Nakonec chci říci, že rozpočtový
výbor zvlášť ocenil práci vlády,
která se snaží dát Národnímu
shromáždění včas osnovy pečlivě
vypracované, jimiž v duchu nové ústavy
tvoříme zákonodárství nové,
opravdu lidové republiky. Vláda pracuje dobře
a vykonala již od voleb velké dílo. Zaslouží
si proto plným právem dík a vděk nás
všech.
Zákon o krajském zřízení je
jedním z mnoha návrhů, které zasáhnou
hluboko do života republiky a jsou dalším velkým
krokem vpřed na naší cestě k socialismu.
Doporučuji, stejně jako zpravodaj ústavně-právního
výboru, jménem rozpočtového výboru,
aby Národní shromáždění
předložený vládní návrh
schválilo. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Ke slovu se přihlásil pan ministr vnitra Nosek.
Prosím pana ministra, aby se ujal slova.
Ministr Nosek (uvítán potleskem):
Paní a pánové!
Dnešní vaše jednání a rozhodování
má pro náš stát historický význam.
Zákon, který právě projednáváte,
uvádí v život krajské zřízení
dnem 1. ledna 1949. Plníme tím zásadu naší
ústavy, která stanoví, že správní
soustava republiky je založena na krajském zřízení.
Tím ovšem provádíme hluboký převrat
ve struktuře celého státního zřízení
a klademe základy nové veřejné správy
i života našeho lidu.
Již v předmnichovské republice jsme si uvědomovali
nemožnost staré úřední byrokratické
mašinerie. Uznávali to i odborníci, cítil
to však v prvé řadě pracující
lid. Vždyť naše veřejná správa
- to byl byrokratický a monokratický systém,
jaký jsme zdědili po starém Rakousku. Nic
nebylo skutečně reformováno, pouze vývěsní
štít byl přemalován na místě
dřívější barvy černožluté
barvou červeno-modro-bílou. Bylo to důsledkem
skutečnosti, že u nás, přes všechny
snahy revolučně smýšlejících
a jednajících lidových mas, zůstal
zachován kapitalistický řád. Právě
před 28 lety, v prosinci 1920, zvítězila
buržoasie nad dělnickou třídou, způsobila
jí těžkou porážku rozbitím
generální stávky, rozkolem dělnického
hnutí a odbouráváním revolučních
vymožeností.
Pak již ovšem nebylo ani pomyšlení na nějakou
důkladnou reformu veřejné správy,
neboť vládnoucím kruhům šlo především
o konsolidaci kapitalistického řádu. V dobré
paměti jsou řeči t. zv. socialistů,
kteří veřejně hlásali, že
jim nejde o odstranění kapitalistického řádu,
nýbrž o jeho léčení a odstranění
nejkřiklavějších výstřelků.
Tehdejší národní výbory byly
zlikvidovány, revoluční snahy a naděje
našeho lidu byly potlačeny a republika Československá
se vyvíjela pak jako stát měšťácko-demokratický.
Kapitalistický řád se čím dále
tím více přežíval a stejně
tak i jeho výkonný aparát ve veřejné
správě, která už dávno neodpovídala
modernímu pojetí.
Marx-leninská theorie státu nám říká,
že stát je nejen území, nýbrž
i ústroj. Po květnu 1945, když jsme změnili
od základu celé naše hospodářské
a sociální zřízení, bylo nám
jasno, že se starý administrativní aparát
nehodí pro novou společnost a nové úkoly.
Proto jsme vybudovali soustavu národních výborů
jako orgánů lidové správy. Musil však
přijít únor 1948, aby uvolnil s cesty překážky,
které bránily odstranění přežitků
starého aparátu ve veřejné a státní
správě.
Vzpomeňte si, paní a pánové, jaký
odpor byl organisován proti jakékoliv reformě
veřejné správy a zejména proti odstranění
zemského zřízení! Ještě
těsně před únorem 1948 předložili
zastánci starého řádu návrh
nové ústavy a v tomto návrhu se požadovalo
nejen udržení, nýbrž posílení
zemského zřízení vytvořením
silných celků s velikou pravomocí, dokonce
něco na způsob zemských vlád. A přece
krajské zřízení má u nás
svůj základ v nejstarší době!
Ve XIII. stol. již existují u nás kraje a naši
předkové spravovali takto po staletí zemi
Českou. Dnes ovšem jde o něco docela jiného
než tehdy, kdy u nás dozníval patriarchát
a upevňoval se řád feudální,
v jehož čele byl král a šlechta.
Bylo by však hlubokým nepochopením převratné
změny, jakou přináší naše
krajské zřízení, kdybychom přitom
viděli jen kraj, t. j. územní správní
jednotku a její rozlohu. Pojmenování této
administrativní jednotky je jediné, co má
naše krajské zřízení společného
s krajským zřízením historickým.
Lidová demokracie, směřující
k socialismu, naplňuje však formu krajů novým
obsahem, dává krajskému zřízení
jiný smysl, jiné úkoly. Naše kraje nejsou
kraje stavovské nebo zeměpanské a nemají
nic společného ani se župním zřízením
prvé republiky.
V čem jsou ony převratné nové prvky,
které přináší naše krajské
zřízení?
Vytváříme po prvé nové lidově
demokratické orgány zcela podle pojetí lidově
demokratického. Učiníme vše, aby do
krajů nepřešlo nic ze starého ducha,
špatných method zemských úřadů,
a aby budování krajského zřízení
nebylo ani v nejmenším pouhou parcelací zemských
národních výborů. Podle zákona,
o němž budete hlasovat, vzniknou nám v krajských
národních výborech orgány nové
jak po stránce organisační, tak i personální,
a nezatížené neblahou minulostí.
Krajským zřízením přibližujeme
jednotnou státní správu blíže
lidu, v krajích bude moci i lid lépe sledovat a
lehčeji kontrolovat, bude moci rychleji a účinněji
zasáhnout a přiložit ruku k dílu, kde
bude potřebí. Likviduje se staré vrchnostenské
pojetí úřadu, který byl cizí
lidu a který mu ponejvíce jen nařizoval a
hrozil. V čele krajů budou stát nejlepší
lidé těchto krajů, dokonale obeznámení
s jejich potřebami, lidé nezatížení
starou rutinou a představami, funkcionáři,
kteří skýtají záruku, že
budou pracovat ruku v ruce s lidem, bez jehož stálé
a aktivní spolupráce bychom nemohli splnit velké
budovatelské úkoly, které jsme si vytyčili.
V decentralisaci, ve stále širším vybavování
nižších orgánů většími
kompetencemi chceme i dále pokračovat tak, aby veřejná
správa byla v míře co největší
prováděna zástupci těch, kdož
na jejích výsledcích a práci mají
největší zájem. Jen tak bude možno
využít iniciativy mas pro splnění budovatelských
úkolů.
Souběžně s tím, jak rozšiřujeme
působnost krajských i nižších orgánů,
zajišťujeme zároveň, aby správa
byla ve všech krajích prováděna jednotně.
Budujeme jediný a jednotný lidově demokratický
právní řád. I když je při
provádění zákonů nutno stále
a plně přihlížet k místním
záležitostem a potřebám, musí
se krajské i jiné orgány v prvé řadě
cítit orgány státu a vykonavateli jednotného
právního řádu. Budeme mít 19
krajů, ale jeden jednotný stát Čechů
a Slováků, a celostátní zákony
musí platit v celé republice jednotně. (Potlesk.)
V lidové demokracii nesmí se opakovat, co bylo
kdysi, že se obecní, okresní nebo zemské
orgány považovaly především za
mluvčí místních zájmů
vůči státu a hlavně se snažily
získat na úkor druhých pro svůj obvod
co největší výhody. Lidově demokratická
administrativa nebude již kolbištěm, na kterém
se budou vybojovávat boje mezi lokálními
zájmy. Budujeme svou veřejnou správu podle
zásady skutečné demokracie a decentralisace.
Postupujeme ve všem svém počínání
podle jednotného plánu. Veškerá naše
práce se řídí směrnicemi, vytyčenými
ve vládním programu. Tak je tomu nahoře,
v ústředních úřadech státu,
tak tomu musí být i v obcích, okresech a
krajích. Čím více bude kompetence
dole, tím spolehlivější záruky
musejí býti dány pro to, aby jednotnost při
provádění zákonů a dodržování
základních linií státní politiky
všemi veřejnými orgány byly plně
zabezpečeny.
V zájmu dělby práce a specialisace je práce
krajských národních výborů
rozdělena na referáty, v jejichž čele
stojí lidový referent. Zákon zajišťuje
sborovým orgánům, zejména radě,
plný vliv a naprostou kontrolu nad veškerou správou,
kterou provádějí referenti, avšak dává
zároveň referentům značnou samostatnou
pravomoc rozhodovací. Chceme tak do naší veřejné
správy vnést potřebnou pružnost, umožnit
jí rychlé rozhodování, ale především
také zavést v ní osobní odpovědnost.
(Potlesk.) Je třeba, aby bylo vidět, co kdo
dělá a zač odpovídá, abychom
mohli kontrolovat, co kdo opravdu udělal, a aby se nikdo
neschovával za kolektivní orgán. To všechno
jsou předpoklady pro to, aby lidová správa
pracovala v novém duchu a podle nových metod.
Nyní tedy, paní a pánové, zmizí
poslední pozůstatky starých zemských
úřadů i duch neblahých tradic, duch
útisku čs. lidu, atmosféra byrokratické
cizoty vůči lidu, kterou nestačily zcela
vymýtit a zahladit v zemském zřízení
ani lidové orgány po květnu 1945. To samo
o sobě je velká změna a naprostý rozchod
se starými tradicemi a metodami.
Jsem dalek toho, abych pouze kritisoval dřívější
veřejnou správu. Vycházím z poznatku,
že zemské zřízení a dřívější
veřejná správa odpovídaly kapitalistickému
řádu a zájmům buržoasní
třídy. Údobí socialistického
budování a velikým perspektivám socialistického
řádu odpovídá dnes zřízení
krajské.
Již v únoru při řešení nejdůležitějších
problémů dalšího vývoje našeho
státu jsme seznali, že naše snahy po změnách
ve státním aparátu, uplatňované
od května 1945, přinesly veliké výsledky,
neboť státní aparát vcelku již
nesloužil dřívějším vládnoucím
třídám. Chceme však ještě
dokonalejší aparát veřejné správy,
takový, který má být podle slov presidenta
Gottwalda mocnou pákou při socialistické
přestavbě společnosti. Proto jej chceme osvěžit
a doplnit příslušníky z řad dělnické
třídy; proto také zahájíme
nejen odborné, nýbrž i politické školení
celého státního aparátu.
Se zavedením krajského zřízení
zmizí také nadobro pojem staré politické
správy, na kterou má náš lid velmi špatné
vzpomínky. Po příkazu ústavy včleňujeme
do organisace národních výborů velkou
řadu speciálních oborů. To je další
pokrok ve zlidovění naší veřejné
správy. Soustředění, které
tím u národních výborů vzniká,
umožní nám ekonomicky využíti všech
sil. Chceme dosíci co největších úspor
na pracovních silách, na materiálu i na pracovních
výkonech. Chceme zmenšit co nejpronikavěji
podíl odčerpávaný nákladem
na veřejnou správu z našeho národního
důchodu. A chceme také, aby veřejná
správa nejen dobře pečovala o bezpečnost,
o zdravotnictví, sociální politiku a jiné
problémy, nýbrž aby se též plně
zapojila do plánovacích prací průmyslu
i zemědělství.
Reorganisace veřejné správy se nezastaví
jen u zemí. Podle zákona o krajském zřízení
bude provedena co nejdříve pronikavá reorganisace
okresů. Je třeba, aby i tu byly zlikvidovány
neúčelné pozůstatky staré politické
správy a aby nám v okresích vznikl útvar
lidu blízký a živý, který bude
moci plnit budovatelské úkoly dokonaleji než
staré okresy.
Jak vidět z několika základních změn,
znamená krajské zřízení velmi
hluboký zásah a pronikavý přelom v
celém našem životě, v celé naší
veřejné správě. Uzavíráme
epochu, ve které byla lidu až přespříliš
často přisouzena úloha trpného diváka,
jenž musel přihlížet k počínání
panstva šlechtického nebo kapitalistického
a tak často musel platit za zvůli a omyly pánů.
V krajském zřízení vytváříme
předpoklady a záruky pro to, aby tento lid byl v
naší vlasti nadále vždy a trvale hlavním
činitelem, jediným jejím správcem
a hospodářem. Aby tedy tomuto lidu byl náš
stát skutečně domovem, jak o tom hovoří
slova naší hymny.
Děkuji vám, paní a pánové,
za urychlené projednání předlohy zákona
o krajském zřízení. Dovolte mi, abych
s tohoto místa poděkoval také všem ostatním
činitelům, kteří jakkoli pomáhali
našemu úsilí o vytvoření zákonných
předpokladů reorganisace veřejné správy.
Jsou to nejen úředníci ministerstva vnitra,
nýbrž jsou to i pracovníci druhých resortů,
a zejména pak náš dík patří
stovkám a tisícům pracovníků
lidové správy. (Potlesk.) Na spoustě
konferencí a sjezdů národních výborů
byl tento problém dopodrobna propracován. Přípomínám
zde také veliký manifestační sjezd
národních výborů v Kroměříži
ve dnech 26. a 27. června t. r., na němž byla
příprava krajského zřízení
hlavním bodem programu a celého jednání.
Víme také, že odhlasováním zákona
o krajském zřízení nekončí,
nýbrž teprve započne nejtěžší
práce, abychom literu a ducha zákona uvedli v život
ku prospěchu státu a všeho našeho lidu.
Jsem však pevně přesvědčen, že
desetitisíce pracovníků v lidové správě
a veřejní zaměstnanci přiloží
i nadále ruku k dílu, abychom krajské zřízení
zakotvili a rozvinuli k největší dokonalosti.
V plném přesvědčení, že
krajské zřízení i zákon, jímž
je uvádíme ve skutek, přinesou našemu
státu opravdový prospěch a všem našim
krajům i jejich obyvatelstvu bohatý všestranný
rozvoj, prosím vás, paní a pánové,
abyste tento vládní návrh zákona schválili.
(Dlouho trvající bouřlivý potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná
(zvoní): Ke slovu jsou dále přihlášeni
řečníci: pp. posl. Jos. Pospíšil,
dr. Prokeš, Jeleň, Šafařík
a Török. Dávám slovo prvnímu
přihlášenému řečníku,
panu posl. Jos. Pospíšilovi.
Posl. Josef Pospíšil: Vážená
sněmovno!
Dnes projednávaný návrh zákona o krajském
zřízení připravený vládou
a příslušnými výbory v parlamentě,
uskuteční zásadu vyslovenou v § 167
ústavního zákona, který pevně
zakotvuje soustavu národních výborů
jako orgánů státní moci v našem
lidově demokratickém státě.
Náš parlament rozhoduje dnes o zákonu, který
na poli veřejné správy je druhým a
podstatným revolučním zásahem do organisace
i funkce starého státního aparátu
z údobí kapitalistického státu. Zatím
co první velká změna uzákoňuje
systém národních výborů, a
to dekretem o národních výborech a vládním
nařízením z května r. 1945, a stvrzuje
tím faktický stav z období okupace, kdy illegální
národní výbory se staly důležitou
složkou domácího odboje, tu změna, kterou
sleduje zákon o krajském zřízení,
má provést a zabezpečit v této již
pokrokové složce výkonné státní
moci v podstatě asi tyto zásady:
Přiblížiti nejen národní výbory,
ale i ostatní části státní
moci výkonné pracujícímu lidu. Umožniti
kontrolu složek veřejné správy nejen
shora nýbrž i kontrolu lidem daleko šíře,
než tomu je dosud. Odbyrokratisovat veškerou veřejnou
a státní správu a naplniti ji novým
lidově demokratickým duchem při vyřizování
potřeb pracujících. Podříditi
všechny úřady veřejné správy
voleným složkám, a to v národních
výborech, a tak zameziti dosud samovolné rozhodování
jednotlivců z řad byrokracie.
Dále slučovati shodné funkce v jednotlivých
odvětvích správy. Přiblížiti
jednotlivé resorty ústředních úřadů
vybudovaným krajům. Rozšířiti
působnost volených referentů a provésti
tak urychlení a zlidovění veřejné
správy. Umožniti dalekosáhlý přesun
pravomoci orgánů vyšších na nižší,
pokud nejvíce lze, a tak rozšířiti možnost
kontroly pracujícím lidem a opět urychliti
práci. Tato zásada je pro zřízení
krajských národních výborů
nejdůležitějším doplňkem.
Umožniti přestavbu úřadů jednotlivých
ministerstev na normotvorné, řídící
a kontrolní orgány, oproštěné
od výkonné pravomoci. Upevniti jednokolejnost správy
státu, neboť funkce jednotlivých složek
výkonné moci i moci zákonodárné
bude zřízením krajských národních
výborů definitivně podřízena
vůli nejvyšší, a to jednotné vůli
lidu. Upevniti veškerou státní moc lidově
demokratickou, neboť soustava národních výborů
tímto zákonem dále rozšiřuje
spojení mezi lidem a jeho státními a veřejnými
složkami.
Zřízení krajů prohlubuje jednotu obou
národů republiky a odstraňuje škodlivé
zbytky zemského separatismu mezi Moravou a Čechami.
Zamezí favorisaci ve výstavbě jen jednoho
centra na úkor ostatních potřeb v zemi, zajistí
stejnoměrné rozdílení plodů
lidské práce v celém státě.
Zajistí účelnost, rychlost a hospodárnost
celé administrativy, této nové státní
soustavy v příštím údobí
plánovaného hospodářství. Urychlí
provedení reorganisace všech úřadů
veřejné správy, jež se napojí
na národní výbory. Umožní rozvinutí
a využití schopností úředního
aparátu ve prospěch lidu v krajích a podle
jeho vůle. Rozvine zdravé soutěžení
jednotlivých oblastí, jež musí být
ovšem vedeno veřejnými zájmy a v rámci
plánovaného hospodářství. A
nakonec rozšíří kádry nových
lidových pracovníků, obzvláště
z řad dělnické třídy.
Jak zřejmo, je možno tento zákon o krajském
zřízení směle přiřaditi
ke slavným zákonům o znárodnění
průmyslu a úpravě pozemkové držby.
Dnes projednávaný zákon je svým významem
dalším nosným pilířem lidově
demokratického státu. Jím bude lid této
země uskutečňovat postupnou přestavbu
své země v zemi socialismu i v oboru státní
výkonné moci.
Je ovšem právě dnes potřebí odhaliti
všechny nevýhody starého zemského zřízení,
je potřebí na několika příkladech
jen namátkou vybraných dokázati, co znamenaly
zemské národní výbory, nemluvě
o zemských úřadech v kapitalistickém
údobí. Nevýhody zemí a jejich nedostatky
jsou ovšem dvojího druhu. Jeden druh, zaviněný
organisací a rozsahem úřadů, druhý
druh zaviněný úmyslně činností
lidí v aparátě zemského zřízení,
obzvláště do února, a to se strany politických
zástupců bývalé národně
socialistické a lidové strany a pravicových
sociálních demokratů. Pochopitelně
i činnost byrokracie v zemském národním
výboru a v ostatních úřadech zemské
správy, podpíraná ve svých reakčních
snahách uvedenými politickými stranami, byla
vážnou silou, brzdící pokrokový
vývoj ve státě.