Příčinu zvýšení nákladů
na platy a mzdy je spatřovat především
v preliminování nákladu na přechodnou
platovou úpravu státních a některých
jiných veřejných zaměstnanců,
na níž nebylo v rozpočtu na rok 1948 pamatováno
a která zatím byla vyplácena zálohově;
zvýšení z tohoto důvodu činí
u státní správy a státních
podniků 2.168 mil. Kčs. Dalšími důvody
zvýšení těchto nákladů
je řada dílčích úprav, provedených
v různých správních odvětvích
(výkonnostní odměny zaměstnancům
státní správy a státních podniků
okrouhle 650 mil. Kčs, odměny profesorům
a učitelům za zvýšený výkon,
t. zv. pedagogické odměny, 120 mil. Kčs,
mimořádné odměny zaměstnanců
ve zdravotní službě 98,4 mil. Kčs atd.).
Zvýšení u odpočivných a zaopatřovacích
platů je odůvodněno zejména zvětšením
počtu příjemců a prováděním
předpisů o odškodnění veřejných
zaměstnanců.
Vzestup ostatních osobních výdajů
se vysvětluje tím, že podle nového účtového
schematu byly do této skupiny převedeny příplatky
k polednímu stravování, příspěvky
na zařízení určená k blahu
zaměstnanců a výkonnostní odměny,
dále zvýšením nákladů
na výpomoci a na zaměstnavatelské příspěvky
k národnímu pojištění.
Věcné správní náklady činí
v r. 1949 u civilní státní správy
celkem 9.546,6 mil. Kčs. Lze je srovnávati, arci
jen velmi zhruba, s obdobně označenou skupinou výdajů
v r. 1948, která činila úhrnem 4.869,2 mil.
Kčs. Zvýšení o 4.677,4 mil. Kčs
nastalo především v kapitole ministerstva zdravotnictví
(o 2.051,2 mil. Kčs). Jde tu o věcné provozní
náklady zestátněných nemocnic a jiných
léčebných ústavů. Další
značnější položky zvýšení
shledáváme u ministerstva vnitra a ministerstva
techniky (+ 664,6 mil. Kčs, případně
+ 377,7 mil. Kčs); ostatek je rozdělen menšími
částkami po různých rozpočtových
kapitolách.
Náklady, které nás nynější
rozpočet označuje jako "ostatní náklady"
a pro které utvořil zvláštní
účtovou třídu, jsou nejrozsáhlejší
a zároveň nejpestřejší výdajovou
skupinou. Připadá na ni celková částka
32.948,7 mil. Kčs. Upozorním tu aspoň na
některé hlavní druhy výdajů
této třídy.
Patří sem náklad na národní
pojištění, t. j. na vytvoření
úhradové reservy, která má v r. 1956
dosáhnout trojnásobku vydání na dávkách
v r. 1949. Tento náklad činí 2.549,8 mil.
Kčs a je vyšší o 1.469,8 mil. Kčs
než náklad na sociální pojištění
zařazený do státního rozpočtu
na rok 1948 částkou 1.080 mil. Kčs. Jako
další uvádím zaopatřovací
výdaje na vojenské a válečné
poškozence a oběti války a fašistické
persekuce. Tento náklad činí 2.411 mil. Kčs
a je ve srovnání s rokem 1948 o 186,4 mil. Kčs
nižší.
Náklady na vyrovnávání a regulaci
cen činí v návrhu rozpočtu na r. 1949
částku 6.084,8 mil. Kčs proti 3.460 mil.
Kčs preliminovaným v r. 1948, čili jsou o
2.624,8 mil. Kčs vyšší. To je však
způsobeno, jak jsem se o tom již dříve
zmínil, převedením části intervenčních
výdajů ze všeobecného vyrovnávacího
fondu do státního rozpočtu. Celkový
objem intervencí v r. 1949 naopak proti roku 1948 poklesl.
Příspěvek státu na úhradu státního
dluhu činí v r. 1949 3.039,1 mil. Kčs proti
2.691 mil. Kčs v r. 1948, čili o 348,1 mil. Kčs
více. Státnímu dluhu vyhradím ještě
samostatný odstavec svého výkladu.
Rovněž o přídělech svazkům
lidové správy a o mimořádné
pomoci těmto svazkům se zmíním ještě
zvláště ve výkladu o rozpočtech
svazků lidové správy. Příděly
a mimořádná pomoc činí v roce
1949 úhrnem 7.327 mil. Kčs. Proti roku 1948 je to
téměř o 1/2 miliardy
více. Daleko více vzrůstá však
příspěvek státní správy
na investice svazků lidové správy. V rozpočtovém
návrhu je zařazen částkou 5.029 mil.
Kčs, t. j. proti rozpočtu na rok 1948 o 3.589,5
mil Kčs více.
Tento stručný rozbor výdajů státní
správy chtěl bych uzavřít ještě
jiným průhledem, který nám nové
účtovací schema ve státním
rozpočtu umožňuje.
V přehledu, který jsem vám právě
podal, povšimli jste si zajisté vysoké částky
přes 31 miliard Kčs, která připadá
na správní náklady. Vskutku však dosti
značná část těchto správních
nákladů není režijním výdajem
státní správy ve vlastním smyslu toho
slova, nýbrž jsou to správní výdaje
různých funkčních orgánů,
jako nemocnic, škol, výzkumných ústavů
a pod., které poskytují přímé
služby sociální nebo hospodářské.
S tohoto hlediska tříděny, rozčlení
se nám státní výdaje jinak.
Náklad na úřady a orgány státní
správy činí celkem 13.739,1 mil. Kčs;
k tomu přiřadíme náklady na národní
obranu v částce 8.359,2 mil. Kčs, takže
dostaneme úhrn správních nákladů
v částce 22.098,3 mil. Kčs.
Výdaje na spotřebu kulturní a sociální
činí pak 25.266,6 mil. Kčs a dosahují
tedy 28 % úhrnu celého rozpočtu.
Veškeré zbývající výdaje
pak činí 41.912,8 mil. Kčs. V této
skupině jsou zahrnuty podstatnou částí
příděly a příspěvky
svazkům lidové správy a státním
podnikům, sem patří též značná
část investic ministerstva techniky, jakož
i všechny druhy podpory výroby zemědělské,
průmyslové i živnostenské.
Ve všech těchto třech skupinách jsou
obsaženy nejen náklady, ale i výdaje investiční.
Na těchto několika číslech vidíte,
paní a pánové, jakou péči věnuje
dnes stát účelům, kterými se
zdvíhá životní úroveň
obyvatelstva jak po stránce hmotné, tak i duchovní.
Jen ještě ke konkrétnější
ilustraci tohoto úsilí vám uvedu, že
na školy a školské ústavy věnujeme
6.765,7 mil. Kčs, na vědu, umění a
ochranu památek v samotné kapitole ministerstva
školství, věd a umění preliminujeme
částku 659,9 mil Kčs, na sociální
péči o studentstvo a pod. 330,4 mil. Kčs,
na péči o mládež 945,4 mil. Kčs,
na ochranu zdraví (preventivní péči
zdravotní) 732,6 mil. Kčs, na zotavovací
péči 215,3 mil. Kčs a na ozdravovny 130,6
mil. Kčs, na nemocnice, chorobince a jiné léčebné
ústavy 4.126,1 mil. Kčs a na bytové stavebnictví
664,5 mil. Kčs.
Hospodářství svazků lidové
správy je dnes již těsně spjato s hospodářstvím
státním. Z celkového úhrnu řádné
rozpočtové potřeby svazků lidové
správy, upravené příslušnými
místy na částku 13.325,1 mil. Kčs,
je hrazena příspěvkem státní
správy převážná část,
totiž 7.327,2 mil. Kčs. Na úhradu z vlastních
zdrojů příjmových svazků lidové
správy zbývá tedy 5.997,9 mil. Kčs.
Zákon o krajském zřízení zasahuje
hluboko do finančního hospodářství
svazků lidové správy. Země přestávají
existovat jako samostatné právnické osoby.
Proto nebyly zemské rozpočty na rok 1949 již
vládou schvalovány. Zákon o krajském
zřízení obsahuje ustanovení, podle
kterého budou pro rok 1949 sestaveny pro kraje jakožto
svazky lidové správy rozpočty, do kterých
budou zařazeny potřeby dosud preliminované
v rozpočtech zemských. Také investice plánované
pro země budou vykazovány v rozpočtech krajů
jakožto svazků lidové správy, pokud
z důležitých a vyšších zájmů
nebude považováno za účelné,
aby tyto investice byly přeneseny na stát. V rozpočtech
krajů jakožto svazků lidové správy
do státního rozpočtu dosud nezapojené
bude nutno letos zařadit náhrady členům
krajských národních výborů.
Tak budeme míti v r. 1949 zvláštní rozpočty
krajských národních výborů
v sektoru lidové správy a zvláštní
rozpočty sektoru správy státní; to
je však pouze přechodným opatřením
pro tento rok, protože nebylo již možno sestavovati
jednotný rozpočet pro krajské národní
výbory. Zákonný podklad pro jednotný
rozpočet bude zjednán připravovaným
zákonem o finančním hospodaření
národních výborů.
Potřeba mimořádných rozpočtů
svazků lidové správy bude uhrazena ze státního
rozpočtu, pokud svazky neopatří úhradu
investičních nákladů buď zcela
nebo aspoň zčásti vlastními prostředky
(na př. z příjmů za zcizený
majetek nebo ze zbytků nespotřebovaných zápůjček
realisovaných v r. 1948) a pokud tyto investice budou prováděny
podle operativních plánů. Tato úhrada
je v rozpočtovém návrhu na r. 1949 zařazena
do všeobecné pokladní správy částkou
5.029 mil. Kčs. Příspěvky (subvence)
poskytované svazkům lidové správy
v minulých letech jednotlivými resorty ovšem
napříště odpadají.
Samostatnou skupinu ve státním rozpočtu tvoří
státní podniky; jsou navázány na rozpočet
státní správy jen výsledným
celkovým saldem, které přechází
do kapitoly 26 - Všeobecná pokladní správa.
Návrh rozpočtu státních podniků
vychází ze stavu, jaký byl v závěru
roku 1948. Tento stav se však změní přeměnou
některých státních podniků
na podniky národní, která započala
v r. 1948 Poštovní spořitelnou a která
právě probíhá. Týká
se státních lesů a statků v českých
zemích i na Slovensku, pak Československých
státních drah a Československých aerolinií,
které se v mezidobí staly nebo v dohledné
době stanou národními podniky. Uvažuje
se o podobné přeměně Československé
pošty a Československého tabákového
monopolu.
Poštovní spořitelna, která se v roce
1948 stala národním podnikem, není již
do návrhu rozpočtu státních podniků
zahrnuta. Probíhající přeměna
ostatních státních podniků, které
jsem jmenoval, nemohla býti v návrhu rozpočtu
vyjádřena, třebaže bude míti
na státní rozpočet vliv. Nemohlo se tak stát
proto, že v závěru roku, kdy se návrh
rozpočtu připravoval, byly v proudu teprve legislativní
přípravy této přeměny. Její
hospodářské důsledky pro státní
správu nebylo v té době možno vyčíslit
a není je možno vyčíslit ani dnes. Předpokládám
ostatně, že hospodářská spojitost
nových národních podniků se státním
rozpočtem potrvá po delší dobu než
spojitost právní.
Prosím, abyste návrh rozpočtu státních
podniků laskavě posuzovali s tohoto hlediska, že
zachycuje stav ze závěru roku 1948 a že jde
o sektor ve vývoji, jehož důsledky pro státní
rozpočet máte a budete míti příležitost
hodnotit při projednávání jednotlivých
osnov, kterými se přeměna státních
podniků v podniky národní provádí.
Na příslušná opatření
rozpočtová pamatuje osnova rozpočtového
zákona zmocněním v § 30.
S těmito výhradami vám předkládám
návrh rozpočtu státních podniků
a omezím se ve svém výkladu hlavně
na vztah této skupiny státního rozpočtu
k rozpočtu státní správy.
V roce 1949 se v návrhu rozpočtu počítá
s výsledným odvodem státních podniků
do státní pokladny v částce 7.463,6
mil. Kčs. Tato částka je při mechanickém
srovnání o 1.175 mil. Kčs nižší
než odvod státních podniků v rozpočtu
na rok 1948. Proti odvodu státních podniků
v příjmech Všeobecné pokladní
správy stál však v rozpočtu na rok 1948
ve výdajích téže rozpočtové
kapitoly příspěvek státní správy
státním podnikům na obnovu majetkových
součástek dotčených válkou
3.868,5 mil. Kčs, takže skutečný přínos
státních podniků pro státní
pokladnu za r. 1948 musíme o tuto částku
snížit. Při této srovnávací
základně je přebytek státních
podniků podle návrhu rozpočtu proti roku
1948 příznivější o 2 miliardy
693 milionů Kčs, poněvadž v rozpočtových
výdajích státní správy na rok
1949 není příspěvek státním
podnikům na obnovu válečných škod
obsažen.
Tutéž korekci ve srovnávací základně
roku 1948 bychom museli provésti také u jednotlivých
podniků, kdybychom jejich výsledky pro státní
správu chtěli srovnávat s minulým
rozpočtem. Provedu toto srovnání jenom u
některých větších podniků.
Nápadné je zejména účetní
zhoršení salda u Československých státních
drah. Provedeme-li však uvedenou korekci, dospějeme
k výsledku, že saldo Čs. státních
drah zůstává sice schodkové, ale proti
roku 1948 je příznivější o 669
mil. Kčs. Saldo Československé pošty
se zhoršuje o 200 mil. Kčs vzhledem k zálohám
na přechodnou platovou úpravu a vzhledem k převedení
rozhlasu na nový státní podnik - Československý
rozhlas. Podstatné zlepšení aktivního
salda vykazují Státní loterie; je to dobrý
výsledek Státní sázkové kanceláře,
který nejen zvyšuje odvod státních loterií
do státní pokladny, ale odvádí kromě
toho všeobecné pokladní správě
dalších 791/4 mil. Kčs
jako příjmové krytí výdajů
na vybudování zařízení pro
tělovýchovné organisace.
Nejaktivnějším ze státních podniků
je Československý tabákový monopol,
jehož odvod státní pokladně je na rok
1949 preliminován částkou téměř
111/2 miliardy Kčs. Proti roku 1948
je odvod tabákového monopolu vyšší
o 2.850 milionů Kčs. Je sice pravda, že hlavní
část tohoto výsledku tvoří
složka daňová a nikoliv podniková, ale
výnos daňové složky je produktem dobré
funkce a velkého pracovního úsilí
podniku, které se osvědčilo v roce 1948 i
v letech předchozích a na které můžeme
pevně spoléhat i v tomto rozpočtovém
roce.
Nyní obrátím vaši pozornost, paní
a pánové, k příjmové stránce
návrhu státního rozpočtu. Byla-li
v dřívějších rozpočtech
tato stránka do jisté míry stereotypní,
není tomu tak tentokrát; je přímo
nabita dynamikou, vůlí aktivně působit
i rozpočtovými příjmy na rozvoj hospodářství
podle plánu.
Na první pohled vás jistě překvapil
objem příjmů v příštím
rozpočtu, který je o více než 32 miliardy
Kčs vyšší než v rozpočtu na
rok 1948 a kryje plně všechny rozpočtové
výdaje. Ovšem - chceme-li číselně
srovnávat oba rozpočty, musíme k rozpočtovým
příjmům za rok 1948 připočítat
příjmy na cenových vyrovnávacích
částkách a na přepychové dani,
které v roce 1948 probíhaly mimo rozpočet
jako příjem oddělených fondů,
kdežto v návrhu rozpočtu na rok 1949 jsou zahrnuty
v prelimináři všeobecné daně.
Po této úpravě stojí proti příjmům
rozpočtu na rok 1948 v částce 621/2
miliardy příjmy rozpočtového návrhu
891/3 miliardy; skutečné zvýšení
tedy činí zhruba 26 miliard 800 milionů Kčs,
t. j. 43 %.
Je to velké zvýšení státních
příjmů, velké absolutně i relativně.
Ptáte se v duchu, je-li takový náhlý,
téměř revoluční vzestup ve
státních příjmech možný.
Odpovídám, že je možný, jsou-li
pro něj předpoklady jak v hospodářském
rozvoji, tak v daňové soustavě.
Předpoklady hospodářské jsou dány
jednak ve dvouletce, kterou jsme v průmyslu úspěšně
skončili a jejíž výsledky nám
umožňují posílit v tomto roce podstatně
vnitřní trh spotřebních statků,
jednak - a to hlavně - v pětiletém hospodářském
plánu. Pětiletka je dimensována tak, abychom
stupňovanou výrobou kryli nejen potřeby vývozní,
ale abychom i pro domácí trh produkovali plynule
tolik statků a v takových cenách, aby to
odpovídalo objemu peněžních příjmů
obyvatelstva a vzrůstající spotřebě
širokých vrstev.
Předpoklady v daňové soustavě nám
zjednalo uzákonění všeobecné
daně, na kterou se v podstatě soustřeďuje
zvýšení státních příjmů,
jež na rok 1949 preliminujeme. Všeobecná daň
představuje ten pružný, aktivní instrument,
který naší daňové soustavě
chyběl. Poskytuje možnost daní z hospodářství
odčerpat a přes státní rozpočet
podle plánu zase prakticky hospodářství
vrátit potřebné prostředky, aniž
bychom rušivě zasahovali do výroby a aniž
bychom podlamovali spotřební schopnost obyvatelstva.
Zvážili jsme střízlivě tyto předpoklady
a výsledkem je návrh rozpočtových
příjmů, který vám předkládám
k posouzení. Prosím, abyste se mnou prošli
některé jeho podrobnosti.
Rozdělil bych státní příjmy
do tří velkých skupin: na příjmy
ze zespolečenštěného podnikání,
na příjmy daňové a na správní
příjmy. Na první složku připadá
podle návrhu rozpočtu 13 miliard 700 milionů
(15 %), na druhou - daňovou - 69 miliard 300 milionů
(78 %), na třetí složku 6 miliard 300 milionů
(7 %).
Do příjmů z kolektivního podnikání
zahrnuji odvod zisku bank - národních podniků,
saldo hospodaření státních podniků
a příjem z finančních monopolů
- lihu, soli, umělých sladidel a výbušnin.
Odvod zisku bank, 100 mimionů Kčs, je novým
příjmem, který v rozpočtu na rok 1948
nebyl zařaděn. Podotýkám, že
ostatní národní podniky odvádějí
zisk Fondu znárodněného hospodářství;
tyto odvody neprocházejí tedy státním
rozpočtem.
Saldo státních podniků - 7 miliard 464 miliony
Kčs - je o 1.175 milionů nižší
než v rozpočtu minulém. K vysvětlení
tohoto snížení se ještě vrátím.
Preliminář finančních monopolů
je naproti tomu proti r. 1948 vyšší o 21/4
miliardy, takže celkově představuje tato příjmová
skupina zvýšení o 1.182 mil. Kčs.