Kapitalistický rozpočet na rozdíl od rozpočtu
socialistického neobsahoval přirozeně hospodářské
výsledky výroby a ostatního národního
hospodářství. Naopak. Kapitalističtí
hospodáři se ze všech sil snažili, aby
státní rozpočet měl (zejména
po stránce příjmové) pokud možná
nejméně co dělat se soukromým podnikáním.
Výstižně to formuloval jeden z mých
kapitalistických předchůdců v úřadě
(dr Engliš), když prohlásil:
"Je-li hospodářství veřejných
svazků cizorodým prvkem v individualistickém
hospodářství národním, pak
jsou mu dány jisté meze, nemá-li pohltiti
veškerá hospodářství soukromá
a přetvořiti celé národní hospodářství
na kolektivismus. Tak by tomu bylo na př., kdyby daňová
soustava podlomila veškeré podnikání.
Nezbylo by, než aby veřejné svazky převzaly
celou výrobu i distribuci na sebe. Pokud tedy považujeme
individualistický hospodářský systém
proto za dobrý, poněvadž zaručuje poměrně
nejlépe maximální produktivitu, nezbývá,
nežli odkázati působnost veřejných
svazků do takových mezí, jichž překročení
by znamenalo podlomení dnešní soustavy výrobní."
Přirozeně v rozpočtových exposé
byla vždy řeč, jak jistě mnozí
z vás se ještě pamatujete, o celkové
hospodářské situaci. Kapitalističtí
ministři financí mohli však pouze různé
hospodářské skutečnosti a problémy
zaznamenat, neměli však vlivu na to, jak je změnit.
To již je v povaze kapitalistického systému,
že podléhá živelným zákonům
na lidské vůli nezávislým a že
jeho národohospodáři i ministři financí
stáli nad jeho chorobami bezradně. Poučné
je, paní a pánové, listovat v rozpočtových
exposé nedávné kapitalistické minulosti,
kde se dovíte o počtu nezaměstnaných,
aniž se tam dočtete, jak tuto hospodářskou
chorobu odstranit. Jsou tam úvahy, zda by stát neměl
napomoci při odstraňování nezaměstnanosti
snad tím, že by sám podnikal - ovšem ve
výstavbě silnic a regulaci řek, neboť
jinak by vytvářel nežádanou konkurenci
kapitalistickému podnikání. Mimo takové
úvahy pak najdeme tam ještě snůšku
krasořečnění o "spravedlnosti"
a "rovnováze" daňového zatížení
a o štědrosti státních výdajů.
Jinak byla rozpočtová exposé pouhým
výpočtem a přehledem jednotlivých
hlav a kapitol finančního zákona.
Naše dosavadní tři lidově demokratické
rozpočty prodělaly od r. 1946 zřejmé
změny. Po národní a demokratické revoluci
navázali jsme na formu a methodu předválečného
kapitalistického rozpočtování. Avšak
v té míře, jak se náš stát
vyvíjí k socialismu, mění znenáhla
a budou se měnit naše rozpočty a přibližovat
se k ideálnímu vzoru rozpočtu socialistického.
O tomto dialektickém vývoji mluvil jsem již
v exposé loňského roku a i letos jsem to
v úvodu připomněl. Nesmíme zapomenout,
paní a pánové, že ani sovětský
rozpočet nebyl hned od začátku rozpočtem
socialistickým se všemi atributy finančního
plánu. V návrhu prvního pětiletého
plánu SSSR čteme, že je třeba na denní
pořad "postavit otázku všeobecné
revise finančního systému tak, aby se dokonaleji
přiblížil podmínkám a potřebám
programu výstavby socialistického hospodářství."
(Předsednictví převzala místopředsedkyně
Hodinová-Spurná.)
Jaké jsou, paní a pánové, ještě
rozdíly mezi rozpočtem socialistickým a naším?
Především sociální a politické
předpoklady takového rozpočtu liší
se v té míře, jak se také liší
sociální systém socialistický a lidově
demokratický. Máme ještě vedle sektoru
socialistického sektory kapitalistický a malovýrobní.
Tato okolnost způsobuje mezi jiným, že máme
složitější daňový systém,
než jaký mají v SSSR. Náš daňový
systém musí vedle úkolů akumulace
pomocí všeobecné daně zastávat
ještě důležitou politickou funkci třídního
instrumentu lidově demokratického státu.
Teprve v souvislosti se všeobecnou daní přistupujeme
také k problému plánování cen.
Naše všeobecná daň shromažďuje
zatím pouze finanční prostředky k
investicím státního hospodářství,
nikoli však k investicím celého národního
hospodářství.
Další důležité náležitosti
socialistického rozpočtu - chozrasčot a kontrola
rublem - podstupují u nás své první
kroky do života současně s tímto rozpočtem.
Podrobně dále vyložím, jaká opatření
jsme již v tomto oboru učinili a jak daleko jsme se
již dostali. Až bude u nás řádně
fungovat na závodech hospodaření podle rozpočtu
a v Živnobance kontrola korunou, budeme u nás moci
mluvit o rozpočtu jakožto finančním
plánu v plném slova smyslu.
Jak jsem už naznačil, dostává v ekonomice
naší lidové demokracie i naše finančnictví
nový smysl, a tu se před námi rýsuje
i řada velmi konkretních úkolů, jež
lze shrnouti do několika skupin problémů.
Je to v první řadě problematika způsobu
akumulace výsledků naší národní
práce, dále problematika organisace resp. dokončení
organisace nástrojů této akumulace, to jest
našeho peněžnictví, které má
být zároveň i nástrojem kontroly,
a konečně spojení či zapojení
státního aparátu do této činnosti.
Je jisto, že v první skupině problémů
jsme na prahu jejich řešení a neváhám
doznat, že jsme se právě zde dopouštěli
základní chyby tím, že jsme kladli přílišnou
váhu na financování naší investiční
činnosti úvěrem a použitím vkladů
u peněžních ústavů, místo
abychom se starali o to, jak nashromáždit příslušné
finanční prostředky přímo v
rukou státu. Jsou-li podle zákonů národní
podniky majetkem státu, je jen logické, že
si sám stát musí opatřovat prostředky
k rozmnožování tohoto majetku, nehledíme-li
na samotné výsledky národního podnikání,
tedy přímou akumulaci zisků, z pramenů
rozpočtových. A tu, ať kdo chce či nechce,
narážíme na nutnost plánované
cenové politiky, s ní přímo souvisící
politiky daňové a politiky mzdové. Mzdy už
přestávají být t. zv. záležitostí
sociální nebo předmětem "soc.
politiky" ve starém pojmu, ve kterém vždy
býval přídech blahovolnosti měšťáka,
který se chce stavět ušlechtilým. Mzdová
politika není už řešením problémů
t. zv. sociálních, ale velikým úkolem
rozdělování národního produktu
mezi pracující podle pracovního výkonu
a zásluh v rámci plánu a možností
daných stupněm jeho uskutečnění.
Daně přestávají být záležitostí
úzce fiskální a stávají se
národohospodářským nástrojem
v životním procesu plánovaného hospodářství
národa. Tak se nám prolínají jednotlivé
snahy a činnosti v jediném velikém a složitém
hospodářském procesu našeho národního
života, ve kterém právě finance hrají
roli z nejzodpovědnějších. V příštích
odstavcích svého exposé se vynasnažím
vyložit právě tyto skutečnosti i jejich
souvislosti. V první řadě to tedy bude problematika
financování investic, problematika zdrojů
tohoto financování: problémů kolem
přímé akumulace zisků v podnicích,
problémů zachycení částí
národního důchodu soustavou politiky cenové
a daňové, problémů kolem akumulace
peněžních úspor obyvatelstva v peněžních
ústavech. V druhé řadě se mi bude
zabývat soustavou nástrojů státní
politiky určených k tomu, abychom dokonale soustřeďovali
peněžní úspory našeho lidu dobře
fungující soustavou peněžnictví,
které především ve svých nejvyšších
útvarech bude i přímým nástrojem
státní kontroly nad procesem výroby i cirkulace
zboží a rozvádění soustředěných
národních úspor na plánem určená
místa. Konečně se zmíním v
rámci obrazu vlastního rozpočtu o problémech
politiky daňové. Sem by také patřil
problém organisace státních nástrojů
pro službu našemu hospodářství
na tomto poli. Zde neváhám pro dnešek s upřímností
doznat, že jsme právě zde pokročili
nejméně a že nejvlastnější
orgán, t. j. samo ministerstvo financí, nemáme
dosud vybudováno tak, jak je třeba. Snad se může
někomu zdát absurdním, že dříve
budujeme orgány venku než máme vybudováno
jádro, avšak život, horoucí, spěchající
život nás nutí k tomu, abychom utvářeli
nejdříve přímý pracovní
proces společnosti a pak teprve jeho nadstavbu, kterou
je v tomto případě i orgán nejústřednější:
ministerstvo, kde jsme musili vystačit a vystačili
s aparátem vlastně nedokonalým. Stálo
to ovšem více úsilí a práce -
ale ke všemu přijdeme, i k dokonalé, t. j.
životním nutnostem odpovídající
organisaci ústředního orgánu státních
financí.
Uvažujíce o rozpočtu za socialismu a lidové
demokracie, viděli jsme, paní a pánové,
jakou významnou roli zde hrají problém investic
a jejich finanční úhrada.
V r. 1949 má státní správa a státní
podniky uskutečnit investice v celkové částce
okrouhle 19,6 miliard Kčs a mimo to lidová správa
za 5 miliard Kčs. Celkem tedy ve státním
rozpočtu musí být nalezena úhrada
na investice ve výši 24,6 miliard Kčs. Tato
částka bude kryta amortisačními kvotami
a vlastními prostředky podniků ve výši
3,4 miliard Kčs, její zbytek pak z příjmové
stránky rozpočtu.
Investice ve státním rozpočtu jsou však
jen částí investičního plánu,
který počítá v r. 1949 s úhrnnými
investicemi cca 54 miliard Kčs. Vidíme tedy, že
vedle uvedených 24,6 miliard Kčs, pro něž
úhrada bude nalezena v rámci rozpočtu, má
naše hospodářství provésti ještě
investice za dalších asi 30 miliard. Jde především
o investice národních podniků a jen v menší
míře o investice podniků družstevních
a soukromých. Finanční úhrada pro
tyto investice bude opatřena takto:
Část těchto investic jsou investice obnovovací;
jejich výši lze v souhlase s důvodovou zprávou
k pětiletému plánu odhadnouti asi na 30 -
35 %. To znamená, že tato část
investic může býti uhrazena z amortisačních
kvot podniků. Amortisační kvoty jsou v r.
1949 stanoveny na takové výši, která
odpovídá skutečnému opotřebování,
a lze je odhadnouti částkou 11 miliard. Zbývajících
19 miliard bude uhrazeno jednak ze zisků podniků,
jednak z úspor obyvatelstva. Národní podniky
odvedou v r. 1949 do fondu znárodněného hospodářství
3 1/4 %ní úrok ze svého
kmenového jmění, a to za léta 1948
a 1949. Spolu se zisky, které některé národní
podniky vykáží ještě mimo uvedené
zúročení kmenového jmění,
lze odhadnout tyto částky celkem na 8 miliard. Z
úspor obyvatelstva bude nutno uhraditi zbývající
část investic, t. j. 11 miliard. Odhad přírůstku
úspor ve výši 11 miliard pro rok 1949 zdá
se býti realistický, jestliže uvážíme,
že přebytky Ústřední národní
pojišťovny jsou odhadovány na 4,5 miliardy, přebytky
fondu rodinných příslušníků
a fondu začleňování do práce
na 0,3 miliardy a přírůstek pojišťovacích
reserv u pojišťovny-národního podniku
0,5 miliardy. Na úspory obyvatel u peněžních
ústavů připadá tedy částka
asi 6 miliard.
Nepřihlížíme-li k částkám,
jež při financování investic získáme
z amortisačních kvot, vidíme, že finanční
úhradu budeme musit opatřit pro 21,2 miliard investic,
jež jsou zařazeny ve státním rozpočtu,
a pro cca 19 miliard investic, jež mají být
provedeny mimo rámec státního rozpočtu.
Odečteme-li ještě investice nepravé
ve výši 4,9 miliardy, zbývá pravých
investic 35,3 miliard, což představuje 15 % z národního
důchodu, který pro rok 1949 je odhadován
na 235 miliard. Srovnáme-li obdobné procento v jiných
státech, vidíme, že naše zatížení
národního důchodu je nízké
a příznivé. Na př. v Sovětském
svazu je podíl investic na národním důchodu
21 % ve čtvrté pětiletce, v Polsku činí
toto procento 19 % a v Jugoslavii 27,3 %.
Z uvedených čísel o výši investic
a jejich úhradě v r. 1949 vyplývá,
že nepřihlížíme-li k amortisačním
kvotám, pramenem pro úhradu investic jsou daně,
zisky podniků a úspory obyvatelstva.
V plánovaném hospodářství na
rozdíl od kapitalistického hospodářství
výnosu daní není již používáno
k posílení posic vykořisťující
třídy, nýbrž slouží jako
pramen k financování plánovaných úkolů,
především investičních, a tím
budoucímu rychlejšímu zvyšování
životní úrovně pracujících.
Veliký investiční program našeho hospodářství
znamená přírůstek národního
jmění, ne ovšem v tom smyslu, jak tohoto pojmu
užívali kapitalisté, kdy přírůstek
národního jmění znamenal vlastně
přírůstek jejich vlastního jmění.
V našem hospodářství jde o přírůstek
skutečně národního jmění,
t. j. jmění, patřícího u nás
všem pracujícím.
Ve srovnání s kapitalistickými rozpočty
je v našem rozpočtu ještě jeden důležitý
rozdíl. Těžiště daní se
odklání od daní přímých.
Tato tendence projevovala se již v rozpočtech obou
předcházejících let, v r. 1949 se
ještě zesiluje. Daňový výnos
poklesl tím, že zavedením daně zemědělské,
živnostenské a daně ze mzdy bylo daňové
zatížení v daních přímých
podstatně sníženo a mnoho pracovních
důchodů bylo od daní vůbec osvobozeno.
Z celkového počtu živnostníků
asi 275.000 podléhá živnostenské dani,
která znamenala velmi podstatné snížení
daňového břemene 213.000 živnostníků,
t. j. 77 % z celkového počtu živnostníků.
Mimo to z poplatníků živnostenské daně
plných 33 % je od živnostenské daně
vůbec osvobozeno, protože daňový základ
a nezdanitelné minimum jsou stanoveny pro malého
poplatníka velmi příznivě. Zavedení
živnostenské daně znamenalo pro malé
živnostníky jako celek snížení
daňového břemene o více než 700
mil. Kčs.
Podobně je tomu u daně zemědělské,
již dnes podléhají prakticky téměř
všichni zemědělci bez výjimky. I tu
osvobození od této daně je velmi široké,
takže dnes asi 90 % zemědělců zemědělskou
daň vůbec neplatí. Zavedení zemědělské
daně představuje pro zemědělce snížení
daňových povinností asi o 1/2 miliardy.
Rovněž daň ze mzdy nejen sazbou, ale i osvobozením
odměny za práci přes čas a za mimořádný
výkon představuje trvalé snížení
daňového břemene všech námezdně
pracujících.
Přímé daně daňovou reformou
klesají na významu. Je to samozřejmé
též s hlediska plánování. Máme-li
možnost plánovat ceny, mzdy a zisky přímo,
je zbytečné příliš zatěžovat
finanční aparát vyměřováním
právě přímých daní,
které pro svoji povahu nutně vyžadují
rozsáhlé a komplikované agendy, která
značně zatěžuje i poplatníka
i finanční správu. Mimo to v kapitalismu
přímé daně nejen že nebyly dostatečným
sociálním korektivem, naopak stávaly se nástrojem
třídního útlaku, neboť postihovaly
vlastně jen důchody z pramenů viditelných,
t. j. mzdy a platy, ale často a ve velkém rozsahu
jim unikaly důchody z lehce zatajitelných nebo neviditelných
pramenů. Úpravou bilancí, vytvářením
tichých reserv pomocí nesprávných
odpisů, daňovou amnestií, stabilisačními
bilancemi atd. byli takto zvýhodňováni největší
kapitalisté. Rovněž progrese, již bylo
možno uskutečnit právě jen u přímých
daní a za jejíž uplatnění socialisté
v kapitalismu vždy bojovali, ztratila dnes svůj význam,
protože výše důchodů může
být v socialistickém sektoru určována
přímo. Naopak ostře progresivní sazby
by se mohly stát v dnešním hospodářství
brzdou zvýšeného výkonu. Proto bylo
napřed nutno odměnu za práci přes
čas a za mimořádné výkony od
daní dokonce osvobodit.
Poněvadž úkoly investiční, sociální,
kulturní a zdravotní mají trvale stoupající
tendenci, nedovolují, aby nynější celkový
výnos daní byl snižován, a tak je nutno
hledat úhradu státních výdajů
v jiném vhodném prameni, jímž je právě
zavedená všeobecná daň. Tato daň
představuje dnes největší příjem
státního rozpočtu, a to příjem
plynulý a nikoli jen zpožděný a nárazový,
jak je tomu nutně u většiny daní důchodových.
Výnos všeobecné daně může
býti ve srovnání s dnešními přímými
daněmi daleko snáze plánován, protože
se neupíná na proměnlivé hospodářské
složky, nýbrž na výrobní a spotřební
plán celého hospodářství. A
proto působí tato daň velmi účinně
jako nástroj rozdělování akumulace
finančních prostředků v našem
hospodářství a současně je
regulátorem cen a jedním z prostředků
finanční kontroly výroby. Její sazby
jsou odstupňovány podle druhů výrobků.
Tím, že všeobecná daň má
být předepsána u všech druhů
zboží, bude sloužit jako kontrola objemu plánované
výroby. A tím, že její sazba má
být odstupňována podle druhů a kvality
výroby, bude sloužit jako kontrola i pro kvalitativní
plnění plánu.
Všeobecná daň bude ve srovnání
s přímými daněmi administrativně
jednodušší, ježto nahrazuje zčásti
staré nepřímé daně, daň
z obratu, daň z předmětů zbytné
potřeby, vyrovnávací částky
a kolek z účtů. Zatížení
spotřebních statků bude odstupňováno
podle stupně jejich zbytnosti, čímž
se tato daň stává prostředkem regulace
a plánování spotřeby.
Nově zavedené všeobecné daně,
jež má být nástrojem regulace cen a
spotřeby, jakož i soustředění
finančních prostředků používáme
právě v těchto dnech k tomu, abychom zavedli
nový způsob zásobování. Dospěli
jsme totiž ve svém hospodářském
vývoji dnes tak daleko, že zejména výroba
některých průmyslových spotřebních
statků stoupá. Je to díky pracovnímu
úsilí našich dělníků,
kteří - jak už řečeno - vyplnili
dvouletý plán na 101,2 %, čímž
je naše průmyslová výroba již o
10 % vyšší než před válkou.
Pětiletý plán předvídá
pak ještě další zvyšování.
Otázka nyní je, jak máme s touto stoupající
hojností některých statků naložit,
abychom výsledku této zvýšené
výroby, pokud ji můžeme ponechat pro domácí
spotřebu, co nejúčelněji využili
k zlepšení životní úrovně
lidu. Nejlépe by jistě bylo, kdybychom mohli všechno
zboží uvolnit. Tak daleko ale ještě nejsme.
Zboží není přece ještě tolik,
abychom mohli uspokojit všechnu potřebu, která
by se na trhu uplatnila. Máme tedy setrvat při dosavadním
přídělovém a cenovém systému,
nebo máme volit cestu jinou?