Příčiny nevhodnosti aparátu zemských
zřízení byly asi tyto: mamutí rozměry
zemských národních výborů,
jejich byrokratičnost a reakčnost, i na př.
to, že zemský národní výbor v
Čechách měl asi 3.500 zaměstnanců
v 27 budovách. Je jasné, že taková instituce
mající značnou část výkonné
moci, byla s to i vážně ohroziti celý
státní aparát. Jen zástupcům
komunistické strany Československa v této
instituci lze poděkovat, že často nadlidským
úsilím zamezili podstatné ohrožení
pokrokové funkce státní správy. Bude
na místě sepsat černou knihu o řádění
reakce v zemských národních výborech,
obzvláště o činnosti místopředsedů
zemských národních výborů těchto
stran a jejich referentů.
Uvažme dále, že i po únoru připadá
na jednoho voleného referenta v zemském národním
výboru v Čechách asi 250 úředníků.
Je přece jasné, že zde jsou možnosti kontroly
volenými orgány velmi úzké, nehledě
k tomu, že kontrolu lidu nelze naprosto zajistit. Sebedůkladněji
formulované zákony lidové a demokratické
obracejí se v této mašinerii bez kontroly a
dohledu ve výkon, často odporující
základním předpokladům naší
doby. Rozlehlost a nepřehlednost tohoto aparátu
je, myslím, jasně ilustrována slovy soudruha
posl. Kopřivy, když v roce 1947, tedy po dvou
letech své předsednické funkce prohlásil,
že nedávno objevil v jedné pražské
budově ještě jeden úřad, který
je také součástí zemského národního
výboru. Uvádím několik čísel
pro ilustraci. Zemskému národnímu výboru
v Čechách denně dochází 6.000
dopisů a jím prochází ze zemského
národního výboru ven asi 5.500 dopisů.
Zemský národní výbor v Čechách
vydal pro okresní a místní národní
výbory v roce 1947, ať již sám, či
intimoval, 949 oběžníků a v roce 1948
668 oběžníků.
Bylo by zajímavé zjistit, kolik z těchto
oběžníků měli předsedové
místních národních výborů
vůbec čas číst. Tu dochází
ovšem velmi často k případům,
kdy zemský národní výbor intimuje
rozkazy a různé směrnice od několika
ministerstev, obsahově stejné. Na př. ve
výživě od ministerstva výživy i
zemědělství každý zvlášť
jen proto, že také na zemském národním
výboru více referátů tyto směrnice
dává dolů, aniž měly možnost
se pro svou rozlehlost domluvit na koordinaci. Tak vychovává
zemský národní výbor naše místní
národní výbory ke lhostejnosti. Směšnost
tohoto způsobu a formy oběžníků
lze posoudit na př. z oběžníku, který
dával zemský národní výbor
dolů obcím a který nese honosný název
"Oběžník pro předsedy místních
národních výborů o úpravě
čistopisů". Zde asi na čtyřech
stránkách jsou předpisy, jak mají
předsedové MNV vypracovat spisy. Mezi jiným
tam stojí: Při prvním řádku
udělejte 5 poklepů naprázdno od hlavní
svislice. - Lze předpokládat, že předsedové
MNV ve většině obcí dodnes nevědí,
co je to ta hlavní svislice a čím má
poklepat, když nemá psací stroj.
Další čísla, z nichž si možno
učiniti představu o agendě: Rada ZNV v Čechách
projednala v roce 1947 20.014 spisů v 46 zasedáních.
Při průměrném čísle
500 spisů při jednom zasedání může
věnovat jednomu případu asi 30 až 50
vteřin. Nejvyšší číslo jehož
bylo dosaženo v jedné radě, bylo 1.036 spisů.
To bylo 10. ledna 1947.
Stejně v komisích ZNV bylo zjištěno
za jeden rok projednaných 75.000 spisů při
asi 2.500 pracovních hodinách. Také zde nám
vychází asi 60 vteřin na jeden případ.
Na jednom spise, který přijde na ZNV, projde jednoduchým
vyřízením bez volených složek
a jest odevzdán k odeslání, se podílí
nebo lépe řečeno spis projde rukama 20 až
25 manipulačních úředníků
za předpokladu, že ho vyřizuje jenom jedno
oddělení.
Jsou ovšem časté případy, kdy
spis putuje z oddělení do oddělení
a kdy nakonec musí zvláštní právní
oddělení ZNV rozhodovat o tom, které oddělení
má případ vypracovat. Tu dochází
často i ke kompetenčním sporům, takže
právní oddělení se 6 právníky
a 4 pomocnými úředníky má pořád
co dělat.
Z těchto několika údajů, jež
se pochopitelně příliš neliší
ani od údajů ostatních ZNV, je jasně
vidět z jakých příčin si reakční
politické strany nepřály zrušení
této instituce. Jejich známé heslo - čím
hůře, tím lépe - ovšem pro naděje
kapitalistů platilo i zde. Čím zamotanější
byla administrativa a tím celý postup práce,
tím dále byl úřad od zlidovění,
tím větší pravděpodobnost, že
funkcionáři okresních a místních
národních výborů a především
pracující lid vůbec budou znechuceni a nedůvěřiví
k lidově demokratickému státu. Utopit lidovou
správu v haldách spisů a papírů
často s nesmyslným obsahem, to byl cíl reakčních
zástupců, jimž se podařilo vetříti
se do funkcí volených anebo zůstat ve funkcích
úředních z dřívější
doby.
Situaci však objasňuje dobře dalších
několik případů, zjištěných
v rozhovorech a stížnostech předsedů
MNV, zástupců okresních národních
výborů a pokrokových úředníků
ZNV. Na př. ONV dá do plánu stavbu infekčního
oddělení nemocnice již v roce 1945. Komise
ZNV na místě zkoumá a schválí
bez výhrady projekt v květnu 1946. Nato začne
utrpení funkcionářů tohoto ONV. Spisy
s plány putují několikrát ze zemského
na okresní národní výbor k doplnění,
zdravotně technická komise mnohokrát projednává
případ, a po 15 osobních intervencích,
jak se přiznal předseda ONV, a to intervencích
na ZNV, je po 12 měsících stavba šťastně
schválena.
Můžeme uvést případ, kdy zástupci
komunistické strany Československa v ZNV v Čechách
žádali a navrhovali v roce 1947 přidělení
osobních vozů dvěma lékařům
a jedné okresní nemocnicí, a kdy národně-socialistický
referent tohoto ZNV podepsal přesto poukazy na tyto osobní
vozy třem velkořezníkům v Praze za
souhlasu zástupců ostatních stran.
Je dostatečně znám případ konfiskace
textilní firmy Franke v České Třebové.
Zde delegace ze závodu, sestávající
ze zástupců všech politických stran,
při žádosti, aby rada ZNV konfiskaci potvrdila
- to se stalo v lednu 1948 - byla doslova od místopředsedů
národně-socialistické, lidové a soc.-demokratické
strany vyhozena. Rada pak proti komunistickým zástupcům
ruší konfiskaci a jen únor zabránil
návratu bývalého majitele do továrny.
Můžeme posloužit dalším příkladem
reakčnosti zemských národních výborů.
Je dostatečně znám případ,
kdy zástupci tří politických stran
se ve svorné shodě pokusili o otevřený
boj ZNV proti vládě - konkretně proti ministru
Noskovi - když měli projednat sestavu zemské
vyživovací komise v prosinci 1947. Jednota vládní
moci s mocí výkonnou byla jim trnem v oku. Po 17
hodinách schůze bylo nutno plenum přerušit
a komise, která měla zajistit výživu
po katastrofálním suchu, nebyla ustavena pro odpor
reakce. Tehdy byli přítomni dělníci
ze závodů a odsoudili reakci v zasedací síni
hodně hlasitě. Teprve změny v únoru
umožnily funkci zemské vyživovací komise,
která podle vyhlášky ministrů vnitra,
výživy a zemědělství měla
již dávno pracovat.
Půjdeme v příkladech dále, neboť
na nich je nejlépe vidět, s čím se
dnešním dnem loučíme. V okrese se staví
nemocnice: v roce 1948 je prostavěno podle plánu
10 mil. Kčs, v roce 1949 a dále činí
potřeba 15 milionů Kčs A teď začne
byrokracie plánovat. Pro pětiletku není přidělena
kvota na stavbu přes to, že zastavení stavby
si vyžádá nákladu 5 mil. Kčs.
Ale současně se 12 km od nemocnice plánuje
a má investiční kvotu Dům zdraví
v částce 25 milionů Kčs. Věc
dá ovšem nyní do pořádku KNV.
Je jasné, že plánuje někdo, kdo v okrese
v životě nebyl. Proto je nutno přesunout plánovatele
ze zemského centra přímo do místa
výstavby.
Případy, kdy ZNV odevzdával ONV operativní
plány bytových jednotek pro rok 1947 až uprostřed
roku 1947, nejsou náhodné. To lze zjistit na více
ONV. Jako jedna z příčin bylo uváděno,
že prý nejsou vypracovány včas tiskopisy
na finanční podporu nebo záruku. Dovedeme
si představit, jak potom plnění plánu
vypadalo, přimyslíme-li si ještě ostatní
nedostatky, jako soukromý stavební sektor, reakčnost
bývalého ministerstva techniky atd.
Můžeme posloužit také příklady
z oboru rozpočtového, z nichž bude jasno, že
je nejvýš na čase uskutečniti zásadu
začleňování rozpočtů
do rozpočtu celostátního, což ovšem
opět přímo souvisí s krajským
řízením.
ZNV provádí ku př. regulaci Chrudimky. Dlouhým
jednáním ždímá z obce a okresu
příspěvek. Nakonec je dohoda. Obec i okres
přispívají 121/2% na
náklad 6 milionů Kčs, každý po
720.000 Kčs. A teď nastane zajímavá
situace. Sejde se rada ONV, schválí závazek
a 15 dní visí vyhláška. Sejde se plenum
ONV, schválí závazek a opět 15 dní
visí vyhláška. Stejný postup je u MNV
dotčené obce. Pak se sejde někdo na ZNV a
schválí závazky obce a okresu. A teď
přijde to hlavní. ONV a MNV se obrátí
na ZNV, aby převzal dluhovou službu ze zápůjček,
poněvadž ONV ani MNV nemají úhradu a
ZNV musí převzít zápůjčku.
Čili ZNV půjčuje sobě dvakrát
720.000 Kčs po úmorném jednání
a obtěžování rad ONV, MNV a snad i ZNV.
Tento případ ovšem není ojedinělý.
To lze zjistit pravděpodobně všude.
Stěžoval si mně předseda MNV Pardubice,
že jednou z jeho hlavních funkcí je hlídat,
jakou cestu prodělávají spisy podané
jeho úřadem na úřadech ZNV. To prý
od té doby, kdy se mu tato hlídková služba
velmi vyplatila.
Můžeme pro zajímavost posloužit případem
vyložené sabotáže se strany reakce. Po
únoru převzal totiž soudruh Dubský v
referátu lidové správy po reakčním
referentu 1000 nevyřízených žádostí
o schválení zápůjček obcím
a okresům na investice ve dvouletém plánu
a v akci "2 miliardy". Tyto žádosti
ležely v zásuvkách referentova stolu asi 6
měsíců. Uvážíme-li, že
šlo o investice plánované, bude lehce vysvětlena
nespokojenost našich předsedů a funkcionářů
i pracujícího lidu v obcích a okresech. Do
konce března 1948 bylo vše v pořádku
vyřízeno, ovšem zásluhou února.
Takových příkladů, dokazujících
naprosto jasně byrokratičnost a reakčnost
zemských národních výborů,
je ovšem za 4 léta nevyčerpatelné množství
a lid právem vítá zákon, který
ho dnešním dnem zbaví této brzdy.
Dalšími nedostatky ZNV jsou jeho nehospodárnost
a vzdálenost od lidu a funkcionářů.
Po dotazu u několika předsedů ONV a úředníků
lze odhadnouti počet jízd auty na ZNV na př.
v Čechách od r. 1945 do 1948 při 112 ONV
asi na 25.000. Je zjištěno, že jezdí nejen
předsedové, ale i referenti a vedoucí úředníci.
Z místních národních výborů
v Čechách se konalo asi na 40.000 jízd, tedy
celkem 65.000 jízd. Je však nutno upozornit, že
toto číslo je značně podhodnoceno
a nebere v úvahu jízdy různých korporací,
deputací a jednotlivců.
Ptáte-li se na příčiny častných
jízd a poukazujete-li na ztrátu času a výdaje
za pohonné látky, opotřebování
vozidel a nespokojenost lidu, když nezastihne své
funkcionáře na ONV i MNV, odpovídají
všichni - a to bez rozdílu -, že bez osobních
návštěv by se nedočkali vyřízení
spisu nebo jen za velmi dlouhou dobu a že musejí úřední
referenty na ZNV informovat tak, aby věc kladně
připravili pro jednání volených složek,
a dále že mají smutné zkušenosti
se ztrátou spisů, jejich blouděním
po různých odděleních atd.
Ovšem, 65.000 jízd representuje přibližně
asi 8 až 13 milionů délkových kilometrů,
800.000 až 11/2 mil. litrů benzinu
a 16 až 30 mil. Kčs za pohonné látky.
Čas strávený jízdou a čekáním
na chodbách a vlastním krátkým jednáním
u příslušného referenta lze odhadnout
asi na 1,6 mil. pracovních hodin, předpokládáme-li
současnou jízdu průměrně tří
lidí.
Z těchto několika čísel je, myslím,
jasně zřejmá nehospodárnost. Dále
ji možno doplnit ještě poukazem na zdlouhavé
a těžkopádné jednání samého
ZNV, různých porad mezi odděleními,
na ministerstvech atd. Počítáme-li, že
značná část návštěv
je bezvýsledná - obzvláště před
únorem tomu tak bylo - pak je obrázek dokreslen.
Tím ovšem věc nekončí. Funkce
a umístění zemských národních
výborů v organisaci státní správy
je další moment. Svou pravomocí a přiděleným
územím je to druh ústředního
úřadu, druh státní správy.
Svou funkcí, posláním je to však úřad
- nebo má být - s výkonnou pravomocí.
Posouzeny podle zásad reorganisace státní
správy jsou zemské národní výbory
mezičlánky, jež komplikují funkci veřejné
a státní správy. V reorganisaci je třeba
zbaviti se zbytečných mezičlánků
a oddělit normu od provádění. V tomto
smyslu se stanou krajské národní výbory
nejvyšší složkou výkonné veřejné
správy, orgánem státní moci v oblasti,
a to na podkladě jednotné státní organisace.
Myslím, že je nad slunce jasné, že vytvoření
krajských národních výborů
bude postupně odstraňovati všechny vpředu
uvedené nedostatky. Jejich zřízení
je součástí naší rychlejší
cesty vpřed, cesty k budování socialismu.
Stanou se jednou z důležitých pák při
plnění a kontrole naší první
pětiletky. Budou základním předpokladem
pro oblastní plánování, výrobu
v kraji a zajištění bezpečnosti. Budou
blíže k problémům, budou znát
obtíže i výhody svého kraje, jež
mohou krátkodobě odhalovat, využívat
a nedostatky odstraňovat.
V pomocných úkolech pro jiné nositele, to
znamená pro znárodněný průmysl
a zemědělskou výrobu, budou pověřeny
v pětiletém plánu vážnými
úkoly. Nábor pracovních sil, využití
utajených reserv, odhalování reakčních
povalečů, pomoc průmyslu při řešení
bytových otázek atd., bude, jak na první
pohled patrno, řešeno v kraji krajským národním
výborem. Do dnešního dne neplní ve výkonné
pravomoci tyto úkoly vlastně nikdo.
Stará funkce úřadů ochrany práce
totiž dnes zdaleka nestačí. Zde právě
bude lidový orgán KNV pověřen a zodpověden
za tyto věci, a stejně i v zemědělské
výrobě. Ministerstvo zemědělství
je daleko od oblastí a ZNV takové úkoly ani
neřeší. Zajistit nové formy zemědělské
výroby se současným plánem a dostatečnou
kontrolou výrobního plánu, to bude hlavní
úkol zemědělského referátu
KNV. To ovšem předpokládá stálý
styk s obcemi a jednotlivými zemědělci. KNV
svoji oblast dobře zná. Dovede určit kapacitu
a druh zemědělské výroby, zajistí
kontrolu výroby, což je hlavním předpokladem
plánované výroby vůbec. Na podkladě
bezprostředního styku s drobným a středním
zemědělcem rozvine soutěž na vesnici
a postará se o využití nynější
technické základny v obcích. Je samozřejmé,
že od zemského zřízení by nebylo
možno tuto věc čekat.
V souvislosti s těmito úkoly nelze přejít
velkou výhodu krajského zřízení.
Náš veřejný život totiž je
vybudován na oblastním zřízení
v mnoha jiných oborech, ať již v bezpečnosti,
v odborech JSČZ, v družstvech, v masových organisacích,
v distribuci atd. Všechny tyto orgány budou podstatnou
součástí krajského zřízení
a jeho pomocníkem. Pracující lid přijíždějící
ke krajským národním výborům
najde v jejich sídle všechny potřebné
služby lidu. U krajských národních výborů
bude rozdělena pravomoc co nejpečlivěji a
odstraněna nejistota v tom, za co kdo odpovídá.
V krajském zřízení bude lze přejíti
k individuální odpovědnosti a krátkodobé
kontrole.
Krajský národní výbor umožní
přenesení pravomoci s ministerstev dolů,
čímž odpadnou zbytečné cesty
k ústředním úřadům.
Nelze opomenout závažnou věc, jež byla
již v úvodu nadhozena. Zřízením
krajských národních výborů
a reorganisací okresních národních
výborů zajišťujeme všechny úřady
veřejné správy a podřizujeme jejich
složky voleným funkcionářům v
národních výborech, což bude mít
revoluční dosah. Je možno bez nadsázky
říci, že utvořením krajů
bude teprve možno rozvinout plánovací službu
ve prospěch lidu. Co se toho týče, máme
zde již dnes mnoho příkladů. Krajské
zřízení staví plánovací
službu mezi nejdůležitější
obory své práce, a to zcela oprávněně.
Také kontrola krajských národních
výborů bude mnohem širší. Na jednoho
voleného referenta bude připadat 30 až 50 úředníků.
Kontrola volených sborů lidem bude taktéž
důslednější, což nebylo možné
u zřízení zemského. Krajský
národní výbor bude odpovídat organisaci
a územnímu rozsahu krajských akčních
výborů Národní fronty jako politického
představitele vůle pokrokového lidu v kraji.
Ze všech uvedených důvodů, opřených
o konkretní příklady, je nutno přivítat
uskutečnění krajských národních
výborů se současným přenesením
pravomocí ve směru dolů a s podřízením
všech složek veřejné správy těmto
novým orgánům a ostatním národním
výborům.
Změny, které tento zákon zajišťuje,
jsou jedinečného a revolučního dosahu
v životě našeho státu, v organisaci státní
správy a v upevňování lidově
demokratické moci. Naše sněmovna dnes rozbíjí
zbývající část starého
kapitalistického státního stroje, který
byl po léta škodlivý lidově demokratické
soustavě, a nahrazuje jí novou výkonnou mocí
státní, a to v plném souhlase s přáním
všeho pracujícího lidu naší republiky.
Všechen lid přivítá se zadostučiněním
dnešní rozhodnutí této sněmovny.
On, představující nejvyšší
vůli v této zemi, dávno kladl tyto požadavky.
Dnes plníme jeho tužby. Do prvního roku pětiletky
vykročíme pevně s novou organisací
veřejné správy. Zřízení
krajských národních výborů
s ostatními s tím souvisícími změnami
nám nyní zajistí také v oboru této
státní moci výkonné rychlejší
a zdárnější cestu k socialistické
epoše našich národů.
Pověřen klubem komunistických poslanců
závěrem prohlašuji, že zástupci
komunistické strany Československa v tomto parlamentě
budou pro zákon jednomyslně hlasovat. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Dalším řečníkem je posl. dr.
Prokeš. Dávám mu slovo.
Posl. dr. Prokeš: Slavná sněmovno, paní
a pánové!
Projednáváme vládní návrh zákona
o krajském zřízení, který se
důležitostí a významem řadí
k našim nejdůležitějším zákonům,
t. j. k ústavě a k zákonu o pětiletém
plánu. Není to náhodou, nýbrž
dějinnou událostí, že pan ministr Nosek
svolal první celostátní sjezd národních
výborů do Kroměříže na
26. a 27. června letošního roku, kde stěžejním
programem sjezdovým byl jeho referát o krajském
zřízení.
V Kroměříži se před sto lety
chystala nová ústava a z projevů tam pronesených
nejvíce úspěchu a ohlasu měla skvělá
obhajoba dr. Ladislava Riegra k § 1 chystané ústavy,
ve které byla vtělena zásada, že všeliká
moc ve státě vychází z lidu. Tehdy
prohlásil dr. Rieger s řečnickou pohotovostí
základní myšlenku nové ústavy
takto: "Původ všeliké moci všeho
panství, pokud je po právu, spočívá
jedině ve vůli svobodného člověka,
která se projevila ve svobodné volbě a v
uznání za vůdce toho, kdo se osvědčil
v radě nejmoudřejší, v boji nejstatečnější.
Jako božské světlo lidského rozumu má
jen jediný původ, ducha všehomíra, tak
má svrchovanost čili nejvyšší mocnost
ve státě též jediný původ,
jediný pramen a ten je veškerenstvo lidu." A
dále uvedl: "Nás všechny sem povolala
důvěra lidu, abychom vyslovovali jeho přání
a jeho potřeby."