Složení generálního sekretariátu
Hospodářské rady a státního
úřadu plánovacího, převod cenové
politiky do ústředního plánovacího
orgánu a zapojení statistické služby
do plánovací organisace - to vše může
znamenat technické usnadnění. To však
není nejpodstatnější. Výtky mnohokolejnosti
byly často vznášeny jenom z nepochopení
a někdy z apriorního zaujetí proti plánování
vůbec a byly skutečně opodstatněny
jenom velmi zřídka. Sjednocení plánovacích
orgánů může však nicméně
přinésti značný prospěch tím,
že větší autorita politického ministra
v čele ústřední plánovací
služby s podporou zkušených techniků našeho
plánování - jak se velmi dobře osvědčili
při dosavadní plánovací praksi - zvýší
účinnost celého plánovacího
aparátu.
A zde nutno, paní a pánové, vzpomenout několika
slovy, jak se rozvinula organisace plánovací služby
u nás.
Není sporu o tom, že dosavadní organisace měla
do značné míry povahu řešení
příležitostného. Tvořila se jednak
kolem generálního sekretariátu Hospodářské
rady, jednak ve státním úřadě
plánovacím.
Pro Hospodářskou radu, která byla vyvolána
v život, aby řešila zásadní hospodářské
otázky, ale nebyla po chuti některým politickým
stranám původní Národní fronty
a proto se nescházela, byl utvořen generální
sekretariát. Když pak v r. 1946 došlo k dohodě
o dvouletém hospodářském programu
vlády a jedním z jeho článků
bylo, že bude vypracován dvouletý plán,
byla vládou jmenována ústřední
plánovací komise, v jejímž čele
jako předseda stál sám předseda vlády
a jako úřadující předseda generální
sekretář Hospodářské rady.
Tím se jaksi stal generální sekretariát
Hospodářské rady kanceláří
ústřední plánovací komise,
poněvadž jejím úřadujícím
předsedou byl právě šéf tohoto
úřadu, a státní úřad
plánovací byl do plánování
2LP včleněn mimo jiné tím, že
přednostové jeho odborů a oddělení
se stali referenty jednotlivých pracovních komisí
ústřední plánovací komise a
tím zásobovali celý státní
plánovací úřad úkoly až
příliš značnými.
Třeba si uvědomit, že po nezbytných
zásadních debatách začala Ústřední
plánovací komise své práce na vytvoření
dvouletého plánu vskutku až v srpnu 1946 a
že již 28. října onoho památného
roku byl přijat Prozatímním Národním
shromážděním příslušný
zákon. Jeho osnova byla hotova v polovině října.
Byla to jakási heroická doba Ústřední
plánovací komise, generálního sekretariátu
Hospodářské rady i státního
úřadu plánovacího, a to nejen velkým
výkonem, ale též proto, že tehdejší
nedostatek podkladů musel být nahrazen zkušeností,
opatrností, avšak často též odvahou
k odhadu. Zřejmá velikost úkolu a mimořádná
jeho významnost živily ve všech účastnících
ono nadšení pro krásnou tvůrčí
práci, bez níž by se sotva bylo zdařilo
to, co se pak stalo hybnou silou téměř všeho
hospodářského dění následujících
dvou let. A zde je nutno vzpomenout též toho, že
tehdejší předseda vlády Gottwald
už ve svém vstupním projevu, stejně
jako před pětiletým plánem, narýsoval
jasnozřivě hlavní cíle obou hospodářských
plánů. Podrobná a až úzkostlivá
analysa Ústřední plánovací
komise a konečně u dvouletky též její
výsledek potvrdily podivuhodně správnost
jeho základní konstrukce se dvěma výjimkami
- v zemědělství a ve stavebnictví
- které nebyly zaviněny ani plánem, ani jeho
tvůrci.
Když se pak celá takto složená plánovací
služba zhostila ve lhůtě jí dané
též druhé velké práce, to jest
operativních plánů, učinila vláda
z Ústřední plánovací komise
nejen orgán, který měl provádění
plánu koordinovat a kontrolovat, ale též vládní
orgán poradní pro otázky souvisící
s plánem.
Od té doby došlo sice k mnoha drobným organisačním
změnám i k zásadnímu rozhodnutí,
podle něhož generální sekretář
Hospodářské rady se stal současně
předsedou tehdejšího státního
úřadu plánovacího. Nicméně
v podstatě táž organisace, která vypracovala
plán dvouletý, navrhovala vládě i
dnešní pětiletý plán, využívajíc
zkušeností vlastních a bohatých výsledků
jiných institucí, zejména ovšem příslušných
ministerstev a především Ústřední
rady odborů, jejichž zásluhy o navrhování,
provádění i nutné změny plánů
jsou v některých směrech zcela základní.
Není pochybnosti - a cítilo se to po celou dobu
od roku 1946 - že celá organisace, byť i vždy
znovu se osvědčující, nejen výkonná,
nýbrž i všestranně podnětná,
je organisací příležitostnou a do souhrnu
státní správy nedostatečně
včleněnou a že bude nutno našemu plánování
dát jak formu, tak i organisaci definitivní a začlenit
ji obdobně, jako je tomu v jiných státech
s plánovaným hospodářstvím,
do státní správy jako její podstatný
a ostatním resortům rovnocenný článek.
Zdokonalení plánovací organisace nespočívá
ovšem jen v těchto, abych tak řekl, technických
opatřeních. Největší význam
má to, že ústřední plánovací
služba se bude opírat o nejširší
iniciativu pracujících. To neznamená jen
demokratisaci plánovací služby, která
má takto povinnost pečlivě naslouchat hlasu
pracujícího lidu, jemuž má sloužit,
z jehož stále objevované tvůrčí
síly má čerpat a jehož iniciativy má
využívat, nýbrž je to též
technicky podstatné zdokonalení našeho plánování.
Tak na př. vstřícných plánů
může být využito nejen na prospěch
celého hospodářství, nýbrž
mohou být mnohem úspěšněji harmonisovány
a tím zabezpečeno jejich úspěšnější
uskutečnění. O to se musí opírat
především politická autorita našeho
plánování, které musí být
plánováním skutečně demokratickým,
lidovým, poněvadž bez přímé
účasti širokých vrstev pracujících,
bez lidské práce by plán zůstal jen
kusem popsaného papíru.
Nová organisace ústřední plánovací
služby tedy sjednocuje a zjednodušuje naše plánování,
využívajíc všech dobrých zkušeností,
kterých jsme nabyli, a vyplňujíc dosavadní
mezery. Ústřední plánovací
úřad bude mít v nové organisaci k
disposici pohotověji než dosud materiál, kterého
potřebuje, aby z něho těžil k dokonalejšímu
plánování naší pětiletky.
A v Ústřední plánovací komisi
bude mít ministr jako dosud poradní sbor, který
národohospodářským rozborem, praktickými
zkušenostmi a hodnocením fakt se širších
hledisek, určených obecným zájmem,
může podnětně i kriticky zvyšovat
úroveň našeho plánování.
Tím se zajišťuje našemu národnímu
hospodářství a jeho jednotlivým odvětvím
plný, optimální rozvoj. Předseda státního
úřadu plánovacího - ministr se stává
členem vlády, jehož úkolem bude starat
se o skloubení všech hospodářských
úseků, o správné vzájemné
vztahy mezi nimi a o maximální rentabilitu a úspornost
národního hospodářství jako
celku.
V rámci krajů je důležitost plánování
vyjádřena jasně tím, že místopředseda
krajského národního výboru je zároveň
plánovacím referentem. V Sovětském
svazu je důležitost plánování
jako prvořadé národohospodářské
činnosti vedoucí k socialismu a charakteristické
pro socialismus vyjádřena tím, že předseda
Gosplanu Vozněsenskij je zároveň náměstkem
předsedy vlády.
Po schválení tohoto zákona dospějeme
také ke skutečné cenové politice,
kterou jsme dosud vlastně neměli. Začalo
ji provádět teprve ministerstvo financí při
zavedení všeobecné daně, takže
tím se stal ministr financí jedním z hlavních
článků našeho plánovaného
hospodářství. Čím více
plánování zdokonalujeme, tím hlouběji
do něho proniká hodnota jako výsledek a měřítko
práce. Tím však je ještě úžeji
potom spjato plánování s politikou cenovou
a finanční. Reorganisace sama by však - a to
opět zdůrazňuj i - byla málo platná,
kdyby tu nebyl kádr lidí, kteří znají
problematiku plánování a mají dost
theoretických i praktických zkušeností,
jak problémy řešit. Dialektika vývoje
přináší stále nové a nové
problémy, se kterými je nutno vždy znovu a
znovu se vypořádat. Nikde jinde se neukazuje dialektika
vývoje tak jako právě při plánování.
Každé opatření, které se podnikne
v kterémkoliv úseku hospodářství,
má odezvu i důsledky v celé ostatní
hospodářské oblasti. Proto reorganisace plánování
musí jen zesílit jeho harmonii, musí směřovat
k opravdové jednotě plánu. Prostředkem
k tomu je nepochybně též sjednocení
celé plánovací služby. Je jí
třeba poskytnout co nejvíce materiálu; to
je úkolem statistiky, která zapojením na
plánovací aparát může mnohem
účinněji přispět k řešení
konkretních úkolů plánování.
Posilujeme-li takto technicky i politicky autoritu naší
plánovací služby, musí si být
na druhé straně plánovací orgány
vědomy, že jejich úkol je hospodářsky
uskutečňovat velké politické cíle
našeho plánování, naší pětiletky.
Bude úkolem příštího státního
úřadu plánovacího, aby se staral o
včasné odhalování a odstraňování
případných disproporcí a nerovnoměrnosti
ve vývoji národního hospodářství.
Znamenalo by, že jsme se ještě nezbavili kapitalistického
způsobu isolovaného a odděleného hospodaření
na jednotlivých úsecích a že se spokojujeme
jen s dílčími úspěchy, kdyby
naše podniky, ústřední ředitelství
a ministerstva pracovaly a plánovaly jen isolovaně
na svých úsecích. Takovým starým
způsobem hospodaření bychom nedosáhli
a ani bychom nemohli dosáhnout nejlepších výsledků.
Bude nyní záležet nejen na plánovatelích
samých a na plánovací službě,
nýbrž na všech národohospodářských
a politických činitelích, jak rychle se naše
plánované hospodářství bude
příště zdokonalovat a rozvíjet.
Bude záležet především na tom,
aby se plánování stalo majetkem veškerého
pracujícího lidu, který je přesvědčen,
že nikoli v poslední řadě pomocí
plánování dospějeme k socialismu.
Opřeni o nerozlomné spojenectví se Sovětským
svazem nastoupili jsme cestu míru. Spolu s ním bojujeme
za snížení zbrojení, za demokratisací
Německa a Japonska a proti obnově válečného
potenciálu a militaristických sil v těchto
zemích.
Národy celého světa chtějí
mír. Vědí, že neexistují mezi
velmocemi takové otázky ani žádné
rozpory, které by se nedaly vyřešit dohodou
a spoluprací. Na společné cestě s
naším věrným spojencem, Svazem sovětských
socialistických republik, která od února
nezná přetvářky ani falše, se
setkáváme s podporou všech mírumilovných
národů, všeho čestného a pokrokového
lidstva, všech těch, kdož nesli na svých
bedrech tíhu druhé světové války
a nyní s oprávněným rozhořčením
odmítají všechny útočníky
a podněcovatele nové války.
Také tato osnova, o níž zanedlouho budeme hlasovat,
je důkazem, že jsme nastoupili správnou, lepší
cestu, cestu, po níž my všichni víme,
kam chceme dojít a kam také dojdeme: ke zvýšení
blahobytu celého národa, k lepšímu zítřku
- socialismu.
Ze všech těchto důvodů, paní
a pánové, budou poslanci čs. strany lidové
rádi hlasovat pro předloženou osnovu. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná
(zvoní): Dále je přihlášen
pan posl. Török; prosím, aby se ujal slova.
Posl. Török: Slávne Národné
shromaždenie!
Osnova zákona o hospodárskom plánovaní
- plánovací zákon - znamená ďalší
krok na ceste k usmerneniu a upevneniu systému hospodárskeho
plánovania v našom štáte na ceste k socializmu,
ktorú cestu sme nastúpili po oslobodení.
I keď táto osnova zákona predkladá sa
parlamentu až v treťom roku nášho plánovaného
hospodárstva, čo by sa zdalo trocha oneskorene,
keďže máme za sebou výsledky našej
dvojročnice a začiatkom tohto roku vstúpil
do života zákon o našej prvej päťročnici,
skutočnosť je však tá, že sme vypracovanie
dvojročného a päťročného
plánu sverili doterajším plánovacím
inštitúciám, menovite Ústrednej plánovacej
komisii, zostavenej z našich najlepších odborníkov,
ktorá bola pomocným orgánom vlády.
Táto doterajšia organizácia plánovacej
služby vyhovovala počiatkom nášho plánovaného
hospodárstva, najmä keď sa mohla oprieť
o bohaté skúsenosti plánovania v našom
bratskom Sovietskom sväze, kde vyspelé plánovanie
robí dnes priamo zázraky v jeho hospodárskom
napredovaní a jeho pozitívne výsledky obdivuje
dnes s úctou celý svet.
Ústava z 9. mája určila definitívne
smer a úlohy našej plánovacej služby,
keďže vo svojom XII. článku stanoví,
že celé národné hospodárstvo
má slúžiť ľudu, a z toho dôvodu
štát riadi všetku hospodársku činnosť
jednotným hospodárskym plánom. Z týchto
skutočností sa doterajšiu organizačnú
štruktúru našej plánovaní, ktorá
nielen že obsahuje náplň spomenutého
článku ústavy, ale súčasne
zjednodušuje doterajšiu organizačnú štruktúru
našej plánovacej služby, lebo odstraňuje
dvojkoľajnosť a zaisťuje takto spoluprácu
všetkých orgánov a hospodárskych činiteľov
či už v oblastiach, krajoch a okresoch, ba zaisťuje
takto účasť každého občana
na plánovanej výstavbe a prestavbe nášho
nového hospodárskeho systému.
Už prerokovanie päťročného plánu
v ovzduší tvorivej spolupráce všetkých
složiek obnoveného Národného frontu
bolo dokladom, že pracujúci ľud zvíťazil
nad tými, ktorí do februára 1948 marili budovateľské
úsilie a splnenie dvojročného plánu.
Dvojročný plán uložil veľké
úlohy nášmu priemyslu, poľnohospodárstvu,
stavebníctvu, ako aj všetkým štátnym
sektorom nášho hospodárskeho života. Veľké
sucho a v jeho dôsledku neúroda v r. 1947 bola vstave
rozvrátiť náš hospodársky život,
nakoľko ohrozovala výživu pracujúcich
a tak schopnosť k práci. V núdzi nám
pomohol spojenecký, bratský Sovietsky sväz,
a pracovitosť nášho robotníctva, najmä
dobré výsledky v priemyselnom odvetví nám
umožnili zvýšeným vývozom zaopatriť
chýbajúce potraviny, čím sa nám
podarilo zabezpečiť hoci skromnú, ale predsa
pravidelnú výživu obyvateľstva.
Bez plánovitého podnikania neboli by sme mali predpoklady
pre zdolanie ťažkostí, ktoré ohrožovaly
priam korene nášho života. A tu treba zvlášť
zdôrazniť skutočnosť, že táto
pohroma neúrody zastihla nás hneď na prahu
nášho plánovaného hospodárstva,
teda v prvom roku našej dvojročnice.
Zvláštnej pozornosti si zaslúži významná
skutočnosť, že naše plánovanie nerobíme
izolovane, sami pre seba. Štáty ľudových
demokracií a prvý socialistický štát
sveta, Sväz sovietskych socialistických republík,
sú nám priateľskými partnermi nielen
v politike, ale nadovšetko v hospodárskych stykoch,
v hospodárskej a obchodnej spolupráci. To nás
robí nezávislými od vplyvov hospodárskych
kríz v kapitalistických krajinách. Naše
plánovanie by bolo pochybné, keby sme nemali pred
sebou jasné a isté perspektívy do budúcnosti.
Naše hospodárske a obchodné smluvy so Sovietskym
sväzom, Poľskom, Rumunskom, Bulharskom a Maďarskom
nás včleňujú do veľkého
hospodárskeho spoločenstva, v ktorom máme
a budeme mať s naším vyvinutým priemyslom
významné postavenie. Zásadné usmernenie
celého nášho priemyslu a taktiež kladenie
dôrazu na plánovanie a výstavbu ťažkého
priemyslu je veľmi odôvodnené, lebo nám
umožní výmenu tovarov, najmä surovín,
ktoré potrebujeme. Hospodárska smluva so SSSR nám
zabezpečuje všetky suroviny pre náš priemysel.
Tu je odpoveď na obavy tých, ktorí s pochybnosťou
hľadeli na spriemyselnenie Slovenska a tvrdia, že s
veľkým úsilím budované slovenské
továrne budú zápasiť s nedostatkom surovín.
Materiál je zabezpečený a odbyt tovarov má
najväčšie možností umiestenia, i
keby ešte ďalej trvala studená vojna proti nám.
To sú bezpečné základy nášho
plánovania na dlhý čas dopredu, to sú
podmienky, že u nás nebudú hospodárske
krízy a nezamestnanosť, a to sú aj záruky
našej politickej a hospodárskej istoty a štátnej
bezpečnosti.
S takými to výhľadmi vstupujeme teda do prvej
našej päťročnice, pokiaľ ide o zdokonalenie
našej plánovacej služby po stránke organizačnej
a pokiaľ ide o hospodársku a obchodnú spoluprácu
so štátmi ľudových demokracií.
Vlastné skúsenosti nás však poučujú,
že len organizovaná účasť širokých
más pracujúcich vo všetkých úsekoch
plánovacích prác nám dáva predpoklady
a záruku reálnosti plánu a jeho splniteľnosti.
Čím viac zainteresujeme pracujúci ľud
do týchto prác, aby každý vedel o prípravách
a cieľoch plánu, tým väčšia
istota pre jeho realizáciu. A toto bude úlohou regionálnych
orgánov Štátneho plánovacieho úradu,
na Slovensku konkrétne Slovenského plánovacieho
úradu so sídlom v Bratislave, a plánovacích
referátov pri krajských národných
výboroch, ktoré preniknú i do okresov a obcí,
aby takto zaistili pre plánovacie práce čím
väčšiu účasť pracujúceho
ľudu.
A teraz nech mi je dovolené, panie a páni, aby som
objektívne zhodnotil výsledky plánovaného
hospodárstva na Slovensku s porovnaním jeho hospodárskej
zaostalosti v minulosti. K tomu je potrebné, aby som uviedol
aspoň hlavné príčiny, prečo
hospodársky vývoj na Slovensku zaostal v minulosti
za vývojom v zemiach českých.
V minulom storočí prekonali zeme české
veľkú priemyselnú revolúciu, lebo maly
k tomu jednak lepšie politické a technické
predpoklady pre industrializáciu a tiež poloha Čiech
bola na tie časy výhodnejšia voči ostatným
štátom stredoeurópskym, nakoľko železničná
sieť sa rozširovala zo západu na východ.
Vtedajší kapitalisti budovali svoje priemyselné
podniky blízko dopravných centier a nebrali do úvahy
rozvrstvenie obyvateľstva, jeho zamestnanosť a potreby,
lebo jediným merítkom výhodnosti investícii
bol čím väčší zisk.
V tom čase Slovensko bolo značne izolované
od Uhorska po stránke dopravnej, čím sa oneskorilo
vo vývoji za zemami českými, a hoci malo
dosť lacných pracovných síl a surovín,
prvé väčšie priemyselné strediská
začali sa tu budovať len pred prvou svetovou vojnou.
Avšak i po týchto začiatkoch spriemyselnenie
Slovenska stále zaostávala jeho hospodárska
štruktúra za zemami českými. Podľa
štatistických údajov v r. 1890 prislúchalo
v Čechách zo 100 obyvateľov 40 obyvateľov
k poľnohospodárstvu a v r. 1930 už len 22 obyvateľov.
Na Slovensku v r. 1890 prislúchalo zo 100 obyvateľov
k poľnohospodárstvu 70 a k priemyslu asi 13 obyvateľov.
Postupne i na Slovensku klesalo percento obyvateľov prislúchajúcich
k poľnohospodárstvu a stúpalo percento obyvateľstva
v priemysle a živnosti, avšak tento postup bol v porovnaní
s českými zemami len nepatrný. V r. 1930
bolo na Slovensku zo 100 obyvateľov asi 57 v poľnohospodárstve,
čo je o 35 obyvateľov viac ako v tú istú
dobu v Čechách, a v priemysle a živnostiach
19, teda o 23 obyvateľov menej ako v Čechách.
K tomu treba doplniť ešte tú skutočnosť,
že na Slovensku bol výnos pôdy o 40% nižší
ako v Čechách.