Význam února proti tomuto pozadí je stále
živější a větší. Přesáhl
už hranice této země. Patří pracujícímu
lidu na celém světě, který dosud čeká
na svůj únor. A také se dočká,
tak jako náš lid za vedení Klementa Gottwalda
se dočkal svého slavného a rozhodného
vítězství. (Potlesk. - Shromáždění
povstává.)
Ať žije Československá lidově demokratická
republika, ať žije její president Klement Gottwald,
ať žije naše věrné a věčné
spojenectví se Sovětským svazem a s ostatními
pokrokovými státy ve světě, ať
žije naše slavná socialistická budoucnost!
(Hlučný potlesk. - Shromáždění
usedá.)
Přistoupíme k projednávání
prvého odstavce pořadu, jímž je
1. Zpráva výborů hospodářského
a ústavně-právního k vládnímu
návrhu zákona (tisk 218) o hospodářském
plánování (plánovací zákon)
(tisk 230).
Zpravodajem za výbor ústavně-právní
je posl. dr Bartuška. Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. dr Bartuška: Pane předsedo
paní a pánové!
Národní shromáždění přistupuje
dnes k projednání vládního návrhu
zákona o hospodářském plánování.
Je to důležitý zákon a je to krok k
uvážení. Znamená to soustředění
vrcholných orgánů ústřední
plánovací služby v orgán jediný,
státní úřad plánovací,
a stává se to po zhodnocení bohatých
zkušeností, po metodě, technice plánování,
organisace plánovací práce, po celém
období příprav a provádění
dvouletého hospodářského plánu
a příprav plánu pětiletého.
Jaké jsou důvody této zákonné
úpravy? Je jasné, že plánované
hospodářství je nerozlučnou součástí
socialismu. Systém hospodářského plánování
a organisace plánovací práce je proto nezbytností
pro stát, který spěje k socialismu. Po roce
1945 neměli jsme vlastní zkušenosti. A co více,
chyběly nám jak formální, tak hmotné
předpoklady pro plánování v sektoru
veřejné správy i v celém sektoru hospodářském,
a proto jsme je postupně budovali. Hospodářská
rada jako pomocný orgán vlády pro přípravu
a koordinaci opatření ve věcech hospodářských
nerozvinula svou činnost do větší hloubky.
Byly to potíže objektivní a byly tu také
důvody politické. Proto první vláda
Gottwaldova vytvořila si jiný pomocný orgán
zvláštní komisí odborníků,
pro kterou se postupem doby vžil název Ústřední
plánovací komise. Je spravedlivé právě
dnes vzpomenout velké práce Ústřední
plánovací komise jak na přípravě
a plnění dvouletky, tak ještě na dokonalejší
přípravě pětiletky. Odstup času
jen ještě více ukáže tuto gigantickou
práci. Patří proto Ústřední
plánovací komisi dík všeho pracujícího
lidu. Již v období příprav pětiletky,
zejména pak po únoru 1948, kdy se plánování
stalo integrální součástí našeho
hospodářského i politického zřízení
spějícího k socialismu, bylo jasné
že plnění tohoto úkolu bude vyžadovat
důkladnější plánovací
organisace. Celá reorganisace veřejné správy
zavedením krajského zřízení
a decentralisace agendy na nižší stupně
lidové správy jen toto rozhodnutí urychlily.
Na jakých předpokladech spočívá
nová zákonná úprava? Především
je třeba si uvědomit, že i tento tak zvaný
plánovací zákon provádí Ústavu
9. května. Všechno národní hospodářství
má sloužit lidu a stát řídí
veškeru hospodářskou činnost jednotným
hospodářským plánem. A jelikož
za věci hospodářské se považují
výroba, oběh, spotřeba statků, všechny
služby, a to nejen doprava, nýbrž i služby
sociální, věci finanční, cenové,
mzdy, platy a důchody a hospodářské
plánování se provádí nejen
k území celého státu, nýbrž
i k území jednotlivých oblastí, je
jen logické, když tomu odpovídá soustředění
vrcholných plánovacích orgánů.
Hlavní znaky nové úpravy jsou: Státní
úřad plánovací je ústředním
úřadem v čele s ministrem předsedou
státního úřadu plánovacího.
Na Slovensku je regionálním plánovacím
orgánem slovenský plánovací úřad.
Poradním orgánem předsedy je Ústřední
plánovací komise, složená nejvýše
z 15 členů. Státní plánovací
úřad zajišťuje nejen věcí
hospodářského plánování,
nýbrž i koordinaci v hospodářských
věcech k zajištění hospodářské
činnosti státu na základě jednotného
hospodářského plánu a konečně
dbá o přípravu opatření a rozhodnutí
předsedy vlády v hospodářských
věcech. I když dochází k soustředění
vrcholných orgánů ústřední
plánovací služby, pamatuje se na účelnou
decentralizaci výkonu plánovací služby,
na orgány jiné zajišťuje se vhodná
spolupráce s jinými úřady a hospodářskými
organisacemi a využívá se iniciativy pracujících.
Jak se projeví nová zákonná úprava
v dosavadní organisaci? Generální sekretariát
Hospodářské rady a státní úřad
plánovací se zrušují.
Nejvyšší úřad cenový bude
zrušen nařízením předsedy nově
zřízeného státního úřadu
plánovacího nejpozději 1. ledna 1950. Státní
úřad statistický se sice organisačně
neslučuje se státním úřadem
plánovacím, ale zůstává pomocným
orgánem plánovací služby a podléhá
také předsedovi státního úřadu
plánovacího. Působnost výkonného
orgánu státního úřadu statistického
na Slovensku vykonává slovenský plánovací
úřad.
Paní a pánové, ústavně-právní
výbor projednal vládní návrh zákona
o hospodářském plánování
ve své schůzi dne 16. února 1949. Provedl
v osnově úpravy, které jsou patrny ze zprávy
výborové. Navrhuji však aby ve zprávě
výborové bylo upuštěno od tiskových
oprav k § 16, odst. 1, které jsou uvedeny ve zprávě
výboru hospodářského.
Kromě toho byl předložen pozměňovací
návrh poslanců dr Bartušky, Zimákove,
Štětky dr Beráka, Koktána, Žiaka,
Komzaly a druhů.
Podepsaní navrhují, aby §§ 12 a 13 osnovy
ve znění zprávy výborové byly
pozměněny takto:
§ 12, odst. 2 doplněn větou: "Kontrolní
orgány plánovací služby požívají
pří výkonu služby ochrany, příslušející
veřejným orgánům."
V § 13 za odst. 1 se vkládá nový odstavec
2 tohoto znění:
"(2) Státní plánovací a statistický
úřad v Bratislavě se zrušuje a jeho
zaměstnanci se převádějí do
slovenského plánovacího úřadu."
V důsledku toho se odstavce 2 až 4 přečíslují
na odstavce 3 až 5.
Odst. 4 - původní odst. 3 - se pozměňuje
a zní:
"(4) Státní úřad plánovací
provádí plánování cen, vydává
směrnice pro provádění cenové
politiky a koordinuje cenotvornou činnost již ode
dne vyhlášení tohoto zákona. Cenotvorná
činnost se postupně přenese vládními
nařízeními na příslušné
ústřední úřady, které
jí mohou pověřiti orgány jim podřízené."
Krátce připojuji toto odůvodnění:
Nově navrhované znění § 13, odst.
4 přesněji vyjadřuje úmysl zákonodárcův
zajistiti koordinaci cenové politiky, a to již ode
dne vyhlášení tohoto zákona. Pokud jde
o změny § 12, odst. 2 a § 13. odst. 2, vyplývají
logicky z konstrukce navrhovaného zákona a z konkrétních
změn, které byly touto zákonnou úpravou
provedeny.
Ústavně-právní výbor je přesvědčen,
že nová zákonná úprava zaručí,
že se využije ještě lépe a ještě
více všech zdrojů a produktivních sil
pro hospodářský rozvoj Československé
republiky a pro stupňování blahobytu všeho
jejího lidu. Proto doporučuji jménem ústavně-právního
výboru, aby Národní shromáždění
přijalo zákon o hospodářském
plánování s radostným vědomím,
že ještě směleji vykročíme
vpřed na naší cestě k socialismu. (Potlesk.)
Předseda (zvoní): Dávám
slovo zpravodaji za výbor hospodářský
p. posl. Uhrovi za posl. Zimákovou.
Zpravodaj posl. Uher: Paní a pánové!
Hospodářský výbor pojednal o vládním
návrhu zákona o hospodářském
plánování, t. zv. zákona plánovacího,
ve své schůzi dne 15. února t. r., a usnesl
se jednomyslně na přijetí, poněvadž
v něm spatřuje značný přínos
a jeden z důležitých předpokladů
úspěchu našeho plánovitého hospodářství.
V jednotlivostech se shodoval vesměs s názory výboru
ústavně-právního, a proto jménem
hospodářského výboru navrhuji, aby
Národní shromáždění předloženou
osnovu zákona schválilo s těmi nepatrnými
změnami, o nichž se zmínil ve své zprávě
zpravodaj výboru ústavně-právního,
soudruh dr Bartuška. (Potlesk.)
Předseda (zvoní): Ke slovu jsou přihlášeni
řečníci, zahájím proto rozpravu.
Řečníky jsou: pp. posl. Ant. Novotný,
dr Hulínský, dr Berák, Török.
Dávám slovo posl. Ant. Novotnému.
Posl. Ant. Novotný: Pane předsedo, paní
a pánové!
Národnímu shromáždění
je předložen ke schválení zákon
o hospodářském plánování
v Československu, jehož přijetí bude
dalším článkem vybudování
socialismu u nás. Základním znakem tohoto
zákona je sloučení různých
úřadů a orgánů v jeden státní
plánovací úřad, jehož úkolem
bude připravovat hospodářské plány,
kontrolovat jejich plnění, řídit a
usměrňovat plánování hospodářských
úseků i oblastí.
Je beze sporu, že nežli jsme mohli předložit
tento zákon, museli jsme si dříve vytvořit
předpoklady politické i hospodářské.
Již Košický vládní program mluví
o systému hospodářského plánování
při obnově našeho hospodářství,
rozrušeného nacistickými okupanty, ale současně
již vytváří předpoklady politické
ustavováním národních výborů,
kde lid přebírá moc ve veřejné
správě, znárodňováním,
kde vyřazujeme kapitalisty z finančního a
průmyslového rozhodování, a vytvářením
pevného bloku pracujících měst i venkova
v rámci Národní fronty. Tyto tři základní
znaky naší lidové demokracie byly směrnicí
naší cesty k vybudování socialismu.
Také naše plánovací služba, třeba
jsme neměli mnoho zkušeností, přispěla
velmi mnoho ke konsolidaci hospodářských
poměrů, vedena linií, že plánované
hospodářství je nezbytné při
zajišťování cesty k socialismu.
První základní linií našeho plánování
byl budovatelský program vlády Klementa Gottwalda
a úkol vypracovat dvouletý hospodářský
plán, jehož výsledkem měla být
obnova našeho hospodářství. Při
ustavení vlády po volbách roku 1946 stal
se tento dvouletý plán základem vládního
programu a byl také uznán politickými stranami
za program celé Národní fronty. (Předsednictví
převzala místopředsedkyně
Hodinová-Spurná.)
Chci uvésti případ, který charakterisuje,
jak si náš vývoj představovala reakce.
"Národní obroda" v červnu 1946,
kdy komunistická strana v čelo volebního
programu postavila dvouletý hospodářský
plán, píše: "Dovolte nám, abychom
o socialistických pohádkách přesvědčeni
nebyli. My si však plánování přestavujeme
jinak: Jako výstavbu na tom, co již je, a jako podnětné
hledání nových cest." (Hluk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná (zvoní):
Prosím o klid.
Posl. Ant. Novotný (pokračuje): Dále
píší: Oni doufají, že svůj
nepůvodní, nečeský plán pomocí
nadekretovaných institucí spíše prosadí
a vytrubováním hypotetických cifer zahladí
chmurná čísla." - Tímto jedem
se měla trávit naše veřejnost a mělo
se budit zdání neuskutečnitelnosti plánu,
nečeskosti a pod.
Výsledek dvouletého plánu však ukázal,
že tento plán byl správně plánován
a že v některých oborech byl i překročen.
Naproti tomu v oborech jako stavebnictví, zemědělství
a výživa plán splněn nebyl. Zde se ukázala
slabá místa našeho hospodářství
a zde také reakce měla největší
možnosti náš hospodářský
vývoj brzdit. I když uznáme určitá
měřítka, která zde byla přerozenou
brzdou jako neúroda v r. 1947, přece musíme
vidět hlavní důvod, a ten byl v soukromokapitalistickém
sektoru, který až do února 1948 byl významnou
složkou našeho hospodářství a který
naše hospodářství brzdil a rozrušoval.
Reakce využívajíc tohoto sektoru útočila
na naše hospodářství, řídíc
se heslem využít všech těžkostí,
vznikajících v hospodářství,
k útoku na samé základy lidově demokratické
republiky. Neúroda v r. 1947 byla jí vítanou
příležitostí k šíření
paniky mezi obyvatelstvem a reakce mluvila o tom, že dvouletku
nemůžeme splnit, že plány jsou postaveny
na písku atd. Vesnice byla záměrně
štvána k sabotáži rolníci byli
vyzývání k nedodávání
obilí, k vybíjení dobytka a pod. Také
zahraniční obchod byl převážně
v rukou soukromých společností, které
ho využívaly pro své potřeby, bez ohledu
na národní hospodářství. Národní
banka odhaduje, že do zahraničí nám
na černo uteklo a r. 1947 asi 3 miliardy devis. Proto byl
i tady puštěn velký křik, když
se ustavoval mezinárodní spediční
podnik v rámci plánovaného hospodářství.
Tehdy 60 poslanců podalo vládě dotazy, proč
se tato společnost ustavuje, když máme dostatek
schopných společností, které našim
potřebám plně vyhovují. Tito šmelináři
a podloudníci měli zastání na nejvyšších
místech. Mezi jinými i povereník financí
dr Josko byl jedním z těch, kteří
umožňovali černý vývoz ze Slovenska,
a pod jeho patronací se provádělo podloudnictví
ve velkém. A takových a jemu podobných jsme
měli hodně.
Podobně také vnitřní distribuce využila
reakce k tomu, aby přes ni vedla útok na naše
hospodářství. Zatím co výroba
v továrnách stoupala, dělníci zvyšovali
výkony, zboží mizelo na trh černými
kanály do bezedných kapes velkoobchodníků
a většiny obchodníků. Pamatujeme se
na stoupající nervositu, která zavládla
mezi naší reakcí, když jsme se blížili
ke konci r. 1947 a bylo již jasné, že prvý
rok našeho plánu dvouletky bude splněn a že
všechny předpovědí reakce se ukazují
lichými. Je znám výrok předsedy strany
národně socialistické dr Zenkla: "Neptejte
se, co jsme udělali, ale čemu jsme zabránili."
A podle toho si také představovali vybudování
socialismu!
Únorová doba ukázala celou jejich teorií
o pokojném vrůstání kapitalismu do
socialismu jako bluf, který měl obloudit pracujícího
člověka. Ve skutečnosti jim šlo o restauraci
kapitalismu a vržení Československa do chomoutu
mezinárodního kapitálu. Opírajíce
se o soukromokapitalistické elementy, t. j. statkáře,
velkoobchodníky, majitele továren a jiné,
kteří tvořili jejich třídní
základnu, sáhli v únoru z obavy, že
situace pro ně při volbách dopadne nepříznivě,
k organisovanému pučí, který měl
přivodit obrat zpět a otevříti republiku
restauraci kapitalismu.
Pracující lid ve městě i na venkově
stále více poznával úlohu reakce a
viděl tvůrčí práci komunistické
strany Československa. Na jedné straně viděl
snahu rozbít naše plánované hospodářství
a na druhé straně tvůrčího
ducha budovatelského.
Pánové nepočítali, že také
dělnická třída během 3 roků
ve svém politickém uvědomění
vyrostla a vedena komunistickou stranou Československa
za předsednictví soudr. Klementa Gottwalda
nepřipustí zvrat poměrů a odrazí
každý reakční pokus, který by
šel na vymoženosti naší národní
a lidové revoluce z r. 1945. Odražením pokusu
a vítězstvím nad reakcí nastoupil
pracující lid do nové etapy vybudování
socialismu a byly vytvářeny předpoklady k
rychlejšímu jeho uskutečnění.
Jedním z hlavních úkolů po únoru
bylo vyřazení reakce z hospodářských
posic a zesílení socialistického sektoru
v hospodářství. Ve smyslu usnesení
závodních rad a rolnických komisí
přikročeno k dalšímu znárodnění
a k nové pozemkové reformě.
Únor definitivně zúčtoval se všemi
snahami o vzrůst kapitalistického hospodářství
v Československu. Socialistický sektor ve výrobě
stal se po únoru rozhodujícím činitelem.
Také na venkově moc velkých statkářů
zlomena a nastal velký přesun půdy ve prospěch
drobných rolníků. Podobně i v distribuci
v zahraničním obchodě i v lidovém
peněžnictví byla posice kapitalistické
reakce vyvrácena. Vytvářeny velké
distribuční celky, národní podniky
maloobchodu, které zkrátily cestu vyrobeného
zboží ke spotřebiteli a společně
s družstvy jsou teď rozhodujícími činiteli
v distribuci. Zahraniční obchod převzal stát
do svých rukou vytvářením vývozních
a dovozních společností a podobně
i lidové peněžnictví bylo skloubeno
v rámci celostátním.
Únorovým vítězstvím a zesílením
socialistického sektoru byly dány velké možnosti
našemu celostátnímu plánování
v nejširším měřítku. Plánování
vnikalo do myšlení pracujícího lidu.
Nastoupilo velké hnutí protiplánů
mezi dělnictvem. Heslo: dvouletku splnit a přeplnit
- bylo hybnou pákou na závodech. Plán se
nestal mrtvou literou, ale živou pákou zvyšování
naší výroby. Stal se pojítkem a praktickým
výrazem uskutečňování socialismu
přímo na všech pracovištích. Dělník
si je vědom, že vybudování socialismu
je úkol, který spočívá především
na něm. Široké hnutí protiplánů,
socialistického soutěžení, údernictví
se stále více stává masovým
zjevem. A nejsou to jen dělníci, ale i úředníci
a technici, kteří své zkušenosti a vědomosti
dávají do služeb zvýšení
výroby.
Zasedání Ústředního výboru
KSČ v listopadu bylo velkou pobídkou k rozvíjení
široké iniciativy pracujících. Devět
bodů, usnesených na tomto zasedání,
stalo se směrnicí nejen pro členy KSČ,
ale pro všechny pracující.