Podpredseda Komzala: Pristúpime k hlasovaniu.
Osnova má 20 paragrafov, nadpisy paragrafov, nadpis zákona
a úvodnú formulu.
Pretože niet pozmeňovacích návrhov,
dám o celej osnove hlasovať naraz podľa zprávy
výborovej.
Sú nejaké námietky?
Námietok niet.
Kto teda súhlasí s celou osnovou zákona,
to jest s jej 20 paragrafmi, nadpismi paragrafov, nadpisom zákona
a úvodnou formulou podľa zprávy výborovej
a opravami práve uvedenými, nech zdvihne ruku! (Deje
sa.)
To je väčšina. Tým Národné
shromaždenie prijalo túto osnovu zákona
podľa zprávy výborovej.
Tým je vybavený 4. odsek poriadku.
Budeme prejednávať 5. odsek poriadku, ktorým
je
5. Zpráva výboru soc.-politického a zdravotníckeho
o návrhu poslancov Kapouna, Daubnera, Vojance, Koktána,
Žiaka a druhov (tlač 164) na vydanie zákona,
ktorým sa zrušuje zákon zo dňa 30. januára
1920, č. 82 Sb., o úprave právnych pomerov
domovníkov a nahradzuje zákonom novým (tlač
185).
Zpravodajkyňou je posl. Kleňhová-Besserová,
dávam jej slovo.
Zpravodajka posl. Kleňhová-Besserová:
Slavná sněmovno, paní a pánové!
Zákonem o právní úpravě poměrů
domovníků, který máme dnes projednat,
nahrazujeme zákon ze dne 30. ledna 1920, který se
projevil jako nedostatečný. Bylo nutné s
konečnou platností rozřešit, pod jakou
právní formu nutno zařadit služební
poměr mezi domovníkem a majitelem domu. Bylo třeba
vyřešit veškeré stížnosti
a těžkosti, které vyplynuly z neupraveného
právního poměru zejména se strany
domovníků, kteří byli v mnohých
případech vydáni zlovůli majitelů
domů, kteří neuznávali starý
zákon a práva z něho plynoucí. A s
druhé strany je nutné také domovnický
poměr určit tak, aby domovníci považovali
domovnickou funkci za řádný pracovní
poměr.
V zásadě tedy řeší nový
zákon otázku domovnického poměru v
tom smyslu, že mezi vlastníkem domu a domovníkem
se uzavírá pracovní smlouva. Z toho vyplývá
celá řada změn ustanovení starého
zákona. Přicházíme i k řešení
problému naturálního bytu. Dříve
dávali majitelé domu domovníkovi nejhorší
byt z celého domu, často v suterénu nebo
dokonce ve sklepě. Vždyť domovník byt
neplatil a v době tísně vzal pak vše,
co mu bylo nabízeno, a nepřihlíželo
se ani k tomu, že měl děti. Nyní je
zákonem určeno, jaký byt má být
a že musí mít alespoň kuchyň
a pokoj. Tam kde takového bytu není, určuje
zákon domovníkovi náhradu v penězích.
Dále se jasně řeší otázky
peněžité náhrady za všechny domovníkovy
výkony. Do náhrady se započítává
jednak naturální byt, jednak poplatky za úklid,
klíče a pod., které jsou zákonem určeny
a kterých se nemůže domovník samovolně
vzdát. Kolik stížností se strany domovníků
jsme slyšeli zejména na to, že všechny jejich
práce nejsou dostatečně honorovány.
S druhé strany pak se domovníci na př. sami
vzdávali těchto poplatků namnoze jen proto,
aby získali byt. A zeptejte se domovníků,
kolik práce museli vykonávat pro majitele domu zdarma.
Od nošení uhlí a úklidu bytu až
po chození pro pivo, to byly práce, které
honorovat majiteli domu ani nenapadlo. I tyto práce musí
být dnes řádně odměněny
podle vyhlášky ministerstva sociální
péče.
Bylo by konečně zajímavé zjistit statistická
data o úrazech při domovnických pracích,
o těžkých onemocněních v důsledku
vykonávání domovnických prací
a špatného bydlení. Reumatici, TBC, rachitické
děti, to by byl obraz, který by se nám ukázal.
Obyčejně však se domovník musel léčit
na vlastní účet, a když nebylo peněz,
neléčil se vůbec. Nový zákon
zajišťuje nemocenské a pensijní pojištění
i domovníkům.
Konečně budou upraveny také náležitosti
výpovědi a zrušení pracovního
poměru. Tím se odstraňuje celá řada
nedorozumění, sporů a právní
nejistota. Domovníci byli mezi pracujícími
kastou sami pro sebe. Jejich práce byla považována
za méněcennou, páni domácí
neuznávali jejich práci, a tak často byli
domovníci otroky nejen pro majitele domu, ale namnoze i
pro nájemníky. Přitom však je nutné
si povšimnout, že domovníci stáli ve své
většině na straně dělnické
třídy, že si uvědomovali, že jen
ona jim může pomoci ke splnění jejich
požadavků. Celá řada jich byla organisována
v KSČ již před válkou a byla aktivní
složkou dělnického hnutí. Musel však
přijít květen 1945, musel přijít
vítězný únor, aby se konečně
i jim upravily pracovní podmínky co možná
nejlépe, aby nežili pod důstojnost člověka.
(Předsednictví převzal místopředseda
dr. Polanský.)
Proto dnes přikročujeme k odhlasování
zákona, který odstraní všechny bolesti
a nespravedlnosti, který zvýší úroveň
domovníků a pomůže i k novému
nazírání na domovnickou práci, která
stejně jako každá jiná je prací
užitečnou. Zajišťujeme jim jako všem
pracujícím v lidově demokratické republice
řádnou odměnu za jejich práci a všechna
práva, která z řádného pracovního
poměru vyplývají.
Je však také na domovnících, aby se
ne z vděku, ale z přesvědčení
zapojili do velkého budovatelského úsilí
naší země. Že by v pětiletém
plánu nebyla pro ně práce? Stejně
jako pro nás všechny je jí hodně i pro
ně. Na nich bude, aby pomáhali dobře organisovat
sběr odpadových surovin, jako starého papíru,
kovů, hadrů tak, abychom našemu průmyslu
zajistili dostatek materiálu. I oni mohou organisovat mezi
sebou socialistické soutěžení v tom,
že budou závodit, aby dům, který spravují,
měl největší sběr. A kolik nám
mohou pomoci v bytové krisi, když řádně
a včas upozorní na uprázdněné
byty neprávem obsazené, na bytové šmelináře!
Mohou pomoci i tím, že budou dbát o bezpečnost
domu a bdít, aby dům jejich správě
svěřený nebyl útočištěm
nekalých a republice nepřátelských
živlů.
Úkolů je mnoho a záleží také
na vlastní vynalézavosti domovníků,
jak se zapojí. Oč jde nám všem? Abychom
se měli jednou všichni lépe, abychom vybudovali
republiku krásnou a blahobytnou. Našim domovníkům
dostává se jejich zákonem vánočního
daru. Je to zákon potřebný i spravedlivý
a sociálně-politický výbor doporučuje,
aby byl plenem sněmovny jednomyslně schválen.
(Potlesk.)
Místopředseda dr. Polanský: Ke slovu
není nikdo přihlášen, rozprava odpadá.
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodajka posl. Kleňhová-Besserová:
Nikoliv.
Místopředseda dr. Polanský: Přistoupíme
k hlasování.
Osnova má 20 paragrafů, nadpisy paragrafů,
nadpis zákona a úvodní formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest
s jejími 20 paragrafy, nadpisy paragrafů, nadpisem
zákona a úvodní formulí podle zprávy
výborově, nechť zvedne ruku! (Děje
se.)
To je většina. Tím Národní shromáždění
přijalo tuto osnovu zákona podle zprávy
výborové. (Potlesk.)
Tím je vyřízen 5. odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednávání
šestého odstavce pořadu, jímž je
6. Zpráva výborů ústavně-právního
a rozpočtového k vládnímu návrhu
zákona (tisk 156), o všeobecné dani (tisk 189).
Zpravodajem za výbor ústavně-právní
je posl. Tauš; dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Tauš: Paní a pánové!
Daň, která má být zavedena podle předložené
zprávy výboru ústavně-právního
a rozpočtového tisk 189, nemá obdoby v našem
berním systému, je novinkou našeho finančního
práva a stane se významným článkem
v celé československé berní reformě
vůbec. Nově zaváděná daň
není spotřební daní ve starém
slova smyslu, neboť její účel a poslání
není jen v tom, aby pouhým a obyčejným
zdaněním prostředků denní potřeby
opatřovala státu příjmy. Jde v podstatě
o daň dvojího rázu: 1. o daň ve starém
smyslu, t. j. opatřování příjmů
zdaněním spotřeby, a 2. o daň ve smyslu
novém, mající a sledující široký
hospodářský smysl. Ve smyslu prvém
stává se všeobecná daň, která
nahrazuje dosavadní daň z obratu podle zákona
č. 31/46, cenové vyrovnávací částky
podle zákona č. 51/47, nepřímé
daně podle zákona č. 30/46, daň přepychovou
podle zákona č. 200/47, daně dopravní
podle zákona č. 242, dávky z jízdného,
poplatky z účtů a kolky z hracích
karet, generálním paušálem vzpomenutých
spotřebních daní. Ve smyslu druhém
je poslání všeobecné daně mnohem
větší, neboť daň se stává
regulátorem spotřeby tím, že bude ovlivňovat
konsum určitého druhu zboží, a regulátorem
výroby, neboť má působit na snižování
výrobních nákladů tlakem na racionalisaci
a ekonomisaci výrobního procesu.
Mimo to se všeobecná daň stane důležitým
činitelem našeho hospodářského
plánu. Má opatřit prostředky, kterých
v plánovaném hospodářství nutně
potřebuje stát spějící k socialismu.
Má hrát také důležitou úlohu
jako prostředek pro odčerpávání
části nadhodnoty. V kapitalistickém hospodářství
si přisvojoval nadhodnotu kapitalista jako zisk. Z takto
získaných peněz si pořizoval další
výrobní prostředky, pomocí kterých
mohl vykořisťovat ještě na širší
základně. V hospodářství plánovaném
je nutno odčerpávat z kolektivně vytvořeného
důchodu tolik, kolik stát potřebuje jak k
udržení státního aparátu a armády,
tak k plnění kulturní, sociální
a zdravotní péče o obyvatelstvo, jakož
i k udržování a rozmnožování
výrobních prostředků. Poněvadž
odčerpávání národního
důchodu se musí díti plynule a zároveň
je nutno brát v úvahu duševní rozpoložení
pracujících, je pochopitelné, že systém
přímých daní vyhovovat nemůže.
Všeobecná daň tím, že se upne na
zboží podle míry jeho důležitosti
různě, může státu opatřit
nejen dostačující prostředky, aniž
ohrozí chuť k práci, ba naopak v mnohých
případech může se stát i nepřímo
popudem k většímu pracovnímu výkonu
a úsilí.
Aby vybírání všeobecné daně
bylo hospodárné a administrativa jednoduchá,
je upjata všeobecná daň na konečný
výrobek a bude se vybírat prozatím nejčastěji
od výrobců, při čemž tam, kde
to dovolí již vyšší zespolečenštěná
forma distribuce, bude se vybírat z toho distribučního
článku, který se ukáže daňově
technicky nejvhodnější, na př. u textilu
se bude vybírat daň u velkodistribučního
článku.
Všechno zboží bude sestaveno do souborného
daňového sazebníku, pro jehož sestavení
bude tvořit podklad celní sazebník, který
zahrnuje všechno zboží. Položky daňového
sazebníku budou podle možností srovnány
s plánovacími skupinami státního úřadu
plánovacího a bude tedy položka daňového
sazebníku odpovídat příslušné
položce celního sazebníku a příslušnému
číslu plánovací skupiny. V daňovém
sazebníku bude ukazovat procento sazby, jak velké
daňové zatížení lpí na
výrobku a kdo bude nyní daň odvádět.
Je samozřejmé, že takto sestavený sazebník
se ještě nestane regulátorem výroby.
Funkce regulátoru bude dosaženo tehdy, když se
daňovým zatížením ovlivní
výrobní, případně spotřební
cena. Úkol regulátoru spotřeby a výroby
bude moci všeobecná daň snadno plnit tehdy,
když budeme mít katalog výrobních a
spotřebitelských cen, který by nám
umožnil ceny plánovat a cenovou hladinu skutečně
ovlivňovat.
Všeobecná daň se stane i prostředkem
kontroly v době tak zvané daňové závaznosti,
t. j. od započetí výroby až do vzniku
daňové povinnosti. Poplatníka je možno
sledovat při činnosti kontrolou zásob, surovin,
zařízení, postupu výroby, výrobní
kapacity, hospodárnosti a pod. Kromě toho se stane
výnos všeobecné daně barometrem plnění
plánu, a to jednak měsíčními
odvody daně, jednak hlášením.
Daň je budována tak, že má být
vybírána jen na jednom stupni. Děje-li se
výroba určitého statku od suroviny až
do stadia konečného výrobku ve veřejném
sektoru průmyslovém, t. j. v národních,
státních a komunálních podnicích
výrobních, tedy u podniků veřejných,
vybírá se daň u konečného výrobku.
Pro předběžné převody surovin
a polotovarů mezi veřejnými podniky výrobními
se poskytuje výhoda vyskladnění bez daně.
Tento pohyb se nazývá daňově vázaným
oběhem, který končí tím, že
zboží přechází z veřejného
sektoru průmyslového do obchodu nebo do soukromého
výrobního sektoru, a tím začíná
daňově volný oběh, t. j. obíhá
zboží již s daní, která se vybere
při vyskladnění z veřejného
podniku výrobního, jenž je subjektem daně.
Zákon rozlišuje výrobní podniky veřejné
od soukromých podniků průmyslových
i řemeslných. Ty obdrží materiál
ke zpracování již zdaněný všeobecnou
daní. Je však nutné zachytit u nich též
zhodnocení materiálu vznikající jeho
zpracováním na konečný výrobek.
Poněvadž však tato výrobní kategorie
je představována převážně
středními a drobnými výrobními
podniky, bude u nich doplněk k všeobecné dani,
vybrané už u materiálu, moci nejlépe
vyjádřit paušálními částkami,
které by byly uvedeny zvláště v sazebníku.
Zákon připouští též možnost,
aby i soukromý výrobní podnik měl
podobné postavení jako výrobní podnik
veřejný, t. j. aby nabýval suroviny a polotovary
bez daně a odváděl ji až z konečného
výrobku. Tento režim je však možný
jen u t. zv. podniků pověřených, t.
j. u těch, kterým bude dovoleno nebo nařízeno,
aby se řídily ustanoveními platícími
pro podniky veřejné.
Podniky čistě obchodní dostanou již
zboží zdaněné a všeobecná
daň se u nich nevybírá, leda by sazebník
nařizoval jinak.
Poplatníci podléhající dani živnostenské
budou u této všeobecné daně požívat
zvýhodnění, protože sami málo
zhotovují výrobky, ale provádějí
většinou opravy a tak doplňují průmyslovou
výrobu. Sazebník bude obsahovat pro všechna
výrobní družstva nižší sazby
než pro individuální výrobu, aby bylo
možno lépe využít strojů a pracovních
sil.
Pro zemědělce bude platit zvláštní
oddíl sazebníku, aby bylo možno vystihnout
zvláštní povahu zemědělské
výroby. Spotřeba zemědělce bude zdaněna
paušálně zvláštním oddílem
v sazebníku, v němž bude možno vzít
zřetel na plnění hospodářského
výrobního plánu a výměru pozemků,
tak aby ti, kdož plní svoji povinnost, byli zvýhodněni
proti těm, kteří se povinnostem vyhýbají.
Všeobecná daň přinese v daňové
administrativě značné zjednodušení,
poněvadž počet poplatníků se
podstatně zmenší, aniž se musejí
daňová oddělení v podnicích
rozšiřovat. Kontrola bude mnohem účinnější,
neboť daň bude odváděna každý
měsíc a poplatník si ji sám vypočte
a odvede. Nová daň bude vhodným a účinným
nástrojem třídního boje, který
se s postupem a uskutečňováním socialismu
stupňuje a zostřuje. Prosazování příslušných
hledisek v oboru všeobecné daně je umožněno
zejména rámcovostí a tudíž pružností
nového zákona, podle něhož bude ministr
financí nařízením vydávat a
měnit sazebníky, do kterých zákon
přesunuje nejen sazbu a její výši, nýbrž
i řadu materiálně právních
podrobností, které obvykle bývají
obsaženy přímo v daňových zákonech.
V zákoně můžeme sledovat jednotlivé
body, v nichž jsou obsaženy úkoly stanovené
presidentem republiky Klementem Gottwaldem v tak zvaných
devíti Gottwaldových bodech, t. j. zajištění
výživy, potlačování kapitalistických
živlů v daňové politice, podpora družstevnictví,
zjednodušení veřejné správy,
zlidovění zákonů atd.
S hlediska ústavního a formálního
jeví se navrhovaný zákon jako zákon
rámcový, obsahující velmi široká
zmocnění pro ministra financí. Jak již
bylo uvedeno, přesunují se do sazebníku důležitá
materiálně právní ustanovení,
která bývají obvykle v zákoně.
Tato nutnost je dána tím, že jde o materii
zcela novou, dosud nevyzkoušenou, která se bude citlivě
dotýkat důležitých činitelů
našeho hospodářství, jako cen a pod.,
a bude na všechny záchvěvy velmi rychle reagovat
a přizpůsobovat se až do nejmenších
podrobností.