Vládny návrh zákona má tri paragrafy.
V § 1 - ako som už spomenul - sankcionujú sa
všetky vykonané nariadenia a usnesenia, vydané
od 9. mája 1946 do účinnosti tohto zákona
podľa §§ 15-18 nariadenia Sboru povereníkov
č. 128/1945 Sb. nar. SNR tým, že sa na ne hľadí,
ako keby boly vydané podľa §§ 9 a 10 zák.
č. 86/1946 Sb. Ustanovenia § 2 možno nazvať
ustanoveniami prechodnými. Podľa ods. 1 tohto paragrafu
totiž v konaní, zahájenom podľa §§
15-18 nariadenia č. 128/45 Sb. nar. SNR, majú na
Slovensku pokračovať súdy, avšak len v
tých prípadoch, ak pred účinnosťou
tohto zákona bolo už vykonané šetrenie
na mieste samom podľa § 15 cit. nariadenia Sboru povereníkov.
V ods. 2 sa stanoví, že ak súd pred účinnosťou
tohto zákona už odstúpil vec Štátnemu
stavebnému úradu a ak okresná stavebná
komisia previedla už miestnu obhliadku podľa §
7, ods. 2-3 zák. č. 86/1946 Sb., má byť
pokračované ďalej podľa ustanovení
tohto zákona. V § 3 stanovená je účinnosť
zákona dňom vyhlásenia a uvedení členovia
vlády, ktorí ho vykonajú.
Ústavno-právny výbor prerokoval na svojej
schôdzke dňa 16. februára 1949 tento vládny
návrh zákona, ktorým sa upravujú niektoré
pomery v odbore stavebnej obnovy na Slovensku, prijal ho bezo
zmeny a usniesol sa doporučiť Národnému
shromaždeniu jeho prijatie.
Podľa tohto usnesenia doporučujem Národnému
shromaždeniu predložený vládny návrh
zákona na prijatie. (Súhlas.)
Podpredseda Komzala: Ku slovu nie je už nikto prihlásený,
rozprava odpadá.
Sú nejaké návrhy opráv alebo zmien
textových?
Zpravodajca posl. dr Štefánik: Nie sú.
Podpredseda Komzala: Pristúpime k hlasovaniu.
Osnova má 3 paragrafy, nadpis a úvodnú formulu.
Pretože niet pozmeňovacích návrhov,
dám o celej osnove hlasovať naraz podľa zprávy
výborovej. (Námietky neboly.)
Námietok niet.
Kto teda súhlasí s celou osnovou zákona,
to je s jej 3 paragrafmi, nadpisom a úvodnou formulou podľa
zprávy výborovej, nech zdvihne ruku! (Deje sa.)
To je väčšina Tým Národné
shromaždenie prijalo túto osnovu zákona
podľa zprávy výborovej.
Tým je vybavený 3. odsek poriadku.
Budeme prerokovávať štvrtý odsek poriadku,
ktorým je
4. Zpráva výboru rozpočtového k
vládnemu návrhu zákona (tlač 200),
ktorým sa menia a doplňujú niektoré
ustanovenia zákona o dávke z majetkového
prírastku a dávke z majetku (tlač 232).
Zpravodajcom je posl. Vojanec. Dávam mu slovo.
Zpravodaj posl. Vojanec: Paní a pánové,
slavné Národní shromáždění!
Vládní návrh zákona tisk 200, kterým
se mění a doplňují některá
ustanovení o dávce z majetkového přírůstku
a dávce z majetku (zákon č. 134 z 15. května
1946) má za účel zlikvidovat v krátké
době vázané majetkové hodnoty, které
byly sice řádně přihlášeny
podle dekretu č. 95 z r. 1945, ale nebyly již přihlášeny
k vyměření dávky z majetku a dávky
z přírůstku na majetku. Vláda naší
lidově demokratické republiky zavádí
důsledně a postupně pořádek
na všech úsecích veřejného života,
a tak i zde bylo přikročeno k tomu, aby byly zlikvidovány
poslední zbytky vázaných, k dávce
nepřihlášených majetkových hodnot
a aby také v této části naší
hospodářské a finanční politiky
došlo tak říkajíc k úklidu stolu.
Aby nebylo tímto zákonným opatřením
nikomu ublíženo, rozhodl rozpočtový
výbor při projednávání osnovy,
že změní datum konečné platnosti,
do kterého měly býti podle vládního
návrhu zákona podány přihlášky,
t. j. 31. prosince 1948, na 31. března 1949, takže
i ten, kdo z jakéhokoli důvodu přihlášku
nepodal, má ještě nyní více než
měsíc k tomu, aby tak učinil. Tímto
opatřením se nikterak neporušuje subjektivní
právo vlastníka majetkové hodnoty k tomu,
aby v případě, že finanční
správa prohlásí tyto majetkové hodnoty
neprávem za propadlé, prokázal, že přihláška
byla ve smyslu zákona podána včas a že
tudíž propadnutí majetku nenastalo.
Vlastním účelem tohoto vládního
návrhu je snadné zlikvidování všech
případů, kdy majetkové hodnoty přihlášené
k soupisu podle dekretu č. 91/1945 nebyly přihlášeny
k dávkám podle zák. č. 134/1946. Podle
úředního zjištění je takových
případů asi 600.000, a poněvadž
o každém jednotlivém případu
podle dosavadního ustanovení § 86, odst. 5
zák. č. 134/1946 měl by být vydán
zvláštní výměr o propadnutí
majetkové hodnoty, lze si snadno učiniti představu
o ohromném pracovním zatížení
finančních úřadů i místních
národních výborů, kdyby měla
být tato agenda provedena. Správně však
ministerstvo financí tvrdí, že řada
těchto výměrů je nedoručitelná
vzhledem k značné fluktuaci obyvatelstva, zejména
v pohraničí. Samo zjišťování
by si dnes vyžádalo ohromné práce našich
orgánů lidové správy, a myslím,
že tyto orgány mají v dnešní době
jistě řadu daleko důležitějších
úkolů na starosti než tuto, povětšině
pro ně zbytečnou práci.
Pokud pak jde o práva občana - majetníka
těchto hodnot, neumožnila ani dosavadní ustanovení
§ 86, odst. 5 citovaného zákona odstraniti
účinné propadnutí majetku, pokud nebyla
řádně splněna přihlašovací
povinnost. Tímto zákonem nově upravená
ustanovení, jak § 86, odst. 5, tak zejména
§ 82, dávají možnost v odůvodněných
případech na žádost propadnutí
zrušit nebo poskytnout náhradu i v těchto případech.
Je to pro poplatníka značná výhoda,
pro republiku, její finanční správu
a orgány její lidové správy značné
ulehčení. Lze ovšem míti za to, že
případů nevědomě nepřihlášených
vkladů ve smyslu zák. č. 134/1946 bude nepatrné
množství pro velikou pozornost, která byla
této otázce všeobecně věnována,
a zejména také pro dlouhou dobu více než
dvou let, během které měla býti přihlašovací
povinnost splněna, třeba i opožděně,
a jistě také proto, že osoby, kterých
by se to pravděpodobně mohlo týkat, vybíraly
během té doby z těchto svých vkladů
a byly proto peněžními ústavy na tuto
povinnost včas upozorněny.
Třeba ještě upozorniti na to, že byla-li
majetková hodnota snad neprávem prohlášena
za propadlou, že se o tom majetník této hodnoty
doví u příslušného peněžního
ústavu, pojišťovny nebo úschovny v souvislostí
se zamýšlenou disposicí.
Tato zákonná úprava je dalším
krokem ke konečnému řešení otázky
vázaných vkladů a hospodářství
měnového likvidačního fondu. Vzhledem
k tomu, navrhují, aby slavné Národní
shromáždění přijalo a schválilo
vládní návrh zákona tisk 200 tak,
jak jej upravil a schválil rozpočtový výbor
ve své schůzi 16. února t. r.; zpráva
byla paním a pánům poslancům předložena
jako tisk 232. (Potlesk.)
Podpredseda Komzala: Ku slovu nie je nikto prihlásený,
rozprava odpadá.
Sú nejaké návrhy opráv alebo zmien
textových?
Zpravodaj posl. Vojanec: Nejsou.
Podpredseda Komzala: Pristúpime k hlasovaniu.
Osnova má 2 články, nadpis a úvodnú
formulu.
Pretože niet pozmeňovacích návrhov,
dám o celej osnove hlasovať naraz podľa zprávy
výborovej. (Námietky neboly.).
Námietok niet.
Kto teda súhlasí s celou osnovou zákona,
to je s jej 2 článkami, nadpisom a úvodnou
formulou podľa zprávy výborovej, nech zdvihne
ruku! (Deje sa.)
To je väčšina. Tým Národné
shromaždenie prijalo túto osnovu zákona
podľa zprávy výborovej.
Tým je vybavený 4. odsek poriadku.
Prikročíme k rokovaniu o piatom odseku poriadku,
ktorým je
5. Zpráva výborov ústavno-právneho
a rozpočtového k vládnemu návrhu zákona
(tlač 213) o premlčaní trestností
menových priestupkov (tlač 234).
Zpravodajkyňou za výbor ústavno-právny
je posl. dr Pátková. Dávam jej slovo.
Zpravodajka posl. dr Pátková: Paní
a pánové!
Ústavně-právní výbor projednal
ve své schůzi vládní návrh
zákona tisk 213 o promlčení trestnosti měnových
přestupků. V podstatě nejde v daném
případě o nic jiného než o to,
že se tímto vládním návrhem prodlužuje
promlčovací lhůta u těchto měnových
přestupků ze 3 na 5 let. Tříletá
doba promlčovací byla stanovena dekretem presidenta
republiky z 19. října 1945. Lhůta má
být prodloužena proto, že k největšímu
počtu daňových a těžkých
důchodkových přestupků došlo
právě kolem výměny peněz v
listopadu 1945. Jde o postižení těchto důchodkových
přestupků, kterých se dopustili jednak ti,
kteří neoprávněně vybírali,
jednak ti, kteří neoprávněně
vydávali a uvolňovali peníze. Zejména
v důvodové zprávě ministerstva je
uvedeno, že to má postihnouti Slovensko, kde nebyla
provedena dostatečná a řádná
revise, poněvadž nebyl dostatek cvičených
orgánů.
Ústavně-právní výbor neprovedl
žádných podstatných změn na předloženém
vládním návrhu, pouze několik úprav
formálních, pokud jde o dělicí znaménka.
Prosím slavnou sněmovnu, aby přijala návrh
tohoto zákona v předloženém znění,
jak byl též přijat výborem ústavně-právním.
(Potlesk.)
Podpredseda Komzala: Zpravodajcom za výbor rozpočtový
je posl. dr Hulínský. Dávam mu slovo.
Zpravodaj posl. dr Hulínský: Slavná
sněmovno!
Rozpočtový výbor projednal ve své
schůzi dne 17. února vládní návrh
zákona o promlčení trestnosti měnových
přestupků a usnesl se doporučit Národnímu
shromáždění přijetí tohoto
vládního návrhu ve znění přijatém
výborem ústavně-právním. (Souhlas.)
Podpredseda Komzala: Ku slovu nie je nikto prihlásený,
rozprava odpadá.
Sú nejaké návrhy opráv alebo zmien
textových?
Zpravodajka posl. dr Pátková: Nejsou.
Zpravodaj posl. dr Hulínský: Není
změn.
Podpredseda Komzala: Pristúpime k hlasovaniu.
Osnova má 3 články, nadpis a úvodnú
formulu.
Pretože niet pozmeňovacích návrhov,
dám o celej osnove hlasovať naraz podľa zprávy
výborovej. (Námietky neboly.)
Námietok niet.
Kto teda súhlasí s celou osnovou zákona,
to je s jej 3 článkami, nadpisom a úvodnou
formulou podľa zprávy výborovej, nech zdvihne
ruku! (Deje sa.)
To je väčšina. Tým Národné
shromaždenie prijalo túto osnovu zákona
podľa zprávy výborovej.
Tým je vybavený 5. odsek poriadku.
Budeme rokovať o šiestom odseku poriadku, ktorým
je
6. Zpráva výborov zahraničného
a ústavno-právneho k vládnemu návrhu
zákona (tlač 201) o prebežnom prevádzaní
medzinárodných hospodárskych smlúv
obecnej povahy (tlač 228).
Zpravodajcom za výbor zahraničný je posl.
Žiak. Dávam mu slovo.
Zpravodajca posl. Žiak: Slávne Národné
shromaždenie!
Hospodárske styky s cudzinou, pre náš československý
štát tak veľmi dôležité, upravujeme
medzinárodnými hospodárskymi smluvami. Hospodárske
smluvy s cudzími štátmi schvaľuje Národné
shromaždenie. Nerušený chod hospodárskeho
života si veľmi často žiada, aby sa medzinárodné
hospodárske smluvy uviedly do praktického života
už pred schválením v Národnom shromaždení.
Doteraz bola dočasná úprava stykov s cudzinou
riešená zákonom č. 158/1923, ktorý
zmocňoval vládu, aby so súhlasom prezidenta
republiky, vyhlásením vo Sbíerke zákonov
a nariadení uvádzala do dočasnej platnosti:
1. obchodné smluvy, ktoré upravujú obchodné
styky s cudzími štátmi na základe najvyšších
výhod, 2. obchodné smluvy, ktoré poskytujú
cudzim štátom úľavy z ciel autonomného
colného tarifu.
Platnosť tohto zákona bola časove obmedzená;
preto jej účinnosť predlžovaly neskôr
vydané zákony, naposledy článok 7
zákona č. 109 z r. 1926, a to do dňa, kedy
nadobudne účinnosť nový colný
sadzobník.
Zákon č. 158/23 Sb., v niektorých výrazoch
nepresný, má i značné praktické
nevýhody a nedostatky. Veď vydaním nového
colného sadzobníka neprestane nutnosť dočasne
prevádzať hospodárske a menovite obchodné
smluvy, takže niet príčin, aby sa platnosť
zákona o predbežnom prevádzaní medzinárodných
hospodárskych smlúv časove obmedzovala. Taktiež
treba pamätať i na prípady, kedy nejde len o
smluvy, ktoré obsahujú doložku najvyšších
výhod alebo ktoré poskytujú úľavy
z platného autonómneho colného sadzobníka.
Keď dnes rokujeme o predloženom návrhu zákona,
robíme tak preto, aby sme splnili úlohu vypovedanú
v Ústave 9. mája, ktorá v § 74 hovorí,
že zákon stanoví, kedy možno hospodárske
smluvy obecnej povahy prevádzať ešte predtým,
než s nimi vysloví súhlas Národné
shromaždenie. Takými smluvami sa rozumejú len
veľké hospodárske smluvy investičné
a tzv. klasické obchodné smluvy a smluvy s doložkou
najvyšších výhod. Platobné alebo
kontingentné dohody o výmene tovarov, pokiaľ
k ich prevádzaniu nie je potrebný zákon,
nevyžadujú schválenia v Národnom shromaždení
a preto nemusia byť zahrnuté v zákone. Predložený
návrh zákona je obsahove širší,
nemá žiadneho časového obmedzenia. Je
mi treba konštatovať, že zákonom nie sú
dotknuté vrcholné práva Národného
shromaždenia.
Zahraničný výbor rokoval na svojej schôdzke
15. februára 1949 o vládnom návrhu zákona
o predbežnom prevádzaní medzinárodných
hospodárskych smlúv obecnej povahy a usniesol sa
doporučiť Národnému shromaždeniu
jeho prijatie bezo zmeny. (Potlesk.)
Podpredseda Komzala: Zpravodajcom za výbor ústavno-právny
je posl. dr Prokeš. Dávam mu slovo.
Zpravodaj posl. dr Prokeš: Slavná sněmovno,
paní a pánové!
Předložený vládní návrh
zákona tisk 201 týká se předběžného
provádění mezinárodních hospodářských
smluv obecné povahy. Dne 28. října 1918 vstoupila
naše republika na forum mezinárodní jako samostatný
stát. Od té doby uzavírala mezinárodní
hospodářské smlouvy s ostatními státy.
Mezinárodní hospodářské smlouvy
sjednává a ratifikuje president republiky a před
ratifikací se podle ústavy vyžaduje souhlas
Národního shromáždění.
V praxi se však ukázalo, že velmi často
nastala nutnost provádět uzavřené
mezinárodní hospodářské smlouvy
dříve, než je technicky možno opatřit
jejich schválení Národním shromážděním.
Tak vydány byly zákon z 25. listopadu 1919, č.
637 Sb., a zákon z 12. srpna 1921, č. 349 Sb., které
pak nahradil zákon č. 158/1923 Sb. o prozatímní
úpravě obchodních styků s cizinou,
kterým se zmocňuje vláda, aby se souhlasem
presidenta republiky vyhlášením ve Sbírce
zákonů uváděla v prozatímní
platnost: 1. obchodní smlouvy sjednané s cizími
státy, jež upravují obchodní styky na
základě nejvyšších výhod,
2. obchodní smlouvy, v nichž se cizin státům
za přiměřené vzájemné
výhody poskytují též úlevy z
cel platného autonomního celního tarifu.