To je jedna stránka významu podnikových rozpočtů.
Druhou stránkou je podnikový rozpočet jako
prostředek ke srovnávání finančního
hospodářství podniků navzájem
a jako nástroj kontroly finančního hospodářství
podniku bankou, jako nástroj k zavedení finanční
discipliny v podnicích. Proto rok 1949 bude významným
mezníkem v zavádění kontroly korunou,
která zvláště po zavedení mzdových
fondů a stanovení normativu jednotlivých
druhů materiálových hodnot se stane účinným
prostředkem procesu finanční akumulace i
její kontroly a v důsledku toho i jedním
ze strážců stability naší měny.
Podnikové rozpočty nebudou pro nás jen nástrojem
kontroly o řádném hospodaření
podniku, nýbrž budou nám sloužiti jako
podklad pro sestavení celkového finančního
plánu našeho hospodářství. Celkový
finanční plán na rok 1949 - jak s hlediska
úvěru, tak s hlediska akumulace a s hlediska měnového
- nelze totiž ani přibližně spolehlivě
sestavit, jestliže by rozpočty podniků byly
sestavovány jen postupně pro jednotlivá čtvrtletí
a nikoliv též tak, aby byl pokud možno již
počátkem roku sestaven finanční plán
investic a provozu pro celý rok.
Vedle daní a zisků jsou zdrojem prostředků
na financování investic i úspory.
Úspory pro svoji strukturální, přirozenou
povahu nemohou být hlavním zdrojem opatřování
finanční úhrady investic. Jsou ovlivňovány
jednak změnami v rozdělení národního
důchodu, cenami zboží, změnami v nabídce
spotřebních statků, strukturálními
změnami, jež naše hospodářství
prodělává, celou řadou motivů
psychologických a pod. Pokud úspory mají
formu vkladů, jsou již svou povahou složkou velmi
pohyblivou, a stabilní jen v rámci velkých
čísel: nesmíme je přehlížet
či dokonce bagatelisovat, ale musíme je brát
právě tak, jak jsou, s celým jejich charakterem.
Přírůstek úspor může tedy
velmi kolísat a proto plánování investičních
úkolů nemůže být učiněno
závislým na takovém nestabilním prameni.
A zde je důvod, proč plánované hospodářství
se musí nutně ve svém vývoji postupně
přeorientovat k pramenům spolehlivějším,
jako jsou daně a zisky podniků, jejichž výši
lze snáze předvídat a především
plánovat. I když úspory jako pramen pro financování
plánovaných úkolů zůstávají
i nadále důležitým činitelem,
jejich význam ve srovnání s ostatními
dvěma prameny, t. j. daněmi a ziskem podniků,
stává se v plánovaném hospodářství
doplňkovým, druhořadým. Počátky
této tendence můžeme pozorovati v rozpočtu
1949, kde těžisko finanční úhrady
investic státních i podnikových se již
počíná přesouvat od úspor -
výpůjček do daní a zisků.
Přesto však bude nutno tvorbě a sběru
úspor věnovat pozornost, protože úspory
i nadále zůstanou důležitým zdrojem
akumulace i důležitým činitelem měnovým.
Má-li se naše snaha o zvýšení spořivosti
podařit, bude nutno respektovat fakt, že potenciální
vkladatelé v dnešní době jsou právě
široké vrstvy pracujících, jak je to
zřejmo z dnešní struktury národního
důchodu.
Stabilita naší měny - a o tu nám musí
hlavně jít - bude ovšem záviset především
- přejdeme-li primérní prvek, totiž
výrobu - na naší politice cenové a mzdové,
která nám má zaručit rovnováhu
nabídky a poptávky na trhu spotřebních
a investičních statků. Významným
příspěvkem pro stabilisaci měny bude
zejména vzestup produktivity práce a zavedení
mzdových fondů. Rovněž vyrovnaný
rozpočet dává předpoklad pro měnovou
stabilisaci a konsolidaci.
V souvislosti s úsporami vyplývá i problém,
jehož jsem se již dříve v několika
svých projevech dotkl, t. j. problém t. zv. thesaurace.
Musíme se i nadále snažit, aby thesaurace byla
snížena, nesmíme si však představovat,
že odstranění její je všelékem
na všechny bolesti. Za předpokladu na př.,
že by peněžní ústavy nový
přírůstek úspor, vytvořený
z částek před tím thesaurovaných,
rozpůjčily žadatelům o úvěr,
znamenalo by to mobilisaci dosavadní kupní síly,
která je zatím z části v klidu: proto
náš boj proti thesauraci, který je, positivně
vyjádřeno, uvědomovací kampaní
našeho občanstva, aby nahlédlo, že je
pro každého rozumnější, má-li
své úspory v peněžním ústavu
a ne v šupleti doma, je i ochranou našeho trhu před
návalem nesmyslných psychos, kdy lidé doslova
tropí ke své vlastní škodě hlouposti.
Jak je tedy patrno, jsou u nás nejvydatnějším
pramenem financování investic na prvém místě
daně, na druhém místě zisky a pak
teprve úspory obyvatel, což je proti dřívějšímu
stavu u nás i proti dosavadnímu stavu v kapitalistických
zemích významný rozdíl. Naproti tomu
jsou však investice národních podniků
financovány ještě mimo rámec rozpočtu,
to jest z jejich zisků a bankovním úvěrem.
I to znamená, že jsme teprve na přechodu k
socialistickému hospodářství. Budeme
však usilovat, aby v příštích rozpočtech
financování investic národních podniků
se dalo ze státního rozpočtu, takže
rozpočet bude pak úplným finančním
plánem celého hospodářství,
při čemž mimo rámec rozpočtu
zůstanou jen podniky družstevní a soukromé.
Právě jsme si, paní a pánové,
shrnuli naši investiční potřebu a způsob,
jak na ni obstaráme úhradu. Přistupme nyní
k rozboru druhé stránky této problematiky,
totiž k úvěrovému a peněžnímu
ústrojí našeho národního hospodářství.
Již od počátku jsme šli za vytvořením
peněžního a úvěrového
systému pod všeobecným státním
vedením, jak stálo v Košickém programu.
Řekl jsem již, že naše cesta nebyla vždy
přímočará a s jakými obtížemi
jsme museli zápolit. Teprve velkými dny únorovými
odpadly překážky, jež se nám stavěly
v cestu, a již 25. května 1948 jsme provedli nejobtížnější
část svého programu v organisaci peněžnictví,
totiž fusi bank až do konce.
Proč se naši nepřátelé, jak se
jistě i sami pamatujete, tak intensivně soustředili
na bojkot našich snah právě a v první
řadě na tomto poli? Protože si byli jasně
vědomi, že jejich uskutečněním
podlamujeme definitivně hlavní sloup moci kapitalistické
třídy a zbavujeme je jednoho z posledních
záchytných bodů snů o renaisanci této
moci.
Banky byly typickým hospodářským nástrojem
moci kapitalistů, i když jejich hospodářskou
základnou byly úspory právě vrstev
ostatních: středních vrstev městských,
rolnictva a také dělnictva. V bankách se
slévaly národní úspory, aby jimi disponovala
hrstka lidí: z drobných peněžních
úspor se v bankách tvořil bankovní
kapitál, který, ovládaje cestou úvěru
a účastí výrobu a tvoře vzájemným
sepětím bankovního kapitálu s kapitalisty
měst a venkova, s buržoasií agrární
i průmyslovou moc a sílu, zvanou finanční
kapitál, byl hlavním nepřítelem pracujícího
lidu v jeho třídním boji o existenci, práva
i sociální pokrok. Tuto baštu - banky - jsme
sice znárodněním vzali z rukou finančních
kapitalistů, avšak pokud bychom byli banky nechali
tak, jak byly, a nepřizpůsobili je nutnostem plánovaného
hospodářství a zcela novým úkolům,
byli bychom sami živili představu, že se vlastně,
kromě částečné změny
firem, nic nestalo. To platí i o t. zv. lidovém
peněžnictví, kde každý větší
ústav měl chtě nechtě tendenci být
bankou až do hlavního rysu finančního
kapitálu: touhy ovládnout monopolně své
působiště.
Peněžnictví má u nás životní
smysl jen potud, pokud se dovede uplatnit jako nástroj
plánování v oblasti investic a cirkulace
statků: peníze jakožto ekvivalent zboží
provázejí proces tvorby a cirkulace statků
a v jejich pohybu se zračí celý hospodářský
proces naší společnosti. Odtud náš
mimořádný zájem o peněžní
ústavy. Tento zájem je výrazem situace a
snahy právě opačné, než za kapitalismu;
naším světem už peníze nevládnou,
zato my si ve své peněžnické soustavě
tvoříme vládu nad penězi. (Potlesk.)
Dnes jíž není a nesmí býti úkolem
ani ctižádostí peněžních
ústavů někdejší "podpora
podnikavosti". Podnikavost ve starém slova smyslu
byla ostatně vytlačena již za vlády
finančního kapitálu monopolismem podniků,
ovládaných bankami, a omezovala se na drobty malé
a střední průmyslové buržoasie.
Chceme a budeme bedlivě střežit proud peněz,
nasbíraných v našem peněžnictví:
forma, jak to budeme dělat, jsou finanční
plány peněžních ústavů.
Při tom nám pomáhají především
dalekosáhlé organisační zásahy,
které jsme provedli zákonem ze dne 20. července
1948, č. 181 Sb., o organisaci peněžnictví.
Ústředním opatřením tohoto
zákona jest sloučení všech úvěrních
společenstev, spořitelen a okresních hospodářských
záložen v téže obci v jediný ústav
- spořitelnu a záložnu, pokud j de o sídlo
okresního soudu - v okresní spořitelnu a
záložnu.
Dalším základním opatřením
tohoto zákona je vytvoření t. zv. peněžních
ústředí, a to tím, ze všechny
spořitelny a záložny jsou povinny ukládati
své peněžní přebytky výlučně
u příslušné Okresní spořitelny
a záložny, všechny okresní spořitelny
a záložny pak ukládají volné
přebytky u lidového peněžního
ústředí, které naopak poskytuje zase
okresním spořitelnám a záložnám
v případě potřeby úvěry.
Lidová peněžní ústředí
jsou pak zapojena na Poštovní spořitelnu, která
vykonává funkci celostátního peněžního
ústředí.
Peníze soustřeďující se u Poštovní
spořitelny diriguje Národní banka Československá
na místa, kde je potřebujeme: především
do banky Investiční.
Peněžní ústavy používají
vkladů, které se u nich shromažďují,
k činnosti úvěrové. Při poskytování
úvěrů nutno rozlišovati, zda jde o úvěr
investiční, provozní či osobní,
konsumní. Investiční činnost je plánována.
Peněžnímu ústavu bude tedy rozhodovat
o drobných neplánovaných investicích,
adaptacích a opravách. V těchto případech
musí peněžní ústav posoudit,
zda je investice hospodářsky - t. j. obecně
nutná či nikoliv.
Úvěr provozní má dva základní
znaky: krátkodobost obratu a spojitost s procesem výroby
a směny. Peněžní ústav musí
dbát, aby se peníze ve smluveném termínu
vracely a aby za všech okolností byly vždy jejich
protipoložkou statky, ať již statky ve výrobě
nebo výrobky hotové. Proto je základní
povinností mít v evidenci zásoby a kontrolovat
prodej zboží.
Při osobních - konsumních úvěrech
je kromě normální peněžnické
opatrnosti třeba dbáti i toho, aby úvěr
byl čerpán v případech jen skutečně
nevyhnutelných, kdy nelze najíti jiné východisko.
Lidové peněžní ústavy, poskytující
osobní úvěr, jsou svým posláním
určeny k tomu, aby vypomáhaly v době tísně
úvěrem, avšak úvěrovou akvisici
nelze připustit.
Financující ústav nesmí samozřejmě
v žádném případě zanedbat
řádné zajištění své
pohledávky. Peněžní ústav musí
dbát toho, aby žadatel o úvěr odůvodnil
svoji žádost do všech podrobností tak,
aby bylo zjevno, že se čerpání děje
jen v případech hospodářsky naprosto
nutných, zdůvodněných a odpovídajících
duchu plánu a plánovaného hospodářství.
Zvláště hromadění skladů
je třeba věnovat pozornost co největší,
zejména v oboru obchodním. Tam, kde peněžní
ústav dojde k názoru, že výše skladu
je neodůvodněna nebo že prodej je z jakéhokoliv
důvodu nedostatečný, musí snížením
nebo vypovězením úvěru nutiti dlužníka
k tomu, aby nebrzdil plynulý proces koloběhu zboží.
Proč jsem se musil snad dosti obšírně
zmínit o úvěrové politice? Proto,
že naše ústavy od Kampeličky až po
Živnostenskou banku mají v době, kdy u nás
sílí sektor socialistický a slábne
sektor kapitalistický, jít po pokrokové linii
vývoje a napomáhat mu. I peněžnictví
musí posilovat naši cestu k socialismu.
Ze všeho toho, co jsem si dovolil přednést,
plyne, ze naše peněžnictví v čele
s Národní bankou, se Živnostenskou bankou,
Slovenskou Tatra bankou, Poštovní spořitelnou,
Investiční bankou, Lidovým peněžním
ústředím, Spořitelnami a záložnami,
okresními spořitelnami a záložnami tvoří
nyní jednolitý celek, kde mohou být jen souvislosti
a spolupráce, nikoliv třecí plochy a konkurence.
Na první pohled - a život nás o tom denně
přesvědčuje - vidíme, paní
a pánové, že schema peněžní
organisace, které jsem vám právě podal,
není posledním slovem vývoje. Nejen úspornost,
ale i logika práce v peněžních ústavech
a úkoly rostoucí z plánovaného hospodářství
pro peněžnictví nás vedou k úvahám
o spojitostí a nutnosti těsné koordinace
práce mezi Národní bankou, provozními
bankami a některými funkcemi Poštovní
spořitelny a Lidovým peněžním
ústředím - a tohoto celku s Okresními
spořitelnami a záložnami o Spořitelnami
a záložnami, kromě Kampeliček a nejmenších
z peněžních ústavů.
Je třeba vědět, paní a pánové,
že žijeme v době přestavby naší
společnosti a proto se nesmíme pozastavovat nad
tím, že i v oblasti peněžnictví
jsme ještě stále v procesu strukturálních
změn.
Provedli-li jsme již určité soustředění
našeho peněžního aparátu, ukazuje
se, že opravdové plnění úkolů,
které systematické plánování
přenáší na bankovnictví a peněžnictví
vůbec, počítaje v to i Národní
banku a Poštovní spořitelnu, si vyžádá,
jak jsem právě řekl, dalšího
semknutí ústavu cedulového a bank provozních
i Poštovní spořitelny a funkčního
připoutání k nim i ústavů lidového
peněžnictví do jednotné soustavy peněžnické.
Cílem musí býti vytvoření souhry,
ve které budou shromažďovány a rozdělovány
veškeré naše peněžní prostředky
na financování procesu naší výroby
i cirkulace zboží.
Největší úkoly připadají
ovšem dnes bankám; je to zvláště
kontrolní funkce ve vztahu ke znárodněnému
podnikání. Činnost provozních bank
se prohlubuje; napříště budou sledovat
odůvodněnost všech platů jednotlivých
podniků podle rozpočtů příjmů
a výdajů, jejichž závazné zavedení
od 1. ledna 1949 znamená již důležitý
krok k zintensivnění plánování,
utužení finančního pořádku
a finanční disciplíny v národních
podnicích. Banky budou rovněž sledovat návratnost
vydaných peněz. Stále více bude nutno
omezovat používání hotových peněz
a usilovat o to, aby veškerý platební styk
našeho hospodářství se děl zúčtováním
přes peněžní ústavy. Směrnicemi
o placení hotovými a o přípustné
výši hotovosti dosáhneme žádoucí
koncentrace peněžních prostředků.
Stanovením platebních podmínek sjednotíme
a urychlíme vzájemné vyrovnávání
platů. Činnost bank úzce souvisí s
funkcí cedulového ústavu jako správce
měny. Je v zájmu měny, aby bankovní
úvěr byl vždy vázán - a to pevně
- na určitý předem plánovaný
účel, aby byl co do návratnosti peněz
přesně omezen a co do procesu své distribuce
kontrolován. Každý úvěr je spjat
s plánem a správný průběh úvěru
i čas jeho splacení je i nástrojem působení
na plnění plánu. Poruchy v cirkulaci peněz
nám projeví předcházející
je poruchy v procesu výroby a procesu přeměny
výrobků na peníze, procesu směny zboží;
a to je smyslem toho, čemu říkáme
peněžní kontrola: peněžní
úvěr a jeho kontrola se nikdy nesmí odtrhnout
od reálného plnění hospodářského
plánu v oblasti statků. To je zásada, kterou
budeme respektovat a která nás uchrání
před chybami papírového vojákování
a samoúčelného úřadování
v peněžnictví. S tím souvisí
i problém stability naší měny: právě
nástrojem peněžní kontroly, kterou budeme
bdít nad plněním výrobních
i distribučních plánů, si zajistíme
vládu nad silami, působícími v této
hospodářské oblasti.
S korunovou kontrolou souvisí i problematika státní
mzdové a cenové politiky: každému musí
být jasno, že pro nás neexistuje žádné
nebezpečí v oblasti měny, protože máme
v rukou všechny složky, vytvářející
stabilitu měny a chceme a budeme je ovládat.
Vydávání a stahování peněz
z oběhu Národní bankou, provádění
vzájemných bezpeněžních platů,
vyčerpávání a splácení
úvěrových limitů musí probíhati
- a to nestačím opakovat - v souladu s plněním
výrobních a distribučních plánů.
Dotkl jsem se cenové politiky jako jednoho z nástrojů
vlády nad hospodářským procesem. Ano,
zde nás čeká velký úkol, a
to vytvořit cenný instrument plánu a jeho
kontroly tím způsobem, že ceny výrobní,
přejímací ceny pro distribuci a ceny detailní
budou tvořit soustavu, v níž každá
složka bude plnit předem přesně vymezenou
funkci. "Cena a náklady nejsou toliko formou evidence
společenské práce, nýbrž současně
i formou kontroly nad mírou práce a spotřeby;
evidence a kontrola je to hlavní, čeho je zapotřebí
v první fázi komunistické společnosti."
Tak uvažují v SSSR, ale i pro nás to platí,
byť jsme zatím jen na prahu socialismu.
Úspěšná finanční kontrola
podniku je ovšem možná jen při odděleném
financování investic a provozu. Investiční
banku jsme již zřídili, tím jsme však
neučinili ještě všechno pro uvedení
kontroly financování investic v praxi. Další
nezbytnou podmínkou je vedle stanovení kmenového
jmění národních podniků vymezení
poměru Investiční banky k bankám provozním,
což dnes již není žádný problém.
Pro usnadnění kontroly investic bude Investiční
banka financovat také provoz podniků stavebních.