Pokud jde o poměr zákona k ústavě,
především k § 33 naší ústavy,
ve kterém se praví, že daně a veřejné
dávky lze ukládat toliko na základě
zákona, je třeba doložit toto: § 33 naší
nové ústavy byl převzat beze změny
ze staré ústavy předmnichovské, a
je pochopitelné, že nebude možno jej dále
vykládat nějak příliš restriktivně,
nýbrž pokud možno širším způsobem
než dosud. Extensivní výklad tu bude na místě
hlavně z toho důvodu, že ústavu je nutno
vykládat jako celek a že nová daň má
úplně jiný ráz než daně
v dřívějším smyslu.
Po formální stránce stylisace vyjadřuje
se zákon jasně, jednoduše a srozumitelně,
jak tomu nebylo dosud v zákonech o daních, na jejichž
místo zákon o všeobecné dani nastupuje.
Ústavně-právní výbor pojednal
ve své schůzi dne 14. prosince t. r. o návrhu
předloženého zákona a usnesl se jednomyslně
navrhnouti Národnímu shromáždění
přijetí tohoto zákona ve znění
společné zprávy výboru ústavně-právního
a rozpočtového, jak je uvádí tisk
189. (Potlesk.)
Místopředseda dr. Polanský: Zpravodajem
za výbor rozpočtový je posl. Souček.
Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Souček: Slavná sněmovno,
paní a pánové!
Dnes je předložen Národnímu shromáždění
k projednání jeden ze zákonů, který
bude znamenat krok k provedení daňové reformy.
Tak jako bylo nutné po vítězné národní
revoluci měnit a přebudovat celý hospodářský
a politický pořádek, bylo nutno změnit
také celý daňový systém. Proto
již v programu Gottwaldovy vlády byly vytyčeny
základní zásady této daňové
reformy, která se stala také jedním z bodů
tohoto programu. Již 8. července 1946 tehdejší
předseda vlády soudruh Klement Gottwald,
když předložil Ústavodárnému
Národnímu shromáždění
svůj vládní program, řekl: "Zjednodušení
a modernisace celé naší daňové
soustavy je dalším úkolem, k jehož splnění
nutno přikročit při řešení
dvouletého hospodářského plánu.
Zásadou je, aby daňový systém byl
jednoduchý, přehledný a každému
poplatníku srozumitelný a aby sociálně
spravedlivě rozděloval veřejná břemena.
Přímé daně nutno reformovat tak, že
se zavedou v zásadě tři druhy přímých
daní: daň z pracovního důchodu, daň
podniková a daň z bezpracných důchodů."
Dále pokračoval předseda vlády: "Daň
z pracovního důchodu má býti čtverá.
Předně to má býti daň z mezd
a platů pro všechny kategorie námezdně
pracujících osob i pro poživatele důchodů
starobních a invalidních. Přitom bude dbáno,
aby daně nepohltily vyšší mzdy a platy,
dosažené zvýšeným výkonem.
Za druhé by to byla daň zemědělská,
zahrnující dosavadní přímé
daně a daň z obratu. Za třetí by šlo
o daň živnostenskou a za čtvrté o daň
ze svobodných povolání. S reformou daní
přímých nutno zároveň provést
reformu daní nepřímých; zejména
daň z obratu má býti změněna
ve všeobecnou daň spotřební, odstupňovanou
podle sociální důležitosti služeb
a statků postihovaných touto daní. Stát
má míti v této dani nástroj k regulaci
trhu a spotřeby. V období dvouletého plánu
nutno též provésti reorganisaci finančních
úřadů, a to tak, že se všechny
různé druhy finančních úřadů
první stolice sloučí v jeden finanční
úřad."
Na základě takto formulovaných zásad
byla předložena vládou Klementa Gottwalda
i vládou Antonína Zápotockého
řada návrhů zákona. Především
byla uskutečněna daň ze mzdy, daň
zemědělská a daň živnostenská.
Dnes, když projednáváme tento zákon,
si uvědomujeme velikou státnickou moudrost našeho
presidenta soudruha Klementa Gottwalda, který vytyčil
zásadní myšlenky velikého díla
výstavby a přestavby lidově demokratického
státu. Hle, jaký je to rozdíl mezi vládním
programem Gottwaldovy vlády, který byl programem
komunistické strany Československa ve volbách
1946, a mezi těmi různými licitačními
traktáty, jak jsme je slýchali v dobách předmnichovské
republiky! Tak jako celý vládní program byl
nejen splněn, ale i převyplněn, tak je plněn
i převyplněn jeho úsek, v němž
se mluví o provedení daňové reformy.
To, že vláda předkládá tento
návrh, bude znamenat nejenom zdokonalení a zlepšení
našeho daňového systému, ale ještě
více prohloubí důvěru lidu k vládě
Antonína Zápotockého, která
pokračuje v plnění programu Gottwaldovy vlády.
Taková vláda, která plní slib, který
lidu dala, si věru také důvěry zaslouží.
Tento návrh představuje skutečnou reformu
v oboru daní, zavádí jednoduchý způsob
vybírání daně a ukládá
dani novou širší funkci. Spolu s cenovou politikou
bude nejenom zdrojem příjmů pro státní
pokladnu, ale bude regulovat potřebu a působit na
výrobu. V tomto zákoně se zrcadlí
všechny dalekosáhlé změny, které
nastaly v našem politickém a hospodářském
životě ve vývoji na cestě k socialismu.
Lidově demokratický režim je nový politický
a hospodářský řád, který
si úplně zákonitě tvoří
a vytváří nové způsoby a cesty
politického i hospodářského řízení
života v rámci státu. Celý náš
hospodářský život je řízen
plánem, a tento vládní návrh zákona
umožní, aby všeobecná daň byla
jednou z plánovaných pomůcek a aby její
vybírání a účin staly se součástí
plánu. V tomto návrhu dostává také
svůj výraz ocenění společensky
vyšších výrobních forem na základě
třídního hodnocení rázu toho
kterého způsobu výroby nebo distribuce. Zatím
co v dobách kapitalismu celý společenský
systém chránil kapitalistické zisky a celé
břímě dopadu daní přímých
i nepřímých zatěžovalo poslední
jeho článek, který představoval spotřebitel,
jenž neměl, na koho by přenesl daňové
zatížení.
V našem hospodářském systému
bude všeobecná daň prostředkem, jak
zajistit spravedlivě rozdělení národního
důchodu. Tento návrh znamená zjednodušení
celého daňového systému. Dospěje
se k němu tím, že namísto různých
daní a dávek, vybíraných na různých
místech, bude podle tohoto zákona zavedena jednotná
všeobecná daň, vybíraná v jednom
místě. Bude nahražovat daň z obratu,
daň přepychovou, cenové vyrovnávací
částky, spotřební daně, daně
dopravní, dávku z jízdného, z dopravy
osob na drahách, poplatky z účtů a
výpisů z obchodních a živnostenských
knih a kolek z hracích karet. Daň bude vypočtena
podle sazebníku, k jehož zpracování
je ministr financí zmocněn § 37 tohoto zákona.
Má být u převážné části
zboží a služeb denní potřeby souhrnem
dosavadního daňového zatížení.
U některých druhů zboží a služeb
bude sazebník působit na jejich používání
nebo konsum. Místo stupňovitého vybírání
daně, jak tomu bylo na př. u daně z obratu,
bude všeobecná daň vybírána v
jednom místě, a to v tom, které se ukáže
s hlediska daňové techniky nejvýhodnější.
V zásadě bude vybírání daně
upjato na konečný výrobek. V odvětvích,
kde budou zavedeny společensky vyšší formy
velkodistribuce, bude daň vybírána v tomto
místě. Pokud taková organisace nebude vytvořena,
bude daň vybírána v konečné
fázi výroby.
Zákon zavádí dvojí způsob vybírání
této daně: jiný u podniků veřejných,
za které označuje národní podniky,
podniky komunální a státní, jiný
u podniků soukromých. Zatím co u podniků
veřejných bude daň vybírána
v konečné fázi výroby, u podniků
soukromých bude zdanění provedeno tak, že
výrobce nakoupí materiál a potřeby
již zdaněné a jeho zušlechťování
bude upraveno paušálem. Také u zemědělců
bude daň vyměřována podle hektarové
výměry a oceněna paušálem. Výrobky,
které jsou určeny pro vývoz, nepodléhají
této dani. Pokud jsou ceny zboží upraveny cenovou
intervencí, buď se nahradí dosavadní
úprava sazbou všeobecné daně, nebo budou
prováděny cenové intervence přímo
z prostředků státního rozpočtu.
Zavedení všeobecné daně bude znamenat
zjednodušení celého daňového
systému. Bude snížen počet poplatníků
této daně a zjednodušeno celé řízení
jejího vybírání. Také kontrola
odvádění bude usnadněna tím,
že poplatník bude povinen podávat měsíčně
hlášení a vyúčtování
daně. Tak se nám jeví tento návrh
zákona jako nutný a účelný,
aby došlo k tomu, co bylo požadavkem programu Gottwaldovy
vlády, aby náš daňový systém
byl zjednodušen, zlepšen a zdokonalen.
Rozpočtový výbor ve své schůzi
15. prosince projednal návrh zákona o všeobecné
dani a doporučuje Národnímu shromáždění
jeho přijetí se změnami, jak byly schváleny
ve výboru ústavně-právním.
(Potlesk.)
Místopředseda dr. Polanský: K této
věci jsou přihlášeni řečníci,
zahájím proto rozpravu.
Přihlášeni jsou: pp. posl. Horn, dr.
Berák, dr. Púll, Růzha a
Žiak.
Dávám slovo prvému z nich, p. posl. Hornovi.
Posl. Horn: Paní a pánové!
Na listopadovém zasedání Ústředního
výboru komunistické strany Československa
vytyčil předseda KSČ, president lidově
demokratické republiky Československé, soudruh
Klement Gottwald nejbližší úkoly
naší cesty k socialismu. V těchto Gottwaldových
úkolech jde o to, co vlastně musíme dělat,
abychom zjednali předpoklady pro další skok
k socialismu.
Jde hlavně o to, abychom zlepšili zásobování,
zejména potravinami, abychom dobře nastartovali
pětiletku, zajistili správné fungování
našeho hospodářského aparátu,
protože to je, jak praví soudruh Gottwald mor
na reakci. To platí na reakcionáře nejvíce.
A proto stavíme tento úkol na první místo.
Za druhé je třeba prakticky provádět
omezování a zatlačování kapitalistických
živlů i v politice daňové, i v politice
cenové, i v politice přídělové
atd.
Za třetí musíme při rozdělování
veřejně obhospodařovaných zásob
privilegovat pracující lid, zejména dělníky,
na úkor příživníků všech
druhů. Musíme odbourávat rovnostářství
- to znamená odbourávat to, že se měří
až dosud v přídělech v podstatě
všem stejně - a postupně přecházet
na systém diferencovaného zásobování,
diferencovaných přídělů, pokud
je přídělové hospodářství
ještě nezbytné anebo pokud půjdou věcí
za zvýšené ceny na volný trh.
Je třeba mimo jiné tvrdě prosazovat, aby
zbytky kapitalistických vrstev plnily všechny státní
a veřejné povinnosti, a postarat se o to, aby lidově
demokratický státní aparát byl mocnou
pákou při socialistické přestavbě
společnosti. Tyto Gottwaldovy úkoly naší
další cesty k socialismu se splňují
také osnovou zákona o všeobecné dani.
Tato daň se musí stát mocnou oporou dalšího
skoku do socialismu. Musí být odrazovým můstkem
k úspěšnému startu do pětiletky,
musí nám pomoci zajistit dobré fungování
hospodářského aparátu. Také
ona musí být morem na reakci, musí být
součástí toho, co na reakcionáře
nejvíce platí. Reakcionáři na tuto
daň také nejvíce doplatí.
Všeobecná daň je jedním z hlavních
instrumentů důsledného omezování
a potlačování kapitalistických živlů.
Bude pronikavým nástrojem a ostrou zbraní
v zostřujícím se třídním
boji.
Je stará, vyzkoušená pravda, že síla
svržené buržoasie spočívá
po provedeném převratu mimo jiné také
v tom, že vykořisťovatelé ještě
dlouhou dobu podržují nezbytně řadu
ohromných faktických výhod. Mají ještě
peníze, lecjaký, často značný
movitý majetek, mají ještě styky, zkušenosti,
spojení atd. Rovněž je stará pravda,
že se svržení vykořisťovatelé,
kteří netušili, že budou svrženi,
ba, které to ani ve snu nenapadlo, vrhají s desateronásobnou
energií se zběsilou vášnivostí,
se stokrát větší nenávistí
do boje za znovudobytí ztraceného ráje svých,
ale jen svých starých zlatých časů,
v nichž žili tak sladce se svými rodinami, které
nyní prostý lid - čili jak oni s oblibou
říkají "sprostá luza" -
přivádí na mizinu a odsuzuje k "sprosté
práci". To by jim tak jelo! Ztratily ty jejich kdysi
uctívané bezpracné zisky vykořisťovatelské
na cti a slávě. Už to není jako dříve,
že čím víc kdo měl, čím
lehčeji vydělaných, vyspekulovaných
peněz, tím menší daňové
břemeno, tím větší daňové
defraudace, korupce atd., tím větší
honor v národě, tím více se mohl vydávat
za většího hurá-vlastence, tím
více si mohl poroučet, tím více si
kupoval akcií továren a velkostatků, a nad
to i politiky, poslance, ministry, ba i hrad a státní
moc vůbec. Tomu je konec, tato sláva je navždy
v úpadku. Dnes už neplatí tím větší
honor, nýbrž tím větší pranýř
před lidem a národem.
Vzpomínáme si, jak naši reakční
partneři lomili ve sněmovních výborech
rukama, když jsme při projednávání
milionářské dávky navrhovali, aby
byly zřízeny lidové daňové
komise a milionářští majitelé
vykořisťovatelských bezpracných zisků
veřejně vyvěšováni, aby lid o
nich věděl, aby věděl s kým
má čest; jak tehdy naší reakční
partneři bědovali, jaký prý by to
byl pranýř a persekuce. Dobře si uvědomovali,
jaká je to hanba a ostuda, ba vyložený zločin
na národě mít dnes, kdy celý národa
buduje za největších obtíží
nové lidově demokratické hospodářství,
bezpracné zisky, mít nekale vyspekulované
peníze.
Žádný div, že vykořisťovatelé
těchto svých nekalých peněz nekale
využívají; hromadí movitý majetek,
přednostně se zásobují na černém
trhu, okrádají národ o potraviny, textilie,
stavební hmoty, o spotřební a investiční
statky vůbec. Je třeba učiniti přítrž
všem zdrojům bezpracných zisků, spekulaci,
šmelině, je třeba učiniti přítrž
přednostnímu zásobování zpátečníků
na černém trhu ve všech směrech. Je
třeba těmto vykořisťovatelským
elementům poskytnout možnost, aby uplatnili svoji
pracovní morálku ve prospěch národa
a nikoliv jen ve prospěch svých egoistických,
protinárodních zájmů. Když to
jinak nepůjde, je třeba přimět je
k tomu, aby prokázali svoji pracovní morálku
v pracovních táborech. Jen tak bude zjednán
respekt k pracovní morálce dělnické
třídy a všech pracujících lidí
dobré vůle vůbec. Těžko chtít,
aby lid měl dobrou pracovní morálku - a byl
zázrak, že ji měl a má - když kolem
sebe viděl řádění parasitních
kapitalistických živlů, kteří
bez práce hromadili peníze, movitý majetek.
Žili přepychovým životem, provokovali
a sabotovali. Je třeba už skoncovat s výsadami
a přednostmi těch, kteří nepracují,
a je třeba zajistit podíl na koláči
národního důchodu jen těm, kteří
si to zaslouží, a největší kus
z něho těm, kdož k tomu nejvíce přispěli.
Reforma nepřímých daní, kterou provádíme,
daleko přesahuje rámec dosavadních prací
v naší nové berní reformě.
V přímých daních jsme již upravili
zdanění pracovního důchodu, snížili
jsme všem pracujícím lidem daně, daň
ze mzdy, daň živnostenskou a daň zemědělskou.
Všeobecnou spotřební daní zavádíme
novou jednoduchou nepřímou daň, která
bude trvale nejdůležitější daní
v našem hospodářství.
Význam této daně spočívá
především v tom, že bude nástrojem
ke zvýšení produktivity výroby. Nejde
o ztrnulou daň, nýbrž o pružný
nástroj, kterým bude možno stanovit zdanění
jednotlivých národních podniků tak,
aby jejich výroba byla co nejhospodárnější,
a to bez ohledu na to, jaké zboží vyrábějí
nebo dodávají. Protože jde o pružný
nástroj s takovým posláním, ponechává
se úprava sazebníku všeobecné daně
ministru financí.