Výsledek státních podniků a finančních
monopolů není ovšem výsledkem čistě
podnikovým. Je v něm zahrnuta velmi podstatná
složka daňová, ať již jde o tabákový
monopol ve skupině státních podniků,
nebo o finanční monopoly, které jsem vám
jmenoval. Zde sektor kolektivního podnikání
velmi úzce souvisí s daňovým sektorem
státních příjmů, který
zase naopak má v sobě složky podnikové,
jak ještě vysvětlím.
Příjmy daňové jsou preliminovány
částkou 69 miliard 300 milionů Kčs,
z toho 57 miliard v českých zemích a 12 miliard
300 milionů na Slovensku; slovenská účast
tedy činí 173/4 % celostátních
daňových příjmů.
Z daňových příjmů připadá
na přímé daně a na ty složky
poplatků, které nebyly zahrnuty do všeobecné
daně, okrouhle 16 miliard 900 milionů -Kčs.
Proti roku 1948 je zde pokles o 11/2 miliardy,
který se projevuje u daně důchodové,
u všeobecné daně výdělkové
a u daně pozemkové. Souvisí to jednak se
zavedením daně zemědělské a
daně živnostenské, jednak s druhou etapou znárodnění,
která znárodněním mnoha podniků
je vyloučila ze všeobecné daně výdělkové.
Pokles konečně také pochází
ze slevy všeobecné daně výdělkové,
která byla uzákoněna v roce 1948 a přišla
k dobru drobným a středním živnostníkům.
Zemědělská daň znamená další
snížení daňového inkasa ve prospěch
malých a středních zemědělců.
Zbytek půdy, na který se zemědělská
daň nevztahuje, je nadále podroben dani pozemkové,
u níž valorisací sazeb byl pokles výnosu
částečně zmírněn. Zdanění
pracovního důchodu - daň ze mzdy, daň
zemědělská a daň živnostenská
- činí zhruba 61/4 miliardy,
t. j. 7 % všech státních příjmů.
V přímých daních je sektor kolektivního
podnikání účasten hlavně ve
zvláštní dani výdělkové,
ať již jde o podniky národní, družstevní
nebo podniky svazku lidové správy. Zatím
nemohu tento podíl veřejného sektoru vyčíslit.
Až bude dokončena výstavba nového systému
přímých daní, budeme moci říci,
kolik z výnosu přímých daní
připadá na kolektivní sektor, kolik na soukromý
sektor podnikatelský, kolik na bezpracné důchody
a kolik na pracovní důchod obyvatelstva. V této
době není takové rozčlenění
bohužel možné.
Všeobecná daň, shrnující výnos
dosavadní daně z obratu, cenových vyrovnávacích
částek, přepychové daně, nepřímých
daní, dopravních daní železničních
a některých drobnějších poplatkových
složek, je preliminována částkou 47
miliard 714 milionů Kčs, t. j. 53,4 % všech
státních příjmů. Je novým
typem daně v naší daňové soustavě
a kromě shrnutí dosavadních příjmových
zdrojů, které jsem jmenoval, bude plnit svou funkci
jako instrument k akumulaci kapitálu, a to tím,
že v rámci plánovaných cen bude odčerpávat
určitou část hrubého zisku podniků,
t. j. určitou část nadhodnoty, aby se takto
nashromáždily prostředky k investicím
podle plánu. Ta část výnosu všeobecné
daně, která bude odčerpávat hrubý
zisk podniků, jako to činily dosud cenové
vyrovnávací částky, patřila
by - pokud jde o podniky veřejného sektoru - do
prvé skupiny státních příjmů,
mezi příjmy ze zkolektivisovaného podnikání;
pro její vyčíslení chybí nám
zatím podklad.
Rozpočet cel je o 102 mil. Kčs vyšší
než v roce 1948; důchodkové pokuty preliminujeme
rovněž se zvýšením, a to o 74 mil.
Kčs.
Celkově činí preliminář všech
daňových příjmů - bez finančních
monopolů - 65 miliard 782 mil. Kčs. V rozpočtu
na rok 1948 jsme preliminovali příjem na veřejných
dávkách (bez monopolů) 40.766 mil. Kčs,
resp. po připočtení cenových vyrovnávacích
částek a přepychové daně celkem
46.328 mil. Kčs. Rozpočet daňových
příjmů na rok 1949 je tedy vyšší
o 19 miliard 454 mil. Kčs, t. j. o 42 %.
Kromě pravidelných daňových výnosů,
o kterých jsem hovořil, zařadili jsme do
návrhu rozpočtu ještě částku
zhruba 31/2 miliardy Kčs jako doplatky
daně z obratu a nepřímých daní.
Jsou to částky, které byly na těchto
daních v prodejních cenách vybrány
v roce 1948 (u daně z obratu v posledním čtvrtletí,
u nepřímých daní v prosinci 1948)
a jež mají podniky odvésti po 1. lednu 1949,
takže budou tvořit rozpočtový příjem
roku 1949.
Poslední, nejmenší skupinu státních
příjmů tvoří příjmy
administrativní v celkové částce 6
miliard 325 mil. Kčs, která je okrouhle o 2 miliardy
258 mil. vyšší než v rozpočtu na
rok 1948. Jsou to správní příjmy jednotlivých
rozpočtových kapitol.
Největší složkou administrativních
příjmů jsou provozní výnosy
v kapitole ministerstva zdravotnictví v částce
3 miliardy 164 mil. Kčs. Je to hlavně ošetřovné
ve státních nemocnicích a jiných léčebných
ústavech. Tato částka představuje
celou polovinu všech administrativních příjmů
státu a právě u ní nastalo proti roku
1948 velké zvýšení, které způsobilo
vzrůst skupiny administrativních příjmů
v rozpočtu na rok 1949. Je to v prvé radě
důsledek zvýšení počtu lůžek
asi o 70.000 zestátněním léčebných
a ošetřovacích ústavů a částečně
také úprava ošetřovacích sazeb
se zřetelem na požadavek, aby hospodářství
státních léčebných ústavů
bylo ve výdajích i v příjmech vyrovnané.
To by bylo ve zkratce asi všechno, co jsem vám, paní
a pánové, chtěl říci o příjmové
stránce návrhu státního rozpočtu.
Shrnuji tento přehled konstatováním, že
příjmový rozpočtový plán
je objemem velký, podstatně větší
než v předešlých letech. Považuji
jej však za splnitelný, poněvadž jsou
pro toto splnění zajištěny předpoklady
jak v plánovaném hospodářství,
tak v daňové soustavě. V plánovaném
hospodářství není daňový
rozpočet jenom odhadem částek, které
lze hospodářství a spotřebě
na daních odčerpat, a proto jej nelze posuzovat
isolovaně, nýbrž vcelku s celým hospodářským
vývojem. Daňový rozpočet přímo
vyvěrá z hospodářského plánu
a plánovaný vzrůst daňového
výnosu úzce navazuje na hospodářský
rozvoj.
Mechanické číselné srovnání
výše státního dluhu podle návrhu
rozpočtu na rok 1949 s rozpočtem na rok 1948 překvapuje.
Ve výsledném saldu vzrůstá totiž
státní dluh o 20 miliard 693 milionů Kčs
na celkovou částku 142.164 mil. Kčs. Je to
o 4.136 mil. Kčs více než předpokládaný
rozpočtový schodek na rok 1948 včetně
6.396 milionů Kčs investic státních
podniků, odkázaných v roce 1948 na úvěr.
Zdálo by se, že je to v rozporu s tím, co jsem
řekl ve výkladu o vývoj i státního
hospodářství za uplynulý rok.
Podrobnější rozbor nám však musí
dokázat, že zde rozpor není, a současně
vysvětlit, čím vlastně toto zvýšení
státního dluhu vzniklo.
Hlavním důvodem je, že do návrhu rozpočtu
na rok 1949 se zařazují některé starší
závazky z dob dřívějších
a že tedy rozpočet státního dluhu po
této stránce zpřesňujeme. Do této
skupiny patří:
1. vykázání závazků státu vůči Likvidačnímu fondu měnovému částkou 14.374 mil. Kčs; z toho je však skutečný přírůstek pouze | 8.951 mil. Kčs, |
protože 5.423 mil. Kčs bylo vykázáno již loni jako 11/2 % pokladniční poukázky. |
2. Zvýšení státního dluhu, které nastalo ještě na podzim r. 1947 po předložení návrhu rozpočtu na rok 1948 a které činilo | 6.121 mil. Kčs. |
Jak jsem již dříve vysvětlil, bylo této částky použito z největší míry k částečnému zaplacení přechodného zatížení Slovenska u Poštovní spořitelny v Bratislavě. |
3. Některými drobnějšími úpravami, resp. novým zařazením starších závazků vznikl další přírůstek | 509 mil. Kčs. |
Celkem činí toto zvýšení, které pramení ze starších závazků, | 15.581 mil. Kčs. |
1. splátkami na zahraniční dluh | 371 mil. Kčs, |
2. drobnějšími úpravami náležitostí | 313 mil. Kčs, |
úhrnem o | 684 mil. Kčs. |
Čistý přírůstek dluhu činí tudíž | 5.112 mil. Kčs. |
Návrh rozpočtu státního dluhu preliminuje
potřebu na výplatu úroků vnitřního
státního dluhu 3.145 mil. Kčs, což je
o 233 mil. Kčs více než v rozpočtu na
rok 1948. Úroky z dluhů sjednaných se preliminují
podle vládního nařízení č.
229/46, takže dluh z doby před okupací se úrokuje
v zásadě sazbou, která nepřekročuje
31/2 %, a dluh z doby nesvobody sazbou,
která nepřekročuje 3 %. Dluhová služba
zápůjček sjednaných po osvobození
se koná podle smluvních podmínek.
Na úmor vnitřního státního
dluhu se preliminuje pouze paušální částka
75 mil. Kčs, poněvadž se počítá
s tím, že většina dluhů, které
dospívají v roce 1949, bude prolongována.
Pokud jde o zahraniční dluhy, jsou v návrhu
rozpočtu zařazeny úrokové a umořovací
platy na dluhy předválečné, jejichž
služba byla již upravena. Jde o investiční
půjčku z r. 1922 a devisový úvěr
z roku 1936. Totéž platí o obchodních
úvěrech sjednaných po osvobození.
Všechny tyto platy jsou preliminovány částkou
662 mil. Kčs. V roce 1949 budou vykonány první
dvě kapitálové splátky na britský
úvěr z roku 1945 v celkové výši
1 milion liber, t. j. 201,5 mil. Kčs. Jako v rozpočtu
na rok 1948 je zařazena i do rozpočtu na rok 1949
reserva 100 milionů Kčs na splátku úvěrů
na nákup válečných přebytků
Spojených států pro případ,
že by vláda USA podle platné dohody o tuto
částku požádala.
K výkazu dluhu třeba ještě poznamenati,
že značná část dluhů uvedených
v návrhu rozpočtu jsou t. zv. dluhy nominální,
ze kterých se buď úrok a úmor neplatí,
nebo které nejsou a patrně nebudou z největší
části aktivovány. Jsou to:
1. t. zv. politické dluhy z první světové války, na které se v důsledku Hooverova moratoria neplatí úrok ani úmor. Jde o | |
2. Dluh vůči Likvidačnímu fondu měnovému ve výši | |
3. Dluh vyplývající z čs. účasti na mezinárodních institucích | |
úhrnem | |
tedy 21,55 % z celkového státního dluhu ve výši | |
vykázaného v návrhu státního rozpočtu. |
Část nákladů na dluhovou službu
je refundována podniky, jimž byly svého času
vyplaceny příděly z úvěrových
operací na investice. Státní pokladna sama
hradí největší rozdíl, který
v návrhu rozpočtu je preliminován částkou
3.039 mil. Kčs. Při počtu obyvatel 12,338.000
znamená to zatížení na hlavu částkou
246 Kčs. Toto zatížení jest v ČSR
podstatně nižší než v četných
jiných státech, na př. v Anglii a USA.
Rozpočtový zákon na rok 1949 se v různých
směrech odlišuje od dřívějších
finančních zákonů, i když - z
nedostatku stálého finančního řádu
- podržuje jejich základní myšlenkovou
konstrukci.
Již jeho označení ukazuje změnu: rozpočtový
zákon na r. 1949 se opírá o květnovou
ústavu a proti dřívějšímu
označení "finanční zákon",
pocházejícímu z rakouské doby, volí
nové přiléhavější označení
vzaté přímo z ústavy. O tento základní
zákon se pak opírá v celé své
konstrukci, zvláště také co do postavení
Slovenska, případně slovenských ústavních
orgánů.
Druhým hlavním sloupem rozpočtového
zákona (stejně jako rozpočtu samého)
je pětiletý hospodářský plán.
Jeho úkolům slouží různá
ustanovení rozpočtového zákona; zvláště
poukazuji na ustanovení o investicích a o čtvrtletních
výkazech očekávaných i realisovaných
výdajů a příjmů. Sem bych zařadil
také ustanovení § 10 rozpočtového
zákona, které má umožnit finanční
likvidaci prací a dodávek v témže rozpočtovém
roce, ve kterém byly materiálně splněny.
Tak má být zjednána shoda mezi materiálním
a finančním plněním plánu.
Ustanovení dřívějších
finančních zákonů o hospodaření
rozpočtovými prostředky vyznačovalo
se úmyslnou ztuhlostí. V tom směru znamená
rozpočtový zákon na rok 1949 značný
krok ke zpružnění státního hospodaření,
protože dává ministru financí v dohodě
s předsedou Nejvyššího účetního
kontrolního úřadu možnost uvolnit přísné
předpisy o virementech. Záleží arci
na praxi hospodařících orgánů,
zdali tuto výhodu správně pochopí
a zdali si budou vážit zvýšení
vlastní odpovědnosti, které z tohoto uvolnění
pro ně vyplyne.
Těsnější spojení hospodářství
svazků lidové správy se státní
správou a jejich začlenění do pětiletého
plánu je patrno z ustanovení § 12, odst. 6,
které předvídá zavedení čtvrtletních
hlášení očekávaných i
realisovaných potřeb a úhrad také
pro svazky lidové správy.
Letošní rok jsme zahájili rozpočtovým
provisoriem, které bylo stanoveno zvláštním
zákonem. Rozpočtový zákon však
počítá již s tím, že ani
v příštím roce (1950) nebude možno
projednati státní rozpočet před začátkem
roku, jednak proto, že operativní plány na
rok 1950 budou sestavovány až koncem roku 1949, jednak
proto, že účetní a statistické
podklady pro reální rozpočet vyžadují
dat, která se co nejvíce budou blížiti
počátku rozpočtového roku. Proto pamatuje
rozpočtový zákon na r. 1949 již na zmocnění
vlády k rozpočtovému provisoriu v roce 1950.