Kdybychom pokračovali v mechanickém zdaňování
výrobků, nepřihlížejíce
k různosti podmínek, potom by některé
podniky i po zaplacení daně poměrně
lehce shromažďovaly kapitál, kdežto jiné
podniky by zdánlivě prodělávaly. Chceme
však, aby všechny podniky vyráběly za
přibližně stejných podmínek a
aby žádný podnik nemohl vyrábět
nehospodárně jen proto, že by vyráběl
zboží, které na je trhu žádáno.
Všeobecnou daní bude možno zařídit,
aby pracující vrstvy dostaly všechno nebo skoro
všechno, co potřebují, a kapitalistické
živly zhola nic nebo skoro nic. Pracujícím
musíme umožnit a umožníme, aby si mohli
za své poctivé peníze, vydělané
poctivou prací, kupovat zboží, které
nezbytně potřebují. Ovšem mezi množstvím
peněz na jedné straně a množstvím
zboží na straně druhé musí být
rovnováha. To platí především
o spotřebním zboží, které je
nezbytné. Pokud jde o zboží zbytné a
přepychové, které si pracující
člověk nekupuje nebo které si kupuje v omezené
míře, musíme toto zboží zdanit
tak, abychom všem, kteří mají peněz
stále ještě nadbytek, tyto peníze odčerpali.
Klesne-li při tom poptávka po přepychu a
luxusu, bude to jen zdravým zjevem, který bude dokazovat,
že někteří lidé přestávají
mít nadbytek a bezpracné důchody.
Všeobecnou daní budeme tedy upravovat i ceny a tím
působit i na odbyt zboží. To je nejdůležitější
úkol nové daně: působit na hospodárnost
výroby a upravovat spotřebu. Tento hlavní
úkol nesplní však všeobecná daň
přes noc. K tomu je třeba pořídit
katalog cen a vybudovat cenový plán. V závodech
se musí rozběhnout důkladná peněžní
kontrola, která bude přesně srovnávat
rozpočty výroby a skutečná vydání
na provoz vynaložená. To je veliký úkol
všeho pracujícího lidu. Každý pracující
člověk bude mít však také proč
produktivitu práce sledovat a stupňovat produktivitu
celého našeho národního hospodářství,
výrobního i distribučního, produktivitu
svého závodu i produktivitu svou vlastní.
Všeobecná daň bude k tomu velmi vážnou
a pronikavou pobídkou, bude nástrojem, kterým
budeme moci tlačit na hospodárnost všude, kde
bude výroba vyžadovat zhospodárnění.
Dalším úkolem všeobecné daně
je opatřit státu potřebné peníze,
zejména peníze potřebné k financování
pětiletky. Však už také reakce spustila
pokřik, že prý se bude nuceně šetřit,
že prý tímto nuceným šetřením
v závodech budeme snižovat mzdy a platy. Tendence
těchto zločinných a zároveň
nesmyslných řečí je jasná:
poškodit zájmy národa a státu. To je
jedinou pravdou na těchto řečech, jinak ani
zbla. Ovšem, je pravdou, že potřebujeme peníze,
že je potřebuje stát, že je potřebujeme
na financování pětiletky. Kouzlit ani loupit
peníze nemůžeme a ani nebudeme. Musíme
tedy potřebné peníze ušetřit,
ale ne tím, že budeme někoho k šetření
nutit. Kdo bude šetřit, pomůže jen sobě,
protože si pak bude moci koupit i věci, které
si dnes ještě opatřit nemůže.
My však máme na mysli úspory veřejné,
úspory ze státního hospodářství
a úspory z národního hospodářství.
Prostředkem k tomu, jak zde získat úspory,
je právě tato všeobecná daň.
Je to nepřímá daň, daň, která
se upíná na zboží, a nejvíce
nám tato daň vynese právě v oblasti
zboží zbytného, přepychového,
luxusního a toho zboží, které dáme
na volný trh, abychom odčerpali přebytky
peněz tam, kde peníze jsou, z kapes, punčoch
a tresorů spekulantů, kapitalistických zbytků.
I to je jeden ze způsobů, jak zatlačíme
a potlačíme kapitalistické živly a jak
účinně zlikvidujeme černý trh.
Až dosud obíhá na černém trhu
množství nezdaněného zboží
a prodává se za přemrštěné
ceny. Zařídíme zdanění tohoto
zboží tak, aby se vůbec nemohlo vyhnout zdanění.
A protože možnost výdělku bude záležet
ve výrobě i v distribuci na výkonu a obratu,
zboží pak na trhu bude. Dodavatelé černého
zboží vymizí, protože budeme umět
pány šmelináře přiskřípnout,
zdanit je tak, že jim šmelina brzo zajde. Budou-li chtít
poskytnout, jak říkají, svým známým
bezpracný výdělek, budou-li chtít
dále preferovat sobě rovné kapitalistické
živly na úkor pracujícího lidu, budou
to muset zaplatit buď ze své vlastní kapsy,
nebo to nebudou moci dělat.
Mnoho ušetříme již tím, že
celý náš berní aparát zjednodušíme.
Jednak zjednodušením, které touto všeobecnou
daní zavádíme, jednak přenesením
působnosti, kterou dosud vykonávají finanční
úřady, na krajské a okresní národní
výbory, nám ubude mnoho dosavadních poplatníků
a tak se rovněž zvýší možnost
kontroly vybírání. Budeme tlačit na
všechny, kteří by nám mohli před
zdaněním unikat. Budeme je tlačit tím,
že jim vyměříme paušály
tak, aby vyráběli pořádně.
Budou dodávat do obchodů zboží jen zdaněné,
stejně jako národní podniky, a nikde se už
nebude moci zahnizďovat černá výroba
ani černý obchod, naopak, ty budou nejvíce
bity.
V podnicích stejně jako v národních
výborech budou při kontrole pomáhat finančním
orgánům naše závodní zastupitelstva
a v národních výborech volení referenti
a zástupci lidu. Pracující lid se musí
dnes jinak dívat na kontrolní práci. Je sice
nepříjemná, ale je důležitá
pro stát a tím i pro lid. Dnes hospodaříme
všichni pro sebe a musíme si uvědomit, že
kdekoli poškodíme stát nebo kdekoli trpíme
nešvary, poškozujeme i sebe. Také práce
finančních orgánů je sice nepříjemná,
ale je nutná, je v zájmu státu a v zájmu
lidu. Všeobecná daň jako nástroj plánu
je nejdůležitějším článkem
daňové soustavy. Opatří nám
nejen peníze na investice, ale také na udržování
státního aparátu. V kapitalismu se národní
produkt dělí nespravedlivě a na úkor
pracujících. Kapitalisté si především
strčí do kapes zisky, potom zaplatí úroky
z bankovního kapitálu a pozemkovou rentu a potom
teprve ze zbytku platí mzdy dělníkům
a platy zaměstnancům, a to takové mzdy a
platy, že dělníkům a zaměstnancům
vůbec neumožňují ani průměrné
živobytí.
My stojíme dnes před úkolem rozdělovat
národní důchod spravedlivě a ve smyslu
zásad socialismu. Všeobecná daň nám
to bude umožňovat. Umožní nám vyplácet
spravedlivé mzdy a platy podle výkonu a umožní
nám i úspory na udržování a rozšiřování
výrobních prostředků i úspory
na určité reservy; a protože zvyšování
životní úrovně je podmíněno
zvyšováním výroby a zvyšováním
tempa výroby a protože i v tomto okruhu bude všeobecná
daň působit, vidíme, že touto daní
nastolujeme v našem státě skutečně
novou, socialistickou finanční politiku.
Budeme při vybírání daně rozlišovat
mezi poplatníky a mezi podniky, nebudeme používat
kapitalistických způsobů slepé daňové
spravedlnosti, tedy ve skutečnosti mechanické nespravedlnosti.
Podniky, které jsou veřejné, nebo ty, které
budou pověřeny ministerstvem financí, budou-li
mít k tomu důvěru, budou provádět
daňově vázaný oběh zboží.
Suroviny a polotovary budou si muset podniky mezi sebou převádět
bez zdanění, a zdanění nastane až
po ukončení výroby. Jiní, soukromí
výrobci budou platit daň již v surovinách
a polotovarech. Dostanou suroviny nebo polotovary jen za cenu,
v níž už bude část všeobecné
daně, a zbytek daně doplatí paušálem.
U zemědělců chceme postupovat co nejjednodušeji.
Měli by tedy platit jen za vlastní spotřebu,
za spotřebu pro své pracovníky a za volný
kontingentní prodej. I tu zavedeme paušály
a ty odstupňujeme nejen podle výměry a bonity
půdy, ale i podle toho, jak zemědělec plní
svůj kontingent, a budeme ovšem přihlížet
i k tomu, abychom drobným a středním zemědělcům
poskytovali větší výhody, na př.
abychom ty zemědělce, kteří plní
kontingent, od všeobecné daně vůbec
osvobodili. (Předsednictví převzal místopředseda
Richter.)
Stejně budeme zavádět určitá
zvýhodnění u živnostníků-řemeslníků,
kteří se zabývají výrobou jen
podřadně a více se věnují opravám
a správkám, pokud jsou poplatníky živnostenské
daně.
Zákon sám je jednoduchý a nese v sobě
znaky naší dosavadní daňové reformy,
zejména znak samovyměřovací. Samovyměřování
znamená, že si poplatník daně sám
vypočte čili vyměří a zaplatí.
Revise potom už jen přeměřují
a zjišťují, zda se poplatník nezmýlil
či nechtěl zmýlit. Paušály si
poplatník rovněž určí sám
podle sazebníku. Sazebník se vytvoří
tak, že nejprve se zpětně propočtou
všechny dosavadní daně, které se všeobecnou
daní ruší. Jsou to: daň z obratu, přepychová
daň, cenové vyrovnávací částky,
nepřímé daně, daně dopravní,
dávka z jízdného za osobní dopravu
na drahách, poplatek z účtů a
kolek z hracích karet. Kolik to bylo daní, daňových
výměrů a počítání!
Ušetří se veliká práce jak finančním
úřadům, tak i poplatníkům,
zejména těm drobným. Co tu bylo počítání!
Při každém obratu tu byla daň. Platila
se čtvrtletně, pak se vyměřovala,
doplácela atd. Byla to ohromná agenda a veliká
nespravedlnost. Ti, kteří měli poradce či
advokáty, dani unikali a nezdaněné zboží
bylo jádrem černých obchodů. A přitom
naše obratová daň byla nespravedlivá
v tom, že postihovala stejně kapitalistu jako dělníka,
každý platil v kg zboží stejně
vysokou daň.
Všeobecná daň bude spotřebu regulovat
a rozlišovat mezi spotřebou nutnou a zbytnou a upraví
nám spotřebu, jakmile ji dostaneme do souhry s cenovým
plánem a plánem mezd. Její příznivý
vliv na výrobu bude v tom, že daňovým
zatížením budeme tlačit na hospodárnost
výroby. Všeobecnou daní odčerpáme
z národního důchodu potřebné
částky pro veřejnou správu i na udržování
a rozmnožování společenských
výrobních prostředků. Touto daní
budeme tlačit kapitalistické zbytky a nutit je k
výrobě a nedopřejeme jim zisků, nýbrž
stejně jako všem pracujícím jen poctivou
odměnu za poctivou práci, aby ani pro ně
nebylo koláčů bez práce. I na ně,
a především na ně musí platit:
"Kdo nepracuje ať nejí." I kapitalisté
budou mít jen odměnu za výkon, stejně
jako dělníci, a také v distribuci bude pořádek.
Kdo se nepřičiní ve výrobě
nebo v distribucí, nebude mít důchod. Ty
časy, kdy si někdo vydělával bezpracně
na úkor druhých desetitisíce, statisíce,
ba i miliony, přestanou. Je však třeba, aby
si to náš pracující člověk
uvědomil, aby státu a tím sobě pomáhal,
aby se nikde netrpěly úniky daně nebo rejdy,
které by umožňovaly pijavicím bezpracné
zisky na úkor ostatních. Všeobecná daň
nám umožní částečné
uvolnění na trhu u některého zboží
a zároveň nám odstraní thesauraci
peněz. Ovšem, všechny tyto úkoly splní
všeobecná daň nikoliv sama, jako kouzelný
proutek, nýbrž ve spojení s finančním,
mzdovým a cenovým plánem a jako součást
celého hospodářského plánování.
Tak jako hospodářský plán má
před sebou cíl - socialismus, tak i všeobecná
daň má vyšší cíl, který
spatřujeme právě v regulaci výroby
a spotřeby podle zásad socialistického hospodářského
plánování. Tento cíl musí náš
pracující dělník, rolník i
živnostník již dnes vidět. Musí
vidět, že i když musíme ještě
některé problémy teprve řešit,
že je můžeme opravdu vyřešit, a potom
se nám objeví úkol všeobecné
daně ve správném světle. Proto se
musíme dívat kupředu a vidět, kam
chceme dojít, a musíme se přičinit,
abychom všichni přispívali k překonání
přechodných úkolů, po příp.
přechodných obtíží.
Proto každý, kdo to myslí poctivě s
výstavbou státu, musí chápat a pochopit
úkoly nové všeobecné daně a plnit
je stejně poctivě, jako plní úkoly
ostatní. Neboť i tato daň je nástrojem
hospodářského plánu na cestě
k socialistickému státu. (Potlesk.)
Místopředseda Richter (zvoní):
Dalším přihlášeným řečníkem
je posl. dr. Berák. Dávám mu slovo.
Posl. dr. Berák: Slavné národní
shromáždění, paní a pánové!
Vládní návrh zákona o všeobecné
dani je snad nejdůležitějším z
celé naší berní reformy, jak ji provádíme
na podkladě budovatelského programu. Provádíme
ji pronikavou přeměnou celé naší
berní soustavy. Dosavadní označení
"generální daň ze zboží
a výkonů" bylo upuštěno. Název
"všeobecná daň" se volí proto,
aby se čelilo označení "generální
daň spotřební", ježto všeobecná
daň není a nebude spotřební daní
ve starém slova smyslu. Nejde totiž o zdanění
prostředků denní spotřeby. Poslání
všeobecné daně je mnohem větší:
bude regulátorem spotřeby i výroby. Jako
regulátor spotřeby ovlivní odbyt některého
zboží, a jako regulátor výroby bude
působit na snižování výrobních
nákladů.
Všeobecná daň povede ve výrobním
procesu k větší racionalisaci a k co největší
hospodárnosti snižováním výrobních
nákladů. Tím se stane důležitým
činitelem v našem hospodářském
plánování. Ve smyslu naší ústavy
je hospodářský plán nástrojem
a hlavní pákou pro přebudování
našeho hospodářství na cestě
k socialismu. Avšak plán vyžaduje koordinaci
všech úseků našeho hospodářství,
celé naší politiky, zejména politiky
cenové, mzdové i daňové. Při
tvorbě ekonomických úspor bude právě
všeobecná daň prostředkem redistribuce
národního důchodu a potřebné
akumulace. Kdežto v kapitalismu soukromý podnikatel
zadržoval nadhodnotu pro sebe a zisky strkal do svých
kapes, v našem novém hospodářství
chceme použíti akumulace ve smyslu potřeb hospodářského
plánu. Všeho, co odčerpáme ze společně
vytvořeného národního důchodu,
použijeme k financování státu a další
výroby.
Úkoly státu jsou ohromné: je třeba
peněz na udržování veřejné
správy a armády, je třeba peněz na
kulturu, na sociální a zdravotní péči
pro obyvatelstvo, ale je také třeba peněz
na udržování a rozmnožení výrobních
prostředků. Systémem přímých
daní by se nám nedařilo tak plynulé
odčerpání části národního
důchodu, jako to můžeme učinit nepřímou
daní. Všeobecná daň se upíná
na zboží, a to rozmanitě, podle míry
důležitosti. Tím se stává nástrojem,
který může státu opatřit dostatečné
prostředky. Její působnost na pracujícího
člověka bude právě opačná,
nežli je tomu u přímých daní,
poněvadž nebude ohrožovat chuť k práci,
ale povede k většímu vystupňování
pracovního výkonu.
Všeobecná daň nahradí všechny nepřímé
daně, t. j. dosavadní daň z obratu, daň
přepychovou, cenové vyrovnávací částky,
nepřímé daně, daně z přepravy
a poplatek z účtů. Daň sama bude vybírána
formou jednoduchou a hospodárnou, jak zde o této
věci již podrobně hovořili oba páni
zpravodajové. Dosavadní administrativní zatížení,
jaké působila daň z obratu, odpadne. Daň
z obratu vypočítával jak výrobce,
tak maloobchodník a velkoobchodník. Bylo potom nutno
kontrolovat obratovou daň na třech různých
místech. Daňové zatížení
všeobecnou daní se naopak propočte při
pracích na sazebníku takovým procentem, aby
se dosáhlo dosavadního daňového výnosu,
jaký plynul dosud ze tří různých
daňových pramenů. Ze všeobecné
daně stává se generálně paušalisovaná
daň, nahražující všechny dosavadní
daně nepřímé.
V těchto dnech skončilo ministerstvo financí
práce na sazebníku všeobecné daně
a nyní dostává se tento sazebník všeobecné
daně již do meziministerského připomínkového
řízení. V sazebníku je veškeré
zboží uvedeno soustavně a vyčerpávajícím
způsobem, podobně jako je tomu dosud v celním
sazebníku. Dalším vodítkem budou skupiny
státního úřadu plánovacího.
Bude tedy každá položka daňového
sazebníku odpovídat určité položce
celního sazebníku a příslušnému
číslu plánovací skupiny. V daňovém
sazebníku nám bude procento sazby ukazovat, jak
velké daňové zatížení
je určitému výrobku stanoveno. Dále
bude v sazebníku uvedeno, kdo je povinen daň zaplatit
a odvést. Víme, že náš československý
celní sazebník je rovněž před
pronikavou reformou. Bylo by si proto přáti - v
zájmu zjednodušení a přehlednosti -
aby jak tento sazebník všeobecné daně,
tak i budoucí celní sazebník, který
teprve bude vydán, vycházely ze stejných
zásad a aby se oba vyznačovaly stejnou konstrukcí.
Soukromí výrobci průmysloví a řemeslní
obdrží materiál k dalšímu zpracování
již zdaněný všeobecnou daní. Jde
tu o střední a drobné výrobní
podniky, které budou musit po zpracování
materiálu v konečný výrobek zaplatit
ještě doplněk všeobecné daně,
který bude možno vyjádřit pravděpodobně
zvláštními paušálními částkami,
které budou uvedeny v daňovém sazebníku.
Tím se zamezí daňový únik,
který byl dosud těžce postižitelný
a umožňoval dodávání zboží
černému trhu a za černé ceny. Těmto
rejdům budeme moci nyní učinit přítrž.
Poplatníci živnostenské daně, kteří
zhotovují poměrně málo konečných
výrobků a obírají se více správkami,
budou mít v sazebníku určité zvýhodnění.
Bude třeba zvýhodnit také výrobní
družstva řemeslníků a živnostníků
vůbec, poněvadž družstevní výroba
lépe využívá strojů i pracovních
sil, a je tudíž v zájmu zvýšené
produktivity ji co nejvíce podporovat. S hlediska daňového
může býti úbytek, vzniklý nižší
sazbou všeobecné daně pro tato družstva
nahrazen a převýšen větším
rozsahem výroby. Bude nutno ve zvláštním
oddílu sazebníku pamatovat také na zemědělce
způsobem, o kterém zde rovněž hovořili
oba páni zpravodajové.
Zavedením všeobecné daně nastane veliké
administrativní zjednodušení, zejména
tím, že poklesne počet poplatníků,
čímž se též zjednoduší
daňová kontrola.
Dosavadní daňová oddělení ve
výrobních podnicích nebude již nutno
rozšiřovat. Také u všeobecné daně
zavádíme podle intencí daňové
reformy, jak nám vvplývá z budovatelského
programu, samovyměřování. Daň
se bude odvádět každý měsíc
podle výpočtu výrobce. Kontrolu budou vykonávat
spolu s revisními orgány finančními
také závodní zastupitelstva, jak je to v
souladu s naším lidově demokratickým
zřízením a v národních výborech
zástupci lidu prostřednictvím příslušných
finančních referentů. Konstrukce daně
činí z národních podniků důležitého
činitele finanční politiky státu,
který daň sám vybere a odvede při
odděleném účtování ceny
zboží a daně. Zboží určené
k vývozu nebude podléhat dani, jak je tomu ostatně
ve všech daňových soustavách. Na druhé
straně dovoz zboží z ciziny dani podléhá.
Osnova zákona navrhuje, aby propočet dosavadního
celkového zdanění výrobků dosud
zdaňovaných způsobem kaskádovým,
od nákupu suroviny až k prodeji zboží
k spotřebiteli, byl zmocněním svěřen
ministru financí. Globální zdanění
všeobecnou daní, která v sobě shrnuje
všechny dosavadní daně, nebude mít vliv
na konečnou spotřebitelskou cenu. Okolnost ovšem,
že daň bude vybírána jen jednou, a to
zpravidla u konečného výrobku, bude míti
u některých podniků za následek snížení
výrobních nákladů tím, že
odpadne daň z meziobratů. Bude ovšem nutno
ještě vyřešit, jaké ceny vyplynou
z připravovaného cenového plánu u
těch výrobků, jejichž výroba
a spotřeba bude cenovým plánem regulována.