Místopředseda Richter: Ke slovu není
nikdo přihlášen, rozprava odpadá.
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. dr. Hobza: Paní a pánové,
navrhuji tyto opravy tiskové: V § 3, odst. 5 v první
řádce místo slova "fondu" má
být správně "fondů", a druhá
oprava: v § 12, v řádce 7 místo slova
"daní" má být správně
"daně".
Místopředseda Richter: Přistoupíme
k hlasování.
Osnova má 13 paragrafů, nadpisy paragrafů,
nadpis zákona a úvodní formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest
s jejími 13 paragrafy, nadpisy paragrafů, nadpisem
zákona a úvodní formulí podle zprávy
výborové, s opravami právě uvedenými,
nechť zvedne ruku! (Děje se.)
To je většina. Tím Národní shromáždění
přijalo tuto osnovu zákona podle zprávy
výborové.
Tím je vyřízen 7. odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednávání
osmého odstavce pořadu, jímž je
8. Zpráva výboru rozpočtového k
vládnímu návrhu zákona (tisk 155)
o zvláštní dani z úroků z úsporných
vkladů (tisk 182).
Zpravodajem je posl. dr. Berák. Dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. dr. Berák: Slavná sněmovno!
Účelem předložené osnovy je zvýšit
spořivost přílivem vkladů do peněžních
ústavu tím, že by byla zdůrazněna
anonymita vkladů, čímž bude zmírněna
značná thesaurace oběživa, která
se stává hospodářským problémem.
Vývoj úsporných vkladů u nás
není ještě takový, jak bychom si přáli.
Dosud jsou u nás hlavním pramenem tvorby kapitálu
úsporné vklady u peněžních ústavů.
Úsporné vklady připlývaly v drobných
i větších částkách do
peněžních ústavů, které
takto nashromážděný kapitál dále
investovaly ve formě úvěru, úpisů,
cenných papírů, vkladů u peněžních
ústavů, přebytků u peněžních
ústředí a pod. Před válkou
bylo možno z tohoto pramene krýt největší
část kapitálové potřeby. Český
a slovenský člověk je svou přirozenou
povahou spořivý. To se vždy ukazovalo na poměrně
stálém a vydatném vzrůstu úsporných
vkladů. Musíme se nyní přičinit,
aby tvorba úspor byla zvýšena.
Že často lidé nespoří u peněžních
ústavů, nemá příčinu
jenom v tom, že by se likvidovaly přebytky z důchodů,
poněvadž jsou mnozí, kteří mají
značné důchody a přece nespoří.
Příčinou je často ponechávání
peněz v zásuvkách a punčochách.
Thesaurace je zjev škodlivý, poněvadž
narůstání thesaurovaných prostředků
nutí k zvyšování oběživa
a působí obtíže i při kontrole
úměrnosti oběživa a kontrole zjevu,
který se označuje jako t. zv. inflační
tlak, poněvadž se velmi těžko postihuje,
jaký objem prostředků zůstává
ležet nečinně a kolik prostředků
se tlačí na trh statků a proto působí
inflačně.
Jaká je příčina thesaurace? Thesaurace
má dvojí diametrální ráz: Na
jedné straně snaží se thesaurátoři
mít po ruce prostředky, za které by nakupovali,
kdyby se nějaká možnost nákupu naskytla.
Mají tedy snahu přejít od peněz k
reálným statkům. Na druhé straně
někteří lidé thesaurují proto,
že nechtějí mít peníze u peněžních
ústavů, dávají přednost hotovosti
před pohledávkou proti peněžnímu
ústavu. Obě příčiny thesaurace
jsou samozřejmě nesmyslné.
Nahodilé kupování je naprosto nehospodárné
a tudíž neúčelné. Vždyť
se kupují věcí, kterých kupující
ani nepotřebují - často bez ohledu na jakost.
Tím se naopak odnímá zboží tomu,
kdo by je více potřeboval. Poněvadž
naše poměry se budou stále více urovnávat,
poněvadž náš hospodářský
plán se bude plnit stále více a lépe,
poněvadž se budou také upevňovat naše
hospodářské a politické svazky, jak
k tomu přispěla nemalou měrou zejména
poslední cesta představitelů naší
vlády do bratrské Moskvy, tedy je zřejmé,
že tím více se budou lidé přesvědčovat,
že jejich potřeby budou uspokojeny v rámci
spravedlivého zásobování. Podvázání
černého obchodu vyloučí jednu z příčin
thesaurace.
Držet peníze jenom proto, že se dává
přednost hotovostem před vklady, je ještě
nesmyslnější. Náš lid se brzy přesvědčí,
že náš peněžní systém
funguje a bude po všech stránkách fungovat
bezvadně. Kdo jeho služeb nechce používat,
škodí sám sobě nejvíce.
Předložená osnova není normou našemu
daňovému právu neznámou. Už vládní
nařízení č. 281 z r. 1939 zavedlo
zvláštní daň z úroků z
úsporných vkladů, a to pro úroky z
úsporných vkladů na vkladní knížky
a na vkladní listy a pro úroky z úsporných
vkladů na pokladniční poukázky vydané
peněžními ústavy a Národní
bankou. Tato srážková daň byla zrušena
za okupace. Její zrušení bylo odůvodňováno
několika skutečnostmi. Především
tím, že daň z úroků z úsporných
vkladů porušovala povahu důchodové daně
jako daně globální a progresivní.
Za druhé tím, že úroky z úsporných
vkladů nemusely být uváděny v přiznání
k dani důchodové, čímž ztrácely
vyměřovací úřady až do
zavedení daně z majetku jediný, třeba
neúplný přehled o majetku poplatníkovu,
takže po této stránce nemohly být sledovány
majetkové přírůstky a zkoumána
přiměřenost zdaněného důchodu.
Za třetí trestním referátům
bylo ztěžováno úspěšně
zakončení trestního řízení,
poněvadž obviněný lehce trestu unikal,
odvolávaje se na příjmový pramen,
totiž úrok, který nemusel býti uváděn
v jeho přiznání.
Tyto námitky, které vedly kdysi k tomu, že
tato srážková daň z úroků
z úsporných vkladů byla u nás zrušena,
dnes již v podstatě neplatí. Především
daň důchodová přestala a přestává
být globální a progresivní daní
postupným zaváděním nové berní
soustavy, která vyplývá z našeho budovatelského
programu - jak se tím zde podrobněji zabýval
ve své zprávě o všeobecné dani
kol. Souček. Za druhé je evidence poplatníkova
majetku v současné době dostatečně
podrobně a přesně zachycena v přiznání
k dávce z majetkového přírůstku,
k dávce z majetku i k mimořádným jednorázovým
dávkám.
Osnova, jak nám je předložena, znamená
už nyní částečné řešení
chystané daně z bezpracných důchodů.
Rozpočtový výbor se zabýval touto
osnovou ve své schůzi konané dne 15. prosince
1948 velmi podrobně a usnesl se doporučiti Národnímu
shromáždění, aby jí přijalo
beze změny. (Potlesk.)
Místopředseda Richter: K této věci
je přihlášena řečnice, zahájím
proto rozpravu.
Přihlášena je pí posl. Mrskošová.
Prosím, aby se ujala slova.
Posl. Mrskošová: Slavná sněmovno,
paní a pánové!
Zákon o zvláštní dani z úroků
z úsporných vkladů, který právě
projednáváme, má jenom 4 paragrafy. Na první
pohled tedy jde o zákonné opatření,
které se nezasvěcenému občanu zdá
spíše jen opatřením administrativním
a ne tak důležitým jako jiné zákonné
osnovy. Avšak praxe na finančním trhu a důsledky
z ní plynoucí nás poučují,
že opatření tímto zákonem zamýšlená
mají hluboký hospodářský význam,
zejména pokud jde o uspořádání
poměrů na našem finančním trhu.
Podle starého kapitalistického myšlení
a cítění ukládali lidé peníze
až dosud jenom proto, že úrokový výnos
zvyšoval jejich kapitálovou jistinu, vklad. Úroková
sazba mezi jednotlivými peněžními ústavy
bývala často i předmětem vzájemného
konkurenčního boje. Ovšem že to svádělo
někdy i k nekalé soutěži. Měli
jsme před lety i případy úpadku, některých
peněžních ústavů, které
zavinila tato nesprávná hospodářská
politika na peněžním trhu, tato honba za vklady
a jejich získání za každou cenu. To
ovšem také zaviňovalo stav, že velký
vkladatel, kapitalista, byl předmětem větší
péče a většího úsilí
o jeho získání nežli tisíce drobných
poctivých střádalů. Zejména
na venkově, kde se koruna tíže získává
v poctivé zemědělské práci,
nežli je tomu v některých městských
povoláních, byla otázka úrokové
výše často nejrozhodnějším
momentem při ukládání peněz.
Musíme proto při této příležitosti
pochválit činnost tisíců neznámých
funkcionářů našich venkovských
kampeliček a záložen, kteří přes
velké obtíže dovedli soustředit už
v předválečné době ve svých
ústavech úspory, které vhodným používáním
neobyčejně pomohli vzestupu kulturní úrovně
života na vesnici i hospodářskému zvelebení
našeho zemědělství, i když v poslední
době před okupací jich nebylo ústřední
jejich správou vždy správně účelově
použito. Tito funkcionáři, drobní rolníci
i venkovští řemeslníci a živnostníci
nebo často i naši páni faráři
a učitelé na vesnici pracují tak i podnes.
Svým osobním působením a přesvědčováním
se starají o to, aby jako dříve, tak i dnes
naši venkovští lidé nenechávali
přebytečné peníze ležet u sebe
doma, nýbrž aby je ukládali do peněžních
ústavů.
Bohužel dnes jsme ve všeobecném měřítku
svědky toho, že naši lidé ve městech
i na venkově nosí s sebou příliš
mnoho peněz, anebo že je schovávají
doma po různých skrýších, kde
často dojdou zkázy. Vždyť známe
z novin zprávu, že na př. kozy poškodily
nebo úplně zničily papírové
peníze zamotané v tašce hospodyně. Ze
své praxe ve veřejném životě
znám případ, kdy za okupace vyměňovali
jsme u Národní banky tisícikorunové
bankovky první republiky, ve skrýši na zahradě
úplně ztrouchnivělé, třebaže
byly uloženy v pěkném voskovaném plátně
a v plechové krabici a ještě navrch opatřeny
nepromokavým obalem. Známe případy
krádeží, loupeží, ba i vražd,
jejichž podněcovatelem bylo vědomí o
penězích doma uschovaných. To jsou jenom
sporé případy, o kterých víme.
Máme proto pocit, že je tu ještě zbytek
starého myšlení z dob okupace, kdy thesaurace
peněz zrovna tak jako pomalá a nedbalá práce
pro okupanty byla ctností. Avšak dnes žijeme
ve své svobodné lidově demokratické
republice - a to je podstatný rozdíl. Tu musíme
všichni radikálně obrátit, to znamená,
že dnes každý nepotřebný groš
má být uložen do peněžního
ústavu, kde je jediné jeho místo, jeho jediné
správné působení a kam jedině
patří. Vždyť sám zesnulý
president Masaryk určil úlohu peněz
známým výrokem: "Chtějí-li
lidé pracovat, nesmějí peníze zahálet."
- A tuto Masarykovu zásadu o spoření by si
měli vzít za svou a připomenout ti naši
spoluobčané, kteří naslouchají
nepřátelské šeptandě a zrádcům
našeho národa v zahraničí. Ti se ohánějí
často památkou Masarykovou, ovšem jenom potud,
pokud ji mohou používat skresleně pro své
špinavé zrádcovské úmysly. Naše
plánovité hospodářství potřebuje
všude umožňovat co nejvíce podnikání.
Jenom podnikání řádně vedené
umožňuje větší a rychlejší
koloběh peněz a zabezpečuje hodnotu úsporných
vkladů zvýšenou svou výrobností.
Předloha zákona zvyšuje ještě více
než dosud anonymitu vkladů, protože zvláštní
daň z úroků z úsporných vkladů
bude placena jednoduchou administrativní cestou přímo.
Proto dnes může si každý uložit jakékoli
částky na jakékoliv jméno a nemusí
je sám nikde přiznávat. Ovšem v novinářských
polemikách jsme také četli námitky
proti tomuto zákonnému opatření i
důvody, proč lidé thesaurují peníze.
Především je to starý kapitalistický
argument, že peníze nic nenesou, t. j. že je
nízká 2% úroková sazba, ze které
se ještě odpočítává tato
zákonná srážka z úsporných
vkladů. To snad je námitka na pohled hospodářsky
oprávněná, avšak soudím, že
naši občané a zejména naše československé
ženy, které jsou zpravidla tvůrkyněmi
úsporných vkladů a které učí
své děti spoření už od malička,
by si měly tuto otázku dnes postavit takto: Je naše
Kčs pevná? Je čs. měna dobrá?
Je rozumné nechávat doma zbytečně
zahálet peníze a mít strach a starost z obavy,
aby mi je nikdo neukradl, abych je neztratila, aby se nepoškodily,
anebo je lépe je uložit jako vklad a podle potřeby
si je vybírat? Jsou peníze doma ponechané
bezpečnější a hospodářsky
lépe využity, mám-li je doma v tašce nebo
modlitební knížce, než dám-li je
jako vklad do Kampeličky či spořitelny a
záložny, kde je o jejich bezpečnost dokonale
postaráno a kde jejich použití prospívá
národu a státu jako celku? Zde ovšem hned slyšíme
námitky: vázané vklady! I tu se dočkáme
úpravy, jen trpělivost. Já také patřila
k těm, kdož tvrdili, že bylo správné,
když jsme v roce 1919 činili rozdíly mezi vkladatelem
a tím, který peníze thesauroval. Proto jsme
tehdy při kolkování každému srazili
polovičku a jenom polovinu okolkovaných peněz
jako nové platidlo jsme dali do oběhu. To však
lidově demokratický režim v r. 1945 neučinil,
poněvadž nechtěl postihnout drobné vkladatele
a nechtěl břemeno války uvalit stejně
na všechny i celkem nemajetné lidi, tak jako to učinil
svého času svou finanční reformou
dr. Rašín.
Pravdou je skutečnost, že naše dávka z
majetku a z přírůstku na majetku přenáší
hlavní finanční břemeno na majetné
vrstvy, i když pro politické překážky
nemohla být finanční reforma provedena zcela
spravedlivě a dokonale hned při jejím prvním
projednávání za dřívějších
neblahých poměrů spolupráce v naší
Národní frontě.
To by měli naši opravdoví čeští
lidé vše uvážit a podle toho se také
ve svém poměru k dnešním finančním
opatřením vlády zachovat. Je potřebí
následovat příkladu té značné
části našich poctivých dělníků
a rolníků, kteří věnují
republice zvýšené pracovní úsilí,
plní poctivě své dodávky a tím
napomáhají naší republice odstraňovat
neblahé následky války z německé
okupace.
I úsporné vklady a jejich soustřeďování
v peněžních ústavech jsou jednou z těch
hybných pák, které napomáhají
rozvoji našeho hospodářského života
a upravují cestu k blahobytu všech. Neúcta
k penězům, jaké jsme někdy svědky
při tanečních zábavách nebo
při různých karetních hrách
i při jiných příležitostech,
jsou nectností, které i někteří
naši lidé zachovali z války a okupace. To musí
z našich řad zmizet, musí z nás vyprchat
i ten starý kapitalistický moment, ukládat
peníze jenom tehdy, když mně to osobně
přináší prospěch.
Musíme budit v našich lidech vědomí,
že peníze uložené ve finančních
ústavech dobře spravovaných slouží
jedině potřebám a zájmům celku
a usnadňují naše úsilí o zvýšení
životní úrovně a blahobytu všeho
obyvatelstva Československé republiky.
Předložený zákon je jedním z
opatření, která účinně
přispívají k rozvoji spoření
a tím k podpoře hodnoty československé
koruny. Proto bude náš klub v rámci obrozené
Národní fronty spolu se všemi ostatními
pro tento zákon hlasovat. (Potlesk.)
Místopředseda Richter: Ke slovu není
již nikdo přihlášen, rozprava je skončena.
Dávám slovo k doslovu zpravodaji posl. dr. Berákovi.
Zpravodaj posl. dr. Berák: Vzdávám
se slova.
Místopředseda Richter: Jsou nějaké
návrhy oprav nebo změn textových?
Zpravodaj posl. dr. Berák: Nejsou.
Místopředseda Richter: Přistoupíme
k hlasování.
Osnova má 4 paragrafy, nadpis a úvodní formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest
s jejími 4 paragrafy, nadpisem a úvodní formuli
podle zprávy výborové, nechť zvedne
ruku! (Děje se.)
To je většina. Tím Národní shromáždění
přijalo tuto osnovu zákona podle zprávy
výborové.
Tím je vyřízen 8. odstavec pořadu.
Budeme projednávat devátý odstavec pořadu,
jímž je
9. Zpráva výboru rozpočtového k
vládnímu návrhu zákona (tisk 154)
o zatímním vedení státního
hospodářství v počátečním
období roku 1949 (tisk 178).