Paní a pánové, mohli bychom takto zcestovati
všechny země, které se chopily této
americké pomoci, jednu po druhé a všude učiníme
stejné poznatky. Je to soustavné zasahování
do státní suverenity, umělé zdržování
hospodářského rozvoje v zájmu amerických
monopolů, snižování životní
úrovně lidových mas a stále vzrůstající
nezaměstnanost. Svoje pravé úmysly vůči
Evropě prozrazují Spojené státy svým
stanoviskem a jednáním v Bizonii. Asi 60% dolarového
přínosu Bizonie dostane se do rukou generála
Claye a jeho německých poradců. Již
z první splátky Marshallovy pomocí dostala
Bizonie více dolarů, než její sousedé
pokládali za zdravé. Nedávné rozhodnutí,
že žádný stát, který chce
dostati pomoc Marshallova plánu, nemůže žádati
reparace ze západního Německa, nenechávají
nikoho, tím méně sousedy Německa na
pochybách, jakou hru Spojené státy se západním
Německem hrají.
Zdá se, že se brzy splní prorocká slova
britského tisku, že nynější úsilí
o součinnost se brzy změní v evropskou náladu
"zachraň se, kdo můžeš! " A
právě ta přímo žalostná
nemohoucnost kapitalistických států, aby
daly do pořádku své hospodářství,
neustále mi připomíná slova sovětského
národohospodáře: Nezměnitelnou zůstane
ta strašná skutečnost, že v posledních
20 letech jediným obdobím, kdy ti, kdož hledali
v buržoasních zemích práci, ji skutečně
nalézali, bylo období světové války.
Jen když miliony lidí se zabíjely navzájem
a ostatní miliony vyráběly zbraně
k zabíjení, byla kapitalistická společnost
s to dát všem pracujícím práci.
Paní a pánové! Ve svém krátkém
rozboru hospodářských systémů
jsem byl veden snahou, abych na faktech a číslech
ukázal rozdílnou funkci hospodářství
lidových demokracií a západních kapitalistických
států. Je z toho zřejmě, kde hospodářství
plní svůj vlastní sociální
účel a slouží ke zvýšení
blahobytu nejširších vrstev národa, a
kde je pracující člověk hospodářsky
vysáván a vykořisťován. Ne náhodou,
ale podle nezvratné logiky dějin a vědecké
pravdy je tato rozdílnost hospodářských
soustav zároveň také kriteriem politických
a národních svobod, je ukazovatelem skutečné
demokracie uvnitř i mezi státy a je znamením,
kde stojí síly míru a pokroku a kde zpátečnické
živly bezmocně osnují rozvrat a zkázu.
Dnes, paní a pánové, nikdo nemůže
být u nás v pochybností, kde je naše
místo. Svou prací od února 1948 jsme dokázali,
že naše místo jest jedině a pouze po boku
bratrského SSSR a států lidové demokracie.
I toto Národní shromáždění,
vzešlé z vůle lidu v demokratických
volbách, svou zákonodárnou prací a
celou svou činností prokázalo, že plní
a bude plnit vůli lidu, který je pevně rozhodnut
vybudovati tento stát jako socialistický. A přece,
paní a pánové, ve dnech prvního výročí
února 1948 je nutno si připomenout, že i v
tomto Národním shromáždění
byly doby, kdy členové parlamentu, příslušníci
některých politických stran a mezi nimi i
příslušníci čs. strany národně
socialistické, se namísto budovatelské práce
věnovali více štvaní a podkopné
práci, která sledovala odstranění
všech vymožeností, jichž si lid květnovou
revolucí vydobyl. Vzali si příliš dobře
k srdci slova svého předsedy dra Zenkla,
který se neostýchal předstoupiti před
národ s výzvou, aby ho posuzovali ne podle toho,
co učinil, ale podle toho, čemu zabránil.
A tak jeho učeliví žáci a spolupracovníci,
posl. Bartoš, Čížek, Hora
a jiní, hnali se i v parlamentě za pochybnou ctí,
aby se stali brzdou všem snahám o sociální
a hospodářský pokrok v tomto státě.
Jsou to nepěkné vzpomínky, ale je třeba
sobě i národu, přítomným i
budoucím stále a stále připomínat,
kam nakonec ústí chorobná ctižádost
a reakční myšlení těch, kteří
se odcizili lidu.
I posl. Bartoša ostatní s gen. tajemníkem
dr Krajinou, dr Zenklem, ministry a jinými
vedoucími činovníky strany, ti všichni
začali s tím, že se oháněli velkými
slovy o potlačené svobodě, špatném
hospodářství národních podniků,
brojili proti armádě a SNB, zdržovali projednání
ústavy, ostouzeli vedoucí činitele pokrokových
stran, zejména KSČ. Když národ prohlédl
jejich šalebnou hru, neváhali potom přikročit
k tomu nejhoršímu a pokusili se v únoru r.
1948 o puč, jímž chtěli za pomoci cizích
agentů zvrátit vývoj Československé
republiky k socialismu a rozbít bratrské a spojenecké
svazky se Sovětským svazem. Avšak pracující
lid pod vedením tehdejšího předsedy
vlády Klementa Gottwalda již v zárodku
zneškodnil jejich podvratnou akci. Po prohrané hazardní
hře uprchla většina vůdců a svůdců
za hranice, kde pokračují v těsné
spolupráci s odsunutými sudetskými Němci
ve své vlastizrádné činnosti proti
republice. Pracující lidé a pokrokové
síly všech politických stran sjednotili se
znovu v obrozené Národní frontě, aby
pokračovali v započatém díle, nyní
však bez přítěže rozvratných
živlů. Tato jednota lidu, tak slavnostně potvrzená
v únoru 1948, nám nespadla do klína zadarmo.
Byla vykoupena těžkými obětmi lidu za
války i za revoluce, byla vyhojována všemi
pokrokovými lidmi v Národní frontě,
ve vládě i v tomto shromáždění,
všude na pracovištích, v městech i na
venkově. A tato jednota lidu, jednota národa nás
zavazuje.
My, poslanci Národní fronty, příslušníci
čs. strany socialistické jsme hrdí na to,
že můžeme v tomto historickém údobí
našich dějin pomáhati ve výstavbě
nového, šťastného socialistického
státu, že můžeme tak činit, opírajíce
se o původní socialistický program strany.
A jsme šťastni, že jsme součástí
velkolepé jednoty národa, toho národa, který
za vedení našeho velkého presidenta Klementa
Gottwalda a pod záštitou bratrského
Sovětského svazu tak vysoko vznesl prapor socialismu,
zástavu míru a pochodeň všelidské
lásky a bratrství. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Dalším řečníkem je pan posl.
dr Berák; prosím, aby se ujal slova.
Posl. dr Berák: Paní místopředsedkyně,
pane předsedo vlády, páni ministři,
paní a pánové!
Pětiletý plán, který znamená
podstatné rozšíření a zdokonalení
naší plánovací organisace, vyžaduje
též nezbytně zdokonalení plánovacího
aparátu. To neznamená, že by dosavadní
plánovací aparát pracoval špatně.
Svědčí o tom výsledky dvouletého
plánu, které v průmyslu odpovídají
plánovacím předpokladům s pozoruhodnou
přesností. Jestliže v jiných úsecích,
jako ve stavebnictví a v zemědělství,
plán splněn nebyl, není to ani tak vinou
plánu samého, jako daleko více účinkem
vnějších vlivů, které nebylo
lze zvládnouti. Nepřízeň počasí
a politická sabotáž působily zde nepříznivě.
Plán se stal součástí celého
našeho života. Byl rozšířen a prohlouben.
Tomu musí odpovídat také naše plánovací
soustava. Proto její reforma souvisí časově
s reorganisací celé naší veřejné
správy. Zároveň nastupujeme též
cestu k socialismu. To vše vyžaduje nové organisace
našeho plánování, která by účinně
skloubila všechny složky našeho hospodářství
ke splnění pětiletého plánu.
Má to být organisace pevná, pružná,
která by zajistila největší výkony.
To vše splňuje předložená osnova,
která je však pouze osnovou rámcovou. I když
některé funkční přesuny budou
provedeny postupně, není pochyby o tom, že
se začne co nejdříve, jakmile bude jmenován
ministr, který bude stát v čele nového
ústředního státního úřadu
plánovacího.
Jde o zákon, který se stane důležitým
mezníkem ve vývoji našeho plánovaného
hospodářství. Teprve tento zákon vytváří
a vytvoří předpoklady potřebné
k tomu, aby rozvoj jednotlivých úseků našeho
hospodářství byl skutečně plánovitě
sklouben a aby tak výsledky národního hospodářství
jako celku byly co nejlepší.
V kapitalistické minulosti byl vývoj jednotlivých
hospodářských odvětví nahodilý
a anarchistický, i když vnitrozávodní
plánování uvnitř některých
podniků dosahovalo vysoké úrovně.
Skloubení jednotlivých odvětví národního
hospodářství nahrazoval tehdy automatismus
honby za ziskem, tak zvaná svoboda podnikání,
která znamenala anarchii, krisi, bídu v nadvýrobě
a ničení výroby anebo válku jako východisko
z krise. Nezměnitelnou zůstane, paní a pánové,
ta strašná skutečnost, že v posledních
35 letech jediným obdobím, kdy ti, kdož hledali
v kapitalistických zemích práci, ji skutečně
nalézali, byla období světových válek.
Jenom když miliony lidí se zabíjely navzájem
a vyráběly zbraně k zabíjení,
byla kapitalistická společnost s to dát všem
pracujícím práci. Nezměnitelnou zůstane
rovněž ta strašná skutečnost, že
v obdobích posledních 35 roků jediná
léta, kdy výrobních prostředků
kapitalistického světa bylo dokonale využito,
byla zároveň lety nejhroznějšího
utrpení celého lidstva. A jak hrozně znějí
slova, která pronesl americký národohospodář
Boulding na 57. konferenci americké národohospodářské
asociace! Budiž mi dovoleno, abych je citoval doslova: "Největší
problém moderní doby spočívá
dnes v tom, jak zvednout spotřebu na takovou úroveň,
při níž by bylo možno udržovat plnou
výrobu a plnou zaměstnanost. Na neštěstí
jedinou použitelnou metodou ke zvýšení
spotřeby ve velikém rozsahu je válka, a je
zřejmo, že národy se obracejí právě
k této metodě, když břemeno nadbytku
se stává příliš tíživým.
V dnešní době je svět v tísni,
vyplývající ze strašlivého dilematu,
dilematu, které si sám vytvořil, totiž
buď rozšiřovat spotřebu válkou
anebo snižovat výrobu prostřednictvím
krisí a nezaměstnaností." Jak nelidsky
hrozně znějí tato slova! Ano, byla to doba,
kdy národní hospodářství bylo
výsledkem anarchistického boje všech proti
všem, dravého souboje a nemravných monopolů,
ve kterém vždy prohrával pracující
člověk, a proto docházelo neomylně
k tomu, že na jedné straně rostlo množství
výroby do závratných rozměrů,
zatím co na druhé straně klesala kupní
síla obyvatelstva.
Teprve vítězný únor odstranil dřívější
mezery v československé lidové demokracii
i v plánování. Dalším znárodněním
průmyslu, stavebnictví, vnitřního
a zahraničního obchodu byly odstraněny mnohé
politické a hospodářské překážky,
které nám do té doby bránily v úspěšném
plnění plánu. Únorové události
nám také umožnili mnohem pronikavější
účast nejširších lidových
mas na uskutečňování plánu.
Zatím co před těmito změnami byla
jejich pozornost ještě značnou měrou
upoutána bojem proti reakčním silám,
může se dnes jejich tvůrčí síla
soustředit v mnohem větší míře
na veliké úkoly hospodářského
budování republiky. Loňský únor
postavil také pětiletý plán na základnu
mnohem spolehlivější a pevnější.
Vždyť přece právě na poli hospodářském,
na poli našeho plánu bylo lze nejsnáze pozorovat,
jak před únorem pracovala reakce k tomu, aby byla
vyvolána nejprve hospodářská a tím
i politická krise, a kdyby se jí to podařilo,
obecný chaos a rozvrat. Tato slova, která zde přednesl
náš ministr financí, zůstávají
slovy pravdivými. Byl to únor, který umožnil,
aby každý z nás pochopil svůj úkol,
který bude nutno splnit, aby mohlo být vykonáno
velkolepé dílo výstavby a přestavby
našeho hospodářství, a aby také
každý pochopil, že je to úkol nemalý.
Zakousnout se do práce a neumdlít - v tom je skryto
tajemství úspěchu a v tom je také
úloha každého z nás, kdo jsme se stali
účastníky dnešního slavného
budování státu. Jsou data v dějinách
národa, o nichž můžeme říci,
že jsou rozcestími, na nichž národ stanul,
aby se rozhodl pro jednu ze dvou cest, z nichž každá
vede do jiného světa jiné budoucnosti. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná
(zvoní): Prosím o klid.
Posl. dr Berák (pokračuje): Den 26.
února loňského roku je jedním z nich.
Toho dne a ve dnech těsně kolem něho se nerozhodovalo
o ničem méně významném než
o tom, zda máme pokračovat na cestě k socialismu
směrem, který již dávno předtím
razily národy Sovětského svazu, na cestě,
jejíž průběh, jednotlivé úseky
a cíl nám byly dokonale známy, anebo zda
se máme dát nebezpečnou odbočkou vedoucí
do starého světa, který nám byl také
znám a od něhož se právě proto,
že jsme jej tak dobře znali, náš národ
odvrátil již v květnu památného
roku 1945. Byl však znám nejen směr a cíl
obou těchto cest, nýbrž také to, že
tou druhou cestou byl by šel národ navždy rozdvojen,
že jeho větší a důležitější,
protože výkonnější část
by nikdy nebyla šla dobrovolně s sebou a že by
byla rázně záhy znovu dosáhla obratu
a nového nástupu na své cestě vpřed;
ale jaké zdržení, jaké ztráty
hmotné i mravní by byly mezitím nastaly,
a mezi nimi také ztráta důvěry Sovětského
svazu! Rozhodnutí, k němuž jsme dospěli
v loňském únoru, neznamenalo pouze, že
jsme zůstali v původním vývojovém
směru, nýbrž že jsme tento postup urychlili
a že ráz na ráz došlo potom k rozhodnutím
a změnám, které od základu přetvořily
v prvé řadě ráz našeho hospodářství.
Ostatně události už před loňským
únorem se schylovaly nezbytně a logicky stále
prudčeji právě k onomu rozhodnutí,
k jakému došlo. Již od poloviny roku 1947 objevovali
se v našem vývoji různí činitelé,
kteří se snažili postavit nejprve hráz
toku událostí, aby jej pak v daném okamžiku
odvedli jiným směrem. Prudký spád
vývoje však narážel na tuto hráz,
která sice způsobila nejprve zastavení vývoje,
ale hned v zápětí nápor a tlak, který
tuto hráz prolomil.
Situace se přiostřila ze dvou příčin.
Jednou z nich byly špatné žně a z toho
hrozící hlad, neboť nic méně
hrozného nás v jarních měsících
loňského roku nečekalo. Druhou příčinou
bylo liknavé plnění dvouletky v některých
hospodářských oborech, plnění
nedostatečné, které hrozilo demoralisací
také pro úseky, které byly již zkonsolidovány,
a potom hospodářským nezdarem. Jestliže
si vzpomeneme této doby a náležitě ji
rozebereme, seznáme, že pod povrchem slovních
potyček v tisku i na půdě tohoto shromáždění
se hlavní a rozhodující boj odehrával
v hospodářství a že od naší
velké hospodářské krise v letech 1930-1934
nemělo pro nás hospodářské
dění tak pronikavých a rozhodujících
následků jako srážka pokrokových
a reakčních sil v našem hospodářství
od června předloňského roku do února
roku loňského. V hospodářství
sváděly v oné době sedmi měsíců
vedoucí síly soukromokapitalistického sektoru
v zemědělství, průmyslu i ve velkoobchodě
zčásti záměrně, zčásti
z pudu sebezáchovy poslední boj o své bytí
a o nový rozmach. A jak to už v dějinách
bývá, politická složka reakce v zahanbující
neznalosti věcí hospodářských
neviděla hlavní bojiště, zatím
co pokrokové síly národa přesně
znaly všechny prostředky a posice svého nepřítele.
A poněvadž v hospodářství bylo
jádro sporu a též hlavní a vývojově
účinná síla reakce, muselo dojít
po revoluci v únoru loňského roku také
v hospodářství k nejpronikavějším
důsledkům tohoto rozhodnutí.
Vyšší pracovní úsilí, které
nám loňský únor přinesl, přineslo
nám už mnohé ovoce; umožnilo nám
také přistoupit k uvolnění trhu. Volný
trh - to je též velká novinka tohoto roku;
volný trh, kde je možno si koupit vše, co si
kdo přeje: šaty, prádlo, obuv, ledničku
i motocykl. A až toho vyrobíme více, až
budeme mít za sebou první rok pětiletky a
druhé výročí února, budeme
mít ještě více zboží a budeme
si ho moci také dopřát. To závisí
jenom na nás, na nikom nežli na nás, na naší
práci, na naší výkonnosti, vynalézavosti,
na úsilí, jakým dne po dni a měsíc
po měsíci budeme plnit náš hospodářský
plán.
Tak se stala také naše nová zásobovací
opatření dalším krokem, který
jsme nastoupili na své cestě za lepším
zítřkem. Strhující jejich provedení
a panika mezi šmelináři probíhala v
prvých dnech letošního ledna jako napínavý,
dramatický film a současně dokument.
Jak bohatý a dramatický to byl rok, který
uplynul od loňského února! Vrovnaný
rozpočet, nová cenová politika a uvolnění
prodeje zboží řadí se k další
změně, neméně významné
- ke krajskému zřízení. Zahájení
práce krajských národních výborů
je hlubokým převratem v řízení
věcí veřejných. Pracující
lid převzal novým zřízením
mnohem větší pravomoc i odpovědnost.
Krajské zřízení umožní
mnohem větší pohotovost, hybnost a soutěživost.
Krajské národní výbory převzaly
kromě jiných úkolů též
plánování na svém území.
Tím prohloubí zakotvení operativních
plánů, propracují dlouhodobé plány
pro své kraje a budou kontrolovat plnění
úkolů pětiletky v obvodu kraje.
Na půdě Národního shromáždění
byly před loňským únorem sváděny
často prudké boje s reakcí, která
zneužívala této nejvyšší zákonodárné
instituce ke svým protilidovým a protistátním
rejdům. Pro ni nebylo Národní shromáždění
mluvčím lidu ve státě, dílnou
nových norem života, který se vyvíjí
směrem k socialismu, nýbrž tribunou nezřízeného
štvaní, často v zájmu hrstky kapitalistů
a nepřátel národa a státu. Nebudu
vzpomínat různých těch smutných
jmen, která přinesla do Národního
shromáždění před únorem
intriky, zákulisní čachry, demagogií,
licitací a tvoření protilidových reakčních
bloků. Nechci touto vzpomínkou nikoho oslavovat.
Jen bych chtěl připomenout, že se tito pánové
pokoušeli znemožnit práci lidově demokratického
parlamentu, odtud rozvracet režim a připravovat půdu
pro kontrarevoluční puč. A jestliže
se jim nepodařilo některý důležitý
zákon zmařit, vynasnažili se jej aspoň
okleštit, takže vyšel mnohdy z Národního
shromáždění změněn k nepoznání.
Reakce, která se zahnízdila v některých
stranách Národní fronty, zneužívala
tím mandátu, který jí ve volbách
dal lid. Po únoru se stalo Národní shromáždění
skutečným mluvčím pracujícího
lidu. Metoda práce se zcela změnila, odpadly neplodné
hádky a diskuse. Každý zákon je nyní
pečlivě se všech stran prosvětlen, prodiskutován,
při čemž plodná diskuse přináší
stále nově podněty k dalším opatřením,
k novým zákonům. Dnešní Národní
shromáždění tak opravdu plní
svou zákonodárnou funkci. Také k předložené
osnově má dnes Národní shromáždění
své pozměňovací návrhy. Vzpomeňme
si jen na projednávání rozpočtu na
letošní rok. Zatím co dříve byl
utrácen čas v neplodných debatách,
pří nichž se často nemluvilo k věci,
byla tentokrát parlamentní rozprava o rozpočtu
bohatou studnicí zkušeností ze všech krajů
státu a ze všech odvětví lidské
činností. Poslanci N. S. tím splnili svou
funkci zákonodárce, který nejen zákony
schvaluje, nýbrž také dává k
nim podnět, tlumoče při tom vůli svých
voličů.
Předložená osnova odstraňuje také
nedostatečnou souhru mezi úřady. Bylo to
např. v cenové politice, kde pokusy o plánování
cen ztroskotávaly na nedostatečném aparátu
NÚC, jak správně poukázal předseda
vlády Ant. Zápotocký na poslední
plenární schůzi Ústřední
rady odborů. Právě tyto nedostatky vedly
k poznání, že také plánovací
aparát nutno stmelit a vybavit větší
autoritou.
To je smysl nové organisace ústřední
plánovací služby, jak se k ní kladou
základy v osnově zákona, který máme
čest dnes projednávat. Sjednocuje se dosavadní
plánovací aparát, který byl rozptýlen
v několika úřadech. Do jeho čela se
staví odpovědný ministr, kterému se
zajišťuje vliv na všechny plánovací
složky. Tím se dostává plánovací
organisaci nejen autority úřední, nýbrž
také politické. Ústřední plánovací
orgán - státní úřad plánovací
- byť i nenese označení ministerstva stává
se ve skutečnosti ministerstvem. Není to však
ministerstvo hospodářství, ono "Wirtschaftsministe-
rium", na které se pamatujeme z doby německé
okupace, poněvadž mu není svěřen
výkon, nýbrž jenom plánování.
Provádění plánů se naopak decentralisuje
jednak do jednotlivých úřadů, t. j.
do jiných ministerstev a institucí, jednak oblastně
do hospodářských referátů krajských
národních výborů, při čemž
je však zaručena žádoucí pomoc
a spolupráce těchto institucí s ústředním
orgánem plánovacím měrou daleko větší,
než tomu bylo doposud. To znamená mnohem lepší
technické předpoklady jak pro plánování
samo, tak i pro jeho účinnější
provádění.