Platnost zákonného ustanovení ad 2, časově
omezeného, byla několika pozdějšími
zákony prodloužena, posledně článkem
Vll zákona č. 109/26 Sb. do dne, kdy nabude účinnosti
nový celní sazebník.
Uvedený zákon č. 158/1923 však nevyhovuje,
ježto jednak vydáním nového celního
sazebníku nezanikne nutnost prozatímně provádět
mezinárodní hospodářské, zejména
obchodní smlouvy, takže předběžné
provádění mezinárodních hospodářských
smluv obecné povahy musí být stálé,
bez časového omezení, jednak musí
se pamatovat i na takové případy mezinárodních
hospodářských smluv, kde nejde o smlouvy,
obsahující doložku o nejvyšších
výhodách anebo o smlouvy poskytující
úlevy z cel platného autonomního celního
sazebníku.
Pro novou zákonnou úpravu této otázky
je dána základna naší Ústavou
9. května 1948, kde v § 74, odst. 1, v poslední
větě se praví, že zákon stanoví,
kdy lze hospodářské smlouvy obecné
povahy provádět ještě před tím,
než s nimi Národní shromáždění
vysloví souhlas. Vládní návrh zákona
tisk 201 ustanovuje v § 1, že mezinárodní
hospodářské smlouvy obecné povahy
lze provádět před tím, než s
nimi vysloví souhlas Národní shromáždění,
vyžaduje-li toho zájem státu a usnese-li se
na tom v jednotlivém případě vláda
a projeví-li s tím souhlas president republiky.
Vládě se pak ukládá, aby ihned smlouvu
předběžně prováděnou podle
tohoto zákona předložila Národnímu
shromáždění k vyslovení souhlasu.
Odepře-li Národní shromáždění
souhlas, zastaví vláda neprodleně další
provádění smlouvy. Svá rozhodnutí
jest povinna vláda uveřejňovat ve Sbírce
zákonů podle zákona č. 214/48 Sb.,
§ 1, lite).
Nový zákon odpovídá ústavě
a vyhovuje praktické potřebě, ježto
zaručuje nerušený chod mezinárodních
hospodářských styků našeho státu.
Ústavně-právní výbor Národního
shromáždění projednal osnovu zákona
o předběžném provádění
mezinárodních hospodářských
smluv obecné povahy, tisk 201, ve své schůzí
dne 16. února 1949 a doporučuje ji slavnému
Národnímu shromáždění
k přijetí podle zprávy tisk 228. (Potlesk.)
Podpredseda Komzala (zvoní): Ku slovu nie
je nikto prihlásený, rozprava odpadá.
Sú nejaké návrhy opráv alebo zmien
textových?
Zpravodajca posl. Žiak: Nie sú.
Zpravodaj posl. dr Prokeš: Nejsou.
Podpredseda Komzala: Pristúpime k hlasovaniu.
Osnova má 4 paragrafy, nadpis a úvodnú formulu.
Pretože niet pozmeňovacích návrhov,
dám o celej osnove hlasovať naraz podľa zprávy
výborovej. (Námietky neboly.)
Námietok niet.
Kto teda súhlasí s celou osnovou zákona,
to je s jej 4 paragrafmi, nadpisom a úvodnou formulou podľa
zprávy výborovej, nech zdvihne ruku! (Deje sa.)
To je väčšina. Tým Národné
shromaždenie prijalo túto osnovu zákona
podľa zprávy výborovej.
Tým je vybavený 6. odsek poriadku.
Budeme prerokovávať siedmy odsek poriadku, ktorým
je
7. Zpráva výboru zahraničného o
vládnom návrhu (tlač 205), ktorým
sa predkladá Národnému shromaždeniu
republiky Československej k prejavu súhlasu Dohoda
o dočasnej úprave hospodárskych stykov medzi
republikou Československou a Ľudovou republikou Rumunskou,
podpísaná v Bukurešti dňa 21. júla
1948 a uvedená v dočasnú platnosť vládnou
vyhláškou zo dňa 8. októbra 1948, č.
327 Sb. (tlač 222).
Zpravodajcom je za posl. Čaploviča posl. dr Popaďák.
Dávam mu slovo.
Zpravodajca posl. dr Popaďák: Slávne
Národné shromaždenie!
Výbor zahraničný prerokoval na svojej schôdzke
konanej dňa 15. februára 1949 vládny návrh,
ktorým sa predkladá Národnému shromaždeniu
republiky Československej k prejavu súhlasu dohoda
o predbežnej úprave hospodárskych stykov medzi
republikou Československou a Ľudovou republikou Rumunskou
ktorá bola podpísaná v Bukurešti dňa
21. júla 1948 a uvedená v predbežnú
platnosť vládnou vyhláškou zo dňa
8. októbra 1948, č. 327 Sb., a usniesol sa jednomyseľne
doporučiť Národnému shromaždeniu,
aby s touto dohodou prejavilo súhlas a prijalo navrhnuté
schvaľovacie usnesenie. (Potlesk.)
Podpredseda Komzala (zvoní): Ku slovu nie
je nikto prihlásený, rozprava odpadá.
Sú nejaké návrhy opráv alebo zmien
textových?
Zpravodajca posl. dr Popaďák: Nie sú.
Podpredseda Komzala: Pristúpime k hlasovaniu.
Kto súhlasí so schvaľovacím usnesením,
tak ako je uvedené v zpráve výboru zahraničného,
nech zdvihne ruku! (Deje sa.)
To je väčšina. Tým Národné
shromaždenie prijalo toto schvaľovacie usnesenie
podľa zprávy výborovej.
Tým je vybavený 7. odsek poriadku.
Pristúpime teraz k prerokovávaniu ôsmeho odseku
poriadku, ktorým je
8. Zpráva výborov branného a bezpečnostného,
sociálno-politického a zdravotnickeho a rozpočtového
k vládnemu návrhu zákona (tlač 215)
o úprave právnych pomerov súvisiacich s reorganizáciou
veliteľského sboru vojska (tlač 238).
Podľa usnesenia predsedníctva navrhujem, aby sa rokovanie
o tejto predlohe slúčilo s rokovaním o predlohe,
ktorá je ako odsek 9 denného poriadku, to je
9. Zpráva výboru branného a bezpečnostného
k vládnemu návrhu zákona (tlač 217)
o odňatí vojenskej hodnosti niektorým dôstojníkom,
rotmajstrom a poddôstojníkom vojska mimo činnú
službu (tlač 223).
Dôvodom pre navrhované slúčenie je,
že obe osnovy upravujú pomery našej armády.
Sú nejaké námietky proti návrhu na
slúčenie týchto odsekov? (Neboly.)
Nie sú žiadne.
Rokovanie bude teda podľa návrhu slúčené.
Zpravodajcami sú:
k odseku 8 za výbor branný a bezpečnostný
posl. Dolejšek, za výbor soc.-politický
a zdravotnícky posl. Patera, za výbor rozpočtový
posl. Sajal;
k odseku 9 za výbor branný a bezpečnostný
za posl. Šalgoviča posl. Ing. Kútik.
Dávam slovo zpravodajcovi k ods. 8 za výbor branný
a bezpečnostný, posl. Dolejškovi.
Zpravodaj posl. Dolejšek: Pane předsedo, paní
a pánové!
Dnes ve výroční den založení
Sovětské armády, si všichni musíme
uvědomit, že válka je jediným prostředkem,
v němž kapitalismus vidí sílu, která
by mohla na čas vyřešit vnitřní
rozpory imperialistických států. Republika
Československá stejně tak jako ostatní
země lidových demokracií a Svaz sovětských
socialistických republik musí všechno své
úsilí zaměřit k tomu, aby nedaly imperialistickým
státům možnost, byť i jen na čas,
řešit jejich vnitřní rozpory válkou.
Je otázka, jak to děláme. Není to
jenom organisování proletariátu všeho
světa a odhalování válečných
štváčů, je to v neposlední řadě
budování protiváhy, která zažene
imperialistickým státům chuť na vedení
válek. Touto protivahou je kromě našeho socialistického
budování a plánováni i vybudování
prvotřídní armády.
Branná politika a její hmatatelný důsledek
- armáda - je součástí celostátní
politické koncepce. Náš stát, t. j.
lidově demokratická republika, musí proto
budovat armádu lidově demokratickou. Víme,
že naše předmnichovská armáda byla
vybudována na politické koncepci vycházející
z charakteru kapitalistické výroby a z třídní
podstaty buržoasního státu a má proto
mnohé nedostatky. Dnes, kdy naše lidově demokratické
zřízení odstranilo kapitalistické
vykořisťovatelské základy státu
a kdy ve slavných dnech února minulého roku
bylo potvrzeno odhodlání našeho lidu skoncovat
definitivně i se sebemenšími nadějemi
domácí reakce, je nutno přikročit
k reformám, které zasáhnou do samých
základů naší armády.
Součástí jejího úsilí
o přebudování a zpevnění je
vládní návrh zákona o úpravě
právních poměrů souvisících
s reorganisací velitelského sboru vojska. Chceme,
aby výcvik a pohotovost československé armády
byly přivedeny v nejkratší době na nutnou
výši a proto musíme odstranit neúnosný
stav jejího velitelského sboru.
Nižší velitelské funkce jsou v podstatě
svěřeny dvěma sborům, z nichž
ani jeden, ani druhý nemůže svůj úkol
splnit. Žádný z těchto sborů
nemá postavení, které by mu umožnilo
splnění úkolů; postavení obou
je neúnosné jak politicky, tak vojensky. Náš
dosavadní velitelský sbor je složen z délesloužících
poddůstojníků a gážistů
mimo služební třídu, t. j. rotmistrů.
Organisace obou těchto sborů je věrným
obrazem počátků první republiky, kdy
naše buržoasie se zúčastnila nejdůležitější
součástí státního aparátu,
t. j. armády. Délesloužící poddůstojníci
byli získáváni pod tlakem hospodářských
krisí a na zásadách kapitalistického
vykořisťování. Schopní poddůstojníci,
stojící velmi často před otázkou
nezaměstnanosti, byli přímo verbováni,
aby nejistotu své existence v občanském povolání
zaměnili za záchranu v další dobrovolné
službě. Byly jim slibovány všechny možné
výhody a možnost vstupu do vojenské akademie,
ale prakticky kromě několika málo jedinců
se do tohoto vojenského učiliště nedostal
nikdo z nich. Vojenská správa jim vyplácela
vstupní prémie, stejně tak jako kapitalistické
státy vyplácejí vstupní prémie
cizineckým legionářům. Po osvobození
vojenská správa sice platové poměry
délesloužících poněkud zlepšila,
ale ve srovnání s jinými obory, v nichž
by se mohli uplatnit, jsou jejich poměry špatné.
Vojenská správa je k nim v poměru pána
ke sluhovi, který může být na hodinu
ze zaměstnání vyhozen.
Při těchto faktech a při tom, kdy není
a nebude u nás krisí a nezaměstnanosti, úplně
selhal nábor délesloužících poddůstojníků.
Není dostatek instruktorů mužstva, není
dosti odborníků s řemeslnou kvalifikací
není velitelů malých jednotek. S poznáním
tohoto aktu je spojena potřeba svěřit úlohu
spojovacího článku mezi mužstvem a důstojnickým
sborem novému sboru, t. j. důstojníkům
z povolání. Je třeba dbát toho, aby
tento sbor nezestárnul, je třeba obsazovat místa
podle nadání, je třeba dát podle zastávaných
funkcí i hodnosti.
Po vzoru sovětské armády zřizuje se
navrženým zákonem nová velitelská
složka, t. j. poddůstojníci z povolání.
Tito poddůstojníci z povolání musí
být ve stálém styku s mužstvem a nésti
stejně jako ono tíží vojenské
služby. Jsou určeni pro nižší velitelské
a pro odborné funkce v armádě. Aby byla naděje
na úspěšný nábor, musí
se nastávajícím poddůstojníkům
z povolání za prvé dáti přibližné
životní podmínky jako v poměrech mimo
vojenskou správu a za druhé dáti vyhlídky
do budoucna a záruky za trvání služebního
poměru při řádném vykonávání
služby. Než bude uzákoněn nový
platový zákon, upravuje se postavení poddůstojníků
z povolání tak, jak bylo dosud platovým zákonem
dáno rotmistrům. Nebudou se jim již vyplácet
lidsky nedůstojné vstupní prémie.
Zabezpečení po stránce finanční
bude dobré. Příspěvek na výstroj
zůstane v té výši v jaké byl
dosud poskytován rotmistrům. Služební
místa pro poddůstojníky z povolání
se systemisují pro: 1. staršiny v platové stupnici
1 b, 2. pro rotné v 2. platové stupnici, a 3. pro
četaře v 3. platové stupnici dosavadní
platové stupnice sboru rotmistrů.
Aby bylo zaručeno, že sbor poddůstojníků
z povolání nezestárne, počítá
zákon s tím, že 1. schopným se umožní
do 28 let věku vstup do vojenské akademie a po jejím
ukončení jmenování důstojníky
z povolání (poručíky) ve II. služební
třídě, 2. s tím, že po určité
době, t. j. prakticky po 10 letech služby, u specialistů
pak po 8 letech služby a u letců s plnou leteckou
odbornou kvalifikací po 5 letech služby, budou poddůstojníci
z povolání jmenování důstojníky
z povolání ve III. služební třídě
zbraní a služeb, a 3. konečně s tím,
že se poddůstojníkům z povolání
umožní odchod do civilního povolání.
Název "staršina" je vzat ze sovětské
armády, ale není duchu jazyka českého
cizí, slovenskému jazyku je vlastní. Dosavadní
délesloužící poddůstojníci
mohou být přijati za poddůstojníky
z povolání nebo po odsloužení závazků
převedeni do civilních služeb nebo do výroby.
Poddůstojníci z povolání dostanou
při svém odchodu z armády po pěti
až deseti letech služby pětinásobek posledního
měsíčního služného a po
10 letech desetinásobek měsíčního
služného, nebudou-li ovšem převedeni do
služebního poměru zaměstnanců
vojenské správy, nebo nebudou-li jim přiznány
odpočivné platy, nebo nebudou-li odsouzeni v případě
trestního řízení ke ztrátě
hodnosti.
Tolik asi o problému sboru délesloužících
poddůstojníků a o novém článku
velitelského aparátu československé
armády - o poddůstojnících z povolání.
V druhé části se návrh zákona
zabývá sborem rotmistrů. Sbor rotmistrů
byl doplňován ze sboru délesloužících
poddůstojníků a byl rovněž produktem
kapitalistického nazírání na složení
velitelského sboru. Vojenská správa se bez
vědomosti a zkušeností příslušníků
tohoto sboru, který byl v těsném spojení
s mužstvem, obejít nemohla, ale upravit jeho postavení
nesměla. Pohlíželo se na ně jako na
lidi jiného druhu a byli nazýváni gážisty
mimo služební třídy. Velitelských,
to znamená důstojnických shromáždění
se zúčastnit nesměli, v důstojnických
jídelnách seděli odděleně,
a celkem možno říci, že jejich jak služební,
tak i společenské postavení bylo lidsky nedůstojné.
Bylo to nedůstojné velitelů, příslušníků
velitelského sboru vojska. Takový byl a je dosud
byť i s malými sociálními zlepšeními
poměr jedné součásti našeho velitelského
sboru k druhým. Je proto správné, že
sbor rotmistrů se navrženým zákonem
ruší. Vyhovuje se tím nejenom hlasům
z tohoto sboru se ozývajícím, ale i naprosto
nutné potřebě reorganisovat nynější
velitelský sbor armády.
Sbor rotmistrů, který je unikátem všech
armád, bude zrušen tím, že se zavádí
jako první nejnižší hodnost důstojníka
z povolání ve III. služební třídě
hodnost podporučíka. Ve stavovských skupinách
zbrani se zavádí III. služební třída,
která bude v budoucnu doplňována z poddůstojníků
z povolání. Tím se vyřeší
i nepoměr mezi potřebou vyšších
a nižších důstojníků. Rotmistři
z povolání mohou být jmenováni důstojníky
z povolání, mají-li kladný poměr
k lidově demokratickému zřízení
a k budování armády a nebude-li jejich jmenování
na újmu důležitých vojenských
nebo jiných státních zájmů.
Poručíky budou při zachování
zmíněných kriterií jmenováni
štábní praporčíci a praporčíci,
ze štábních rotmistrů a rotmistrů
ti, kteří jsou narozeni před 1. lednem 1909.
Štábní rotmistři a rotmistři
narození po 31. prosinci 1908 budou jmenováni podporučíky.
Schválením tohoto vládního návrhu
zákona odstraníme, paní a pánové,
křivdy, které minulý režim páchal
na armádě po celých 30 let. Ukážeme,
že na základě Ústavy 9. května
po únorové očistě dovede náš
lidově demokratický řád pracovat k
spokojenosti všech poctivě pracujících.
Doporučuji proto jménem branného a bezpečnostního
výboru, aby návrh zákona o úpravě
právních poměrů souvisících
s reorganisací velitelského sboru byl přijat
ve znění daném tiskem 238. (Potlesk.)
Podpredseda Komzala (zvoní): Dávam
slovo zpravodajcovi k ods. 8 za výbor soc.-politický
a zdravotnícky, posl. Paterovi.