Význam rovnováhy státního rozpočtu
na rok 1949 je zvyšován tím, že tu nejde
jen o rovnováhu státního hospodářství
samého, nýbrž že tu jde o rovnováhu
veřejného hospodářství v širším
smyslu. Řada úseků, dříve isolovaně
zápasících o finanční rovnováhu,
je dnes spojena se státním rozpočtem. Jako
příklad uvádím veliký blok
národního pojištění a lidovou
správu.
Letošní státní rozpočet vyčísluje
státní vydání na 89.277,720.000 Kčs
a státní příjmy na 89.320,351.000
Kčs, takže vyplývá přebytek 42,631.000
Kčs. (Potlesk.) V tomto rozpočtu zahrnujeme
celkovou potřebu národních výborů,
neboť rozpočet pamatuje nejenom na jejich schodky,
nýbrž i na požadavky jejich mimořádných
rozpočtů. Můžeme proto říci,
že státní rozpočet a rozpočet
svazků lidové správy tvoří
již jediný celek, takže hospodářství
národních výborů jako orgánů
státní moci je hospodářsky zabezpečeno.
Ve vydáních státního rozpočtu
je obsažen náklad na investice veřejné
a státních podniků částkou
21.254,367.000 Kčs, t. j. 24 % celkového -rozpočtového
vydání, při čemž však státní
podniky si ze svých amortisačních kvot hradí
dalších 3.365,620.000 Kčs, takže investic
má býti provedeno celkem za 24.619,987.000 Kčs.
Na péči sociální, zdravotní
a kulturní vyhrazujeme včetně pensí
25.878,320.000 Kčs, t. j. cca 29 %. Na vnější
a vnitřní bezpečnost, spravedlnost a zastupování
v cizině preliminujeme 16.848,200.000 Kčs, t. j.
cca 19 %. Na úrok a úmor státního
dluhu je preliminována částka 3.039 mil.
Kčs, t. j. 3,5 % státního vydání,
při čemž pamatujeme již na úrokování
dluhů svazků lidové správy, které
během roku 1949 převezme státní správa
do své péče.
Státní rozpočet na rok 1949 je po své
formální stránce úplně přestavěn.
Konečně jsme se zbavili rozpočtové
formy používané z doby rakousko-uherské
monarchie a zavedli jsme formu novou, moderní, která
ve své konstrukcí je shodná s účetnickou
formou národních podniků. Vytvoříme
si tak tedy technické předpoklady pro to, aby v
příštích letech nejen účtování
svazků lidové správy, nýbrž i
účtování národních podniků
bylo vyjádřeno státním rozpočtem.
Nemohli jsme však ještě vyjádřit
v tomto rozpočtu číselné výsledky
hospodaření národních podniků
kromě národních bank. Musíme se pro
letošek ještě spokojiti pouze popisem jejich
hospodaření bez číselného zapojení
do státního rozpočtu.
Prosím, abyste přitom ocenili, že k rozpočtové
rovnováze dospíváme již ve čtvrtém
poválečném rozpočtu, že se tak
děje při zvýšeném objemu výdajů,
že v tomto státním rozpočtu jsou svými
výsledky zahrnuty i rozpočty svazků lidové
správy a zejména - že tato vyrovnanost není
pouze optická, ale skutečná, poněvadž
jsme zároveň pro ni opatřili hospodářské
i zákonné předpoklady. Také za první
republiky jsme mívali - ovšem jen přechodně
- vyrovnané státní rozpočty. Všimněte
si však, prosím, hlubokých rozdílů
mezi dnešním rozpočtem a rozpočty tehdejšími.
Především: trvalo po první světové
válce 8 let, než se státní rozpočet
zbavil schodků. Rozpočtové schodky byly na
tehdejší dobu velmi vysoké a jen zvolna klesaly
z původních 57 % úhrnu státního
rozpočtu na 14 % (v r. 1925); skutečné výsledky
byly sice tu a tam příznivější
a v r. 1921 došlo dokonce k malému přebytku,
přece však se dospělo k poněkud trvalejšímu
vyrovnanému resp. přebytkovému hospodářství
až od r. 1927. V letech 1926-1929 jsme prožili hospodářskou
konjunkturu, součást konjunktury světové,
jejíž zásluhou bylo do značné
míry také oživení celého národního
hospodářství ČSR a která pomohla
i vyrovnat státní rozpočet. Toto krátké
druhé období bylo však rychle vystřídáno
hlubokou hospodářskou krisí a depresí,
která trvala přibližně do r. 1936. Přes
to, že se krise musela projevit ve státním
hospodářství a také se v něm
velmi výrazně projevila, snažily se tehdejší
vlády uspořádat státní rozpočty
tak, aby psychologicky působily k uklidnění
zdánlivou vyrovnaností. Skutečné výsledky,
patrné ze státních závěrečných
účtů, ukázaly v tomto třetím
období nejen vysoké schodky, které dosahovaly
opět několika miliard předmnichovských
korun, ale také pravou tvář těch,
kdo přesto stále předkládali vyrovnané
rozpočty, vypočítané na optický
efekt. Nebylo tehdy odvahy podívat se pravdě do
očí. Zároveň však nikdo nepodnikl
opravdové kroky k zabezpečení výsledků
předpokládaných rozpočty.
Poslední dvě léta před válkou
jeví se již zase znaky určité konjunktury,
ovšem konjunktury zbrojní, pramenící
z příprav na válku. I tehdy však stát
používal prostředků úvěrového
trhu anebo získával si prostředky měnovými
opatřeními (na př. prohlášením
50 Kč bankovek za drobné peníze papírové
nebo prohlášením 100 Kč za státovky).
Jak zcela jiný obraz poskytuje rozpočtový
návrh na r. 1949! Neslouží k přípravám
na válku, nýbrž připravuje mír
a rozkvět; neslouží k zastírání
skutečnosti, nýbrž vyrovnává
se s tvrdou skutečností bez ohledu na popularitu
podnikaných opatření. K rovnováze
rozpočtových čísel jsme totiž
dospěli podstatným zvýšením státních
příjmů, které se opírá
zejména o všeobecnou daň, jak se o ní
později blíže zmíním.
Tohoto nástroje - všeobecné daně - používáme
však nikoli z touhy po mechanickém vyrovnání
obou stran státního rozpočtu, nýbrž
z hospodářské nutnosti, proto, že nás
k tomu přivedlo plánované hospodářství.
Plán tak široce založený a mířící
k tak vysokým metám, jako náš pětiletý
hospodářský plán, nás nutí,
abychom si sestavili finanční účet
celého národního hospodářství.
Tento finanční účet musí být
vyrovnán; bez jeho rovnováhy by nebyl pojmově
možný žádný rozvojový plán,
nýbrž šli bychom do úpadku. A je samozřejmé,
že tak podstatná část tohoto celonárodního
účtu, jakou beze sporu představuje státní
rozpočet, musí býti rovněž vyrovnána,
chce-li splnit úkoly, které jí uložil
plán, a nemá-li být jeho překážkou.
Proto jsme museli rozpočet vyrovnat a proto také
jeho rovnováha nesmí být a není optická,
nýbrž reálná. Plán tuto reálnou
vyrovnanost nejen vyžaduje, ale on ji také podporuje.
Plán - nikoliv již přechodná konjunktura
neovladatelného kapitalistického vývojového
cyklu - stál u kolébky tohoto rozpočtu. Ve
světě není konjunktura. Čteme, že
v USA vzrůstá nezaměstnanost, víme,
jak těžce zápasí o finanční
rovnováhu Francie a Italie, slyšíme z různých
západních států o příznacích
obtíží, ba krise. U nás však pevný
rámec národního hospodářského
plánu a sepjetí našeho hospodářství
především s hospodářstvím
Sovětského svazu a lidově demokratických
států silně podporují naše rozpočtové
kalkulace a o to, ne o přechodnou kapitalistickou konjunkturu,
se opírá naše přesvědčení,
že vyrovnanost našeho rozpočtu je reálná,
že ji skutečné výsledky plně
ověří. (Potlesk.)
Takový je náš letošní rozpočet.
V mnohém se ještě podobá státnímu
rozpočtu loňskému. Je státním
rozpočtem lidové demokracie, rozpočtem přechodu
od kapitalismu k socialismu, avšak vyznačuje se letos
již zcela novými kvalitativními znaky. Blíží
se rozpočtu socialistickému, který je finančním
plánem státu a rozhodující složkou
finančního plánu celého hospodářství.
Proto také nás, paní a pánové,
zajímá poměr rozpočtu k plánu,
jak se jeví v zemích socialismu a jak o něj
usilujeme i my.
Dvouletý plán, paní a pánové,
jak známo, byl v podstatě plánem výroby.
Jeho těžiskem byl soubor výrobních úkolů,
doplněný a navzájem sladěný
nejdůležitějšími bilancemi surovin,
investic, pracovních sil i zahraničního obchodu.
Důležité úseky hospodářství,
jako na př. obchod a spotřeba, zůstaly ještě
mimo rámec plánu. Stejně tak nemohlo se ještě
přikročit k plánování výrobních
a distribučních nákladů, zisků
a cen, a proto také ještě ne k sestavení
finančního plánu. To vše jsou úkoly,
jež plánovací technika a plánovací
služba musí řešit během pětiletého
plánu.
Tomuto vývoji čs. plánování
odpovídá i vývoj funkce rozpočtu.
Ačkoliv byl rozpočet - jak jsem ukázal -
již v prvém roce dvouletky silně ovlivněn
plánem, zejména plánem investic, podržel
přesto v podstatě tradiční formu,
strukturu a funkci. Byl to rozpočet očekávaných
vydání a příjmů státního
hospodářství. Jeho souvislost s dvouletým
hospodářským plánem byla dána
v podstatě pouze určitými úvahami
a odhady, týkajícími se úhrady plánovaných
investic jednak z rozpočtu, jednak ze zisků státních
a národních podniků a úspor obyvatelstva.
V plně vyvinutém, dokonalejším plánování,
ke kterému se přibližujeme v pětiletém
plánu, je však těsná, organická
souvislost mezi plánem a rozpočtem. Rozpočet
se stává finančním plánem státu
a tak významnou, rozhodující složkou
finančního plánu celého hospodářství.
Úkolem finančního plánu celého
hospodářství je zajistit mobilisaci a správné
použití finančních prostředků
nezbytných ke splnění úkolů
hospodářského plánu. Tuto funkci plní
rozpočet, t. j. finanční plán státu
pro obor jeho hospodářství. Zajišťuje
tak mobilisaci a správné použití finančních
prostředků ke splnění úkolů
státních orgánů v rámci plánu
t. j. služby sociální, zdravotní a kulturní,
administrativní atd. a dále ke splnění
převážné části investičního
plánu celého socialistického sektoru hospodářství.
V této souvislosti v otázce financování
plánovaných investic se často ještě
vyskytuje mylný názor. A to názor, jako by
rozsah investic byl určen finančními prostředky,
jež jsou k disposici. Jak již zdůraznila důvodová
zpráva k zákonu o dvouletém plánu,
jsou-li k disposici všechny hmotné zdroje investiční,
t. j. pracovní síly, suroviny a výrobní
možnosti investičních statků, jsou tyto
investice proveditelné, a úkolem finanční
politiky je jedině mobilisovat finanční prostředky,
aby hmotné provedení investic bylo též
finančně zajištěno. To však neznamená,
že mobilisace finančních prostředků
by hrála pouze podřadnou roli. Její zvládnutí
je jedním z nezbytných předpokladů
pro úspěch celého plánu.
Rozpočtem, t. j. finančním plánem
státu (v plně vyvinutém plánování),
se mají zajistit finanční prostředky
k úhradě běžných potřeb
státu a ostatní veřejné správy
a k financování převážné
části, prakticky všech, plánovaných
investic. Stát si tak zajistí tyto finanční
prostředky buď z výnosu daní a dávek,
nebo ze zisků socialistického sektoru hospodářství
nebo z úspor obyvatelstva. Finančním plánem
se však zajistí současně, aby příjmy
obyvatelstva po odečtení daní a úspor
se rovnaly úhrnu spotřebního zboží
na trhu. Tím se zabezpečí jedna ze základních
bilancí plánovaného hospodářství,
t. j. bilance mezi příjmy a výdaji obyvatelstva.
Tato bilance má v našem hospodářství
rozhodující význam. V socialistickém
hospodářství nebo v hospodářství,
jež se k socialismu vyvíjí, má platit
zásada: "Každý podle svých schopností,
každému podle jeho práce." Převládající
formou příjmů jsou mzdy a platy, odstupňované
podle výkonu. Úhrn těchto a ostatních
příjmů musí odpovídat (po srážce
úspor a daní) úhrnné hodnotě
spotřebního zboží na trhu. Pouze za
splnění této podmínky se zajistí,
aby každý svým příjmem mohl volně
nakládat, aby svou mzdou nebo platem nebo jiným
svým příjmem mohl nakupovati podle své
vlastní volby spotřebitelské zboží
na trhu.
Není-li splněna tato podmínka, t. j. je-li
úhrn peněžních příjmů
obyvatelstva větší než úhrnná
hodnota spotřebitelského zboží na trhu,
pak nutno zavést nebo zachovat přídělové
hospodářství, jež omezuje účinnou
poptávku na rozsah daný přísunem spotřebitelského
zboží. Přídělové hospodářství
však znamená, že rozdílům v peněžitých
příjmech pracujících, v nichž
se zrcadlí rozdíly v jejich výkonu, již
neodpovídají rozdíly v jejich spotřebě.
Ať již na př. dělník má
vysoký výkon a vysokou mzdu nebo pouze průměrný
výkon a průměrnou mzdu, může
tak i onak koupit na trhu stejně pouze svůj příděl.
Rozdíly ve výkonu se proto nemohou odrazit v rozdílech
ve skutečné spotřebě. Vyšší
peněžitý příjem, který
má sloužit jako silná pobídka ke zvýšení
pracovního výkonu, ztrácí tak, za
podmínek přídělového hospodářství,
do značné míry svoji funkci. Přídělové
hospodářství se stává brzdou
v úsilí o zvýšení produktivity
práce a nutno je proto postupně odbourávat.
Předpokladem pro odstranění přídělového
hospodářství je však rovnováha
v bilanci peněžních příjmů
a výdajů obyvatelstva.
Rozpočet jako finanční plán státu,
jak shora uvedeno, má zabezpečit rovnováhu
mezi běžnou spotřebou veřejné
správy a investiční potřebou socialistického
sektoru v hospodářství na jedné straně
a finanční úhradou na straně druhé.
Současně tak zabezpečí rovnováhu
mezi peněžními příjmy, zbývajícími
v rukou obyvatelstva po srážce úspor a daní,
a peněžními výdaji, přesněji
řečeno, výdajovými možnostmi,
jež jsou dány úhrnnou hodnotou spotřebitelského
zboží na trhu. Z toho vyplývá, že
otázka mobilisace finančních prostředků
v rámci finančního plánu, mobilisace
finančních prostředků k úhradě
běžných veřejných potřeb
a plánovaných investic socialistického sektoru
hospodářství nehraje podřadnou roli
v plánovaném hospodářství.
Naopak je v přímé souvislosti s ústředním
problémem plánu, s úkolem zvýšení
produktivity práce. Jenom když přikročíme
k sestavení a úspěšnému provádění
finančního plánu, zajistíme plný
zájem každého pracujícího na
zvýšení jeho výkonu a úplný
soulad mezi zájmy jeho a zájmy celku.
Nelze však sestavit finanční plán celého
národního hospodářství a v
tomto rámci rozpočet jako finanční
plán státu, nesestaví-li se současně
finanční plány jednotlivých podniků,
jednotlivých výrobních jednotek socialistického
sektoru hospodářství. Finanční
plán celého hospodářství se
skládá z rozpočtu jako finančního
plánu státu a z výsledků finančních
plánů jednotlivých podniků; finanční
plán státu získá opět mnohá
nová data z finančních plánů
podniků. Tyto však nemají pouze význam
v tom, že jsou součástmi a základem
celkového finančního plánu. Finanční
plán podniku má ještě další
důležitou funkci.
Finanční plán podniku, toť rozpočet
podniku. Stanoví jeho peněžní příjmy
a výdaje za předpokladu splnění výrobního
plánu a plánu výrobních nákladů,
při dodržení plánovaných cen.
Stanoví tak finanční výsledek, jehož
musí podnik dosáhnout při plnění
plánu. Rozpočet stanoví, kolik podnik může
vynaložit na suroviny, na mzdy, na palivo, elektrickou energii,
mazadla atd. a kolik má tržit za plánovanou
výrobu. Rozdíl je pak plánovaný zisk
podniku. Při pevných plánovaných cenách
lze tento zisk zvýšit nad plánovaný
rozsah jenom lepším hospodařením surovinami,
vyšší produktivitou práce, dalšími
úsporami energie, pomocných hmot atd. Hospodaření
podle rozpočtu umožní kontrolu, zda se neplýtvá
surovinami, elektrickou energií, zda se provádí
správná mzdová politika, zda závod
vyrábí hospodárně. Hospodaření
podniku podle finančního plánu, t. j. podle
rozpočtu, je pobídkou k tomu, aby se zvýšila
produktivita práce a aby se snížily výrobní
náklady. Tím, že určitá, pevně
stanovená část zisku z podniku poplyne do
společného fondu a zbytek zůstane podniku,
bude podnik zainteresován na výsledcích vlastního
hospodaření, jelikož může části
výnosu, dosaženého dobrým hospodařením,
použít jak ve prospěch podniku, tak i ve prospěch
zaměstnanců.
Z našich úvah vyplývá, že rozpočet
pojímaný a sestavený jako finanční
plán státu a jako součást, hlavní
součást celkového finančního
plánu národního hospodářství,
má dalekosáhlý význam, daleko nad
resortní rámec finančního hospodářství
veřejné správy. Rozpočet má
zajistit mobilisaci a správné použití
finančních prostředků, nezbytných
k plnění úkolů veřejné
správy a k financování plánovaných
investic socialistického sektoru hospodářství.
Splní-li tento úkol, pak splní již úkol
další, totiž aby zabezpečil rovnováhu
mezi peněžními příjmy a výdaji
obyvatelstva. Zajistí tak každému pracujícímu
možnost volného nákupu spotřebitelského
zboží v rámci jeho příjmu. To
umožní uplatnění zásady "Každý
podle svých schopností, každému podle
jeho práce" a použití účinné
pobídky ke zvýšení pracovního
výkonu v zájmu plnění plánu.
Tak tedy finanční plán národního
hospodářství a v jeho rámci rozpočet
zajistí tímto způsobem zainteresovanost každého
pracujícího na zvýšení jeho pracovního
výkonu. Ale nejenom to, finanční plány
podniků, jež tvoří základ celkového
finančního plánu, zajistí zainteresovanost
každého podniku, každého závodu
na plnění plánu a na lepším hospodaření,
na zvýšení produktivity práce a na snížení
výrobních nákladů. V tomto vzájemném
vztahu mezi výsledky finančními a hmotným
plněním lánu tkví úzká
a organická souvislost mezi rozpočtem jako součástkou
finančního plánu a celkovým hospodářským
plánem.
Zcela jinou funkci, paní a pánové, má
státní rozpočet za kapitalismu. Jestliže
- jak nás učí marx-leninská theorie
- stát je nástrojem vykořisťování
a utiskování tříd a kapitalisticky
stát organisací kapitalistické třídy
pro toto vykořisťování a utiskování,
pak státní rozpočet za kapitalismu je pouhou
technickou, finanční formou administrace a řízení
kapitalistického třídního útlaku.
Souhlasně s tím se nám jeví úloha
daní jako jednoho z dalších instrumentů
kapitalistického vykořisťování
potlačených tříd.
Za kapitalismu slouží daně k dalšímu
zesilování monopolů ve formě subvencí,
státních zakázek, výdajů na
zbrojení a pod. Hlavní tíha daní spočívá
tu na širokých vrstvách pracujících,
zatím co kapitalisté si jednak vysoké daně
nepředpisují a jednak ty, co mají platit,
ještě obcházejí. Daně jsou rovněž
jedním z prostředků kapitalistické
koncentrace a centralisace kapitálu, kdy velké monopoly,
jsouce v úzkém personálním kontaktu
s vládními místy, dávají předpisovat
tíživé, likvidační daně
střednímu kapitálu. Je to jeden z prostředků
boje s outsidery, jak o něm mluví Lenin v Imperialismu,
kteří pod tímto a jinými tlaky jsou
nuceni se poddat monopolům finančního kapitálu.