Pátek 18. června 1948

Sociální politika v socialistickém řádu má úplně jiné znaky svého poslání i působení než v liberalismu. Neodstraňuje následky, nýbrž příčiny sociálních nedostatků. Základním kamenem je zde naše národní pojištění, na něž jsme hrdi a které je výrazem národní solidarity. Je naším úkolem včlenit je do našeho plánovaného hospodářství tak, aby miliony našich občanů byly co nejdříve účastny jeho dobrodiní. Jeho neobyčejný hospodářský význam změní sociální i hospodářskou tvářnost našeho drobného podnikání i naší vesnice, kde staří výměnkáři svým existenčním zajištěním prožijí stáří za jiných, i dosud nepoznaných příznivých podmínek. Je třeba účelně rozřešit investování přechodné kapitálové akumulace asi 50 miliard korun, která vznikne jako přechodná reserva národního pojištění, aby tak tyto peníze prospěly co nejvíce našemu hospodářství.

Naším společným úkolem, který plníme, je zachovat největší míru sociálních vymožeností a dosáhnout rovnoprávného sociálního zabezpečení pro všechny pracující vrstvy. Jeho organický vzestup bude stále podporován zvyšováním národního důchodu z hospodářských hodnot, vytvořených společnou prací.

Boj o národní obnovu, o moderní socialistický stát nemůže býti vítězně ukončen bez člověka tělesně i duševně zdravého. Nejobecnější, nejlacinější a nejjednodušší prostředek v boji o národní zdraví je tělesná výchova. Čím více hřišť, cvičišť a tělocvičen dokonale vybavených a zařízených, tím méně sanatorií, nemocnic a chorobinců. (Potlesk.)

Čeká nás odpovědný úkol péče o mládež. Z tělesné výchovy nám rostou obránci vlasti, ochotní obětovat životy za svobodu národa a státu.

Základním činitelem ve výchově našeho občana bude jednotná škola. Vítáme zákon o jednotném školství. Tuto reformu škol základních musíme doplniti reformou škol vysokých, zejména v tom směru, aby u vysokoškolského učitele byla oddělena činnost pedagogická od činnosti badatelské a výzkumné. Zejména je nutno dodatečně umožnit vyšší vzdělání těm, kteří jsou dnes v praktickém zaměstnání a mohou se vzdělávat jen ve svém volném čase.

Pro pokojnou výstavbu socialistického státu potřebujeme zajištění vnitřní i zahraniční bezpečnosti. Pracující lid vidí v orgánech národní bezpečnosti spolehlivé strážce svého lidově demokratického řádu a spolupracovníka v jednotném budovatelském úsilí. Stejnou lásku věnuje český a slovenský lid své armádě, jež je mu zárukou nejen bezpečnosti státu, ale jako všechny armády lidově demokratických států záštitou obecného míru. Souběžně s tímto zajišťováním státu jde také cílevědomá zahraniční politika republiky, jejímž základem je pevné spojenectví se Sovětských svazem a ostatními slovanskými a lidově demokratickými státy, neboť je nám zárukou, že se Mnichov v žádném formě již nikdy opakovat nebude. (Potlesk.)

Takto životně zabezpečeni můžeme tím upřímněji hledat dobré styky se všemi státy světa, neboť pevně věříme, že jedině v pokojné výměně zboží i kulturních statků leží těžiště trvalého míru světa a hlavně tak těžce zkoušené Evropy.

Hlavním úkolem našeho hospodářství je dokončení dvouletého plánu, který je plánem hospodářské obnovy. V mnohých oborech bude tento plán dokončen podle slibu podniků nadplány již 28. října. Podle dosavadních výsledků našeho prvního hospodářského plánu můžeme říci, že nám hospodářské plánování umožnilo organisovat celou naši výrobu průmyslovou i zemědělskou, obchod i dopravu tak, že ve třech letech po ničivé válce jsme v obnově a rekonstrukci svého hospodářství dále, nežli tomu bylo 6 nebo 8 let po prvé světové válce. Zejména v základních výrobách, v těžbě uhlí, výrobě železa a oceli, ve výrobě energie, v těžké chemii jsme nejen dosáhli, ale předstihli čísla z r. 1937. Touto svou plánovanou hospodářskou činností, jež v mnohých oborech je u nás vyšší než před válkou, v průměru pak dosahuje asi 90% činností předválečné, postavili jsme se do řady prvních deseti průmyslových států světa. Je nyní třeba, aby se zvýšila výkonnost lepší organisací práce i novými technologickými postupy, dále jakost práce, a hlavně aby se výrobní náklady udržely v mezích, zaručujících přiměřenou cenu jak pro domácí, tak i pro zahraniční trh.

Je dále třeba, aby zejména průmysl dokončil svou organisační výstavbu a ze svého horizontálního uspořádání vytěžil všechny výhody dokonalé dělby pracovního programu. Je nutno, aby jak odpovědní vedoucí, tak i všichni zaměstnanci měli na zřeteli především tuto okolnost, že dnes nejde jenom o budování jednotlivých podniků, nýbrž o organické budování hospodářského celku, jehož zájmům musí ustoupit všechny zájmy nižší. (Potlesk.)

Je třeba organisovat výrobu plánovitě, rozmisťovat správně a regionálně, jak zdůraznil pan předseda vlády, a nejen paušálně centralisovat. Naše československé hospodářství, které je svým územním rozsahem poměrně malé a výrobně dosti roztříštěné, mělo vždy určitou nevýhodu v soutěži s velkými průmyslovými organisacemi, zejména v západních zemích. Znárodnění 90% průmyslové výroby umožňuje nám provést důslednou specialisaci výroby sdružováním dosavadních závodů, účelným rozdělováním výroby a plným využitím jejich zařízení, která až dosud byla využita jenom částečně, v jediný organický celek, který bude s to úspěšně obstát ve světové soutěži.

K tomu cíli přispějí zajisté také řemeslné živnosti, které vždy byly jednak přípravou, jednak doplňkem práce větších průmyslových celků.

Z toho plyne, že organisační začleňování nově znárodněných podniků nesmí se dít neúčelnou koncentrací, která vylidňuje kraje, vytváří nové a dnes těžko řešitelné problémy bydlení, dopravy a všech veřejných a sociálních investic v beztak již přeplněných průmyslových střediscích. Stále musíme mít před očima skutečnost, že pouze v českých zemích žije v hospodářsky slabých krajích dva miliony lidí, tedy 25% celkového počtu. Hospodářská intensita těchto krajů, zejména průmyslové výroby, a tím úroveň jejich obyvatelstva je podstatně nižší, než činí průměr v českých zemích. Tyto kraje by dále upadaly, kdyby se vylidňovaly jako dosud, protože by nebylo možno pro ně udržovat a stavět nutné veřejné investice, zatím co v průmyslových střediscích by se tento problém investic stále zveličoval. Je třeba, abychom urychlili výstavbu nových pracovišť v těchto hospodářsky slabých krajích tak, aby v nich přibývalo pracovní příležitosti aspoň o 15 až 20 tisíc ročně.

Musíme sledovat zásadně politiku hospodářské stejnorodosti. S tohoto hlediska musíme být pro řešení průmyslových investic i v dalších letech. Z těchto důvodů vítáme také postupnou industrialiaci Slovenska, od které si slibujeme nejen zvýšení životní úrovně jeho lidu a rozřešení problému obživy přirozeného přírůstku jeho obyvatel, ale i intensivnější styk obou národů se stejnou hospodářskou i kulturní úrovní. Věříme, že k účelnému řešení zde nadhozených otázek, přispěje i utvoření krajských plánovacích orgánů, o kterých se zmínil pan předseda vlády.

Je správné, mluví-li vládní prohlášení o otázce decentralisace veřejné správy, která má vnést větší pružnost do státní administrativy, a přáli bychom si, aby důsledkem toho bylo i její zhospodárnění, což ovšem neplatí pouze o správě veřejné, nýbrž stejnou měrou o hospodářské samosprávě, zejména o orgánech průmyslu, obchodu, řemesel a zemědělství. Zde bude nutno překrvení a namnoze samoúčelné a vícekolejné organisace slučovat a zjednodušovat. Získáme tím větší přehled, více pořádku, méně papírové práce, snížíme náklad a uvolníme řadu velmi schopných sil pro jinou produktivní práci.

V otázkách zemědělské výroby vychází prohlášení vlády ze zásad hospodářského plánu a ze zemědělských zákonů přijatých v ústavodárném Národním shromáždění. Jde v zásadě o to, aby naše zemědělství z vlastních zdrojů dostalo co nejvíce na stůl národa a tak zajistilo jeho výživu a abychom co nejdříve dospěli k zvýšení a zlepšení naší rostlinné, zejména pak živočišné výroby. Zemědělské výrobě se dostalo nového popudu dalším rozdělením půdy nad 50 ha, čímž se vytváří rovnoměrná vrstva středních a drobných zemědělských usedlostí. Aby se nahradil nedostatek pracovních sil a zvýšila se jakost zemědělské práce a zároveň ulehčila, je třeba zemědělskou výrobu mechanisovat. Předpokladem zvýšení účinnosti této mechanisace je provádění komasace a zamezení neúčelného drobení půdy. Obrozená Národní fronta rozřešila otázku zemědělské půdy, kterou dala do rukou těch, kteří na ní pracují. Je třeba zhospodárnit její obdělávání a zvýšit její výnos. Soudíme, že naše moderní zemědělské zákonodárství poskytuje dobrou základnu pro provádění těchto úkolů právě tak, jako plánovité hospodářství řízením výroby a distribuce zaručuje zemědělcům odbyt a pevné ceny za jejich výrobky. K zemědělským otázkám patří také zvýšená péče o lesy.

Nové znárodňovací zákony daly na 90% našeho stavebnictví do rukou lidu. Tím se nám dostává cenného prostředku dohonit všechno to, co se dosud zmeškalo ve dvouletce, a nadto se připravit na investiční program v pětiletém plánu. Plnění plánu ve stavebnictví je v letošním roce podstatně vyšší, než tomu bylo loni, a to díky opatřením, která vymýtila t. zv. stavby šedivé a černé, jimiž nám unikal materiál a pracovní síly na úkor plánu řádného. Chceme ještě během dvouletého plánu provést především co nejdůkladněji obnovu válkou zničeného území, zejména na východním Slovensku, na jižní Moravě a ve Slezsku. Nejdříve musí lidé v těchto oblastech lidsky bydlet, aby se pak mohlo pokračovat v další výstavbě. Toto dílo se nám začíná dařit. Měníme při tom civilisační ráz těchto krajů a moderními stavbami přeskakujeme vývoj generací. Vedle toho je ovšem nutno pamatovat na výstavbu nových sídlišť v okolí průmyslových investic. Dále musíme pamatovat i na nutnost zlepšiti nehygienické a zastaralé byty. Není ovšem možno přehlédnouti skutečnost, že v českých zemích v obcích s méně než 5.000 obyvateli je téměř polovina obytných budov starších 100 let a plných 8% starších téměř 200 let. Velká většina bytů nemá vymožeností kulturního bydlení, jako je elektřina, plyn, voda, kanalisace, což vše je třeba postupně dohonit a vybudovat. Vždyť v samotné Praze má jen třetina bytů koupelny. Bude třeba, aby nový stavební řád umožnil dobrou a účelnou výstavbu našich měst, ale i asanaci čtvrtí dnes nevyhovujících. Bude naší první povinností dbát ve stavebnictví toho, abychom se stavebním materiálem hospodařili co nejrozumněji vzhledem k jeho nedostatku, zejména v železe a dřevě. Učiníme to dalekosáhlou typisací a normalisací stavebních prvků, novou organisací práce ve stavebnictví, maximálním využitím strojů a přeměnou tohoto dosud sezónního zaměstnání na zaměstnání celoroční.

Vedle bytové výstavby čekají stavebnictví další veliké úkoly v průmyslu a v zemědělství. Při tom bychom rádi zdůraznili, že průmyslové stavby musejí být stavěny pouze na dobu využitelnosti strojů v nich postavených.

Z veřejných staveb nutno především vzít zřetel na stavby vodních děl, neboť problém vody se stává v mnohých krajích problémem existenčním a my nechceme a nesmíme připustiti, aby doposud úrodné kraje našeho státu se změnily ve step. Budeme muset nastoupit novou cestu hospodaření s vodou. Její spotřeba stále roste a loňská sucha nám ukázala, o jak vzácný statek jde. Proto se musíme snažit zadržet u nás vodu co nejdéle, a nikoliv, jako se dálo doposud, pečovati o její nejrychlejší odtok z našeho území do moře. Nezapomeňme také na důležitý úkol ozdravění a čistotu našich vod a toků.

Stavebnictví jako činnost, jež zvětšuje, udržuje a obnovuje nemovitý národní majetek, je činností neobyčejného významu. Bylo by proto v zájmu našeho hospodářství, aby se vrchnostenský dozor nad stavebnictvím ve všech oborech veřejné správy sjednotil v jednom úřadě.

V jednom úseku národního hospodářství nemůžeme plánovat zcela podle svého přání. Je to zahraniční obchod. Je naším předním úkolem vyrobiti zboží takové jakosti a za takové ceny, abychom se uplatnili v mezinárodní soutěži. Podaří-li se nám to, pak nemusíme míti obav, že bychom neprodali to, co vyrobíme. Naše vlast je země surovinami chudá. Náš průmysl potřebuje asi 30 základních surovin, z nichž pouze 5 se vyskytuje doma v dostatečném množství. Musíme vždy počítati s dovozem surovin a určitých potravin. Máme kromě toho také platební povinnosti ve valutách. Prostředky na jejich krytí si můžeme opatřit jedině vývozem. Naše letošní předpoklady se přechodně změnily následkem sucha, které nás nutí dovážet více potravin. Při této příležitosti si znovu připomínáme bratrskou pomoc, kterou nám poskytl loňského a letošního roku Sovětský svaz zásilkami obilí. (Potlesk.) Byla to pomoc, která přišla včas a bez podmínek, pomoc vpravdě bratrská.

Jestliže se mění orientace našeho zahraničního obchodu, je to důsledek reálné náplně našeho spojenectví se slovanskými a lidově demokratickými státy. Vedle toho ovšem udržujeme svůj obchod i s ostatními zeměmi, které jsou nejen našimi dodavateli, ale i dobrými odběrateli. Palčivou otázku schodku naší obchodní a platební bilance můžeme rozřešit jedině zvýšením svého úsilí o vývoz, což znamená namnoze se přechodně uskrovnit ve spotřebě statků, které můžeme zpeněžit s výhodou na cizích trzích. Cenným příspěvkem k získání potřebných valut mohla by se státi vzhledem k zeměpisné poloze našeho státu i účelně organisovaná moderní a pohotová přeprava. Také znárodněné lázně a pohostinství by mohly vedle své sociální funkce podstatně zlepšit naší platební bilanci, když podchytíme správně cizinecký ruch.

V peněžnictví je třeba dokončit organisaci úvěru provozního a investičního pro naše hospodářství, abychom tím získali přehled i kontrolu plnění plánu po stránce finanční. Bude třeba organisovat i naše lidové peněžnictví, aby jeho jemná síť sloužila ke sběru vkladů i těch nejdrobnějších. Na druhé straně je třeba dokončit organisaci našeho peněžnictví tak, aby úspory a peněžní prostředky mohly být účelně rozvrženy podle potřeb po celém území naší republiky. Dále je třeba dokončit organisaci Poštovní spořitelny k provedení úkolů peněžní centrály.

Naše měna je pevná. Výsledky veřejného hospodaření a stoupající výroby dávají záruku, že měna bude stále pevnější. Nové naše hospodářství, jež převádí valnou část našeho obyvatelstva do zaměstnaneckého poměru, bude také vyžadovat změny daňového systému. Naše plánované hospodářství si vyžádá též dlouhodobých finančních plánů veřejné správy. Poměry v lidové správě by ozdravěly, kdyby se provedla velkorysá konsolidace všech dluhů samosprávných svazků. Je třeba učinit vše, aby se stalo vlasteneckou povinností zvýšit a udržet tvorbu kapitálu tak, aby činila 10% národního důchodu.

Drobné obchodní a řemeslné podnikání pocítilo již pomocnou ruku obrozené Národní fronty, když byla odhlasována živnostenská daň, což pro živnostníky znamenalo slevu půldruhé miliardy korun. Tato sleva umožní také dobré vybavení zejména řemeslných výroben, jež se musí mechanisovat, aby dovolily jednak vyšší výkon, jednak nahradily nedostatek pracovních sil. V oboru distribuce bude především naším úkolem vybudovat pro ni taková zařízení, jež by umožnila lepší skladování a v důsledku toho časově i místně lepší rozdělováním životních potřeb, jako jsou tržnice, chladírny, mrazírny a konservárny. Tato zařízení bude nutno dislokovati tak, aby vyhovovala jak velkým střediskům spotřebním, tak také hlavním krajům vyvinutého zemědělství, z nichž většina zemědělských výrobků přichází.

Předním úkolem pětiletého plánu, který připravujeme, je zvýšení životní úrovně československého lidu. Je to konkretně vyjádřeno, jak naznačil pan předseda vlády, číslicí 60% proti předválečnému stavu, a to jak spotřeby soukromé, tak i veřejné. Abychom se dostali na tuto výši, musíme přirozeně stupňovati svoji výrobu, především produkci základních statků zemědělských a průmyslových. S tím souvisí také zvýšení produktivity všech ostatních oborů lidské práce, ať dopravy, stavebnictví, obchodu nebo peněžnictví. Nemůžeme mít ovšem všechno najednou a v plné míře. I ke konci pětiletého plánu se budeme muset uskrovnit v mnoha odvětvích. Jestliže máme splnit dané úkoly, bude naší povinností největší část investic provést ve výrobě průmyslové. Pětiletý plán bude znamenat kromě všeobecného zvýšení produktivity našeho hospodářství také jeho přestavbu. Tímto plánem staneme se dílnou především pro své východní a středoevropské sousedy. Je to přirozený vývoj. Celý svět se industrialisuje, protože průmysl zvyšuje životní úroveň lidu. Uvažme, že za jednu generaci vzroste počet obyvatel Evropy o 50 milionů a že těžiště tohoto vzrůstu bude ve střední a jihovýchodní Evropě. Jsou to státy, které jsou s námi v úzkém bratrském spojenectví. Budou-li politicky i hospodářsky silné, budeme silní i my. (Potlesk.) Proto jim budeme pomáhat ve svém vlastním zájmu budovat i jejich průmysl, a proto především přeměníme svůj průmysl tak, aby jeho těžiště přešlo do výroby strojírenské a chemické. Je to krásný úkol pro naše dělnictvo a pro naše techniky.

Budeme muset ruku v ruce s touto přestavbou, zejména průmyslu, zvýšit své úsilí ve výzkumnictví, které musí být organisováno, soustředěno a řízeno. Chceme na ně věnovat ročně až 1 miliardu korun.

Slavná sněmovno! Čekají nás velké a odpovědné úkoly. Zdoláme je jen upřímnou spoluprací všech stran obrozené Národní fronty. (Potlesk.) Hlásíme se k této spolupráci, zejména s největší národní stranou, komunistickou stranou Československa, s níž společně chceme nést její těžký úkol odpovědnosti za osudy národa. (Potlesk.).

Vešli jsme do nové kapitoly svých slavných a často tak pohnutých dějin. A díváme-li se zpět na tisíciletou brázdu, již oba naše národy vyoraly v srdci Evropy, v kraji, který od pradávna byl zemí slovanskou a jí také na věky zůstane, můžeme říci s plným uspokojením, že lid český a slovenský plní své dějinné poslání, být vždy v první řadě pokroku s novými všelidskými myšlenkami a v čele těch, kdož hledají mír, spravedlivý život, za něj bojují a jej ochraňují. (Potlesk.) Také dnes stojí náš lid v popředí těch, kdož bojují o velký ideál lidstva, o socialismus. Jsme přesvědčeni, že i naše práce pro tento ideál, nesený zejména slovanskými národy v čele se Sovětským svazem, přispěje, aby slavně zvítězil. Ať žije vítězství socialismu, ať žije jednotný československý lid, ať rozkvétá naše milovaná republika pod vedením presidenta Klementa Gottwalda! (Potlesk.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP