Dalším stěžejním
bodem pětiletého plánu je soubor úkolů
ve stavebnictví. Předválečný
nedostatek zdravého bydlení, který se ještě
zhoršil zákazem staveb za okupace a válečnými
událostmi, nebyl a nebude dvouletým plánem
dosud odstraněn. Proto budeme i nadále pokračovat
ve stavbě bytů. Chceme vybudovat více než
110.000 bytových jednotek. Při řešení
bytové otázky musíme opět postupovat
plánovitě. Kdybychom dělali co chtěli,
nemůžeme okamžitě postavit tolik bytů,
kolik se nám jich nedostává. Nemůžeme
dnes a nebudeme moci ještě dlouho opatřit byt
každému, kdo by ho chtěl a potřeboval.
Musíme se v prvé řadě postarat o byty
pro obyvatelstvo v oblastech válkou zničených
a pro ty pracovníky, kterých nejvíce ve výrobě
potřebujeme. Potřebujeme dnes pracovníky
v rozhodujících odvětvích výroby.
Těm musíme nejdřív byty zajišťovat.
Postupně budeme také opravovat a rekonstruovat ony
bytové jednotky, které nevyhovují požadavkům
zdravého bydlení. Abychom celou naši bytovou
krisi zdárně vyřešili, k tomu potřebujeme
léta klidu, míru, usilovné práce a
jednoty. (Potlesk.)
Mezi úkoly našeho stavebnictví
v letech 1949/53 spadají též stavby silniční,
železniční, vodohospodářské,
sociální, zdravotní a kulturní. Aby
průmyslová výroba mohla splniti požadavky
pětiletého plánu, musíme v ní
provésti další stavební investice. K
tomu všemu je třeba rozvinout a zvýšit
výrobu stavebních hmot. Potřebujeme více
cementu, cihel, vápna, stavebního dříví,
umělých tvárnic, stavebního železa
i umělých stavebních hmot. Musíme
pokračovat v mechanisaci stavebnictví, v normalisaci
a typisaci staveb a stavebních součástí.
To je také cesta ke snižování stavebních
nákladů. Národní stavební podnik,
jeho správná organisace a nová organisace
práce ve stavebnictví nám v těchto
úkolech pomohou.
Zvyšování průmyslové
i zemědělské výroby a rozsáhlý
stavební ruch si vyžádají zlepšení
naší dopravy všech druhu. Bude třeba,
aby výkon železniční dopravy stoupl
nejméně o 40 % proti stavu, plánovanému
na rok 1948. To platí i pro nákladní dopravu
po silnici. Ve vodní dopravě jde o zvýšení
více než o 30 %. Upravíme své hlavní
dopravní uzly, budeme zlepšovat svou silniční
síť. Budeme pokračovat ve splavňování
Vltavy a Labe, zvětšíme svůj lodní
park, zorganisujeme dunajskou a oderskou plavbu a dobudujeme bratislavský
i komárenský přístav, využijeme
co nejvíce vodní energie výstavbou vodních
děl a údolních přehrad. Obnovíme
svůj letecký park a vybudujeme nová letiště.
Tím vším přispějeme k rozvoji
československé dopravy, aby odpovídala poloze
naší republiky.
Finanční politika zabezpečí
splnění pětiletého plánu po
finanční stránce. Jestliže si opatříme
dost surovin, pracovních sil a výrobních
zařízení pro investice, pak jejich provádění
nesmí býti brzděno nedostatkem finančních
prostředků. Předpokladem pro jejich mobilisaci
je vhodná organisace jejich soustřeďování
a jejich vhodná ústřední distribuce.
Investiční úvěr oddělíme
od úvěru provozního. vytvoříme
správný vztah mezi peněžnictvím
a ostatními odvětvími našeho hospodářství.
Tím zajistíme stabilitu naší měny,
upevníme korunu, vyhneme se znehodnocování
a inflaci.
Vhodnou kombinací politiky
finanční, cenové, daňové i
mzdové a zvláště pak zavedením
generální daně na statky a služby budeme
vytvářet rovnováhu mezi poptávkou
a nabídkou. Rozpočtová politika bude směřovat
k dalšímu snižování schodků
ve veřejné správě a k rozpočtové
rovnováze. To předpokládá, že
veřejná správa bude pracovat hospodárně.
Svůj národní důchod budeme soustavné
zvyšovat. Plánované hospodářství
nám tuto snahu umožní. Jeho vývoj v
lidové demokracii a socialismu může a musí
být po odstranění vnitřních
rozporů kapitalistického systému rychlejší,
než byl rozmach kapitalistického hospodářství
v době jeho největšího rozkvětu.
Podle plánovaného vzestupu výroby a podle
ostatních čísel našeho pětiletého
plánu můžeme předpokládat, že
v roce 1953 bude náš národní důchod
vyšší o
50-60 % ve srovnání s rokem 1937.
Úkoly průmyslu, zemědělství,
stavebnictví, dopravy a všechny ostatní úkoly,
stanovené pětiletým plánem, vyžadují
zajištění potřebných pracovních
sil. Počet zaměstnaných v průmyslu
a ve stavebnictví má být vcelku zvýšen
asi o 20 %; na Slovensku asi o polovinu. Pro ženy rozšíříme
pracovní příležitosti tím, že
zvýšíme jejich kvalifikaci a specialisaci.
Aby mohlo býti vtaženo více nových ženských
pracovních sil do výroby, bude nutno od mnohých
zastaralých zvyklostí se odpoutat. Organisátoři
naší výroby nesmějí malomyslně
uhýbati před těmito problémy. Musí
je řešit, i když jejich řešení
je mnohdy obtížné. (Potlesk.)
Dosažením vyššího
technického stupně bude naše výroba
potřebovat stále více a více kvalifikovaných.
odborníků. Tím se budou rozšiřovat
pracovní možnosti pro naší studovanou
inteligenci. Nesdílíme obavy těch, kteří
lomí rukama nad přebytkem inteligence, který
prý nám hrozí. Kdybychom zůstali na
staré kapitalistické cestě, nevyhnuli bychom
se proletarisaci inteligence. Naše cesta k socialismu však
nesmí inteligenci proletarisovat. Musí odstranit
proletarisaci vůbec. (Potlesk.) Proto naši
výrobu zdokonalujeme a stavíme na vyšší
technický stupeň, abychom opatřili pro studující
dorost, vědce i umělce nové pracovní
možnosti. Je však nutno, aby naše studující
mládež viděla jasně své poslání:
pomáhat budovat a rozvíjet výrobu, tvořit
a pracovat. Nejen byrokraticky a bezúčelně
úřadovat. (Potlesk.) Nábor a rozdílení
pracovních sil budeme řešit vhodnou bytovou
politikou a jinými sociálně-politickými
opatřeními a zdokonalením zákonů
o organisaci práce i pracovní povinnosti. Zmodernisováním
a zmechanisováním výroby bude stoupat produktivita
práce. K tomu přispěje i důsledné
odměňování pracovníků
podle výkonu a soustava zvláštních odměn
technicko-inženýrskému personálu za
splňování a překročování
plánovaných úkolů.
Mimořádné výkony,
které dnes od pracujících vyžadujeme,
ukládají nám také povinnost starat
se o řádnou zotavenou v prvé řadě
pro ty, kteří se nejvíce zasloužili.
Úkolem naším však
je rozšiřovat rekreační péči
tak, aby osvěžení, oddychu i zábavy
po vykonané práci dostávalo se stále
většímu počtu pracujících.
Za tím účelem budeme novelisovat zákon
o závodních radách, aby podílu na
čistém zisku mohlo být k tomuto účelu
použito co nejúčelněji ve prospěch
všech pracujících a aby bylo zabráněno
nerovnoměrnému a jednostrannému využívání.
Práci žen v domácnostech
chceme ulehčit dostatečnou výrobou účelných
zařízení pro domácnost. Rovněž
chceme rozšířit síť prádelen,
zařízení pro lidové a závodní
stravování a věnujeme zvýšenou
péči dětem. Stravování dětí
pracujících žen, zakládání
jeslí v továrnách, mateřských
škol a pod. musí být podporováno úměrně
s rozvojem naší výroby. Zdraví dětí
nutno udržovat a zlepšovat jak lékařskou
péčí, tak výstavbou rekreačních
středisek. Tato všechna opatření si
vyžádají investic ve výši několika
miliard korun a bude je nutno stále zvětšovat
současně se vzrůstem národního
důchodu.
Úroveň zdravotní
péče o všechno obyvatelstvo je nutno zvýšit
tak, aby se přiblížila úrovní
kulturně nejvyspělejších států.
Proto bude rozšířena a zmodernisována
síť nemocnic a sanatorií a bude zvýšen
počet lůžek. Při tom nesmí být
zapomínáno na lůžka pro kojence, pro
děti, na lůžka porodnická, pro nemocné
tuberkulosou a pod. Síť nemocnic a sanatorií
doplníme sítí zdravotnických středisk,
která budou zvyšovat zdravotní úroveň
nejen ambulatorní léčbou, ale i preventivní
péčí. Zdravotní střediska budou
budována s hlediska potřeb obvodů, okresů
a krajů.
Zlepšená zdravotní
péče vyžaduje další školení
zdravotnického personálu a jeho soustavné
rozšiřování. Chceme zvýšit
počet ošetřovatelek, porodních asistentek,
lékařů, sociálních pracovnic,
laboratorních sil a pomocného personálu.
Stoupající úroveň našeho lidu
klade na zdravotní péči stále větší
a větší požadavky. Teprve nyní,
kdy dáváme každému možnost pečovat
o své zdraví, objevují se nám staré
hříchy a nedostatky, které jsme zdědili.
Při nejlepší vůli je nemůžeme
odstranit okamžitě. Proto je tím více
nutno k tomu pracovat a usilovat, aby alespoň postupně
byly odstraňovány. (Potlesk.)
Vláda je si vědoma
toho, že teprve nyní jsou dány podmínky,
aby se mohlo přikročiti ve větších
rysech a bez překážek k přestavbě
a nové výstavbě i v oblasti kulturní
a ideologické.
Budeme proto sledovati snahu, aby
byly provedeny žádoucí přeměny
ve všech úsecích kulturního života.
Za nejvážnější
úkol pokládáme změnu celkového
systému výchovy, především školství.
S tím souvisí provedení zákona o jednotné
škole, která má zajistiti největší
všeobecné vzdělání všem
dětem bez rozdílu a umožniti příchod
nadaných synů a dcer pracujících lidí
do vyšších středních a vysokých
škol. Bude dále přikročeno k přebudování
školního systému tak, že mimořádná
pozornost bude věnována odbornému vzdělání
učňovské mládeže, t. j. mladé
generace dělnické třídy. Bude rozšířena
síť závodních škol při národních
podnicích, pro jejichž žáky budou postupně
zřizovány internáty.
Stejně tak budeme věnovat
péči odbornému školství III.
stupně, zlepšení systému průmyslových
škol, vybudování správních akademií,
škol pro sociální pracovníky a pro družstevníky.
Také odborné zemědělské školství
musí být zlepšeno a reorganisováno.
Zahájíme kroky k základní
reformě vysokých škol, aby již od příštího
školního roku bylo možno zlepšit a zintensivnět
studium. Pro budoucnost bude třeba připravit vysokoškolský
zákon.
Vláda bude věnovati
největší péči podpoře
vědy a umění, jakož i rozšíření
kulturních statků mezi nejširší
vrstvy pracujícího lidu, aby dělníci,
rolníci - prostí lidé mohli žít
krásnějším, lepším a plnějším
životem. (Potlesk.)
Bude připraven zákon
o nové organisaci Akademie věd, jež se stane
v budoucnu vedoucí institucí vědecké
práce. Na podkladě toho bude pak možno pod
jednotným vědeckým vedením soustřediti
činnost výzkumnickou. Vybudováním
výzkumných ústavů a vyškolením
dostatečně silných kádrů vědeckých
pracovníků si zajistíme předpoklady
pro vědeckou a výzkumnou práci. Bude zlepšeno
postavení vědeckých a výzkumných
pracovníků. Na výzkum bude v pětiletém
plánu věnována 1/3
% národního důchodu.
Přikročíme k
uskutečnění vrcholných státních
institucí pro umění, pro vědu a pro
tělovýchovu i sport.
Řadou opatření
bude upravena činnost ediční, zajištěno
právo autorské, organisováno knihovnictví
tak, aby se kniha stala přístupnou co nejširším
vrstvám.
Postátníme Národní
museum a některá oblastní divadla. Vláda
se bude starati o to, aby byla prakticky uskutečněna.
Zásada: kulturu a umění lidu. Budou proto
podporovány nové formy a podniky kulturní
distribuční služby, které se již
zdárně ujímají a obstarávají
ve stále větší míře kulturní
potřeby lidu.
Současně se zvyšováním
produktivity práce a zvětšováním
národního důchodu bude umožněno
státu, veřejným korporacím a národním
podnikům podporovat uměleckou tvorbu nákupem
obrazů, soch a uměleckých děl, jež
vyzdobí naše veřejné budovy a obohatí
naše galerie. Budeme dále pracovati na přípravě
Národní galerie jakožto centrální
pokladnice všeho našeho výtvarného umění.
Chceme vyhovět naléhavým
kulturním potřebám všech pracujících.
To platí zejména o venkově. Proto přikročíme
k plánovitému budování těch
zařízení, kterých vyžaduje soustavná
osvětová práce. Proto chceme budovat osvětové
síně, kulturní domy, závodní
kluby, okresní a oblastní kulturně osvětová
střediska a lidové knihovnictví.
V oblasti filmové a divadelní
tvorby chceme novými investicemi vytvořit nová
střediska a zlepšit dosavadní velkou pozornost
věnujeme i rozhlasu jako jednomu z důležitých
prostředků kulturní a politické výchovy.
Budeme rovněž podporovat umělecký průmysl
a národopisný výzkum.
Vláda bude pokračovati
v dosavadním úsilí, aby byly podporovány
dobré vztahy mezi státem a církvemi na podkladě
náboženské svobody, snášenlivosti
a na podkladě loyálního poměru církví
ke státu. Obrozená Národní fronta
přispěla již k úspěšnému
řešení některých důležitých
otázek našeho náboženského života.
Církvím připadá nyní úkol,
aby i nadále přispívaly ke klidnému
soužití občanů, k posilování
jednoty našeho lidu a budování republiky. (Potlesk.)
Budeme dále pokračovat
v industrialisaci Slovenska, jak to vyžaduje soudržnost
a jednota státu. Dosavadní rozšiřování
slovenské průmyslové základny přemisťováním
závodů z českého pohraničí
a přímými investicemi doplníme v pětiletém
plánu téměř výlučně
novými dlouhodobými investicemi všeho druhu.
Přitom budeme stále přihlížet
k využití dosavadního průmyslu, slovenské
surovinové základny a slovenské zemědělské
výroby.
Je úkolem vlády, aby
s hlediska oblastního plánování věnovala
zvláštní péči hospodářsky
slabým krajům v historických zemích.
Je třeba zvýšit jejich zalidnění
vybudováním komunikací, elektrifikace a zakládáním
výroby podle místních a krajových
hledisek a možností. Při plánování
nových podniků a výroby nutno se řídit
kromě zásady účelné centralisace
také zásadou, že dobře je jen tam, kde
práce vyhledává lidi, a bída a nouze
že panuje tam, kde lidé marně hledají
práci. (Potlesk.)
Pětiletý plán
nesmí také zapomenout na naše sídelní
město, naší matičku Prahu. Praha hrála
význačnou úlohu nejen v dějinách
našeho národa, ale i Slovanstva. Její národní
i kulturní význam se dne vytvořením
slovanské pospolitosti a jednoty ještě zvyšuje.
Proto jí také podle jejího významu
a role, kterou již dnes hraje a v budoucnosti bude hrát,
musíme vybudovat. Necouvneme a nezalekneme se žádných
úkolů. Zachováme její památky,
ale současně z ní vybudujeme nové
moderní město, pomník naší národní
hrdosti a pevné vůle nevydat Prahu už nikdy
v loupeživé ruce cizáckých nepřátel,
ani hrabivým rukám domácích kořistníků.
(Potlesk.)
Vývoj celého našeho
hospodářství a jeho úkoly tak, jak
jsou naznačeny pětiletým plánem, vyplývají
nejen z naší vnitřní potřeby,
nýbrž také z naší zahraničně
politické situace. Řekl jsem, že pětiletka
zahrnuje daleko větší oblast našeho hospodářského,
kulturního a sociálního dění,
než jak tomu bylo a je ve dvouletém plánu.
Zasahuje téměř všechny složky denního
života každého občana republiky. Proto
také vláda obrozené Národní
fronty pokládá plnění pětiletého
plánu za těžiště své budoucí
práce.
O provedení ústavy
a lidově demokratického právního řádu.
Vedle úkolů, které
bude nutno splnit podle pětiletého hospodářského
plánu, vedle splnění těchto materiálních
předpokladů na cestě k socialismu a v souhlase
s nimi čeká nás práce při vybudování
právní a organisační výstavby,
která se musí přizpůsobit všem
společenským a hospodářským
změnám, které přinesly národní
a demokratická revoluce a které dovršily únorové
události. Základní pilíře našeho
nového lidově demokratického státního
zřízení byly již položeny. Součástí
našeho právního řádu jsou již
dnes všechny ty historické dekrety a těžce
probojované pokrokové lidově demokratické
zákony. Základnou našeho nového právního
řádu je naše nová ústava z 9.
května. V ní jsou zakotveny jako v nejvyšším
zákoně státu všechny ty změny,
které si náš lid v politickém, společenském
a hospodářském životě vybojoval.
Ústava je však pouze jádrem celého právního
řádu, který musí být v jejím
duchu a jako výraz naší nové skutečností
přetvořen a dokonce nově vytvořen.
Mluvíme o novém lidově
demokratickém právním řádu.
To je něco úplně jiného než kapitalistický
právní řád, který jsme zdědili
po první republice a namnoze ještě ze starého
Rakousko-Uherska. Kapitalistický právní řád,
to byly zákony a právní předpisy,
které měly především zajišťovat
nerušený rozvoj kapitalistického podnikání
a chránit vykořisťování člověka
člověkem. Staré a ještě dnes
platné zákony zabezpečovaly mocenské
posice vykořisťovatelských tříd.
Lidová demokracie však
znamená vládu lidu. Znamená vládu
všech pracujících. Proto právní
řád lidové demokracie musí být
právním řádem pracujícího
lidu a musí se definitivně odpoutat od všech
zbytků, které připomínají kapitalistické
zřízení. (Potlesk.)
Při tomto budování
nového lidově demokratického právního
řádu budeme vycházet v prvé řadě
z nové ústavy. Zde jde o dobudování
našeho ústavního systému. Ústava
předpokládá vytvoření nových
lidově demokratických volebních řádů
do všech zastupitelských sborů, zejména
národních výborů tak, aby bylo zaručeno,
že budou vybráni nejlepší a nejzpůsobilejší
zástupci lidu. Netajíme se tím, že jsme
k tomuto výběru ještě všude nedospělí
a že se nám i na důležité funkce
vetřou lidé nehodní a nezpůsobilí.
Úkolem lidové demokracie je, aby se nebála
ty, kteří se zpronevěřili a neosvědčili,
z funkcí odstraňovat a vybírat stále
lepší a způsobilejší. (Potlesk.)
Nová ústava nám
také ukládá, abychom podle jejích
ustanovení upravili působnost předsednictva
Národního shromáždění,
které bude zkoumat ústavnost zákonů
a zákonitost nařízení vlády
a ministrů a mimo to bude podávat závazný
výklad zákonů a plnit tak v duchu lidové
demokracie důležitou funkci v nalézání
práva. Ústava také předpokládá,
že bude nově upravena kontrola celého veřejného
hospodaření.
Naše nová, lidově
demokratická skutečnost se projevila a stále
projevuje také v každodenním životě
všech občanů. Změnila jejich vzájemné
vztahy, měla hluboký vliv na jejich vzájemné
majetkově-právní poměry. To se již
projevilo v mnohých směrech v nové ústavě,
která na příklad stanovila úplnou
rovnoprávnost žen, nemanželských dětí,
a položila základy nového pracovního
práva svými významnými ustanoveními
o právech sociálních. Bude proto nutno dále
úplně přetvořit celý systém
občanského práva, které až dosud
spočívá na obecném občanském
zákoníku z roku 1811, vytvořit nové
právo podnikové a nový systém práva
pracovního.