V době husitské posiluje se demokratický
ráz krajské organisace v tom, že v čele
stojí hejtmané, kteří jsou voleni
na krajských sjezdech. Také tu se po prvé
setkáváme s myšlenkou rady, složené
z obyvatel kraje, která měla vést správu
v krajích spolu s hejtmany. Habsburská monarchie
však potlačila volení krajských hejtmanů
a zbavila - zejména v době absolutismu - krajské
zřízení všech prvků stavovských
a v čelo postavila byrokratický aparát oddaný
monarchii. Později také prvek nacionální
hrál úlohu ve snaze po obnově krajského
zřízení a s ním ruku v ruce šlo
často úsilí o rozdělení Čech
s hlediska národnostního a o posílení
vladařské vídeňské moci.
Po osvobození roku 1918 zjišťujeme revoluční
náběhy na modernější organisaci
veřejné správy. Sama důvodová
zpráva tehdy k župnímu zákonu uvádí
a vytýká dosavadní správě těžkopádnost,
pomalost, formalismus, nedostatek a nemožnost iniciativy
lidu. Konsolidace mocenských posic buržoasie po r.
1920 i na poli tohoto zákona se však projevila v tom,
jak v samé župní organisaci byly vytvořeny
byrokratické zábrany proti zlidovění
veřejné správy. A nakonec strach z lidu,
krytý pláštíkem finančních
úvah i složitosti národnostních poměrů,
pohřbil i tento náběh na zlidovění
veřejné správy. A proto organisační
zákon z roku 1927 znamená plný návrat
ke starým byrokratickým a správním
formám, jak byly representovány okresními
hejtmany, zemskými presidenty a jen formálními
a takřka bezmocnými okresními nebo zemskými
zastupitelstvy.
Na Slovensku byl sice župní zákon uveden ve
skutek, ale i tam za republiky bylo župní zřízení
po několika letech nahrazeno zemským zřízením.
Na organisaci župního zřízení
na Slovensku ležel stín staré šlechtické
organisace komitátní a proto se ani tam župní
zřízení nemohlo vyvinout v podobě
lidové a stalo se nástrojem agrární
politiky prvé republiky a Tisova režimu v době
okupace. Zápas o správní strukturu neustal
ani po roce 1945. Jen vzpomeňme na dobu, kdy jsme vytvářeli
novou ústavu, jak reakční živly využívaly
nebo chtěly využít zemského zřízení
proti lidové vládě, jak se snažily v
mamutích orgánech zemských brzdit provádění
vládních programů a jak nakonec i v boji
o novou ústavu chtěly znovu budovat zřízení
zemské jako protiváhu proti vládě
a ústředním orgánům státním.
Paní a pánové! Předeslal jsem tento
krátký historický úvod, abych ukázal,
jak kolem zápasu o krajské zřízení,
o zlidovění veřejné správy
se seskupuje kus dějin našich národů
a jak nakonec dnešní den je slavný pro náš
lid, neboť znamená jeho velké vítězství
v boji proti zpátečnictví, proti byrokratismu
a proti jakémukoli vykořisťování.
Proto právem lze o tomto zákonu říci,
že po staletém zápasu vůle lidu stala
se zákonem.
Jaké jsou hlavní a podstatné zásady
zákona o krajském zřízení?
Je mým úkolem zhodnotit tento zákon především
s hlediska ústavy 9. května. Tento zákon
provádí její § 167, odst. 2 v tom, že
správní soustava republiky je založena na krajském
zřízení. Zákon zřizuje tedy
kraje jako základní územní jednotky
administrativní na území celého státu
a tím unifikuje působnost i vnitřní
organisaci veřejných orgánů v zemích
českých i na Slovensku. Organisační
struktura národních výborů bude na
všech stupních uspořádána jednotně
a podle jednotných zásad, jak to předpokládá
§ 43 této osnovy.
Krajské národní výbory počnou
působit 1. ledna 1949. Je tedy ustanovením §
7 osnovy učiněno zadost naší ústavě,
která v § 176, odst. 3 ustanovuje, že zákon
má určit, kdy počnou působit krajské
národní výbory.
Jiný požadavek ústavy, a to § 176, odst.
3, provedou teprve další zákony, jež určí
den, kdy se krajské národní výbory
ujmou správy, která dosud náležela do
působnosti jiných orgánů než
národních výborů, jako je finanční
správa, úřady ochrany práce atd. Rozsah
a obsah činnosti krajských národních
výborů odpovídá proto zásadám
účelné decentralisace, jak to předpokládá
§ 130 naší ústavy. Dokonce osnova předpokládá,
že na krajské národní výbory
bude přesunuta i působnost ústředních
úřadů. To platí i o působnosti
zemských národních výborů,
která může býti přesunuta na
orgány nižší, krajské národní
výbory.
Za druhé osnova likviduje dosavadní administrativní
aparát zemí a vytváří v krajských
národních výborech nový správní
aparát, organisovaný podle jiných zásad
a v jiném duchu než aparát zemský. To
je třeba si uvědomit a to je třeba také
podtrhnout v tomto zákoně. S tím souvisí
také potřeba, aby byla provedena územní
organisace správních okresů ve větší
míře. § 4 osnovy má proto jen přechodnou
platnost. Jinak osnova hodlá zajistiti krajům dostatečnou
stabilitu a proto zřizování nebo rušení
kraje neb i změna jeho sídla je vázána
vždy na formu zákona. Naproti tomu změny hranic
krajů menšího významu zajišťuje
§ 5, odst. 3 písm. a) a b). Úkoly krajských
národních výborů jsou v § 9 osnovy
shodně upraveny s § 125 naší ústavy.
Krajské národní výbory tu jsou budovány
jako orgány jednotné lidové správy,
která chrání lidově demokratické
zřízení, která spolupůsobí
při obraně státu, pečuje o národní
bezpečnost, dbá o národní majetek,
účastní se vypracování a provádění
jednotného hospodářského plánu,
v rámci tohoto jednotného hospodářského
plánu plánuje, řídí hospodářské,
sociální a kulturní budování
ve svém území, zajišťuje plynulou
zemědělskou a průmyslovou výrobu,
stará se o národní zdraví, zásobování
a výživu a konečně nalézá
právo v oboru své působnosti a vykonává
v mezích této působnosti pravomoc trestní.
Krajský národní výbor je tedy ve smyslu
naší ústavy z 9. května orgánem
jednotné lidové správy. To znamená,
že v jeho kompetenci se sjednocuje správní
působnost, dosud rozlišovaná na správu
státní a na správu samosprávní.
V oboru hospodaření kraje jakožto svazku lidové
správy je krajský národní výbor
orgánem, jemuž přísluší
vedení hospodářství tohoto svazku.
To odpovídá § 156 naší ústavy.
Decentralisace veřejné správy je provedena
podle § 130, odst. 1 naší ústavy v tom
smyslu, že se zajišťuje přenesení
působnosti na okresní národní výbory
a místní národní výbory, aby
tak byl výkon správy ještě více
přiblížen lidu a aby byla umožněna
jeho lidová kontrola.
Za třetí uskutečňuje se opravdové
a všestranné zlidovění naší
veřejné správy. Členové národních
výborů jsou za svou činnost odpovědni
lidu. Princip lidové kontroly bude rozveden ještě
zvláštním zákonem. Osnova pak rozvádí
§ 129, odst. 1 naší ústavy, jak upravit
zásady organisace, jednání a řízení
před národními výbory. Členové
krajských národních výborů
jsou voleni a ze své funkce odvolatelní. Krajské
národní výbory mohou býti rozpuštěny
usnesením vlády. Politickou tribunou krajských
národních výborů jsou plenární
zasedání. Složkami jsou pak předseda,
rada, referenti a komise. Rada je orgánem řídícím
a svou působnost vykonává v určitých
případech ve sboru, jinak prostřednictvím
referentů. Referent je v čele referátu a
rozhoduje v rozsahu činnosti referátu jménem
rady. Počet referátů je pak u všech
krajských národních výborů
zcela pevný. U každého je vedoucí úředník
- krajský tajemník, při čemž
pravomoc úředníků je odvozena od lidového
orgánu. Vytváří se tu pravé
předpoklady pro uplatnění osobní odpovědnosti
za výkon správy, pro rychlé vyřizování
věcí a pružné úřadování
národních výborů. Plenární
zasedání jsou důležitou částí
krajských národních výborů,
kde má být prováděna krajská
politika ve smyslu hospodářském a ve smyslu
odpovědnosti za území své činnosti.
Za čtvrté je v krajských národních
výborech uplatněna soustava dvojí podřízenosti,
a to vůči národnímu výboru,
eventuálně radě, a vůči ministru
vnitra anebo jinému věcně příslušnému
ústřednímu resortu. Je třeba připomenout,
že podle § 131 ústavy jsou národní
výbory povinny zachovávat zákony a nařízení
a v zájmu jednotného výkonu veřejné
správy a jednotné státní politiky
dbát směrnic a pokynů vyšších
orgánů. Vyžaduje si to nutnost jednotného
výkonu veřejné správy. V našem
státě je jen jediná zákonitost. Jednotnost
výkonu veřejné správy vyžaduje
také jednotný hospodářský plán.
Tato podřízenost zajišťuje dodržování
zákonů, jejich jednotné provádění
na území celého státu, dodržování
prováděcích předpisů, směrnic
a pokynů, vydaných ústředními
orgány, a také řádný a plynulý
chod naší celé správy. Krajskému
národnímu výboru je proto nadřízena
vláda nejen jako sbor, nýbrž i jednotliví
její členové, kteří jsou odpovědni
Národnímu shromáždění
za výkon správy ve svém oboru působnosti.
Krajský národní výbor ve svém
plenárním zasedání řídí
politiku kraje a určuje směr jeho činnosti.
Naproti tomu vlastní výkon správy je v rukou
rady a jejích členů. Proto se plenární
zasedání musí stát forem, kde se projevuje
politická aktivita kraje a jeho lidových zástupců.
Plenární zasedání volí a odvolává
předsedu, jeho náměstky, referenty, zřizuje
a ruší komise. Tato podřízenost národního
výboru radě zajišťuje, aby bylo plně
dbáno místních zvláštností
kraje, jeho potřeb a jeho zájmů. A tak krajské
zřízení provádí skloubení
dvou hledisek lidové správy: zákonitosti
a jednotnosti na straně jedné a respektování
místních potřeb a lidové kontroly
na straně druhé.
Zbývá, abych se několika slovy zmínil
o tom, na jakých předpokladech byly naše kraje
územně rozčleněny.
Zákon vytváří krajské jednotky
jako správní jednotky střední velikosti.
Ukazateli tohoto typu jsou rozloha kraje, počet obyvatelstva
a geografická i hospodářská ucelenost
určitého území. Jen obvody střední
velikosti zajišťují intensivnější
výkon správy, správu, kterou lid kontroluje
a která vyhovuje místním potřebám
i zájmům určitých ucelených
oblastí. Nesmíme zapomínat, že vytváříme
nejen jednotky správní, ale také politické
a plánovací. A proto byla sídla krajů
určena spádovou linií daných celků.
Rozhodovalo přitom nejen, že šlo o hospodářská
a kulturní centra, ale že šlo o místa,
z kterých lze kraj ovládat politicky, hospodářsky,
administrativně i kulturně. Bylo také přihlédnuto
ke střediskům dopravy a hospodářského
ruchu, protože zdatná průmyslová jádra
jsou nejlepším jednotícím činitelem
každého kraje a i pro budoucnost budou určovat
jeho plánovaný vývoj. I s tohoto hlediska
hospodářského plánování
byly zvoleny kraje střední velikosti jako nejvhodnější
typ. Rád bych obrátil při této příležitosti
pozornost k důvodové zprávě - i když
ji nemohu rozebírat - která velmi jasně charakterisuje
jednotlivé kraje a zároveň stručně
vytyčuje jejich funkci a jejich nejzávažnější
úkoly pro budoucnost a tím vytváří
určitý akční plán jejich politiky.
Jaké další otázky ještě
osnova řeší? Jsou to otázky úsporného
osobního vybavení krajských národních
výborů podle jednotlivých hledisek. To řeší
§ 30 osnovy. Dále bylo třeba přizpůsobit
finanční hospodaření národních
výborů nové správní struktuře.
To však bude ještě úkolem zákonodárcovým
pro všechny skupiny a pro všechny stupně národních
výborů, a proto se osnova v oddílu V vypořádává
s touto otázkou jen v omezené míře
a na přechodnou dobu.
Zánik země České a Moravskoslezské
jako svazků lidové správy promítá
se také v likvidaci majetku. Osnova stanoví, že
majetek tvoří likvidační masu, která
je právnickou osobou veřejného práva.
Obě likvidační masy spravuje ministerstvo
vnitra v dohodě s ministerstvem financí. V zásadě
má být zemský majetek rozdělen mezi
svazky lidové správy. Výjimky pak výslovně
uvádí zákon. Konečně osnova
také navrhuje a provádí zrušení
obchodních a živnostenských komor. Pokud jejich
působnost je odůvodněna, přejde na
krajské národní výbory nebo bude vládním
nařízením přenesena na jiné
orgány nebo zanikne vůbec. Likvidace majetku obchodních
a živnostenských komor je pak upravena obdobně
jako likvidace majetku zemského.
Paní a pánové, přicházím
k závěru zprávy. Jsme přesvědčeni,
že i tento zákon přispěje k mobilisaci
pracovních a budovatelských sil země, abychom
po úspěšném splnění dvouletky
byli ještě více připraveni nastoupit
k uskutečnění prvého a dalších
pětiletých plánů. Jsme také
hrdi, že třicáté výročí
naší republiky jsme oslavili dvěma velkými
pilíři naší cesty k socialismu, dvěma
velkými zákony: pětiletkou, cestou k socialismu,
a krajským zřízením, zlidověním
naší správní struktury. Neboť jednotný
hospodářský plán a jednotná
lidová správa povedou naší Československou
republiku k velkým cílům socialismu a všechen
lid naší republiky k blahu, štěstí
a krásné budoucnosti. A proto jménem ústavně-právního
výboru navrhuji, paní a pánové, aby
Národní shromáždění schválilo
vládní návrh o krajském zřízení
jako zákon. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Zpravodajem za výbor rozpočtový je pan posl.
Tymeš; uděluji mu slovo.
Zpravodaj posl. Tymeš: Paní a pánové!
Rozpočtový výbor jednal o vládním
návrhu tisk 163 ve schůzi konané 15. prosince
1948 a shodně s ústavně-právním
výborem doporučuje osnovu k přijetí
se změnami, které provedl ústavně-právní
výbor. Zpravodaj ústavně-právního
výboru kol. dr. Bartuška přednesl obsáhlé
zdůvodnění této předlohy a
já se proto omezím na několik poznámek.
Vládní návrh o krajském zřízení
je návrhem dobrým. Je vypracován v duchu
nové ústavy a našeho lidově demokratického
řádu. Touto osnovou vlastně provádíme
důležité ustanovení naší
ústavy, která v § 167 stanoví, že
správní služba republiky je založena na
krajském zřízení. Je to osnova rámcová,
která nám umožní, aby národní
výbory ve smyslu ústavy mohly vykonávat veřejnou
správu ve všech oborech. Zřizuje kraje jako
základní strukturální územní
jednotky administrativní. Stanoví zásady
pro organisaci okresních národních výborů.
Zvlášť důležité je, že
se unifikuje působnost i vnitřní organisace
veřejných orgánů středního
stupně v českých zemích a na Slovensku.
Likviduje se starý správní aparát
zemí a tvoří se nový aparát
s novým duchem.
Vláda se rozhodla pro územní jednotky střední
velikosti, jak to doporučoval náš president
Klement Gottwald, což je jistě rozhodnutí
šťastné. Ve středních krajích
je možný opravdu intensivní výkon správní
a střední kraje jsou také vhodnými
plánovacími jednotkami. To je velmi důležité.
Předseda vlády Antonín Zápotocký
řekl ve vládním prohlášení,
že "přebudování zemí jako
správních celků ve správní
celky krajové znamená také vytvoření
základny oblastního plánování
a vybudování jeho orgánů. Vytvoření
krajů, krajských národních výborů
a krajských plánovacích orgánů
bude kladným příspěvkem k naší
jednotě a sjednocení celostátní plánovací
služby". Chceme-li úspěšně
pokračovat na cestě k socialismu, je třeba,
abychom mohli jednotně plánovat nejen v oblastech,
nýbrž na území celého státu.
Nový zákon to plně umožňuje,
neboť krajské a okresní národní
výbory jsou organisovány podle jednotných
zásad na celém území republiky a organisační
struktura všech národních výborů
se uspořádá podle jednotných principů.
Jednotnou úpravou přispíváme k ještě
většímu sblížení mezi Čechy
a Slováky. V minulosti bylo mnoho umělých
přehrad mezi zeměmi českými a Slovenskem
a dokonce i mezi Čechami a zemí Moravskoslezskou.
Za kapitalistického řádu nebyla možná
skutečná jednota. Nyní máme všechny
předpoklady pro opravdovou jednotu a spolupráci.
Je zvlášť významné, že kraje
tvoříme bez ohledu na historické hranice
mezi zemí Českou a Moravskoslezskou, jedině
s hlediska potřeb přítomnosti a budoucnosti.
Dobře si uvědomujeme, co nové zřízení
znamená pro náš další postup na
cestě k socialismu, a proto nemůžeme krajské
zřízení z minulosti, s nímž na
Slovensku měli smutné zkušenosti, srovnávat
s krajským zřízením lidové
demokracie. Naše krajské zřízení
znamená skutečnou decentralisaci, jak kol. Bartuška
zde řádně odůvodnil, opravdové
zlidovění a všestrannou kontrolu lidu. Vytváří
předpoklady pro nové pracovní methody veřejné
správy.
Rozpočtový výbor zkoumal vládní
návrh především s hlediska rozpočtu
a finančního hospodaření národních
výborů. V této části má
osnova pouze prozatímní ustanovení. Je to
správné rozhodnutí, neboť bude třeba
provést celkovou úpravu finančního
hospodaření všech stupňů národních
výborů. Až do této nové úpravy
postupují krajské národní výbory
podle formálních předpisů platných
pro hospodaření zemských národních
výborů, na Slovensku pro hospodaření
okres. národ. výborů. Krajské národní
výbory povedou i nadále jak hospodářství
státní, tak hospodářství kraje.
Pro rok 1949 sestaví rozpočet krajů ministerstvo
vnitra v dohodě s ministerstvem financí na návrh
zemských národních výborů.
Na Slovensku je sestaví pověřenec vnitra
v dohodě s pověřencem financí. Vláda
rozhodne, jaké částky státního
rozpočtu na r. 1949 určené pro zemské
národní výbory - na Slovensku pro pověřenectva
- se poskytnou krajským národním výborům.
Příjmy přidělí krajům
ministr vnitra v dohodě s ministrem financí. Příspěvky
nižším svazkům lidové správy
rozdělí tentokrát přímo ministerstvo
vnitra v dohodě s ministerstvem financí. Tato zatímní
opatření jsou nutná a zůstávají
v platnosti pouze pro rok 1949. Jsme přesvědčeni,
že již v příštím roce se podaří
vhodně vyřešit - jak uvádí důvodová
zpráva - "problém jednotného rámce
veřejného hospodářství a poměr
rozpočtů jednotlivých svazků lidové
správy k rozpočtu státnímu".
Jmění a fondy zemí tvoří od
1. ledna 1949 zůstatkovou podstatu a v § 39 se stanoví,
jak jednotlivé částky zůstatkové
podstaty budou převedeny. S navrhovaným řešením
možno plně souhlasiti.
Totéž platí i o likvidaci obchodních
a živnostenských komor. V zákoně není
stanovena lhůta, do níž musí býti
likvidace skončena.
Rozpočtový výbor doporučuje, aby vláda
co nejdříve ve smyslu § 46, odst. 3 upravila
nařízením právní poměry
zaměstnanců komor, kteří nebudou převzati
do státních služeb, a aby se dbalo toho, aby
likvidace se zbytečně neprodlužovala.
Krajské národní výbory ujímají
se jednotlivých oborů krajské správy
již 1. ledna 1949. Krajské zřízení
vstupuje v platnost současně s největším
naším zákonem tohoto zasedání,
pětiletým hospodářským plánem.
Úkoly naší lidové správy jsou
velké a funkcionáři krajských národních
výborů budou překonávat nemalé
obtíže. Máme však plnou důvěru
v naše pracovníky v lidové správě,
neboť oni si dobře uvědomují velikost
svých úkolů a mnozí již svou
dosavadní prací prokázali, že jsou schopni
tyto úkoly splnit.