Výroba bude moci počítati s plánovanými
cenami, které budou uvedeny v katalogu cen. Ceny i daně
budou působit příznivě na výrobu
všech druhů zboží. Naše plánované
hospodářství bude mít možnost
používat všeobecné daně jako pružného
prostředku, působícího na zhospodárnění
výroby.
Schvalujíce zákon o této dani, uvědomujeme
si, že touto daní zahajujeme zcela novou politiku
daňovou, která bude zcela v souladu s naším
hospodářským plánem. Proto vítáme
tuto daň jako vhodný nástroj k regulaci spotřeby,
k odčerpávání přebytku kupní
síly a k dosažení finanční rovnováhy
zvýšením kolektivní akumulace, tedy
jako zdroj, kterým si opatříme prostředky
pro plánovanou hospodářskou výstavbu
našeho hospodářství a jako další
významný krok k uskutečnění
finančního plánování. Musíme
si ovšem uvědomit, že finanční
plánování nemůže být prováděno
jako kdysi v liberalistickém pojetí jakožto
druh pouhého konjunkturního šetření,
prognosy a globálních odhadů finančního
vývoje při pasivním vyčkávání
dalšího vývoje s tím, že schodky
případně se objevivší budou kryty
úvěrovou expansí. Finanční
plánování v našem socialistickém
chápání musí být aktivním
finančním instrumentem k docílení
a udržení stavu vyrovnanosti mezi potřebou
a úhradou a spočívá v aktivním
působení vlastními prostředky ve směru
daném hospodářským plánem:
zachytit všechny finanční záležitosti
hospodářství do jednotné soustavy,
sladit všechny finanční zdroje s prostředky
hmotnými a pracovními, zabezpečit plynulé
financování hospodářského plánu
bez újmy kupní síly peněz a působit
na zvýšení celkové produktivity udržením
reálné kupní síly peněz a plánované
životní úrovně. Ze všech důvodů,
které jsem si dovolil uvésti, bude klub poslanců
strany lidové hlasovat pro tuto osnovu. (Potlesk.)
Místopředseda Richter: K rozpravě
je dále přihlášen pan posl. dr. Púll.
Dávám mu slovo.
Posl. dr. Púll: Dámy a pánovia!
Všeobecná daň je novinka v našom daňovom
systéme. Shrňuje niekoľko daní a jej
úkol je nielen opatriť prostriedky pre štát,
ako sme boli zvyklí pri väčšine daní
doterajších, ale plniť i ďalšie národohospodárske
funkcie. Je preto všeobecná daň daňou
nového typu, odlišná od doterajších
daní. Podstatne premeňuje náš doterajší
daňový systém.
Z čoho vyplývajú zmeny v našom daňovom
systéme, z čoho vyplýva všeobecná
daň ako nová daň, odlišná od
doterajších daní? Vyplýva z tých
veľkých zmien, ktoré sa od oslobodenia staly
v našom národnom hospodárstve. Zo zmien, ktoré
spôsobily, že veľká väčšina
výrobných podnikov v priemysle, veľká
väčšina veľkoobchodov a dopravných
podnikov nie je ako predtým v rukách kapitalistov,
ale je po znárodnení vo verejnom vlastníctve.
V týchto sektoroch ešte len zlomok podnikov je v rukách
súkromných, z časti kapitalistických,
z časti v rukách drobných výrobcov.
V pozemkovom vlastníctve boly pozemkovou reformou spôsobené
veľké zmeny v rozdelení pôdy v prospech
poľnohospodárskych robotníkov, malých
a stredných roľníkov. Tu i po tomto rozdelení
zostal kapitalistický výrobca i naďalej veľmi
silný.
Tieto zmeny vo vlastníckych vzťahoch maly ovšem
ďalekosiahly vplyv i na distribúciu národného
dôchodku. Vysoké zisky, neprimerane vysoké
dôchodky, ktoré poberali súkromní kapitalisti,
boly do značnej miery odbúrané do tej miery,
do akej bol u nás kapitalistický sektor zúžený.
Na druhej strane bola našou mzdovou a platovou politikou
značne zvýšená životná úroveň
širokých vrstiev, úplne bola odstránená
nezamestnanosť, národným poistením bol
rozšírený pocit sociálnej zabezpečenosti
širokých vrstiev. Tak boly v distribúcii národného
dôchodku uplatnené nové spravodlivé
zásady a národný dôchodok bol rozdeľovaný
podľa zásad ľudovej demokracie. Takto sa prejavujú
premeny v našom hospodárskom systéme a zmena
celého nášho systému z kapitalistického
na socialistický v dnešnom prechodnom období
ľudovej demokracie. Pri takýchto veľkých
zmenách vo vlastníctve a v distribúcii národného
dôchodku došlo k podstatným zmenám i
v akumulácii kapitálových prostriedkov.
Tu prechádzam k veľkému významu dnes
nami prejednávanej všeobecnej dane. Ako v akumulácii
podnikovej, tak v akumulácii súkromnej, pri tvorbe
úspor i v akumulácii verejnej, v daňovej
politike štátu dochádza ku zmenám. Za
vylíčeného stavu doterajší daňový
systém ukazuje sa byť zastaralý. To, čo
vyhovovalo v kapitalistických výrobných pomeroch,
nevyhovuje dnes. V subjektoch daňovej politiky došlo
k takej revolučnej zmene, že doterajší
daňový systém, ktorý ich má
postihnúť a odčerpať prostriedky pre verejné
potreby, nemôže toho bez podstatnej zmeny dosiahnuť.
Pristupujeme k premene do nového systému. Doterajším
spôsobom by nebolo možné odčerpať
potrebné prostriedky pre verejné potreby. Daňový
systém treba prispôsobiť zmenenej štruktúre
nášho hospodárstva a zmenenej distribúcii
národného dôchodku. Tu sa ukazuje nepriama
daň byť priliehavejším inštrumentom
daňovej politiky ako dane priame.
Z takýchto nových okolností vyrastá
všeobecná daň ako účinný
prostriedok odčerpávania znárodneného
dôchodku pre štátne potreby. Jej úkolom
bude opatriť prostriedky pre splnenie tých obrovských
úkolov, ktoré sú na štátnu správu
v päťročnom pláne kladené v sektore
verejných investícií i v sektore vlastnej
štátnej správy. Jej úkolom bude odčerpať
také množstvo prostriedkov, aby štátna
správa neodčerpávala z peňažného
trhu, na ktorý budú beztak kladené obrovské
požiadavky potrebami znárodneného a súkromného
sektoru nášho hospodárstva pri budovaní
päťročného plánu. Všeobecná
daň vyhovuje i podmienkam daňovej ekonomiky, tej
požiadavke, aby ukladanie a vyberanie dane nebolo komplikované,
ale ovládateľné menším aparátom.
Všeobecná daň nahradzuje doterajšiu daň
z obratu, ktorá sa vyberala obvykle v troch stupňoch,
u výrobcu, veľkoobchodníka a maloobchodníka.
Namiesto tých troch fáz zavádza akúsi
generálnu paušalizáciu obratovej dane a spolu
s ňou i doterajšej dane prepychovej, vyrovnávajúcich
čiastok na úhradu cenových intervencií,
spotrebnej dane a prepravnej dane. Namiesto všetkých
týchto daní sa zavádza všeobecná
daň, ktorá sa bude platiť väčšinou
u výrobcu.
Pri splňovaní takejto dôležitej fiskálnej
funkcie bude všeobecná daň plniť dôležité
funkcie národohospodárske. Táto daň
bude poslednou kalkulačnou položkou v cenách
výrobných a to v takej výške, ako bude
určená vo zvláštnom sadzobníku,
ktorý vydá minister financií. Sadzby vyhlásené
ministrom financií môžu obsahovať popri
súčte čiastok z titulu tých doterajších
daní, ktoré sa všeobecnou daňou nahradzujú,
ešte ďalšiu čiastku. Táto čiastka
bude ustálená na takej výške aby odpovedala
nielen fiskálnym potrebám, ale i hľadiskám
národohospodárskym, hľadisku regulácie
spotreby a regulácie výroby. Prostredníctvom
všeobecnej dane bude potom možno veľmi pružne
usmerňovať celú cenovú hladinu a pomocou
ceny regulovať výrobu i spotrebu. Takto sa dostávame
k plánovanej cene a k plánovanej cenovej hladine,
a cene a cenovej hladine určujeme tú centrálnu
funkciu, akú ona v plánovanom hospodárstve
má mať. Pružnosť v úpravách
sadzieb všeobecnej dane bude slúžiť tomu,
aby revíziou cien v ktoromkoľvek okamihu bola usmerňovaná
akumulácia peňažných prostriedkov podľa
potreby finančného plánu. Táto jej
funkcia je tým dôležitejšia, že úsporné
vklady prestávajú byť v našom národnom
hospodárstve hlavným zdrojom investičných
prostriedkov a ťažisko akumulácie sa presunuje
z akumulácie súkromnej na akumuláciu verejnú
- vo forme daní - a akumuláciu podnikovú.
Prostredníctvom ceny ako pružného inštrumentu
našej hospodárskej politiky bude možno meniť
sadzby všeobecnej dane tak, aby zasahovala vždy tam,
kde je toho najviac treba, aby zasahovala prípadne i tam,
kde sa javia prebytky peňazí, kde sa prejavuje prebytočná
kúpna sila. Bude preto mať veľmi hlboký
význam pre vývin celého nášho
hospodárstva, pre udržanie a upevnenie kúpnej
sily i našej koruny, našej menovej jednotky.
Sadzby všeobecnej dane budú pravda volené tak,
ako to uvádza i dôvodová zpráva, aby
zvýhodnily verejné podniky oproti súkromným
družstvám, proti jednotlivcom, drobným výrobcom,
proti veľkým roľníkom, proti boháčom.
Jej sadzby budú teda odstupňované triedne.
Konštrukcia všeobecnej dane bude teda vyhovovať
i našim súčasným hospodárskym
potrebám, bude súčasne vyhovovať i perspektíve
našej cesty k socializmu. Všeobecná daň
bude teda prospešná pre našu hospodársku
konsolidáciu i pre náš urýchlený
vývin k socialistickému spoločenskému
poriadku. (Potlesk.)
Místopředseda Richter: Ke slovu je dále
přihlášen p. posl. Růzha. Dávám
mu slovo.
Posl. Růzha: Pane místopředsedo, paní
a pánové!
Od 1. ledna 1949 má být podle právě
projednávané osnovy zákona zavedena všeobecná
daň. Projednávaný zákon je dalším
článkem naší berní reformy. Tato
reforma je už příliš dlouho nutná
a nezbytná, než aby se s ní mohlo dále
otálet. Dík panu ministru dr. Dolanskému,
zaměstnancům ministerstva financí a díky
vládě bylo na tomto poli od února letošního
roku již hodně vykonáno. Pan předseda
vlády Antonín Zápotocký pravil,
když uváděl pětiletý plán:
"To, co bylo po celá desítiletí zanedbáváno,
není možno obratem ruky napravit." Ve značné
míře platí tato slova také pro berní
reformu. Už za prvé republiky byly činěny
pokusy o tuto reformu a reorganisaci finanční zprávy;
ovšem vždycky bezvýsledně.
Dovolte mi, abych připomněl, že na př.
i nynější pan místopředseda Národního
shromáždění Ferdinand Richter napsal
v roce 1938 v Sobotě článek o generální
dani spotřební, kterým se vypořádal
ryze po socialisticku a v celé podstatě s problémem,
který dnes řešíme. Bohužel, tento
pokus ani pokusy jiné nevedly pro odpor našich dřívějších
kapitalistických vlád k jakémukoli výsledku.
Kapitalismus staví a stavěl u nás na tom,
že nabídka a poptávka je oním neomylným
regulátorem cen. Snažil se, aby byl výrobě
a obchodu nechán volný průchod, jen aby byl
ze všeho co největší zisk. To je ona část
nadhodnoty, o kterou byl ochuzován ten, kdo si vzhledem
k svému pracovnímu úsilí zasloužil
největší část této nadhodnoty.
Tak bylo i v našem dřívějším
kapitalistickém státě. Zavedením jakékoliv
spotřební daně, zdaněním prostředků
denní spotřeby obyvatelstva, sledoval jedině
ten cíl, aby si opatřil co největší
příjem. Dnes, kdy na místo náhodného
a chaotického výrobního procesu nastupuje
plán, kdy nastupuje zvyšování životní
a kulturní úrovně obyvatelstva na místo
zisku, nemůže systém přímých
daní vyhovovat. Potřebujeme daň, která
by především byla regulátorem spotřeby,
která by byla regulátorem výroby, která
by pomáhala našim hospodářským
plánům, která by nám financovala státní
aparát, ale která by nám zároveň
pomáhala plnit sociální, kulturní
a zdravotní úkoly státu, která by
konec konců byla, třeba nepřímo, pomocníkem
k vystupňování pracovního výkonu.
Touto daní bude všeobecná daň.
Tato daň, postihující konečný
výrobek, umožní nám do značné
míry zjednodušení správy. Bude spravována
jedním úřadem a jde ruku v ruce s právě
uzákoněným přenesením výkonu
finanční správy na národní
výbory. Tato daň, jakož i reforma finanční
správy vnesou mezi poplatníky i mezi zaměstnance
nového ducha. Přijde nový a zdravý
vzduch do zaprášených ukládacích
spisů, do daňových knih, deníků
a rejstříků. Nyní konečně
se stanou finanční úřady skutečně
lidově demokratickými, pro lid, pro poplatníky,
pod kontrolou lidu a pod kontrolou poplatníků. Pracující
lid v závodech bude dozírat, aby zákon o
této dani byl plněn, aby byla daň řádně
odváděna a zaručena tak plynulá cirkulace
oběživa a plynulý chod finančních
oddělení okresních národních
výborů. Orgány daňové kontroly
budou poplatníkům nápomocny radou, aby se
co nejdříve seznámili s ustanoveními
nového zákona. Zaměstnanci v závodech
se postarají, aby v kancelářích a
účtárnách závodů seděli
úředníci důchodkově zachovalí,
a vypořádají se s daňovými
makléry a defraudanty. Nyní konečně
snad definitivně zmizí z kanceláří
finančních úřadů vysoké
kaučukové límce s byrokratickými hlavami,
nyní konečně zmizí postrach finančních
úředníků "škontrák",
nyní také už definitivně zmizí
postrach poplatníků "exekutor", obojí
jako důmyslná vymoženost starého kapitalistického
státu. Jistě mnozí páni presidenti
zemských finančních ředitelství,
vicepresidenti, vrchní radové, vrchní ředitelé,
přednostové berních správ a berních
úřadů atd. se otáčejí
v hrobě, anebo ti živí - pensisté -
kroutí hlavami. Říkají si asi: Jaký
to úžasný obrat - na naše místa
jdou zástupci lidu, ruší se daň z obratu,
daň přepychová, nepřímé
daně, daň dopravní, dávka z jízdného,
poplatek z účtů a výpisů z
obchodních knih, kolek z hracích karet a místo
těchto "důmyslných" vymožeností
daň jedna, a ještě tak jednoduchá! Možná,
že si dále říkají anebo šeptají:
Kam to může vést, takové zjednodušení!
Nedivím se jim, paní a pánové, že
takto mluví, když byli celý život zvyklí
všechno tak komplikovat, když dokonce i výše
jejich remunerací se řídila tím, jak
mnoho dovedli jednoduchou věc zkomplikovat. A věřte
mi, paní a pánové, ze zkušenosti vám
mohu říci, že dovedli dělat na vrchnostenských
finančních úřadech takové normálky,
že jim nakonec tam dole nikdo nerozuměl. Ovšem
na těchto lidech nám nezáleží;
nám jde spíše o ty, které tito pánové
dovedli - třeba jenom proto, že nebyli u agrárníků
jako oni - posílat do pense v nejmenších platových
stupnicích, které zásadně nepovyšovali,
které dovedli překládat třeba několikrát
za rok, které honili po substitucích a předčasně
z dovolených, zatím co oni si pohodlně seděli
v křeslech a oddávali se sladkému nicnedělání,
a když už, tak přemýšleli o tom,
jak se vyšplhat po zádech těchto poctivců
do vyšší platové stupnice.
I když se poměry na finančních úřadech
v roce 1945 zlepšily od let předválečných
a válečných, přece jenom definitivně
vzaly za své teprve v únoru letošního
roku. Co však dosud zůstalo, jsou zežloutlé,
třeba více než stoleté předpisy
a prach na nich. Věříme, že budeme brzy
zbaveni zákonů, jakým je na př. zákon
ze dne 9. února 1850, že budeme také zbaveni
zákonů třeba i starších. Budeme
jistě zbaveni všeho, co se nehodí do lidově
demokratického státu, do státu, který
zavedl plánované hospodářství,
kde není rozporu mezi financemi a měnou na straně
jedné a výrobou a spotřebou na straně
druhé; že se zbavíme v daňovém
systému a ve finanční správě
všeho, co by bylo v rozporu se státem, kde se už
práce neprodává, kde se s prací nekšeftuje,
ale kde je práce tvořitelem hodnot a základnou
celého společenského řádu.
Věříme, že se toho všeho zbavíme
postupně a nejrychlejším tempem, jakého
možno docílit. Věříme, že
celý aparát finančních úřadů
bude obsazen lidmi, kteří chápou, že
jedině v socialistickém soutěžení
o nejlepší, nejrychlejší a nejjakostnější
výkon mohou plnit plán, který zaručí
zvýšení životní urovně všech
příslušníků národa. Věříme,
že poplatníci - a těmi je dnes všechen
pracující lid - pochopí, že jakoukoli
snahu o daňový unik nelze odůvodňovati
po staru, po kapitalisticku, jako přirozenou a lidskou
snahu po sebezachování, ale že je věcí
nemravnou a trestuhodnou. Doufáme jistě všichni,
že paragrafů 28, 29 a 30, které zahrnují
trestní ustanovení, bude co nejméně
zapotřebí, a s těmi, kdo se dopustí
zkracování a zatajování daně,
budou si vědět rady nejenom finanční
odělení okresních národních
výborů, ale všechen pracující
lid. Lze také doufat, že ustanovení §§
25 a 26, které jednají o 5% zvýšení
při včasném neplacení a vymáhání,
nebude nutno příliš často používat,
protože naši poplatníci budou mít stále
na mysli účel této daně, o kterém
jsem se v úvodu své řeči již
zmínil. Věřím, že všichni
naši poplatníci pochopí, že tato daň
je nejenom nutná, ale vysoce spravedlivá; mám
na mysli zvláště ustanovení § 11
projednávané osnovy.
Zjednodušení a také přirozeně
zlevnění této daně lze spatřovat
také v tom, že na př. poplatníkem této
daně je každý, kdo pracuje pro trh - přitom
nezáleží na tom, dosahuje-li nějakého
výdělku - a dále v tom, že drobná
řemeslná výroba a zemědělci
budou platit daň paušálními částkami.
Další zvláštností a zjednodušením
je, že nezáleží na tom, zda a kdy odběratel
zboží zaplatil, ale zdaňuje se cena, která
byla poplatníkem účtována. Další
výhodou je měsíční splatnost
daně i na 7 dnů zkrácená platební
lhůta. Daň se platí z každého
závodu zvlášť. Měsíční
hlášení daně nahrazuje dosavadní
přiznání a umožňuje úřadu
rychle a hlavně včas úhrady přezkoušet
a event. vymáhat. Zákon umožňuje poplatníkovi,
aby si svoji daňovou povinnost sám rychle a snadno
stanovil. Touto daní se nahrazuje v podstatě daň
z obratu, která se vybírala třikrát
- u výrobce, u velkoobchodníka a maloobchodníka
- čímž značně zatěžovala
administrativu; u nové daně všeobecné
dochází k zdanění finálnímu,
t. j. u konečného výrobku. Tímto opatřením
dosáhneme zjednodušení i tím, že
takto zmenšíme počet poplatníků.
Zkrátka proti dani z obratu, kterou nová daň
nahrazuje, se správa daně podstatně zjednodušuje,
urychluje a zdokonaluje.
Tato daň má nejenom veliký význam
daňově finanční, ale i národohospodářský,
a finační správu - a to je důležité
- již je tímto zákonem umožněna
kontrola zásob, surovin, zařízení
a pod., zapojuje činně do provádění
pětiletého hospodářského plánu.
Za klub poslanců čs. strany socialistické
ohlašuji, že všichni budou hlasovat pro tento zákon.
(Potlesk.)
Místopředseda Richter: Dalším
řečníkem je posl. Žiak, dávám
mu slovo.
Posl. Žiak: Slávne Národné shromaždenie!
Pomer občana k štátu a jeho vláde možno
nazvať dobrým alebo zlým aj podľa toho,
ako si občan plní svoje daňové povinnosti.
Pred druhou svetovou vojnou, v časoch slušnej hospodárskej
konjunktúry často sa hovorilo o zlej daňovej
morálke občianstva. Počet odvolaní
proti daňovým predpisom bol značný,
široká nespokojnosť s daňovým zaťažením
nasvedčovala, že daňovníci alebo nemali
dobrý vzťah k štátu, alebo nechápali
veľké úlohy, ktoré moderný štát
na poli hospodárskom, obrannom, sociálnom a kultúrnom
musí plniť. Chyby boly nielen na strane občanov,
ktorí videli v daňovom úrade a v úradníkovi
daňovej správy svojho úhlavného nepriateľa,
lebo v daniach a v prípadných pokutách odčerpával
z ich podnikania peniaze do štátnej pokladice. Chyby
boly aj na strane štátu a štátnej finančnej
správy lebo daňový systém bol složitý,
občanovi neposkytoval jasného prehľadu o daňovej
povinnosti.