Podpredseda Komzala: Zpravodajcom za výbor rozpočtový
je posl. Štětka. Dávam mu slovo.
Zpravodaj posl. Štětka: Paní a pánové!
Vládní návrh tisk 158 o národní
bezpečnosti byl projednán po stránce všeobecné
a odborné ve výboru branném a bezpečnostním.
Po stránce právní byl projednán ve
výboru ústavně-právním.
Rozpočtový výbor ve své schůzi
dne 15. prosince t. r. zabýval se otázkou rozpočtové
úhrady. Protože tento návrh neobsahuje žádná
jiná vydání než ta, která jsou
kryta v rozpočtu, tedy nevyžaduje žádných
jiných náhrad, doporučuje rozpočtový
výbor, aby vládní návrh zákona
byl přijat ve znění tak upraveném,
jak je přijaly výbory branný a bezpečnostní
a ústavně-právní.
Podpredseda Komzala: K tejto veci sú prihlásení
rečníci, zahájim preto rozpravu.
Rečníkmi sú: posl. Pavel, dr. Polanský,
dr. Klinger a Malina.
Dávam slovo prvému rečníkovi, posl.
Pavlovi.
Posl. Pavel: Vážené Národní
shromáždění, paní a pánové!
Branný a bezpečnostní výbor projednal
ve své schůzi dne 14. prosince t. r. vladní
návrh zákona o národní bezpečnosti.
Tento zakon ukládá ministerstvu vnitra a národním
výborům chránit lidově demokratické
zřízení, střežit státní
hranice, zajistit bezpečnost osob a majetku a udržovat
veřejný pořádek.
Zákon je významný tím, že odstraňuje
vady zákona 149/47 o národní bezpečnosti,
že nejenom ukládá úkoly, ale dává
řídícím i výkonným orgánům
prostředky k tomu, aby úkoly ze zákona vyplývající
mohly plnit. To znamená, že zákon ukládá
nejen všeobecné úkoly národní
bezpečnosti, ale dává možnost, ba přímo
ukládá, jak vybudovat v duchu lidové demokracie
aparát a příslušné předpisy,
aby mohly sloužit úkolům, které vyplývají
ze zákona.
Je dosud v živé paměti projednávání
starého zákona o národní bezpečnosti
č. 149/47. Do tohoto zákona se podařilo reakci
prosadit důležitá omezení, která
dnes brání jak řídícím,
tak i výkonným orgánům bezpečnosti
plnit svoje úkoly. Reakci se podařilo omezit pravomoc
ministerstva vnitra a národních výborů.
§ 21 zákona 149/47 stanovil pro přijímání
nových příslušníků SNB
takové podmínky, že prakticky znemožnil,
aby na vedoucí místa v SNB byli dosazeni nejvěrnější
a nejschopnější synové dělnické
třídy. § 22 zabraňuje tomu, aby se schopný
dělník stal důstojníkem Sboru.
Proto také zejména do února bujely v SNB
staré protilidové četnické způsoby
a snaha reakce přetvořit SNB ve starý předmnichovský
politický aparát. Stará policejní
byrokracie ve Sboru a na policejních úřadech
pomocí starých předpisů a převahou
služebního stáří ohrožovala
svým starým protilidovým způsobem
práce výchovu nových příslušníků
SNB. Byly vyhlášeny zkoušky příslušníků
SNB, kde všichni přijatí příslušníci
SNB, partyzáni, odbojoví pracovníci, vojáci
a osvědčení příslušníci
SNB, kteří nabyli své hodnosti v boji proti
našim nepřátelům, měli skládat
zkoušky z protilidových četnických předpisů.
Tento záměrný plán reakce na dobytí
SNB měl být korunován odbouráním
mravní a politické výchovy, která
byla také zákonem č. 149/47 zrušena.
Tím se reakce pokusila znemožnit, aby se příslušníci
SNB seznámili se svými úkoly, poznali dobře
lidově demokratický režim, který měli
hájit. Hlavním argumentem reakce bylo, že v
předmnichovské republice nebyly bezpečnostní
sbory politicky vychovávány. Je jasné, že
vláda předmnichovské republiky nemohla zavést
politickou výchovu četnictva a policie. Nebylo by
možno politicky vysvětlit, proč má jít
četník hájit henleinovce proti našim
lidem. Těžko by bylo vysvětlit četníkům,
že je nutno střílet do lidí, kteří
jsou bez práce a nežádají nic jiného
nežli práci, anebo hájí holou existenci.
Bylo by bývalo těžko vysvětlit, že
právo na práci, právo na život je zločinem.
Vládnoucí buržoasie se dovedla dobře
starat o výchovu bezpečnostních sborů
k nenávisti k pracujícím. Pomocí provokací
a záměrné propagandy, jakož i šířené
nenávisti proti pracujícím vyvolávala
srážky a krveprolití. Vládnoucí
buržoasie vychovávala policii a četnictvo jako
poslušný nástroj třídní
moci a používala četnictva a policie k ochraně
vykořisťování v předmnichovské
republice. To byl starý recept reakce, Hory, Čížka
a ostatních. Příslušníci
SNB se neměli dozvědět, co mají chránit.
Podle starých zkušeností to byl "klid
a pořádek", dvě slova, na která
není třeba myslit, ani s ohledem na ně zavádět
mravní a osvětovou výchovu do SNB. Asi tak,
jako to dělá dnes policie ve Francii: kapitalista-uhlobaron
klid neruší, rušitelem klidu je francouzský
horník, který nestačí s hladovou mzdou
nasytit svou rodinu. Naše dělnická třída
a všechen náš lid na příkladu kapitalistických
států názorně vidí, jak je
důležité, komu slouží bezpečnostní
aparát, zda dělníkům či kapitalistům.
Jaký je to rozdíl? My si nedovedeme představit,
že by Sbor národní bezpečnosti zakročoval
proti horníkům a dělníkům.
Náš Sbor je známý svými brigádami
a nejednou se utkal s našimi horníky a dělníky
i o žních na polích, v boji o více uhlí,
v boji za lepší úrodu po boku našich pracujících.
Náš Sbor národní bezpečnosti
také zajíždí do dolů na Kladno,
ovšem ne s pendreky, ale na práci, a naši horníci
je vítají jako své přátele
a pomocníky, zatím co ve Francii policie na rozkaz
uhlobaronů střílí z amerických
tanků americkými zbraněmi do francouzských
pracujících.
Zavedení mravní a politické výchovy
do Sboru národní bezpečnosti ukládá
povinnost seznámit příslušníky
Sboru s jejich úkoly a učinit ze Sboru pevný
a ostrý nástroj dělnické třídy
na ochranu lidově demokratického zřízení
a učinit tak ze Sboru národní bezpečnosti
pěst proti reakci a všem nepřátelům
naší lidově demokratické republiky.
Mravní a politická výchova, která
do účinnosti zákona č. 149/1947 byla
v platnosti, se osvědčila. Vychovala dobré
velitele a příslušníky Sboru národní
bezpečnosti. Bývalí osvětoví
důstojníci stali se politickou páteří
Sboru. Jejich plodná práce se projevila v únorových
dnech, kdy se ukázalo, že drtivá většina
příslušníků SNB jsou politicky
uvědomělí a lidově demokratickému
zřízení oddaní lidé. Velitelé
SNB přivítají osvětové důstojníky
jako nejlepší pomocníky pro svou odpovědnou
práci.
§§ 3 a 4 zákona dávají možnost
doplnit Sbor národní bezpečnosti novými
příslušníky z řad dělnické
třídy, doplnit velitelský Sbor schopnými
a osvědčenými kádry. Napříště
se může stát velitelem ve Sboru národní
bezpečnosti každý, kdo prokáže
schopnosti k zastávání velitelské
funkce. To bude nejlepší zárukou, že Sbor
splní úkoly, které na něj zákon
klade. Jen velitelé, kteří vyšli z lidu,
oddaní věci dělnické třídy,
lidové demokracii a socialismu, budou moci být důstojníky
a veliteli SNB. Zákon vyúčtuje s vlažností
a starou odborností, která není nic jiného
než posledním zbytkem starého policejního
aparátu. Aby bylo možno zákon důsledně
plnit, bude třeba odstranit staré protilidové
úřadování, pokud se ještě
udrželo, a nově budovaným školstvím
položit jak odborné, tak i politické základy
k novému modernímu a odbornému výcviku
v SNB.
Krajské zřízení dává
další možnosti přiblížit naši
bezpečnost lidu. Podle § 15 mohou být k ochraně
zájmů uvedených v § 1, odst. 1 ke službě
povoláni dobrovolně se hlásící
spolehliví občané, kteří -
jsou-li zevně označeni - mají obdobná
práva jako příslušníci Sboru.
Tím se dostává Sboru další pomoci
na cestě k zabezpečení bezpečnosti
našeho lidu, tím se naše bezpečnost ještě
více přiblížila lidu.
V únorových dnech provolával lid nadšeně
slávu Sboru národní bezpečnosti. Bylo
to proto, že se náš Sbor národní
bezpečnosti v pravý okamžik osvědčil,
že přes všechny nástrahy a pokusy reakce
se jednoznačně a bez kompromisu postavil na stranu
lidu. Sboru národní bezpečnosti se dostalo
největšího uznání.
Zákon o národní bezpečnosti, který
dnes branný a bezpečnostní výbor předkládá
ke schválení, bude dalším mohutným
krokem k výstavbě a upevnění naší
bezpečnosti. Proto doporučuji jménem klubu
poslanců komunistické strany Československa
slavnému Národnímu shromáždění
přijetí tohoto zákona. (Potlesk.)
Podpredseda Komzala: Ďalším prihláseným
rečníkom je p. posl. dr. Polanský.
Dávam mu slovo.
Posl. dr. Polanský: Slavné Národní
shromáždění, paní a pánové!
V dnešní schůzi klademe další základní
kámen do stavby naší lidově demokratické
republiky. Plníme tak program a závazky, které
na sebe vzala obrozená Národní fronta v únoru
letošního roku. Podíváme-li se zpět
po těch uplynulých deseti měsících,
nemůžeme se nepozastavit nad tím, jak velký
kus cesty už byl vykonán a jak velké dílo
bylo postaveno. Úspěšně jsme dokončili
dvouletý hospodářský plán a
nastupujeme do plánu pětiletého, přebudovali
jsme náš politický život, dali jsme národu
základní zákon, Ústavu 9. května,
dali jsme pracujícím zabezpečení jejich
existence pro případ nemoci, stáří
a invalidity, po stránce politické zajistili jsme
základy nového politického zřízení
moderním zákonem na ochranu lidově demokratické
republiky a dnes projednáváme zákon o národní
bezpečnosti.
Je třeba si uvědomit právě ten velký
kus práce již vykonané a všechny obtíže,
které se dříve při uskutečňování
ideálu košického programu vyskytovaly, abychom
poznali, jak důležitým zákonem je dnes
projednávaný zákon o národní
bezpečnosti. Nebudu vzpomínat, jak dlouho to v minulé
sněmovně trvalo, než byl zákon projednán,
nebudu vzpomínat oněch nechutných tahanic,
o kterých se zmiňují sněmovní
protokoly a o nichž tehdy psaly noviny. Důležité
a poučné však je, že přes všechen
odpor minulé reakce se tehdy hlavní zásady
zákona prosadily, byť i jen cestou kompromisů,
jak tehdy byly nutné. Byla to, jak říká
latiník, opinio necessitatis, bylo to vědomí
lidu, že je nutno postupovat tak a ne jinak. Bylo to vědomí,
že je nutno postupovat lidově demokraticky, jež
bylo činitelem, který tyto zásady udržel
a uzákonil. Chci však vyzdvihnout, že právě
toto vědomí nutnosti lidově demokratického
režimu pro náš lid, nutnosti jeho vývoje
k socialismu, že tento smysl pro lidovou demokracii, vkořeněný
a hluboko tkvící v samotné podstatě
veškerého československého lidu, docházel
nejzřetelnějšího výrazu, vyjádření
a účinného uplatnění právě
v organisaci naší národní bezpečnosti
a v jejích vedoucích i výkonných orgánech.
Chci vyzdvihnout, že nebýti toho správného,
opravdu lidově demokratického ducha, kterým
byla prolnuta právě organisace naší
národní bezpečnosti a její výkonné
orgány, nebyli bychom ani zdaleka dospěli na cestě
k socialismu tam, kde stojíme dnes. Byl to ten pravý,
opravdu lidově demokratický duch, kterým
byla i je prolnuta organisace naší národní
bezpečnosti, který umožnil tyto úspěchy.
To bylo ještě v době, kdy zde nebylo dobrého
a potřebám doby odpovídajícího
moderního zákona o národní bezpečnosti,
kdy orgány národní bezpečnosti, jak
by řekl básník Ovidius, "sine lege fidem
rectumque colebant," - bez vodítka zákona bděly
nad právem i spravedlností. Je proto zcela na místě
a jistě též i jakýmsi aktem uznání
a pochopení, když mezi shora zmíněnými
zákony výstavby naší lidové demokracie
umisťujeme též pevný organisační
zákon o naší národní bezpečnosti.
Tím, že dnes dáváme naší
národní bezpečnosti tento pevný organisační
zákon, uznáváme jednak služby, které
členové Sboru národní bezpečnosti
pro vybudování a obranu lidově demokratického
řádu již vykonali, jednak také zabezpečujeme
veřejnou mocí samotné základy naší
republiky.
Veřejná bezpečnost je vždy obrazem státu
a jeho politického života i jeho vyspělosti.
V tomto směru lze v kaleidoskopu světové
kultury postřehnout různé a různé
přijatelné momenty pro ideál uspořádání
veřejných poměrů. Můžeme
být pyšní, že naše veřejná
bezpečnost stojí opravdu na výši. Po
této stránce můžeme soutěžit
i se státy s daleko větší státní
a politickou minulostí a tradicí. To je právě
pýchou naší lidové demokracie, že
u nás je péče o národní bezpečnost
ještě něčím více než
pouhým vyjádřením a zastupováním
státní moci a výsostí. U nás
ve zřízení a orgánech národní
bezpečnosti se projevuje svrchovaná vůle
lidu, režim opravdu lidově demokratický. Orgány
národní bezpečnosti nejsou pouhými
strohými vykonavateli suché litery zákona,
bezduchými součástmi složitého
byrokratického aparátu, nýbrž jsou služebníky
společného řádu, společné
vůle lidu, jsou ochránci práva, ale zároveň
pomocníky občana, ocitne-li se v tísni nebo
potřebuje-li ochranu osobní či majetkovou.
Sbor národní bezpečnosti není však
v naší lidové demokracii něčím
cizím v těle národa, není žádnou
nadřazenou kastou, nýbrž je rovnoprávným
členem národa, důležitou složkou
pracujícího lidu, plnící velmi významný,
ba jeden z nejvýznačnějších úkolů
státního kolektivu. Mají-li orgány
národní bezpečnosti právě proto,
že konají vysoce důležitou státní
a politickou funkci, jakési zdání nadřazenosti,
tedy je to vskutku jen zdání. Ostatně i kdyby
toto zdání bylo skutečností, bylo
by velmi vyváženo velikou odpovědností
před svědomím lidu a před zákonem.
Ale ve skutečnosti, jak z podstaty našeho lidově
demokratického systému vyplývá, nemůže
být o žádné nadřazenosti ani
řeči. Proto také, aby jakékoliv podřízení
stranické nebo nadřazenost a pod. byla pro vždy
vyloučena, jsou do zákona o národní
bezpečnosti položena ustanovení a krajní
meze, jež zaručují, že nikdy této
instituce nebude využito proti lidu, proti jeho svobodám,
jak jsou vyjádřeny v naší květnově
ústavě.
Jestliže si dnešní vláda ve svém
programu ze 14. června určila jako úkol pokračovat
v budování Sboru národní bezpečnosti,
aby ho po stránce ideové i materiální
vvbavila tak, aby byl kdykoli schopen účinně
bránit zájmy lidu, naroda a republiky proti všem
vnitřním nepřátelům, pak zde
můžeme konstatovat, že se to vládě
podařilo. Právě projednávaný
zákon o národní bezpečnosti je dobrým
závěrem tohoto vládního úsilí.
Projednávaným zákonem bude zaručeno,
že hned v zárodku budou zmařeny potměšilé
naděje nepřátelských rozvratníků
lidově demokratického zřízení,
naděje, že by se jejich zákeřné
plány mohly uplatnit. Náš Sbor národní
bezpečnosti bude takto dobře bránit státní
a národní majetek, bude náležitě
dbát, aby zákony, které si nyní skutečně
dává sám náš lid v plné
důstojnosti své vlastní suverenity, byly
na všech úsecích do všech důsledků
opravdu respektovány a plněny. Zákonná
předloha, o které jednáme, jest osnovou dobrou.
Jménem klubu poslanců čs. strany lidové
prohlašuji, že tito poslanci ji berou za svou, že
se za ni plně staví a budou pro ni hlasovat. (Potlesk.)
Podpredseda Komzala: Dávam slovo ďalšiemu
rečníkovi, ktorým je posl. dr. Klinger.
Posl. dr. Klinger: Slavné Národní
shromáždění, paní a pánové!
Dovolte mi, abych jménem klubu poslanců čs.
strany socialistické vyjádřil uspokojení
nad tím, že se můžeme konečně
usnésti na zákoně, který v duchu lidové
demokracie za prvé upravuje zásady naší
bezpečnosti, za druhé stanoví úkoly
bezpečnostních orgánů a konečně
upravuje trvale organisaci Sboru národní bezpečnosti.
Náš národ poznal všechny druhy vládních
režimů, přečkal i všechny způsoby,
kterými si zajišťovali jeho vládci veřejnou
bezpečnost, a není tedy divu, že vždy
po osvobození, jakmile jsme upevnili hospodářské
podmínky státního života, hledali jsme
cesty, jak zreformovat veřejnou a pořádkovou
i policejní službu. Proto tomu bylo tak i po této
válce, po velkém utrpení za hrůzovlády
nacistických sadistů. Vycházíme-li
z předpokladu, že krutost podmanitelů a snaha
po úplném zničení zbytků fašismu
měly nutně být hnací silou a ideou
zákona o národní bezpečnosti, čekali
bychom, že Národní shromáždění
přikročí k jeho projednávání
krátce po zabezpečení základních
zdrojů státního života. Než nestalo
se tak. Ačkoliv zákon byl předložen
ústavodárnému Národnímu shromáždění
včas, došlo k jeho projednávání
až v červenci 1947, kdy už svorná spolupráce
Národní fronty z roku 1945 měla značné
trhliny. Jedině tím si vysvětlíme
několikaměsíční dohadování
o předloze zákona ve výborech a konečně
vzrušenou debatu ve sněmovním plenu. Litujeme,
že zákon takové důležitosti pro
bezpečnost republiky se rodil v takových křečích.
Z bojů, z vyhýbání a uhýbání
některých vládě lidu nedemokraticky
odporujících poslanců vyšel kompromisní
návrh zákona č. 149. Řekl jsem kompromisní
návrh. Dovolte mi však, paní a pánové,
abych konstatoval, že i tak byl zákon č. 149
- přes veškeré nedostatky, které měl
- krokem vpřed; postavil totiž správu národní
bezpečnosti a jeji výkonné orgány
na jednotný základ. Zúčtoval s politickou
minulostí policejních a četnických
sborů komandovaných nevolenými policejními
řediteli, zemskými presidenty a okresními
hejtmany se všemi jejich rady všech stupňů
a svěřil řízení národní
bezpečnosti orgánům lidové správy,
národním výborům.
Uvědomujeme si při tom, že zákon č.
149 se mohl uplatnit v našem životě větší
měrou; dalo se tehdy udělat více. Leč
vlivy, o nichž jsem mluvil, to znemožnily. Ale to byla
etapa, etapa nutná, která nakonec oddělila
pevné a správné od šarlatánsky
vzletného. Nejcennější na zkušenosti
se zákonem č. 149 je, že poskytl Sboru národní
bezpečnosti příležitost ukázat,
že zcela mimořádně zůstal věren
lidu.
Osnova zákona o Národní bezpečnosti,
projednávaná dnes v Národním shromáždění,
podržuje základní logickou a osvědčenou
linii, t. j. že ji povedou orgány lidové. Je
to důkazem, že národ pochopil po 11/2
roce změnu, která se stala zákonem č.
149, a proto také vláda, jsouc si vědoma
těchto zkušeností, dává v této
nové předloze trvalou právní základnu
tomu, aby policejní orgány jakožto nástroje
výkonné moci národních výborů
pod vedením lidových zástupců chránily
lidově demokratické zřízení,
aby střežily hranice republiky a její celistvost
proti rozvratníkům uvnitř i ze zahraničí
a aby udržovaly veřejný pořádek.
Proto především musí být Sbor
národní bezpečnosti dokonale obeznámen
s nepřátelskou rozvratnickou propagandou a se všemi
způsoby illegální práce, aby zavčas
a do kořene vyvrátil hnízda nepřátel
naší státní formy a nepřátel
našeho lidu.