili po první republice a namnoze ještě ze starého Rakousko-Uherska. Kapitalistický právní řád, to byly zákony a právní předpisy, které měly především zajišťovat nerušený rozvoj kapitalistického podnikání a chránit vykořisťování člověka člověkem. Staré a ještě dnes platné zákony zabezpečovaly mocenské posice vykořisťovatelských tříd.

Lidová demokracie však znamená vládu lidu. Znamená vládu všech pracujících. Proto právní řád lidové demokracie musí být právním řádem pracujícího lidu a musí se definitivně odpoutat od všech zbytků, které připomínají kapitalistické zřízení. (Potlesk.)

Při tomto budování nového lidově demokratického právního řádu budeme vycházet v prvé řadě z nové ústavy. Zde jde o dobudování našeho ústavního systému. Ústava předpokládá vytvoření nových lidově demokratických volebních řádů do všech zastupitelských sborů, zejména národních výborů tak, aby bylo zaručeno, že budou vybráni nejlepší a nejzpůsobilejší zástupci lidu. Netajíme se tím, že jsme k tomuto výběru ještě všude nedospělí a že se nám i na důležité funkce vetřou lidé nehodní a nezpůsobilí. Úkolem lidové demokracie je, aby se nebála ty, kteří se zpronevěřili a neosvědčili, z funkcí odstraňovat a vybírat stále lepší a způsobilejší. (Potlesk.)

Nová ústava nám také ukládá, abychom podle jejích ustanovení upravili působnost předsednictva Národního shromáždění, které bude zkoumat ústavnost zákonů a zákonitost nařízení vlády a ministrů a mimo to bude podávat závazný výklad zákonů a plnit tak v duchu lidové demokracie důležitou funkci v nalézání práva. Ústava také předpokládá, že bude nově upravena kontrola celého veřejného hospodaření.

Naše nová, lidově demokratická skutečnost se projevila a stále projevuje také v každodenním životě všech občanů. Změnila jejich vzájemné vztahy, měla hluboký vliv na jejich vzájemné majetkově-právní poměry. To se již projevilo v mnohých směrech v nové ústavě, která na příklad stanovila úplnou rovnoprávnost žen, nemanželských dětí, a položila základy nového pracovního práva svými významnými ustanoveními o právech sociálních. Bude proto nutno dále úplně přetvořit celý systém občanského práva, které až dosud spočívá na obecném občanském zákoníku z roku 1811, vytvořit nové právo podnikové a nový systém práva pracovního.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP