Pristúpime k rokovaniu o treťom odseku poriadku, ktorým
je
3. Zpráva výboru ústavno-právneho
a rozpočtového k vládnemu návrhu zákona
(tlač 128) o výkone finančnej správy
národnými výbormi (tlač 183).
Zpravodajcom za výbor ústavno-právny je za
posl. dr. Buriana posl. dr. Pátková; dávam
jej slovo.
Zpravodajka posl. dr. Pátková: Paní
a pánové!
Za onemocnělého zpravodaje ústavně-právního
výboru pana posl. dr. Buriana dovolím si
přečíst jeho zprávu k vládnímu
návrhu zákona tisk 162 o výkonu finanční
správy národními výbory:
V prohlášení k ústavní listině
byl vysloven slib, že chceme, aby naše republika byla
státem lidové demokracie, v němž si
lid svými zástupci zákony nejen dává,
nýbrž je svými zástupci také
sám vykonává.
Je to důsledné provedení zásady, že
jediným zdrojem veškeré státní
moci je lid. Velmi významným úsekem státní
moci je správa finanční, v jejímž
rámci jsou ukládány značné
povinnosti.
Správa finanční je i důležitým
nástrojem celkové politiky hospodářské
a sociální.
Až doposud byla finanční správa téměř
výlučně obstarávána orgány
byrokratickými, neboť účast lidového
živlu, jak se projevila na př. zřízením
kontrolních daňových komisí v zákoně
o mimořádné jednorázové dávce
č. 185/1947, byla přece jen zjevem výjimečným.
V § 124 ústavní listiny bylo výslovně
stanoveno, že národní výbory vykonávají
veřejnou správu ve všech jejích oborech
a správu finanční pak podle zvláštních
ustanovení.
Vládní návrh zákona tisk 162, který
je sněmovně předložen, je provedením
tohoto § 124 ústavy. Zákon sám je v
podstatě zákonem organisačním a zmocňovacím.
Rozmanitost finanční správy a požadavek,
aby nenastaly v tomto tak citlivém odvětví
veřejné administrativy poruchy, velí, aby
převedení finanční správy na
národní výbory se nestalo bez náležité
organisační přípravy. Proto vládní
návrh stanoví sice zásadu, že finanční
správa přechází na národní
výbory, avšak skutečný výkon
této správy bude podle potřeby regulovat
vláda.
Do oboru moci nařizovací svěřuje zákon
také organisaci finančních referátů,
které budou u národních výborů
zřízeny k obstarávání finanční
správy. Ústavně-právní výbor
neprovedl ve vládním návrhu změn a
doporučuje slavné sněmovně, aby návrh
schválila beze změny.
Podpredseda Komzala: Zpravodajcom za výbor rozpočtový
je pán posl. dr. Hulínský. Dávam
mu slovo.
Zpravodaj posl. dr. Hulínský: Paní
a pánové!
Rozpočtový výbor projednal ve své
schůzi dne 15. prosince 1948 vládní návrh
zákona tisk 162 o výkonu finanční
správy národními výbory a usnesl se
doporučiti Národnímu shromáždění
jeho přijetí beze změny. (Potlesk.)
Podpredseda Komzala: Ku slovu nie je nikto prihlásený,
rozprava odpadá.
Sú nejaké návrhy opráv alebo zmien
textových?
Zpravodajka posl. dr. Pátková: Nikoliv.
Zpravodaj posl. dr. Hulínský: Nejsou.
Podpredseda Komzala: Pristúpime k hlasovaniu.
Osnova má 6 paragrafov, nadpis a úvodnú formulu.
Pretože niet pozmeňovacích návrhov,
dám o celej osnove hlasovať naraz podľa zprávy
výborovej. (Námietok nebolo.)
Námietok niet.
Kto teda súhlasí s celou osnovou zákona,
to je s jej 6 paragrafmi, nadpisom a úvodnou formulou podľa
zprávy výborovej, nech zdvihne ruku! (Deje sa.)
To je väčšina. Tým Národné
shromaždenie prijalo túto osnovu zákona
podľa zprávy výborovej.
Tým je vybavený 3. odsek poriadku.
Pristúpime k rokovaniu o štvrtom odseku poriadku,
ktorým je
4. Spoločná zpráva výborov branného
a bezpečnostného, ústavno-právneho
a rozpočtového k vládnemu návrhu zákona
(tlač 158) o národnej bezpečnosti (tlač
184).
Zpravodajcom za výbor branný a bezpečnostný
je posl. Kašpárek. Dávam mu slovo.
Zpravodaj posl. Kašpárek: Pane místopředsedo,
dámy a pánové!
Branný a bezpečnostní výbor projednal
ve své schůzi konané dne 14. prosince 1948
vládní návrh zákona o národní
bezpečnosti, tisk 158, a předkládá
jej dnes po menší změně slavnému
Národnímu shromáždění
k projednání.
Předloženým zákonem o národní
bezpečnosti má být odstraněn a nahrazen
od svého vzniku nevyhovující, ale dosud platný
zákon č. 149/1947 Sb., který vznikl jako
důsledek kompromisu mezi reakčními zastánci
bývalých bezpečnostních sborů
měšťácké předmnichovské
republiky na straně jedné a zastánci pokrokových
myšlenek a názorů na novou národní
bezpečnost a její poslání v lidově
demokratickém státě na straně druhé.
Je dosud v živé paměti pokrokových občanů
a zvláště pracující třídy,
za jakých podmínek a v jakém prostředí
došlo k uzákonění tohoto významného
zákona, který měl býti základním
pilířem našeho lidově demokratického
státu.
Vydáním zákona č. 149/1947 Sb. byla
však nejvíce překvapena a zklamána pokroková
většina příslušníků
Sboru národní bezpečnosti, protože zákon,
na jehož vydání jeden a půl roku čekala
v touze, že jí donese vyřešení
všech palčivých otázek, ani zdaleka
neodpovídal jejím představám a přáním.
Namísto pokrokového a pružného zákona,
ve kterém měly býti obsaženy výsledky
naší národní a demokratické revoluce
a nové pojetí bezpečnostní služby,
vyšel zákon, který po doplnění
několika novými větami stal se ještě
koženějším, v mnohém směru
nejasným a vnitřně si odporoval. Zákon
č. 149/1947 Sb. namísto aby se stal vzpruhou a základnou
pro rozvoj a rozkvět Sboru národní bezpečnosti,
stal se jeho brzdou v dalším budování.
Zásluhou reakčních poslanců stran
Národní fronty, kteří připravovali
zneužití Sboru národní bezpečnosti
pro své třídní, sobecké, protistátní
a protilidové cíle, byli příslušníci
Sboru národní bezpečnosti připraveni
o největší revoluční vymoženosti,
jako bylo utvoření jednotného Sboru a zavedení
mravně-politické výchovy, bez které
se dnes ani v budoucnu nemůže obejíti žádný
pokrokový člověk. Jejich zásluhou
se také stalo, že dosud platný zákon
č. 149/1947 Sb. odporuje znění § 1 naší
nové Ústavy 9. května a že pan ministr
vnitra jako odpovědný činitel za bezpečnost
státu byl ve svých právech okleštěn
tím, že veškerá jeho rozhodnutí
a opatření ve věcech bezpečnostních
byla vázána na souhlas vlády.
Z těchto důvodů je předložený
zákon o národní bezpečnosti zákonem
úplně novým, který obsahuje významné
změny jak politické, tak i právnické,
odstraňuje všechny dosavadní nedostatky, při
čemž vychází ze dvou hlavních
zásad. První zásadou je politické
upevnění Sboru národní bezpečnosti,
aby se mohl státi účinným nástrojem
pracující třídy k vybudování
socialismu. Druhá zásada spočívá
v upevnění jednotnosti Sboru, která je prvním
předpokladem jeho dalšího rozvoje.
První zásadu politického upevnění
Sboru se snaží předložený zákon
vyřešiti tím, že v § 3 sjednocuje
podmínky pro přijetí do Sboru, že snižuje
věkovou hranici pro přijetí z 21. na 18.
rok věku, na druhé straně však umožňuje
i přijetí osob starších 30 let, při
čemž hlavní důraz klade na státní
spolehlivost, oddanost lidově demokratickému zřízení
a mravní bezúhonnost. Důstojníky Sboru
se mohou napříště stát podle
§ 44 předloženého návrhu zákona
občané zvlášť spolehliví
a lidově demokratickému zřízení
oddaní, kteří prokázali své
velitelské schopnosti, i když nemají vzdělání
předepsané podle dosud platného zákona.
Tímto ustanovením jsou dány všechny
předpoklady k tomu, aby do Sboru mohli býti přijati
spolehliví a našemu státnímu zřízení
oddaní občané z řad dělnické
třídy, kteří se mohou státi
veliteli i ve vyšších hodnostech, čímž
bude dána záruka, že již nikdy Sboru národní
bezpečnosti nebude zneužito proti pracujícímu
lidu a že Sbor národní bezpečnosti se
stane účinným nástrojem třídního
boje proti zbytkům reakce a kapitalismu u nás.
Nový zákon v §§ 3-6 zaručuje dokončení
řádné očisty Sboru národní
bezpečnosti, která nebyla provedena v únoru,
i v budoucnosti tím, že umožňuje kdykoliv
a bez zvláštního nákladného řízení
propustit ty příslušníky Sboru, kteří
jsou nespolehliví, nejsou oddáni lidově demokratickému
zřízení a nesplňují základní
podmínky příslušnosti ke Sboru národní
bezpečnosti.
Aby příslušníci Sboru byli připraveni
na úkoly, které je čekají a mohli
je svědomitě plnit, bude podle § 2, odst. 3
ve Sboru opět pečováno o politickou a osvětovou
výchovu, která byla ve Sboru zavedena ihned po osvobození,
ale v důsledku odporu reakce byla v dosavadním zákoně
omezena jen na výcviková střediska.
Zákon dává dále možnost, aby
podle § 15, odst. 3 mohli býti k ochraně úkolů
národní bezpečnosti povoláni dobrovolně
se hlásící spolehliví občané,
kteří, budou-li zevně označeni, budou
mít obdobná práva a povinnosti jako příslušníci
Sboru národní bezpečnosti. Tito občané
budou míti při výkonu své služby
nárok na dávky ze zákona o národním
pojištění a na zaopatření podle
zákona č. 164/1946 Sb.
Zásadu upevnění jednoty Sboru řeší
předložený zákon tím, že
v § 2, odst. 1 říká, že Sbor je
jednotný a vojensky organisovaný. Při svém
úkolu chránit lidově demokratické
zřízení, střežit státní
hranice, zajistit bezpečnost osob a majetku a udržovat
veřejný pořádek je Sbor výkonným
orgánem ministerstva vnitra, krajských a okresních
národních výborů. Zákon odstraňuje
dosavadní dělení na složku pořádkovou,
kriminální, státní bezpečnost
a bezpečnostní letectvo. Napříště
bude se proto každý příslušník
Sboru starat zásadně o všechny bezpečnostní
zájmy, tedy i o zájmy státní bezpečnosti.
Podle starého zákona byly úkoly národní
bezpečnosti rozděleny na službu výkonnou,
kterou obstarával Sbor národní bezpečnosti,
a na správu národní bezpečnosti, kterou
obstarávaly národní výbory. Toto rozdělení
bylo také způsobeno útoky naší
reakce, která si chtěla v úřadovnách
národní bezpečnosti vybudovat byrokratickou
protiváhu proti pokrokovým složkám Sboru.
Úřadovny měly převzít funkci
bývalých státně policejních
úřadů a hlavně jejich vysoké
policejní byrokraty, o jejichž politickém přesvědčení
měla reakce dobré důkazy a mohla se na ně
spolehnout.
Největší závadou dosavadního
zákona byl poměr Sboru k lidové správě,
podle kterého volený zástupce lidu - bezpečnostní
referent - měl jen omezenou působnost a omezený
výkon služby, byl podřízen zásadně
sborovým orgánům národních
výborů, což při vojensky organisovaném
Sboru není dost dobře možné a proveditelné.
Podle nynější zásady jednotnosti sboru
není činěn žádný rozdíl
mezi výkonem a správou, protože všechny
úkoly národní bezpečnosti bude vykonávat
týž administrativní personál.
V rámci krajských a okresních národních
výborů budou zřízena krajská
a okresní velitelství národní bezpečnosti,
jejichž veliteli podle obdoby úřednických
přednostů jednotlivých referátů
národních výborů jsou krajští
nebo okresní velitelé národní bezpečnosti.
Představenými těchto okresních nebo
krajských velitelství národní bezpečnosti
jsou bezpečnostní referenti krajských a okresních
národních výborů.
Tímto opatřením se uplatňuje zásada
řídící role lidových orgánů
při všeobecném řízení
a kontrole bezpečnosti. Důsledkem zásady,
že Sbor je vojensky organisovaný, je rozsáhlá
spoluúčast ministerstva národní obrany
při organisaci Sboru a že podle § 13 navrhovaného
zákona budou příslušníci národní
bezpečnosti postaveni na roveň osobám vojenským
stejné hodnosti. Dále, že podle § 3, odst.
3 bude moci býti Sbor doplňován osobami vojenskými
v činné službě.
Vedle těchto ustanovení bude moci býti podle
§ 3, odst. 4 Sbor národní bezpečnosti
zesílen i vojenskými jednotkami, složenými
z řad osob v činné službě, které
budou mít po dobu svého přidělení
obdobná práva a povinnosti jako příslušníci
Sboru, při čemž se však příslušníky
Sboru nestanou.
Podle § 12 bude ministr národní obrany spolurozhodovati
i v organisačních otázkách Sboru národní
bezpečnosti, významných pro obranu státu,
v otázkách výstroje, výzbroje a výcviku
k vojenských úkolům.
Osnova předloženého zákona je vedena
snahou po největší přehlednosti a je
proto rámcová. Podrobné organisační
předpisy týkající se národní
bezpečnosti budou upraveny předpisy pružnějšími,
které vydá p. ministr vnitra.
Paní a pánové, přijetím předloženého
zákona o národní bezpečnosti uzavřeme
jednu smutnou kapitolu parlamentních bojů, skončíme
jednou provždy s pozůstatky protilidové minulosti
a splníme tak další část košického
vládního programu a budovatelského programu
Gottwaldovy vlády.
Podrobnými předpisy, které budou na podkladě
nového zákona vydány, dáme do rukou
příslušníků národní
bezpečnosti mocnou zbraň, kterou bude zahájen
nemilosrdný boj proti vnitřnímu nepříteli,
který usiluje o změnu našeho lidově
demokratického zřízení, proti zbytkům
reakce, sabotérům, šmelinářům
a lidem, kteří se snaží brzdit a znemožnit
naše budovatelské úkoly.
Příslušníci národní bezpečnosti
očekávají vydání nového
zákona a za jeho odhlasování vám budou
vděčni.
Jménem branného a bezpečnostního výboru
doporučuji slavné sněmovně, aby předložený
vládní návrh zákona o národní
bezpečnosti schválila v předloženém
znění. (Potlesk.)
Podpredseda Komzala: Zpravodajcom za výbor ústavno-právny
je p. posl. dr. Kokeš. Dávam mu slovo.
Zpravodaj posl. dr. Kokeš: Slavné Národní
shromáždění, paní a pánové!
Ústavně-právní výbor projednal
vládní návrh zákona o národní
bezpečnosti ve své schůzi dne 14. prosince
t. r. Zabýval se osnovou hlavně s hlediska ústavy
a po stránce právní, neboť po stránce
odborné osnovu posuzoval předtím výbor
branný a bezpečnostní. Po podrobném
rozboru dospěl ústavně-právní
výbor k závěru, že osnova ani v jediném
bodu neodporuje ústavě, naopak, že teprve tato
osnova vyjadřuje v oboru národní bezpečnosti
to, co měly na zřeteli naše politické
dokumenty, košický vládní program a
programy našich vlád. Ústava 9. května
je plně respektována v každém směru,
ať jde o kompetenci ministerstva vnitra a lidových
orgánů, uvedenou v § 1, zmocnění
ministerstva vnitra, uvedené v § 2, odst. 4, či
o ostatní otázky, týkající
se práv, svobod a povinností občanů.
Ústavně-právní výbor se plně
ztotožnil s názorem výboru branného
a bezpečnostního, pokud jde o odborný obsah
osnovy.
Proto jménem ústavně-právního
výboru navrhuji plenu Národního shromáždění
přijetí návrhu ve znění, jak
bylo uvedeno v písemné zprávě.