Jaký je náš dosavadní způsob
zásobování a jaké máme s ním
zkušenosti? Při poválečném nedostatku
zboží převzali jsme přídělový
způsob zásobování, při kterém
zásadně dostával každý občan
stejný příděl. Tento způsob
vypadá na první pohled velmi demokraticky a spravedlivě.
Ve skutečnosti jsou však při něm bohatí
a příživníci privilegováni. Neboť
jaká je to spravedlnost, když v době nedostatku
předmětů denní potřeby se měří
stejně kapitalistovi, jenž vykořisťuje
cizí práci a hromadí zisky, jako dělníkovi
nebo malému rolníkovi, kteří mají
největší zásluhu o plnění
plánu. Nebo když dostává tentýž
příděl spekulant a boháč, který
žije z bezpracného důchodu, jako stachanovec,
úderník práce a zasloužilý konstruktér.
Což není jasno, že při takovémto
způsobu zásobování se vlastně
přiživují tyto zbytky kapitalistických
vrstev v naší společnosti na zařízení,
které má sloužit k zajištění
minimálního přídělu pracujícím?
Ale co ještě horšího! Je všeobecně
známo, že spekulanti a bohatí zákazníci
odnímali tajemnými kanály černého
obchodu značnou část zboží, a
to právě zboží nejlepší
jakosti, přídělovému řízení,
takže se velmi často na dělníka a pracujícího
člověka zboží nedostalo. Zato však
zbytky kapitalistů a bohatí, kteří
mají dostatek peněz a styky a jsou soukromému
obchodníkovi i třídně bližší,
zboží dostávají, takže při
tomto zdánlivě demokratickém a spravedlivém
zásobovacím režimu jsou to často bohaté
vrstvy, jež jsou ve skutečnosti privilegovány.
Tak zboží, určené zásobování
pracujících, mizelo pod pulty soukromých
obchodníků, jak ukázaly nadmíru jasně
nedávné namátkové kontroly. A odtud
odplývalo zboží na černý trh,
kde vysoké nezákonné ceny byly zdrojem ohromných
zisků šmelinářů a spekulantů.
Jak zřejmo, ztroskotávala na tomto způsobu
zásobování mnohdy i naše socialistická
zásada o odměňování podle práce,
stejně jako naše úsilí zvýšit
produktivitu práce hmotnou zainteresovaností dělníka.
Neboť co je platna dělníkovi vyšší
mzda, odměna za práci přes čas nebo
za mimořádný výkon, jaký užitek
má z daňových úlev za mimořádné
práce, když nakonec má tentýž příděl
stachanovec jako ulejvák. Podobně je tomu i na venkově,
kde jsme uvolnili právě nedávno nadkontingentní
zemědělské výrobky. I zde je rolníkův
zájem na volném odprodeji nadkontingentního
zboží a tím i jeho zájem o zvyšování
produktivity velmi často podvazován, když si
za stržené peníze může sotva kde
něco kalého přikoupit.
Tyto zkušenosti nám tedy ukazují, že nemůžeme
setrvati při dosavadním způsobu zásobování.
Tím méně, když zvyšovaná
výroba nám přináší nové
spotřební statky. Nemůžeme přece
do té doby, než budeme s to uvolnit všechno zboží,
zhoršovat dnešní situaci ještě o
to, že přírůstek zboží budeme
rozdělovat dosavadním nedokonalým způsobem.
Jak by řešili situaci kapitalisté? Jejich methody
známe. Z naší vlastní minulosti po první
světové válce a ze zkušeností
kapitalistických států dnes. Kapitalisté
by třeba při nedostatku zboží vše
uvolnili. Ceny by nekontrolovatelně stoupaly, při
čemž mzdy by za nimi daleko pokulhávaly. Majetné
vrstvy by mohly nakupovat v přeplněných obchodech
co hrdlo ráčí, zatím co dělníci
by neměli zaručeno ani to nejnezbytnější
k životu. Takové jsou zkušenosti naše v
minulosti i dnešní pochmurná skutečnost
ve Francii, Italii a jiných kapitalistických státech.
Nedostatky našeho zásobovacího systému
byly nám dostatečně známy a proto
jsme se nejednou již pokusili aspoň o částečnou
nápravu. Tak už v r. 1946 jsme dali na volný
trh kvalitní cigarety za zvýšené ceny,
v druhé polovině loňského roku jsme
sáhli k přednostnímu zásobování
dělníků a zaměstnanců prostřednictvím
závodních rad a před vánoci jsme provedli
známou balíčkovou akci. Všechny tyto
pokusy setkaly se s úspěchem. Ukázalo se,
že pracující mohou býti tímto
způsobem lépe zásobování a
že stát může vytlačit černý
obchod. Ve větším měřítku
učinili tyto zkušenosti v Sovětském
svazu, Polsku, Maďarsku a jinde, kde již dříve
zavedli při vzrůstající výrobě
spotřebních statků dvojí ceny. V Sovětském
svazu došli touto cestou dokonce již k úplnému
zrušení přídělového hospodářství
a k úplnému uvolnění trhu.
Vycházejíce z těchto zkušeností,
přistupujeme i my k novému způsobu zásobování.
Tento první krok k uvolnění přídělového
zásobování umožňuje nám
především zvýšená výroba
některých druhů průmyslových
spotřebních statků. Jak již řečeno,
nejsme dosud tak daleko, abychom mohli všechno toto spotřební
zboží uvolnit. Na to by doplatili dělníci
a pracující, kdežto zbytky kapitalistických
vrstev a spekulanti by na tom vyzískali. Saháme
tudíž jen k částečnému
uvolnění trhu těmito spotřebními
průmyslovými statky, pokud to zvýšená
výroba dovoluje, a to cestou dvojích cen. Zásobování
dělníků a některých jiných
kategorií pracujících těmito průmyslovými
spotřebními statky zajišťujeme tím,
že pro ně ponecháváme v platnosti dosavadní
přídělový způsob zásobování
ve výši přídělů, jaké
měli loňského roku, a za ceny přibližně
stejné. Ceny na volném trhu budou podstatně
zvýšeny a cenový rozdíl bude odčerpán
zvýšenou sazbou všeobecné daně.
Přitom dosavadní příděly potravin
zůstávají zachovány pro všechny
občany bez rozdílu, za nezměněné
ceny. Také výše nájemného zůstává
nezměněna. Pracující budou i nadále
zásobováni potravinami přednostně,
jak to bylo zavedeno již v druhé polovině loňského
roku, a toto přednostní zásobování
bude ještě dále rozšiřováno.
Dvojí ceny se týkají těchto druhů
zboží: textilní zboží; boty kožené
a gumové (kromě pracovní obuvi kožené);
osobní auta, motocykly, jízdní kola; velo-
a moto-pneumatiky; gumové textilní zboží;
benzin pro osobní auta a motocykly; mýdlo. Pro odběr
textilního zboží a bot bude vydána nová
šatenka, na kterou mají nárok především
dělníci, dále ostatní námezdně
pracující (soukromí, státní
a veřejní zaměstnanci), dále rolníci
do 15 ha, kteří splnili na 100 % osevní plán
v hospodářském roce 1947/1948, kontingenty
obilí, brambor, masa, mléka a vajec v předcházejícím
období, jakož i dílčí osevní
plán hospodářského roku 1948/1949,
a rodinní příslušníci těchto
vrstev; dále důchodci a jejich manželky (mimo
příjemce rent z kapitálu); vysokoškolští
studenti; slovesní, hudební a výtvarní
umělci, řádně organisovaní
v příslušných syndikátech a jejich
rodinní příslušníci; a konečně
kojenci do jednoho roku bez rozdílu.
Ostatní vrstvy obyvatelstva budou nakupovat textil a obuv
bez šatenky, bez bodů, bez poukazů na volném
trhu, ovšem za ceny zvýšené.
Dělníci, rolníci a zaměstnanci budou
moci vedle svých přídělů za
vázané ceny nakupovat také za zvýšené
ceny na volném trhu. Podobná úprava jako
u textilu a obuvi se zavádí i u ostatních
vyjmenovaných průmyslových výrobků.
Budou prodávány ve značné části
na vázaném trhu na poukazy, které vydá
ROH dělníkům a zaměstnancům,
kteří je nejvíce potřebují.
Tento nový způsob zásobování
textilem, obuví a pod., jakož i dvojí ceny
jsou důsledkem přechodu k částečnému
uvolnění trhu. Zatím co za vlády kapitalismu
přechod k volnému trhu by byl spojen s velkými
útoky na životní úroveň dělnictva
a pracujících, u nás, v lidové demokracii,
se naopak děje se záměrným privilegováním
právě dělníků a pracujících.
Nový způsob zásobování zvyšuje
totiž životní úroveň dělnictva
a ostatních pracujících, což je smyslem
našeho plánovaného hospodářství,
kde zvýšení výroby má vésti
ke zvýšení životní úrovně.
Neboť se dělníkům a ostatním
privilegovaným vrstvám zajišťují
loňské příděly v neztenčené
výši a za přibližně stejné
ceny a pokud možno nejlepší kvality. To znamená
faktické zlepšení proti loňskému
roku, kdy značná část bodů
nemohla být honorována, neboť značnou
část nejlepšího zboží odnímali
pracujícím přes černý trh kapitalisté.
Ti jsou dnes z přídělového zásobování
zcela vyloučeni a odkázání se svou
potřebou pouze na volný trh za vysoké ceny.
Pracující rovněž zvýší
svou životní úroveň tím, že
si ke svým přídělům a k přednostnímu
zásobování budou moci přikoupit na
volném trhu. Je zcela přirozené, že
dosavadní způsob zásobování
zlepšujeme právě v tom směru, aby se
dostalo privilegovaného postavení dělníkům
a ostatním pracujícím, kteří
mají hlavní zásluhu o konsolidaci našeho
hospodářství, o plnění našich
plánů a kteří jsou nejspolehlivější
oporou na cestě vývoje naší lidové
demokracie k socialismu. (Potlesk.) Naproti tomu jaký
div, že ze zvýhodněného zásobování
vylučujeme kapitalisty, příživníky
a spekulanty, kteří rozvracejí naše
hospodářství a brzdí pokrokový
vývoj naší republiky.
Jsou arciť odkázáni na volný trh i někteří
drobní výrobci, kteří nepatří
do řad kapitalistů, jako na př. zemědělci
nad 15 ha a řemeslníci. Avšak těmto
vrstvám se většinou nedaří špatně,
i když sami pracují. Vyrábějí
pro vlastní zisk a od osvobození většinou
nahromadily slušný majetek, takže si mohly zakoupit
auta, stroje a pod. Někteří se docela obohacují
na černém trhu. Rozdělujeme-li z mála,
je přirozeno, že dáváme přednost
těm, kdož mají o obecné blaho zásluhu
největší.
Přednostní zásobování a zavedení
volného trhu bude zároveň jedním z
prostředků potírání rovnostářství,
které se u nás od květnových dnů
v důsledku zejména cenové a mzdové
politiky a ve spojení s politickými poměry
doby předúnorové zakotvilo. Rovnostářské
tendence brzdí rozmach pracovního úsilí
a vzestup produktivity práce a je v rozporu se socialistickou
zásadou odměny podle práce. Při novém
způsobu zásobování může
dělník vyšší mzdu, kterou si zasloužil
vyšším výkonem, stejně jako malý
a střední rolník vyšší příjem,
kterého dosáhl za nadkontingentní zemědělské
výrobky, uplatnit na volném trhu ke zlepšení
své životní úrovně. Nový
způsob zásobování dává
možnost, aby po zásluze byli zejména odměňováni
stachanovci, úderníci práce, zlepšovatelé
výrobního procesu a všichni ti, kdož při
výstavbě socialismu přinášejí
oběti ve prospěch národa a republiky.
Nový způsob zásobování bude
zároveň jedním z prostředků
naší politiky omezování a zatlačování
kapitalistických živlů. Kapitalisté,
spekulanti a kořistníci, žijící
z cizí práce, nemohou nakupovat na vázaném
trhu za nízké ceny a jsou odkázáni
výhradně na volný trh s cenami podstatně
zvýšenými. Tak se podrývá základna
třídní existence kapitalistických
a kořistnických živlů a brzdí
jejich reprodukce ze soukromého podnikání.
Nový způsob zásobování bude
rovněž znamenat těžkou ránu pro
spekulanty všeho druhu. Neboť ceny na legálním
volném trhu budou všeobecnou daní regulovány
tak, že se nikomu nevyplatí přestupování
zákonů na černém trhu. To je také
důvodem vysokých cen volného trhu, neboť
jinak by spekulanti zboží skoupili a prodávali
je pak s nezákonným ziskem na černo.
Volný trh nám brzy přinese pokles černých
cen, což nám opět umožní postupně
snižovat ceny na legálním volném trhu.
Peníze, které až dosud vydělávali
na černém trhu spekulanti, poplynou nyní
ve formě všeobecné daně do státní
pokladny a odtud jich bude použito k financování
investic pětiletého plánu, k rozmachu našeho
hospodářství a tím opět ke
zvyšování blahobytu pracujícího
lidu. Pracující pak, kteří doplní
své příděly nákupem na volném
trhu za zvýšené ceny, budou tak činit
u vědomí, že finanční prostředky
odčerpané takto všeobecnou daní jsou
určeny k výstavbě socialistického
hospodářství, jehož oni jsou dnes pány.
Těchto všech reálných výsledků
našeho nového způsobu zásobování
a naší nové cenové politiky lze dosáhnouti
za jednoho rovněž reálného předpokladu:
že bude od samého počátku soustavně
a trvale plněn náš výrobní plán,
zejména také plán výroby spotřebních
statků, a to nejen kvantitativně, ale i kvalitativně,
a že bude lze když ne zvyšovat, tož aspoň
dodržovat kvotu, určenou z výroby pro domácí
trh.
Tak, paní a pánové, naše nová
cenová a přídělová politika
spolu se všeobecnou daní je nejen přechodem
k volnému trhu, ale i nástupem k plánování
cen a mezd, prostředkem podněcování
produktivity práce, nástrojem k omezování
a zatlačování kapitalistických živlů,
prostředkem odměňování nejzasloužilejších
pracovníků, nástrojem akumulace a prostředkem
k dalšímu upevnění naší
měny.
Druhým zdrojem finanční akumulace jsou zisky
podniků. Aby se mohly opravdu stát spolehlivým
zdrojem socialistické akumulace, musí být
jako vše ostatní plánovány. Z hospodářství
SSSR vidíme, že ve srovnání s daňovým
výnosem je zisk daleko méně významnou
položkou. Na rozdíl od hospodářství
kapitalistického hnací silou a cílem našeho
hospodářství není a nemůže
být zisk. Zisk zde má především
funkci kontrolního nástroje. Je tedy nezbytně
nutno, aby národní podniky zisk vykazovaly. Dosáhnouti
akumulace ziskem lze dvojím způsobem. Jednak tím,
že peněžní akumulace se dosáhne
pouhým zvýšením cen. Takovýmto
způsobem prováděné hromadění
zisku v podnicích by však zatemňovalo a znesnadňovalo
jejich finanční kontrolu. V zisku podniku má
se projevit jen taková finanční akumulace,
která vznikla snížením výrobních
nákladů.
Vytvořením Fondu znárodněného
hospodářství bude možno soustřeďovat
zisky na jednom místě a používat jich
podle plánu.
Závažnou okolností je, že zisky za rok
1946 až 1947 nejsou dosud tak vysoké, aby s nimi mohlo
býti počítáno jako s vydatným
pramenem pro financování plánovaných
investic a ostatních plánovaných úkolů.
Podniky byly nuceny dosud nalézati finanční
úhradu pro své plánované úkoly
z velké části úvěrem u bank.
Zde však možno již v roce 1949 očekávati
určité zlepšení. Jednak lepší
cenová politika odstraní dosavadní ztrátovost
některých sektorů, jednak tlak na snížení
výrobních nákladů bude prováděn
finančním plánem podniku a případně
i povinným zúročením kmenového
jmění a reservních fondů a zejména
i finanční kontrola bankou již ponese své
ovoce.
Do Fondu znárodněného hospodářství
bude totiž připlývat zúročení
kmenového jmění a reservních fondů
národních podniků. Úrok bude činit
31/4 % u všech podniků a možno
tedy počítat s příjmem Fondu téměř
4 miliard Kčs již za rok 1948. Protože v roce
1949 dojde ke zvýšení kmenového jmění
a mimo to v roce 1949 do Fondu přispějí též
ostatní znárodněné podniky, spadající
pod ministerstvo vnitřního obchodu, informací
a zahraničního obchodu, které teprve mají
býti delimitovány a konsolidovány, lze počítati,
že tato částka se ještě zvýší.
Úrok z kmenového jmění bude nutno
odvésti i tehdy, jestliže bilance podniku skončila
ztrátou anebo i ziskem menším, než je
31/4 % kmenového jmění.
Mimo to ovšem odvedou podniky do Fondu ještě
70 % té části zisku, která jim po
zúročení kmenového jmění
zůstane. O tyto částky, jež lze za rok
1948 odhadnout asi na 2 miliardy, se příjmy Fondu
zvýší. Lze očekávat, že
s postupující konsolidací národních
podniků se tato částka v roce 1949 rovněž
zvýší.
Jako socialisté musíme mít k ziskům
v průmyslu jiný poměr, než jsme k nim
měli v době kapitalismu. V kapitalismu představovaly
zisky jednu ze složek nadhodnoty, již si přisvojoval
kapitalista. V socialismu však již nadhodnota nepřipadá
soukromému kapitalistovi, nýbrž státu
a je použita ku prospěchu pracujících
a zvýšení jejich životní úrovně.
Proto se musíme snažit, aby zisky národních
podniků byly co nejvyšší.
Důležitým opatřením, jímž
bude možno dosáhnout v podnicích zvýšení
zisku, je hospodaření podniků podle rozpočtu
a kontrola korunou. Bez hospodaření podle rozpočtu
neměli bychom dostatečně přesného
obrazu o finančním hospodářství
podniku. Je proto nezbytně nutno přikročit
k vytvoření předpokladů pro pořádek
ve finančním hospodářství podniků.
Jde především o bilanční pořádek
v národních podnicích. Národní
podniky průmyslové a potravinářské,
vytvořené z podniků znárodněných
v prvé etapě, vznikly většinou ke dni
1. ledna 1946. K tomuto dni musí sestavit své zahajovací
bilance, které obsahují jejich majetek a závazky
při zahájení jejich činnosti. Teprve
pořízení zahajovacích bilancí
národních podniků umožnilo sestavit
jejich bilance za rok 1946 a 1947, z nichž jsou nyní
patrny výsledky jejich hospodaření za první
2 léta jejich existence.
Z řady prostředků a opatření,
jimiž se zajišťuje finanční pořádek
v podnicích, zmiňuji se ještě o rozpočetnictví,
které se u nás počátkem roku 1949
v podnicích zavádí. Zavedením rozpočetnictví
bude nejen podnik jako celek, ale i jeho jednotlivé složky,
tedy na př. určitá dílna, předem
vědět, jaké jsou její plánované
náklady v určitém časovém období,
a bude moci srovnávati plánované náklady
s náklady skutečnými. Je tedy rozpočetnictví
velmi důležitý nástroj zhospodárnění
provozu, zejména tím, že každý
pracující bude moci sledovat hospodaření
jednotky, v níž pracuje. Obzvláště
v našem hospodářském řádu
bude tento nástroj neobyčejně důležitý,
protože umožní úzkou spolupráci
všech pracujících s vedením podniku
a dá možnost, aby všichni pracující
mohli sledovat výsledky své práce a neustále
napínat své síly k zvyšování
její produktivity. Bude nutno, aby rozpočet podniku
byl rozčleněn na jednotlivé dílny,
aby byl ve formě co nejsrozumitelnější
zpřístupněn všem zaměstnancům
v dílně pracujícím tak, aby umožnil
budování vstřícných plánů,
vedoucích k zhospodárnění výroby
ve formě přesných čísel.
Bez nejrozsáhlejší spoluúčasti
všech pracujících byly by všechny cifry,
stanovené rozpočetnictvím, ciframi papírovými
a mrtvými. "Socialismus nelze vybudovat bez aktivní
účasti nejširších mas," řekl
soudr. Slánský.