Výsledky prvých týdnů pětiletého
plánu ukazují, že zvyšování
produktivity práce dostává konkrétní
formy. Snižují se výrobní náklady,
tvoří se nové pracovní normy, odkrývají
se výrobní reservy, přinášejí
se zlepšovací návrhy. Továrny, dílny
i jednotlivci mají své soutěžní
úkoly jako závazky k republice a IX. sjezdu KSČ
přesně vyčísleny. A nejsou to jen
závody, které tyto závazky přijímají,
ale i úřady, města i vesnice. Jen podíváme-li
se na jeden náš důležitý úsek,
týkající se zajištění
výživy zřizováním výkrmen
vepřů, vidíme plné pochopení
u pracujících na venkově. Jen dík
tomuto pochopení můžeme říci,
že i tento důležitý hospodářský
úsek dobře plníme.
I kampaň podpisování smluv s jednotlivými
rolníky, probíhající právě
na vesnici, kde se rolníci zavazují, že výrobní
a výkupní plán splní, je důležitou
součástí našeho plánovaného
hospodářství. Desetitisíce těchto
závazků vyjadřuj i pevnou oddanost a důvěru
ve správné vedení republiky presidentem Klementem
Gottwaldem. Zde se vyjadřuje to hluboké politické
uvědomění a přesvědčení,
že jdeme správnou cestou a že jedině touto
cestou můžeme přinést štěstí
a klid pracujícímu člověku.
A právě při projednávání
zákona o hospodářském plánování
si musíme uvědomit, jaké velké možnosti
nám otevřel únor právě na tomto
úseku. Správnou a dobrou organisací plánovací
služby, kontrolou a popularisaci plánů dosáhneme
účasti co nejširších vrstev pracujících
na plánování. Musíme podporovat všechny
snahy pocházející z pracovišť a
mající za účel zlepšiti chod
hospodářství.
Musíme dokázat na všech úsecích
skloubit práci technika s prací dělníka
a naopak. Musíme vidět, že základem
socialistické společnosti je plánované
hospodářství. I my jdeme k socialismu a naše
cesta je jasná. Náš pětiletý
plán je plánem budování socialistické
společnosti. A my k tomuto cíli dospějeme
pod vedením našeho presidenta Klementa Gottwalda
a za spolupráce lidově demokratických států
v čele se Sovětským svazem. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Dalším řečníkem je pan posl.
dr Hulínský; prosím, aby se ujal slova.
Posl. dr Hulínský: Paní místopředsedkyně,
paní a pánové!
Plánovité hospodářství, jehož
základní kameny byly položeny v dílech
zakladatelů vědeckého socialismu byly až
do druhé světové války prakticky uskutečňovány
pouze v Sovětském svazu, jediném to socialistickém
státě na světě.
Teprve po druhé světové válce, když
byly v řadě evropských států
vítěznou revolucí vytvořeny podmínky
pro demokracii nového typu, pro lidovou demokracii, když
tyto státy nastoupily cestu k socialismu, byly i v nich
splněny politické a hospodářské
podmínky k uskutečnění plánovitého
hospodářství.
Lidově demokratické země přistoupily
k vypracování hospodářských
plánů odděleně a na sobě nezávisle,
vycházejíce z vnitřní nutnosti rozvoje
vlastního hospodářství, směřujícího
k socialismu, a opírajíce se přitom o nesmírné
třicetileté zkušenosti Sovětského
svazu.
Všechny tyto státy byly přímo zasaženy
druhou světovou válkou která jim způsobila
nedozírné škody. Hlavním cílem
prvních hospodářských plánů
byla proto 1. obnova válkou zpustošeného hospodářství
dosažením předválečné
úrovně v průmyslu a 2. zajištění
výživy obyvatelstva zvýšením zemědělské
produkce.
Pro svůj rekonstrukční charakter jsou tyto
první plány krátkodobé, zaujímajíce
časové rozpětí dvou až tří
let, a to v letech 1947-50.
Plány jednotlivých lidově demokratických
zemí nebyly mezi sebou časově skloubeny a
bude třeba koordinovat další dlouhodobé
perspektivní plány tak, aby se časově
kryly.
První plány hospodářské obnovy
byly již v některých zemích - mezi jiným
v Československu a v Bulharsku - vcelku úspěšně
splněny. Také v ostatních zemích jsou
výsledky plnění těchto plánů
velmi dobré.
Přikročilo se proto k vypracování
dalších dlouhodobých hospodářských
plánů. V Československu a Bulharsku jsou
to pětiletky končící v r. 1953, v
Polsku je to 6letý plán, který se skončí
v r. 1955 zároveň s další pětiletkou
Sovětského svazu, v Maďarsku pětiletka,
končící v r. 1954.
Jestliže analysujeme hospodářské plány
států lidové demokracie, zjistíme
že vykazují určité společné
znaky, které byly vytvořeny podmínkami stejného
politického a hospodářského vývoje:
1. Každý plán má především
politický cíl. Tímto cílem je dosažení
socialismu, i když tento cíl není výslovně
stanoven vyjadřuje ho však jasně celá
tendence plánů, směřující
k posílení a rozvoji socialistického hospodářství
a k omezení a vytlačení zbytků hospodářství
kapitalistického.
2. Politickým cílem jsou jasně vytyčeny
hlavní úkoly hospodářských
plánů. Je to především zvyšování
životní úrovně obyvatelstva, likvidace
hospodářské a technické zaostalosti
a začlenění dosud nevyužitých
pracovních sil do výroby.
3. Způsob, jak má být dosaženo daných
úkolů, je v plánech určen takto: větším
využitím kapacity dosavadních výrobních
prostředků, zvýšením výrobnosti
práce mobilisací pracovních sil a jejich
školením, využitím domácích
surovinových zdrojů, racionalisací výroby,
snížením výrobních nákladů.
4. Charakteristickým znakem plánů je rozdělení
národního produktu podle potřeb národního
hospodářství. Značná část
národního důchodu je věnována
na rozšíření národního
jmění, na investice. Tak v Československu
asi 16-20% národního důchodu, v polském
tříletém plánu asi 20%, v Bulharsku
18,9%, v jugoslávské pětiletce 20-25% národního
důchodu.
5. Ve všech plánech lidově demokratických
států je stanoven jako vedoucí článek
rozvoj těžebního průmyslu a industrialisace
země.
6. Tempo rozvoje národního hospodářství
zejména v průmyslu je velmi značné,
v kapitalistickém hospodářství dosud
neznámé. Již v r. 1948 dosáhla výroba
v porovnání s předválečným
stavem v Československu 110%, v Polsku 152%, v Bulharsku
134%, Maďarsku 127%, v Albánii 180%. Také
Rumunsko dosáhlo již předválečné
úrovně.
Všechny lidově demokratické státy mají
takovou strukturu národního hospodářství,
která jim nezaručuje soběstačnost
jejich hospodářství; jsou do značné
míry odkázány na dovoz a vývoz, tedy
na zahraniční obchod. Je to problém, který
v sovětském hospodářství a
v sovětském plánování hraje
roli velmi nepatrnou. Lidově demokratické země
musí plánovat i svůj zahraniční
obchod, neboť ten hraje v jejich hospodářství
významnou roli.
Pro plánující státy vzniká
potíž v tom, že nemají zaručen
trvalý odbyt svých výrobků do zemí
kapitalistických. Různé výkyvy světového
hospodářství, zejména hospodářské
krise v kapitalistických státech nevyhnutelné,
měly by nepříznivý odraz i na státy
s plánovaným hospodářstvím.
Je proto nutné, aby státy s plánovaným
hospodářstvím zaměřily svou
výměnu zboží pokud možno opět
do zemí s plánovaným hospodářstvím.To
se také skutečně děje, jak o tom svědčí
řada dlouhodobých obchodních smluv a dohody
o hospodářské spolupráci, uzavírané
mezi státy lidové demokracie.
Hospodářská struktura zemí s plánovaným
hospodářstvím svědčí
o jejich komplementárnosti. To je podkladem pro bohaté
rozvinutí vzájemné hospodářské
spolupráce. Československo, jako země v této
oblasti průmyslově nejvyvinutější,
zůstává exportérem průmyslových
výrobků, zejména strojírenských,
ale též některých druhů spotřebního
zboží, zejména textilu, gumárenských
a kožedělných výrobků. Industrialisací
zemědělských států klesá
podíl na vývozu spotřebních statků,
zvýší se však export investičních
statků. Tímto směrem je zaměřena
také přestavba naší průmyslové
kapacity. V dovozu do Československa převládají
zemědělské výrobky a suroviny. Polsko
je dodavatelem uhlí, zinku, ale i některých
hotových průmyslových výrobků,
zejména textilních, hutních i strojírenských.
Rovněž tak i Maďarsko. Hlavním druhem
vývozu v Bulharsku je tabák, v Jugoslávii
kovy, v Rumunsku oleje. Mohutný Sovětský
svaz je při bohaté členitosti hospodářství
a v jeho stále prudkém vzestupu velmi pružným
dodavatelem i odběratelem a zůstává
v této sféře politickou i hospodářskou
záštitou a oporou lidově demokratických
států, jak o tom svědčí řada
dlouhodobých hospodářských smluv.
Vytvoření Rady vzájemné hospodářské
pomoci je výrazem této spolupráce založené
na demokratických zásadách vzájemného
respektování suverenity každého zúčastněného
státu a úplné rovnoprávnosti stran.
Rada v zájemné hospodářské
pomoci bude činit usnesení jen za souhlasu interesovaných
zemí. Obrovské úspěchy SSSR a lidově
demokratických států v hospodářské
výstavbě a uskutečnění širší
hospodářské spolupráce se Sovětským
svazem a zeměmi lidové demokracie ještě
více posílí tábor míru, tábor
skutečné demokracie a socialismu.
Podívejme se nyní, jak daleko postoupily v obnově
a rozvoji svého hospodářství státy
západoevropské, Spojené státy americké
a ostatní kapitalistické státy. Je třeba
si především uvědomiti, že tyto
státy neutrpěly takové válečné
škody jako země lidové demokracie a Sovětský
svaz. Přesto po 4 letech od druhé světové
války jsou země západní Evropy od
obnovy svého hospodářství ještě
beznadějně vzdáleny, neboť podle nedávno
připravených tak zvaných plánů
evropské hospodářské obnovy chtějí
dospěti k částečné obnově
evropských zemí teprve v roce 1952. A je příznačné,
že již nyní ve dnech uveřejnění
jejích hospodářských programů
jejich význační odborníci vyslovují
odůvodněné a oprávněné
pochyby o tom, že v r. 1952 skutečně dospějí
k tomu, aby z postavení prosebníka, jemuž lze
dáti libovolnou almužnu, se stali aspoň obchodními
partnery. Je jim totiž, aspoň některým,
jasné že hospodářská krise, která
jim brání v úsilí obnovit výrobní
produkcí, není přechodným zjevem způsobeným
válkou, nýbrž je to vleklá a v podstatě
nikdy nepřekonaná krise kapitalistického
hospodářství, která byla a je příčinou
válek a nikoliv jejím důsledkem a která
byla oběma válkami jenom ještě prohloubena.
Krise kapitalistického hospodářství,
založeného na soukromém vlastnictví
výrobních prostředků a volné
souhře sil, se velmi těžce projevuje také
v této epoše státního kapitalismu, v
němž nevelká hrstka kapitalistických
monopolů srůstá se státní mocí
a jejím prostřednictvím zasahuje do národního
hospodářství země nikoliv v zájmu
a ve prospěch širokých vrstev národa,
nýbrž v zájmu vyšších zisků
vládnoucí třídy kapitalistických
monopolů a jejich služebníků. To přesvědčivě
dokazuje skutečnost, že na př. za války
ve Spojených státech 78% všech kapitálových
investic ve výrobě bylo poskytnuto státem,
že tedy monopoly své kapitály do výroby
nevkládaly. Tyto tendence se projevují docela zřetelně
i po válce. Tím jsou však na hlavu poraženy
všechny obecně známé pravdy liberalistických
národohospodářů, o něž
se dosud opírá t. zv. spravedlivý kapitalistický
řád, že totiž kapitalista poskytuje kapitál
a dělník práci a podle svých vkladů
se podílejí na hospodářských
výsledcích. Jak spravedlivé tyto podíly
jsou, je zřejmé z toho, že monopoly přesto,
že vkládají do výroby pouze malou část
potřebného kapitálu, sebraly jenom v r. 1948
21 miliard dolarů proti 18 miliardám v r. 1947.
Naproti tomu 40% amerických rodin vydělává
méně, než je existenční minimum,
a president Truman řekl ve svém poselství
kongresu, že přes 8 milionů amerických
rodin žije v neslýchaných bytových poměrech,
desítky milionů Američanů jsou zbaveny
lékařské pomoci, jedna třetina amerického
pracujícího lidu nemá vůbec sociální
pojištění a miliony amerických dětí
se učí ve zdravotně závadných
školních budovách.
Nedávno při projednávání našeho
státního rozpočtu měli jsme možnost
srovnati položky, které rozpočet Spojených
států vynakládá na kulturní
a sociální péči a kolik jde ve Spojených
státech na zbrojení doma i v cizině. Více
než polovina výdajů státního
rozpočtu jest určena pro národní obranu
a na pomoc cizině, více méně k výzbroji,
a pouze 6% jde na sociální péči.
Je tedy zřejmé, že potřebný kapitál,
kterým jsou financovány zbrojní monopoly,
odčerpává se z prostředků,
které by měly sloužiti k povznesení
lidu, k zvýšení jeho životní úrovně
a k upevnění jeho zdraví. Avšak přes
tyto injekce lze pozorovat v americké průmyslové
výrobě pokles vyrůstají příznaky
hospodářské deprese. Počet nezaměstnaných
vzrůstá. Funkcionáři odborových
organisací odhadují, že na jaře 1949
bude ve Spojených státech 31/2 mil. nezaměstnaných.
V New Yorku jest již nyní 289.000 lidí bez
práce. Klesá odbyt průmyslových i
zemědělských výrobků, poněvadž
pro většinu pracujících jsou příliš
drahé, aby si je mohli koupit. Tím více však
se projevuje rozpínavost amerického monopolního
kapitálu, který se zajišťuje v Evropě
i v koloniích. Vzrůst válečné
výroby ve Spojených státech vyvolal tak důležité
následky, že export Spojených států
je v dnešní době hlavně exportem válečného
materiálu a zboží, které je méněcenné
a v Americe neprodejné.
Proto pomoc, kterou Spojené státy Evropě
poskytují, sleduje především ten cíl,
aby výrobnost v evropských zemích byla obnovena
jenom v takovém rozsahu, aby evropské i zámořské
státy se staly trvalým odbytištěm amerických
monopolů a zajistily jejich stále stoupající
zisky.
Nelze se proto divit, že ústředním cílem
programu evropské obnovy 19 států Marshallova
plánu není zvýšení životní
úrovně obyvatelstva, není výstavba
národního hospodářství a rozvoj
vlastních hospodářských zdrojů.
Jediným účelem těchto plánů
je podle jejich vlastních slov zalepit dolarové
díry. Jsou to smutné výsledky plánu,
jemuž obětovaly západoevropské země
svoji hospodářskou i politickou nezávislost.
19 národů Marshallova plánu mluví
stále o hospodářské spolupráci,
ale každá země se snaží zlepšiti
své hospodářské postavení na
úkor souseda, každá z nich žádá
úvěry, jejichž cílem je rozdrtiti konkurenty.
Rozpory v plánech jednotlivých národů
jsou příliš veliké, aby je bylo možno
zpracovati ve společný program.
To jediné je nesporné, že všechny tyto
plány vykazují ke konci r. 1952 pravděpodobný
schodek Evropy ve výši 2-3 miliard dolarů,
a to většinou jako schodek obchodů s dolarovou
oblastí. Přes to, že v Marshallových
zemích má podle programu stoupnout výroba
v některých základních odvětvích,
jako v uhlí, ve výrobě železa a oceli,
ve výrobě barevných kovů, v těžbě
dřeva atd. o 10-50%, má se zvýšiti spotřeba
kromě několika výjimečných
případů jen velmi málo.
Výslovně se konstatuje, že spotřební
úroveň obyvatelstva v Marshallových zemích
zůstane podstatně nižší než
před válkou. Průměrná spotřeba
masa se prakticky nezvýší, ale zůstane
na úrovni jen 35% předválečného
stavu. Spotřeba tuků zůstane v průměru
o 20% nižší než před válkou
a spotřeba textilií se prakticky také nezvýší.
Naproti tomu má stoupnout spotřeba tabáku,
neboť jak známo, naléhala americká administrace
hospodářské pomoci pro Evropu na zvýšení
dovozních položek tabáku. Pokud jde o pracovní
síly, zjišťuje se v programu obnovy Marshallových
zemí, že není nedostatek pracovních
sil, a připouští se, že nezaměstnanost
v Itálii, Belgii, Holandsku a Bizonii má vliv na
zpomalení hospodářské obnovy.
Je tedy zřejmé, že hodnota zvýšené
výroby v západoevropských zemích Marshallova
plánu je pohlcována ze své větší
části nenasytnými kapitalistickými
zbrojními monopoly.
Přitom je jasné, že programy evropské
hospodářské obnovy nelze srovnávat
s hospodářskými plány lidově
demokratických států nebo Sovětského
svazu. Jde o pouhé prognosy, které jsou závislé
na splnění četných předpokladů
a podmínek. Tak na př. anglický odborný
tisk píše o britském programu hospodářské
obnovy v rámci Marshallovy čtyřletky takto:
"Další nouzový stav požadovaný
od britského lidu, jakož i předpoklad, že
všeobecná západoevropská obnova bude
postupovat zrychleným tempem, byly snad americkým
přáním a odpovědnost nemůže
být proto svalována na ministra Crippse. Nemělo
by smyslu přijít s požadavky, o nichž
je předem známo, že nebudou podporovány
správci americké pomoci. Za těchto okolností
byli britští plánovatelé zřejmě
nuceni počítat s optimistickými předpoklady,
neboť jinak rozhodně nemohli vypracovat plán,
který by vyvolával dojem, že v r. 1953 budeme
stát na vlastních nohou."
Zdá se však, že ani tyto učesané
požadavky nenalézají milosti v očích
amerických chlebodárců. Podle zprávy
Times z 10. února t. r. prohlásil senátor
George, předseda finančního výboru,
panu Harrimanovi, že se zasadí o snížení
celkové částky Marshallova plánu pro
příští rok. Řekl doslova: "Nemůžeme
se sami zničiti tím, že podnikneme něco
nad svoje možnosti."
Také francouzská vláda postoupila Organisaci
pro evropskou hospodářskou spolupráci svůj
dlouhodobý program. Rovněž tento program je
závislý na řadě podmínek, o
jejichž uskutečnění může
být mnoho pochyb.
Jsou mezi nimi: zásobování koksem z ruské
oblasti podle existujících úmluv, uvolnění
mezinárodního napětí, podpora odevšad,
hlavně od Spojených států, a hlavní
podmínka - ochota francouzského lidu přestat
se svářit a uložit si nutnou disciplinu. Zatím
francouzské hospodářství a francouzský
lid přináší povinné oběti
americkým monopolům a francouzské finanční
oligarchii.
V roce 1948 byl frank dvakrát devalvován pod záminkou
zvýšení vývozu a Američané
nakupují ve Francii více tovarů za méně
dolarů a Francie platí více za americké
zboží. Přitom je vývoz téměř
o 15% menší. oběh bankovek přes umělé
snižování činí přes 900
miliard franků, což jest 10krát více
než v r. 1937. Deficit státního rozpočtu
na r. 1949 se odhaduje při nejmenším na 300
miliard franků. Životní úroveň
francouzského lidu se neustále zhoršuje. Velkoobchodní
index cen byl koncem r. 1948 18krát vyšší
než v r. 1938 a reálná mzda se v porovnání
s předválečným stavem snížila
dvojnásobně. Za to vyrostly zisky a výdělky
kapitalistů v r. 1947 na 40% národního důchodu
proti 20% v r. 1938.