Zvláštní důraz bych kladl v době
uskutečňování pětiletého
plánu na to, že příslušníci
SNB musejí být obeznámeni s metodami průmyslového
vyzvědačství. Úkol SNB, posuzován
s tohoto hlediska, je nejen obranný, nýbrž
i útočný, ba snad nejprve útočný;
to znamená odhalovat a pak zneškodnit, a nelze-li
to, pak alespoň odvracet.
Osnova, svěřujíc v § 2 vydání
služebních předpisů o organisaci Sboru
ministerstvu vnitra, staví tento ústřední
úřad před úkol velmi odpovědný,
neboť nejde tu jistě a také nepůjde
pouze o sbírku bezduchých předpisů,
nýbrž o formování člověka
povolaného k speciálním úkolům,
stejně jako půjde o výcvik a technické
vybavení. Mám tu na mysli motorisaci, ať pozemní,
ať letectvo, a celou spojovací službu. Avšak
veškeren výcvik a nejmodernější
vybavení nezmohou nic, pokud nerozhoduje duch a vůle
k boji. Proto klub poslanců čs. strany socialistické
vítá ustanovení o politické a osvětové
výchově Sboru. Proto si také přejeme,
aby se u vojensky organisovaného sboru prolínal
odborný výcvik s udržováním tělesné
odolnosti a odborným školením na straně
jedné a státně uvědomovací
výchovou na straně druhé. Pravda, v přítomné
době není toho nezbytně třeba, neboť
náš Sbor bezpečnosti ovládá ještě
duch partyzánského nadšení, duch z doby
odboje, který tolikrát osvědčili příslušníci
Sboru všech věkových stupňů.
V budoucnu nám dodá sice lidi oddané myšlence
lidové demokracie naše zreformovaná škola;
přesto však bude stále třeba rozšiřovat
obzor a udržovat vědomosti. Neboť vzdělávání
a uvědomování není nikdy dost.
Zmínil jsem se tu krátce o partyzánském
a revolučním duchu příslušníků
SNB. Dovolte mi, paní a pánové, abych prohlásil
jménem klubu poslanců čs. strany socialistické,
že teď po zkušenostech vidíme, jak neprozřetelné
bylo stavět se proti ustanovení zákona č.
149/1947, že mládež z partyzánského
hnutí mohla jít do SNB. Věříme
pevně, že bývalí partyzáni, pokud
jsou příslušníky Sboru, podrží
si své nadšení, lásku a obětavost
až do doby, kdy budou vyprávět o zásadách
partyzánského boje svým vnukům. Jejich
bojová praxe nahradila mírový výcvik,
jejich odhodlání je povede do pohraničních
útvarů SNB. Neboť i když bylo nacistické
Německo poraženo, nebylo úplně zlikvidováno
fašistické nebezpečí ve světě.
Fašismus přikrčen číhá
nedaleko našich hranic, připraven ke skoku.
Četl jsem nedávno několik úvah a rád
bych stručně reprodukoval jejich smysl.
Mluvíme obyčejně o fašismu, zapomínáme
však, že jeho otcem je rasismus, t. j. diskriminace
některých národů těmi národy,
které se samy posadily na stolec "čisté
rasy", na něco, co ostatní národy přečnívá.
Zaplať Pán Bůh, že přečnívá
jen v jejich představách! Není tedy divu,
že národy, které dospěly k vysokému
životnímu standartu na základě vykořisťující
průmyslové techniky, se cítí proti
chudším národům, socialistickým,
nadřaděnými a lepšími. A není
tedy divu, že tak rychle pochopily fašismus.
Nebo: Francie se dívá s obavami na americkou politiku
do Porýní. Je přesvědčena,
že hospodářský život Evropy, nebude-li
úplně ovládán Německem, bude
jistě silně pod vlivem průmyslového
a hospodářsky silného Německa. A kam
půjde vývoj? Banky a dividendy budou v rukou Američanů
a řídit je budou nacisté. Chce někdo
potom pochybovat o cestách této politiky, jejíž
vůdčí zásadou bude odveta: Es kommt
der Tag! - Přijde den? Ne, nepřijde! My všichni,
kteří známe gestapáky a esesáky
zblízka, se postaráme o to, že tento den nikdy
nepřijde, i kdyby břehy Evropy olizoval místo
Golfského proudu proud zlatý. Jako že už
olizuje.
A proto si při této příležitosti
připomínáme zákon odhlasovaný
dne 2. t. m. o přenesení působnosti finanční
stráže v pohraničním pásmu na
Sbor národní bezpečnosti. Je jím částečně
upravena naše vnější bezpečnost
tím, že hustší síť vojensky
organisovaného Sboru na hranicich zabrání
rázně nelegálnímu návratu osob
odsunutých, stejně jako zabrání překročování
hranic těmi, kteří v nenávisti k lidově
demokratickému zřízení utíkají
za hranice, aby se dali do služeb našich nepřátel,
nebo dokonce v bezmezném záští vysílali
zpět placené atentátníky. My Češi
i Slováci nesmíme nikdy zapomenout na krutost nacistických
okupantů a všech jejich pomahačů dřívějších
i nynějších. V boji proti nim bude sloužit
Sbor národní bezpečnosti, složený
z občanů státně spolehlivých,
oddaných lidově demokratickému zřízení,
mravně bezúhonných a politicky uvědomělých.
Chceme-li však, aby příslušníci
Sboru národní bezpečnosti vedli boj proti
nepříteli s úspěchem, musíme
jim vedle přesných předpisů zabezpečujících
jejich život - mám tu na mysli na př. to, kdy
smí člen Sboru národní bezpečnosti
užíti zbraně ke své obraně, nebo
kdy smí užíti zbraně k zamezení
útěku - dát i záruku hmotného
zabezpečení jejich rodin, neboť odpovědná
služba, kterou od nich požadujeme, předpokládá
i vysoký stupeň sebekázně a z ní
plynoucí osobní oběti. Máme v tomto
směru větší víru v mravní
hodnoty, neboť tam, kde je sebekázeň a uvědomění
jako základní znak charakteru, není tak třeba
kázeňského řádu.
Znovu opakuji, že vítáme ustanovení
o osvětové, a já bych řekl i uvědomovací
výchově Sboru. Bude to především
výchova a všude to bude výchova, která
dá opravdové přesvědčení,
že jdeme správnou cestou, a která nám
zabezpečí provedení košického
programu a uskutečnění pětiletého
plánu. Duchu lidové demokracie odpovídá
ustanovení § 4, které dovoluje, aby se důstojníkem
Sboru mohl stát nejen příslušník
Sboru, nýbrž každý občan, který
prokázal schopnosti k zastávání velitelské
funkce. Duchu tomu odpovídá i to, že ministr
vnitra může převésti do Sboru zaměstnance
odborně, kancelářské a manipulační
služby, kteří nejsou příslušníky
Sboru, jak ustanovují §§ 19 a 16.
Naše ústava 9. května zaručuje lidu
nejen rozhodování, ale i výkon a kontrolu.
Tím se naše lidově demokratické zřízení
liší od demokracií buržoasních,
kde sice lid svými volenými zástupci zákony
tvoří, ale výkon a kontrolu přenechává
aparátu úřednickému, Zásadu
tvoření, výkonu a kontroly lidem uplatňuje
předloha nejen, jak jsem řekl. V § 1, ale i
v § 15, kde se praví, že k ochraně lidově
demokratického zřízení, ochraně
státní hranice, k zajištění bezpečnosti
osob - a mezi ty náleží všechny rodiny
všech občanů, ale především
představitelé našeho veřejného
života a jejich rodiny - mohou býti povoláni
dobrovolně se hlásící spolehliví
občané. To je další znak nejen práva,
ale i závazku, abychom vedle armády a Sboru národní
bezpečnosti všichni pečovali o celistvost a
bezpečnost naší milované republiky.
Dále slovy "bezpečnost majetku a udržovat
veřejný pořádek" má zákon
jistě na mysli další i širší
úkoly, které blíže nerozvádí,
jako na př. stíhání všech zlořádů
společnosti hospodářskými a obchodními
machinacemi počínaje až po bezpečnost
a pořádek i čistotu na veřejných
prostranstvích a ulicích.
Posuzujeme-li ducha osnovy předložené nám
k projednávání s tohoto hlediska, vidíme,
že úkol Sboru národní bezpečnosti
je vlastně trojí. Má být ochráncem
republiky na venek, jejím strážcem na venek
i uvnitř a ochráncem jejích občanů.
První a druhou úlohu určují nepřátelé
republiky a jejího lidově demokratického
zřízení. Úloha třetí
- ochrana občanů - je v našich rukou, v rukou
občanů oddaných Československé
republice, neboť zákon naznačuje, že Sbor
národní bezpečnosti bude pomocníkem
občana a občan pomocníkem Sboru národní
bezpečnosti, příslušník Sboru
národní bezpečnosti ochráncem občana,
aby občan mohl být spolehlivým pomocníkem
členů Sboru národní bezpečnosti.
A tu jde, paní a pánové, nejen o dokonalou
spolupraci, ale i o vzájemnou výchovu. Proto můžeme
právem nazývat tento zákon hrdě zákonem
o národní bezpečnosti, protože podle
tohoto zákona bezpečnost státu není
jen záležitostí vojensky organisovaného
sboru, ale nás všech, kdož jsme sdruženi
v obrozené Národní frontě. (Potlesk.)
Ano, my všichni pracující Češi
a Slováci budeme pod moudrým vedením rozvážného
presidenta republiky Klementa Gottwalda bojovat proti rozvratníkům
uvnitř i za hranicemi, proti šiřitelům
nepravdivých zpráv, budeme střežit republiku
národních výborů, republiku lidově
demokratickou, a budem na stráži k zabezpečení
všech vymožeností revoluce.
Proto v pevném přesvědčení,
s jakým čs. strana socialistická hlasovala
pro zákon na ochranu republiky a pro zákon o státním
soudě jakožto články řetězu
na upevnění a trvání naší
milované republiky, bude hlasovat i pro tento zákon
jako jednu z dalších složek organického
celku k upevnění Československé republiky
na věčné časy. (Potlesk.)
Podpredseda Komzala (zvoní): Posledným
rečníkom k tejto osnove je posl. Malina.
Dávam mu slovo.
Posl. Malina: Slávne Národné shromaždenie!
Vláda obrodeného Národného frontu
predkladá Národnému shromaždeniu zákon
o národnej bezpečnosti, aby sa napravily nedostatky
zákona, ktorý s týmto istým titulom
bol predložený ústavodarnému Národnému
shromaždeniu v roku 1947, a proti ktorému, ako všetci
vieme, vtedajšia reakčná časť ústavodarného
Národného shromaždenia sa ostro postavila.
Dnes sa teda vraciame k oným nedávnym časom
nášho verejného života, ktorý je
síce už minulosťou, ale práve prerokovávanie
zákona o národnej bezpečnosti v roku 1947
ukázalo všetku zásadnú rozdielnosť
pojatia celého nášho života, jeho zriadenia
a budovania medzi silami pokroku a jeho odporcami. Títo
poslední to boli, ktorí pred tvár zákonodarcov
chodili veľmi málo s návrhmi zákonov,
ktoré by boly bývaly súce v našom živote,
uplatňovať zásady dohodnuté v Národnom
fronte. Ak mnohí falošne prikývli vo vláde
lebo inde aj k niektorým opatreniam a osnovám, snažili
sa zákon hatiť, alebo aspoň ho zdeformovať
v parlamentných výboroch.
Naša verejnosť sa pamätá na nie jeden boj
na pôde parlamentnej, kde sa v podobe stálych alebo
nahodilých aliancí niektorých politických
strán úporne kládly prekážky
zákonom, ktoré sme po udalostiach februárových
rad-radom prijali.
Aby sme nielen nezradili našu revolúciu, ale nezhatili
dielo prestavby našej republiky polovičnými
zákonmi, lebo mnohé zákony pred februárom
nesú pečať takejto polovičatosti preto,
lebo bolo treba zápasiť stále aj s tými,
ktorí považovali ľudovú demokraciu u nás
za prechodný stav, podľa ktorých sa treba pri
najbližšej príležitosti vrátiť
k starému svetu, je nutné takéto osnovy prepracovať.
Zákon č. 149 z 11. júla 1947 o národnej
bezpečnosti bol prijatý znením, ktorým
mnohé pôvodné ustanovenia boly zmenené
tak, že sa stal takmer neupotrebiteľným. "Keď
nie je možné zákon zamietnuť, treba aspoň
zťažiť jeho prevádzanie", vyslovil
sa jeden z jeho odporcov pri prejednávaní tohto
zákona, ktorý je dnes za hranicami. A predsa bolo
jasné, že ak sa tento štát chcel zabezpečiť
pred rozvratníkmi a ak chcel, aby už nie starí
žandári a policajti, a ich starý duch strážil
výdobytky nové, je treba postaviť, zorganizovať
i novým duchom preniknúť teleso nové,
odpovedajúce potrebám ducha a orientácii
nového socialistického vývoja. Práve
tak, ako naša armáda, aj naša národná
bezpečnosť musela sa obrodiť, postaviť sa
výlučne do služieb ľudu, jeho istoty,
pokoja a poriadku, aby ťažkosti prebudovania a budovania
jeho života nemohly byť rušené ničím
a nikým.
Zákon č. 149/47 takýto vývoj, takéto
obrodenie Sboru národnej bezpečnosti nezaručoval,
preto prichádza naša vláda so zákonom
novým, ktorý ponecháva z predošlého
tie ustanovenia, ktoré dnes predloženej osnove neodporujú.
Osnova nového zákona o národnej bezpečnosti
rozširuje možnosti aj súčinnosť spolupráce
s občianstvom v smysle ľudovosti, ako to uvádza
§ 15, ktorá je ľudovodemokratickým zriadením
daná.
Ďalej zákon konkrétne dopĺňa zákon
predošlý aj vo smysle spojenia našej národnej
bezpečnosti s armádou a jasne uvádza možnosti
doplnenia sboru osobami vojenskými. Keďže Sbor
preberá aj službu ochrany našich štátnych
hraníc, je táto súčinnosť žiadúca
a potrebná. Potrebné je, aby naše ľudové
telesá, ktoré majú na starosti bezpečnosť
životov, majetkov a právo občanov, vyvíjaly
sa v súlade už v mieri tak, aby s rovnakou prípadnosťou
mohly čeliť nepriateľovi odkiaľkoľvek,
keby toho bolo treba. Do tohto rámca patrí aj branná
výchova a všetko, čo môže našu
bezpečnosť zvýšiť.
Pri projednávaní tohto zákona je potrebné:
za prvé, aby sme dôkladne zvážili dôležitú
a zodpovednú prácu Sboru národnej bezpečnosti,
za druhé, aby sme porovnali minulé zákonné
normy, ktoré upravovaly pomery pre štát tak
dôležitého sboru,
za tretie, je hlavne potrebné, aby sme nezabudli na finančnú
a sociálnu stránku členov národnej
bezpečnosti.
Naznačil som celkove, čo všetko nesie Sbor
národnej bezpečnosti na svojich bedrách.
Bezpečnostné orgány maly totiž vždy
ťažkú a zodpovednú prácu, pretože
boly prevádzajúcim orgánom každej politickej
správy. Vieme, že v dávnej minulosti z dostatočnej
neuvedomelosti a zo strachu o svoju existenciu bezpečnostné
orgány prevádzaly každý rozkaz. Bolelo
to našich drobných ľudí.
Vieme však ale, že v posledných a rozhodných
chvíľach náš obranca nezradil. Môžeme
otvorene vyhlásiť, že členovia bezpečnostných
orgánov u nás na Slovensku vedeli, pripravovali
a pridali sa k povstalcom, len málo ich odpadlo. Bolo to
veľké plus pre Slovenské národné
povstanie. Ďalšiu nesmiernu zásluhu má
náš Sbor národnej bezpečnosti pri likvidovaní
banderovcov, ktorí ako vhodný nástroj domácej
reakcie lúpili, pálili a znepokojovali náš
ľud. O zásluhách v tomto prípade, ako
aj v predošlom, hovoria obete, ktoré postihly Sbor
národnej bezpečnosti. Teraz SNB preberá na
seba, ako som už spomenul, aj ďalšie zodpovedné
služby. Chrániť ľudovodemokratické
zriadenie, strážiť štátne hranice,
popri už vykonávanej službe zaisťovania
vnútorného poriadku, osobnej a majetkovej slobody.
Všetky tieto dôležité a ťažké
služby môžu vykonávať len ľudia
uvedomelí a presvedčení o správnosti,
pravdivosti a spravodlivosti svojej práce. Aby sa k tomu
dospelo, je potrebná osveta a výchova Sboru národnej
bezpečnosti. Výchovou a osvetou sa pri iných
nesmiernych kladoch v práci vypestuje jednotnosť myslenia
v každej situácii a nikdy nebude roztrieštenosti.
Dosiaľ sa na to v predpisoch nepamätalo.
Pri porovnaní tejto osnovy s bývalými normami
musíme konštatovať, že všetky sa v
podstate priečily duchu novej ústavy z 9. mája
1948. Keby sme zostali pri zákonoch, ktoré vyhovovaly
spoločenskému zriadeniu liberalistickému
a kapitalistickému, nemohli by sme bezpečne a iste
vykročiť na cestu k novému životu podľa
našej ústavy, ktorá nie bezpodmienečne
vedie k vyššej spoločenskej organizácii,
k socializmu. Preto je potrebné, aby sme rýchle
napravovali i ostatné chyby minulosti, ktoré pred
februárom 1948 nebolo možné napraviť.
Keď sa prejednáva táto osnova o národnej
bezpečnosti, musíme spomenúť i finančnú
a sociálnu stránku členov národnej
bezpečnosti. Máme záujem na tom, aby hmotné
a sociálne položenie členov národnej
bezpečnosti a ich rodín bolo dobré, slušné,
aby každodenné starosti nezaťažovaly a neodvádzaly
jeho záujem od zodpovednej služby a tak, aby člen
národnej bezpečnosti celým svojím
životom, myslením a konaním stál v službe
pracujúceho občana a bezpečnosti ľudovodemokratického
štátu.
Máme prirodzene úprimný záujem na
tom, aby naši členovia národnej bezpečnosti
boli vystrojení do ťažkej služby výzbrojou
a pomôckami, ktoré vyhovujú najmodernejším
požiadavkám.
Preto klub poslancov Strany slovenskej obrody bude za túto
osnovu zákona hlasovať. (Potlesk.)
Podpredseda Komzala (zvoní): Ku slovu nie
je už nikto prihlásený, rozprava je skončená.
Dávam slovo k doslovu zpravodajcovi za výbor branný
a bezpečnostný, posl. Kašpárkovi.
Zpravodaj posl. Kašpárek: Vzdávám
se slova.
Podpredseda Komzala: Dávam slovo k doslovu zpravodajcovi
za výbor ústavno-právny, posl. dr. Kokešovi.
Zpravodaj posl. dr. Kokeš: Vzdávám se
slova.
Podpredseda Komzala: Dávam slovo k doslovu zpravodajcovi
za výbor rozpočtový posl. Štětkovi.
Zpravodaj posl. Štětka: Vzdávám
se slova.
Podpredseda Komzala: Sú nejaké návrhy
opráv lebo zmien textových?
Zpravodaj posl. dr. Kokeš: Paní a pánové,
do tisku č. 184 se vloudily 3 nepatrné chyby, a
to v § 8, odst. 1, v řádce 6, za slovem "zákonem"
má být čárka, v § 9, odst. 2,
v řádce 4 za slovem "každý"
má být čárka a v § 10, odst.
2, na 2. řádce za slovem "velením"
má být rovněž čárka. Navrhuji,
aby znění zákona bylo přijato s těmito
čárkami.