Zpravodajem je posl. Janouš; dávám mu
slovo.
Zpravodaj posl. Janouš: Slavná sněmovno,
paní a pánové!
Zákon o zatímním vedení státního
hospodářství pro počáteční
období roku 1949 není žádným
rozpočtovým provisoriem v tom slova smyslu, jak
jsme je znali v minulosti. Je pouze zmocněním pro
vládu, aby od 1. ledna 1949 hospodařila podle rozpočtu,
který bude ve sněmovně projednán počátkem
roku.
Že rozpočet nebyl ještě předložen,
je způsobeno čistě technickými důvody.
Plánování podle pětiletého
plánu je totiž daleko širší a obsahuje
více úseků národního hospodářství,
než obsahovala dvouletka. Proto se během pětiletky
bude i státní rozpočet víc a více
podobati rozpočtu celého národního
hospodářství. Tak již rozpočet
na rok 1949 bude obsahovat rozpočty svazků lidové
správy a bude změněna i celá jeho
struktura, aby tak sestavení státního rozpočtu
odpovídalo pronikavým poúnorovým změnám,
které prodělalo naše národní
hospodářství a celý náš
politický život.
Pro dobré vedení národního hospodářství
potřebujeme i náš státní rozpočet
sestavený s použitím nejreálnějších
číslic a předpokladů. To je prvý
důvod, proč se předložení rozpočtu
pozdrželo proti rokům předcházejícím.
Rozpočet bude totiž sestaven na podkladě číselných
výsledků dosažených v hospodaření
za tři čtvrti roku, takže pravděpodobnost
dosáhnout předpokládaných rozpočtových
položek bude daleko větší než byla
v letech předchozích, i když musíme
přiznat, že výsledky v těchto letech
rozpočtem předpokládané nebyly v podstatném
rozporu s výsledky skutečně dosaženými.
Druhý důvod, který oddálil předložení
rozpočtu, je v tom, že jde o rozpočet prvého
roku pětiletého plánu, který jsme
slavnostně přijali k 30. výročí
vzniku naší republiky. Rozpočet proto musí
odpovídati operativnímu plánu pětiletky
a tak nebylo možno s jeho sestavením dříve
začít, chceme-li mít rozpočet skutečně
reálný a odpovídající velikému,
ba dějinnému poslání naší
pětiletky.
Tolik po stránce povšechné a k odůvodnění,
proč byl tento návrh zákona předložen.
A nyní k jednotlivým paragrafům: § 1
obsahuje základní ustanovení zmocňovací
k provisornímu hospodaření podle předloženého
rozpočtu na rok 1949. Rozpočet je již vládou
projednán a je sestaven tak, aby - pokud jde o sektor státního
hospodaření - byl rozpočtově zajištěn.
Dále odpovídá potřebám a poslání
pětiletého plánu a novému rozpočtovému
schematu.
§ 2 vymezuje výdaje, jež mohou být uskutečňovány.
Pro investiční výdaje jsou stanoveny jako
podklad prováděcí plány pětiletky.
Pokud jde o investice svazků lidové správy,
které budou uhrazovány ze státních
prostředků, je stanoveno, že svazky lidové
správy nemohou uzavírati půjčky a
že investice svazků lidové správy musí
být v souladu s pětiletým plánem.
§ 3 zavádí v zájmu plánování
čtvrtletní výkazy o skutečných
výsledcích hospodaření. Celý
tento paragraf je pouze rámcovým paragrafem a podrobnosti
jsou vyhrazeny rozhodnutí ministra financí, a pokud
jde o lidovou správu, budou upraveny na návrh a
v dohodě ministra vnitra s ministrem financí.
§ 4 upravuje službu vnitřního státního
dluhu. Dosavadní zákonná opatření
upravují dluhovou službu pouze do konce r. 1948 a
bylo proto třeba prodloužiti jejich platnost po dobu
účinnosti tohoto zákona.
§ 5 obsahuje obvyklá úvěrová
zmocnění.
§ 6 pamatuje na to, aby výdaje i příjmy
dosažené v tomto období byly zúčtovány
se zpětnou platností na definitivní rozpočet,
protože rozpočtový zákon bude míti
také zpětnou účinnost od 1. ledna
1949.
§ 7 stanoví účinnost zákona na
den 1. ledna 1949, kromě § 3. Tento paragraf nabývá
účinnosti teprve dnem vyhlášení
zákona.
Paní a pánové, z celé konstrukce projednávaného
zákona je patrno, že nejde o žádné
rozpočtové provisorium, jak už jsem mluvil
na začátku, ani o hospodaření bez
rozpočtu, jak to již v historii prvé republiky
bylo po dvakráte zákonem zavedeno. Jde o hospodaření
podle řádného rozpočtu, který
bude sněmovně v nejbližších dnech
předložen k projednání a schválení.
Rozpočtový výbor proto manifestačně
a jednomyslně, bez debaty osnovu zákona přijal
a doporučuji jeho jménem slavnému Národnímu
shromáždění vládní návrh
zákona tisk 178 k přijetí beze změny.
(Potlesk.)
Místopředseda Richter: Ke slovu není
nikdo přihlášen, rozprava odpadá.
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. Janouš: Nejsou.
Místopředseda Richter: Přistoupíme
k hlasování.
Osnova má 7 paragrafů, nadpis a úvodní
formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest
s jejími 7 paragrafy, nadpisem a úvodní formulí
podle zprávy výborové, nechť zvedne
ruku! (Děje se.)
To je většina. Tím Národní shromáždění
přijalo tuto osnovu podle zprávy výborové.
Tím je vyřízen 9. odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednávání
desátého odstavce pořadu, jímž
je
10. Zpráva výborů hospodářského
a rozpočtového k vládnímu návrhu
zákona (tisk 145) o úpravě celního
sazebníku v době přechodné (tisk 180).
Zpravodajem za výbor hospodářský je
posl. Pytlík; dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Pytlík: Paní a pánové,
zákonem ze dne 16. května 1946, č. 117 Sb.,
byla vláda zmocněna nařízením
upravovati celní sazebník. Platnost zákona
skončí 31. prosincem 1948. Důvody, pro které
tehdy Národní shromáždění
schválilo tuto osnovu, potrvají i nadále.
Mimořádné hospodářské
poměry, které na celém světě
zapůsobily - samozřejmě, že zapůsobily
také na náš stát - vedly právě
Národní shromáždění k
tomu, aby tehdy odhlasovalo tuto osnovu. (Předsednictví
převzal místopředseda Valo.)
Je stále ještě nedostatek výrobků
a spotřebních statků. Jejich nerovnoměrná
distribuce, nestejnoměrnost a fluktuace cen, jakož
i neurovnanost měnových poměrů v cizině
ukazují, že mimořádné poměry
stále ještě trvají a vykonávají
tlak i na hospodářství našeho státu,
zvláště když pro nás je tak významný
náš zahraniční obchod.
Pětiletým hospodářským plánem
bude také měněna struktura našeho hospodářství.
Vy víte, že máme určité sektory,
kde se bude naše výroba zdvojnásobovat a ztrojnásobovat,
v důsledku čehož se bude měnit také
struktura našeho zahraničního obchodu. Je proto
zapotřebí, aby vláda, chtějíc
dobře hospodářsky celními opatřeními
koordinovat a usměrňovat naše hospodářství,
měla plné zmocnění vykonávat
a působit co nejpružněji. Je nutno, aby bylo
vzato v úvahu, že právě celními
sazebníky je nutno za prvé chránit naši
domácí výrobu, dále je nutno přizpůsobit
tomu celní tarify s hlediska potřeby a usnadniti
dovoz oněch surovin, které potřebujeme jak
pro výživu, tak také pro naší výrobu.
K dosažení smluvních výhod pro vývoz
našeho zboží je také zapotřebí
správně manipulovat s celními tarify. Je
pochopitelné, že naše sněmovna by nemohla
tak pružně a rychle tyto věci přizpůsobovat,
a je proto samozřejmostí, že právě
v rámci celého pětiletého plánu
se navrhuje toto zmocnění vládě na
celých pět let, neboť pětiletý
hospodářský plán je jistě hospodářským
celkem a museli bychom opětně zákon prodlužovati.
Chtěl bych jenom připomenout, že všechna
nařízení, která vláda v důsledku
zákona z r. 1946 vydala, brala vždycky v úvahu
jenom zájmy hospodářské, chránila
naši domácí výrobu a snažila se
zaopatřit všechny suroviny, kterých bylo pro
naši výživu a výrobu zapotřebí.
Hospodářský výbor, který pojednal
o návrhu tohoto zákona ve své schůzi
dne 13. prosince 1948, usnesl se doporučiti dnešnímu
plenu schválení tohoto zákona tak, jak byl
podán - beze změny. (Potlesk.)
Podpredseda Valo: Zpravodajcom za výbor rozpočtový
je posl. dr. Berák. Dávam mu slovo.
Zpravodaj posl. dr. Berák: Slavná sněmovno,
paní a pánové!
Po vyčerpávajících slovech pana zpravodaje
výboru hospodářského zbývá
mně celkem již malý úkol. Chtěl
bych zde jenom podtrhnout, že naše plánované
hospodářství provádí a bude
dále provádět různá opatření
v rámci hospodářského plánu,
která způsobí strukturální
změny ve výrobě a která budou mít
účinek také na strukturu našeho zahraničního
obchodu, jak se o tom kolega zpravodaj již zmínil.
Zdůraznil to ostatně také president republiky
Klement Gottwald ve svých devíti bodech,
které formuloval ve své řeči pronesené
dne 17. listopadu letošního roku na zasedání
ústředního výboru komunistické
strany Československa.
Statistická data o světovém vývozu
ukazují, že velký poválečný
vzestup hodnot vývozu a tím také snadný
odbyt se v celém světě zpomalil. Každý
vývozní stát vyvážející
hlavně průmyslové výrobky musí
počítat v nejbližší budoucnosti
se zostřující se soutěží
na všech svých odbytových trzích. Význačné
dovozní trhy průmyslových výrobků
se dnes místy blíží nasycení.
V brzké době přijde pravděpodobně
pokles cen na světovém trhu a tím bude snížen
odbyt na světových trzích do té míry,
že se obraz toho projeví ve výrobních
datech vývozních států. To ovšem
neplatí pro vzájemný pohyb zboží
mezi státy s plánovaným hospodářstvím,
kde se sjednávají nikoli smluvní kontingenty,
které mohou, ale nemusí být splatné,
nýbrž kde se sjednávají přímo
pevné závazky.
Klasickým toho příkladem je zejména
naše dodávková smlouva s bratrským Sovětským
svazem. Hospodářská krise ve světovém
vývozu může tedy postihnouti toliko ony státy,
které neplánují své hospodářství.
Jak význačným negociačním instrumentem
pro sjednávání mezinárodních
hospodářských smluv bude toto zmocnění,
je patrno zvláště z toho, že podíl
celkového našeho vývozu na světovém
vývozu stoupl z 0,8‰ ve druhém pololetí
1945, na 14,4‰ za první pololetí letošního
roku. Můžeme počítati s tím,
že tento potěšitelný vývoj i nadále
potrvá a že v druhém pololetí tohoto
roku pravděpodobně přestoupí náš
podíl na celém světovém vývozu
1,5%. Tím se již tento podíl také přiblíží
našemu průměrnému předválečnému
podílu, který činil 1,6%.
Rozpočtový výbor projednal ve své
schůzi konané dne 15. prosince t. r., tento vládní
návrh zákona a usnesl se doporučiti Národnímu
shromáždění jeho přijetí
beze změny. (Potlesk.)
Podpredseda Valo: Ku slovu nie je nikto prihlásený,
rozprava odpadá.
Sú nejaké návrhy opráv alebo zmien
textových?
Zpravodaj posl. Pytlík: Nejsou.
Zpravodaj posl. dr. Berák: Nejsou.
Podpredseda Valo: Niet ich.
Pristúpime k hlasovaniu.
Osnova má 2 paragrafy, nadpis a úvodnú formulu.
Pretože niet pozmeňovacích návrhov,
dám o celej osnove hlasovať naraz podľa zprávy
výborovej. (Námietky neboly.)
Námietok niet.
Kto teda súhlasí s celou osnovou zákona,
to je s jej 2 paragrafmi, nadpisom a úvodnou formulou podľa
zprávy výborovej, nech zvedne ruku! (Deje sa.)
To je väčšina. Tým Národné
shromaždenie prijalo túto osnovu zákona
podľa zprávy výborovej.
Tým je vybavený 10. odsek poriadku.
Budeme rokovať o jedenástom odseku poriadku, ktorým
je
11. Zpráva výborov hospodárskeho a rozpočtového
k vládnemu návrhu zákona (tlač 152)
o colných sľavách pre dovoz strojov a prístrojov
(tlač 181).
Zpravodajcom za výbor hospodársky je posl. Ing.
N o v á k; dávam mu slovo.
Zpravodaj posl. inž. Novák: Pane místopředsedo,
paní a pánové!
Pětiletka ukládá našemu průmyslu,
stavebnictví a zemědělství velké
úkoly. Je všeobecně známo, že nacističtí
okupanti se sice zmocnili všeho našeho hospodářství
a využívali do krajností všech našich
výrobních prostředků, ale neinvestovali,
neobnovovali, ba ani je náležitě neudržovali,
a tak jsme po svém osvobození Rudou armádou
dostali zpět znehodnocený, opotřebovaný
a zastaralý strojní park.
Jestliže však musíme a také chceme na
domácím i zahraničním trhu čelit
konkurenci a po příp. i dobýt posic, které
jsme za války ztratili, musíme se snažit vybavit
náš průmysl a zemědělství
a vůbec celou naší produkci nejmodernějšími
stroji tak, abychom vyráběli zboží co
nejlevněji a v dokonalé jakosti. Je zde tedy nutnost
modernisace daných výrobních prostředků.
Dále je všeobecně známo, že v mnohých
odvětvích, jako na př. v zemědělství,
ale zejména ve stavebnictví, máme veliký
nedostatek pracovních sil, které bude lze velmi
těžko získat přes všechnu péči,
kterou jim nyní Československé stavební
závody budou věnovat.
Zde není jiné pomoci než přikročit
k dalekosáhlé mechanisaci, kterou dosáhneme
jednak velkých úspor v počtu potřebných
pracovních sil, jednak - a to platí pro všechny
obory činnosti - nahradíme těžkou, namáhavou
práci lidskou prací strojní.
Bohužel, některé stroje se u nás buď
vůbec nevyrábějí nebo jen v množství,
které naprosto nestačí krýt naše
závazky do zahraničí a celou domácí
potřebu. To platí zvláště pro
stroje potřebné pro zavedení nových
výrobních odvětví v rámci plánovité
hospodářské výstavby státu.
Tyto okolnosti vedly již dříve k poskytování
celních výhod až k úplné bezcelnosti
při dovozu nových i starých strojů,
celých továrních zařízení
a p. Byl to zákon č. 311/1921 Sb., jehož původní
platnost končila roku 1926. Tento zákon dal také
podklad k utvoření poradního sboru pro řešení
těchto otázek. Platnost zákona byla postupně
prodlužována, a to zákony č. 113/1927,
č. 196/1928, č. 158/1929, č. 132/ 1931, č.
88/1934, a č. 171/1937.
Proti dalšímu prodlužování se namítalo,
že rostoucí racionalisace průmyslu, vybavovaného
z celních výhod stále dokonalejším
zařízením, zaviňuje těžké
poruchy na pracovním trhu a že celních výhod
používá především těžký
průmysl. Proto byla platnost zákona prodloužena
jen do roku 1932.
Námitky, které jsem uvedl, jsou pravdivé.
Mají svou platnost ovšem jen v kapitalistickém
řádu. Nyní, kdy výrobní prostředky
jsou v rukou lidu, je situace zcela jiná. V plánovaném
hospodářství nebudeme mít poruch na
pracovním trhu a výhody nejdou k dobru kapitalistických
magnátů. Až budeme mít výrobní
přebytky - dojdeme-li vůbec k tomuto stavu - snížíme
pracovní dobu, ale nezaměstnanost nebude.